![](http://obrazky.kudlanka.cz/mac123.png) Před drahnými a drahnými léty, kdy jsem ještě postával (a pak moderněji posedával) u zubařského křesla, docházel do mé ordinace dle potřeby opravář, který vždy v krátkém čase odhalil příčinu poruchy, vyměnil pojistku, těsnění, hadičku či nějaký ten vnitřní čudl a záhy jsem se opět mohl věnovat svým pacientům. Pak povýšil a jezdil jen na pravidelné revize, kdežto k akutním haváriím započal jezdit jeho mladší kolega, tehdy nový, neokoukaný, neotřelý typ: opravář - výměnkář.
Na půl ucha vyslechl, co nefunguje, pak hbitě odstřihl či odšrouboval nějakou tu
součástku či tištěný spoj a vyměnil za zbrusu nové. Vyzkoušel - a většinou
pokračoval v dalším odstřihávání a odšroubovávání. Dříve nebo později ( to
častěji) na závadu té či oné součástky touto eliminační metodou přišel, nechal
si podepsat výkaz a hrdě odkráčel.
Tato metoda
oprav se nejen v toku času rozšířila a zdokonalila, ale zásluhou nových a
nových výrobků, jejichž praktická životnost je většinou přesně totožná se
záruční dobou, byla vycizelována k absolutní dokonalosti.
Tuhle se mi po
letech porouchalo motorové otevírání garážových vrat. Opravárenská firma
přijela hbitě a ještě hbitěji konstatovala, že jde o poruchu řídící
elektroniky. Objednat náhradní je téměř nemožné, neboť: je zastaralá, už se
nevyrábí, pokud se vyrábí, není na skladě, pokud je na skladě, je drahá a spolu
s montáží přijde dráž, nežli nová.
I kývl jsem na
novou elektroniku.
Ta je ovšem u
nového výrobku umně spojena s pohonnou jednotkou tak, že jest nutno zakoupiti celek
- a také na starý pojezd nový motor rozměrově nelze upevnit, takže nový je
samozřejmostí. Určitě jen přehlédnutím výrobce šla použit původní vrata, ale to
u nového modelu určitě "napraví".
Dnes jsem
absolvoval podobnou zkušenost s obdobným problémem, ostřílen už však minulými
střety s opraváři - výměnkáři, neprodal jsem svoji kůži lacino.
"Šéfe, to
je spálený motor, dostal šlus!" zněla pevní diagnóza u pohonu vrat.
Dramaticky
jsem ji odmítl a tvrdohlavě stál na tom, že dle mně známých okolností motor
určitě spálený není a musí to být něco jiného.
Po chvíli
vrtání na patřičných místech zazněla další diagnóza: "To dělá ta stará
elektronika, tady zamrzá spínač!"
Také tuto
diagnózu jsem briskně odmítl a tvrdě hájil možnost drobné, droboulinké závady,
přičemž jsem vychvaloval jejich zřejmý um a zkušenosti, které jim dozajista
umožní na to promptně přijít.
Záhy, a zřejmě
hlavně proto, aby ode mne měli pokoj, našli odpojený jeden z přívodních drátků....a
vše opět začalo fungovat jak má.
Když
odjižděli, blaženě jsem se usmíval a připomínal si moudrá slova velkého Ira
Georga Bernarda Shawa, totiž jeho geniální poznání, že "každé povolání je
spiknutí proti laikům".
Záhy mne však
smích přešel: to poznání totiž skutečně beze zbytku platí, takže dříve nebo
později stejně výrobci vymyslí způsob, jak bude v takovém či obdobných
případech nezbytné vždy vyměnit celou garáž, nejraději i s autem uvnitř.....
Hezký život vám přeju, Miroslav Macek
|