O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé...

Hubnutí s Kudlankou

Hubnuti

Související články

Význam jmen

Význam jmen

Soutěže

Soutěže

Setkání

Setkani

Přihlášení






Zapomenuté heslo
Nemáte účet? Vytvořte jej!

Anketa

VĚRNOST? PODLE MNE JE:
 

AFGHANISTAN - ANEB MY TAM BYLI TAKY PDF Tisk E-mail
Středa, 11 srpen 2021
Nejsem politik, politika mne moc nezajímá a jejím tajnosnubným procesům jsem nikdy nerozuměla a ani rozumět nechtěla. Přesto, jako řadovou ženskou, dospělou a svéprávnou, by mne zajímalo, proč jsme tam byli, případně museli být, a hlavně, proč je tenhle divný a nevzdělaný kousek světa tak důležitý pro tolik zemí. Vždyť chudých a necivilizovaných zemiček je na světě hodně - tak proč zrovna tahle?

 

 

 

 

Čeští vojáci jezdili do Afghánstánu už od roku 2002 a za tu dobu se jich tam vystřídalo přes 11 500, někteří opakovaně. Na misi jich 14 zemřelo. Šlo o nejdelší operační nasazení v historii české armády. Její příslušníci působili v provinciích Lógar, Vardak, Fajzabád nebo také Hílmand a Kandahár.

 

V poměru k počtu nasazených vojáků a vojákyň na území Afghánistánu zaujímala Česká republika 6. až 8. místo z celkového počtu třiceti devíti koaličních států, které se do operací ISAF (International Security Assistance Force) či RS (Resolute Support) od roku 2002 zapojily.

 

 

 

Paní presidentová na návštěvě u vojákyň v Afghanistánu

 


Plnili tam několik úkolů. U mezinárodního letiště Hamida Karzáího například pomáhali cvičit afghánské piloty a další personál. Důležitou částí české mise byla i strážní rota BAF (zkratka v angličtině označuje leteckou základnu Bagrám), která pomáhala střežit největší vojenskou základnu v zemi. 

Další Češi byli na různých pozicích na velitelstvích operace Resolute Support v Kábulu a Bagrámu.

 

Letecká základna Bagrám se nachází zhruba 60 kilometrů severně od Kábulu. Její jméno je odvozeno od blízkého městečka, u kterého se ještě před rozpadem Sovětského svazu nacházela sovětská vojenská základna. Dnes je Bagrám největší vojenská základna v zemi a její velkou výhodou jsou dvě letecké ranveje, které umožňují start velkých i malých letadel. Základna byla aktivně využívána, podle webových stránek amerických vzdušných sil na ní letoun přistával nebo z ní odletěl v průměru každé 3,6 minuty.

Ještě v roce 2013 obývalo podle New York Times základnu 150 000 členů zahraničních jednotek.

 

 

  
 
 

Možná větším problémem než Tálibán se však během fungování PRT ukázala být afghánská realita. Češi například v jedné vesnici postavili sušičku na ovoce a pak zjistili, že místní na ní suší střelný prach. Jindy rozdali slepice a vyvolali tím napětí. V jedné vsi totiž slepice snědli a pak byli naštvaní, že v sousední obci mají vejce.

 

Čím byl projekt sofistikovanější, tím menší byla pravděpodobnost, že bude do budoucna udržitelný. To je i případ malé vodní elektrárny, kterou Češi postavili na říčce Dobanday v odlehlém okrese Choši v nadmořské výšce dva kilometry. Elektrárna byla bohužel velice brzy vyrabovaná, tento projekt rovněž přecenil možnosti Afghánců. 

 

V době, kdy naše vojenské angažmá v neklidné zemi definitivně končí, se nabízí otázka, co z projektů Provinčního rekonstrukčního týmu (PRT) Lógar,  do kterých Česko investovalo celkem 264 milionů korun, zbylo. Situace byla později tak neúnosná, že se civilní část  týmu nakonec přesunula na letiště v Kábulu. Přesto se Čechům podařilo dokončit všech 141 rozvojových projektů, které měly v neklidné provincii ležící jižně od afghánské metropole naplánované.

