O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé...

Hubnutí s Kudlankou

Hubnuti

Související články

Význam jmen

Význam jmen

Soutěže

Soutěže

Setkání

Setkani

Přihlášení






Zapomenuté heslo
Nemáte účet? Vytvořte jej!

Anketa

VĚRNOST? PODLE MNE JE:
 

HOLA HOLA, VZDĚLÁVACÍ SYSTÉM VOLÁ PDF Tisk E-mail
Čtvrtek, 01 září 2016
Image result for JAN FLAŠKAPřichází nový školní rok a rozechvělí prvňáčci nedočkavě usedají do školních škamen, aby pocítili to, co generace a generace malých školáků před nimi: smrad školní jídelny. Naše školství se pak celé dlouhé roky snaží tenhle prvotní vjem rozptýlit a nahradit ho vědomostmi o komutativnosti a asociativnosti multiplikátorů (v druhé třídě v matematice), o valenčních vrstvách elektronů (v sedmé třídě v chemii) a o pohlavních orgánech (v první třídě z internetu).

 

 

 

 

 

 

Naše vzdělávací soustava má zkrátka malým školákům mnoho co nabídnout. Teoreticky by je měla i připravit na praktický život, prakticky je na něj ovšem nepřipraví ani teoreticky, což se projeví nejpozději ve chvíli, kdy je bývalý žák konfrontován s daňovým přiznáním a větami typu „Tiskopis slouží k podání řádného DAP, nebo opravného DAP, které je možno podat před uplynutím lhůty pro podání řádného DAP nebo dodatečného DAP (resp. opravného dodatečného DAP)".

 

 

 

Image result for ŠKOLNÍ ŠKAMNY

 

 

 

Nejbystřejší žáci provedou větný rozbor takového souvětí a určí vedlejší věty přívlastkové; ti průměrnější využijí kolonky formuláře na piškvorky; třídní propadlíci si otevřou přívlastkové víno a daňové přiznání předají svému švýcarskému účetnímu; nevzdělavatelní asociálové to pak dotáhnou na ministerské úředníky a vymyslí daňová přiznání.

 

Zeptáte-li se žáků, jaké jsou jejich ambice, tak vám většina (nebo alespoň ti, co tu otázku pochopí), odpoví, že by chtěli být v životě úspěšní. Obávám se ale, že pro výchovu občanů, kteří mají v naší společnosti uspět, bychom museli poněkud pozměnit osnovy.

 

Například v biologii by musel být kladen důraz na to, že krev není voda a v rodinné výchově by se děti dozvěděly, že poslední slovo má vždy kmotr.

 

V matematice by se mohly naučit, že pokud se občas v životě nezatváří, že neumějí do pěti počítat, tak jim to někdo spočítá.

 

V chemii by se probíraly jenom kyseliny, neboť zásady jsou v životě zbytečné.

 

Čeština by budoucí elitu národa naučila používat pouze vybraná slova, ty nadanější pak i slovíčkařit, případně chytat za slovo.

 

V anatomii by se pak žáci naučili leccos o činnosti důležitých orgánů a o tom, jak jich využívat.

 

V tělocviku by se probíralo zejména šplhání a podlézání a v pěstitelkách zase to, jak správně sklízet ovoce cizí práce.

 

No a ti, kteří by v uvedených předmětech propadali, by si alespoň mohli mezi spolužáky vybrat nějakého vhodného třídního nepřítele, obvinit ho ze všech svých selhání a o přestávce s ním rozpoutat třídní boj.

 

 

 

Mně by se tyhle znalosti určitě hodily, protože jsem to místo na úspěšného miliardáře dotáhl akorát tak na fejetonistu. Přitom když jsem chodil do školy, snažil jsem se do sebe natáhnout všechny předkládané vědomosti jako houba, takže na konci dne jsem se vždycky cítil jako taková ta křídou a špínou nasáklá věc, co v každé třídě tiše mokvá pod tabulí, a býval jsem z toho dost vyždímaný. Přesto si toho ze základoškolské látky už moc nepamatuji a dokonce mám třeba z přehledu denních motýlů dodnes noční můry.

 

 

 

Image result for ŠKOLNÍ ŠKAMNY

 

 

 

 

Kdybyste mě o půlnoci vzbudili, vychrlil bych ze sebe „být bydlit obyvatel byt topaz korund diamant" a cítil bych se u toho, jako když mě někdo bičem mrská. Ve snech mne dodnes pronásledují anakoluty, což jsou, jak asi víte, psychicky narušení uprchlí vězňové - alespoň já si z jazykovědy vybavuji, že „anakoluty" jsou „vyšinutí z vazby".

