O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé...

Hubnutí s Kudlankou

Hubnuti

Související články

Význam jmen

Význam jmen

Soutěže

Soutěže

Setkání

Setkani

Přihlášení






Zapomenuté heslo
Nemáte účet? Vytvořte jej!

Anketa

VĚRNOST? PODLE MNE JE:
 

GIMLI GLIDER PDF Tisk E-mail
Pondělí, 20 říjen 2014
Přejít na obsah
GIMLI GLIDER
Strana 2
Strana 3

 

 

 

 

 

Společnost Air Canada se napřed snažila dávat vinu pilotům a tak byl kapitán Pearson potrestán zákazem létání na šest měsíců a první důstojník Quintal zákazem na dva týdny. Oba se ale úspěšně odvolali a tak se brzy setkali na palubě boeingu 767 znovu. K jejich úžasu to byl jejich starý známý, opravený C-GAUN, mezi zaměstnanci i leteckými fandy už tehdy přezdívaný Gimli Glider, neboli kluzák z Gimli.

 

 

 


 

 

 

Výsledky vyšetřování daly hlavní vinu vedení společnosti Air Canada pro nedostatečný výcvik personálu, především kvůli odfláknutému přechodu na metrický systém. Oba piloti byli v roce 1985 odměněni mezinárodní leteckou organizací FAI diplomem za „Outstanding airmanship“ (vynikající pilotáž). Maurice Quintal byl v roce 89 povýšen na kapitána, kapitán Pearson odešel v roce 1993 do důchodu. Na nedávném setkání posádky a pasažérů po třiceti letech se vyjádřil, že chce být jednou pochován v Gimli.

 

Boeing 767, registrovaný jako C-GAUN, se vydal na svůj poslední let na vrakoviště letadel v Mohavske poušti 1. ledna 2008. Na palubě byli jako čestní hosté i oba kapitáni a tři z původních šesti letušek. Letadlo je pořád letuschopné a na poslední aukci bylo k maní za 3 milióny. Žádný zájemce?

 

 

A třešnička na dortu na závěr - celou situaci se pokusilo na leteckém trenažéru Air Canada ve Vancouveru zopakovat několik zkušených pilotů. Všichni do jednoho svá letadla při přistání virtuálně rozbili na kusy.

 

Jako zdroj jsem použil Wikipedii a pořad kanadské televize o leteckých katastrofách zvaný Mayday.

Pokud jsem některé anglické termíny špatně přeložil, omlouvám se.


 

MIKIN

Létat jsem začal až v Kanadě.

 

 

