O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé...

Hubnutí s Kudlankou

Hubnuti

Význam jmen

Význam jmen

Soutěže

Soutěže

Setkání

Setkani

Přihlášení






Zapomenuté heslo
Nemáte účet? Vytvořte jej!

Anketa

VĚRNOST? PODLE MNE JE:
 

PROČ MÁME MÁLO DĚTÍ? PDF Tisk E-mail
Neděle, 15 listopad 2015
Je to rozpor... Naše politické elity by rády, aby nám populace rostla, neb bez toho zhyne průběžný penzijní systém, a současně není schopna zapřemýšlet, proč že je naše demografická křivka, jaká je. Trend mít málo dětí a mít je pozdě, by sám o sobě nebyl problémem, kdyby náš špatně nastavený penzijní systém nebyl závislý na trvalém růstu populace.

 

 

 

 

 

Průběžný penzijní systém totiž je něco jako letadlo ve velkém a je mimo jakoukoli debatu, že jednoho dne se zhroutí, stejně jako jakékoli jiné letadlo. Pokud tedy nepřijde odpovědná a odvážná vláda, která ho zásadně reformuje.

 

Ale k samotné populaci. Myslet si, že demografickou křivku napravíme dovozem lidí z Afriky, je nejzběsilejší a nejhloupější nápad, který může politik vyslovit. Sociální systém to nejen nezachrání, ale naopak způsobí jeho bližší selhání. O ostatních důsledcích nemluvě.

 

Chceme-li uvažovat o zachování rovnoměrné či dokonce mírně stoupající populační křivky, musíme uvažovat o tom, jak odstranit obavy z rodičovství našich vlastních mladých lidí. Proč rodiny dnes mají málo dětí a mají je poměrně pozdě, má příčiny, které lze vystopovat a lze je ovlivnit. Budeme-li opravdu chtít ovlivnit populační křivku a tím velikost naší populace, to první, nad čím by se politik měl zamyslet, je co způsobuje nízkou porodnost a jak by to šlo změnit.

 

Příčin je několik, ale pojďme se podívat na nejvážnější z nich: 

 

Nejohroženější sociální skupinou jsou u nás mladé rodiny s dětmi. Průměrnému mladému páru, který se rozhodne mít děti, hrozí propad k chudobě. Založit rodinu znamená hned dvojí zásah - jednak přímé náklady na dítě, které nejsou úplně malé, a jednak výpadek příjmů způsobený tím, že jeden z rodičů přestane vydělávat. Sociální dávky to neřeší, jen zmírňují následky a ne vždy bez problémů. Někteří se přitom pěkně „zahypotékují“, postupně i zadluží a ocitají se v obtížně řešitelných životních situacích. Mladí lidé navíc teprve budují své profesní postavení a nemají z něj vysoké příjmy.  

 

Nedá se říct, že tohle je vina nějaké konkrétní vlády, z vlastní zkušenosti musím konstatovat, že ono založit rodinu před rokem 89 nebylo o nic jásavější, v mnoha směrech - jako třeba možnosti získání vlastního bydlení - to bylo naprosto bezvýchodné a zoufalé, tedy obtížnější, byť z jiných důvodů.

 

Odbory tolik bráněné tarifní tabulky (byť mohou mít jiná pojmenování) a budování striktních vertikálně strukturovaných hierarchií jsou v tomto ohledu ztělesněným zlem. Přetrvávají si zpravidla jen ve státním sektoru a velkých koroporátech; ale ono to zas není tak málo zaměstnanců, kterých se týkají. Jsou vyloženě útokem na mladé lidi. Mzda musí vyjadřovat kvalitu, kvantitu a náročnost a odpovědnost práce, nikdy by neměla reflektovat věk, délku praxe, dosažené formální vzdělání.

