O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé...

Hubnutí s Kudlankou

Hubnuti

Význam jmen

Význam jmen

Soutěže

Soutěže

Setkání

Setkani

Přihlášení






Zapomenuté heslo
Nemáte účet? Vytvořte jej!

Anketa

VĚRNOST? PODLE MNE JE:
 

POMÝLENÁ DIAGNÓZA PDF Tisk E-mail
Čtvrtek, 26 červen 2008
Přejít na obsah
POMÝLENÁ DIAGNÓZA
Strana 2

 

 

 

 

     Druhý případ, který mi připomenul mou pomíjivost, se stal o hodně let později. Byla jsem v NY, manžel mi chtěl ukázat, jak je úžasné americké zdravotnictví, respektive, co všechno jeho pojistka pokryje. Tak jsme mj. šli i na gynekologii... Mamograf a běžné vyšetření, tedy rentgeny a stěry. Tamější zvyklosti jsou takové, že když vám nic do 14 dnů nepřijde, tak jste zdravá. Nebyly to zrovna příjemné dny čekání, to asi zná každá. Ale - když nic nepřicházelo, tak jsem byla zase v poho - až do doby, než manžel přinesl z výletu do schránky obálku, která mne zvala k urgentní návštěvě oné gynekologie za účelem sdělení nálezu...

 

      Bohužel, v newyorských nemocnicích se musíte nejprve objednat, pak dostanete datum, pak po příchodu zase dostanete hodinu... Čekala jsem tedy cca dalších deset dnů, než jsem se - roztřesenější než ratlík - dostala až do čekárny. Během těch pár dnů jsem si prodělala všechny možné choroby, rakovinou počínaje a leprou snad konče. Když jsem posléze přišla na řadu, velice milá sestřička mne psychicky totálně dorazila:

 

     „Milá Danielo, seďte, nevstávejte, dáte si kávu?" Ne, počkejte, až přijde pan doktor, on vám vše vysvětlí..." a dívala se na mne taaaaak soucitně... to už jsem nebyla schopná ani myslet, natož mluvit nebo se hýbat. Pak mne zavolali, usedla jsem na sedadlo pro pacietky a čekala na ortel. Po pár minutách vešel (nikdy na něj nezapomenu!) vyložený playboy, chlap typu Richard Gere, štíhlý, ramenatý, prošedivělý... v ruce nesl nějaká lejstra, i ten můj RTG.

 

     Culil se na mne, hrabal se papíry, pak jen tak něžně a lehce promluvil: „Nojo, no, bylo to smetíčko... hele..." a fouknul na rentgen... „A je to..." prstíčkem naznačil, jak iluzorní smetíčko odhazuje v dál spolu s mými děsy a jeho blbou diagnózou... Ještě se na mne zářivě zakřenil a odplul někam do pryč. Po chvilce přišla sestra, vzala mne za křídlo a zlehka vyvedla z ordinace ven, neboť už vyvolala další....

 

 

Mj. té paní, které teď ubrali pár klidných hodin života,

přeju nějakou náhradu.

Nemělo by se něco podobného už odehrávat beztrestně...

A především bez jakékoli omluvy!

 

 

d@niela

 

 

 

 

Komentáře (23)add feed
to je fakt otřesný... : ivanka
na odlehčení si sem dovolím dát suprovou hádanku:

Na zemi vypukla zákeřná nemoc. Tato nemoc je velice krutá, zabíjí každého, který tuto nemoc dostane; bez výjimky. Žádné účinné léky pro tuto nemoc neexistují. Ta nemoc člověka nezabije hned, ale za čas. Nicméně tato nemoc zasáhne pouze jednoho člověka z desetitisíce. Martin si dělá starosti o své zdraví, a proto se rozhodne, že zajde k lékaři, aby mu stanovil diagnózu.

Lékař mu vysvětlí, že vyšetření na tuto chorobu je úspěšné v 99 % případů. A je už jedno, zda tuto nemoc máte, nebo nemáte. Vyšetření má vždy pouze 99% úspěšnost, v 1 % případů lékař určí špatnou diagnózu. Martin podstoupí vyšetření a za chvíli se dozví výsledek.

Výsledek je pozitivní, podle vyšetření Martin tuto zákeřnou nemoc skutečná má. Martinovi se zatmělo před očima a už si šel vybírat rakev. Opravdu je to tak nutné?

Nyní otázka, na kterou máte odpovědět (předchozí otázka byla pouze řečnická) - jaká je pravděpodobnost, že Martin tuto nemoc má?


