O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé...

Hubnutí s Kudlankou

Hubnuti

Související články

Význam jmen

Význam jmen

Soutěže

Soutěže

Setkání

Setkani

Přihlášení






Zapomenuté heslo
Nemáte účet? Vytvořte jej!

Anketa

VĚRNOST? PODLE MNE JE:
 

RAJČATA NAŠE A ODJINUD PDF Tisk E-mail
Úterý, 14 září 2010

Rajče se sklízí ještě zelené.  Pak je uloženo do velkoskladů, kde je podchlazeno při teplotě do deseti stupňů. Cílem je zpomalit proces dozrávání o zhruba dva týdny a tím oddálit krajní termín ideální konzumace. Jenže následný osud rajčete je mnohem závažnější a také méně známý. Jestlipak víte, čím vším rajčata projdou, než se dostanou do obchodů a z nich k vám domů?

 

 

 

 

 

 

      Aby byla rajčata zbavena eventuálních bakterií, projdou chlorovou koupelí. I když v ní pobudou jenom  dvě minuty, přesto část této tekutiny vstřebají.  Absorpce se usnadňuje zejména tehdy, je-li na některém místě porušena slupka. Pak přichází dvou až třítýdenní pobyt v komoře pro dozrávání. A právě v tomto ovzduší naplněném etylénovým plynem nabírá rajče, podobně jako mnohé další plody, charakteristickou barvu.

 

    Doporučuje se, aby tato fáze zrání nepřesáhla 72 hodin, protože pak by se na plodech mohly objevit houby.  Jenomže toto doporučení je velmi často porušováno, protože je třeba dosáhnout přijatelné barvy u plodů sklízených ve stále ranější fázi vývoje, čili zelenějších a zelenějších. Nyní začíná kosmetická fáze celého procesu. Aby rajče vypadalo lépe a lákavěji, využívá se umělého barviva. Než se tedy rajčata vydají na pulty obchodů, je jim do kůže vstříknuto barvivo, které jim dodá jednotný vzhled.

 

     A pak musí projít další procedurou, voskováním. Tím se zabrání vypařování vody, scvrkávání a vráskám a dužina rajčete se uchová tak dlouho, jak je to jen možné. Některé deriváty vosků jsou z petroleje a další mohou být pro zjemnění obohaceny mýdlem.

 

     O tom, co jíme, rozhodujeme sami...             

 

Markéta

 

    

