O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé...

Hubnutí s Kudlankou

Hubnuti

Související články

Význam jmen

Význam jmen

Soutěže

Soutěže

Setkání

Setkani

Přihlášení






Zapomenuté heslo
Nemáte účet? Vytvořte jej!

Anketa

VĚRNOST? PODLE MNE JE:
 

DRAHÁ ŠŤÁVA - DIAG HUMAN PDF Tisk E-mail
Pondělí, 08 červen 2009

Každý z nás je velmi bohatý. Máme kolem pěti litrů šťávy, za kterou by v jistých chvílích dali jiní vše, co mají. Těch pár litrů krve, která nosí kyslík a živiny k našim buňkám a bez které po minutách umíráme, je bohatstvím každého z nás. Někteří se o svou krev dělí s potřebnými, jiní její cenu poznají, až když z nich překotně utíká. V takové chvíli by za ni dali vše.

 

 

 

 

 

 

      A my všichni - čeští daňoví poplatníci - teď za tu štávu máme dát 880 korun ze svého. Proč, ptáte se? Pro hubatého ministra, který vyjádřil svůj názor či podezření? Už teď nás celý nesmysl s kauzou Diag Human stál stovky milionů. 362 milionů v již vyplacených reparacích a další miliony za nelevné advokáty.

 

 

 

 

     Shrňme si fakta, která jsou veřejnosti známa. V roce 1991 vyhlásilo ministerstvo zdravotnictví soutěž na zpracování krevní plazmy, kterou společnost Diag Human nevyhrála. O rok později řekl nezkušený politik obchodnímu partnerovi firmy Diag Human, že mezi důvody patřilo i tehdejší vyšetřování představitele firmy v souvislosti s nakaženou krví a korupcí. Pan ministr tehdy nectil presumpci neviny, což je nepěkné, nicméně u státní zakázky je taková obezřetnost lepší, než bezhlavé rozhazování buhvíkomu, které nastalo v pozdějších letech.

 

 

      O tři roky později, v roce 1995, začala firma Diag Human nárokovat 500 milionů jako kompenzaci ušlého zisku. O rok později byl tento nárok přehodnocen na 197 milionů. V roce 1998 už by Diag Human stačilo 50 milionů a akcie Sevaku. O deset let později se po zamotaných arbitrážích schovaných za mlčenlivostí z oněch 50 až 200 milionů stalo 8,8 miliardy. Ať počítám jak počítám, dopočítat se nemohu. Asi jsem špatný businessman, ale nevím, jak bych na krvi deseti milionů Čechů vydělal za pár let devět miliard, ani kdybych si otevřel fastfoodový řetězec v Transylvánii.

 

 

 

     Teď, když už strany sporu nejsou vázány mlčenlivostí, nám, co to budeme platit, tu kalkulaci třeba někdo vysvětlí. Já osobně bych k již vyplaceným 362 milionům přihodil už jen 5,000,-, které stojí záhlavec prostořekému ministru zdravotnictví (stojí-li Bojar to co Rath). Suma 362.005.000 dohromady by se mi zdála více než adekvátní úhrada škody vyčíslené na 197.000.000.

 

 

     Jedna věc mě velmi zneklidňuje. Před časem jsem zvažoval, že bych svou svatbu uspořádal v Bechyňském zámku, který si majitel Diag Human koupil. Protože jsem se několik dní nedovolal na žádný z kontaktů (jediný funkční kontakt na stránkách byl mobil bývalého ředitele, který ve firmě již rok nepracoval - tak se asi dělá ten úspěšný business), od plánu jsem upustil.

 

     Teď aby mne v noci budilo, kolik milionů budu za pár let pánu z Bechyně za tento „ušlý zisk" dlužit.

 

 

Jan Macúch

 

 

Komentáře (53)add feed
Dávám krev, a štve mě, že to, co daruji, je předmětem obchodu mezi zdravotními zařízeními a : Myška
farmaceutickým průmyslem. Nevím přesně kolik si účtují zdravotní zařízení za krev, např. pro transfuzi, od zdravotní pojišťovny, ale málo to nebude. Chápu, že vznikají náklady na manipulaci, skladování a testování darované krve. A protože je krev zatím nenahraditelná, myslím si, že by dárci měli mít aspoň nějaké výhody, třeba slevy na zákroky, které nehradí zdravotní pojišťovna.
Nebudu se vyjadřovat ke kauze Diag Human, ale myslím si, že za to by měl být viník pohnán k zodpovědnosti.

