O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé...

Hubnutí s Kudlankou

Hubnuti

Související články

Význam jmen

Význam jmen

Soutěže

Soutěže

Setkání

Setkani

Přihlášení






Zapomenuté heslo
Nemáte účet? Vytvořte jej!

Anketa

VĚRNOST? PODLE MNE JE:
 

MATURA Z MATIKY PDF Tisk E-mail
Středa, 28 březen 2012

 Osobně jsem tvor, pro kterého by čísla raději nemusela existovat. Dějepis a jeho letopočty, literatura a všechna ta narození, úmrtí a slavné činy... Fyzika, která stejně jako matematika má mimo čísel ještě písmenka, stejně jako děs budící chemie... ach jo, když si vzpomenu na svá předmaturitní trápení... Ale nakonec jsem odmaturovala a vydala se na další životní pouť školami vysokými. Tak si říkám - když jsem to zvládla já, takový antitalent, proč byla matika  od matur exkomunikována?

 

 

 

 

 

 

      Já vím, že na těch technických školách snad matematika u matur byla, ale - jak je možné, že dříve takovou maturu zvládli všichni a dnes je to pro naše juniory tak obrovský problém? Vzpomínám, že vloni  jen náklady na přípravu státních maturit vyšplhají na 570 milionů korun. A úspěšnost? Však víte...

 

     Podle prezidenta Klause matematické znalosti v Česku klesají, význam této discipliny pro vzdělání je přitom podle něj klíčový. "Považuji za velkou chybu, že se matematika nestala povinným předmětem maturitní zkoušky. Vždy jsem proti tomu protestoval," řekl Klaus na slavnostním shromáždění českých matematiků a fyziků. Prezident dodal, že někteří z ministrů školství si dokonce dali za svůj cíl, aby matematika nebyla maturitním předmětem. Klesající prestiž matematiky je podle něj způsobena poklesem všeobecných standardů ve vzdělání a tím, že se otevřela hráz pro "masivní získávání vysokoškolských diplomů v pochybných oborech bez matematiky".

     Mylná je podle něj víra v to, že výpočetní technika lidi zbaví povinnosti učit se matematiku. "Matematika není o počtech či výpočetních vzorcích, ale o způsobu myšlení. Její pochopení a schopnost využití v reálném životě se nedá nahradit sebelepší kalkulačkou," řekl. O zavedení povinné maturity z matematiky usiluje i Jednota českých matematiků a fyziků.

 Tak co, milé kudlanky a kudlánci

- jak jste maturovali vy - a jaký je váš názor

na "maturu s matikou"? 

 

(red.)

 

 

Komentáře (86)add feed
Na technických oborech by měla být matematika povinná, : mamča
ale třeba na uměleckých, zdravotnických, apod. školách mi to připadá zbytečné.
březen 28, 2012 20:15
z matiky jsem maturovala, : mura1
ostatně bez ní to moc nešlo, páč byla prostě povinná, i když zrovna my jsme byli jazykovej gympl, a tak jsme měli výjimku: buď matika nebo angličtina, ale stejně jako mamča si myslím, že na technikách, ekonomkách, gymnáziu určitě ano; na třeba tý zdrávce asi ne. ne, že by zdravotní sestra neměla umět počítat, ale některý věci by měla umět asi líp. otázka je, co je vlastně maturita. buď je to záverečná zkouška středoškolského studia, a pak by měla být jednotná pro daný typ školy, ale nemusí být jednotná napříč celým spektrem. nebo je to jakási srovnávací zkouška prokazující nějakou úroveň vzdělání nebo tak něco, pak asi jednotná bejt může, může suplovat přijímací zkoušku na další stupeň vzdělávání (VŠ, VOŠ), ale pak by některý střední školy zas nemusely bejt tou maturitou zakončený, stačila by prostě nějaká "výstupní" zkouška.

ps. matiku mám ráda smilies/smiley.gif


březen 28, 2012 21:26
Paradoxně na technickejch voborech : Krakonoš
matura za mýho mládí z matiky nebyla, aspoň teda na stavební průmyslovce né. Takže já maturu z matiky nemám, ačkoli mě do jistý míry živí. Matika byla na střední vůbec dost popelka a na vejšce jsme měli voproti gymnazistům fakt zásadní problém a hodně z nás přes matiku neprošlo, odpad byl v prváku 60%, někdo vopakoval ročník, někdo to zabalil úplně. Matematika, to je určitej způsob myšlení, kterej se pak hodí v IT, v technickejch voborech ale taky ve vědecký práci v přírodních vědách.... Vo rozvoji logiky a tímpádem třeba schopnosti argumentovat v běžným životě nemluvě.
Pro mě problém nestojí takto: Matura z matiky jo / ne. To je podle mě zcela vedlejší. Problém stojí - výuka matiky jo / ne a do jaký hloubky, když jo. Samotná maturitní zkouška nijak zásadně nevybočí z toho, co student předváděl po celý 4 roky. Pokud nějakou disciplínu aspoň průměrně zvládal a chápal v průběhu celýho studia, nemůže ani maturitní zkouška z ní bejt pro něj něčím nepřekonatelným, z čeho by měl mít strach. Prostě v pohodě vodmaturuje.
Tance kolem maturit dost dobře nechápu. Je to asi jako kdyby někdo na zchátralým a rozpadajícím se baráku zkoušel začít řešit jeho stav tím, že spustí dlouhý debaty vo členění voken a barvě střešní krytiny. Kdyby se raději energie vynakládala na to, aby v týhle zemi konečně vznikl efektivní a smysluplnej moderní vzdělávací systém.
březen 28, 2012 21:38
... : bb2
Taky mám matematiku ráda, ale nevládnu jí ;-) takže mám úctu k těm, kteří ano. Ačkoli, když jsem si zkusila přijímací testy na vysokou z matiky, tak bych se tam možná i dostala - ale tím by to taky skončilo :-)

Obávám se, že samotný fakt, že bude z matiky povinná maturitní zkouška, vůbec nezaručí, že se matika bude umět. Ať se učí dál, ale poslední vysvědčení ze střední by mělo stačit.

Povinná by měla být matura z angliny. Bez diskuze;-) nejen proto, že mi zachránila maturitní vysvědčení.
březen 28, 2012 21:40
Já z ní nematurovala, : Ivča
naštěstí....Ale nějakých 17 let poté jsem z ní dělala státnice a to bylo něco... Abych aspoň s odřenýma ušima prolezla vysokou, platila jsem si doučování u jedné středoškolské učitelky matematiky... Je fakt, že na velmi krátkou dobu svého života jsem dostala do hlavy neskutečné věci...Které jsem po státnicích zas vylila a od té doby tam zas nejsou a nijak zvlášť mi nechybí..Nechala jsem si tam jen to, co potřebuji pro výkon svého povolání...S čísly kamarád nejsem, nemám je nijak zvlášť ráda, mám problém si zapamatovat jakýkoliv telefon, pin či SPZ....
Nemám matematické myšlení a žádnému matematikovi se nikdy nepovedlo ho ve mně ani probudit ani vytvořit... A stejně žiju plnohodnotným životem smilies/grin.gif
březen 28, 2012 21:42
pokud : romanB
budu brat maturitu jako nejakou zavrsovaci vzdelavaci zkousku, myslim, ze by mela obsahovat povedomi o rodnem jazyce, pak nejake spolecensko-historicke obecne zaklady a taky krome definitne volnych humanistickych veci i prave ty logicko-definicni.

Nema smysl to soustredovat oborove, protoze vsechny tyhle veci zahrnuji podle meho nazoru stredni vzdelani. A neni podstatne, jestli ma nekdo matiku za ctyri, ale to, ze proste muzu jako napr zamestnavatel tusit, ze zrovna v tomhle smeru to asi expert nebude. Matematika proste je soucasti kompletniho souboru schopnosti, odlisuje se od jazyku zasadne a pro celkovou charakteristiku uplatnitelnosti je stejne nezbytna jako ostatni "dulezitosti".

Rekl bych, ze zaklad odporu proti ni je v podpore myslenkove lenosti, protoze na rozdil od jinych v ni proste nelze preskakovat a ignorovat presne formulace a obcasna nepochopeni. Je to proste drina a ta dneska hlavne stresuje. Bohuzel nedostatek teto formy discipliny je videt cim dale vice v neduslednosti, ztraty konzistence a logiky ve spouste jinych, zdanlive nesouvisejicich oborech, jako jsou prava, nebo ruzne socio-psycho obory v praxi.

Je dobre, ze se bude umet dvacet jazyku, ale pokud clovek nebude mit o cem mluvit, je mu to na houby. Statni podporu predmetu, kde lze okecavat, chapu. Jednak to delaji politici a jednak lidi, co neumi rozpoznat logicke nesmysly a nerozeznaji ve volebnim a jinem projevu ani rozdil mezi souctem prumeru a prumerem souctu, je prece zapotrebi.

Jeste aby nahodou nekdo poznal, ze by se mel nechat oblbovat a okradat.
březen 28, 2012 22:32
Zlatá slova, Romane, : d@niela
přesně tak to cítím.