Komentáře (38)add feed
A co jíme? : Michal
Fujtajbly a jedy. Mohl bych o tom povídat dlouho, našel jsem si dobrovolné = neplacené zaměstnání v restauraci. A myslíte, že Amerika a Česko se v něčem liší? Snad jen nápisy na krabicích.
září 15, 2010 00:38
... : Maruška
Děkujeme za informace. Docela si tím myslím co všechno v těch rajčatech ještě není. Snažila jsem se tedy nalézt něco o tom umělém barvivu v rajčatech, ale nemůžu nikde nic najít. Jediný co jsem našla o tom vosku, že prý se používá na ochranu před člověku škodlivými organismy. Tak teď opravdu nevím a to té chlorové lázní nikde taky nic. Co s tím?
září 15, 2010 03:45
... : Mikin
Bylo by dobre uvest nejake zdroje. Tomu, ze se rajcata sklizi nezrala verim, vetsina ovoce se takhle sklizi, jinak by cestu ke spotrebiteli neprezilo. Na chuti jim to pochopitelne neprida. Ja poznam rozdil v chuti rajcete ktere jsem utrhl ve svem skleniku cervene a chut rajcete ktere me dozralo doma okamzite.
To, ze se rajcata umyvaji v chlorove koupeli (pitna voda?) bych taky veril.
Ale treba to vstrikovani umeleho barviva pod kuzi me pripada jako pekna blbost......
září 15, 2010 06:55
nejsa : mura1
chemikem, az k tomu etylenovymu plynu bych to zkousla. ale vpichovani barviva jednomu kazdemu rajceti teda fakt uz ne.
září 15, 2010 07:52
a co se tyce zdroje, : mura1
je to nepochybne zdroj copypaste. staci si dat do googlu jednu vetu z clanku smilies/grin.gif
září 15, 2010 07:58
Od příštího roku : wendy
si nainstaluju na balkon tyčková rajčata.
smilies/wink.gif
září 15, 2010 08:40
kolegyně : Kamila
viděla na vlastní oči, jak se pěstují rajčata kdesi ve Španělsku - obrovské skleníky, uvnitř rostlinky v roztoku, žádná hlína... ten roztok se denně přeměří a podle toho, co chybí, tak to se tam dodá. Tak tohel mně osobně teda stačí, abych si rajčata zošklivila a naprosto to koresponduje s chutí toho, co se pod názvem rajčata obvykle v obchodě prodává!
září 15, 2010 09:05
Nakrmit tolik lidí co jich je : wendy
a ještě na tom vydělat - to je věda...
Chuťově jsou domácí naprosto jiná, z krámu ještě tak ta cherry, ale nechci vědět NIC o tom, jak se pěstují !!!!!!!
smilies/wink.gif
září 15, 2010 09:17
Rajče je nenáročné na pěstování, : mamča
a chuť toho doma vypěstovaného je nesrovnatelná s tím z obchodu. Kdo nemáte zahrádku, stačí kýbl od pracího prášku, umístit na balkón a občas zalít. Kdo nemá balkón, dá se pěstovat odrůda "mini" na parapetu okna.
Letos se mi urodilo rajčat hodně, ale brzy klesly noční teploty pod 10 stupňů, takže rajčata napadla plíseň. Zelené plody ale zásadně nesbírám, protože ty dozrálé doma za oknem nejsou k jídlu.
K pěstování doporučuju rajčata keříčková, rybízová, a všechny druhy žlutých odrůd.
září 15, 2010 09:30
mamčo : mia
když uhodí chladno, tak rajčata, která nestačila dozrát ostříháme i se stvolem, zavěsíme v chladnější místnosti a ona postupně /třeba až do vánoc/ dozrávají a my chodíme otrhávat. Jsou moc chutná. Jinak teď je necháváme utržená tzv. dojít v kuchyni za oknem /ty , které třeba upadnou zároveň s trháním uzrálých a nemají ještě potřebnou zralost/. Vyzkoušeli jsme plno odrůd, ale stále vede odrůda tornádo. Třeba vychalovaná býčí srdce nám přišla moučná a bez chuti. Jinak k těm dovozovým, známých syn jezdí s kamionem a vozí i zeleninu z ciziny. Nejen , že se tam takhle nechutně pěstují, ale sem jde i kvalita , kterou jiné země odmítnou. Navíc prý třeba v těch sklenících i přespávají dělníci, brr.
září 15, 2010 09:43
není nad ty ze zahrádky, : Inka
jak krásně voní, zrovna mám již nějaký týden rajčatové orgie, rajčata 100x jinak smilies/grin.gif smilies/grin.gif smilies/grin.gif
září 15, 2010 09:59
mia : mamča