červen 09, 2009 09:05
mysko : mura1
stve te, ze se z ceske plazmy vyrobi leky, kterymi leci treba nemocne hemofilicke dite ve spanelsku?
červen 09, 2009 09:13
mimochodem : mura1
Dávám krev, a štve mě, že to, co daruji, je předmětem obchodu mezi zdravotními zařízeními a farmaceutickým průmyslem.

mimochodem zadne jine pripravky vyrobene z krve nez plazma se farmaceutickemu prumyslu neprodava.
byla bys radsi, kdyby se nespotrebovana plazma vylila do kanalu, misto toho, aby se z ni vyrobili leky?
červen 09, 2009 09:17
muro1, tys to nepochopila, že? Byla bych radši, kdyby mi za krev zaplatili. : Myška
Pokud se transfuzka chová tržně, tak bych ráda, aby se chovala tržně i ke mně. Dávám krev dobrovolně, vím, jak je potřeba, je to moje rozhodnutí, ale myslím si, že by dárcovství krve mělo být oceněno, a to nejen morálně Janského plaketou, ale i finančně. Vím, že by s tím bylo spojeno nebezpečí, že se budou krev snažit dávat i lidé, kteří dárci být nemohou, a že by docházelo k zatajování skutečností, pro které je jejich krev nepoužitelná, třeba feťáci. Takže tudy cesta nevede, to je jasné. Ale slevou na výkony nehrazené zdravotními pojišťovnami by jistě dárce krve odměnit šlo. A nemyslím zrovna na operace estetické - plastické chirurgie.
červen 09, 2009 09:36
pokud by ti za krev zaplatili : mura1
tak, by to uz nebylo darcovstvi, ze jo? ostatne tak uplne bez vyhod nejsi. sleva 2000 kc za odber z danoveho zakladu nejakou tu korunu hodi, vetsina zdravotnich pojistoven ma pro darce krve nejake bonusy.

mimochodem, kdo by jako ty vykony hradil, kdyz ne pojistovna? transfuzka?

cena vyrobku z krve zahrnuje: naklady na personal (sestry, lekari, laboranti atd.), naklady na pristroje (separator stoji cca milion, centrifuga cca 500k, jedna odberova vaha minimalne 30k, mrazaky zacinaji na 40k, pristroj na testovani infekci milion...), naklady na testovani a kontroly, skladovani, atd. pokud by mela transfuzka prispivat darcum treba na zubni implantat nebo laserovou operaci oka apod., musela by se o tento prispevek navysit cena transfuzniho pripravku, takze by to zase calovala zdravotni pojistovna.
červen 09, 2009 09:53
Co se bude dít, když, hypoteticky, nebudou v naší republice dárci krve? : Myška
Krev se bude dovážet, a platit zřejmě daleko dráž, než "domácí".
Klidně, když se bude za krev platit, budu krev prodávat, ne darovat, to je ale slovíčkaření. Mně, jako dárci je zcela fuk, kolik stojí skladování, testování a další úkony spojené s darovanou krví.
Odběrem krve za účelem darování ochuzuji své tělo na určitou dobu, na určitou dobu ho oslabuji a vystavuji riziku snadnějšího podlehnutí nějaké infekci, dokud zase tělo nevyrobí chybějící krev. Toto by mělo být zohledněno. A je? Dárce dostane od ZP vitamíny, na transfuzce v Brně dostane dva žetony, jeden na nějaký nápoj z automatu - kafe, čaj, čokoláda, druhý na oplatek nebo sušenku. Dále stravenku v hodnotě 50,--Kč. A slevu ze základu daně 2.000,--Kč za jeden odběr. Samozřejmě, aspoň něco. Neříkám, že chci na své krvi rýžovat, i když to tak asi vyznívá, ale mám dojem, že vzhledem k tomu, jak je krev zatím nepostradatelná, jsou její poskytovatelé málo doceněni.
červen 09, 2009 10:05
toz znovu se ptam : mura1
a kdo by to jako mel platit?
červen 09, 2009 10:08
spíš by se mělo zajistit, : ivanka
aby se s krví takhle nedalo kšeftovat. smilies/angry.gif
červen 09, 2009 10:14
No kdo má z toho užitek - že by třeba farmaceutické firmy? Nebo zdravotní pojišťovny? : Myška
Nevím, kdo má největší zisk z mého daru. Ale ty to zřejmě víš, tvoje příspěvky působí v této oblasti zasvěceně. Takže bys možná mohla naznačit... Já se v tom zbytečně nebahním, protože to je jedna z věcí, kterou nezměním. Můžu udělat jedné, když se mi to nelíbí - přestat dávat krev.
červen 09, 2009 10:15
Nebo můžeš začít darovat plazmu... : Vodoměrka
můžeš každý týden a dají ti za to 400 Kč...
červen 09, 2009 10:19
... : Vodoměrka
U dcery na škole měli k tomu letáček na nástěnce - mezi brigádami pro studenty... a že se jich chytlo...
červen 09, 2009 10:20
No jasně, můžeš, ale musíš být mladá, a mít dobré, velmi dobré žíly, aby vydržely prohnání krve přes separátor. : Myška
Četla jsem si podmínky té firmy, která to v Brně dělá - odebírá plazmu, ale moc se mi nelíbí, že nabádají, že se může plazma darovat poměrně často - teď nevím jak, asi týdně, ale zarazilo mě to. Pro mladý organismus asi není zrovna terno se nechat nějak často ždímat, proto jsem ráda, že se syn do toho nijak nehrne.
červen 09, 2009 10:23
jo,vodomerko : mura1
TO JE svinarna. vyvesit detem letacek ve skole.