Taky jsem v životě nepotřebovala všechny ty vzorečky, co jsem se kdy musela naučit, zrovna jako ty všechny záhady z biologie, chemie či fyziky.
Ale - je dobré minimálně vědět, že to existuje a co se s tím asi dělá. A v případě potřeby je pak možné si to kdykoliv procvičit, doplnit.
A neni podstatne, jestli ma nekdo matiku za ctyri, ale to, ze proste muzu jako napr zamestnavatel tusit, ze zrovna v tomhle smeru to asi expert nebude. Matematika proste je soucasti kompletniho souboru schopnosti, odlisuje se od jazyku zasadne a pro celkovou charakteristiku uplatnitelnosti je stejne nezbytna jako ostatni "dulezitosti".

ano, naprostý souhlas!
březen 28, 2012 23:04
diky : romanB
Dani .. nejak me v posledni dobe hodne unavuje ta tendence vsechno okecavat, uz se to rozsiruje i do oboru, kde to driv proste neslo. Vybavil se mi ten problem s prestupnym rokem v informacnim systemu tusim ministerstva prace. Vysvetleni, ze blbe odecetli rok je kravina, ktera by neprosla ani studentovi. To neni chyba ani prehmat, to je naprosta profesionalni ignorance zakladnich veci, ktere navic resi primo databazovy server, pokud je to ovsem napsane dobre (a moderne) a nikoliv sama aplikace. Kdyz to navic opravili tim, ze odecetli 365, tak to uz je vrchol. Za rok jim bude chybet den. K cemu jsou tuny volovin, okecavacich modelu, prezentaci, kdyz neumi zaklady. A o tom to prave je - kaslem na respektovani definic, hrajeme si na frajery, co nepotrebuji umet zaklady, protoze vsechno prece okecaji, nejlip perfektni americtinou. Houby. Jen se budou cim dal vic prohlubovat ty mezery pod ledem, a pak bude maler. Jenze to uz je asi osud lidstva a vecna spirala smilies/smiley.gif
březen 28, 2012 23:27
... : Darda
na strojí prumce jsem z matiky nematurovala,ale kdo matiku neuměl, moc se v technikých oborech stejně nechytal. Ale problém je asi jinde, problém je vzestup lidí, kteří vše jen okecají, nechají vyhnít atd. Když mi po škole v první práci v noci nejely mojí chybou automaty, řval po mě ráno vedoucí provozu tak že jsem měla co dělat abych se nerozbrečela. A dneska v práci, když člověk něco řekne (aby to technicky fungovalo) jsou managoři dotčení, člověk dělá dusno, takhle se u nás nechováme bla bla bla. A na druhou stranu se k lidem dole chovají často hrozně. Staří praktici šli v lepším případě do důchodu a řídí to hlupáci bez jakékoliv praxe a selského rozumu.A proto to taky všechno tak vypadá. Povinná maturita z matiky to nezachrání, je to zase výplod chorého mozku, všichni vidí že je něco špatne, tak rychle uděláme maturitu z matiky. Zlikvidovaly se techniky, každý dneska má gympl a pak hop na nějakou humanitní školu aby se moc nenadřel. A pak nám padají mosty na vlaky.
březen 29, 2012 11:47
Dardo : romanB odjinud
presne. Driv, kdyz se v tymu objevil zvanil, do dvou tri mesicu byl jasnej. Sice ho za kominiku tezko mohli vyhodit, ale nikdo ho nebral vazne. Dneska se bere jako plus to, ze udelas prezentacku, mas predstavu, a to, ze vysledek zadnej, to je uz nepodstatne. V mem oboru jsou kvanta tzv programatoru, co s vami budou rozebirat vsechno mozny mesice. Kdyz maji napsat konkretni vec, vysledek nula. Dokonce i na te fakulte se jak v algoritmizaci, tak v programovani prechazi kontroly vstupnich parametru jako nepodstatne - pritom overit si predtim, nez vubec zacnu delat, jestli mam validni data neni jen absolutni nezbytnost, ale nekdy i pomerne slozita vec. Kdo tohle neumi, nerespektuje v zajmu jakesi vyssi myslenky, zadnou vyssi myslenku nerealizuje, leda tak poradnej maler.
březen 29, 2012 12:04
... : Darda
Romane, šéf Nokie se teď měl někde vyjádřit, než my uděláme 3 meetingy, Čína vystřihne nový mobil. Ale to je to neštěstí naší společnosti, chrlíme vysokoškolsky vzdělané humanitní borce, které pak někdo klidně zaměstná na odborném fleku. Výsledek je spousta keců, brainstormingů, jejichž původní účel dávno zmizel v čase, připadám si někdy jako na nějakém Andersenově večírku v knihovně, malují si jak by to mělo vypadat, poplácávají se po zádech....a pak mic. Ale mají dobrý pocit z příjemně strávené pracovní doby :-D Slušně placení přeposílači emailů a tvůrci excelovských tabulek. Škoda, že je to v tom excelu tak snadné a pěkně barevné a zábavné. Lidi jsou pak roztěkaní, skáčou od úkolu k mejlu, schránky plné veledůležitých informací a tabulek. A další věc co zničily naši společnost jsou Slevy. Lidi, kteří vyrábějí jsou nuceni k šíleným slevám, jedna pekařka v TV říkala že musí se supermarketem podepsat 100% vratky, jinak nemá šańci se tam dostat. Pak se divíme že nám staré rohlíky melou zpátky do těsta na nové. Bůhví, kolikrát se to otočí smilies/grin.gif Jedeme podle mě pouze setrvačností a potápíme se, otázka jak dlouho to bude trvat, než se to složí a konečně to začnou zase kolem řídit hlavně technici a ne psychologové.
březen 29, 2012 12:54
... : Darda
A matematika tomu nepomůže. Náš matikář na střední měl obě ruce levé a neuvařil si málem ani kafe, jak říkala jeho žena :-D
březen 29, 2012 12:57
Dardo :) : romanB odjinud
nejvic me dostavaji studujici takovych tech podivnosti, typu socialni aspekty prirozeneho vyvoje nevyrovnaneho etnika atp. se svymi stiznostmi na narocnost studia. At si zkusi medicinu, nebo chemii, matfyz, elektro ... jak co do rozsahu, tak do driny to nesnese srovnani. Nemam nic proti tomu, aby si clovek studoval, co ho bavi, pro mne za mne treba vliv rucniku na mysleni v arabskem svete - ale proc ma proboha graduovat a ziskat tak formulovanou pozici cloveka s odbornym vzdelanim? Odpoved je bohuzel zrejma - naskoci procento "vysokoskolaku". A k te matematice - ve smyslu stredoskolskeho vzdelani vidim jeji smysl spis v tom, ze cloveka pomuze naucit dusledne myslet. Vsimni si, ze pisu "pomuze". Neznam jiny nastroj, kterym by to slo. Kdyz se dostanes do zle situace, vsimni si, jak moc pomuze spravne a objektivne pojmenovat veci, urcit prioritu a vazby. Tohle zadna humanitni veda neposkytuje, staci cist jejich publikace. Chci tim rict, ze spoustu otazek, resp odpovedi znas, ale musis umet k nim dojit. A to bez te myslenkove duslednosti proste nejde. Uznavam, ze ryzi matematik je v zivote hrozne tezko akceptovatelny (viz Sheldon z teorie velkeho tresku (fyzik, ale ma matematicke jadro)), protoze v zivote ten idealne definovany svet neni. Presto alespon v praci (kvalitni), zakonech atp. se bez teto vlastnosti vzdy dostanes do neresitelneho stavu. Mno a uz jsem skoro u toho pivniho tlachani smilies/smiley.gif
březen 29, 2012 13:08
Dardo, oni to tu řídí někde psychologové??? : Eva
Skuteční psychologové ani omylem!!! a ani o to nestojí! smilies/wink.gif
Tady to řídí neumětelové a manipulátoři a je úplně jedno, jaké jsou původní profese smilies/wink.gif

A každý má gympl a po něm hop na humanitní školu??? Naopak, skoro každý má nějakou prazvláštní střední školu, nejlépe učiliště, kde je téměř všude ihned maturita. Jen Tě upozorňuji, že mám přírodovědný gympl a tam bylo matiky, fyziky, deskriptivy, chemie atd. přímo do aleluja. Naštěstí mi to vůbec nevadilo smilies/wink.gif Přesto jsem techniku studovat nešla.

Podle mne otázka nestojí, zda mají vést technici nebo psychologové, ale ODBORNÍCI! A měli by spolupracovat, protože jednostranný názor je vždy ku škodě věcí.

