O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé...

Hubnutí s Kudlankou

Hubnuti

Související články

Význam jmen

Význam jmen

Soutěže

Soutěže

Setkání

Setkani

Přihlášení






Zapomenuté heslo
Nemáte účet? Vytvořte jej!

Anketa

VĚRNOST? PODLE MNE JE:
 

MORAVSKÁ VLAJKA PDF Tisk E-mail
Středa, 06 červenec 2011

5. července, v den oslav slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje na více než 220 radnicích a jiných veřejných institucích moravských měst a obcí zavlály moravské zemské vlajky. Vlajku vyvěsili také na brněnském magistrátě. K vyvěšení vlajek  vyzvala radnice Moravská národní obec.

 

 

 

 

     Používání moravské zemské vlajky je však spojeno s mnoha otazníky. Promoravská část našeho obyvatelstva vedená korporacemi i politickými silami používá při různých vystoupeních vlajkový symbol vykazující ideový i technicko-ekonomický problém. Jedná se o horizontální žluto-červenou bikoloru.  Podle mínění značné části současné veřejnosti lze vlajku v této podobě chápat jako symbol převážně německy mluvícího obyvatelstva Moravy v době od 19. stol. do 20. stol. Pozdější použití uvedené bikolory bylo zcela ojedinělé.  

 

 

 

 

     Po stránce historického zdokumentování uvedené bikolory je jejím původem liechtensteinský erb doložený k roku 1409. Byl používán v průběhu další doby v přenesené podobě vlajkové a je užíván dodnes Liechtensteinským knížectvím jako Fürstenflagge. Vztažnost této vlajky k Moravě lze pochopit přes dřívější liechtensteinské dominium zahrnující však pouze část moravského území.

 

      Nejzávažnější historická opora kontroverzní bikolory je v Návrhu zemského zřízení z 20. září 1848, kde v § 6 se ovšem nehovoří o zemské vlajce či event. o praporu, nýbrž pouze o zemských barvách, přičemž není udáno jejich vzájemné umístění. Zásadně je opomenuta mezi barvami základní barva štítu - modrá. Navíc, jak zní název, se jedná pouze o „Návrh" a není známo, že by tento dokument byl uveden právoplatně v život.

 

Jaký je váš názor na moravskou vlajku?

 

 

Kateřina

 

 

Komentáře (60)add feed
Jsem ráda, že je. : Myška
Morava je jednou z našich historických zemí, vedle Čech a Slezska. Historické hranice těchto zemí byly respektovány do roku 1949, kdy byly komunisty vytyčeny hranice krajů, které se neshodují s hranicemi zemí, a část Moravy byla začleněna do českých krajů.
červenec 06, 2011 22:49
... : bb2
Je mi to šumafuk, našim v Rajhradě taky, ale koho to baví, ať si vlajkuje. Dokud nechtějí, abych u ní salutovala, tak nešť. Symboly, kterými se mermomocí dává najevo příslušnost k čemukoli, mi nic neříkají a programově je odmítám. Nejsem zrovna kolektivista, takže mne podobné snahy míjejí. Ale dokud nebude moravský uliční výbor řešit, že jsem 5. a 6.7. neměla v truhlíku vlaječky, tak je mi to jedno. A když mě s tím ještě asi tak 20 let nebudou otravovat, možná se pak i dobrovolně přidám a vlaječku si mezi slunečnice a verbeny zapíchnu. Třeba pirátskou :-)
červenec 06, 2011 23:43
bb, : Sidon
Ty jsi nějak spojená s Rajhradem ? Já znám Rajhrad velice dobře ze svého mládí. Ale jinak s tou vlajkou je mi to taky šumafuk, je to jenom o tom, že se chce někdo "odlišit", spíš by se mělo udělat nějaké federativní uspořádání, aby to bylo pro všechny "spravedlivější".
červenec 07, 2011 06:44
měla bych jednu prosbu : mura1
k autorovi - autorům:

pokud posíláte článek na kudlanku téměř slovo od slova převzatý z jiného zdroje, nemohli byste tuto skutečnost avizovat minimálně v podpisu? například autorem výše uvedených řádků není kateřina , ale

Autoři informací: Aleš Brožek
Milan Buben
Lubomír Havlík
Milan Hlinomaz
Hans-Ulrich Herzog
Evelin Oberhammer
Stanislav Řehák
Pavel Sedláček
Ivan Štarha

Vypracoval Jaroslav Nesiba 31. 1. 2010
pro Moravskoslezskou akademii pro vzdělání, vědu a umění


děkuji, pohov
červenec 07, 2011 08:31
No, pokud se nebudou chtít odtrhnout : wendy
což by byla škoda, nešť - ať si vlajkují. Ono to ale takové nacionalistické sklony podporuje. Tak nevím.
Ráda bych si tedy v předstihu zajistila vybudování a napojení na vínovod a slivovicovod.
Jinak v daleké i blízké cizině si občané vlajkují i na svých zahrádkách - ovšem s vlajkou svého státu. Celého. Tím podporují své vlastenectví.
smilies/wink.gif
červenec 07, 2011 09:32
Vlastenectví. : Sidon
Wendy, s tím vlastenectvím je to v pořádku a to vlajkování je vlastně jeho projevem. Mně by se ale víc zamlouvalo, kdyby měla Morava jakousi autonomii - samosprávu, že by si mohla sama nakládat s tím, co si vyrobí a prodá, a co si za to nakoupí, a ne aby o tom rozhodovali nějací potentáti v Praze, hospodařili s jejich produkcí a přidělovali jim, co si můžou koupit a za kolik.
červenec 07, 2011 18:43
Kopíruji sem jeden příspěvek z jiné diskuze, protože tam by asi zapadl - : Myška

Jste nevděční! : deeres
Měli byste otečkovanému Alíkovi poděkovat.Na Kudle se objevil nový článek o moravské vlajce. Čekala jsem výbuchy vlasteneckých vášní, spousty emocí, ale nuda, nuda, nic.
Zatím nikdo nepřišel s nápadem, že Česko je blbý název pro republiku a že bychom se měli jmenovat spíše Morčeslez a nebo snad Slezmorče, to podle toho , jak se dohodnou Slezané s Moraváky. A tak čekám, s čím přijde Kučerovic Ála, aby vás svým názorem zase nadzvedla a trochu to tady rozproudila.
červenec 07, 2011 18:53