 

 

Co asi bude dál?

 Taliban už prý obsadil dvě třetiny Afghánistánu.

 

d@niela

 
Komentáře (15)add feed
... : andrea
někteří říkají: vezměme migranty k nám - naučí se
jiní říkají: dáme jim peníze, kulturu, postavíme jim tam školy atd. - ale, jak vidno, ani tohle nemá smysl. Asi si každý národ musí projít určitým postupem, než se dostane na určitou úroveň.
Viz ty slepice smilies/grin.gif
srpen 12, 2021 09:03
... : mamča
andrea : Co lidi dostanou zadarmo, toho si neváží.
srpen 12, 2021 11:32
... : doktor
V Afganistánu se vystřídalo a pohořelo několik velmocí a jejich satelitů a vždy neúspěšně.Tisícileté tradiční vládnutí kmenovými vůdci a poslední dobou i talibanem nelze spacifikavat a zaškatukovat.
srpen 12, 2021 13:13
... : Josef
Jo, Andy. Nelze středověk roubovat na novověk. Resp. lze, ale pak z toho vyleze TOHLE, co by za zmetek považoval i báječný Ivan Vladimírovič Mi čurin.
Ale nevěřím, že americkým prezidentům vůbec o nějakou demokracii šlo. Nýbrž o kontrolu nad lány máku a pohádkovejma ziskama, od kterejch chtěli odstavit a ochudit rusáky. No, tak teď to pro změnu přenechali Číňanovi.
Nikdo, ani prezident, mi nebude povídat pohádky o bojích za "demokracii" a o tom, že v Afhgánu se bojuje za Česko!!!