Uhodnete? Jdu teď pryč, budu tu odpoledne, tak jsem zvědavá, jestli se někdo trefí smilies/grin.gif
červen 26, 2008 11:35
... : Sandra
No já mám jen jednu podobnou zkušenost a to když mi doktor na gyndě řekl, že jsem potratila a týden na to (když už jsme to všichni obrečeli) když jsem mu volala, abych se domluvila na termínu výškrabu, tak mi s radostí oznámil, že se spletl, že jsem těhotná...
červen 26, 2008 12:03
Sandro, tak ani nevím - : ivanka
co bylo větší: jestli ta první hrůza a smutek, nebo pak ta veliká radost...
Každopádně, nakonec to dobře dopadlo :-)))
červen 26, 2008 12:32
Normálka : Rozmarýna
Kdysi jsem stála, přešlápla z nohy na nohu a spadla na zem, protože mě neudrželo koleno a podlomilo se mi. Hned jsem vstala, žádný záchvat jsem neměla.
To mě vyděsilo, šla jsem k lékařce, ta mě poslala na neurologii, neuroložka na EEG do nemocnice. EEG vyhodnotila mladá lékařka, která dělala v nemocnici "kolečko". To jsem nevěděla. Výsledek EEG zaslali mé neuroložce a ta mi řekla, že podle výsledku mám epilepsii. Nasadila mi léky na epilepsii s vážnými vedlejšími účinky na játra, krvácivost a další věci. Byl mi odebrán řidičský průkaz, byla jsem poučena, že nesmím pít ani příležitostně alkohol, nesmím ponocovat,

...Každý rok mě poslala na EEG. Každý rok jí přišel výsledek s textem "oproti poslednímu vyšetření je výsledek beze změny". Po 7 letech léčby na epilepsii jsem šla k ortopedovi, že mě bolí koleno. Ten se mi pohrabal v lékařských záznamech, našel tam, že mi kdysi vypovědělo koleno službu a spadla jsem a řekl mi, že to souvisí s artrózou. Ale když mi našli epilepsii, tak ji asi mám...

Nedalo mi to a napsala jsem na internet do poradny pro epileptiky o svých problémech. Lékařka z Prahy, která mi odpověděla mě pozvala k sobě na vyšetření. Chtěla abych jí přivezla původní záznam z EEG, kterým mi zjistili epilepsii. Udělala mi EEG vyšetření, řekla, že je vše v pořádku a zkontrolovala původní EEG a řekla, že je taky v pořádku, že to nebyl epileptický záznam. Řekla, že nejsem epileptik, že původní záznam z EEG byl chybně popsán, že zná i tu lékařku, která ho špatně popsala, protože ta lékařka u ní byla před nedávnem na stáži a nyní už je tak zkušená, že by to jako epilepsii nevyhodnotila.

Takže jsme začali vysazovat postupně prášky proti epilepsii, ač prý nejsem epileptik, tak po tak dlouhé době užívání prý, kdyby se vysadily najednou, tak by se mohl nějaký záchvat dostavit. Navštívila jsem neuroložku, která mě začala léčit na epilepsii na základně chybného popisu EEG záznamu a zeptala jsem se, proč mě špatně léčila.
Řekla, že spoléhala na popis, protože sama EEG záznamy číst neumí.

Ani slovo omluvy, že jsem 7 let měla cejch epileptika, odebraný řidičák a zbytečně jsem brala léky s vážnými vedlejšími účinky a měla z těch léků zdravotní problémy.
červen 26, 2008 12:42
... : Sandra
Ivanka: no hlavně pak člověk úplně přestane tomu doktorovi věřit. To si pak říkáš- skutečně jsem těhotná a mám se začít radovat, nebo mi zase za týden řekne, že se spletl?(O té variantě, že kdyby mi sestřička neodebrala kontrolní krev a doktor z toho nezjistil svůj omyl, tak jsem se byla dostavila do nemocnice na výškrab živého plodu, raději ani nepřemýšlím)A také mě to poznamenalo v tom, že když teď čekám druhé dítě, tak mám mnohem větší strach. A manžel si raději zatím ani nepřipouští, že budeme 4, protože má strach, že zase bude zklamán. Takže nás připravili o takovou nějakou bezstarostnost.