Víš, deeres, i když se mi název Česko nelíbí, nemám potřebu vymýšlet šílenosti. Název, který by se mi líbil, již možný není - Země Koruny české - neboť se těžko staneme monarchií.
Druhou věcí je, že mne štve pragocentrismus, rozhodování o většině záležitostí, i o těch, které se týkají regionů, v Praze, ale to asi není výsada jen nás, Moraváků, ale třeba i Jihočechů.
Pro jakékoliv zmenšování naší maličké země nejsem, a tedy ani pro rozdělení na podistátečky - Čechy, Moravu a Slezsko.
Pro co bych byla, je jiná politika vůči Bruselu, než současné přizdisráčství a anální turismus. A to souvisí s vlastenectvím.
červenec 07, 2011 19:52
Myško, jsem rodačka z Prahy, : deeres
už několikátou generaci a tvrdím, že mimo těch nejvyšších, z pragocentrismu většina pražáků nic nemá. Rozhodně nestojí o takové blbosti, jako byl třeba nápad pořádat zde Olympiádu a nebo zaprasit Letnou chrchlem. Ty prachy si přerozděluje pro sebe někdo jiný a ne obyvatelé Prahy. A s tebou plně souhlasím, s tím názvem to byl jenom takový špílec.Stále mne mrzí, že se cuklo Slovensko, dneska tam brečí kvůli Řecku a svému přejití, tolik vynášenému, k euru. V Praze jsou spousty mladých Slovenek, v pokladnách, ve zdravotnictví, potkáte je v bankách, hodně se jich uplatnilo v umělecké sféře a také všichni známe jednu překladatelku a každá z nich považuje za vrchol své kariéry ulovit tolik nenáviděného Čehúna.
Moravu mám moc ráda, měla jsem tam provdanou tetu na šumpersko a jezdila jsem tam přes třicet let a nikdy jsem nepochopila, proč se na pražáky tak nasazuje, vždyť my obyvatelé s tou blbou politikou nemáme nic společného! Dělají ji lidé, kteří pražáky nejsou. Stejně jsme tam s dcerou vždy byly "no jó,ty pražandy". Přitom tam holky chodily oblepené v hadrech, pašovaných z Polska, jaké my jsme nikdy neměly.
Za jedny z nejhezčích měst považuji Olomouc a Kroměříž. Mám prolezlé celé Jeseníky a podjesenicko, jezdily jsme na Bouzov, na zámek Velké Losiny, do Karlovy Studánky, na Ovčárnu , pěšky na Rabštejn, Sovinec, Rešovské vodopády nebo na Křížovou cestu u Rudy. Ráda vzpomínám na Šternberk, v zámku tehdy byla veliká sbírka hodin, patřila hodinářskému podniku Prim. Kde ta skončila? Malou část, ale opravdu malou jsem viděla v Praze v Umělecko průmyslovém muzeu. Na zámku tehdy bydlel "český Rousseau" Vojkůvka, ten kdysi s tetkou dělal v Moravolenu a všichni ho v té době považovali za magora.
A má dcera šla dokonce tak daleko, že si zařídila svatbu v Olomouci ve velkém skleníku, ačkoliv oba jsou rodilí pražáci, ale ona měla na město krásné vzpomínky z dětství. A já z nostalgie si ráda prohlížím fotky z Moravy anebo ze Slezska, třeba z dnes už zase hezké Opavy věnného města královen nebo Krnova s rozhlednou na Cvilíně a fakt mne vadí, když se fangličkováním rozdmýchávají nacionální vášně. A jestli se ještě mezi sebou rozeštvou Čechy , Morava a Slezsko, tak nezbyde z česky mluvícího obyvatelstva už nic, prostě nás tady konečně zcela převálcují.Nemáme k tomu daleko.
červenec 07, 2011 20:56
Deeres, já jsem patriot, v pořadí - : Myška
městská část kde bydlím celý život s výjimkou těch sedmi let v severeních Čechách, město Brno, jižní Morava, Morava, Česká republika.
Nevím, jestli se vyvěšováním moravské vlajky rozněcují nacionální vášně, já to ale tak necítím.

Pragocentrismus byl, je a bude. Ty i ostatní obyvatelé Prahy z toho něco máte, třeba jenom z toho, že jsou do Prahy soustředěny sídla firem a daně se odvádějí v Praze a ne v regionu, kde byl vyprodukován zisk, z něhož se tyto daně odvádějí. Potom je jasné, že Praha dostane v přerozdělování na hlavu nejvíce peněz. Jsou to částky, o kterých se jiným lokalitám může jen zdát.
červenec 07, 2011 21:07
Jo, deeres, tím předchozím příspěvkem nechci říct, že za to můžeš :-) : Myška
Jen že to tak je.
červenec 07, 2011 21:37
Já to tak neberu, : deeres
nejsem vztahovačná. To, že firmy mají často sídla v Praze, je fakt, pravda také je, že díky tomu se zde získá více peněz. Ale kde jsou? Promrhají se na předražených nebo zcela nesmyslných zakázkách pro kamarádíčky a výsledný efekt rozhodně není ten, že z toho pražan má nějaké výhody. Prachy plynou do kapes kamarádíčkům a těm, kdo za ně lobovali! A pak se udělá tak zvaný nezávislý audit, který se přihraje známé firmě, věci neznalé, nebo se ustanoví zvláštní komise na prošetření tunelu a prachy tečou a tečou a odpovědnost nakonec nemá nikdo, všechno je v pořádku!
A opravdu jsem přesvědčena, že akce Moravské národní obce mohou rozdmychávat vášně i když oni ve svých stanovách mají: MNO zásadně odmítá jakékoliv extrémně nacionalistické smýšlení.
červenec 07, 2011 22:06
No, mně by bohatě stačilo, : Krakonoš
kdyby do vobecních pokladen šla na vobčana ze státního stejná částka u nás v kotěhůlkách jako v Praze, to je jediná forma "pragocentrismu", se kterou se v běžným životě setkávám, jinak fakt nemám pocit, že by se vo záležitostech, kterejma tu žijem, rozhodovalo v Praze. Takže tomu "pragocentrismu" taknějak nerozumím - kde je? Jo, že je tam vláda a parlament? Tak to vám ale milánkové nevadí pragocentrismus, to vám vadí stát. Někde tyhle vorgáni sídlit musej a přijde mi docela praktický, že seděj v Praze. Nadávání na pražáky jsem nikdy nepochopil, nejedu v tom, lidi, který to používaj, pokládám za zamindrákovaný chudáky. Fangličkaření mě nebere, ale když to někdo potřebuje k životu, tak ať mu holt prápory vlajou na baráku i kolem něj, když si myslí, že je pak šťastnější. smilies/cheesy.gif
Sidone, to by pak nějakou autonomii mohl chtít kterejkoli další region nebo vobec, to je prostě blbost, tak teda zrušme stát a vraťme se k nějakýmu kmenovýmu zřízení, maj to třeba v Afghánistánu, nevšim jsem si, že jsou proto šťastnější, teda sorry, tam jim to zkazili amíci, jináč se jim tam mohlo žít královsky smilies/wink.gif
Deeres, to tvý "nebo zaprasit Letnou chrchlem" je přes hodně silnou expresivitu velmi, velmi subjektivní, takže bych se vůči tomu vohradil, jak s tim šermuješ. Zatim teda Letná skutečně dycky něčim zaprasená byla, tvoje generace tam kromě buzerplacu, pomníku masovýho vraha a načerno postavenýho megalomanskýho čutálstadiónu nic moc nepředvedla. Takže já bych tam bejval byl rád viděl právě nějaký zajímavý dílo moderní architektury. Bohužel díky lidem jako ty smýšlejícím tam tentokrát moje generace zanechá pouze díry do země - portály vjezdů do tunelů městskýho vokruhu. Asi jako symbol týhle doby - místo architektury tunel. Taky dobrý.