Jinak ale souhlasím, že nám povinná maturita z matematiky nepomůže. Naprostá lenost a ignorantství nám vládne. Pomohla by změna myšlení, jenomže tu lidi dobrovolně neudělají. Tak to zřejmě bude muset jít cestou bolestnou, co se dá dělat.
březen 29, 2012 15:35
Romane, pojmenovat věci, určit prioritu a vazby : Eva
poskytuje stoprocentně minimálně právo a psychologie. Vlastně všechny vědní obory. Ovšem za předpokladu, že těchto myšlenkových postupů je adept jakékoliv vědní discipliny vůbec schopen. Tož to není způsobeno vědní disciplinou, ale typem a mírou rozvoje myšlení určitého jedince, lhostejno, co v reálu studuje nebo vykonává za profesi. Ostatně, znám okolo sebe pár techniků, kteří jsou v tomto zcela mimo a žádnou odbornou práci proto vykonávat nemohou, ačkoliv "techniku" zvládli vystudovat smilies/wink.gif
Ale nic proti technice, já ji mám doooost ráda.
březen 29, 2012 15:41
Evo : romanB
myslel jsem to asi takhle - mam moznost se v soucasne dobe docela zblizka potkat z psychologii, managementem a dalsimi podobnymi obory. Opravdu je tam daleko k jednoznacnosti, at uz v knihach nebo pri vykladu. Omlouva se to tim, ze jsou to obory, ktere opisuji zivot, ale v tom je prave ten problem. Jakmile uvonis definicni prostor, nemuzes skoncit jinak nez u tlachani, protoze misto podstatnych veci si budeme dve hodiny vysvetlovat, co vlastne pod danym pojmem myslime. Tohle dava prostor pro ty zvanily a dokud tenhle pristup nezasahoval az do tech technickych oboru a exekutivnich zalezitosti, bylo to v poradku (ano, v pravu to znamenalo, ze melo rozumnou uroven "propletenosti" zakonu). To, co neni v poradku je to, ze se ta omacka, to rozpliznuti, stava nikoliv doplnkem, ale vlastne tim hlavnim, co se resi. Ale dekuju za pripominku, pocital jsem s tim, ze proti te trojbodove argumentaci (definice, priorita, vazby) se nekdo z humanitnich oboru ozve smilies/smiley.gif A mimochodem, matematicky lze dokazat, ze zadny pravni system se bez paradoxu nemuze obejit (s pouzitim systemu lze obzalovaneho osvobodit a stejne tak potrestat). To zni hodne pesimisticky,ze? smilies/smiley.gif
březen 29, 2012 17:40
K zvládnutí matematiky je nezbytná inteligence. : Milan
Proto ti, kdo inteligencí příliš nadáni nejsou, brojí proti matematice ve školách.
Podobně jako nemotorové a sádelnatci nesnášejí ve škole tělocvik a špatně vidícím zase vadí zeměpis se čtením z mapy a žákům bez hudebního sluchu hudební výchova...
A stejně jako tělocvik pomáhá zbavit se přebytečného sádla a zlepšit pružnost těla, pomáhá matematika zbavit myšlení balastu a nepřesností a zavádějících postupů...
Proto je výuka matematiky ve školách užitečná a prospěšná a proto by také měla být povinnou součástí maturity.
Naučit se rychle a přesně myslet je důležitější než naučit se nějaký cizí jazyk (leda bych se chtěl znalostí toho cizího jazyka živit - pak samozřejmě bude trochu důležitější ten cizí jazyk než matematika, ale kolik se u nás může uživit tlumočníků?).


březen 30, 2012 07:58
s tou : romanB odjinud
obezitou to neni spatne prirovnani - a stejne jako je nekomu fuk jestli ma sto kilo od normalu, tak je holt nekomu sumanudle jestli to, co rika, ma hlavu a patu. Ma na to prece pravo! A nektery za to i platej, stejne jako nektery za tu tloustku.
březen 30, 2012 08:25
Romane, ztotožňovat management s psychologií nelze. : Eva
To jsou zcela rozdílné obory, dokonce v mnohém až protikladné. Já už jsem úplně alergická na jakékoliv "řízení lidských zdrojů" jež je vydáváno za psychologii. Management zůstává tak hrozně na povrchu a řeší jen pidiúsek člověka a navíc jeho cílem je mocenská manipulace, nikoliv prospěch člověka.
V obecné rovině mají samozřejmě uvolněnější definiční prostor, než obory technické, což se ovšem rázem zcela změní, pokud máš před sebou jednoho konkrétního člověka. A ano, máš pravdu i v tom, že to poskytuje větší prostor pro žvanily. Nicméně, když do toho pronikneš dostatečně hluboko, pro zcela konkrétní věci ti na tlachání nezbývá čas ani motivace.

A zase se dostáváme k tomu, že rozhodující není obor, ale dosažený stupeň myšlenkových operací. Pokud ustrneš, dejme tomu, pouze na stupni: reprodukce, analýza, tlachat zákonitě musíš, třeba i o technice smilies/wink.gif
Dohrabeš-li se k metakognici, najednou vidíš tu vzájemnou propojenost oborů a chápeš i systémy, jak jsou konstruovány, ztrácí se ty ostré hranice mezi obory. Neznáš detaily, ale systém jsi schopen poměrně rychle pochopit.
Další mýtus je, že při studiu psychologie není potřeba matematiky. Tak je, bez matematického myšlení naprosto nelze zkonstruvat vůbec žádný výzkum. Tož děje se to, občas, ale jsou pak úplně zparchantělésmilies/wink.gif Všetně výsledků.
Zrovna tak právo má hlubokou právní logiku, která ale není dostupná ani všem právníkům. Což zase není vina práva, ale nedostatečného dosaženého stupně myšlení adeptů práva. Proto to potom může dopadat v praxi i tak, jak píšeš. smilies/wink.gif
březen 30, 2012 11:27
Evo : romanB odjinud
ja nespojoval psychologii a management (ostatne psychologove jsou na to velmi citlivismilies/smiley.gif, jen jsem namatkou vybral veci z druhe strany "bojiste". Souhlasim s tebou, ta nutnost metakognice je nutna a myslim si, ze podklady k jejimu zvladnuti dava prave matematika, pokud k ni clovek nepristupuje s odporem, ale naopak si diky ni zacne veci kvalifikovat jak vazebne, tak atribucne. Tim zabrani tomu naslednemu gulasi a tlachani. Pripomnelas mi debatu z moji ryze humanitni sestrou, kdysi za kominiku smilies/smiley.gif Tvrdila, ze v CSSR neni svoboda. Aniz bych to chtel politicky rozpitvavat, zeptal jsem se ji, co pro ni svoboda znamena. Odpovedela, ze moznost seberealizace. Nasledovala logicka otazk "Ty nemas moznost se seberealizovat?" a bohuzel naprosto nelogicka odpoved - "Mam.". Cili pokud vyjdu pouze ze zverejnenych faktu, musim dojit k zaveru, ze svoboda existovala. Neni to o jednoduchem mysleni, je to o te duslednosti a v podstate povinnosti si svuj nazor obhajit, to je presne to, co v tlachani nemusim. A kdyz to dovedes do dusledku, tak pokud povedu statni politiku a naladu proti matematice, tak presne tuhle vec kompletne znicim. Komu se to hodi? Odpoved je asi jednoducha - tomu, kdo nechce, abych mu videl do karet, ptal se a myslel.
březen 30, 2012 12:02
Romane, nejsou psychologové nějak "citliví".))) : Eva
jen prostě se jim zajídá ta mocenská amorálnost managementu, vydávaného za psychologii...viz výše smilies/wink.gif
Netuším sice, proč ti připomíná tahle debata debatu s tvou "ryze humanitní sestrou"...ale je to fakt jedno smilies/wink.gif

A s posledními větami o proti matematickému tažení souhlasím zcela. Už dávno vím, že se sice veřejně ve všech prohlášeních leta opakuje, že stát má zájem na tom, aby výsledky vzdělávání byly lepší, lidé více a funkčněji mysleli....ovšem žádoucí to v reálu vůbec není, jsou to jen proklamace. Zatím nejsme vůbec tak daleko, abychom měli radost z občana, který je, díky své kvalitě myšlení, téměř nemanipulovatelný a svobodnýsmilies/wink.gif .

březen 30, 2012 15:08
Nene : romanB odjinud
nerekl jsem, ze mi pripomina tuhle debatu, jen mi ji pripomnela smilies/smiley.gif (cestina je krasnej jazyk) .. ale vis, co me Evi napadlo? Ohledne urovne vzdelani dneska a pred dvaceti roky rekneme - tehdy jsme byli v tom vychodnim tabore a vlastne z pohledu vzdelanostniho za hvezdy. Kdyz jsme presli na zapad, tak tuhle pozici jsme mit nemohli. Mozna i proto to jde s nami obecne dolu, sami jsme se zaradili na ten schod, kam ted patrime. Ale je to jen uvaha, ono tech duvodu bude urcite vic.
březen 30, 2012 15:28
Já si vybírala školu podle toho, zda se v ní maturovalo z matematiky, : alena puntíkovaná
Rakové byly pouze dvě - ekonomka a zdrávka. Při pohledu na krev se mi dělá mdlo - takže výběr byl jasnej....Jinak, není na světě tak výborný pedagog, který by někoho dokázal matematicky myslet - když mu to prostě není dáno. O tom vím taky svoje. Jako nikdo nikoho nenaučí zpívat jako Goťák, kdy dotyčný nemá ani hlas ani sluch, malovat jako Leonardo da Vinci, když je dotyčný barvoslepý a podobně. Jinak fyziku jsem ráda neměla, ale přežila jsem ji - ale chemii jsem vysloveně milovala. Já vůbec nechápu, jak mže dělat někomu potíže věda, kdy pouze z názvu sloučerniny můžete slyšet, kolik tam čeho je a v jakém poměru. No a kdy tohle víte, postupujete jako při vaření bramboračky. Jinak na čísla mám vysloveně alergii - nepamatuju si ani číslo vlastního mobilu.
březen 31, 2012 05:09
Romane, jen postřeh k tématu: "proč to jde s námi dolů," : Eva
učím také budoucí učitele kognitivní psychologii...a úvodních přednáškách se jich ptávám, kdo má učení spojené s něčím příjemným.....bohužel, nikdo! Po nějaké chvíli se pár z nich vyjádří, že občas, při nějakém tématu, předmětu, příjemný stav u učení zažili.....Tož se jich pak ptám, zda si dovedou představit, že procesy učení se budou zabývat až do svého důchodu a co to s nimi a těmi, které budou učit, bude asi dělat, když oni sami učení nenávidí??? smilies/wink.gifA že když to jen malinko nadsadím, jaké budou výsledky práce statika, co nenávidí statiku, kuchaře, co nenávidí vaření....atd.smilies/wink.gif
A zda je tento postoj jediný možný a zda jim nepřijde naprosto neužitečný?
A úplně podobně vidím ty proti matematické tendence, které se šíří přímo epidemicky. Dnes jsme v situaci, že je vysoce "in", dokonce je to považováno za znak nějaké vysoké pro humánní inteligence, prohlašovat, že jsem na matematiku naprostý tupec.
březen 31, 2012 09:30
Alenko, ale ty si v pár řádcích, bohužel, úplně protiřečíš:))) : Eva
volit ekonomku, když "mám přímo alergii na čísla" je buď zajímavá forma masochismu smilies/wink.gif nebo to s tebou a čísly ve skutečnosti vůbec není tak zlé, jak o sobě tvrdíš smilies/wink.gif
Pedagogů, kteří dokáží naučit matematicky myslet, je fakt dost! Ono matematicky myslet ještě neznamená, že musíš vystudovat jedině MatFyz nebo dostat Nobelovu cenu za matematiku smilies/cheesy.gif
Bohatě postačí, když člověk získá takovou míru matematické gramotnosti, že ho to nebude v životě dále naprosto paralyzovat.

