O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé...

Hubnutí s Kudlankou

Hubnuti

Související články

Význam jmen

Význam jmen

Soutěže

Soutěže

Setkání

Setkani

Přihlášení






Zapomenuté heslo
Nemáte účet? Vytvořte jej!

Anketa

VĚRNOST? PODLE MNE JE:
 

KDO JSOU TI "ŠMEJDI"? PDF Tisk E-mail
Středa, 15 duben 2015
O předváděcích akcích toho bylo napsáno mnoho. Jak ale vypadají z pohledu prodejců? Kde se v těchto lidech bere chuť podvádět slabší a uvědomují si vůbec, co činí? Odpovědi přináší článek psycholožky, která se problematikou předváděcích akcí dlouhodobě zabývá.
 
 
 
 
 
 
      Romana Mazalová je spoluautorkou publicistického dokumentu Šmejdi. Spolu se Silvií Dymákovou rok v převleku navštěvovala předváděcí akce, aby je zachytila na autentických záběrech a následně doplnila o názory právníka a dalších odborníků. Dokument, který jako první komplexně mapuje fenomén předváděcích akcí, vstoupil do kin 18. dubna 2013. Film poté běžel napříč celou republikou a senioři nad 65 let měli vstup zdarma. Mediálním partnerem filmu byl i časopis dTest.
 
 

Obelháni, zmanipulováni

 

      S trochou nadsázky lze říci, že prodejci jsou se seniory na „stejné lodi“. Obě skupiny byly obelhány, zmanipulovány a následky zbrklého rozhodnutí mnohdy ponesou po celý zbytek života.


      Představme si mladého, zhruba dvacetiletého muže. Je bez vzdělání, zaměstnání, dlouhodobě frustrovaný, sní o velkých penězích. Jednoho dne narazí na inzerát, který mu slibuje dobrý plat a práci obchodního zástupce. Mladík proto neváhá a vyráží na pracovní pohovor.

 

      Jak popisují bývalí prodejci, na pohovoru se mladík dozví, že „jsou ve skluzu“. V rychlosti je seznámen s možností velkých výdělků. Zbytek je zamlžen nebo zcela zamlčen. Dozvídá se, že pokud má o práci opravdu zájem, má hned podepsat smlouvu a na základě toho může hned jít na školení (do vedlejší místnosti). Pokud nechce, ať odejde, „zájemců je dost“. Mladíkovi se to sice nezdá úplně standardní, ale po práci touží již dlouho a firma vypadá docela „nóbl“. Proto podepisuje a vchází do školící místnosti.

 

      Atmosféra školení nováčka úplně pohltí. Vidí spoustu grafů, čísel, osobních příkladů stejně starých chlapců, kteří překypují sebevědomím, extroverzí, chlubí se obrovskými zisky, majetkem a známostmi s „důležitými“ lidmi. Říkají: „Pojď s námi a do roka jsi tam, kde já.“ Mladíkovi se to úplně nezdá, možná by měl poslouchat intuici, ale nedokáže to. Školící postupy firem pořádajících předváděcí akce, které unikly i na veřejnost, počítají s tím, že lidé, kterým je slíbena vysoká odměna, jsou pod velikým tlakem. Vyplavuje se jim adrenalin, nedokážou racionálně myslet ani zachovat nadhled. Teprve až časem pochopí, co je obsahem jejich práce, čemu se zaprodali. Ale to už je pozdě.

 

 

Lidská psychika omluví ledacos

 

      Lidský mozek a psychika si našly velké množství obranných a jiných mechanismů, které se snaží racionalizovat to, co člověk dělá. Balamutíme sami sebe, jen abychom si dokázali uchovat kladnou představu o sobě. Příkladem budiž třeba snaha podvádět jen tak, jak to subjektivně dokážeme snést, abychom sami sebe stále vnímali jako slušného člověka. Zároveň ale roste naše tolerance. To, co je jeden den strop, je za týden podlaha. Při rozhodování, co je správné, totiž vycházíme také z toho, co za správné považují ostatní.

 

      Prodejci z předváděcích akcí jsou obklopeni lidmi, kteří za „správné“ považují ledacos. Navzájem se utvrzují, že to, co dělají, je v pořádku, že je to běžné, že to dělají „všichni“. Ztrácejí kontakt s realitou, jejich dřívější vztahy se rozpadají, stále více se setkávají jen s dalšími prodejci, v práci tráví veškerý čas. Podléhají kouzlu peněz, které, jak bylo dokázáno v pokusných ekonomických hrách, posilují individualismus a oslabují vztahy mezi lidmi a jsou nástrojem, který se pro ty, kdo přijdou snadno k velkému bohatství, může stát drogou.

