Je jedna škola, základka, v té škole devátá třída. A tamější paní učitelka dětem zadala téma (viz níže) na domácí práci z předmětu fyzika. Zadání dostaly školním e-mailem. Informace si mají najít na netu v hodině
fyziky a na noteboocích vypracovat prezentaci - tj. odpovědi na položené otázky - a že ji
budou tento pátek prezentovat před třídou, pochopitelně na známky. O tomhle jsem se dočetl na netu. Většina lidí si myslí, že
se kantorka zbláznila. Že se podobná témata mají realizovat citlivě a rozumně. Že
tohle je totální ztráta soudnosti. Snaha o jakési prolínání předmětů (probírají
to současně i v češtině) nesmí přece končit tím, že budeme počítat průtok
plynu v plynových komorách nebo nosnost palet na mrtvoly. případně řešit smrtelné hodnoty proudu a napětí.
Podle
mě není úplně špatné si tyhle věci připomenout. A možná i trochu drsně. Aby to
těm mláďatům docvaklo. Ale hlavní by samozřejmě bylo navázat nebo předcházet
diskuzí na toto téma. Rozebrat s nimi, proč se to asi stalo, jestli se
tomu tenkrát dalo zabránit... Protože jen hola fakta a vzorce k učení nikoho
nenalákají.
Mě to
teda přijde jako dobrej přístup. Ze školy, kde to bylo pojaté
"citlivě", jsem si odnesl jen čísla. 6 000 000. Hm. Další desítky
milionů zařvaly na frontách. Hmm.
Bylo
mi 13, 14.
Až
když jsem si sám četl detailně o tom, jak fungovala a nestíhala Treblinka, o tom,
jaká byla náplň práce čet, o mnoha dalších detailech, pak teprve jsem si
uvědomil tu děsivost.
Ta
děsivost je totiž právě přesně v těch detailech. Ne v tom, že jich umřelo
6 000 000. Lidi se totiž vraždili vždycky.
Lidi
v sobě mají zakodované, že z každého můžete udělat bestii, která bude strojově
vraždit.
Ta
děsivost je právě v tom, že někdo skutečně tyhle detaily řešil. Že člověku ukážete,
že on sám může být úplně klidně kolečkem v soukolí vraždícího stroje.
Protože dokud toto člověku neukážete, nenaučili jste ho o holocaustu a dalších
genocidách VůBEC NIC.
Buď
dětem řeknete a ukážete, co se tam dělo a jak u toho lidi uvažovali. a jak je
možný. že civilizovaný národ začal masově vyhlazovat svoje spoluobčany...
Myslím
si, že nic jako citlivej přístup neexistuje. Inu, tento pátek to budou v té jedné (vím které) škole žáci prezentovat. Uvidíme. Napíšu.
KAŽDOPÁDNĚ – JAKÝ JE VÁS NÁZOR NA ZADÁNÍ
TOHOTO ÚKOLU? FRANTA
|