Dnes vám tu předesílám reakci jedné paní učitelky mateřské školy na článek o týrání dětí poledním spánkem: Všimla jsem si kolik lidí včera popudil titulek - Nutí učitelky ve školce vaše dítě spát? Nemají na to právo! Mě však nepopudil, otevřela jsem si láhev vína a hluboce jsem evaluovala... :-))) A došla jsem k závěru, že individuální a individualizovaný přístup a vzdělávání je třeba v naší MŠ ještě o level povýšit!
Hned ráno budeme zjišťovat, zda dítě přichází
do MŠ rádo a s chutí. Pakliže ne, upozorníme rodiče, že na dítě vyvíjejí
nepřiměřený nátlak, pokud ho i přes jeho zjevnou nechuť do MŠ vedou. Taktně a
trochu s oklikou je upozorním, nechci po ránu ranit rodičovské ego, že kdyby
tento nepřiměřený nátlak na dítě činili opakovaně, musela bych to hlásit. A pak
se již budu plně věnovat individuálním potřebám našich 28 dětí. Dva dvouleťáčky
začneme podporovat v aktivitách s vodou, kterým se tak rádi věnují a vůbec
nevadí, že je nejvíc zajímá voda v toaletě. Naopak vyzvu chůvu, ať tento jejich
zájem plně rozvine a nesnaží se je jakkoliv korigovat. Mohou například třídit
drobné hračky podle kritéria - projde ještě rourou nebo už se to konečně ucpe?
Až tuto problémovou situaci vyřeší, mohou se přesunou s námi dalšími na
vycházku. Jožku a Marušku nechám běhat kolem dvojstupu dětí jdoucích po
chodníku, protože obě děti projevily přání, že dnes s nikým nechtějí jít za
ruku, ale chtějí pouze kolem ostatních pobíhat a to nejlépe na straně u
silnice. Františku nechám klidně strkat ruce do plotů, protože nejlíp se člověk
učí vlastní zkušeností a není nic horšího než předávat hotové informace.
Pokousanou ruku od psa si všichni prohlédneme a zavládne maximální spokojenost,
protože hlavně nenastala situace, že by s někým bylo manipulováno a omezováno.
Vrátíme se na oběd. Sebastián a Kristýna chtějí jíst dnes na zemi a Petr, Saša
a Vlasta rukama, plně to respektujeme. Na lehátko odchází jen ti, kteří opravdu
chtějí odpočívat. Abych zajistila jejich klidný spánek, dám jim klapky na oči a
na uči.
Néééé, není to týrání, je to vytvoření podmínek pro jejich potřebu
spánku. Na jednotřídní MŠ musím dětem s nižší potřebou spánku na jejich
aktivity svítit. Nejsme primitivové, a tak je přece nenecháme kreslit,
modelovat, či pracovat s knihou po tmě. Odpoledne vstaneme a jdeme svačit,
Radek chce chleba z talíře, který má před sebou Anežka a tak situaci využiji a
poučím Anežku, že nemůže bránit Radkovi v potřebě vzít si její svačinu, když se
mu prostě víc líbí a tak dál a tak dál....
No, a teď jdu na to, dámy.
Přeji vám klidný a pohodový den, YVONA P.S. Dělám
tuto práci 32 let a stále mě baví i přes to všechno...
...
|