O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé...

Hubnutí s Kudlankou

Hubnuti

Význam jmen

Význam jmen

Soutěže

Soutěže

Setkání

Setkani

Přihlášení






Zapomenuté heslo
Nemáte účet? Vytvořte jej!

Anketa

VĚRNOST? PODLE MNE JE:
 

ZAŠLÁ SLÁVA - RINGHOFFER, INWALD A OSTATNÍ PDF Tisk E-mail
Úterý, 03 září 2019
Přejít na obsah
ZAŠLÁ SLÁVA - RINGHOFFER, INWALD A OSTATNÍ
Strana 2

 

 

 

Jako další v pořadí Ringhoffer V.  ( čtvrtý František), převzal firmu v r. 1909.  Podnik přeměnil na akciovou společnost.  Další strategií začlenil do svého podniku i další vagonky. Poté, co v r. 1940 zemřel, převzal vedení mladší bratr JUDr. Hanuš Ringhoffer, víceguvernér České národní banky a ředitel pivovaru Velké Popovice. Jeho rodina získala po 15. březnu 1939 říšskoněmecké občanství, čtyři její členové byli přijati do NSDAP.

 

Výsledek obrázku pro hanuš ringhoffer

 

Hanuš byl vyloučen, ukázalo se, že byl čestným legionářem a byl v diplomatických službách meziválečného Československa. Zemřel po válce v internačním táboře a rodina byla odsunuta do Rakouska.

 

Tak jako mnoho jiných, byla i továrna, na které nechali kus poctivé práce a úsilí celé generace Ringhofferů, znárodněna.  Původní smíchovské továrenské budovy byly na konci devadesátých let zbourány, bohužel bez jakékoliv fotodokumentace.   Zůstalo zachováno pouze to, co zmiňuji v úvodu –  průčelí hlavní budovy a zámeček či spíše secesní vila.

 

 

Dalším z úspěšných podnikatelů byl Josef Inwald (1837-1906). Ke svým podnikatelským úspěchům zařadil r. 1878 otevření Sklárny a rafinérie na Zlíchově, později správně začleněno do Smíchova. Vyráběl jemné křišťálové sklo, sklo lité, lisované. Známé byly i duritky (ty však nevyráběl přímo na Smíchově).

 

Obrázek #1 z 7

 

 

Po smrti Josefa Inwalda pokračovali ve vedení firmy dvě z jeho šesti dětí – synové Oskar a Rudolf.  Nejúspěšnější byla firma ve 20. letech minulého století. S hospodářskou krizí přišel úpadek a díky židovskému původu Josefa Inwalda upadlo jméno Inwald v zapomění.  Dnes je připomínkou už jen správní budova firmy, nyní Mett Factory.

 

Výsledek obrázku pro PORGESOVA KARTOUNKA

 

 

Na Smíchově bývala také Porgesova kartounka. V Křížové ulici 25, tam kde dnes stojí rozlehlá budova České správy sociálního zabezpečení, bývala kdysi správní budova Pražských akciových strojíren. Na rohu Bieblovy a Radlické ulice Továrna na stávkové zboží Bohdana Bečky, r. 1920 adaptovaná na dílnu Zemského spolku pro léčbu a výchovu mrzáků pod záštitou Rudolfa Jedličky.  Trochu zvláštní název, nicméně dobrý počin. V ul. Pod Brentovou bývala továrna na čerpadla Karla Paška.

 

Je jasné, že taková koncentrace těžkého průmyslu (plus pivovary, lihovar) znamenaly zátěž pro okolní prostředí a Smíchov asi „čadil“ řádně.  Přesto bourání bez řádné fotodokumentace nejen budov, ale i unikátního zařízení, nebylo úplně to pravé.

Vždyť tady zanechaly kus svého života celé generace našich předků.

 

 

A ještě má osobní poznámka na závěr.

 

Když dělám články na podobné téma, vždycky se skláním před houževnatostí lidí,

kteří nehleděli (na rozdíl od mnoha dnešních) na rychlý zisk a zbohatnutí,

ale vkládali do svého podnikání i určitou nadhodnotu,

byť jim to přinášelo nemalé úsilí navíc.

 

 

MIA

 

 

 

 

 

Komentáře (13)add feed
... : *deeres*
O Praze vycházejí knihy podle městských částí. O Smíchovu to je Smíchov-město za Újezdskou branou od Jana Jungmana. Rormát A3 se spoustou fotografií, k dostání kdysi jenom v Městském muzeu na Florenci, dneska se dá koupit do 400,-Kč na netu.
Pro fabriky byla výhodou Buštěhradská dráha a voda z Vltavy, která byla potřebná pro výrobu, zejména textilek. Po těch zbyl jen název ulice Kartouzká. Poslední fabrika, která nedávno padla byl Zlíchovský lihovar, na pozemek už se vrhli developeři a chystají tam postavit další obludárium. Z někdejší průmyslové čtvrti zůstal jenom pivovar, průčelí bývalé Tatrovky a na ostrůvku mezi dálnicemi zámeček baronky Ringhofferové.

http://www.slavnevily.cz/stavby-/-unesco/stavby-prahy-5/zamecek-baronky-ringhofferove

Na rodinu Ringhofferů existuje další památka, jejich hrobka, dneska uznaná jako kulturní památka.