červenec 07, 2011 22:53
Jo a zapomněl jsem: : Krakonoš
Taknějak typicky česky přešel bez povšimnutí Můřin příspěvek. Mně teda taky docela vadí, když se neuváděj autoři textu či fotek u nějakýho článku a přimlouval bych se za nápravu. Když si tady pořád několikrát do tejdne vykládáme vo tom, jak je zlodějna špatná a všem se nám tu tak moc ekluje smilies/grin.gif.
červenec 07, 2011 22:58
Letná : deeres
Moje dcera ďourám Blanky říká tunelbanka. Na Letné se mně nelíbil masový vrah v nadživotní velikosti,jenže když ho tam instalovali, neměla jsem do toho co kecat. Na to, jak ho dávali do pryč,to se už pamatuji,taky na to, jak se šuškalo, že hlava po odstřelu se mu kutálela až do Vltavy. Pochodů na buzerplacu jsem se nezúčastnila,pokud jsem se náhodou ráno na 1.máje vykopala z postele, skončili jsme v hospodě už pod Letnou.Já kousek odtud bydlím, často se na pláni proháním s pejsany. A tak tam místo čehokoliv chci park oddělený zdí od vozovky! Jenže přát si a mít je rozdíl, opět se mne nikdo neptá, zrovna tak, jako na můj názor na pana Kaplického. Vlastně proti architektu Kaplickému nic nemám,návrh stavby byl originální, jenže v kontextu s pohledem na Staré Město a Hradčany tam prostě nepatří. Navíc, podle toho, co jsem o tom četla, tak vnitřní uspořádání neodpovídalo zadání. Takže tak.

červenec 07, 2011 23:25
Tak nevím, : Sidon
asi jsem se s tou autonomií trošku spletl, ale měl jsem v podstatě na mysli to, co uvádí Myška i Krakonoš, o tom rozdílení těch peněz a o tom, že je v Praze soustředěno skoro veškeré vedení, jak o tom zpívá i Svěrák ve svém Elektrickém valčíku - budem si žít jako v Praze, všude samé "vedení", jedna fáze, druhá fáze, třetí pěkně vedle ní ...
smilies/cheesy.gif
Jinak s tím názvem pro Českou republiku se zabýval už i pan Karel Čapek a řekl, že by se mu docela zamlouval název Velká Morava - Great Moravia, podobně jako Great Britain. A ten současný a často používaný název Česko, je vlastně gramaticky chybný, protože by to správně mělo být Češsko, protože ten slovní základ je Čech, jako je Rus-ko, Němec-ko, Rumun-sko, Maďar-sko, Eston-sko, Bulhar-sko atd. Nakonec i Hitler používal název Böhmen und Mähren, tak proč to tak nenechat. To Slezsko bývalo větší území, ale jeho hlavní část ležela, nebo spíš leží, v Polsku, ale Poláci s tím asi žádný problém nemají a vůbec se s tím nějak nese*ou. Historicky by to odpovídalo té Velké Moravě, teprve až po jejím rozbití Huny, se objevilo České království, ale to by se určitě nelíbilo Čechům a obzvlášť Pražanům, kteří považují, nebo aspoň jejich část, všechno, co je od Prahy na východ, za "buranov". Podotýkám, že jen jejich "určitá" část, ale už od dob mé služby na vojně s tím mám své zkušenosti. Mám i teď dost známých a kamarádů z Prahy, kteří to tak stále berou, tak se nedivte, že se pak říká - nojó, Pražáci. Trotli se najdou všude, jenže ta Praha je nejvíc zalidněná, tak je to možná víc vidět.
Nevím, jestli je to tak i dnes, myslím, že ano, ale dříve, pokud se objevil nějaký "schopnější" a nadanější herec, zpěvák, sportovec, tak šel buďto sám, nebo byl "přesunut" do Prahy, protože tam měl větší a lepší uplatnění. Což asi taky trošku připomíná ten "pragocentrizmus"
smilies/wink.gif

Krakonoši, s tím uváděním jména autora a původu článku máš pravdu, jenže někteří dopisovatelé a dopisovatelky si s tím problém nedělají, protože chtějí být asi víc "uznávaní". Už je to delší čas, ale tady taky bylo trošku "veseleji", když se tady objevil "cestopis", který byl z velké části opsaný (přeložený) z jiného, zahraničního časopisu a kudlanky se po něm mohly "utlouct" a "nesměly" se klást "nepříjemné" otázky, to autora/ku silně pobuřovalo a některé kudlanky taky. Ale on prý si dost takhle "vymýšlel" i Jack London a další autoři světové literatury. smilies/wink.gif
červenec 08, 2011 01:01
Myško, : malina
kdysi jsme se spolu sesly na nejake diskuzi a pak jsem stejny nick nasla tady a nevedela jsem, jestli to jsi Ty. Ted jsem si jista, protoze jsem v Z. chodila na SZTS a Tys tam pobliz bydlela. Tebe bych ted potrebovala do domu na Floride - hlidat dum a pet jack russell terrieru - asi na tri mesice, kde maji velky vybeh a jsou tam zvykli.
Jinak vlastenectvi je hezka vec, ale pocit svobody ve svobodne zemi to nenahradi.
červenec 08, 2011 01:44
Malino, určitě jsme se nesešly na jiné diskuzi mimo kudlanku. : Myška
Nick Myška mám výhradně pro kudlu.
Ale Floridu beru smilies/wink.gif, i s těmi jack russelly, i když preferuji velké psy smilies/wink.gif.

