O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé...

Hubnutí s Kudlankou

Hubnuti

Související články

Význam jmen

Význam jmen

Soutěže

Soutěže

Setkání

Setkani

Přihlášení






Zapomenuté heslo
Nemáte účet? Vytvořte jej!

Anketa

VĚRNOST? PODLE MNE JE:
 

KAMIOŇÁKEM V AMERICE - 21. PDF Tisk E-mail
Pondělí, 10 únor 2014

Každý stát má svou státní silniční policii, vždy v černých autech, ti ovšem nejezdí po celém státě, ale mají svá území působnosti. Potom má každá county (okres?) svou policii (ve slangu county-mounty). Ti mají jinak barevná auta a většinou, pokud zrovna jejich město nutně nepotřebuje peníze, nejsou na dálnicích nebezpeční.

 

 

 

 

 

 

     Zato když z ní sjedete, je třeba se mít na pozoru. Je mnoho malých městeček, jejichž rozpočet stojí na vybraných pokutách a bez toho by neměl starosta a šerif na výplatu. To se potom nainstaluje "speed trap" (rychlostní past?) na místo, kde by to nikdo nečekal, a tam se dá naprosto nelogická značka snížení rychlosti a už se vybírá... Ale to znáte z domova.

 

     Až na to, že tady to všichni místní vědí, protože ta past je tam roky, truckers si to řeknou po rádiu (někdo toho policajta vždycky uvidí) a patří ke vzdělání takovou past poznat. Takže to odnesou hlavně turisté.

      Dva roky jsem jezdil každé úterý po silnici číslo 20 skrz Oregon na západ. Silnice kličkuje, a než se truck rozhýbe, abych předjel, je tu další zatáčka. Přede mnou osobní auto, jede si svých 70 km/h, silnice snese 100, ale jim je to fuk. Když ho konečně předjedu, vjedem do městečka, kde je rychlost 55, já zpomalím, ale oni si jedou svých 70, předjedou mně a celý ten cirkus se opakuje. Potom je speed trap pravé požehnání a policajt si zaslouží přátelské zamávání.

     Když jsem začínal jezdit, byli truckers jako divoká cháska desperátů z filmů. Tenkrát byli policajti praví nepřátelé, byla to válka kdo s koho. Pochopitelně vyhráli policajti, ale nečestně. Změnily se zákony, změnily se zkoušky na řidičské průkazy a tihle prosťáčci řidiči už na to nestačili. Kdysi dávno měli řidiči sbírku řidičáků z různých států, když jim jeden sebrali, vytáhli jiný. Dnes hlídá federální vláda, commercial (teď jsem se musel kouknout do slovníku, protože překlad obchodní není přesný, ale je to tak) řidičský průkaz může mít každý jen jeden.

      Změnily se vztahy mezi policií a řidiči, bere se to víc na profesionální bázi. Ty děláš svou práci a jezdíš, já dělám svou práci a hlídám dodržování zákona. V praxi to znamená, že mám povoleno určité procento přes limit, můžu přidat na předjetí a v tom okamžiku mně policajt nechá na pokoji, je li to auto, které předjíždím, evidentně pomalé.

 

     ,,Honička ve 160 km/h za hodinu se neodpouští. V tom případě je to ale zase v klidu, něco jako "Hele, nemyslíš, žes to přehnal?" Slušné chování ze strany řidiče, "Jo, jel jsem rychle a tys mně chyt, dneska mám halt smůlu" -  a pak je pokuta menší, někdy i žádná.


     Kdysi jsem jel z Los Angeles domů do San Diega, bylo mezi druhou a třetí ráno, dálnice poměrně prázdná. Já si jel a myslel na své věci a pomalu, aniž bych si to uvědomoval, jsem přišlapával pedál plynu, až byl  pomalu na podlaze, tak jak jsem jel s truckem přes Ameriku. Dojel jsem několik aut, předjel je a najednou to za mnou bliká modře a červeně. Zajel jsem na krajnici a zastavil, otevřel okno, ruce na volantu, aby je policajt viděl a čekám.

 

     Přišel ke mně, pozdravil a požádal o řidičský průkaz. odpověděl jsem, že je v peněžence v kufříku vedle mně na sedadle a že ho vyndám pravou rukou. On na to že dobře a ať to udělám pomalu. Dal jsem mu řidičský průkaz a ptám se, co jsem udělal špatně:

 

"jel jsem snad rychle?"
"Hmm".
"Víte, já jsem truck driver a byl jsem šest týdnů na cestě a teď jedu domů. Asi jsem byl už v duchu s rodinou a nedával pozor. Moc se omlouvám".
"Kolik si myslíš že jsi jel?".

(To je ošemetná otázka, protože mezi Los Angeles a San Diegem byla povolená rychlost 55 mil za hodinu, ale ve skutečnosti tam platil jediný zákon o rychlosti: Nepředjíždět policii. Já ho evidentně porušil.)