 

Prodejci jsou plni pýchy, povýšení, ztrácí soudnost. Přestávají účastníky předváděcích akcí, převážně seniory, vnímat jako živé bytosti, dehumanizují si je, vnímají je jen jako prostředek ke svému vlastnímu obohacení. Je těžké, ne-li nemožné, vystoupit z tohoto kolotoče ven...

 

 

Pro dTest zpracovala PhDr. Romana Mazalová,

psycholožka

 

 

Komentáře (8)add feed
Jen se divím, : strejda
že po tak obrovské mediální masáži se stále najde určité procento lidí, kteří naletí na pozvánky s pohoštěním a jdou na tyto zlodějské akce šmejdů. A upisují se k nepotřebným krámům... Ti lidé by snad i po té spoustě varování, měli být zbaveni svéprávnosti. To už není normální.
Pokud by přestala po této zlodějně existovat poptávka, zanikla by zákonitě i nabídka. Já už tyto lidi, kteří nalítnou všeho schopným lumpům, ani trošku nelituji. Tu svoji hloupost si musí vyžrat sami.
duben 15, 2015 23:34
Souhlas se strejdou, : Myška
komu není rady, tomu není pomoci. Dřív jsem ty napálené lidi litovala, ale po tom, co vše proběhlo médii, může na lep šmejdům naletět jen člověk, kterému to fakt nemyslí.
V jedné reportáži byl rozhovor s paní, co ji šmejdi napálili už víckrát. Má díky takto vytvořeným dluhům exekuce na důchod, žije z životního minima, ale prohlásila, že na další šmejdí akci pojede, protože se dostane zdarma! mezi lidi a na výlet. A že ví, že zase podlehne a něco koupí. Co k tomu dodat? Je to nemoc?
duben 16, 2015 06:56
Souhlas s Myskou : Mikin
kazde varovani lze napsat jen nekolikrat. A kdyz nekdo neposloucha…..
Jen nechapu strejdovu frazi "medialni masaz". ?!
duben 16, 2015 07:14
Mikine, to znamená tu obrovskou medializaci praktik šmejdů, natočený film, nespočet reportáží s varováním... : Myška
Fakt je s podivem že i přes to všechno se stále najdou lidé, kteří naletí a to i opakovaně.
duben 16, 2015 07:25
Souhlas : Michal
s mými předřečníky. My jsme šli jednou, chtěli jsme vědět jak to vypadá.
Nabízeli indukční dvouvařič a sadu nádobí k tomu. To vše za pouhých 30 000 Kč.
Hráli jsme jako že máme zájem, ale nemáme u sebe hotové peníze, dali jim telefon ať zavolají druhý den, že si vyzvednem z banky. Snědli jsme kuře co dávali, dostali šmejd čínské hodinky a ruky potřesení za uzavřenou koupi.
Druhý den ten chlap volal a strašně láteřil proč to nechcem, když jsme den předtím souhlasili smilies/grin.gif
Ten dvouvařič můžu mít za 3300 Kč a hrnce od 3500 v Teskomě a ta není z nejlevnějších.
A víte že si to tam důchodci kupovali? Pak brečej nad malými důchody
smilies/cheesy.gif
duben 16, 2015 14:04
Znám lidi, : Krakonoš
mám je v rodině, který tohle všechno vědí a přesto jezděj a kraviny si kupujou. Na votázku "proč" maj tuhle vodpověď: "My to víme, že nás vokrádaj předraženým zbožím. Ale to je naše hobby, nás to baví. Někdo prachy prochlastá, my je utratíme takhle - je to naše věc, co se svým důchodem uděláme."
Takže tak. Voba důchodci s původně dělnickou profesí. Ilustrace vobecnýho kňučení, jak je důchodcům strááášně zle. smilies/wink.gif
duben 16, 2015 19:11
... : bb2
copak, když utrácejí jen to, co mají, tak ať si užijou, jsou to jejich peníze, ale když pak nemají na nájem, elektřinu, na léky, zadlužují se.

Jinak souhlas, Krakonoši, takhle, jak se mají současní důchodci, se další už mít nebudou. Nejvyšší penze, nejnižší věk pro odchod do důchodu, nejlevnější zdravotní péče.
duben 17, 2015 02:12
Michale : Milča
měl jsi tomu šmejdovi dát špatný číslo, aby se nedovolal smilies/grin.gif
květen 03, 2015 11:14
Napsat nový komentář

Pro komentování je potřeba, abyste byli přihlášeni. Pokud nemáte ještě svůj účet, prosím zaregistrujete se.


busy
 
< Předch.   Další >
[CNW:Counter]