nedavno se v nekolika ceskych mestech otevrela komercni plazmafereticka centra a prvni vysledky uz jsou znat: v techto mestech ubyva novych darcu krve (darci plazmy se rekrutuji z velke casti z vs studentu, kterym je kazda koruna dobra) a zachyt infekci v techto centrech je mnohonasobne vetsi nez na transfuzkach. hm, hm, kterapak cast populace je promorena zloutenkou a je potrebna kazde koruny?

darovat co tyden 600 ml plazmy ostatne neni nic zdraveho. tekutiny doplnis snadno, ale co vsechny ty latky, ktere jsou v plazme obsazeny - bilkoviny, ktere se podileji na transportu, obranyschopnosti, srazlivosti krve...
červen 09, 2009 10:33
Kdo by to měl všechno platit ? : wendy
Jojo, krev, zdraví, všechno je předmětem byznysu. Musíme si zvykat.
Já jsem taky dárce krve, daruju, protože chci. Na čachry radši nemyslím, protože bych se z toho musela zbláznit. Aspoň na tranzfúzce na ně nechci myslet...

A k článku samému - viník se u nás málokdy nalezne. Nikdo za nic nemůže, nebo uteče. Pak se brečí, že nejsou peníze. Bodejť by byly, když se takhle vyhazují.
červen 09, 2009 10:46
Mně není jasné tohle : alena puntíkovaná
Když si může zaměstnavatel vybrat zaměstnance /nebo dodavatele/ a může měnit podmínky a požadavky - a je to v pořádku a má na to právo - jak jste se zde všichni poměrně shodli, proč nemá tuto možnost stát? Nebo ji má? A jak ho může žalovat člověk, který konkurz vůbec nevyhrál a ani nebyla naděje, že by ho vyhrál - ať už z jakéhokoli důvodu - a spor vyhrát? Kdo byl právník, který nás hájil? Něčí kámoš? Nebo byl zaplacený šťávou? Když vidím ty údajné "zisky",o které Šťáva úpřišel - tak to na mě dělá dojem, ze nás hodlal jednotně postavit do řady a vysát z nás veškerou krev, se kterou by následně obchodoval . Mimochodem, podle naprosto stejné logiky jsem měla já tenkrát zažalovat toho němce - a dneska bych byla za vodou.
červen 09, 2009 11:04
Exministryně zdravotnictví Součková : wendy
byla souzena za to, že s advokátem Nováčkem uzavřela pro stát nevýhodnou smlouvu, která mu zaručoval nepřiměřeně vysokou odměnu. Pak se to začalo celé rozmazávat a vyplynuly na povrch různé podivnosti. Sice byla viny zproštěna, ale kauza smrdí dál. Odvážná soudkyně Křikavová stojí za svým tvrzením, že stát selhal v okammžiku, kdy uzavřel Dohodu o rozhodčím řízení a dospívá k závěru, že podle všeho stát nemusel platit... takže stát v osobách svých představitelů sice možná selhal jejich nekompetentností, ale možná to tak někdo zaonačil stylem jánabráchu, bráchanamě...
smilies/wink.gif smilies/undecided.gif
********************************
červen 09, 2009 11:35
Už se to tu probíralo dříve. : toulavej