Rozmarýna: to je dost hrozný, co tu píšeš, to aby měl člověk tunu známých doktorů a obíhal jich se svojí zdravotní dokumentací rovnou několik.
červen 26, 2008 13:41
... : Sandra
a ještě mě k tomuto tématu napadá, že když je doktor "jenom blbej" tak to ještě není nic proti tomu, když je morálně závadnej. Nevím jestli jste zaznamenali tu kauzu, co proběhla tiskem asi před 3 týdny, kdy na jedné italské soukromé klinice vyoperovávali lidem zdravé orgány jen proto, aby si přilepšili k platu. Nějakému pánovi vzali půlku plic a nějaké slečně amputovali prso, přitom tam měla jen tukováý váček, ne nádor. Šlo za to sedět 14 doktorů. To je teprv síla. (Ale zase prý měli zvýšené platy z 1300 Eur měsíčně na 27 tisíc Eur měsíčně- neber to!)
červen 26, 2008 13:48
Sandra, Rozmarýna : To je dost děsný ! : mamča
Dám k dobru veselou historku svého muže.
Při sportování na chatě s dětmi, si vykloubil a zlomil palec na noze. Záležitost velmi bolestivá. Naložila jsem ho tedy i s potomstvem do auta, a jeli jsme do nejbližší nemocnice v Berouně. Na chirurgii mu pan doktor vrátil palec zpátky do kloubu, a poslal ho na sádrovnu, aby mu usochali oporu pro zlomeninu palce. Tamní sanitář už zdálky voněl lihem, ale sádroval s chutí. Občas sice při práci padal manželovi do klína, ale nakonec vyhotovil sádru jedna radost ! Chybou bylo, že manžel měl zasádrovanou nohu až pod koleno, jen ten zlomený palec mu koukal ven, a při chůzi o něj zakopával. smilies/grin.gif
V pondělí jsme šli na chirurgii v Praze, a tam nevěřícně kroutili hlavou, sádru mu sundali, a pod zlomený palec dali dlahu.
červen 26, 2008 14:06
ad hadanka : mura
ze by 1 z 10 000? (0,01%)
červen 26, 2008 14:09
Tak jo, řešení: : ivanka
Předvedu to na reálném příkladu České republiky. Předpokládejme, že ČR má 10 000 000 obyvatel. Tuto nemoc má jeden z deseti tisíce – tedy 1000 lidí je nakažených nemocí, 9 999 000 je zdravých.

Nyní si představte, že 1000 nakažených lidí přijde k lékaři. 99 % řeknou správnou diagnózu, 1 % nesprávnou. Tedy lékaři v této množině určí, že 990 lidí je nemocných (toto určí správně) a 10 lidí je zdravých (toto je chybná diagnóza).

Teď přichází k lékaři druhá skupina – zdraví lidé; těch je 9 999 000. A lékaři zase u 99 % případů určí správně – 9 899 010 lidem řeknou, že jsou zdraví (správná diagnóza) a 99 990 lidem řeknou, že jsou nemocní (chybná diagnóza).

Shrneme si to – lékaři určí, že zdravých lidí je 9 899 010 10 = 9 899 020 a nemocných 990 99 990 = 100 980. SKUTEČNĚ nemocných je ale pouze 1000, jak jsme říkali na začátku. Jak je tedy vidět, lékaři vynesli mnohonásobně více pozitivních diagnóz, než měli. Pravděpodobnost, že Martin tuto nemoc opravdu má, je tedy pouze 1000 / 100 980 = 0,0099 = 0,99 %. (Je to poměr skutečně nemocní / podle lékařů nemocní).

Tato pravděpodobnost platí pro tento konkrétní příklad, nejsem si jistá, jestli platí obecně pro jakákoliv čísla a nechce se mi to odvozovat. smilies/grin.gif