 

 

 

Nedělám si iluze, že dnešní osnovy mají o mnoho blíže skutečnému životu než ty, které jsem si vytrpěl já.

 

Přitom by občas stačilo málo: v matematice by se děti mohly naučit počítat s tím, že vypočítaví lidé bývají nevypočitatelní; učitel dějepisu by jim mohl zdůraznit, že ačkoli se války a genocidy v historii neustále opakují, opakování z nich rozhodně nedělá matky moudrosti. V literatuře by se žáci mohli dozvědět, že opravdu dobrá knížka se pozná tak, že má člověka přečteného dřív než on ji. Větné rozbory by šlo zase rozšířit o poznatek, že se člověk v životě občas dostane do situace, kdy jsou všechny věty vedlejší. A nikdo by nemusel mít zrovna mozek na anatomii, aby pochopil, že je sice fajn mít dobré srdce, bystrou hlavu i silný žaludek, ale když tyhle věci nefungují pohromadě, tak je vlastně nemocný nebo mrtvý.

 

 

 

Image result for ŠKOLNÍ ŠKAMNY

 

 

 

Vím, že někteří lidé školu nenávidí; zejména ti, co jsou tzv. „školou povinní", čímž myslím úplně všechny děti plus jejich učitele. V současnosti většinu povinné školní docházky charakterizuje oblíbený učitelský rozkaz „Nebavte se mi tu!", což je vlastně explicitní vyjádření přání, aby se žáci v hodině nudili. Již delší dobu osvícená vyšší místa usilují o to, aby se tato smutná situace změnila.

 

 

Dnem i nocí se ministerstvo školství snaží zlepšit náš vzdělávací systém pomocí směrnic, příkazů, testování, zákazů, vzdělávacích programů, školného, testování, přijímání zákonů, testování, státních maturit, rušení zákonů, rušení státních maturit, zavádění kvót, rušení školného, znovuzavádění státních maturit, testování, testování a testování a jen díky této dvacetileté mravenčí práci se mu povedlo něco jedinečného: stmelit učitelské sbory s jejich studenty v boji proti ministerstvu školství.

 

Ministerští úředníci patrně ještě nepřišli na to, že dobré školství tvoří hlavně dobří učitelé a že uzákonit dobré učitele je stejně marné jako se snažit oloupat ze všech lavic všechny žvýkačky. Kvalitní pedagogy totiž nenajdeme v odstavcích předpisů nebo v kolonkách výsledků autoevaluace. Poznáme je podle toho, že si z jejich hodin odneseme něco víc než jen puch houby na tabuli, vydýchaného vzduchu a zapařených cviček.

 

 

Což mi připomíná, že znám metodu, jak vybrat správného ministra školství. Měl by ho dělat jedině někdo, kdo dokáže svou osobností přebít dokonce i smrad školní jídelny.

 

 

JAN FLAŠKA,

 autor je neúspěšný natý itý ičitý

 

 

 

Komentáře (5)add feed
Maminka: "Vstávej Jaroušku, je 1. září, musíš do školy" : *NČ*
"Ale mamičko, já tam už nechci jít! Děti se mi smějou, učitelé ze mě mají taky srandu a posmívají se mi za zády ..."

"Ale Jaroušku, do školy přeci jít musíš, když seš tam ředitel!"
září 01, 2016 14:59
Mistr slova = Jan Flaška : mamča
Hned jak začnu číst, vím, kdo to napsal. smilies/cheesy.gif
Jen ať žáčci jdou do školy, nikde jinde je už nedokážou postavit do latě, "parchanty zrzavý" smilies/grin.gif

Co by za to daly děti v rozvojových zemích, kdyby mohly chodit do školy ! A u nás to mají dokonce povinně a zadarmo !
Jenže toho co je zadarmo, si lidi neváží. A proto v mém nejbližším okolí vznikají (a už fungují) hned tři školy soukromé (základní), s měsíčním školným od 3 tisíc Kč, až po tisíc 8,5, podle toho, jestli budou děti navštěvovat i Družinu, nebo nedej Pánbůh budou i chodit na obědy ! (Asi do fast foodu).
Zakladatelé škol slibují nemožné, tedy že se děti nebudou učit sedě v lavicích, ale válející se na koberci, učit se budou jenom to, co budou chtít (tudíž nic) a ve třídě budou děti různého věku a možná i různých barev, podle toho, kdo z rodičů bude ochoten zaplatit. A protože i venkov chce být světový a dětí je tu do dvou škol málo, budou si ty platící děti svážet z daleka vlastním autobusem. Frekventanti téhle úžasné školy pak budou prý připraveni na přestup do víceletých gymnázií. Asi taky soukromých. smilies/grin.gif