Odpověděl jsem "Šedesát pět?" s hmatatelným otazníkem na konci.
"To bych tě nezastavoval, měls tam přes sto". (160 km/h)
Já na to: "A doprdele, to bude drahý".
Jak mně překvapil slovy "Hele, jeď domů, ale pomalu a pozdravuj rodinu".

      Rád jsem mu to slíbil a skutečně  jel až do San Diega 55.

 


     Docela jiná kapitola jsou DOT, tedy inspektoři Department Of Transportation. Ti mají v náplni práce být zlí a znepříjemňovat řidičům život, jak jen to jde. Patří taky k policii, ale jsou to zcela zvláštní jednotky, co mají na starosti jen nákladní auta. Jsou posádkou na váhách, kde také mají odstavnou plochu, ale často i zvláštní budovu, kam truck zajede a oni zkontrolují vše.

 

      Technický stav, doklady, přepočítají řidičovy hodiny. Blízko je oplocený kus parkoviště ,a když řidič nedodržel hodiny služby, naženou ho tam i s truckem a zamknou za ním na osm hodin vrata. Samozřejmě přidají pořádnou pokutu. Osm hodin je zákonem předepsaný odpočinek, po nich už je řidič v limitu a může jet.


      Nářadí sebou nikdo nevozí, klíč 9/16 palce na brzdy je jediný potřebný a dnes už vlastně ani ten ne. Nové trucky a trailery mají samoseřizovací brzdy a na ně smí sáhnout jen mechanik. Se vším se jezdí do servisu; kdepak nějaká sada nářadí, svíčky a žárovky. Když mi něco nesvítí, policajt mně na to upozorní, jako že bych si to eventuálně měl dát spravit.

 

     V mém vlastním autě najdete jediný kus nářadí, a to je klíč na kola. Mnoho lidí nemá ani ten, ani hever. Ten mají policajti a pokud píchnete na dálnici a neumíte to vyměnit, nebo nemáte čím, vymění vám tu pneumatiku sami a zadarmo. Hlavně abyste byli pryč.

     Pokud je závada na trucku taková, že ho uznají jako nezpůsobilý další jízdy, dají na okno rudou nálepku zvíci plakátu s nápisem "out of service" a tu smějí sundat zase jen oni. Až si zavoláte pojízdnou dílnu, ti poruchu opraví a oni to zkontrolují, pochopitelně. To jsem ale nikdy neviděl, nevím co by to muselo být, co by zasloužilo takovou pozornost. Já si vždy vystačil s "Nojo, hele to jsem rád, žes mně na to upozornil, víš, co by se mohlo stát? Na příštím truckstopu jedu do dílny. Kde je ten nejbližší?" Pak už mně tam přímo poslali.

     Teď si uvědomuju, že tyhle zkušenosti z poslední doby jsou tady ze severozápadu, ne z celé Ameriky. Washington, Oregon, Idaho, Montana a Wyoming jsou státy zvané stručně severozápad, Northwest. Je tu všechno trochu jinak než na zbytku Ameriky, lidi jsou tady k sobě hodnější a to se musí projevit i na silnici.

 

     Snad i proto se mi tu tolik líbí, a jestli se budu kdy muset vrátit na silnici, chci jezdit jen tady...

 

MICHAL

(jojo, teď už jezdím po Čechách)

 

 

 

Komentáře (9)add feed
Jako vždycky pěkný, : Krakonoš
a pro všechny "náklaďáky" posílám vodkaz, konkrétně jde hned vo tu úvodní scénku, která navíc patří právě na Kudlanku :-D :
https://www.youtube.com/watch?v=AU5jN4s34M4
únor 11, 2014 00:46
Michale, : mikin
ten severozapad je vic pratelsky i v Kanade.
Ja si snazim delat vsechno co zvladnu na svem aute sam a vzdycky kdyz si na sebe navlikam starej oranzovej overal ktery jsem vyfasoval od vlady Yukonu, vypadne me z kapsy klic 9/16......
únor 11, 2014 14:28
Mikine, : Michal
já ty poslední roky tvrdil, že pro mně neexistuje Amerika na východ od Skalistých hor (pro znalce Rocky Mountains smilies/cheesy.gif ) Já se tam cítil jak v nepřátelském táboře.
Jo, klíč 9/19, nejlepší a jediný přítel truckerů. I když u samoseřizovacích brzd už je to trochu jinak. I ty samoseřizovací se navzdory názvu seřizovat musí.

únor 11, 2014 14:40
. : toulavej
Já bych k highway patrol přidal ještě státního troopera i šerifa a dneska už mají káry různě barevný a různých značek a někde jezdí dokonce neoznačený, poznáš je jenom podle divný SPZky :-), takže jsou mnohem nebezpečnější.

