![Nemléko nemléčná zmrzlina - PURO shop](https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR_JGzGc4ULKicXkv2yBMTm67uwWKicXifT-A&usqp=CAU) Každý desátý obyvatel Česka ve věku od 18 do 34 let nejí maso. A je to znát i v obchodech. Nejrozvinutější kategorií je mléko z rostlinných bílkovin, jehož se loni prodalo za 300 milionů korun. Zároveň téměř třetina lidí uvádí, že plánuje v příštím roce jíst více ryb a luštěnin, naopak méně červeného masa a masných výrobků. Rostlinné náhražky tak kromě startupů a malých firem objevily velké mezinárodní firmy, jako je Coca-Cola, Nestlé či Danone. Jogurty z mléka nemléka, hamburgery z masa nemasa a nyní smažená vejce nevejce.
Náhražky živočišných bílkovin patří k
nejdiskutovanějším trendům poslední doby. Snaží se totiž překopat, čím se lidé
stravují. A docela jim to jde.
Potraviny na bázi rostlinných bílkovin jsou totiž
označovány jako zdravější. Zároveň tolik nezatěžují životní prostředí. Na
výrobu rostlinného Beyond Burgeru se například dle informací společnosti
spotřebuje o 43 procent méně energie a o 99 procent méně vody než na produkci
hovězího ekvivalentu. Firma Nemléko kromě nemlék – nejprve mandlového, posléze
i makového a lískooříškového – postupně přišla s nejogurty a nemáslem. Koncern
Danone koupil společnost White Wave se značkami Alpro a Provamel vyrábějící
právě rostlinná mléka. Produkty na rostlinné bázi patří k jedné z velmi rychle
rostoucích kategorií na českém trhu. Prodeje klasických mléčných jogurtů přitom
naopak stagnují, až mírně klesají.
Celkově se dnes kategorie rostlinných alternativ k
mlékům, jogurtům, dezertům a smetanám podílí zhruba čtyřmi procenty na trhu s mléčnými výrobky. Coca-Cola v Kbelích u Prahy rozjela výrobu rostlinných mlék
AdeZ a exportují tyto nápoje z pražských Kyjí do dvanácti zemí Evropy.
Zatímco velké nadnárodní společnosti i obchodní řetězce
přidávají podobné produkty ve větší míře do své nabídky teprve v posledních pár
letech, už více než dvacet let je nabízí třeba Country Life.
Svět veggie je
jedna z nejrychleji rostoucích sekcí obchodů. Rostlinné náhražky masa jsou už docela oblíbené.
Obchodníci se však shodují, že ceny jsou zatím příliš vysoko. Dva burgery od
Beyond Meat se třeba na Rohlík.cz prodávají za 199,90 koruny, 10 párků od
stejné značky vyjde dokonce na 650 korun. Obchody proto hledají dostupnější
produkty. Burgery a další, původně masné
výrobky, z rostlinných bílkovin ale nejsou jedinou alternativou, která přichází
na trh. Ve hře je také maso „vypěstované“ v laboratoři. Na trh by podle nedávného
vyjádření amerického startupu Just, který je vyvíjí, mělo přijít co nejdříve. Právě
Just hodlá jídelníček Evropanů obohatit o „vejce“ z rostlinných bílkovin. Je
to zatím nejméně rozvinutá alternativa ze všech náhražek. Ve Spojených státech
nicméně Just žlutou „tekutinu“, ze které si lze udělat klasická smažená vajíčka
nebo omeletu, už nabízí. Balení o objemu 355 mililitrů stojí osm dolarů, což je
v přepočtu asi 190 korun. Přibližně šedesát procent konzumovaného masa nebude v
roce 2040 pocházet z poražených zvířat, ale půjde o rostlinné náhražky nebo
uměle vypěstované maso. Vyplývá to z nové zprávy americké poradenské
společnosti, podle které se za dvacet let výrazně zlepší chuť veganských pokrmů
i masa ze zkumavky. V dlouhodobém horizontu údajně vyhrají na plné čáře. ZNÁTE A JÍTE TOHLE "NE...", tohle novodobé divnojídlo?
JSTE VEGANI ČI VEGETARIÁNI? Zdroj: internet
|