Ovšem úplně největší překážkou v matematickém učení bude výhradně tvoje vlastní přesvědčení, že na matematiku jsi úplně "nenadaná". A dokonce se ti to i časem splní, ačkoliv většina lidí buňky na matematické myšlení aspoň průměrné úrovně prostě má.
Ale zase, je především úžasně pohodlné do konce života jen prohlašovat, že jsem na matiku pitomec a nic s tím nenadělám. smilies/wink.gif
březen 31, 2012 09:43
Nepřeceňujete : Myška
tu matiku příliš?
březen 31, 2012 11:04
Mysko : romanB
je to podobne jako s muzikou. Myslim, ze clovek, ktery se ji uspesne vyhyba celej zivot, tak taky neco v sobe pak postrada - rekneme smysl pro rytmus, nebo jak to rict. A nejde o to, aby byl clovek Gotak, stejne jako v te matematice. Mam dva syny mj. jeden hudebni sluch mel, druhy ne. Oba v podstate museli chodit na klavesy (dneska to zni jako desne omezovani a stres) ale taky meli podporu doma, protoze jsme jako rodice oba muziku vicemene aktivne delali. A i kdyz ten nehudebni syn s tim problemy mel, dneska se k ni vraci a hraje si minimalne pro sebe. Chci tim rict, ze jsou urcite zaklady a neni vubec dobre se jim vyhybat jen proto, ze mi to nevoni, nebo dokonce je to spolecenska poptavka. Mimochodem, matematika a hudba ma k sobe neuveritelne blizko, coz je docela zajiimave. (Stejne jako Eulerovo cislo, ktere se objevuje snad uplne ve vsech oblastech zivota od biologie az po ekonomii). Cili asi tak. Hezky den smilies/smiley.gif
březen 31, 2012 12:02
RomaneB, kdyby tvůj syn opravdu vůbec neměl sluch, dělal by mu problém i rytmus. A těžko by se k hudbě, učené z musu, vracel. : Myška
Takže asi tak úplně bez hudebního sluchu nebyl.
Já mám hudební hluch a nejen že neumím zpívat (a přitom zpívám ráda), ale neudržím ani rytmus. Pravda, rodiče mne netrápili nuceným chozením do hudebky.

Kde končí ta základní znalost matiky? V devítce na ZŠ? Nebo ve čtvrťáku na střední škole? Jak pro koho, že. Někdo je rád, že zvládne matiku na základce, někomu nedělá problémy na vysoké.
Jsem pro, aby na odborných školách kde to jde, byla maturita z matiky volitelná. Protože většina lidí využije v životě hlavně tu základní matiku - sčítání, odčítání, dělení, násobení, procenta,...
březen 31, 2012 17:39
Evo, na ekonomce jsme měli matiku jen tři roky : alena puntíkovaná
- ve čtvrťáku ne. S hospodářskými počty - ze kterých jsem byla na propadnutí, jsem skončili ve druhém ročníku a z účetnictví jsem propadala celé čtyři roky a celej život se mu pečlivě vyhýbám. Deeres je mi svědkem. Když jsem se hlásila na ekonomku, netušila jsem, co mě čeká.Když jsem to následně zjistila, bylo pozdě. Tak jsem ,s vypětím sil ,odmaturovala. Nicméně si myslím, že chlápek, co vynalezl kalkulův přístroj, by měl dostat Nobelovku. Chudákům, jako jsem já, kterým patrně chybí kus mozku, mu budou i tak nadosmrti vděčný. Já třeba nikdy nepochopila, jak může někdo dostat kouli z ruskýho diktátu, kde - pokud má učitel slušnou výslovnost - krásně slyšíte každý i a y, měkkej, tvrdej znak a zdvojená písmena. Stačí jen poslouchat a nemůžete se splést.
březen 31, 2012 19:20
Myško : romanB
chtel jsem tim rict asi to, ze nenaucit se zaklady jen proto, ze na matiku nemam hlavu nebo na muziku sluch, je podle me alibismus. A zakladni znalost matiky .. to neni trojclenka nebo deleni mnohoclenu. To je aspon podle mne schopnost uvedomit si, co presne je obsahem toho, co slysim nebo ctu. Jak uz jsem nekde psal, soucet prumeru neni prumer souctu, a listnatej les je proto tak nazvanej, ze v nem neni smrk. To jsou ty zaklady a je proste obrovska skoda, kdyz se k tomuhle lidi nevedou a jeste k tomu v zajmu "vzdelani". Naucil jsem par lidi matiku, prave tech, co pro ni nemeli bunky, jak se rika. A vubec ne pocitanim, ale premyslenim. Mozna tomu nebudes verit, ale kdyz clovek zazije pocit, ze si na neco sam prijde a vlastne jen diky tomu, ze si da tu praci a presne si vylozi to, co resi, tak je to skvely stimul myslet i dal. Ne se nechat okecavat, ale ptat se, zvidat a nachazet. A to je ten zaklad, na ktery ses ptala. Mozna te napadne, ze tohle jde i vsude jinde, treba v historii - ale opravdu jen v te matematice se muzes oprit o dokazane jistoty a tim padem je to skvelej nastroj, jak se to mysleni ucit. A citu je v ni zapotrebi taky hodne, ale to je uz o necem jinem.
březen 31, 2012 20:24
RomaneB, nerozumím. : Myška
Kde se tedy naučím ten základ matiky? Na základce? Nebo to nestačí a až na střední? Nebo je na to potřeba vysoká?

březen 31, 2012 21:34
Mysko, : romanB
na to jsou zapotrebi dve veci a nesouvisi ani tak se stupnem skoly - dobrej kantor (ano, blbej matikar nadela nedozirny skody) a vlastni pristup, kterej se nemusi zabalovat do vseobecne prijimanyho odporu k matice. To, o cem mluvim, kdyz mluvim o zakladu mysleni, se da skutecne ucit treba u ditete, co neumi ani psat a cist, a cim driv se k tomu ta hlava dostane, tim lip. Je velka skoda, ze si pod tou matikou lidi vzdycky predstavi nejvys nasobilku, ale nikoho nenapadne, ze matika je v tom "proc je dvakrat dve ctyri" a ne v tom ze "dvakrat dve je ctyri". A chtit se ptat, umet se ptat a nakonec si i odpovedet v souladu s objektivnimi fakty, to se da prece opravdu ucit odkdykoliv. Jen na to musi byt ta vule - jsou lidi, co chodi do beauty saloonu, aby vypadali, klidne by mohly existovat i mind saloony, aby premysleli.
duben 01, 2012 12:22
No, právě Romane!!!!! : alena puntíkovaná
O tom mluvím. Násobilku umím a trojčlenku taky. Ale nikdo nikdy mi nevysvělil - a NEVYSVĚTLÍ!!! t e n s y s t é m , jak to všecko funguje. A proč to tak funguje. Né, že ti řekne - když to nechápeš, že jsi prostě blbej a dál se s tebou nebaví. Nedá ti nahlédnout do své mysli, neudělá nic, abys pochopil, to, co chápe on. A jak to chápe on. Je to jako by s tebou mluvil čínsky, nebo tatarsky. Ty slyšíš zvuk, ale nechápeš jeho význam. Já to řešila tím, že jsem se nadrtila poučky, věty, vzorečky a podobně - ješt dneska ti je odrecituju - ale dodneška jsem nepochopila, k čemu jsou vlastně dobrý. Jo - a taky, jak ty lidi poznají, že ten, či onen příklad mají počítat podle toho určitého vzorečku a ne nějakého jiného. Mně se třeba zeptali "Ty neznáš Pythagorovu větu?" - no a já už věděla, že se to počítá podle Pythagorovy věty, vysypala jsem ze sebe vzoreček a počítala. ALE JAK TO SAKRA POZNAL TEN UČITEL????? Teda, krom toho, že to měl napsaný v knížce.
duben 01, 2012 14:16
A Romane : alena puntíkovaná
proč jsou teda dvakrát dvě čtyři...a proč to tak je?
duben 01, 2012 14:21
chtěla jsem říci : alena puntíkovaná
a skutečně tomu tak je?
duben 01, 2012 14:21
Aleno :) : romanB
existuje cesta, ktera te pomerne rychle provede od sedmi axiomu (Rika se jim Peannovy), az k pochopeni toho, proc je dva a dva ctyri. Myslim ted matematicky naprosto jednoznacne. A jinak se k tomu da dojit uz s pomoci velmi starych Reku, koukej: kdyz vezmeme za cisla jen prirozena, cili od jednicky vyse (ne nulu) s prave jednotkovym prirustkem (1,2,3,4...), muzeme rict, ze ke kazdemu takovemu cislu vzdy existuje o jedno vyssi (tzv naslednik). To je vlastne dukaz nekonecnosti prirozenych cisel,ale o to ted nejde. Dalsi zaver, ktery z toho plyne je, ze neexistuje prirozene cislo, ktere by jako naslednika mela jednicku. (Jinak receno, pocatek nikdy nemuze naslednik). ted muzu nadefinovat scitani a b, a kdyz b=1, tak pak je vysledkem naslednik cisla a. Cili a b=A. Pak vezmu libovolne cislo C, ktere ma tu vlastnost, ze nasleduje za libovolnym cislem b. (Jeste porad je to jasne? V tento moment plati, ze C = b 1). Mno a ted, bez uvedeni dukazu (je trosku delsi) muzu tvrdit, ze (a b)=naslednik(a c). Nyni uz vim, ze dvojka je naslednikem jednicky a taky uz vim, ze soucet dvou nasledniku (dvojek) mi da ctyrnasobek pocatku. cili 2 2 se opravdu rovna ctyrem. Samozrejme bych se v pripade dusledneho vysvetleni mel venovat tzv algebram, grupam atp. ale pokud se intuitivne respektuji bezne operace, je mozne tento dukaz pomoci nasledniku uznat. Skoda, ze se u toho neda malovat, bylo by to veselejsi smilies/smiley.gif Jo, abych nezapomnel na presnou odpoved -- ano, v prostredi prirozenych cisel (spravne se rika v telese), opravdu 2 2=4.
duben 01, 2012 14:49
doplnky a opravy : romanB
neprenasi to znamenko plus, cili musim to napsat znova smilies/sad.gif
ted muzu nadefinovat scitani a plus b, a kdyz b=1, tak pak je vysledkem naslednik cisla a. Cili a plus b=A. Pak vezmu libovolne cislo C, ktere ma tu vlastnost, ze nasleduje za libovolnym cislem b. (Jeste porad je to jasne? V tento moment plati, ze C = b plus 1). Mno a ted, bez uvedeni dukazu (je trosku delsi) muzu tvrdit, ze (a plus b)=naslednik(a plus c). Nyni uz vim, ze dvojka je naslednikem jednicky a taky uz vim, ze soucet dvou nasledniku (dvojek) mi da ctyrnasobek pocatku. cili 2 plus 2 se opravdu rovna ctyrem. Samozrejme bych se v pripade dusledneho vysvetleni mel venovat tzv algebram, grupam atp. ale pokud se intuitivne respektuji bezne operace, je mozne tento dukaz pomoci nasledniku uznat. Skoda, ze se u toho neda malovat, bylo by to veselejsi Jo, abych nezapomnel na presnou odpoved -- ano, v prostredi prirozenych cisel (spravne se rika v telese), opravdu 2 plus 2=4.
A drobna oprava na zacatku - pocatek nikdy nemuze byt naslednik )vypadlo "nemuze byt")

