O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé...
Kontakty
Napište nám |
Poradna Kudlanky |
Právní poradna |
Související články
- PRAŽSKÉ TOULKY - SV. MARTIN VE ZDI
- PRAŽSKÉ TOULKY - SV. VÁCLAV NA ZDERAZE
- PRAŽSKÉ TOULKY - KOMENDA JOHANITŮ
- PRAŽSKÉ TOULKY - SV. VÁCLAV NA ZDERAZE
- PRAŽSKÉ TOULKY – PETRSKÁ ČTVRŤ
- PRAŽSKÉ TOULKY - PROSEK
- PRAŽSKÉ TOULKY - PETŘÍN
- PRAŽSKÉ TOULKY - STŘEŠOVICE
- PRAŽSKÉ TOULKY - BŘEVNOV
- PRAŽSKÉ TOULKY - DEJVICE I.
- PRAŽSKÉ TOULKY - DEJVICE II.
- PRAŽSKÉ TOULKY - MALEŠICE
- PRAŽSKÉ TOULKY - PALATA
- NENÁPADNÁ HRDINKA
- JARNÍ PRŮHONICE
- PRAŽSKÉ TOULKY - PAVÍ VRCH
- ZAMYŠLENÍ
- KAM SLUNCE NECHODÍ
- PRAŽSKÉ TOULKY - NA VÁCLAVCE
- ROZEZNÁTE - POZNÁTE - NAJDETE? - 101
- TAK TOHLE MNE FAKT DOSTALO ...
- PROFESE PRODAVAČKA
- PRAŽSKÉ TOULKY - KURIOZITY
- VZPOMÍNKA NA MICHALA TUČNÉHO
- TOULKY ŠUMAVOU - CESTOU NA HOHENBOGEN
- ZAŠLÁ SLÁVA – DIVADLO URANIE
- ZAŠLÁ SLÁVA - ŽENA V SEDLE
- ZA ANDĚLEM PÁNĚ NA MOUŘENEC
- TOULKY ŠUMAVOU - ÚDOLÍ LOSENICE - II.
- ZAŠLÁ SLÁVA – PRAŽSKÝ SILÁK
- SEVERNÍ PLZEŇSKO II. – RABŠTEJN NAD STŘELOU
- PODZIMNÍ ROMANCE
- TOULKY ŠUMAVOU - ZA JIŘINOU JIRÁSKOVOU (NEJEN)
- ČESKÁ BARBRA STREISAND
- ROZEZNÁTE - POZNÁTE - NAJDETE - "KUMŠTOVNÍ" DVOJKA
- ŠUMAVSKÝ OBR
- TOULKY ŠUMAVOU - KRÁLOVÁCKÉ RYCHTY
- ROZEZNÁTE - POZNÁTE - NAJDETE - DĚTŠTÍ HERCI A PANÍ REŽISÉRKA
Přihlášení
Anketa
ZAŠLÁ SLÁVA - RINGHOFFER, INWALD A OSTATNÍ |
![]() |
![]() |
![]() |
Úterý, 03 září 2019 | ||||
Strana 1 z 2 ![]()
Málokdo z těch, kdo vidí čelní stranu prodejny se značkovou obuví v Plzeňské ul. 233/10, tuší, že jde o štít bývalé Ringhofferovy továrny. Málokdo tuší, že malá vila utopená v křížení silnic Plzeňská a Kartouzská, je bývalý zámeček baronky Ringhofferové (Kartouzská 20/7). Tam, kde dnes stojí budova Meet Factory (Ke sklárně 3213/15) se dříve radilo vedení firmy Inwald o další strategii výroby skla. Správní budova bývalé továrny Inwald zůstala, továrna samotná však byla zbourána. Historie Ringhofferů sahá až do 18. století.
Tehdy tovaryš František Ringhoffer přišel hledat z Uher do Prahy obživu a kolem r. 1771 si zřídil dílnu na výrobu měděného zboží na rohu Mariánského náměstí a Platnéřské ulice, kde vyráběl zejména varné pánve pro pivovary. Byl úspěšný a tak svoje jmění rozšířil. Navíc se stal členem městské rady.
Po smrti otce Františka převzal v r. 1827 živnost syn Josef a svého otce v podnikavosti a úsilí rozhodně nezapřel. Rozšířil dílnu i výrobní sortiment a začal nabízet speciální zařízení pro cukrovary a lihovary. V r. 1832 se stal vrchním mistrem kotlářským a získal monopol na výrobu měděného zboží v celé zemi.
Dalším z generace Ringhofferů byl opět František (1817-1873), ten již studoval na polytechnice v Praze a sbíral zkušenosti během stáže v západní Evropě. Přestěhoval firmu do větších prostor v Opletalově ulici.
Rozhodl se také přeorientovat výrobní náplň na železniční vagóny. Za tím účelem koupil pozemky na Smíchově. Bylo to velmi moudré rozhodnutí. Vždyť konkurenci - až do r. 1882, kdy zahájila výrobu Tatra Kopřivnice - žádnou neměl. R. 1867 přidala firma výrobu salonních vagónů. Nejslavnějším z nich se stal vagon vyrobený r. 1930 k osmdesátým narozeninám prezidenta Masaryka.
Prezident Masaryk v něm cestoval velmi rád a po každé cestě přišel rukoudáním poděkovat strojvůdci za bezpečnou cestu. Tento vagón vezl prezidenta i na poslední cestu do Lán. Užíval ho i Edvard Beneš. Za války tímto vozem jezdil pouze Emil Hácha. V r. 1968 hrozilo, že se vagón barbarsky zničí. Naštěstí k tomu nedošlo.
František Ringhoffer byl zvolen r. 1861 starostou na Smíchově. Osvědčil se i jako zaměstnavatel. V jeho továrně fungovala Dělnická nemocenská pokladna , sbor záchranářů, a r. 1870 nechal na severním svahu Bertramky vystavět kolonii jednopatrových dvojdomků – Mrázovku (někdy nazývanou Betlém).
Čtvrtým Ringhofferem v pořadí, byl opět František (1844-1909), byl na gymnáziu spolužákem Jakuba Arbese a Julia Zeyerea, učil ho suplent Jan Neruda. Ač se chtěl původně věnovat vojenskému povolání, převzal po smrti otce podnik a nevedl si vůbec špatně. Kromě již zaběhnutého výrobního programu se proslavil tím, že r. 1891 dodal první vozy lanovky na Letnou. Produkce firmy putovala i daleko do zámoří.
Dostat náklad ze Smíchova na jediné nádraží, dnešní Masarykovo, však byl těžký hlavolam. Používal se k tomu valník se železným podvozkem a tři, čtyři páry zdatných koní, vagón vážil 5 tun a tendr dvakrát tolik. Jezdilo se přes Karlův most a až s výstavbou Vyšehradského mostu se Karlův most zbavil této zátěže. Nutno ještě zmínit, že Řetězový most Františka I. vůbec zátěž vagónů nevydržel, nebezpečně se rozhoupal a vystrašení dopravci se vrátili zpět.
I v této době bylo o dělníky slušně postaráno - věrnostní příplatky, levné bydlení, stálá lékařská služba. Požární sbor zdejší továrny přijel jako první k požáru Národního divadla, vděční herci pak sehráli 10. května 1884 první zvláštní představení jako výraz díků právě pro dělníky ze Smíchova.
|
< Předch. | Další > |
---|