Vlastenectví versus život ve svobodné zemi - před časem zde byla debata na toto téma, nechci ji otevírat znovu.
červenec 08, 2011 07:00
Sidone, tvoje jazyková analýza je mimo : David X
Česko je naprosto korektní slovní tvar z druhé poloviny 18. století (čímž je mimochodem starší než název Itálie).
Není odvozen od slova Čech, nýbrž od slova český (jinak bychom v Evropě museli mít taky Rakušansko, Poláksko a Portugalecsko).
Slovo český je velmi staré a velmi používané adjektivum odvozené od slova Čech, jehož původní forma byla zřejmě češský, jenže v průběhu věků z něj š vypadlo, aby se lidem lépe a jednodušeji vyslovovalo (podobně hradecský -> hradecký). U novějších a méně používaných slov jako kazašský k tomu ještě nedošlo.
Pokud chápeme Polsko jako zkrácení výrazu polská země, nevím, proč by mělo něčí jazykový jemnocit urážet slovo Česko jako označení českých zemí. Důvod je jediný: nezvyk. To ale vyléčí čas.
červenec 08, 2011 08:46
Davide, : Sidon
nepřesvědčil jsi mne, "stále kvokám, stále kvokám".
smilies/cheesy.gif
červenec 08, 2011 09:16
Myslím, : Sidon
že to mělo být "nepotěšil" jsi mne.
červenec 08, 2011 09:17
Sidone, : David X
cílem nebylo tě přesvědčit, alébrž uvést tvůj omyl na pravou míru.
Osobně mám radši název Čechy než Česko (jiné rozumné alternativy pro jednoslovný název státu neexistují), ale i Česko je lepší než nic. Česká republika je prostě pro mou línou hubu moc dlouhá. Země je země, a politické zřízení nemá v jejím každodenním názvu nemá co dělat.
Někomu prostě název Čechy pro celou zemi vadí (i když netuším proč, když je po celou historii používán v obou významech), tak mi holt nezbývá nic jiného, než se smířit s Českem.
červenec 08, 2011 09:24
Tak nějak pocitově : wendy
je pro Moravu přijatelnější Česko než Čechy, čím to bude ? bavili jsme se o tom zrovna nedávno. Jinak ač nejsem monarchista, název Země koruny české se mi moc líbí. A kdyby název Čechomor nezněl tak morově, i to by šlo...a Čechy pro celou zemi asi vadí proto, protože Velká morava v něm není zakomponovaná. Pořádek musí byt.
smilies/wink.gif
červenec 08, 2011 09:37
PS.: : wendy
v Česku teda taky ne. Jen ten pocit.
A proto se o tom bude asi věčně diskutovat...
červenec 08, 2011 09:39
Ano, : Míša 2
Česko zní opravdu tak nějak přijatelněji, jako že zahrnuje kromě Čech taky Moravu a Slezsko. Zatímco Čechy jsou právě jen ty Čechy.
S Českem nemám žádný problém, přestože jsem z Moravy. Tedy zpočátku trochu ano, než jsem si zvykla. Ale co jiného zbyde po oddělení Slovenska od Československa ?
červenec 08, 2011 10:01
Děkuju Davidovi za jazykovej rozbor, : Krakonoš
ušetřil mi čas. Moraváci sami sebe často vnímají jako vodlišněj národ, proto ty potíže s přijetím názvu Čechy / Česko. A to nemluvím vo tom, že tam jsou ještě nejmíň Slezané a Valaši, opět s vlastním národním cítěním a vymezující se nejen vůče Čechům, ale i ostatním Moravanům. Vo národní identitě Hanáků nic nevim, tam nemám kamarády smilies/wink.gif V tom případě je tu ale ještě minimálně samostatnej národ Chodskej, Pražskej, Plzeňskej, Pelhřimovsko-Budějickej a Hradeckej. Je tu prostě národů jak nas*áno. Takže buď tu zemi rozsekáme na padrť, nebo se smíříme s jazykovou definicí národa a s tím, že jsme všichni, když né Češi, tak teda aspoň Česká republika - Česko.
P.S. Co kdybysme se v rámci citlivosti vůči dalším národům jmenovali Romoslevačechomor? smilies/wink.gif
červenec 08, 2011 10:09
O Romech bych před víkendem nezačínala.... : wendy
smilies/cheesy.gif
No, on to ale vždycky někdo, nějaký vůdčí typ, rozšťourá a lidi se za příznivé konstelace dají vybláznit, vždyť to známe, dějiny jsou toho plné. No snad toho bohdá tady nebude, nejsme taky tak horkorevní jako třeba balkánci.
smilies/wink.gif smilies/shocked.gif
červenec 08, 2011 11:07
mj. přeju všem, : d@niela
ve všech našich zemích, ať se jmenují jakoliv, aby víkend oblažil vaše srdéčka, žaloudky, i všechny údy, co jich na člověku nálezti možno, abyste se v pondělí zvládli dostaviti do své současné roboty, kterouž si na dříve jmenované vydělávati potřebný peníz ráčíte...
........................................................................
červenec 08, 2011 12:22
Sidone, : bb2
v Rajhradě mám příbuzné a když jsem na Moravě, tak tam mám základnu:-)
červenec 08, 2011 12:32
Myško, a proč myslíš, že jsou sídla firem v Praze a ne v Brně důsledkem pragocentralismu? :) : bb2
vždyť to je jejich dobrovolné rozhodnutí, kam si umístí sídlo firmy. Nevím, kolik procent moravských firem si dává sídlo do Prahy místo do Brna, ani takovou neznám, tak nemůžu mluvit o důvodech. Ale znám důvody dvou jihočeských a tří západočeských firem, ty si přemístily sídlo do Prahy poté, co byly pod palbou místních úřadů. Nejsou to žádné pračky výnosů nelegálních obchodů:-) normální podnikání, jenže výdobytky z podnikání jsou bohužel trnem v oku, ať už závistivců nebo konkurentů. V Praze jsou v davu a není na ně tolik vidět, ani nekalé praktiky konkurentů tam tolik nedosáhnou, zatímco v původním místě stačila sestřenice na patřičném úřadě. Úřady jsou povinny přešetřit i anonymní podněty a někteřé úřady jsou v tomto směru velice pečlivé, ehm.
V raných začátcích jsme mívali sídlo v místě bydliště a v krajském městě provozovnu. Rok poté, co jsme koupili první dvě nová auta, jsem byla na finančáku a živnosťáku pečená vařená, hygiena, bezpečnost práce a ČOI si u nás podávaly dveře. Úřad práce prověřoval zaměstnávání cizinců. U nás bylo všechno celkem ok, až na nějaké drobné formality, a k tomu jsme zase dostali čas na zjednání nápravy, takže pohoda, já si nemůžu na úředníky stěžovat, mám štěstí na korektní rozumné lidi. Ale každý dopis s červeným, modrým pruhem mi lehce zvednul adrenalin a všechny ty kontroly zatěžovaly, zdržovaly od práce. Nemluvě o tom, že když jsou naplánované schůzky, práce, a do kanclu vrazí dvojice s průkazy a všeho se musí nechat a věnovat se jim, je to nepříjemné.
Tak máme už několik let sídlo v krajském městě a máme klid. Ano, obecní pokladna tím utrpěla.
červenec 08, 2011 12:48
Jistě že je dobrovolné rozhodnutí firmy, kde bude mít sídlo. Neznám důvody konkrétních firem, : Myška
a tak se mohu o důvodech jen dohadovat.
Takže se mohu domnívat, že rozroste-li se firma do určité velikosti, realizuje-li zakázky po celé republice, je jí najednou sídlo v Brně, či jinde mimo Prahu, spíše na obtíž, protože všichni, co něco znamenají, jsou v Praze, tam se dělají obchody.