duben 01, 2012 14:53
ščmarjá!!!! : alena puntíkovaná
no - tak teď jsi mě zblbnul dočista.....A jak je to s těma vzorečkama? Podle čeho se pozná, zda se ten určitý příklad dá počítat zrovna podle thohle vzorečku a ne jiného? A ona jedna není víc než nula - když teda nemůže být jejím následníkem ?
duben 01, 2012 14:58
no vidis :) : romanB
to je ta duslednost cteni - pokud se bavim o prirozenych cislech, nula v nich neni. Ma to svuj duvod, proc ji zahrnujou az cely cisla (to jsou prirozeny, zaporny prirozeny a nula). Jinak by neslo dusledne definovat zlomky. Zlomek je totiz podil celeho a prirozeneho cisla a tim padem ve jmenovateli nikdy nemuze byt nula. Kdyz si predstavis, ze s touhle duslednosti by se definovalo pravo a nebo se o to aspon snazilo, nebo zakony vubec, bylo by vsechno podstatne transparentnejsi a tim padem by se velmi omezily standardni klicky.
O tom, jakej vzorecek kde pouzit ... je to samozrejme o rutinne, proste kdyz vidim neco pravouhleho, tak me ta pythagorovka napadne stejne, jako kdyz chci delat hovezi gulas, tak musim sehnat hovezi.
duben 01, 2012 15:17
Alenko, : Anina nepř.
že dva krát dvě jsou čtyři je prostě fakt, který platí za každé situace, tj. vždy. A tvoje otázka, jestli tomu tak je skutečně, patří už do oblasti filozofie.
duben 01, 2012 15:22
Anino : romanB
nemas pravdu. Ta otazka je ryze matematicka, dokazatelna a opravdu to nemusi platit vzdy a vsude. tech veci, co se v matematice dokazat nedaji a definuji se, je k vzhledem k tomu, co matematika dokazat umi, straslive malo - vlastne tech sedm axiomu, pak uz je to dokazatelne vsechno. Samozrejme existuji oblasti metamatematiky, kde existuji proudy, ktere tuhle absolutni dokazatelnost narusuji, ale to uz je za hranici chapani nejen bezneho zivota, ale myslim, ze i absolutni vetsiny vysokoskolsky matematicky vzdelanejch lidi.
duben 01, 2012 15:25
no v tom to je, Romane, : alena puntíkovaná
tebe to napadne - mě ne. Abys v něčem získal rutinu, musíš to používat často.A nemůžeš to používat, když nemáš potuchy, co to vlastně děláš. Jinak - přátelé - Sofia - (nikoli Zofia) je řecky moudrost. Pholosofia je pak "milovnice moudrosti" - tedy "S" nikoli "Z". Přijde mi to stejně nervy drásající jako výraz "abizme" (abychom) - tolik milovaný a používaný politiky - zejména pocházejícími ze severní Moravy.Jo, Anino - a zo, že dvě a dvě jsou čtyři - to víš jak? Někdo ti to řek, že jo? A to nevíš, že lidi kolikrát dost kecaj a že se jim moc věřit nedá????
duben 01, 2012 15:32
to je v poradku , aleno : romanB
tu rutinu na pouziti pythagorovky dejme tomu, opravdu potrebujes. Ale ten pristup k mysleni, cili treba si overit v otazce to, co tam skutecne je, to neni o rutine. To je neco podobneho, jako nepouzivat abizme, kdybych to vzal z cestiny. Mne trha vnitrnosti oboji a oboji je cunarna - ale vyhraje to, bohuzel.
duben 01, 2012 15:37
Jo Romane, ověřit si to... : alena puntíkovaná
ALE JAK SAKRA? Jsak postupovat - jaké kroky dělat - za prvé, za druhé, atd. atd. A jak zjistit, že zrovna tyhle kroky a žádné jiné? Co mám konkrétně dělat se svým mozkem, aby myslel tímto a ne jiným způsobem? Mně by to strašně usnadnilo život. Já chci, aby mi někdo vbysvětlil TEN SYSTÉM. Třeba ve výuce jazyků je jasno - když, už jednou nějak mluvíš - třeba česky - tak už víš, co přesně děláš. Jenom doszuješ jinbé zvuky téhož významu. Je to jako luštění křížovky, Rubikova kostka a nebo počítání podle vzorečků a je to pořád stejný...nadechneš se, při vydechování rozezníš hlasivky a artikuluješ....Ve všech jazycích stejně. Akorát se musíš naučit vidět "tu tabulku", kterou vyplňujěš, prostě pochopit ten systém....No a když je teda matematika tak logická, proč s ní teda nejde dělat totéž? A jestliže jde, proč se nám to utajuje?
duben 01, 2012 15:48
Aleno, : romanB
cili to zkus takhle: (ptas se na postup) zvykni si zbavit se zlozvyku "myslim si, ze vim" a nahrad ho "vim". Pokud existuje otazka nebo zadani, over si smysl kazdeho slova, definicne, vazebne a funkcne. Zni to desne, ale jako zacatek je to nezbytne nutny a kdyz si na to clovek zvykne, nauci se dve veci - za prve rict "nerozumim, vysvetlete mi to" a tim se zbavit kecalistu, co ani nevi, o cem mluvi a za druhe pak budes skutecne delat to, co delat mas. Coz se mockrat nedeje a lidi pak nadavaj, ze delaji zbytecnou praci.
duben 01, 2012 16:14
Romane, Dardo, Alenko, : Anina nepř.
beru to tak, že z hlediska praktickýho, fyzickýho, hmatatelnýho, ty dvě a dvě čtyři jsou. Alenko, jasně, že mi to jako děcku asi někdo řekl. A protože jsem se přesvědčila, že třeba dvě kostky lega modrý a dvě červený jsou dohromady čtyři, vzala jsem tu zkušenost jako pravdivou a bylo. Z hlediska filozofickýho se o tom dá diskutovat, ale pokud budu diskutovat s laiky jako jsem já (tj.zvládnutá středoškolská matematika), tak se dostanem max.třeba k tomu, že koleje, ač prokazatelně rovnoběžky, se přesto v dálce dotýkají. Je to pro mě moc zajímavý, ale asi nemám na to, abych pochopila, proč někdy dvě a dvě čtyři nejsou. Stejně, jako nepochopím Möbiovu pásku. Možná jenom proto, že mě život nepřistrčil k lidem, kteří by mi to uměli vysvětlit. Nebo na to prostě nemám. Anebo je to to nepochopitelno, co člověk chápat nemusí a nemá. To jsou slova dr. Plzáka, i když k jinému tématu.
Romane, tvoje povídání s Dardou mě nadchlo, díky!
duben 01, 2012 17:38
Jak víme, že dvě a dvě jsou čtyři? Protože si to můžeme spočítat na prstech, můžeme si to nakreslit,... :-) : Myška
RomaneB, ty bys mne matiku nenaučil. Na tomto vidím, jak musím být vděčná svým učitelkám, že těm se to povedlo. A dosud mi mé znalosti, čerpané na základce a na střední, stačily.
duben 01, 2012 18:09
nojo Mysko : romanB
ale vidis sama, ze oni te naucili pocitat, to s matikou nema nic spolecnyho smilies/smiley.gif Na otazku proc to tak je, ti odpoved nedali (neberu to obligatni Proto!) smilies/smiley.gif
duben 01, 2012 18:26
Co proč jak je? Kdo mi co řekl? : Myška
Já si to přece sama ukážu na prstech, sama si dokážu, že dva plus dva jsou čtyři smilies/wink.gif.
duben 01, 2012 18:42
no a je to, protoze : romanB
u miliard si s timhle uz dokazes tezko neco, taky proto se tak jednoduse daj schovat. Takze kdyz bude hodne malo lidi, ktery si to umej dokazat i bez tech prstu, bude hodne ztracenejch miliard. A proto je nutny, aby maturita z matiky nebyla! Jj, je to logicky, Mysko smilies/smiley.gif
duben 01, 2012 19:33
asi mluvíme každý jiným jazykem - nebo co. : alena puntíkovaná
To, co po tobě chci, je způsob, cesta, přístup, metoda, systém jak přepólovat mozek, aby myslel jinak.Tak, jak potřebuju. například: Když jsem učila Angličtinu, nutila jsem své žáky luštit křížovky. Aby si nacvičili "přecvakávání". Jako třeba u semaforu, aby se mu automaticky vybavil v mysli alternativní výraz stejného významu. A aby nad tím nemusel půl hodiny dumat. Když mluvíš jiným jazykem, tak musíš rychle reagovat, musí ti to vytanout na mysli okamžitě a automaticky, aniž si vůbec uvědomuješ, co vlastně děláš. Jak říkám, je to jako se semaforem - jednou je to zelený, jednou červený - ale pořád je to světlo. No a na každej předmět, na každou znalost existuje - musí existovat - takový podobný systém. Nějaký systém, který by ti umožnil volný přístup k pochopení celého problému. Třeba já Ruštinu (nebo jakýkoli slovanský jazyk) považuji za úžasnou pomůcku, jak se učit jazyky. Ty slovanské jazyky jsou si tak podobné, že rozumíš a krásně vidíš, co přesně děláš a jak přesně používáš mozek, aby ses to naučil. No - a protože lidi jsou všude stejný, pak není problém použít tu Ruštinu jako šablonku, podle které jedeš, když se učíš i třeba čínsky. No a na tu matematiku taky určitě existuje něco podobnýho. Ale nikdy jsem se nedověděla co vlastně. Není to otázka píle, nebo lenosti - jak se mnozí učitelé domnívají.....stejně, jako fakt, že nedokážeš zaběhnout světovej rekord, není důkazem tvé blbosti, nebo neochoty pracovat, nebo nedostatku snahy. Jednou jedinkrát jsem v životě narazila na profesora, kterej mi ten systém taky neprozradil - ale dokázal pochopit, že prostě jsem tak blbá a že s tím nic nenadělá a že mi není pomoci....a nechal mě přežít. Už je mrtvej - ale já upřímně doufám, že je v nebi. Ač učil matematiku - měla jsem ho ráda.
duben 01, 2012 19:54
koukej : romanB
ja nejsem profesionalni guru ani nic podobneho smilies/smiley.gif Postup, kterej otvira ty "matematicky bunky" ma zaklad v tom, ze zacnes jinak pracovat se vstupy - s tim, co predchazi vubec jakekoliv praci. V matematice totiz plati to, ze kdyz neco definuje, popisuje, odvozuje, tak nikde neni slovo ani navic, ani zbytecne. Pokud si neco primyslis, delas chybu, protoze uz to dostane jiny vyznam. Uplne klasicky lidi chybuji v porozumeni treba obratu typu: prave jeden, nejvyse jeden, alespon jeden atp. Uz vis, co tim myslim? Tohle, alespon podle meho nazoru, je ten system, ktery ti pomuze spustit to trochu jine uvazovani. A taky je z toho snad videt, ze kdyz to nekdo zene do extremu (coz treba nektery matikar dela) tak se s takovym clovekem vlastne vubec neda vyjit a je desne nudnej. (coz je v dusledku jeden z duvodu, proc se lidi matice vyhybaj.) Ten system sablonek je pak uz velmi podobnej - jakmile respektujes ty zakladni formulace, uvedomis si, ze ze zadani problemu vlastne pouziti sablony, jako je treba pythagorova veta, uz samo vyplyva. Snad je to ted uz srozumitelnejsi smilies/smiley.gif