Nojo, Ty máš ale zahradu u domu, a já 40km. Takže ty chladna většinou nepodchytím včas. A jak zčernají listy, tak už nezralé plody raději nesklízím.
září 15, 2010 10:13
... : bb2
Mio, u nás podobně, rajčata na pekáč, na sluníčko za oknem, když nesluní, tak je přikryjeme utěrkou.
Beru si od našich i zelená, nejsou jako červená, ale dojdou a do leča s klobáskou dobrý.
září 15, 2010 10:22
Do správného italského salátu prý musí být i zelená rajčata : wendy
poučili mě o tom na Palmové riviéře. Když jsem je pak vybírala u nás, lidi na mě koukali jak na blázna nebo na barvoslepou, dokonce mi je jedna paní chtěla vyházet a nahradit červenými...
smilies/wink.gif smilies/grin.gif
září 15, 2010 10:27
bb : mia
já lečo i zamrazím pokud je nadúroda /letos tedy máme tak akorát sklizeň/. Nakrájím na větší kousky rajčata, papriky na proužky a cca kilové balíčky dám do mrazáku. Pak částečně rozmrazené hodím na cibulku. Mohlo by se zdát, že to musí být blivajz, ale přebytečná voda se odpaří a s klobásou a vajíčkem je to chutný /vejce tedy nedávám do leča přímo to mi vzhledově nesedí, ale umíchám je zvlášť a přidám do leča/. Mamčo jak listy zčernají, tak to je konečná, to už ani na kompost prý nepatří.
září 15, 2010 10:34
... : bb2
Mio, taky tak, a než jsme měli mrazák, tak jsme krájená rajčata s paprikami zavařovali, nebo samotná rajčata. Takové pohotovostní balíčky nebo sklenice po ruce na rychlý oběd jsou fajn. Jen umytá rajčata rozkrájená na kousky, zavíčkovat, zavařit. Do polévky, omáčky, pod maso byla dobrá. Když je rajčat hodně, tak si pár sklenic dělám, mě na zavařování zatím neužije, ale tohle je tak rychlé, bezpracné, že to za to stojí. Dnes se prodávají poměrně draze tzv. krájená rajčata ve skle nebo kartonu.
září 15, 2010 10:46
Wendy, : Bara
ty zelena rajcata - to je proste takovy druh. Sledovala jsem program pro zahradkare a tech druhu rajcat je strasne moc. Nejen cervena, ale i zluta, oranzova, prouzkata a uz zacinaji i do fialova, kulata, ovalna, mala a jeste mensi, uz jen chybi hranata, ale verim, ze jednou.....
Holandska rajcata se pestuji take ve sklenikach, kde je urcita teplota, vlhkost, na skudce specialni muska, atd., atd. Trhaji se az cervena a jdou rovnou do krabic a export.
O chlorove vode jsem nic neslysela. V zime je nekupuji, jsou predrazena a chutove na bode O.
To plati i pro jahody v prosinci, tvrde, vodove bez chuti a drahe. Ostatnim clenu me rodiny tyto priodukty nechutnaji, takze je to jednoduchy a pockame si na leto, slunicko a teplo.
Za meho detstvi byla rajcata, okurky, salat a jahody pouze sezonni letni zalezitost, v zime jsem je nepostradala, byla zase jina zelenina a tim se v podstate ridim i ted. Kdyz chci treba rajce na ozdobu, klidne koupim jedno. Jinak rajcata kupuji u Turku, nevim kde ma zdroj, ale zdaji se mi chutnejsi. Ale mozna si to jen myslim a verim tomu.
S pestovanim rajcat mam docela spatne zkusenosti. Nevim, ale zacinaji zrat az zacatkem cervence, pak je napadla plisen. To se asi dva roky po sobe opakovalo, verim, ze domaci chutnaji vynikajicne, ale ja na to nemam nervy. Vsem pestitelum preji uspech, velkou urodu a pochutnanicko!!
září 15, 2010 11:30
Chyba.... : Bara
....TA zelena rajcata...
září 15, 2010 11:33
Wendy, : Aloda
to jsem udelala uz davno - urodilo se nam 1, slovy jedno rajce a kdyz jsme se dohadovali jak je podelime, tak si sel synovec na navsteve na balkon zakourit a vratil se se slovy, ze tam bylo posledni rajce, tak je sezral :-)Dopadni lepe.
září 15, 2010 12:08
Díky za info holky, : wendy
Baru - my jsme dostali pár rajčat ze Španělska, byla veliká, masitá, a chuťově vyhovující, Takže - je to možné, že ti Turci mají takové nějaké dobré zdroje ! Barevná jsem ještě neviděla - zaostáváme...