 

Rozumnými politickými nástroji (kterými nejsou sociální dávky) je možné různá z těchto rizik snížit. Nechci moc zabíhat do podrobností a zkusím jen několik viditelných drobných kroků: Jednoduchá věc je zboží pro malé děti zařadit do nulové sazby DPH. Je možné významně snížit daňové zatížení rodičů dětí do určitého věku

 

Dalším silným motivem je obava ze ztráty osobní svobody. Mnoho věcí se zkomplikuje, nočních tahů ubude a tak dále. Dovolená už nemá podobu dobrodružné cesty stopem přes půl Evropy. Je to zásah do přirozeného lidského sobectví. Nemyslím to pejorativně. Zdravé lidské sobectví je oprávněné a správné. Jenže většinou ten, kdo děti má, rychle přijde na to, že ztráta jedněch hodnot je vyvážena ziskem z jiné strany, a že ten zisk významně převyšuje ztráty.

 

Mít děti má i ze zcela sobeckého pohledu pozitivní náboj. Jenže když se začtete do virtuálního prostoru budovaného médii, nemáte ten pocit. Pojmy jako rodina, tradiční rodina, velká rodina... jsou pravidelně vnímány spíš jako něco nemoderního, zpozdilého, než jako něco v životě zásadního. Určitě mě teď mnoho čtenářů označí za tradicionalistu, kterým opravdu nejsem, ale rodina je esenciální hodnota lidské civilizace. Základním stavebním kamenem společnosti je kompletní symetrická rodina: žena, muž a děti. Ideálně i hezké a blízké vztahy s prarodiči a dalšími blízkými příbuznými.

 

Pokud bychom za normu přijali zhroucení rodiny, znamená to, že přijímáme zhroucení společnosti. V mnoha případech je nejvážnějším a nejsilnějším důvodem pro odkládání početí či pro bezdětnost, obava ze ztráty možnosti profesního sebeuplatnění. Což může souviset s důvody sociálními, ale většinou stačí sama o sobě. Týká se především mladých žen - pokud má dotyčná nějaké profesní ambice, může být mateřství tím, co ji na dlouhou dobu, a v některých oborech definitivně, vyřadí.

 

Jenže nemusí. Klíčem k tomu je zmíněná kompletní symetrická rodina: Muž, žena a děti, přičemž muž s ženou si symetricky dělí péči o děti a domácnost a vzájemně se podporují v osobním a profesním růstu. Aby to bylo možné, je potřeba, aby oba měli možnost částečného úvazku, tam, kde to jde, kombinovaného s home-office, Zpravidla snáz se to daří tam, kde mají možnost samostatně plánovat pracovní dobu a vzájemně si vycházet vstříc. 

 

A tady politickými opatřeními lze udělat mnoho. Nahnat lidi do zaměstnání s pevnou pracovní dobou a rigidní profesní hierarchií, nejlépe hlídanou jak zaměstnavatelem, tak odbory, patří k tomu nejhoršímu, co lze udělat. Stejně jako likvidace osvč a jejich konverzi na zaměstnance. Chceme-li pokračovat v demografickém propadu, tohle je spolehlivá cesta. 

 

Pokud naopak chceme, aby mladí lidé děti měli, měli bychom podporovat částečné úvazky a home-office rodičů malých dětí, třeba formou nižších odvodů. Zaměstnat rodiče s malým dítětem musí být pro zaměstnavatele atraktivní. (Nebo aspoň ve spolupráci s odbory nevymýšlet idiotské komplikace. Vlastně by se dalo rovnou napsat nevytvářet žádné administrativní komplikace - do čeho zasáhne úřad, to pravidelně zabije.) Podporovat osvč, které z principu snáz mohou koordinovat svůj pracovní a nepracovní čas, a jsou na samostatné řízení time-managementu zvyklí. 

 

Přičemž podporovat, znamená třeba nižší odvody, nižší zdanění, proškrtání balastu v legislativě, který klade zbytečné a nesmyslné omezení; byť ta jsou pravidelně vysvětlována jako opatření ryze sociální. Neznamená vyšší přerozdělení, sociální dávky ani dotace - ty nepomohou tak efektivně a cíleně.

 

Jenže, která vláda se do takové podpory mladých rodin pustí?

 

 

TOMÁŠ HOUŠKA

 

 

 

 

 

 

Komentáře (30)add feed
Obávám se, : Lenka1
že na jakékoli mírové a demokratické řešení je už pozdě.