duben 01, 2012 20:36
jeste drobnost : romanB
kdyz uz jsi zminila ten priklad se svetovym rekordem - to se da pripodobnit k tomu, ze v te matematice vymyslis neco noveho. Ale to matematicky mysleni je proste "jen" behani. A to zalezi na kazdem, jestli ten zadek zvedne nebo ne. Pokud ma cim behat, behat muze.
duben 01, 2012 21:16
Aha, takže maturita z matiky zajistí, aby se neztrácely miliardy, A je to. Jak prosté :-)) : Myška
RomaneB, znovu zopakuju, co jsem už napsala - jsem pro, aby na odborných školách, nebyla povinná maturita z matiky, ale volitelná, tak jak to bylo a je. Není to výmysl posledních dvaceti let, kdy se ztrácí miliardy, bylo to tak i za socáče. Někdo holt dal a dá přednost před maturitou z matiky předmětu jinému, třeba maturitě z angličtiny nebo němčiny.
duben 02, 2012 00:41
jsme u toho Mysko : romanB odjinud
nic takoveho jsem nerekl. Miliardy se ztraceji naprosto vklidu, protoze to ve spouste pripadu lidi zblajznou i s navijakem, alebrz nemaji a diky tehle nepovinnosti ani nebudou mit ani zaklady mysleni, se kterym je proste podstatne tezsi ty miliardy vyfunet. Ale asi to uz nema smysl porad dokola vysvetlovat, uznavam,ze mas pravdu a docilit toho, aby clovek precetl skutecne to, co je napsano, je nekdy proste nemozne.
duben 02, 2012 08:19
RomaneB, já jen říkám, že maturita z matiky není nezbytná. Tím ale neříkám, aby se matika přestala učit. : Myška
Já jsem měla matiku normálně do čtvrťáku, a měla jsem volbu maturovat z ní nebo z němčiny.
To mi řekni - pro tebe je maturita z matiky takový předěl, taková podstatná změna, a věříš, že všichni, kdo zvládnou maturu z matiky, disponují matematickým myšlením?
duben 02, 2012 08:35
Ne Mysko : romanB odjinud
ale stejne jako cizi jazyk bymel byt povinnej pro overeni miry schopnosti komunikovat i mimo CR (coz je objektivne potrebna vec) tak by matika mela byt povinna pro overeni miry schopnosti dusledne myslet. Proc, to uz jsem vysvetloval. Nevidim rozdil v povinnosti ciziho jazyka a matematiky z pohledu neceho, jako je zkouska "dospelosti" resp ucelenosti stredniho vzdelani. A opakuju asi po ctvrte - nejde o vysledek, ale o to, abych jako zamestnavatel vedel, jak jsi na tom. Nejen v oborech, ktery ti vyhovujou, ale prave v te komplexni a zakladni informaci. Opravdu netusim, co je v tomhle za spor smilies/smiley.gif
duben 02, 2012 08:50
RomaneB, na co dáváš větší důraz, když přijímáš zaměstnance - : Myška
maturitnímu vysvědčení, nebo tomu, co ti předvede, co opravdu umí?
duben 02, 2012 08:56
co to je : romanB odjinud
opravdu umi? to, co predvede za tyden, nebo za mesic? Tak, jak to pises, by te zadne hodnoceni od kohokoliv jineho, nez od tebe, nemelo zajimat. I to je cesta, ale ja davam prednost tomu, ze me predchozi hodnoceni zajima. MInimalne pro srovnani. A kdyz bude mit na tom vysvedceni z matiky za ctyri, docela urcite se podivim, proc vubec chce jit ke mne. Oba si muzeme usetrit spoustu casu. Ale nevylucuju moznost, ze uz pri tom povidani me presvedci, ze mu to mysli, jen mel proste smulu treba na kantora. Jenze to odbocujes od toho, proc by mela byt povinna - a to, ze to je soucast neceho, jako komplexni hodnoceni, to mi nevymluvis. Stejne jako ja nepotrebuju cloveka s anglinou za jedna, tak nekdo nemusi potrebovat matikare. V podstate to znamena, ze za par let se matika klidne prestane ucit ve treti tride, protoze se lidem nehodi?
duben 02, 2012 09:11
dam ti ukazku : romanB odjinud
toho, co si predstavuju pod pojmem mysleni - tenthle mesic dekan zrusil indexy a zavedl pouze digitalni. Zeptal jsem se tech, co nad tim jasali, jak to maji s matematikou. Vsichni do jednoho k ni maji odpor, maturitu z ni nedelali. Bohuzel to potvrzuje to, ze lide nesmerovani k mysleni uvitaji kazdou kravinu, ktera jim "ulehci" praci. To, ze nasledne nebudou mit v ruce jedinej dukaz o tom, ze vubec zkousku udelali, to jim nevadi. Pritom normalni index docela urcite neni byrokracie, ale moje ochrana, neco jako potvrzeni, kdyz na poste zaplatim 50000. Mozna jsem blbej, ale jestli s matikou budem postupovat tak, jak pokracujem, procento tehle lidi se zvysi a za chvili uz na tom bude fakt skvele.
duben 02, 2012 09:19
Nepracuju ani nestuduju na té předmětné vysoké, takže nemůžu posoudit, zda je elektronický index fakt blbost, jak říkáš. : Myška
Ale předpokládám, že jde vytisknout, a že snad na té vysoké škole mysleli na to, že jde o doklad o složené zkoušce.
duben 02, 2012 11:59
RomaneB - : Myška
V podstate to znamena, ze za par let se matika klidne prestane ucit ve treti tride, protoze se lidem nehodi?
To tady někdo říká?? To snad někdo prosazuje?
Nemáš z absence maturity z matiky na některých školách a některých oborech stihomam?
duben 02, 2012 12:01
msylim : romanB odjinud
ze uz bych se jen opakoval, vsechno, co jsem k tomu mohl rict, jsem rekl a lze to dohledat. Pokud ty jsi presvedcena, ze obecna vzdelanost je kvalitnejsi nez byla, tak to docela urcite stihomam je, protoze ja jsem nejen v praci, ale i na skole mit opacny nazor. Proto mi vadi eliminace vseho, co jen trochu zavani necim jinym, nez kecama.
duben 02, 2012 12:12
pardon :) : romanB odjinud
samozrejme tam ma byt: ja jsem nejen v praci, ale i na skole nucen mit opacny nazor.
duben 02, 2012 12:13
RomaneB, asi nemá cenu vést dál rozhovor. : Myška
Prostě maturita z matiky bez výjimky a basta, že jo?
A kdo si myslí něco jiného, chce aby se snižovala vzdělanost...
duben 02, 2012 12:16
Já mám fakt pocit, že mluvím tatarsky. : alik puntik
MATEMATIKA SE MÁ UČIT!!!!Ale tak, aby se ji naučili i totální debilové. Jako se třeba dyslektici naučej číst a dysgrafici psát. Jsou na to všelijaký fígle a pomáhají a číst umí prakticky každej - vím o čem mluvím, mám syna, kterej byl v dětství dyslektik. Já jsem údajně dysgrafik - ale tenkrát nic takovýho neexistovalo...taky jsem se to naučila. Jinak on je dost rozdíl třeba chytit ujíždějící tramvaj a zaběhnout světovej rekord. Na ten musíš mít zvláštní schopnosti a když je nemáš, tak můžeš trénovat jak šílenec a je ti to plat prtný. Když na něco prostě nemáš talent, tak ho nemáš a nikomu to nepřijde divný. Nemáš-li talent na matematiku, tak to jsi asi línej a vymlouváš se, nebo tak něco. Když neumíš kreslit, zpívat, hrát na nástroj, tančit, nerozeznáš "Modrý semišky" od "Škoda lásky" - a podobně - nepůjdeš na uměleckou školu, protože tam by to po tobě chtěli. Co je teda špatnýho na tom, že nemá-li člověk bňky na matematiku, tak nepoleze na školu. kde ji po něm chtějí a kde z ní musí maturovat. Jinak chemii nepovažuju za technický předmět - chemie je kombinace lingvistiky a vaření....žádný moc velký počítání tam není - mám na mysli školskou chemii. Já vím, že Klaus je génius, ví všecko nejlíp a od všeho má klíče....ale i tak si myslím, že i chudáci, co jim matika nejde, by měli dostat šanci získat vzdělání - když jinak jsou OK a v některých předmětech dokonce vynikají. Já bych zcela určitě z matematiky neodmaturovala. No a hahaha, když jsem jednou jednomu žákovi vysvětlovala, že rozbor větný a rozbor slovní, jsou vlastně návody k použití toho či onoho jazyka, tak na mě málem volal psychiatra. Ovšem fakt je, že na škole ti nevysvětlej, že tahleta hrůza ti má vlastně zjednodušit život a ukázat ti, co vlastně s těmi slovy a větami děláš, když mluvíš - a protože celé lidstvo mluví slovy a ve větách, můžeš to pak použít v jakémkoli jazyce. Třeba existuje takovej nějakej fígl i na matematiku - ale asi nám ho nechtějí prozradit,protože by to pak bylo strašně jednoduchý a naučil by se to každej. A oni by pak nevypadali jako géniové a nebyli by vyjímeční.
duben 02, 2012 16:45
Maturita bez matematiky není maturita. : Milan
Kdo matematiku nezvládne, zvládne třeba jiné věci a těmi ať se zabývá. Ale k tomu nepotřebuje maturitu.
Maturitu potřebují ti, kteří chtějí na vysokou školu a chtějí se stát intelektuální elitou a řídit jiné lidi, vést společnost. A od takovým máme oprávněně požadovat inteligenci aspoň na té úrovni, aby zvládli středoškolskou matematiku (což je ostatně dost nízká úroveň).
Matematika nejen že je metodou myšlení, ale také je dobrým sítem k oddělení inteligentních od těch, kteří inteligenci nahrazují pamětí.
Ale i ty, kteří nebudou maturovat, je třeba učit matematiku, abychom nedopadli takto http://www.blisty.cz/art/62641.html.
duben 03, 2012 07:28
a ta intelektuální elita, : alik puntik
co řídí jiné lidi a vede společnost...to máš býtjako ty? No - potěš koště! Pak hcápu, že to v téhle zemi vypadá, jak to vypadá... smilies/smiley.gif
duben 03, 2012 10:39
aliku : romanB odjinud
reci a skutku o selskym rozumu a delnickych reditelich bylo v tehle zemi taky uz dost. Verim tomu, ze existuje takovej ten spravnej jednoduchej clovek s genialnim, naprosto nezduvodnitelnym umem ridit, hospodarit a premyslet, ale vyjimka jen potvrzuje pravidlo. Pokud maji byt v ridicich funkcich lidi, co s matikou maji problemy, bude to cesta do pekel. A myslim, ze pak to nebude krize z rozezranosti, ale konecne ta opravdova, o ktere se zatim jen mluvi. Cili souhlasim s Milanem, at to zni jak chce "krute" proti tem, co tyhle schopnosti nemaji.