Byla vybudována v letech 1887–1892 Jiřím Stibralem. Areál hrobky je ohrazený zdí s kovanou bránou. Vlastní hrobku tvoří monumentální půlkruhová žulová zeď s lavicí a schodištěm, uprostřed s bronzovým ukřižovaným Kristem od Josefa Václava Myslbeka.
Kolem hrobky vede naučná stezka Krajinou barona Ringhoffera vedoucí z Mirošovic. Umístění hrobky souvisí s továrnami, panstvím a zámky Ringhofferů, které byly nejen v Kamenici, ale i blízkých Velkých Popovicích nebo Kostelci u Křížků. Wiki

září 03, 2019 12:21
... : doktor
Mio díky za průvodcem starou Prahou podnikatelskou.Ahoj.
září 03, 2019 12:48
... : d@niela
Jo, kdyby MIA nebyla, tak bych si ji snad musela vymyslet...
Její báječné články už ke kudle prostě patří.

září 03, 2019 12:53
... : mia I
rdím se nad chválou Dani smilies/wink.gif
září 03, 2019 15:33
... : mia I
deeres tu vilu zmiňuji v úvodu, aspoň něco, že zbylo. O té naučné stezce jsem nevěděla. Škoda, že není v Praze.

doktore já taky děkuji.
září 03, 2019 15:35
... : *deeres*
V roce 1966 jsme v rámci praxe od školy pracovali v kancelářích Tatrovky. V zámečku bylo ředitelství a v té době ještě s původním interiérem a částečně i vybavením.
V jakém je stavu vila dnes je záhada. Podle katastru je v soukromých rukou a podle jména to Češi nebudou, na vilu mají hypotéku, ale bydlí v ulici Pod Kaštany se stejnými "chudáky" ve vile Bianca.
Zámeček je památkově chráněný, podle katastru způsob využití není obytný, ale jiný, bez vody, plynu, kanalizace.
Googl umí ukázat jenom střechu a ta je opravená, okna do dálnice jsou zazděná a fasáda vypadá nově. K čemu ten objekt asi tak může nyní sloužit?
září 03, 2019 16:45
... : kyttka
Moc hezký a zajímavý.
září 03, 2019 18:14
... : Milene
Taky se mi smazal komentář. Ale napíšu ho ráda znovu. Vždycky ráda čtu články od Mii. A často se divím, jak je možné, že to neznám. Tím myslím články o Praze. Jako například teď. Smíchov, tam přeci jezdím často. Prodejna bot na Plzeňské, průčelí továrny? Musela jsem si to najít na mapě. smilies/grin.gif smilies/grin.gif smilies/grin.gif smilies/grin.gif smilies/grin.gif Asi tak 3x v týdnu přestupuji na Andělu a chodím okolo toho. Ještě, že tu Miu máme.
září 04, 2019 13:03
... : mia I
jéé Milene to potěší, chvála smilies/wink.gif teď má Daniela ještě ode mne v šuplíku Toulky Šumavou - po stopách zločinu.

Snad se Daniele brzy uleví. Takhle nespat (jak popisuje v jiném článku) to je vysilující.
září 04, 2019 15:43
... : *deeres*
Ještě malý dodatek. Na fotce MeetFactory jsou vidět dvě divné červené skvrny.
Zblízka to jsou dvě zavěšená auta od výtvarníka Davida Černého a ve vlastní budově je mezinárodní centrum současného umění.

Hned pod budovou je Výtopna Zlíchov, která 7.9.2019 v 10:00 až 17:00hod pořádá Železniční den.
Tohle všechno tam můžete vidět, vstup je zdarma:
výstava parních lokomotiv 313.901, 317.903 a 327.904
výstava motorových lokomotiv řad T211, T334 a T444
tramvajový vlečný vůz Ringhoffer Krasin
provozuschopný parní válec ČKD Mamut
parní hasičská stříkačka SDH Opočno
modelové kolejiště velikosti HOe KŽM Praha 7 Bubny
výstava modelové železnice velikosti O firmy ETS
Hezkým zážitkem jsou doprovodné jízdy parního vlaku ze stanice Praha-Smíchov do výhybny Prokopské údolí a zpět. Odjezdy každou hodinu od 10 do 16 hod. Více na www.masinka.cz

Kdo má blízko do Prahy a malé děti, tak ať neváhá.

září 04, 2019 16:35
... : mia I
taky tento a příští víkend jsou v Praze a dalších městech Dny EHD (Evropské kulturní dědictví) - otevřeny i běžně nepřístupné památky.
září 04, 2019 16:44
... : Milene
Deeres, tak to je zajímavé. Výtopnu nestihnu, protože jsem si konečně domluvila, že pojedu na houby. Ale vláček si uložím.

Mio, EHD si prohlídnu ale letos asi taky nedám. Tenhle víkend už něco mám a další pravděpodobně pojedu na Šumavu.
září 05, 2019 09:11
... : Titti
Jenom malá oprava. Obrázek salonního vozu není prezidenta Masaryka, ale je to salonní vůz císaře Františka Josefa I., který byl vyroben již v roce 1891 a je vystaven v dopravní hala Národního technického muzea v Praze (dopravní hala je trochu okny vidět).
září 08, 2019 16:37
Napsat nový komentář

Pro komentování je potřeba, abyste byli přihlášeni. Pokud nemáte ještě svůj účet, prosím zaregistrujete se.


busy

 
< Předch.   Další >
[CNW:Counter]