O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé...

Hubnutí s Kudlankou

Hubnuti

Význam jmen

Význam jmen

Soutěže

Soutěže

Setkání

Setkani

Přihlášení






Zapomenuté heslo
Nemáte účet? Vytvořte jej!

Anketa

VĚRNOST? PODLE MNE JE:
 

POČMÁRANÝ SVĚT PDF Tisk E-mail
Středa, 07 červen 2023
Zatímco někteří v graffiti spatřují boj proti systému a unylé urbanistické šedi, jiní usilují o vlastní uměleckou integritu nebo o možnost zanechání, byť často pouze dočasného, odkazu. Pravdou je, že prvním graffiti writerům se podařilo něco, o čem si jiní výtvarní umělci mohli nechat jenom zdát – jejich díla ovládla svět a dostala se tak do povědomí i těch, kteří by se o umění vůbec jinak nezajímali.

 

 

 

Ano, graffiti bráno je umění.

Neexistuje žádný důvod, proč by to, co mnohé právní systémy vnímají jako vandalismus, nemohlo být zároveň považováno za umělecký projev. Smyslem děl přece nemusí být jen se zalíbit a pobavit. Umění je tu také od toho, aby znechucovalo, provokovalo a vyvolávalo diskuzi.

Letos je tomu cca dvacet let, co se v Senátu ČR poprvé projednávala novela zákona č. 139/2001 Sb. o zvýšení trestních sazeb za poškozování cizí věci s využitím barev a jiných látek. Během zasedání horní komory Parlamentu zazněl mimo jiné i proslov nedávno zesnulého milovníka cigaret a mladých děvčat Jaroslava Kubery, který s odkazem na Járu Cimrmana vyjádřil své přesvědčení o tom, že původ amerického graffiti lze hledat v populární české latrinálii „Servít je vůl“. (Mj. hezký článek je o samotném Servítovi také na Kudlance - tady, klikněte si!)

 

Podle Kuberových slov na tento nápis ve Spojených státech náhodou narazil i praotec současného graffiti přezdívaný Taki. Tento newyorský pošťák řeckého původu se údajně nechal nástěnným textem inspirovat k vlastní tvorbě, jež ve výsledku ovlivnila první writers z černošských ghett, odkud se graffiti následně rozšířilo do celého světa. Jeho pověst ovšem podkopávala nejen nezákonná a vandalská povaha projevu, ale také fakt, že se jednalo o první výtvarné hnutí, jehož hlavní představitelé byly převážně děti.

 

 

 

Přestože se jedná o vcelku zábavnou teorii, psaní a malování po svislých plochách je bezpochyby staré jako lidstvo samo. Vždyť ani samotný Taki nezačal tvořit jen tak z ničeho. Na sklonku šedesátých let jej k tomu přiměl sprejem vyvedený nápis „JULIO 204“, který zachycoval jméno a adresu svého autora. Záhy na to se pošťákův tag „TAKI 183“ rozšířil po téměř celém New Yorku, což je hlavní důvod, proč je dodnes mnohdy považován za první moderní graffiti.

Graffiti  u nás ovlivňoval západ; v Ostravě vznikala pravděpodobně vůbec první česká writserská skupina. Jenže Praha má nejen lepší napojení na Západ, ale i více obyvatel a prostorů vhodných pro tvorbu, mezi něž se bezpochyby řadilo i pražské metro. Absence kamer a zabezpečovacích systémů vedla v kombinaci s benevolencí tehdejších bezpečnostních i zákonodárných složek v devadesátých letech k tomu, že graffiti bylo prakticky všudypřítomné. Před koncem milénia byste na trase B pražského metra nenašli ani jednu neposprejovanou soupravu. Vlaky Českých drah na tom byly velice podobně. V celé republice neexistovalo město, kde byste nenarazili alespoň na jeden tag.

Nic ale nemůže trvat věčně a i na českou graffiti scénu se přiřítila mračna v podobě zmíněného zákonu č. 139/2001 Sb. Příchod bezpečnostních zařízení a kamer ztížil život nejednomu writerovi.  Už nebylo možné jen tak přijít, posprejovat celý vagón a zmizet. Každá akce si vyžadovala přesný plán a načasování. Adrenalin z tvorby vystřídal adrenalin z možného dopadení. A tak mnozí skončili. Vysoké tresty a hrozba vyhazovu ze škol nebo zaměstnání jim za to zkrátka nestály.

 

 

Ale graffiti žije dál!

Ačkoliv se dnes již netěší takové oblibě a volnosti jako před více než dvaceti lety, své fanoušky má nadále. Pravé writers totiž nezastaví ani vězení, ani vysoké finanční pokuty.  Pouliční graffiti nikdy nebylo pro každého a dnes to platí dvojnásob. A pro ty, kteří se neradi skrývají, jsou tady pořád legály a zakázky, které se většinou týkají průmyslových ploch a dopravních koridorů.

Co vy si myslíte o graffiti? Je to umění nebo vandalismus?

 

 

  

Hezký nepočmáraný den - d@niela

 



Komentáře (3)add feed
... : *deeres*
Je to oboje,projevují se tak skuteční umělci i čmáralové. V Praze se o tom můžete přesvědčit na Lennonově zdi.
Skvělé graffiti bývalo na Želivárně na zdi Hagiboru, už někdy od začátku 80. let, bylo od Káji Saudka. Když se tam nastěhovala Svobodná Evropa, tak zmizelo.
červen 08, 2023 05:58
... : Josef
Už jen to, že docela obyčejný sprostý vandalství a ničení cizího majetku se vznosně nazývá "graffiti", je mi odporný!
Pro mě za mě, ať si na svym vlastnim majetku čmárá kdo chce co chce. ALE JEN NA VLASTNIM!
červen 08, 2023 06:52
... : andrea
je tolik nejrůznějšívh druhů umění. Nejsem znalec, takže osobně beru jen to, čemu rozumím, co rozeznám. Pochopím, co to vlastně umělec maloval, co to má být. Taky vím, že třeba na youtube je plno návodů na ty obrazy-doplňky, co se různě něco na plátno nastříká, napatlá atd., sem tam vrstvička, pak se barva rukama nebo špachtlemi rozmázne...
Třeba to vypadá pěkně, ale to zas za nějaké umění nepovažuju. Ale - nejsem znalec, jak říkám.
červen 12, 2023 02:12
Napsat nový komentář

Pro komentování je potřeba, abyste byli přihlášeni. Pokud nemáte ještě svůj účet, prosím zaregistrujete se.


busy
 
< Předch.   Další >
[CNW:Counter]