Pořád se najde spousta lidí, kteří současnou krizi především morálních hodnot a degeneraci, kterou vidíme všude kolem sebe, považují za pokrok.

Prostě z těchle sr...ček není jiná cesta ven než totální kolaps systému, ke kterému koneckonců není už moc daleko. A poté návrat k normálnímu přirozenému stavu.

Zda je tento fakt pozitivní nebo negativní, nechám na zvážení každého kudlančího čtenáře.
listopad 15, 2015 19:36
Co se týče poklesu životní úrovně, : Aggitta
to přece bylo vždycky, za Komančů i po revoluci. Ale změnila se ochota lidí obětovat něco ze svého pohodlí a úrovně, byť by to bylo kvůli vlastním dětem.
A jako matka tří dětí si nemyslím, že by se měly speciálně podporovat rodiny s malými dětmi. Každý věk má svoje nároky a spíš čím starší dítě, tím víc potřebuje. Jedině že by to bylo myšleno tak, že porodným a levnými potřebami pro kojence podpoříme narození dětí a pak už ho rodiče přece neutopí?

listopad 15, 2015 20:33
Ne, tak ne ne ne. : Krakonoš
Já jsem si dal závazek, že aspoň tejden nebudu sprostej. Takže radši držim hubu.
listopad 15, 2015 21:54
Vlastně ani nemusim bejt sprostej. : Krakonoš
Vždyť já už jsem to - i pro Tomáše - napsal před pěti rokama smilies/grin.gif
http://www.kudlanka.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=3417
listopad 16, 2015 00:37
Daňová úleva : Pepa
Aby bylo více dětí v rodině atraktivní, musí stát pro pracující rodiče udělat maximálně možnou daňovou úlevu. Třeba i nulovou v období kdy náklady na děti jsou statisticky nejvyšší.
Cikánům naopak stanovit maximální hranici podpory, aby pro ně jako nepracující velký počet dětí byl nevýhodný.

listopad 16, 2015 03:18
kdybych měla možnost : Inka kuk
v této době se rozhodnout, tak NEBUDU NEBUDU MÍT DĚTI!!! Nechtěla bych jim připravit takovou strašnou budoucnost, která je tu čeká!!!
listopad 16, 2015 06:40
Pepo, : Vodoměrka
nulovou úlevu? smilies/wink.gif smilies/cheesy.gif smilies/grin.gif To zaručeně zvedne porodnost... zatím je od letošního roku daňová sleva na první vyživované dítě 13 404 Kč za rok, na druhé dítě 15804 Kč za rok, a na třetí a každé další dítě 17004 Kč za rok... a k tomu můžou vrátit až 24 840 korun za manželku/manžela s nízkými příjmy... akorát že většina těch, kterých se ta sleva týká, ji někdy ani nemůže využít, protože nemá z čeho ji odečíst... dost často i z důvodu, že papírově dostávají minimum a zbytek výplaty mají načerno na ruku bez jakýchkoliv srážek...
Ale ve svém okolí vidím čímdál víc rodin se třemi i více dětmi...
listopad 16, 2015 08:03
Pokud nelze daňovou úlevu odečíst... : Aggitta
... vyplatí se jako tvz. daňový bonus
listopad 16, 2015 08:58
... : Vodoměrka
Ano, ale i pro vyplácení daňového bonusu jsou stanoveny podmínky... ale daňový bonus se týká jen slevy na dítě, ne na manžela/manželku... takže třeba oblíbený model matky samoživitelky (pro úřady) žijící sice s otcem svých dětí, který má trvalé bydliště u rodičů nebo jinde, ale pro úřady s nimi nežijící, nejde uplatnit ani sleva na děti, ani na manželku... není manžel, je jen přítel a pro úřady nežije s dětmi ve společné domácnosti... a z mateřské nebo rodičáku se daň nevrací...
listopad 16, 2015 09:10
To můžeš psát, Aggitto, : Krakonoš
horem dolem, v týhle zemi budou lidi štkát, že umíraj hlady a nemůžou se množit, dokud jim stát nezačne vyplácet aspoň 20 tisíc na dítě měsíčně. Vždyť přece zdroje tu jsou, stačilo by jenom trochu máknout v tiskárně cenin, tak vo co gou, ne? smilies/cheesy.gif
listopad 16, 2015 09:11
Krakonoši, : Aggitta
máš pravdu.
Kdysi když jsem já vychovávala děti, se odhadoval náklad na 1 dítě na 1 milion korun. Inflace to zvedla a rodiče stojí dnes vychovat dítě za těch 25 let cca 2 miliony, tj. cca 6700 Kč/měsíčně. Je v tom ale opravdu komplet všechno, i to, že kdo má děti, má větší byt atd.
Ale jak už jsem tu narazila v jiné diskuzi, je to BEZ hodnoty vynaložené práce! smilies/grin.gif smilies/grin.gif smilies/grin.gif
listopad 16, 2015 11:14
mít dítě, je smyslem života ženy. : Nona
Není nic krásnějšího, než první pohyby nenarozeného, než první úsměv, než klokotavý smích při hrách, než "duševní spojení" v jeho dospělosti....
To vše jsem si nadělila 2x.... smilies/kiss.gif
listopad 16, 2015 12:21
... : Sandra.
Tak když už tu tento článek je, tak se musím pochlubit- tento týden se nám narodil náš pátý a poslední kousek:-)