nojo, to jsou je "počítánky na procvičení mozku" smilies/grin.gif smilies/grin.gif smilies/grin.gif
červen 26, 2008 14:19
prostě míň než jedno procento ;) : lída
smilies/wink.gif smilies/wink.gif
červen 26, 2008 14:27
ivanka : mamča
Kamarádka mých synů teď dostudovala medicínu. Občas nás chodila děsit tím, že nás informovala o skutečnostech, které zrovna probírali ve škole. Jako např., že 60 % diagnóz na interním oddělení, se dělá odhadem.
Nakonec, nejpřesnější diagnózu určí patolog. Ale to už bývá nemocnému plat prtný.
červen 26, 2008 14:31
jo, mému muži : Ariana
takhle na pohotovosti špatně diagnostikovali infarkt, prý jsou to bolesti od páteře. Tak mu píchli něco na záda a poslali ho domů. Ráno už sotva dýchal a když přijela záchranka, tak ho nejprve převezli na František, pak do IKEMu a až po 16 hodinách mu udělali angioplastiku. Žije, ale má polovinu srdeční svaloviny odumřelou smilies/sad.gif Obvodní lékařka to pak jen okomentovala: "Nojo, špatná diagnóza, víte, kolik takových mi už prošlo ordinací?" Matce zase nepoznali dvakrát (!) zánět slepého střeva a teprve po té, kdy už lezla téměř po čtyřech, si ji laskavě v nemocnici ponechali. A pak mějte k doktorům důvěru.
červen 26, 2008 14:56
ufff - tak to díky :-))) : d@niela
třeba mám horečku omladnic nebo zánět prostaty..
a voni mi budou pižlat záda...
uáááááááá
červen 26, 2008 14:57
Danielo : Kamila
a nadměrnou kučeravostí netrpíš? smilies/cheesy.gif
červen 26, 2008 15:26
:-) : mura
trpi. a ja taky, zvlaste pak pri zvysene vlhkosti vzduchu a po umyti hlavy smilies/grin.gif
červen 26, 2008 15:36
já si vzpomněla : Kamila
na Tři muže ve člunu... kde hlavní hrdina hledal v knize v knihovně nějakou banální chorůbku a tak se do ní začetl, že zjistil, že trpí naprosto vším kromě sklonu k samovolným potratům a že trpí též nadměrnou kučeravostí, která do té doby byla zjištěna pouze u ovcí smilies/smiley.gif.... znalcům se omlouvám, citace je značně nepřesná!
červen 26, 2008 16:03
taxem se koukla - : d@niela
a kučeravost mě už, bohužel, opouští. Ale mám divný pocit, že na mne leze bovinní spongiformní encefalopatie... Jak sem si tak četla, tak tato choroba byla popsána především u papuánských lidojedů, kteří věří, že pozřením mozku bojovníka má síla a odvaha poraženého přejít do hlavy vítěze a zesílit tak jeho schopnosti.
I když já se zas tak moc neperu smilies/grin.gif
červen 26, 2008 19:05
d@niela : No, jestli si děláš vepřový mozeček, : mamča
tak moc vepříků - rváčů neznám. Pokud z květáku, tak z toho sílu a odvahu taky moc nezískáš, tak maximálně větry. smilies/grin.gif
Ale pokud ses rozhodla požírat mozky zde přítomných, tak Pánbůh s námi... smilies/grin.gif
červen 26, 2008 20:06
Danielka : Sipik
Kedysi na vyske sme sa ucili o BSE ako o velmi zriedkavej chorobe, ktoru sposobuju priony... u oviec sa nazyva scrapie, u ludi CJD - creutzveldt jacob disease a postihuje mozog. Je neliecitelna. Viac si nepamatam, ale som aj tak mudra vsak? smilies/grin.gif To len ze Ty by si nemala BSE ale CJD a myslim ze Teba tato choroba nepostihla smilies/wink.gif U nas ju maju vacsinou politici ... aspon mam ten dojem....
červen 26, 2008 20:34
nojo, holky, vás nepřekecám :-))))))))) : d@niela
ale fakt si někdy myslim, že choroba šílenejch kraf je u nás hodně moc rozšířená... Tedy alespoň v těch výše postavených kruzích smilies/grin.gif smilies/grin.gif smilies/grin.gif

Mj. abych nebyla za feministku: myslíte, že je také nějaká nemoc šílených volů?


červen 26, 2008 21:31
d@niela : mamča
Jasně, dokonce můžou být i "s gulama"... smilies/grin.gif
červen 26, 2008 21:43
Kdysi se o jedné naší političce říkalo : wendy
že nemůže do Anglie, protože je šílená kráva...teď ji v podobném stylu nahradil jeden politik. Myslím si, že ve vysoké politice o podobné zjevy nikdy nouze nebude. Ony jsou i v jiných společnských vrstvách, ale tam to většinou tolik nevadí a taky to není tak medializováno do světa. A to asi neléčitelné, a to bez náhrady...
červen 27, 2008 08:08
Špatný výpočet Ivanky : Analytik
Citace:
Pravděpodobnost, že Martin tuto nemoc opravdu má, je tedy pouze 1000 / 100 980 = 0,0099 = 0,99 %. (Je to poměr skutečně nemocní / podle lékařů nemocní).

Pravděpodobnost, že Martin nemoc skutečně má je samozřejmě poměr skutečně nemocných / všech lidí v populaci, takže 1000/10 000 000 tj. 0,01 %
To co vy počítáte, je pravděpodobnost toho, že když je někdo označen jako nemocný, tak skutečně nemocný je.
červen 27, 2008 10:17
Napsat nový komentář

Pro komentování je potřeba, abyste byli přihlášeni. Pokud nemáte ještě svůj účet, prosím zaregistrujete se.


busy

 
< Předch.   Další >
[CNW:Counter]