O šikaně firem úřady nic nevím, žádný z mých podnikajících kamarádů není, pokud vím, šikanován. Což nevylučuje tvoje zkušenosti. Takový důvod mne ale tedy nenapadl.
červenec 08, 2011 13:08
bibí : mia I
má pravdu. Znám taky firmy, který podnikají tady a mají sídlo v Praze. Důvod? berňák je tu dusil pro každou maličkost, pitval kdejakou nákladovou položku. V Praze mají pokoj.
červenec 08, 2011 13:21
Myško, : malina
no vidis, jak ten cas leti, jsem starsi clovek, ale tohle si pamatuju, kdyz jsi tam jeste bydlela a kluci byli s Tebou. Ted uz vyleteli z hnizda, nastala jina etapa zivota - jsem na tom stejne jako Ty. Akorat ja jsem vyrustala se psy a tady, kde bydlim, zadne domaci zvirata byt nesmi a kvuli tomu se stehovat asi nebudu. Tak dik, ze beres to hlidani smilies/wink.gif - vedela jsem, ze me nezklames.
červenec 08, 2011 17:04
Myško, : bb2
těžko to nazvat šikanou, když jen dělají co dělat mají. Akorát že u někoho a někdy:-) ale jak jsem psala, je to stará historie, léta už je klid a ani v době, kdy nás proklepávaly opravdu zhusta, jsem si nemohla na jednání úředníků stěžovat.

Jinak, pragocentrismus není to, že firmy na základě ekonomické rozvahy učiní svobodné rozhodnutí přemístit, nebo umístit sídlo firmy do Prahy:-)) věřím, že jde o omyl, že takhle přízemně a zapškle neuvažuješ

No a že se v Praze děje co se děje a v Brně se to neděje...holt Praha je hlavní město a křižovatka Evropy, na východ stejně blízko jako na západ, to je asi přirozené, ne umělé protibrněnské spiknutí :-) jednou je ta milionová metropole tak nějak ve světě známější než Brno, Olomouc, Plzeň nebo Český Brod, co naděláme :-))