Ale jinak bych řekla, že to, jaké všemožné úlevy a zvýhodnění stát momentálně nabízí, na porodnost velký vliv nemá. Za těch 8 let, co jsem na mateřské se např. výše rodičovského přídavku změnila tuším asi 5x- a to ne o pár stovek, ale třeba ze 7600 na 3800. Takže ono pak s něčím počítej a na něco se spolehni... daňové úlevy, různé přídavky, apod., všechno to za jedné vlády být může a za druhé být nemusí. Člověk musí být schopen a ochoten si ty děti pořídit a uživit je sám- úlevy a přídavky můžou být jen jako příjemný bonus.
listopad 16, 2015 12:57
.. : kolemjdoucí
ono založit rodinu před rokem 89 nebylo o nic jásavější, v mnoha směrech - jako třeba možnosti získání vlastního bydlení - to bylo naprosto bezvýchodné a zoufalé
autora omlouvá snad je to, že je mladej. Právě založení rodiny byla nejsnažší a nejrychlejší cesta k bydlení, jak mohu snadno doložit na vlastním příkladě. A kdybychom nezajistili oběma dětem bydlení ještě před převratem, tak by dneska taky splácely hypotéky.
listopad 16, 2015 14:30
Sandro gratuluju : marty
já zvládla "jen" 3 kousky. K tomu mít děti, musí v sobě člověk popřít sobectví a sebelásku. Jsou prostě typy lidí, kteří nejsou ochotni toto udělat ani pro svoje budoucí děti. Neznají radost z dávání druhým. Nemyslím tím obětovat se, ale určité sebezapření a uskrovnění je potřeba. Za to jsme obdarováni/ny darem celoživotním.

Taky se bojím, co je v životě čeká, ale nikdy bych se kvůli rodičovskému strachu dětí nevzdala.
listopad 16, 2015 14:49
Sandro, : Milene
gratuluji. Máš můj velký obdiv. Tak ať jsou všechny zdravé, šikovné a jedinečné. smilies/wink.gif
listopad 16, 2015 15:08
Co se třeba poučit, jak to bylo s Husákovými dětmi? : Náhodný čtenář
Mám dvě a bylo to docela fajn. Podpory, byty, skoro bezúročné půjčky, porodné, příspěvky, vítání občánků. Rád vzpomínám.
listopad 16, 2015 15:38
NČ : Mikin
ja taky vzpominam. Jak nam komousi rozehnali Skaut, jak lhali, kradli, jak nas buzerovali. Ja odchazel v 25 letech a od 15 jsem mel rodici slozenou zalohu na byt v druzstvu "Prukopnik". Podle vedeni druzstva jsem mel nadeji na ziskani bytu za dalsich 10 let.
Strc si ty kecy za klobouk.
listopad 17, 2015 18:23
.. : kolemjdoucí
Podle vedeni druzstva jsem mel nadeji na ziskani bytu za dalsich 10 let.
neměl jsi lézt do Skautu ale do SSM, dostal bys ho třeba dřív smilies/grin.gif
listopad 17, 2015 19:08
Sandro, : wendy
připojuji se ke gratulantům. Pokud se pamatuju, když jsem tu bývala častým dopisovatelem, měla jsi tři, ne ? ♥♥♥♥♥
listopad 17, 2015 20:08
kolemjdoucí, : Petronila
to si děláš legraci?