Aloda - to je dobrý fór s tím posledním rajčetem, jak z grotesky ! Ale sousedka má na balkoně pár keříčků - pár, fakt dva - a jsou obsypané. Tak uvidíme jaká bude naše balkonová sezona v roce 2011.

O ovoce se nestarám, neboť ho nemusím,(nakonec v zimě o moc nepřicházím jak čtu), ale že je zelenina ve slušném výběru po celý rok, to mám radost.
smilies/wink.gif
září 15, 2010 14:56
Nase rajcata tento rok : Alena P-H
nemela tu nejlepsi sezonu, leto tu v Kalifornii nebylo zhave jak obvykle, spis chladnejsi. Coz sice bylo prijemne, ale rajcat mame o moc min. Kazdy rok sazime nekolik keru - od tresnovych az k obrovskym. Tento rok mam i jeden cesky hybrid - Stupice. A je to dobre, moc dobre rajcatko.
Kdyz sazite rajcata doma je dulezite vymenit pudu a misto. Nemuzou se sadit do te same zeminy jak minulou sezonu, jsou pak nachylne na nemoci.
A kdo ma rajcat nadurodu(paklize je to mozne) jsou vyborne susene. Melo by to byt susene na slunicku, ale narychlo v susicim pristroji nebo i v troube to taky nema chybu. Zalit do olivoveho oleje a vzpominka na leto v jidle je hotova a moc dobra.
září 15, 2010 17:32
No tohle bude asi fakt lehce přibarvený, : Krakonoš
ňákym paranoidním barvivem, ale že je velkopěstování hnus, je fakt, stačí do toho umělohmotnýho rajčete kousnout. Jenže co s tím? Jedině počkat, až se zhroutí globalizovaná civilizace, pak zase dojde na lokální zemědělství, prodej na trzích a tak, jak to bejvalo. Holt ale rajčeta v únoru nebudou. Jsem vděčnej za ty svý latifundie, letos máme krásný brambory, tisíce nádhernejch rajčat (už zase vím, jak chutná rajče!), takže tenhle rok poprvý nic z toho nekupujem, mimo sezónu si to holt vodepřem. Postupně se chceme stát aspoň do určitý míry samozásobenejma. Jenže to je návod pro nás venkovany, takže nic moc.
září 15, 2010 22:22
Jo, ALenko, : Krakonoš
to je supr nápad, příští rok se dáme do sušení, sušený rajčata v oleji je jedna z největších dobrot, co znám! Hergot, pryč vocud, nebo budu muset jít do lednice, takhle pozdě! smilies/grin.gif smilies/cheesy.gif
září 15, 2010 22:24
To je článek z mého blogu. : Karel Sýkora
září 16, 2010 02:17
sykorko, : mura1
ten clanek je na tolika jinech blogach (nebo blozich?) a dalsich strankach, ze ti autorstvi tezko uverime. a nejspis beha i po emailech
září 16, 2010 11:00
Tím míň ovšem : Krakonoš
můžu věřit autorství Markétě a tak by bylo slušný uvýst příště zdroj, žejo. Nebo si myslíš můro, že když je něco kradený v dostatečný frekvenci, tak to tu krádež legalizuje a můžu si to bez uzardění ukrást taky?
září 16, 2010 11:34
krakonosi, : mura1
jiste, ze si to nemyslim. ze je marketinej clanek opsanej buhvi odkud (mozna z netu, mozna z mailu - ostatne, zda ho marketa poslala daniele jako clanek k uverejneni na kudlu nebo jen jako email ci jakym zpusobem se sem dostal, nebo ze ho vubec psala nejaka marketa, tezko rizt, ze), tedy na to, ze ten clanek je odkudsi zkopirovanej jsem psala jiz vcera v prispevku z září 15, 2010 07:58. takze vo marketinym autorstvi mame jasno vice jak 24 hodin, to nejni zadna novinka. pokud si jeho autorstvi narokuje sykorka, mohl by nam k tomu dodat nejake dalsi podklady, jako kolik vpichoven barviva osobne navstivil a tak. a pokud si trva na svem tvrzeni, ze byl stazen konkretne z JEHO blogu, tak by taky mohl dolozit, jak k tomu dosel.
září 16, 2010 11:59
ps. : mura1
stejně tak jako nevěřím autorstvi markete, neverim ho ani karlu sykorovi. ale kde z toho usuzujes, ze si myslim, ze "když je něco kradený v dostatečný frekvenci, tak to tu krádež legalizuje a můžu si to bez uzardění ukrást taky"?
září 16, 2010 12:19
Jo, to by moh. : Krakonoš
Tak Karle, napiš nám prosím něco víc z tvýho rajčatovýho výzkumu! Budem hltat každý písmenko. smilies/wink.gif
září 16, 2010 12:19
sušená rajčata : bb2
prosím vás, v čem to jíte? v salátech prosím, ale znám lidi, co to přikusujou k chlebu s máslem a tvrdí, že jim to chutná. Nebo k rozpečený bagetě.
Buď jsem na ně měla pech, nebo jsem divná, ale mně to nechutná. Když si to recept žádá, tak to tam přidám a věřím, že to chutná jinak než s čerstvýma nebo konzervovanýma.
Ale jinak? Rozblebtanej červenohnědej mastnej žvejkanec... to je můj chuťový vjem ze sušeného rajčete.
září 16, 2010 13:08
... : bb2
taková pečená paprika, to je jiná, ale konzervovanou ji taky nemusím, to je stejné jako sušené rajče v oleji.
září 16, 2010 13:09
no, kdyz je rec vo rajcatech : mura1
v ramci prazdninove cesty jsem jedla jakysi druh oliv (prej kralovske) v neapoli a musim priznat - byly to prvni olivy v mym zivote, co nebyly hnusny. a pri teze prilezitosti jsem ochutnala i mistni suseny rajcata (na ktery jsem mela az do ty doby stejnej nazor jako bb - cervenohnedej mastnej zvejkanec bez chuti a zapachu) a ty byly primo dobry
září 16, 2010 13:53
susena rajcata : Bara
taky nepouzivam, pro mne je to jen susena slupka a tu mi muj zaludek netravi. Ale znam dost lidi, kteri je primo zboznuji. Pro moji konzumaci, musim i cerstva rajcata (taktez papriky) loupat.
září 16, 2010 14:01
bb pro mne do salátu právě ne : Erika
chutná mi to jenom na teplo, v upečenejch (zapečenejch) pokrmech. Některé druhy pizze a toastů hlavně, nejlepší to je totiž v kombinaci s roztaveným sýrem. Má to mnohem intenzivnější chuť, jak normální. Ale fakt musí být kvalitní.
Jinak mám rajčata (i papriky) ráda pouze syrová, všechny druhy tepelných úprav včetně leča nemusím už od dětství.
A to barvení mi taky přijde jako pitomost.
září 16, 2010 14:18
No, bb, : Krakonoš
vono je to jako s těma olivama. To, že takový ty zelený v igelitovým pytlíku v řesoleným nálevu jsou hnusný až nepoživatelný neznamená, že vedle toho neexistujou olivy lahohdný. Navíc, jako u všeho, někdo to rád a někdo nerad. Někdo miluje pendrek, druhej by se poblil, kdyby ho měl sníst. A sušený rajčata jsou, když se koupěj nejlíp někde u Itala, naprosto luxusní ňamka, která se sice může použít třeba na pizzu, ale hlavně je to pochoutka samo vo sobě, jen tak, nebo s chlebem či pečivem, nebo ke kozímu sýrku napříkad, prostě jak je libo. Ale nejni to pro každýho, no. Když se ještě vrátim k olivám, ty opravdu nejchutnější si prostě v Česku nekoupíš, protože tu nerostou, (jak už naznačila Můra). Chce to vyjet na Balkán a koupit si je tam na trhu, né konzervovaný, ale jen naložený a prodávaný na váhu. Nic takovýho tady koupit nejde (ani u různejch pultů s lahůdkama to nejni vono) a nutno se smířit s tím, že pravotec byl línej, nechtělo se mu táhnout až na jih k móři přes Alpy, a tak vzal zavděk Řípem a vokolim. A tak máme pívo, bůček a zelí. smilies/grin.gif