A obchody, že největší v Praze? Tak miliardové státní zakázky jistě, to zase plyne z toho, že je to hlavní město, kde jinde by měly nejvyšší orgány sídlit. Soukromý sektor uzavírá obchody různě, někdy mám pocit, že v Praze je to spíš jen pozlátko. Ale já se zdaleka, zdaleka nepohybuju mezi velkými rybami, tak to je jen má domněnka a zkušenost malé rybky. My například největší zakázky, řekněme v rozmezí 5-10 milionů, jezdili uzavírat do brněnského Unistavu, a nevzpomínáme na spolupráci s touhle firmou vůbec rádi, a do Plzně, do maličkaté kanceláře v nenápadném činžáku, kde pracovaly 2 administrativní pracovnice a občas jeden pán. Bylo to zastoupení velké stavební německé firmy. Proč si kancl nezaříili v Brně nevím, asi to tam měli ze SRN daleko, že ;-)
červenec 08, 2011 18:07
... : bb2
úřady proklepávaly, úředníci následně proklepávali ;-) uf, snad jsem z toho vybruslila..
červenec 08, 2011 18:08
No - Pragocentrismus - poslechli jste si někdy přenosy z parlamentu? : alík puntík
Teda, to, jakým dialektem ti dotyční mluví? Rodilého Pražáka abyste tam pohledali. Proč se teda nedohodnou a nepřemístí sídla velkých firem, úřadů, vládních orgánů, ministerstev a podobně někam jinam? Třeba do Brna, nebo do Ostravy, nebo do Dolních Věstonic, nebo do Budějovic, či Plzně? A byl by klid. Ježíš a to ticho a klid v Praze. Těch volnejch bytů...a jak by šlo krásně dolů nájemné....Turisti sem budou jezdit tak jako tak...oni sem fakt nejedou pro to, aby viděli nějaké ministerstvo nebo jiný vládní orgán. Spousta z nich ani netuší, jestli tu vůbec máme republiku, království, či co. A těch vlajek co bude - vlajka slezská, valašská, lašská,hanácká, moravskoslovácká a teď ty dohady, který dialekt se stane úřední řečí....už se na to těším....ale nedojde k tomu. Tam se dost chlastá, takže se všichni vožerou ve spravedlivém hněvu do němoty, než se vylížou z kocoviny, tak zapomenou, proč se to vlastně sežrali jak dobytkové a zase začnou svorně nadávat na Pražáky a na Pragocentrismus. A v tom rozčílení, jak budou bojovat za tu rovnoprávnost, jim uteče, že skoro každej "Pražák" v důležitých státních orgánech - je Moravák. smilies/grin.gif
červenec 08, 2011 18:41
Morčeslez...Slezmořče!!!Teda Sááááňo, ty jsi geniální : alík puntík
Teď si představte si zprávy BBC "President of the Republic of Guineapig get down, Mr. Václav Claus asrrived to USA on Wednesday morning"" Ježišmarjá, těch turistů, co by nervově nevydrželi a jeli se fofrem mrknout za oceán, jak tady ty morčátka hospodařej, a jestli si vo tu práci nesedřeli pacinky - a jak jsou vybarvený a jestli jsou dlouhosrstý či krátkoststý...akorát bychom sem neměi pouštět Středoamerický Indiány - ti totiž morčata jedí a mysleli by si, že se tu zdarma nacvaknou. Aby z toho nakonec nebyla třetí světová...hahahahahahahaha
červenec 08, 2011 18:55
No jo, : Sidon
tady se zase několika lidem zpřeházely "šňůry na prádlo" a napili se nějaké bahnité vody. Ono je to snad ve více zemích, tady ten lokální patriotismus a hlášení se k určitému etniku. Zkuste říct Bavorákovi, že je Němec, nebo Siciliánovi, že je Ital, Skotovi, že je Angličan. Morava byla ještě PŘED Českým státem a Češi jsou jen její následovníci, ale Moravané pořád zůstavají Moravany.
smilies/cool.gif
červenec 08, 2011 19:52
Malino, pořád si myslím, že se neznáme, že jde o omyl. : Myška
Ale nechci si to vyjasňovat veřejně. Jestli máš zájem, napiš Daniele o můj mail.
červenec 08, 2011 21:56
Myško, jak bych asi vedela, ze jsi bydlela v Z. : malina
Tehdy jsem mela jiny nick, ale ten Tvuj si fakt pamatuju. O tom meste jsi se v diskuzich uz nezminovala, byla jsi mi sympaticka a bavily jsme se spolu, fakt je to davno. Pak jsem sem nechodila a kdyz jsem Te videla v diskuzich, uz jsi psala o Brnu a tak jsem si myslela, ze jsi nekdo jiny, dokud jsi nedavno nenapsala, ze jsi zila jinde. Ja tam dojizdela z jineho okresu, kde se taky pestoval chmel. To jsou jen nostalgicke vzpominky na mladi, mej se hezky, o nic nejde. V Brne jsem pak pracovala u PSB a bydlela v Komarove.
červenec 08, 2011 22:43
... : bb2
Sidone smilies/wink.gif

Mě tyhle zapálené patrioty a nacionalisty docela baví sledovat, přijde mi to strašně legrační. Můžu si to dovolit, protože jsem kříženec:-) mamka je Moravanka, táta je Čech. Zajímavé je pro mne i to, že tahle skutečnost nabývá na významu jen na Moravě, pro mou moravskou část příbuzenstva, občas mám mlhavý pocit, že je to jakési plus v rodokmenu, ale jen tam :-) v Čechách je to šumák. Což možná souvisí právě s tou pověstnou moravskou rodinnou soudržností. Moraváci a Jihočeši jsou srdečnější, laskavější, vřelejší, taky ochotnější, pracovitější a šikovnější, pružnější. To jsem si taky odpozorovala:-) navzájem si víc důvěřujou, což jsem, přiznám se, párkrát při práci využila. Ale zase si sakra dávám pozor, abych důvěru nezklamala, to jsem asi taky zdědila po moravské větvi. Pro sebe jsem si to uzavřela tak, že mám od každé strany to nejlepší a basta smilies/smiley.gif
červenec 08, 2011 22:47
... : bb2
Sáňa je rozhodně geniální :-)
červenec 08, 2011 22:48
A který Moravani jsou ty praví Moravani? : alík puntík
Hanáci, Valaši, Moravský Slováci....A zkuste říci Slezanovi, že je Moravák.....Já, kde teda bude to hlavní město republiky...a taky kvůli pravidlům pravopisu...teda budou to pravidla českého pravopisu nebo moravskéh pravopisu - kteej teda bude ten správnej...no asi Brněnskej, že jo. Co mám zkušenosti, tak těm ostatním jsou tyhle "mocenský boje" celkem šumafuk. Voni tak vínko, nebo slivovičku a něco dobrýho k tomu...a to tam mají a po nějakých centrálních orgánech netoužej. No - nakonec Klement Gottwald byl taky Moravák - a že by na to byli na Moravě nějak hrdý - s tím jsem se dosud nesetkala. No vidíte...von vám to Kléma mohl snadno zařídit.....hlavní město mohlo být na Moravě...a von né, naopak, nastěhoval se do Prahy...to teda nechápu proč. A to měl šanci si tam otevřít ve Vyškově truhlárnu, kdyby mu to s tím prezidentstvím nevyšlo a v únoru to nedopadlo....
červenec 08, 2011 22:48
no já s tím patriotismem jsem taky pěkně na štíru.... : alík puntík
z matčiny strany mám v sobě krev českou, německou, rakouskou a maďarskou, z otcovy strany pak jugoslávskou , italskou a českou. Kdyby skutečně nastaly - nedejbože - nějaký národnostní boje...tak jsem namydlená - abych se roztrhala. Co se týče názvu našeho státu...jsem pro Morče...je to rozkošný a přítulný zvířátko a dá se snadno ochočit.A je to býložravec - takže i vegetariáni a milovníci eko bio stravy by nemohli mít námitek.
červenec 08, 2011 23:08
... : bb2
jo, pradědeček byl z Itálie, na to bych neměla zapomínat :-)