Komentáře (18)add feed
doplneni : mikin
Napsal jsem tenhle clanek, protoze coby letecky fanda povazuji tenhle pribeh za jeden z nejzajimavejsich v dejinach letectvi. Vloudilo se me tam par chybicek - cestujicich bylo jen 61, mezi letuskami byl i aspon jeden "letusak" a cele jsem to trochu zjednodusil, aby to bylo mene technicke. Daniela jako vzdy odvedla profesionalni praci s vyhledavanim fotek a gramatikou. Diky !
Zkracena verze toho poradu (7:30 min) je zde:
https://www.youtube.com/watch?v=4yvUi7OAOL4
Stoji za shlednuti !
říjen 21, 2014 04:17
Dík Mikine! : Aknela
Moc pěkně jsi to sepsal, četla jsem to se zatajeným dechem.
říjen 21, 2014 05:49
Ti piloti byli machři! : Myška
Díky Mikine, vůbec jsem o této události nevěděla.
říjen 21, 2014 06:59
Tenhle příběh : Ketrin
vůbec neznám, ti chlapi jsou borci a hrdinové, díky za pěkné čtení!
říjen 21, 2014 08:08
jo, : takychlap
Tenhle příběh znám z vynikajícího seriálu Letecké katastrofy, jeden z těch s dobrým koncem.
říjen 21, 2014 08:13
Diky damy….. : mikin
me cela tahle story fascinovala tak dlouho, az jsem o ni musel napsat. Uz samotny fakt, ze se z moderniho letadla se vsemi temi vymozenostmi techniky muze stat behem par vterin obycejny plachtak a zalezi fakt jen dovednostech a pohotovosti lidi….
Me ten pribeh pripada vylozene krasnej….
říjen 21, 2014 08:39
taky je to o tom, : vlk
že staří piloti šli za berany až po všech kluzácích a malých motorácích, někteří po stíhačkách ve válce, rozstřílených na ohrabky. Zkušenosti jsou bohužel nepřenosné. Občas mám dnes trochu mrazení z pilotů, kteří si koupili výcvik na dopravní letadlo a nikdy v ničem jiném neseděli. Simulátory jsou sice pěkné, ale skutečný tichý let to nenahradí nikdy.
S úctou smekám před posádkou Gimli Glideru.
říjen 21, 2014 09:00
Krásný příběh s dobrým koncem. : mamča
Páni piloti byli machři, že s takovou "krávou těžkou", ke klouzavému letu nekonstruovanou, dokázali přistát. Klobouk dolů !
Mikinovi děkuji za hezký, i pro laiky srozumitelně podaný příběh.
říjen 21, 2014 09:20
vlk : mamča
To máš stejné, jako třeba jezdci rallye. Dříve si každý musel napřed "vyjezdit třídu", než se dostal na velké závody. Dneska stačí, když si mladej blázen bez pudu sebezáchovy najde bohatého sponzora. Proto je v poslední době tolik nehod na uzavřených tratích.
Chybí zkušenosti a rozvaha.
říjen 21, 2014 09:25
Příběh mám rád, : Krakonoš
všechny epizody Mayday mám stažený a vracím se k nim, tahle patří k mejm nejvoblíbenějším. Jak správně píše vlk, přibejvá pilotů, který jsou spíš operátorama všechmožnejch systémů, ale skutečně lítat s letadlem neuměj, na plně automatizovaným moderním stroji se to ani nemaj šanci naučit. Spousta těch nehod se stala proto, že v okamžiku krize se všichni v kokpitu soustředili na checklisty, pokusy o porozumění varovnejch signálů a zapomněli na to nejdůležitější - základní pilotáž. Pro vyváženost je ale nutný říct i to, že se staly nehody i zkušenejm bejvalejm vojenskejm pilotům, který navopak podlehli svýmu přehnanýmu sebevědomí a udělali chybu.
V každým případě bych hned někam letěl, podobný seriály nemaj šanci ve mně vyvolat ani náznak strachu z lítání, i kdybych je viděl 1000x :-). Tak snad někdy ještě někam poletím...
říjen 21, 2014 09:43
něco podobného : šídlo
se tuším stalo Airbusu, kterému došlo nad Atlantikem palivo a dokázal doklouzat na Azory
říjen 21, 2014 10:36
tak jsem to dohledala : šídlo
říjen 21, 2014 10:37
Mikin : -doktor-
Mikine,dík za článek,fascinující příběh.Zdar pilote!!!!!!!!!!
říjen 21, 2014 14:09
Chtěla : Lenka1
bych mít v případě průšvihu - jakýhokoliv - za zádama takový borce, jako byli ti dva piloti.
říjen 21, 2014 15:24
... : mikin
Znovu dik, šidlo - velice podobna situace a taky se stastnym koncem. A pak je tu pochopitelne Airbus kapitana Sullenbergera, ktery ztratil oba motory po srazce s hejnem hus hned po startu z New Yorku a musel nouzove pristat v rece Hudson. A taky bez ztrat na zivotech. Krome tech hus….
Ten trend pilotu - techniku o kterych pise Vlk a Krakonos a kteri vlastne neumi letat je malinko strasidelny. Koluje o tom na internetu clanek o pilotech "strojnicich". Myslim, ze byl i tady na Kudlance. Co vim z konverzaci s piloty, tak aspon tady v Kanade se vetsina pilotu rekrutuje z byvalych vojaku, kteri toho maji naletano mnohem vic, nez si muze normalni smrtelnik dovolit. A ti museli na malych letadlech alespon zacit. Ja se o karieru pilota sveho casu zajimal a pochopil jsem, ze bych jako UL pilot nemel sanci ani kdybych si tu commercial licence zaplatil a udelal. Mozna jo, ale to by me muselo byt znovu 20….. smilies/smiley.gif
říjen 21, 2014 16:41
Taky jsem se zajímal, velmi vážně, Mikine. : Krakonoš
A když jsem to dal všechno dohromady, tak mi ve výsledku vyšlo, že i kdybych prošel všema zdravotníma testama a výcvikem, bylo by to dobrý jenom k tomu, že bych si vyzkoušel v současnosti nejdražší cestu na pracák. smilies/grin.gif Příští život to jistí, jestli se nenarodím do doby plně automatizovanýho bezpilotního lítání. smilies/smiley.gif
říjen 21, 2014 18:47
Krakonosi , : mikin
rikas, ze v pristim zivote budeme pilotovat supersonicky Boeing ? Tak tada jo. Klidne muzes delat kapitana…
Ja si ted po par dnech pustil televizi, a hadej co zrovna davali na Discovery Channel ? Tak jsem si v 10 rano otevrel pivo a podival se na Gimli Glider jeste jednou….. smilies/cool.gif
říjen 21, 2014 22:11
Glizada : mikin
Jestli to jeste nekoho zajima, moudry clovek a byvaly letecky mechanik me poucil, ze ten sideslip ktery provedl kapitan Pearson tesne pred pristanim se cesky nazyva skluz, neboli "glizada".
říjen 27, 2014 06:59
Napsat nový komentář

Pro komentování je potřeba, abyste byli přihlášeni. Pokud nemáte ještě svůj účet, prosím zaregistrujete se.


busy

 
< Předch.   Další >
[CNW:Counter]