Jo Můro, ještě k tomu Karlovi, mně přišlo, že ho tak trochu vokřikuješ, ale pokud by von byl skutečně autorem, tak mi to nepřijde fér, von vokřiknutej, Markétka v pohodě. Jen proto, že se vozval a že je toho plnej internet - pokud je autorem, je úplně jedno, v kolika mailech to koluje. No ale autorství nám tu asi těžko bude dokazovat, tak bych to nechal bejt. Zvlášť, když se nevozejvá. Co je mi nakonec po rajčatech na internetu...
září 16, 2010 15:50
... : bb2
olivy jsem nesnášela, teď už snáším tu a tam, u sušených rajčat třeba bude podobný vývoj, uvidíme.
Obojí mi nechutnalo ani v Itálii. Tak možná zkusit jiný kout Balkánu? Ale mně to nechutná ani na Pyrenejském poloostově :-)) Tak si myslím, že tím to nebude. Tzv. mořské plody mi zvedají kufr tady jako ve Francii nebo Africe. Ryby přitom jím moc ráda včetně českého kapra ve strouhance - když si ho udělám po svém. Nebo českého kapra li-u. Nebo filé z mraženého hejka:-) když je s máslem a citronem. Nene, v geografii to nebude.
Muž dlabe olivy po hrstech bez ohledu na původ. Klidně si koupí i ty zelený v igelitu a že jsou přesolený čtu až teď od tebe :-)

září 16, 2010 16:44
Susene rajcata jsou vyborna : Alena P-H
jak to uz bylo napsano treba s chlebem a syrem atd.
Ale krome toho na vareni, to je u nas nejcastejsi. Muzete je pred pouzitim zmekcit treba ve vine, protoze dobre susene rajce je dost suche. Hodi se do pomazanek, pasty, ale i s masem a zeleninou jsou fakt dobra. Ale proti gustu zadny disputat. Ja takove plody more nemusim taky, presne jako ty bb - a to jsem zila dlouho pri mori, kde se to rano prodavalo nejcerstvejsi.

září 16, 2010 19:14
Baro, daji se sehnat : Alena P-H
nebo taky doma ususit i susene rajcata bez slupky. Prave se chystam to tento vikend zkusit - poprve. Zatim jsem susila jenom cele. Ale jeden kerik plodi rajcata, ktera jsou moc dobra ale kuze je jak remen.
září 17, 2010 05:41
Napsat nový komentář

Pro komentování je potřeba, abyste byli přihlášeni. Pokud nemáte ještě svůj účet, prosím zaregistrujete se.


busy
 
< Předch.   Další >
[CNW:Counter]