Čtyři české základní školy už jsou "férové". Získaly doklad, že nabízejí individuální přístup a snaží se integrovat znevýhodněné děti, především romské a handicapované. Certifikát Férová škola jim udělila nezisková organizace Liga lidských práv. Téměř neučí frontálně (což znamená, že učitel stojí před tabulí a děti sedí v lavici, pozn. red.), mají skupinovou výuku nebo se chodí učit ven.
V osnovách je etická výchova, kdy si povídají o mezilidských vztazích. Je důležité si totiž uvědomit, že pro některé děti není důležité umět násobilku nebo vyjmenovaná slova, že je pro ně přínosnější umět pracovat s penězi, naučit se chovat na úřadě nebo umět řešit konflikty mírovou cestou. ![](http://i.lidovky.cz/10/022/lngal/TEJ311a51_deti_skola_mynarik.jpg)
Pošlete Romy do běžných škol, zvláštní na rok zavřete, vyzvala Čechy organizace Amnesty International. Člověk v tísni zas navrhl předškolní kluby - kde by se romské děti kromě poznávání barev či různých komunikačních a sociálních dovedností během docházky naučily ráno vstávat a po sobě si uklízet. Přínos by to mělo i pro rodiče: ráno by museli dítě v určitou hodinu někam odvést a dát mu svačinu. Je to nutné a bylo by to přínosné - protože na školní výuku předem nepřipravené děti jsou pak ve třídách krajně neukázněné, nevydrží 45 minut v klidu, neustále vyrušují, hlasitě vykřikují nejtvrdší vulgarismy, na napomínání a pokyny učitelek nereagují, takže tím trpí výuka v celé třídě. Průšvih je, když navíc absolutně postrádají základy sociálního chování, neumějí si utřít zadek, mluví jen špatně česky, neznají mýdlo, nevydrží v klidu - klidně v hodině vstanou, vezmou si něčí svačinu (aniž by tušily, že je něco špatně)... atd. Nakonec (objektivně) na konci roku nesplní požadavky na postup do vyšší třídy. A to vše jen proto, že nebyly na vstup do školy a na školní kolektiv připraveny. Nelze vidět nic špatného na tom, když se dětem, které zaostávají v jakémkoliv směru, společnost snaží pomoci ve speciálních školách. Je to lepší, než je hodit přes palubu, což by se muselo v běžné třídě vzhledem k tempu výuky zákonitě stát. Je špatné, že si jejich rodiče tuto výhodu nedokážou uvědomit a hledají za tím jen rasizmus a diskriminaci. Je to jednoduché - na startu mají všichni stejnou šanci - takže pokud dítě zvládá nároky výuky, chová se způsobem odpovídajícím věku a nemá závažné kázeňské problémy, patří do normální školy i kdyby bylo zelené. Pokud toto nezvládne, je to problém, který je nutno řešit. Jak je to ve třídách, do kterých chodí vaše děti? Máte zkušenosti s problémovými dětmi? Zažilo vaše dítě nějaké nepříjemnosti či snad i šikanu od spolužáků? Tereza
|