S tím Morčetem nevím nevím, Aleno, abychom kromě názvu nepřevzali i jejich osud, morčata se strkají ke králíkům, aby nachytaly jejich nemoci a králici byli zdraví.
červenec 08, 2011 23:24
no....nomen omen...jestli to nebude náš osud : alík puntík
vždyť jak dlouho a jak často jsme v naší historii vydrželi být samostatní a svobodní. Věčně jsme byli součástí něčí říše, nebo zas bějaká jiný říše - a že jich bylo - zjistila, že tady v tom mrňavým kráteru po meteoritu, co v něm žijeme - se nachází ten správnej Lebensraum - neboli životní prstor - bez kterého by jiné velké národy bídně zhynuly. Nebo si někdo ZROVNA SEM chce naistalovat radar, který by sledoval rakety , které poletí ze Severní Koreje do Ameriky....dodnes jsem nepochopila kudy vlastně...a s těma chorobama...jsme v EU, nebo ne - neboj bíbí, choroby se dostaví. To s těmi nemocemi je podle mě pověra. Jestliže jsou oba druhy hlodavců schopny jednotlivé choroby chytat jeden od druhého - pak by zas králíci mohli něco chytit od těch morčat. Spíš to bude tím, že s morčatama je sranda a tak se králíci baví, krásně žerou a přibývají na váze. A jelikož je veselá mysl půl zdraví, tak ani neonemocní.
červenec 08, 2011 23:41
... : bb2
králíci neonemocní, morčata v králíkárně pochcípají, celkem brzy
červenec 08, 2011 23:53
Ten rodokmen! : deeres
Je to vlastně sranda, já se tu chlubila svým rodovým pražanstvím, ale ono to také není úplně pravda, když jdu trochu do hloubky. Moje máma,ano-žižkovanda, její táta a děda také, ale její mamča, moje babička-rakušanka, nikdy se nenaučila česky.Takže pouze část rodiny byla pražany. A tátova strana je z podřipska, jeho máma měla zřejmě původ někde u praotce Čecha,ti se okolo toho Řípu motali po celé generace, ale jeho táta, můj děda byl Francouz, ten česky uměl, ale za to úplně blbě. A dneska ráno jsem v rádiu slyšela, že i Jean Marais měl české kořeny, nebo možná moravské, vždyť je to fuk! smilies/cheesy.gif Jsme tady zřejmě splácaní z různých pranárodů,ale žijeme v jedné zemi, mluvíme stejnou řečí, tak nač ta animozitu mezi jednotlivými městy, kdy každé by chtělo být jedničkou, je to jen projev malosti!
A Álo, ty si to po sobě vždycky přečti a nepyzdi mně jméno. Cvrčková by se z tebe zcvokla! I když Sáňa je sranda, nevím jestli jsi to odvodila od saní mebo od saně.
červenec 09, 2011 07:59
Malino, v místě začínajícím na Z. jsem nikdy nebydlela! : Myška
Bydlím v Brně s výjimkou sedmi let,a to jsem bydlela v místě začínajícím na R. Chmel se tam nepěstuje, neb tam pro něj nejsou vhodné podmínky. Za to je kolem skal jak naseto.
Na jiné diskuze chodím sporadicky, a jen výhradně na této mám nick Myška.
Opravdu si mne musíš s někým plést. S někým, kdo takový nick používal. Já jej mám registrován opravdu jen na kudlance, a tak jinde ho klidně používá někdo jiný.
červenec 09, 2011 08:38
Zkusili jste si někdy sestavit rodokmen? : Myška
Můj bratranec se do toho pustil, a tak vím, že předci z matčiny strany žili na Moravě. Bratranec dohledal předky až do sedmnáctého století - všichni žili na Moravě. Z otcovy strany co vím, tak taky žili na Moravě. Ale tam sahají moje vědomosti pouze na konec 19. století. Vlastně se už není koho zeptat, zbývá jen hledání v archivech, a na to nemám čas.
Všichni příbuzní, které jsem kdy poznala, žili v Brně, nebo kolem Brna.
červenec 09, 2011 09:06
Tohle je pro Krakonoše, : deeres
to aby věděl, že po naší generaci na Letné nezůstanou jenom portály Blanky. A také si může přečíst námitky obyvatel Prahy 7, jsou z toho, včetně mne, celý nadšení!
http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/po-blance-hrozi-pobliz-letne-dalsi-monstrum_201910.html
červenec 09, 2011 09:08
Myško, to je fakt omyl, : malina
ale Florida plati, jo? smilies/wink.gif
červenec 09, 2011 15:58
Copak Cvrčkovou - tu jsme neměli, : alík puntík
ale Gafroňovou jsem zaručeně nezklamala. Co nás učila, tak všude vykládala, že mistryně světa v psaní na stroji byla nějaká Vokurková a že to byla její nejlepší žákyně. No a ta její vůbec nejhorší jsem byla já. Já považuju za úspěch, že jsem se naučila aspoň něco. Za Sáňu se ti omlouvám - já jsem jak ten Pucholt ve Svatbě jako řemen - jak píšu rychle, tak se mi to zasekne.
červenec 09, 2011 16:08
Já tvrdím, že absolutně čistokrevnej Čech - nebo Moravák, prostě neexistuje. : alík puntík
Tímto územím vedly v praveku solné a obchodní stezky, obchodníci, nájezdníci a armády se trajdaly sem tam, ze severu na jin a zpátky, z východu na západ a zpátky.Některý tady i zůstali, jiný si užili a zůstavili tu miminka. Furt sem někdo lez, nebo si to tu zabíral, aby to následně opustil, aby ho vyhnali jiný nadčlověci, když pak dělají genetici rozbory DNA tak nestačej zírat. No - Voříšci jsou stejně nejhezčí a nejchytřejší pejsci vůbec...proč by to nemohlo platit i u lidí - taková SŃa-Stáňa je i ve svém věku vysloveně kočka - a to teda v žádném případě jen tak nějaká blbá micina, nýbrž inteligentní a vždy elegantní šelma kočkovitá.
červenec 09, 2011 16:17
Pro Alíka Puntíka : deeres
Byly jsme rozdělené, Cvrčici jsem měla já a nejhorší žákyně jsi byla jenom proto, že jsi byla v druhé půlce. A nestrávila jsi mnohé poškolácké hodiny s potupnou lepenkovou deskou na krku nad psacím strojem, abych neviděla na klávesnici, jako já. Bylo to na nic, problém nebyl v neobratných prstíkách, ale v bujné fantazii, kdy jsem v opise některý z termínu nahradila synonymem a aby se to nepoznalo, přizpůsobila jsem i další text. Poznalo, vždycky a co úder, to chyba. Zachránila mne jenom obchodní korespodence a spolužačka, která bývala nominována na mistrovství v rychlopsaní. Stihla svůj opis za jedna a za nějakou lepší známku i můj.I tak moje umění v Technice administrativy bylo vždy hodnoceno známkou skoro nejvyšší. Jak já děkuji za PC, kde mohu opravovat a opravovat.Jo a přestaň pochlebovat, proto jsem se tě tu nezastala!
červenec 09, 2011 17:47
no já nevím, ale reparát : alík Puntík
ze psaní na stroji jsem v prvním járu dělala já - ne ty. Mě pak zachraňoval sloh mých obchodních dopisů...n to jsem byla fakt dobrá. Gafroňová Josefa mi tehdy říkala, že bych se mohla korespondencí živit, ale musela bych si najmout schopnou písařku. Takhle jako ta tvoje spolužačka jsem fungovala já pro Boženu v Angličtině. Při písemkách jsem vždycky napřed vyrobila tak pro ni a pak si napsala svoje.....fungovalo to.Božka absolvovala školu s dvojkou z angličtiny, aniž kdy pronesla o vlastní vůli anglickou větu.
červenec 09, 2011 21:00
Vaše problémy : Sinix
na mou hlavu. Ať si vyvěšují, co chtějí, pokud to nebude protizákoné.

