Nedostatek kvalitních řemeslníků je v tuzemsku
dlouhodobým problémem. Víme to všichni: poptávka na trhu práce výrazně převyšuje nabídku, kterou
produkuje naše učňovské školství. Zájem o studium učňovských oborů
mezi dětmi je totiž menší, než by bylo potřeba. Je fakt, že
teď chce podstatně víc rodičů, aby jejich dítě studovalo. A pokud možno, tak humanitní obor...
Letošní
průšvih s místy ve školách, tedy od mateřských až po ty vysoké, vysvětlil
premiér Petr Fiala následovně: prostě se na to zapomnělo. Tedy konkrétně: „U
základních škol došlo k tomu, že se obce rozšiřovaly a prostě se
zapomnělo, že součástí plánů musí být i vybudování nových školních
kapacit.“ (Chtěla bych poznat to zhůvěřilé „se“, které za tohle může.)
Myslím, že na
vině jsou i Cermat a ministerstvo školství. Proč už konečně nenechají
vypracovat kvalitní software pro tuto činnost? Nějaký centralizovaný systém
plánování kapacit škol, který by bral v úvahu mobilitu lidí, migraci, atd. Něco
takového přeci nemůže řešit každá jednotlivá škola samostatně. Říkám si, když
tedy už máme novy úřad pro digitalizaci za miliardu …
A ještě jedno
- je pravda, že za totality, před rokem 1989, se lidé tolik nestěhovali za
prací. Po dokončení školy byl člověk umístěn do nějakého podniku a tam strávil
třeba i celý život. Změnit zaměstnání z vlastní vůle nebylo snadné, stejně tak
sehnat bydlení jinde. Takže bylo jednoduché plánovat kapacity. Navíc školy měly
naprosto stejný program výuky. Takže když už se někdo přestěhoval, děti prostě
šly do libovolné jiné školy, kde byla výuka +-1 týden stejná.
Navýšit
chybějící kapacity na školách má za jednu z hlavních priorit čerstvě jmenovaný
ministr školství Mikuláš Bek. Což
také přislíbil. Ale vzhledem k tomu, že průměrná životnost ministra školství je
kratší než jeden rok...
Máte dítě nebo vnouče,
které teď prožívá nerváky okolo studia?
Držím palce všem
žákům,
studentům i
jejich rodičům
d@niela
|