Označit někoho na hlavičkovém papíru ministra, že je podvodník a nemít na to důkazy a ještě to podepsat, s kulatým razítkem, to je POMLUVA. Byla to chyba a za chyby se platí. Cenu za pomluvu, tedy ušlý zisk, určila mezinárodní arbitráž, čili potvrdila, že to byla pomluva. A to, že k arbitráži došlo a nevyhrálo se, za to mohou všichni ministři zdravotnictví i všechny vlády, které s tím nic nedělaly. Mají politickou odpovědnost, nikoliv hmotnou. Tak to v politice chodí, taková jsou pravidla všude. Pro lidi z toho plyne poučení, volit napříště takové strany, které disponují odborníky, kteří by podobné věci už neopakovali. To jde těžko. Takže lze volit strany, které alespoň nezadlužují, nedělají nám ostudu ve světě, neslibují nesplnitelné věci a nevyhazují naše - nikoliv jejich - peníze oknem (např. slibované šrotovné), aby si za ně nakoupily hlasy prostoduchých voličů. Když to lidé udělají, svět nebude ideální, ale bude o něco málo lepší, než je teď. I to bude úspěch. Ale, je to jenom na lidech, koho si vyberou, komu uvěří. Tenkrát si vybrali Bojara . . . a teď za to přišel účet.
červen 09, 2009 13:59
Jemináčku, Toulavej, : Míša šíša
teď jsi to řekl móc hezky! Jenom mi, prosím tě, ještě poraď: který že strany to mám volit? V tom teda tápu.
červen 09, 2009 14:44
Míšo, že si to ty, když tápeš, zkopíroval jsem to z předešlého příspěvku, když jsi to přehlédla :-) : toulavej
to nic, to se občas stane i mně :
. . . lze volit strany, které alespoň nezadlužují, nedělají nám ostudu ve světě, neslibují nesplnitelné věci a nevyhazují naše - nikoliv jejich - peníze oknem (např. slibované šrotovné), aby si za ně nakoupily hlasy prostoduchých voličů. Podle toho šrotovného bys mohla poznat, koho ne. Nebo, podle toho, kdo zavádí emisní povolenky, odmítá jadernou energii, prosadil dotovaný výkup solární nebo větrné energie ap, tak toho také ne. Komu nevadí, že není potřeba vyrovnat aspoň zčásti ukradený majetek církvím, tak toho také ne. Takže, doufám, že jsem ti to trochu ozřejmil, koho ne a z těch zbývajících už si musíš vybrat ale sama. Všechno za tebe děvče přece dělat nemohu :-), to snad uznáš, ne ? :-)))

a co jinak, bude zase v létě procházka přes nějaký kopce ?
červen 09, 2009 16:20
no tak to máme na výběr : alena puntíkovaná
mezi stranou piva, nebo stranou sexu - všechny ostatní neodpovídají výše uvedeným kritériím a ty co nejvehementněji bojují o moc - tak ty už vůbec ne.
červen 09, 2009 16:33
já osobně : alena puntíkovaná
bych nejradši buď toho chlápka, co je proti zimnímu a letnímu času, nebo Chytilovou.
červen 09, 2009 16:35
Chytilovou raději ne, to by všichni chlapi dobrovolně emigrovali . . . : toulavej
u ní platí to známé - ševče drž se svého kopyta. Ať se drží filmu, tam je dobrá. Jó, toho pekaře beru :-))) Eště tak vědět, co jinýho by chtěl, kromě toho času.
červen 09, 2009 18:01
no to teda nevim : alena puntíkovaná
zatím vlýádnou chlapi - a žádný esa, nebo Einsteinové to teda nejsou - nebo Bojar je ženská? A ženský zatímneemigrovali. Horší než teď už to být nemůže a Chytilka je chytrá a razantní a nenechá se zastrašit ani uplatit. A milenky určitě taky mít nebude
červen 09, 2009 19:52
Myško, a co princip solidarity? : bb
solidarita s těmi, co čekají na operaci, je jim už tak zle a ke všemu potřebují k operaci spoustu mojí nulky negativní mne vede k tomu, že 2x do roka jdu k upírům :-)
Však i ten pocit je oceněním, nemusíme se oceňovat jen finančně, ne?