Co vy na to, paní Valachová ? Tohle bylo cílem inkluze ? smilies/angry.gif
září 01, 2016 15:36
... : *deeres*
Také si ze školy pamatuji "ný, natý, itý, ičitý, ičný, ový, istý, ičelý" a také si pamatuji, že to má něco společného s chemií, prý nějaký oxidační číslo, v životě mně to nebylo vůbec k ničemu.
Smrad ze školní jídelny, tak ten si dokáži vybavit ještě dnes a některá jídla, která tam byla podávána, nejím dodnes. Nepozřela bych koprovku, nudle s mákem, povidlové blbouny a vrchol školního kulinářského umění UHO s kolínky. Jednou jsme si o tom psaly s kamarádkou a ta tvrdila, že za ten hnus, co se tehdy vydával za jídlo, mohly normy.Tak nevím, na táboře jsme také vařili podle norem a děti se snědly všechno, co bylo na talíři a ještě si chodily přidat. Jenže na toře si nikdo nenosil plné tašky ze školní kuchyně domů. A tohle mně tehdy kamarádka napsala o svém školním stravování:
Já měla kliku, že když jsem začala chodit ve škole na obědy, tak tam vařily ještě jen zaučené kuchařky, a ty prděly na nějaké normy! Vařily ve velkém jídla tak, jak byly zvyklé z domova. Žádné náhražky, všechno si dělaly samy. My neměli ani v polívce kupované nudle! Děti vracely vypucované talíře a každému chutnalo. Když někdo něco neměl rád, tak bábiny nebyly líné umíchat mu třeba vajíčka se šunkou! Ale to bylo málokdy. Tam děti div nelízaly talíře i když byl pajšl!!! Poslední rok však přišel befel a baby musely propustit a přišly vyučené kuchařky a já po týdnu přestala chodit na obědy! Nebyla jsem z devítkářů sama, ostatní nadávali a rodiče si stěžovali a nebylo to nic platné..... V prvním týdnu jsem pochopila, co je to UHO, byla čtyřikrát ze šesti dní!!! Do té doby jsem netušila, o čem to mluví děti u babky, když jsem tam jela na návštěvu!

září 01, 2016 15:42
Co tam mám překlepy, tak si to jakoby opravte! : *deeres*

Naše tehdejší debata se odvinula od tohoto emailu, který jsme obě nezávisle na sobě dostaly:
Na začátku školního roku stála třídní učitelka šesté třídy před svými bývalými páťáky.
Přejela všechny děti pohledem a řekla, že je má všechny stejně ráda a ráda je vidí. Byla to velká lež, neboť v jedné z předních lavic seděl schoulený chlapec, kterého učitelka ráda neměla.

Seznámila se s ním, stejně jako se všemi svými žáky, v loňském školním roce. Hned tehdy si všimla, že si nehraje se spolužáky, má špinavé oblečení a je cítit, jako by se dávno nemyl.
V průběhu času byl vztah učitelky k tomuto žákovi čím dál horší a a došlo to až tak daleko, že by nejraději všechny jeho práce přeškrtala červenou tužkou a napsala mu pětky.

Jednou zástupce ředitele školy požádal o rozbor posudků všech žáků od počátku jejich školní docházky. Učitelka si spis tohoto neoblíbeného žáka nechala až na konec. A když konečně došla až k němu a chtě nechtě začala číst posudky na něj,byla ohromena.

Učitelka, která chlapce vedla v první třídě, napsala: „Je to překrásné dítě se zářivým úsměvem. Domácí úkoly dělá přesně a čistě. Být s ním pohromadě je prostě radost.“

Ve druhé třídě o něm učitelka psala: „Vynikající žák, kterého si váží jeho kamarádi, má však
problémy v rodině: matka trpí nevyléčitelnou nemocí a jeho domácí život je nejspíš prostě boj se smrtí.“
Učitelka ve třetí třídě uváděla: „Smrt matky na chlapce velmi silně dolehla. Snaží se ze všech sil, otec však o něj nejeví žádný zájem a pokud nedojde k nějaké změně, odrazí se jeho život brzy i na učení.“
Ve čtvrté třídě psala učitelka: „Chlapec neplní své povinnosti, o učení nemá zájem, nemá prakticky žádné kamarády, často usíná přímo ve třídě.“

Když učitelka posudky dočetla, velmi se sama před sebou zastyděla. Cítila se ještě hůře, když jí k Vánocům donesly všechny děti dárky zabalené do lesklého dárkového papíru se stužkami. Dárek od jejího neoblíbeného žáka byl zabalen do silného hnědého papíru.

