O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé...

Hubnutí s Kudlankou

Hubnuti

Význam jmen

Význam jmen

Soutěže

Soutěže

Setkání

Setkani

Přihlášení






Zapomenuté heslo
Nemáte účet? Vytvořte jej!

Anketa

VĚRNOST? PODLE MNE JE:
 

KAMIOŇÁKEM V AMERICE - 28. PDF Tisk E-mail
Úterý, 29 duben 2014
Přejít na obsah
KAMIOŇÁKEM V AMERICE - 28.
Strana 2

 

 

 

 

 

 

      Jsou tam i Japonské zahrady a průvodkyně byla potěšena poctou, že jsem jel nejdřív tam. Já byl potěšen, že jsem vůbec něco našel, zkrátka k všeobecné radosti jsem zajel na parkoviště autobusů (kam nás dovedly šipky), turisté se vyhrnuli na prohlídku a já se hrnul k mým kamarádům a bratřím s prosbou o záchranu. Řidiči autobusů jsou bratrstvo, které si pomáhá, jak může, s hrdostí nosí své uniformy, které vypadají jako uniformy námořníků a letců.

 

       Teď jsem se k nim vrhnul s otázkou, kde to jsem. Smáli se, samozřejmě, ale nebyl to škodolibý smích, protože každý z nich byl v podobné situaci už nejednou. Smáli se osvobozeným a trošku snad i závistivým smíchem lidí, kteří vědí své, a kteří pamatují, jak to bylo krásné, když to teprve poznávali.

 

     S přímo rodičovskou péčí pro mně sehnali plánek města, takovou tu mapičku z nějakého turistického průvodce, kde jsou vymalovány hlavní ulice a hlavní budovy a jiné pozoruhodnosti, kříženec mapy a panoramatického pohledu na město. Do toho obrázku mi propisovačkou vybarvili ulice, kterými mám jet, se šipkami udávajícími správný směr.

 

     Pak se vrátili mí Číňánci, vlastně Tajvánci, kolegové mi popřáli šťastnou cestu a hodně štěstí, a my vyrazili. Další místa jsem díky mapě už našel snadno: dům na útesu nad mořem s vyhlídkou, taky vyhlídkovou terasu na Golden Gate, staré presidium, kde bývala vojenská posádka a místo nejturistovatější, Fisherman Wharf, rybářský přístav.

 

Snadno jsme našli i čínskou restauraci v čínské čtvrti, kde měli zajištěný čínský oběd. Má průvodkyně netušila, že to město vůbec neznám a pochvalovala si, jak nám to krásně jde. Po pravdě řečeno, čínská čtvrť San Francisca mě hodně překvapila.

 

      Když se mluví o čínské čtvrti, když se pěje chvála na čínskou čtvrť, čekal bych, že to tam přinejmenším bude trochu čínsky vypadat. Ale to ne, obyčejná ulice v neamericky vypadajícím městě, vlastně spíš nezápadně americky vypadajícím.

 

       San Francisco, díky tomu, že nemá prostor růst do šířky, zachází se svým územím ekonomicky. V našem Boise je něco vyšších domů jen ve středu města, pár výškových budov, ale činžovní domy mají, až na výjimky, jen dvě patra. Čínská čtvrť vypadá jako běžná pražská ulice na Novém Městě, až na to, že je úzká. Tím ovšem podobnost končí, protože přízemní část, do ulice, zabírají restaurace, obchody s "pravými" čínskými starožitnostmi, obchody se vším možným, bez čehož se čínská rodina neobejde.

 

      Tu mapku jsem měl schovanou a používal jsem ji ještě dlouho potom, kdy už jsem město znal a potřeboval jen osvěžit paměť. Jezdil jsem do San Francisca často, několikrát se mi stalo, že jsem měl volný den, kdy jsem nemusel být s mými turisty a mohl jsem se toulat po městě sám. Povozil jsem se místní atrakcí, kabelovou tramvají a věřte mi, jel jsem už v životě s lecčím, ale tohle bych řídit nechtěl.

 

 

 

      Je tam ve městě muzeum, v budově, kde jsou poháněny mohutnými soukolími kabely táhnoucí dvě tramvajové linky a kde jsem se seznámil s tím, jak to vůbec pracuje. Lano asi 3 cm v průměru je uloženo mezi kolejemi ve zvláštním kanálku, tramvaj má vespodu hák s obložením z dubového dřeva, který lano zachytí, zvedne a přitiskne k druhé dubové třecí ploše. Ty dubové špalky se každou noc vyměňují, za osm hodin používání jsou 5 cm silné špalky ušoupány, protože fungují i jako třecí spojka.

 

      Tramvaj se nerozjíždí trhnutím, ale plynule. Když řidič má zastavit, pustí se lana a zabrzdí. Jeho místo je uprostřed vozu a ovládá tramvaj dvěma asi dva metry dlouhými pákami. Krom toho tam má vymoženost nejmodernější, díru v podlaze a dlouhý hák, protože v místech, kde se linky kříží, se musí tramvaj, jejíž lano kříží spodem, pustit lana úplně a háky zvednout, aby nezachytil za lano vedoucí napříč.

 

      Pak zas spustí hlavní tažný hák a důmyslný systém kladek lano navede zpět do úchytů. Pokud se to nepodaří, řidič ručním hákem zaloví v kanále, chytí stále jedoucí tažné lano, nahodí ho do hlavního háku a jede se dál. To vše, prosím, bez zastavení. Sanfranciská tramvaj je snad jediné místo v Americe, kam se ženy navzdory všem feministickým hnutím neprotlačily.

 

     Řidiči tramvají jsou všichni svalnatí chlapíci a já myslím, že vím proč.

 

MICHAL

 

 

 

 

Komentáře (0)add feed
Napsat nový komentář

Pro komentování je potřeba, abyste byli přihlášeni. Pokud nemáte ještě svůj účet, prosím zaregistrujete se.


busy

 
< Předch.   Další >
[CNW:Counter]