Myslím, že pro farma firmy by nebyl problém udělat si svoje odběrní místa a vykupovat krev, jenže samozřejmě by tu výkupní cenu a náklady s odběrem spojené započítaly (ty firmy) do ceny léků, a co když se pak zvedne cena léků, takže buď ty léky nebudou dostupné nebo se bude muset připlatit na pojištění, např. bys musela platit zdravotní pojištění za oba syny, když byli malí, aby dostali potřebné léky, protože jak by k tomu přišli lidi, kteří děti nemají a vydělávají dost, měli by snad přispívat svým ZP na drahou krev a léky našich dětí? atd. Prostě zdravotnictví podle mne musí být založeno, a je založeno, na principu solidarity těch, co jsou zdravější a víc vydělávají a mohou dávat krev s těmi, co nejsou a nemohou.

červen 09, 2009 22:17
Myško, : Rozmarýna
já s tebou souhlasím. Taky se mi nelíbí, že člověk daruje krev a pak se na ní napakují soukromé firmy.

bb, solidarita ano a i ten pocit, že někomu pomůžu je pěkný, ale ten pocit, by ti zůstal i kdyby jsi za to dostala třeba 200 Kč. Pokud si pamatuji, tak můj otec za socialismu chodil dávat krev pravidelně, ale ne bezplatně a dostával 200.
Nejhorší je, že daruješ krev bezplatně a když pak onemocníš a potřebuješ lék, který se z krve vyrábí, tak na něj ještě budeš doplácet. Opravdu by dárci krve měli být lépe oceněni.

Můro, ty 2000, které lze odečíst od základu daně jsou některým dárcům k ničemu. Protože jsi-li např. na mateřské dovolené a nemáš jiné příjmy než mateřskou, tak si to nemáš od čeho odečíst. Jo když bylo společné zdanění manželů, tak to matka na mateřské využít mohla, ale to modří ptáci zrušili. A michodem 15% ušetřené daně z 2000 činí jen 300,--Kč. To si tedy moc nepomůžeš. A jsi-li podnikatel ve ztrátě, je ti ten odpočet taky na nic, případně máš-li tak malou daňovou povinnost, že ti ji vyruší sleva na dani na poplatníka.
červen 09, 2009 23:28
bb, : Rozmarýna
souhlasím, že zdravotnictví by mělo být založeno na principu solidarity zdravých s nemocnými, pokud jde o placení zdravotního pojištění. Ale vadí mi, jak se ve zdravotnictví plýtvá. K čemu je nám tolik zdravotních pojišťoven, když žádná nemůže dát něco víc než druhá? Já bych nechala jednu zdravotní pojišťovnu a ušetřilo by se za platy několika ředitelů, náměstků, za osobní automobily v majetku pojišťoven, které tito lidé využívají i pro soukromé účely. Ušetřilo by se za nájmy nebo za budovy, ve kterých ty pojišťovny sídlí a taky za úřednický aparát z nich. Myslím, že by hned bylo na ohodnocení dárců krve.
Jsem ráda, že už pojišťovny nesmějí poskytovat helmy dětem na kola a podobné věci. To mají financovat rodiče a ne zdravotní pojišťovny. Mám kolegyni v práci, která pořád jenom běhala a měnila zdravotní pojišťovnu, podle toho, která co poskytovala. Hned byly děti u Revírní, protože dávala dětem příspěvek na helmy, pak byli u jiné, která dala dětem příspěvek na ozdravný pobyt - lyžařský výcvik. Sebe hlásila k pojišťovně, která jí dávala příspěvek na antikoncepci. No ať se na mně nikdo nezlobí, ale já to považuji za plýtvání penězi ze zdravotního pojištění. Uznávám opravdu jen příspěvky pojišťoven na očkování nebo na ozdravovnu pro nemocné děti, ne na lyžařský výcvik nebo na plavání.