Sidone, jen, co vlastně Morava produkuje, kromě uhlí, vína a slivovice? Pokud je mi známo, tak Morava byla od roku 906 součástí Zemí Koruny české. Hranice se samozřejmě hýbaly, ale v podstatě je to tak. Po roce 1620 Země Koruny české přešly pod Rakousko a byly tam až do roku 1918, kdy vznikla ČSR. Tzn., že historicky, nábožensky a z velké části i kulturně jsme jedno území, národ, stát.

A jelikož jsme jeden stát, tak i moravská produkce (stejně jako ta v Čechách) patří státu (min. daně z ní). A protože naším hlavním městem je Praha - politické centrum - tak se i o moravské produkci rozhoduje tam. Ale pokud se nemýlím, tak v obou komorách parlamentu a ve vládě sedí i Moravané, takže si de facto částečně rozhodujete o své produkci sami, ne?

Jinak ano, též považuji výraz "Česko" za paskvil, který vznikl z lenosti novinářů používat "Česká republika". Nicméně jsem slyšel, že je to následek iniciativy Moravanů, protože protestovali proti používání výrazu "Čechy" jakožto názvu státu s tím, že je to název pro západní část ČR a že oni jsou tím pádem šizeni.

Ať je to tak, či jinak, odmítám se tím zabývat, protože na hlouposti a žabomyší spory nemám čas... smilies/wink.gif
červenec 11, 2011 11:24
Moravská vlajka : Stanislav
"Podle mínění značné části současné veřejnosti lze vlajku v této podobě chápat jako symbol převážně německy mluvícího obyvatelstva Moravy v době od 19. stol. do 20. stol." - opak je pravdou.

"Pozdější použití uvedené bikolory bylo zcela ojedinělé." - vlajka vlála v roce 1946 na sídle moravské zemské samosprávy v Brně. Dále byla žluto-červená vlajka používána ve velkém v pohnutém roce 1968. Masově také ještě v 90. letech 20. stol. po pádu totalitného režimu. No a dnes jednoznačně také - kulturní, sportovní a jiné akce či slavnosti.

O zemské moravské vlajce se také mimo jiné píše v Almanachu moravského sněmu zemského (1906) po tzv. Moravském vyrovnání.

Veškeré mi známé ankety (Deník, Sedmička, Český rozhlas, Bystrčník, obecní internetová hlasování aj.) ohledně vyvěšování moravské vlajky, tak všude jednoznačně a s jasnou převahou lidé chtěli mít moravskou vlajku na radnici.


červenec 11, 2011 13:10
No Sinix, : wendy
na to že se tím nechceš zabývat jsi napsal pěkný příspěvek. Proč si o tom nepokecat, vztahové záležitosti jsou víc v kurzu, to je jasný, ale témata jsou velmi, velmi různorodá.
Nejkrásnější vzpomínky na vyvěšování vlajky mám z 1. ledna 1990. Československé vlajky...
Tak já ještě vyvěsím vlajku a jdu do práce...
smilies/wink.gif
červenec 12, 2011 07:20
kousek od Kralup jsou veljká pole : al�k punt�k
pokrytá fotovoltaickými panely. Tedy je tam sluneční elektrárna. Tyto patří Moravanu Topolánkovi a Moravanu Dalíkovi. Oni a jejich melody boys se také zasloužili o to, že budeme za sluneční energii, která je normálně pro celý svět zdarma, platit víc, než (a o dost víc), než za energii získávanou z klasických zdrojů. Energii za nestydaté ceny od nich bude vykupovat ČEZ - a jelikož je ČEZ podnik patřící z valné většiny státu - pak tedy stát - tedy my. Tedy i MoravaNÉ. No - a kde teď bydlí Topolánek????? Takhle to tedy je, kočičky moravský vokrádaný s tím "cpaním peněz do Prahy". Neokrádají vás totiž "Pražáci", jak se myslně domníváte, nýbrž vaši vlastní krajané, které jste si zvolili. Jinak si klidně věšte vlajek kolik chcete a jaký chcete. On už se Topolánek postará, abyste ho o ty prachy nepřipravili.
červenec 12, 2011 16:02
Vyvěšují se většinou vlajky nemoravské : Jindřich
Chyba je v tom, že za moravskou vlajku je pokládána vlajka se žlutým a červeným pruhem, která je jako oficiální vlajka Prahy podle zákona o obcích pro Moravu nepoužitelná. Historické vlajky Moravy měly kromě toho jinou podobu, obsahovaly modrou a měly tři pruhy. To, co používajé moravští aktivisté, nemá ani historickou ani vexilologickou hodnotu, a je to výsledkem neznalosti a chybné interpretace závěru zemského sněmu, který jednal o zemských barvách (chápaných jako výzdoba nebo barvy přidávané na modrý podklad), nikoliv o vlajce. Kromě toho závěr sněmu nikdy nevstoupil v platnost a byl zrušen hned následujícího roku.


prosinec 11, 2011 03:17
Napsat nový komentář

Pro komentování je potřeba, abyste byli přihlášeni. Pokud nemáte ještě svůj účet, prosím zaregistrujete se.


busy
 
< Předch.   Další >
[CNW:Counter]