listopad 17, 2015 23:40
Agitto, : bb.
souhlas se vším, co tu píšeš.

Mimocodem - teprve před chvilkou jsem zjistila, že jsi už před týdnem odpovídala, resp. reagovala jsi na můj komentář pod článkem Jak vyrobit pracující. ¨
Až teď jsem to našla :-( tak píšu až dnes.
listopad 18, 2015 01:38
Petronilo : kolemjdoucí
vůbec ne. Nejsem blb, abych šel hlavou proti zdi. Za každého režimu jsem se vždycky snažil maximálně využít všechny jeho výhody (ten minulý jich oproti současnému měl o dost víc), takže proč nevzít byt od fabriky, bezúročnou půjčku z FKSP, jezdit v pracovní době zadarmo na houby nebo večer do divadla s BSP, na lyže do Špindlu od ROH. Akorát zájezdy do Moskvy s SČSP jsem neabsolvoval. Víš Petronilo, nevím kolik jsi toho ze socializmu (komunismus tady opravdu, ale opravdu nebyl), oni byly komunisti většinou velký jednodušší lidé (nechci říkat přímo pitomci) a dalo se s nima krásně manipulovat ku prospěchu svému a své rodiny. Takže naštěstí i moje dětičky stihly vystudovat zadarmo a i to bydlení se pro ně podařilo ještě všas zajistit.
listopad 18, 2015 07:32
oprava : kolemjdoucí
vypadlo mi tam slovíčko "pamatuješ", naopak tam přbývá "velký".
listopad 18, 2015 07:33
Proč málo dětí? : micka
Proč málo dětí? Dětí je dostatečně a klesající vývoj populace je vzhledem k současné situaci žádoucí. Jediný kdo s tím má problém, jsou firmy, které si vždycky budou chtít zajistit levnou pracovní sílu.
listopad 18, 2015 10:13
Sandro, : Vodoměrka
gratuluji k dosažení cíle... pět dětí, to je nádhera... a taky to je výzva... minimálně k tomu přežít následujících dvacet let bez úhony... velká rodina je fajn, my zůstáváme na čtyřech kouscích smilies/wink.gif Místo pátého dítka tu mívám vnučku smilies/smiley.gif smilies/grin.gif
listopad 18, 2015 11:44
... : Mikin
BYLI jednodusi ? Podle toho co zde pise NČ tak jeste jsou. smilies/grin.gif
listopad 18, 2015 18:59
5 dětí : Aggitta
spíš závidím, protože mě plození po 3. dítku doktoři zatrhli. Myslím, že kde se uživily tři děti, tak pět by se také vešlo a uživilo.
Největší změna náročnosti je mezi prvním a druhým dítětem, pak už je to rutina.
Sandro, blahopřeji a ať je to vše zdravé!
listopad 19, 2015 14:23
Sandro, : Krakonoš
gratuluju a posílám velkou virtuální (přátelskou smilies/cool.gif ) pusu! Mně se sen vo velký rodině už v tomhle životě nesplní, tak držím palce těm, kterejm to vyšlo. smilies/wink.gif
listopad 19, 2015 17:11
... : bb.
taky blahopřeju a přeju všem pevné zdraví i nervy :-)
listopad 19, 2015 19:50
Napsat nový komentář

Pro komentování je potřeba, abyste byli přihlášeni. Pokud nemáte ještě svůj účet, prosím zaregistrujete se.


busy
 
< Předch.   Další >
[CNW:Counter]