Jinak mě mrzí, že jsem alergik, a že už nemohu chodit darovat bezplatně svou 0-
červen 09, 2009 23:38
rozmaryno : mura1
i ten pocit, že někomu pomůžu je pěkný, ale ten pocit, by ti zůstal i kdyby jsi za to dostala třeba 200 Kč.
...15% ušetřené daně z 2000 činí jen 300,--Kč

no, 300 kc je vic nez 200, ze jo? :-) a 200 by ti stacilo...
a nepripada vam "prodam kousek sveho tela" tak trosku jako prostituce?

Taky se mi nelíbí, že člověk daruje krev a pak se na ní napakují soukromé firmy.

tak jeste jednou: krev se farmaceutickym firmam neprodava. jedine, co se jim prodava, je plazma. a leky vyrobene z dodane plazmy zase vraceji zpet do zeme puvodu.

duvod, proc se za darovani krve neplati (a nejen u nas) je ten, ze to zvysuje bezpecnost krve. vylouci se tim jedinci, kteri jsou motivovani financnim ziskem a tudiz je u nich vyssi riziko, ze zataji skutecnosti, ktere je jako darce krve vylucuji. a i kdyz se kazda krev testuje na pritomnost nekterych infekci, pokud bude darce zrovna nakazen velmi kratce, jeste nebude mit vytvoreno dostatecne mnozstvi protilatek, ktere by infekci prokazaly a testy je zachytily. ale to ty jako darce krve jiste vis smilies/smiley.gif
červen 10, 2009 00:19
... : bb
kromě toho co píše Můra, tak při každém odběru mám vlastně zdarma takové malé preventivní vyšetření, změří tlak, teplotu, krevní testy a potom dostanu džus, křupavý čerstvý rohlík s máslem a šunkou a kávu, no řekněte, nejít na takovou preventivní prohlídku bez poplatku a se svačinou, to bych byla sama proti sobě :-)) Kdybych chtěla po našem doktorovi, kam chodíme celá rodina, aby mi jen tak z plezíru udělal 2x ročně jaterky a sestra aby mi mezitím udělala sváču, tak nevím nevím :-) navíc dotazník mi připomene jakých chorob jsem byla zatím ušetřena :-)
což mi připomnělo, že jsem dost dlouho nebyla.
červen 10, 2009 01:00
add pojišťovny : wendy
určitě by stačila jedna, a druhá, nadstandartní, kde by si připláceli ti, kteří by chtěli doktora do domu, v nemocnici apartmá s barevkou apod. Proč platit tolik baráků a tolik lidí navíc ? Zase by ale byli bez práce - aspoň někteří...
smilies/wink.gif
červen 10, 2009 09:03
neboj Wendy : alena puntíkovaná
oni by jim jejich kámoši jistě nějakou výnosnou zašívárničku našli
červen 10, 2009 09:04
Můro, píšeš : Rozmarýna
no, 300 kc je vic nez 200, ze jo? :-) a 200 by ti stacilo...

Já jsem byla dobrovolný dárce krve a nepíšu o sobě, že mě by stačilo 200 nebo 300. Prostě to jen píšu z pohledu člověka jako je Myška, protože když se nad tím zamyslím, tak má fakt pravdu. A 300 Kč opravdu není nic moc. A to co píšeš, že léky vyrobené z dodávané plazmy se vrací do země původu - kde jsi na to přišla? Já kdysi četla, že se to od nás vyváží a jak se na tom vydělává. A farmaceutické firmy nezpracovávají jen plazmu. Já osobně chodila na injekce transferfaktoru z lidské krve a na ampuli byla firma Sevac, což je farmaceutická firma. A ten transferfaktor není z plazmy, obsahuje pokud se dobře pamatuji leukocyty.
červen 10, 2009 09:09
Nojo, to je zase za moje : wendy
profesionální deformace...jinak jsem taky radši solidární co to jde, lepší než muset to pak využívat !
smilies/wink.gif
červen 10, 2009 11:31
Na krvi dárců se samozřejmě vydělává, normálně se s ní obchoduje. : Myška
A stojím si za tím, že jsou dárci nedoceněni. Poskytují surovinu, kterou zatím nikdo nedokáže nahradit a riskují svoji zdravotní újmu.
bb - solidární jsem, dávám krev 11 let. Ty si myslíš, že ti na transfuzce dělají jaterní testy? To fakt ne. Před odběrem udělají jen základní vyšetření, a až odebraná krev se důkladně testuje. Takže vlastně nevíš, jak jsi na tom zdravotně - víš akorát že nemáš teplotu, vysoký nebo nízký tlak, a máš v pořádku krevní obraz.