Některé děti se začaly smát, když učitelka z toho zchumlaného balíčku vyndala náramek, ve kterém chyběly některé kamínky a lahvičku parfému plnou jenom do čtvrtiny. Učitelka však zarazila smích ve třídě, když vykřikla: „To je ale krásný náramek!“

Otevřela lahvičku s parfémem a několik kapek si stříkla na zápěstí. V ten den se chlapec po vyučování zdržel ve třídě, přišel k učitelce a řekl jí: „Dneska voníte,jako voněla moje maminka.“

Po jeho odchodu učitelka dlouho plakala. Po nějaké době se začal neoblíbený žák vracet k životu. Koncem školního roku už patřil k nejlepším. Po roce, když už pracovala s jinými dětmi, našla pode dveřmi třídy psaníčko, kde jí tento žák psal,že byla nejlepší učitelkou, která ho kdy učila.

Uběhlo dalších pět let, než dostala od svého bývalého žáka další dopis. Psal jí, že dokončil střední školu jako třetí nejlepší žák třídy a že ona je stále ještě nejlepší učitelka, kterou v životě poznal.
Po dalších čtyřech letech dostala učitelka dopis, kde jí její žák psal, že přes všechny těžkosti už brzo dokončí universitu s nejlepším hodnocením a znovu potvrdil, že až dosud právě ona je tou nejlepší učitelkou jeho života.
Za čtyři roky na to dorazil další dopis. Tentokrát jí bývalý žák psal, že když dokončil univerzitu, rozhodl se ještě zvýšit úroveň svého vzdělání. Před jeho jménem stál tentokrát titul „doktor“. Také v tomto dopise jí psal, že je nejlepší učitelkou, kterou v životě měl.

Čas plynul. V jednom dopise jí napsal, že se seznámil s dívkou, s níž se chce oženit. Jeho otec zemřel před dvěma roky a on by se rád zeptal, jestli by na jeho svatbě přijala místo, které obvykle patří ženichově matce. Učitelka samozřejmě souhlasila.

Ve svatební den svého žáka si učitelka vzala onen náramek s chybějícími kamínky a koupila si parfém, který nešťastnému chlapci připomínal maminku. Přivítali se, objali, a mladý muž ucítil známou vůni.

„Děkuji vám, že jste mi věřila,děkuji, že jste mi dala znát, že mě někdo potřebuje, že něco znamenám, že jste mě naučila uvěřit ve své síly a rozlišovat dobré od špatného“.

Učitelka mu se slzami v očích odpověděla: „Mýlíš se, to tys mě všemu naučil. Dokud jsem se s tebou neseznámila, neuměla jsem vůbec učit“.



Možná doják, ale dobrý učitel by měl umět z každého žáka vytáhnout to nejlepší, co v tom dítěti je.I já měla kdysi štěstí na jednoho z této kategorie, ale také jsem narazila několikrát na nějakou tu Milku nebeskou.

Na tohle povolání se nikdo moc nehrne, není to prestižní povolání, je to blbě placené a je to o nervy. A ne každý, kdo učí, má od pánaboha přirozenou autoritu a tu učitel mít musí.

září 01, 2016 16:04
... : doktor
Do první třídy jsem šel 1.září 1949.Dostal jsem i kornout.Co v něm bylo si nepamatuji.Bylo čtyři roky po válce a nebylo nic k sehnání,ale byl krásný, mám starou fotku.Památeční.Velmi podobně vypadala třída jako na prvním obrázku.Naše vnouče je již třeťák a zážitky ze školy porovnávat nelze ani vědomostmi ani prostředím ani pracovními pomůckami.Mohu hudrovat jak chci,školství udělalo velký pokrok.Díky patří kantorkám a kantorům co za pár šupů dělají z našich ratolestí lidi,aspoň někde a nemusí se od mala klanět hlupákům,kteří se chovali jako diktátoři.Všem školákům volám huráááááá.....!!!!!!!
září 02, 2016 13:32
Napsat nový komentář

Pro komentování je potřeba, abyste byli přihlášeni. Pokud nemáte ještě svůj účet, prosím zaregistrujete se.


busy
 
< Předch.   Další >
[CNW:Counter]