duben 03, 2012 10:51
nojo, ale v těch úžasnejch řídících funkcích zas až tolik lidí není, : alik puntik
taky je potřeba, aby někdo dělal. A to i práci, na kterou štředoškolské, nebo vysokoškolské vzdělání prostě potřebují a neobejdou se bez něj. K čemu je takové zdravotní sestře - například - matura z matemtiky, kdyžjejí práce vyžaduje úplně jiné pezum znalostí. Abez odborného vzdělání, se tahle práce prostě dělat nedá. Jinak - ty si fakt myslíš, že naši "řídící pracovníci" jsou samí matematický géniové. To by asi tenhle stát neměl schodek ve výši desítek miliard, že?
duben 03, 2012 11:18
ten clanek v odkazu : romanB odjinud
je desivej. A TO je to o cem tady celou dobu mluvim! Clovek muze mit tisic kecu, ale jestli skonci tak, ze i pitoma nasobilka je stres a omezovani, tak je VUL.
duben 03, 2012 11:19
houby :) : romanB odjinud
i ta zdravotni sestra, pokud nema na tohle bunky a nebo aspon zakladni nasmerovani, tak si zorganizuje praci podstatne hur nez ta, ktera tohle zvlada. To, co rikas, plati tam, kde je mi fuk, jaka je vysledna rezie moji prace. Coz se v pripade te sestry odrazi treba i v tom, jestli jako pacos pak cekas v ordinaci hodinu nebo pet minut. A ver mi, ce to cekani neni vzdy nutne odvisle jen od poctu pacientu - delal jsem patnact let ve zdravotnictvi a neschopnost si ukocirovat praci ve smyslu efektivity byla hmatatelna.
duben 03, 2012 11:26
a tak : romanB odjinud
jak to pises, by pak kvuli tomu mel nad kazdou sestrou stat manazer jeji prace??? Neni opravdu lepsi, aby pochopila aspon zaklady? Jenze to nejde tim zpusobem, jak se popisuje v tom clanku a uz vubec ne tim, ze se to proste vyskrtne, protoze na to nekdo nema bunky.
duben 03, 2012 11:28
násobilka samosebou stres není, : alik puntik
ani pro mě ne. Ale není to to jediné, co se na středních školách v matematice učí. Bez problémů jsem zvládla trojčlenku a rovnice.....a nepřekonatelnou hradbu pro mě reprezentují goniometrické funkce, - které mi měly - údajně - zjednodušit život. rava je, že od třetího ročníku školy je pak po mně nikdy nikdo nechtěl, nikdy jsem je bnepoužila a popužít nebudu muset.Přesto jsem se uživila. Člověk má mít kvalitní obecné znalosti, ale dále má rozvíjet ty, ke kterým má schopnosti a talent. Pak náklady na jeho vzdělání nejsou plýtváním a on může být lidstvu užitečný. A pokud vím, matematika není jediná věda, jejíž studium se lidstvu nabízí.
duben 03, 2012 11:30
netvrdim : romanB odjinud
ze se uci matematika vsude tak, jak by mela, spis naopak. Malokde se jeji postupy zaroven pouzivaji v praxi (ted nemam na mysli vypocty, ale zase jen to mysleni). Ale tvrdim, ze clovek, ktery pujde studovat cokoliv, si osvojenim principu tvrzeni, dukaz, overeni usnadni zivot podstatne vic, nez nejakym jinym zpusobem. A v dusledku tohle plati i pro ty, co studovat nechteji, cili opakuji - matematika je soucasti zakladniho vzdelani a profilu stejne jako znalost jazyka a spolecensko-historickej prehled. Jenom proto, ze nekomu nevoni letopocty, nebudu souhlasit s tim, ze je zbytecny neco tusit o Waterloo nebo Husovi.
duben 03, 2012 11:35
bohuzel : romanB odjinud
kdyz si prectes ten clanek, zjistis, ze uz je pomerne realnej nazor, ze nasobilka stres je. Vyroba blbu bude pokracovat cim dale vic, nekomu se to velice hodi a blbove slastne prikyvujou, budou mit prece min prace.
duben 03, 2012 11:37
RomaneB, matematika je nesporně součástí základního vzdělání, o tom s tebou nikdo nepolemizuje. : Myška
Stejně jako je součástí základního vzdělání společensko-historický přehled, z něhož se maturitní zkouška neskládá.
Tak proč z matiky ano? Proč ne matika jako volitelný předmět?
Je snad nějak méněcenný absolvent střední školy jen proto, že si zvolil místo matiky jiný předmět?
duben 03, 2012 11:55
ja : romanB odjinud
jsem vyjadril svuj nazor na komplexnost zhodnoceni vzdelani - bez specializaci a podobnych veci. A jen tvrdim, ze matematika stejne jako jazyky a spolecensko-historickej prehled nejsou veci souvisejici s nejakou specializaci, ale postihuji vetsinu osobnosti, proste ji charakterizuji. Ono mi to trosku pripomina snahy o decentralizaci po tom, co se vsechno centralizovalo. Ani jedna z variant neni idealni, ale pokud nebudu urcite funkce centralizovat a urcite decentralizovat, nikdy patrne nedosahnu idealni efektivity. Takze pokud budu chtit od nejake zkousky (napr maturity) povinne slozky, ty nekolikrat zminene veci bych tam proste zahrnul bez ohledu na odbornost. A jak uz jsem nekolikrat rekl - problem neni v tom, ze nekdo ma z matiky za ctyri, problem je v tom, ze v oblasti dusledneho logickeho mysleni je slabej. A to je informace nutna do vetsiny oboru, a urcite nejen pro vysokoskolaky. Ona s tim totiz souvisi jeste jedna vec, Mysko - jakmile eliminujes ten matematicky pristup, velice casto zacnes mit predstavu, ze o nejakem oboru hodne vis. Chybi ti duslednost, logika, schopnost udelat si objektivni pohled na vec, nepripoustis sebekritiku, neumis ji. Takze v dusledku o sobe budes tvrdit, ze sice na matiku kasles, ale jako zdravotni sestra jsi skvela a pritom nebudes zvladat ani napor pri podzimnich chripkach. Lidi, co si svoje vlastni ucetnictvi revidujou jenom podle odhadu a ne dusledne, jsou velmi casto prekvapeni realitou nakonec. Kdyz si osvojis veci, ktere matematika prinasi (treba dusledne cteni toho, co kdo pise, jednoznacne porozumeni terminu), objektivne dojdes k presnejsimu zaveru. (Coz ti mimochodem pomuze v rozliseni toho, jestli ten druhej lze, klickuje, tlacha a nebo fakticky mluvi) Uz by snad melo byt jasne, proc si myslim, ze to je nutna soucast vzdelani .. protoze pokud ne, nemam uz co dodat, stejne se uz moc opakuju smilies/smiley.gif (Treba i proto, ze volebni pravo je pro vsechny, a s touhle schopnosti by ten hlas mel podstatne vyssi hodnotu, a ne hodnotu konzumenta gulase).
duben 03, 2012 12:12
tak princip tvrzení - důkaz- osvojení se užívá, co je lidstvo lidstvem : alik puntik
- kohonce i zvířátka to tak mají nastavený, neříkávala ti snad maminka :" Nelítej-upadneš-bude tě to bolet" - nebo:"Tohle nejez, bude ti pak špatně"...a ty - protožes byl odmalička nejchytřejší na světě - neposlechl...a upadl si a namlátil sis a bylo ti špatně.Což byl důkaz. A pokud jsi byl aspoň průměrně inteligentní, stačilo ti to, aby sis nabytou znalost osvojil a dále ji používal. Tento systém lze používal kdykoli a v jakékoli činnosti a vědě - aniž mají tyto něco společného s matematikou.Nebo chceš tvrdit, že když ti maminka říkala"Je tam zima, pořádně se oblíkni nebo nastydneš" - bylo to známkou toho, že byla vynikající matematička? Možná, že byla - ale já svým dětem říkala totéž a za vynikající matematičku jsem se nikdy nepovažovala.
duben 03, 2012 12:20
to je presne ono : romanB odjinud
Myško, ted jsi uhodila hlavickou o hrebik, jak rikal Sobota smilies/smiley.gif A ver tomu, ze clovek, kterypouziva tenhle induktivni system, je neco jako zakladni matematik. Proto si nevezme pujcku, na kterou nema a proto neveri cloveku, co rika, ze dluhy se neplati (parafrazuju, nechci se prit o autenticitu). Ale stejne, jako cokoliv jineho (treba malirstvi - namalovat obrazek jsme zvladli v detstvi vsichni, ale zvladnout kompozici uz uceni chce a zvladnout se v upotrebitelne siri da bez ohledu na talent) je to jen elementarni zaklad, a myslim, ze prumernyclovek potrebuje k zivotu, co ma mit nejake hodnoty, tuhle schopnost o neco vetsi. A jak uz jsem rekl, matematika, pokud je spravne ucena, ji rozvine a povysi. Takze predpokladam, ze timto juz nejsme ve sporu smilies/smiley.gif
duben 03, 2012 12:34
RomaneB, špatně jsi matematicky vyhodnotil autora příspěvku ve 12:20 :-)) : Myška
Mám pocit, že si tu píšu s tatarem - i když rozhodně nezpochybňuji, že je matematika součástí základního vzdělání, a nejednou jsem ti to napsala, ty to nejsi schopen akceptovat, a odpovědět mi na mé otázky v příspěvku 3.4. v 11:55.
duben 03, 2012 12:42
no tak : romanB odjinud
jsem holt tatar. Ale kdybys umela cist (dusledne), tak na vsechny tve otazky z 11:55 jsem ti odpovedel: proc neni spolecensko-historicky prehled povinny, neni a nebylo soucasti debaty, cili neni na co odpovidat, to je otazka pro nekoho jineho. Ja pouze rekl, co by povinne byt melo a proc. Na otazku menecennosti toho, kdo si matiku nevybere je odpoved take zrejma: v pripade povinne matiky (to je to, co tu resime) nema smysl. A pokud si ji dnes nekdo nevybere, je stejne menecenny jako ten, kdo si nevybral tatarstinu. Zkus pochopit, ze nema smysl klast otazky tam, kde je zaklad problemu jinde (i to je matematicka zvyklost). Ty tri predmety, o kterych jsem mluvil, povazuji za minimalni a kompletni charakteristiku vzdelani a docela urcite neresim, proc nektere z nich povinne nejsou (opakovane jsem rekl, ze na tom asi nekdo ma zajem). Dalsi problem s tvym ctenim - kde jsi prisla na to, ze neakceptuju tvuj nazor, ze matematika je soucasti zakladniho vzdelani? To je lapsus Mysko, to by z tech textu nevyhrabal ani Paroubek, a ten jako demagog je klasa. Takze pokud ja jsem tatar, tak ty jsi Tatarka smilies/cheesy.gif
duben 03, 2012 13:02
Á, tak už vytahujeme Paroubka - bravo! : Myška
Jen tak na okraj - neptala jsem se, proč se nematuruje ze společensko-historického přehledu.