Moje zkušenost s požadovanou rychlostí v Americe je vcelku pozitivní. Už dávno nejsem mladej blázen, kterej si potřebuje užít maximální rychlost svý káry, takže s omezenou rychlostí tam nemám žádnej problém. Samozřejmě je to daný taky stářím káry, kterou vždycky máme, má najeto alespoň 250 tisíc mil a končí přes 320 tisíc (x1,6=510 tisíc km), tak ty nejsou určený na závodění :-). U nich je důležitá spolehlivost a to Toyoty Corolly nebo dříve Nisany (Datsun) většinou jsou. S americkýma kárama nemáme dobrý zkušenosti.
Co v Americe oceňuju je rozumná přiměřenost v omezení rychlosti, jenom tam, kde se to hodí a jenom v čase, kdy je to třeba.

Jedeš městem nebo malou vesnicí, nejdřív tě upozorní cedule, že bude omezená rychlost, pak je cedule omezené rychlosti třeba u školy 25 MPH nebo v místě, kde se pohybují chodci, ale jenom přímo u školy a třeba jenom ráno od 7 do 8 hodin, když jdou děti do školy a odpoledne jednu hodinu, když odcházejí, jinak rychlost není omezená. V Čechách nějakej idiot už dávno omezil rychlost v obci i přes celou noc i když všichni spí. A s těmahle zhovadilostma tu dokonce většina souhlasí, stejně jako s preventivními kontrolami policie, inu, totalitou ohnuté generace plebejců mají názory plebejců, to se nezmění po několik generací. Názorně je to vidět v Rusku, tam měli totalitu ještě déle . . .
Prostě, rozumně nastavená pravidla hry nemá nikdo potřebu porušovat. A policie v US vystupuje taky profesionálně, nedává hned pokuty, hodně upozorňuje a domlouvá. Naše policie je přesvědčená, že dávat pokuty je povinnost, dokonce je to v jejím zájmu, jsou na to vázané prémie . . . Takových policajtů si pak můžeš těžko vážit, hledat záminky na pokuty není pomáhat a chránit, za což jsou placeni z našich daní.

K té pravé Americe na západ od Mississippi bych ještě přidal Arkansas i když je tam draho a vyměnil bych ho za Colorado, to patří spíš do toho komunistickýho Východu :-)
únor 11, 2014 15:32
... : mikin
Ja se jednou macel asi hodinu v Pegosa Hot Springs (to je myslim v Arizone), vypil jedno pivo a byl jsem z toho horka a piva tak zblblej, ze jsem projel hned na vyjezdu z tech horkych pramenu stopku. A uz za mnou byl serifuv pomocnik a chtel me dat pokutu. Kdyz jsem mu vysvetlil jak se citim, tak se jen zachechtal a rekl, ze on ma stejnou reakci. A pustil me bez pokuty, jen ze si mam pry odpocinout.....
Jinak Toulavej ma uplnou pravdu a tyka se to i Kanady. Tady cloveka vetsinou na spalenou zarovku nebo jinou zavadu policajti jen upozorni, protoze berou svou praci hlavne jako sluzbu verejnosti. A to se tyka i vetsiny dalsich "public servants", tedy od policajtu, pres ruzne uredniky az treba po poslance.
Protoze vyraz "to serve" znamena "slouzit".
únor 11, 2014 17:16
. : toulavej
Pagosa Springs je jižní Colorado, kousek od hranic s Novým Mexikem.
únor 12, 2014 09:44
Mikine a Toulavej, : Michal
naprosto vám dávám za pravdu. Takovejch policajtů si vážím. Ovšem musím podotknout, že i tady v Česku se to dost změnilo za ty roky co jsme tu nebyli. Ale taky je fakt, že silniční kontroly jsou podle mne jen zbytečná buzerace a často mi to připadá jakoby si dotyční jen zvyšovali sebevědomí a hojili si své komplexy.
únor 12, 2014 10:33
no v Čechách tě mohou policajti preventivně zastavit a kontrolovat, : toulavej
protože tu nemáme čtvrtý dodatek ústavy US, kterej tam tohle zakazuje bezdůvodně dělat, bez konkrétního soudního příkazu, když nemáš důvodný podezření, že byl spáchán zločin. Tady ten důvod policie mít jako nemusí a většina si ani nestěžuje na buzeraci, berou to jako samozřejmost, že se ohnou před vrchností :-), tak je vychoval bolševik i když ti mladí ho ani nezažili . . .
únor 12, 2014 13:26
... : mikin
Ja se kdysi v pocatcich sve emigrace ve Skotsku divil kdyz me mistni rekli, ze policajti nikdy necekaji pred hospodou. Bylo me vysvetleno, ze by to bylo nefer. Ridic musi jevit znamky poziti alkoholu treba stylem jizdy, ale ne tim ze vysel z hospody. Tam muze prece jen pit limonadu a ocumovat servirku......
únor 12, 2014 17:55
Napsat nový komentář

Pro komentování je potřeba, abyste byli přihlášeni. Pokud nemáte ještě svůj účet, prosím zaregistrujete se.


busy
 
< Předch.   Další >
[CNW:Counter]