PRACHY JSOU VŽDYCKY AŽ NA PRVNÍM MÍSTĚ! Tuhle větu, která by se měla tesat, jsem poprvé slyšel před 30ti lety od V. Klause. Nevím, jestli je jejím autorem, nebo jen interpretem, ale nespornym faktem je, že platí už spoustu tisíc let, a já myslím, že mnohem, mnohem déle. A platit bude, dokud Svět Světem bude. To je zákon přírody a lidé jsou její součástí.
srpen 12, 2021 13:25
... : Josef Kouba
Josef souhlasí plně s Josefem.
srpen 13, 2021 21:36
... : *deeres*
Koncem 19.století ostudně pohořeli v Afghanistánu Britové, tehdy přišlo o život 5.000 jejich vojáků, než to za dva roky bojů vzdali. Následně si na Afghanistánz vylámali zuby Sověti. Za devět let bojů tam odhadem přošlo o život kolem 20.000 jejich občanů, někteří mrtví, někteří dodnes nezvěstní. Pak do toho šláplo NATO, v jeho čele USA. Prý pomsta za 11.září? Otázka je, kdo Usámu bin Ládina vlastně vycvičil a vyzrojil, aby tam upevnil svoje postavení proti Rusákům?
Dopadli úplně stejně, jako Britové a Sověti, vysoké ztráty na životech a miliardové materiální škody. Už by se mohli světové mocnosti poučit o tom, že vyvážet demokracii někam, kde o to nikdo nestojí nemá cenu. Ať si tam v těch horách dál pěstují makovice a kvůli zisku se mezi sebou afghánští midžahedíni z jednotlivých klanů pobijí.
Když ono je to tak lákavé mít pod svým vlivem strategické území.
srpen 14, 2021 10:35
... : d@niela
Deeres, jakobys už předem věděla, jak to dopadne smilies/grin.gif
No, dvacet let - a vše - tedy skoro vše - je zpátky.
srpen 15, 2021 17:50
... : *deeres*
Já jsem jenom blbá ženská, tak předvídat neumím, ale umím číst. Aghanistán má tu smůlu, že leží na strategickém místě. Jenže zatím všichni, co se snažili toto území ovládnout, narazili na nedobytné hory a neústupné obyvatele, kteří celá léta vedou guerilovou válku. Teď budou navíc i dobře vycvičeni nejmodernější západní technikou.
Americký zbrojní průmysl musí nějakým způsobem likvidovat svoje zbrojní zásoby a tak generovat zisk.
Na jejich expanzivní politiku doplatilo civilní obyvatelstvo Koreje, Vietnamu, Iráku a teď i Afghanistánu a nakonec všude dostali na prdel. Takže asi tak.
srpen 16, 2021 12:20
... : Josef
Deer: Hovoříš mi přímo z duše (nevím teda, jestli nějakou mám, ale tak se to říká).
Ale znova a znova si musím postesknout, jak strašně moc mi tady chybí moudrá slova z Jukónu a z Krakonoš, která by konečně celou situaci objasnila.
srpen 17, 2021 08:54
... : d@niela
Slova z Krakonoš bych vítala, OK, ale slova z Jukónu se občas vyskytují na různých webech.
Ale jen to ne, od toho ať nás chrání všichni svatí, a to jsem tvor nepobožný!
srpen 17, 2021 22:13
... : mamča
Olíznuto z Viditelného Macka : "Podle všemožných záběrů prchajících z Afganistánu jsou tam ohroženi jen a jedině mladí zdraví mužové."
srpen 18, 2021 06:31
... : Josef
Daní, jenomže já jiný weby, kromě teda Parl. listů, nečtu. A i tam už to začíná bejt hodně blbý, reklamy zabírají až dvě třetiny monytóru, navíc se samy od sebe otvírají skoro pravidelně při klepnutí na článek. A když jsem hodil Adblock, tak mi to napsalo, že když nechci reklamy, tak musim pravidelně měsíčně platit asi 2 kila a pak mi to odmítlo přístup. Tak jsem to odadblokoval, reklamy zase naskočily, čím dál, tím zběsilejc, prostě nepřehlednej hnůj! Možná se tam Jukón i vyskytuje, ale takovejch blbů je tam víc, takže vlastně ani nevim. Jenomže, "diskuse" na Parl. listech, to nejsou diskuse. To jsou jednotlivý momentální výkřiky, nanejvejš s dvouma, třema reakcema, převážně nadávkama. Ale i to vydrží nanejvejš půl hodiny, než se to posune na spodní stránku, ke který se už pak nikdo nevrátí, čili - diskuse ani není možná. To je prostě úplně jinej formát, než Kudla. Ani lepší, ani horší, prostě jinej (když odhlídnu od totálního znechucení reklamama).

Mamčo, jako vždycky dík za upozornění na dobrej postřeh od Macka. Holt - jiná země, jiný mravy.
Brejtro všem.
srpen 18, 2021 07:04
... : Josef
Jo, Mamčo. Dobrej článek, s faktama ze skutečně zasvěcenýho zdroje, o kterejch se nikde jinde nikdo nedoví.
Stačí, když se v pseudonezávislých médiích Parl. listy označej jako dezinformační, pár pseudodemokratických politiků je patřičně očerní, coby dezinformační který slušnej člověk vůbec neotevře, a je to hotový.
Osmdesát procent dezinformací a manipulací pseudonezávislejch není v tom, co říkají a píšou. Ale je v tom, co neříkají a nepíšou!
srpen 18, 2021 08:47
... : mamča
Koukám, že každý náš voják v Afganistánu měl k ruce 2-3 tlumočníky. Aspoň podle počtu "zachráněných" dovezených afgánských občanů to tak vypadá.

srpen 19, 2021 07:35
Napsat nový komentář

Pro komentování je potřeba, abyste byli přihlášeni. Pokud nemáte ještě svůj účet, prosím zaregistrujete se.


busy
 
< Předch.   Další >
[CNW:Counter]