Fakt by mě zajímalo, jaký je podle tebe rozdíl mezi absolventy stejné střední školy a stejného oboru, když jeden maturuje z matiky a druhý z volitelného předmětu. Předpokládám, že znalosti z matiky mají zhruba stejné. A rozdílem nemyslíme to, že maturitní vysvědčení mají uveden každý jiný předmět.
duben 03, 2012 13:24
ach jo : romanB odjinud
to je porad dokola. Tak jeste jednou - ty zastavas nazor, ze hodnoceni cloveka (sohrnne, treba tou maturitou) je v podstate zbytecne, ze se nejlip ohodnoti v praci. Ja s timhle polemiziju, protoze za dnesnich podminek mit na krku zamestnance, ktery se mi bude tri mesice ruzne provalovat firmou, je blbost. Mne vyhovuje to, kdyz o cemkoliv mam alespon zakladni souhrnne informace, nez vubec neco zacnu. Totez plati o lidech, se kterymi pracuji. Je snad pochopitelne, ze pak tvoje srovnavaci otazka nedava smysl - u toho druheho stravim vic casu nez u toho prvniho, abych zjistil, jak je hodnocen (nerikam, ze objektivne) ve veci urcite formy mysleni. Takze jeste naposled - povinne predmety vidim jako zakladni informaci o komplexnim vzdelani (to neznamena, ze odborna skola si k nim nemuze pridat dalsi). A jinak s prvni casti odpovedi mas pravdu, omlouvam se smilies/smiley.gif Mimochodem, pokud smerujes k tomu, ze znamky se muzou zrusit, tak tudy ja nejdu - v otmhle state zatim urcite nesmilies/smiley.gif
duben 03, 2012 13:31
RomaneB, ty jsi neskutečný... : Myška
Dokážeš vůbec přečíst to, co jsem napsala? Pochybuji o tom. Je to jako luštěninu na kantku házet. A ještě mi podsouváš něco, co jsem nikdy nenapsala.

A tak tuto debatu s tebou končím. Vychutnej si pocit vítězství nebo buhvíčeho, jestli tě přepadne. A jsem ráda, že jsem se s tebou, zejména jako se zaměstnavatelem, nesetkala.
duben 03, 2012 13:43
vitezstvi? : romanB odjinud
jsem netusil, ze to beres jako zapas smilies/smiley.gif mimochodem, tech otazek na ktery jsi nereagovala byla halda a je fakt, ze vpracovnim svete se nepotkame docela urcite. Hezky den smilies/smiley.gif
duben 03, 2012 13:49
Napsat nový komentář

Pro komentování je potřeba, abyste byli přihlášeni. Pokud nemáte ještě svůj účet, prosím zaregistrujete se.


busy
 
< Předch.   Další >
[CNW:Counter]