červen 10, 2009 13:18
Myško, : bb
asi ne pokaždé, to bych se divila, ale dělají se. Před odběrem se mnou pokaždé prohodí doktor pár vět a občas zmíní výsledky z minulého odběru. Na základě jaterních testů, nikoli krevního obrazu, vyloučili z dárců tátu. Možná četnost souvisí s věkem dárce, nevím, moc se o to nezajímám. Kopíruji z pokynů pro dárce krve:

Prováděná vyšetření:
Dárci je při každém odběru kontrolována tělesná teplota, krevní tlak a tep, krevní obraz, jaterní testy, testy na protilátky proti původci AIDS, syfilis (příjice), žloutenky typu C, na původce žloutenky typu B. V případě reakce v záchytovém testu označujeme vzorek jako reaktivní, přípravek nepodáme a vzorek posíláme do speciální laboratoře k potvrzení nálezu, eventuálně zveme dárce k odběru kontrolního vzorku. V případě potvrzení "skutečné pozitivity" vyšetření dárce informujeme o tom, že nemůže dále darovat krev a je-li to zapotřebí, zajistíme další sledování eventuálně léčbu.
I přes uvedený způsob vyšetření nejsme schopni zaručit příjemci krve - pacientovi - úplnou bezpečnost (např. proto, že test může být založen na průkazu protilátek a dárci může trvat 6 - 8 týdnů, než si protilátku po "nakažení" vytvoří). Z tohoto důvodu trváme na vyplnění odběrového dotazníku a pečlivém přečtení poučení pro dárce

červen 10, 2009 13:28
... : bb
dávám 23 let, ale mám v tom pauzy i několik let
červen 10, 2009 13:29
ale mysko : mura1
kdyz mas jaterni testy (tedy konkretne ALT) zvysene, lekar z transfuzky ti zavola (neb vysledky dorazi az pozdeji, to uz na transfuzce davno nejsi), poinformuje, co to asi tak muze znamenat, a pozve te na kontrolu. netvrdim, ze kazda transfuzka to ma takhle nastaveno, neb vysetreni ALT neni povinne (vyzaduji to prave zpracovatele plazmy), ale osobne nevim o zadne, kde by vysetreni ALT nedelali

co mas na mysli pod pojmem "normalne se s ni obchoduje"? ze kdyz v plzni potrebuji treba 0-, zavolaji dejme tomu do prahy na karlak a tam jim reknou "ano, mame ji dostatek, kolik konzerv potrebujete? 5? posilame." a nemocnice na karlaku nauctuje plzni 5 krvi? no jiste. ta krevni konzeva ma svou hodnotu = cena materialu, prace, testovani, skladovani = X kc, cena krve uvnitr toho vaku je 0 kc. plzen zaplati fakturu karlaku, poda krev pacientovi a nauctuje to jeho zdravotni pojistovne. tohle mas na mysli pod pojmem "obchod s krvi"? bud trosku konkretni.
červen 10, 2009 13:29
bb já jsem čerpala jen z ústní informace sestry. Krevní obraz před darováním - odběrem, : Myška
další vyšetření z darované krve. A to, co jsi zkopírovala to nepopírá.
červen 10, 2009 13:32
... : bb
můro taky bych ráda konkrétní, fakty podložené údaje. protože legend o krvavých obchodech koluje fůra a fůra lidí se na to vymlouvá - což není případ Myšky - a je to pro ně argument proč nedat a nechtějí slyšet, že je to zaručené info ze zdroje jedna paní povídala.
červen 10, 2009 13:32
myško : bb
neříkám, že ta citace popírá cos psala o krevním obrazu :-) ale doplnila jsem tou citací svoji informaci o tom, že se jaterní testy provádějí - když jsi mi tvrdila, že neprovádějí. Zeptej se tedy příště sestry nebo ještě lépe doktora u odběru, zda ti je dělají a proč ne, možná ti je na žádost udělají rádi, když jsi tak dlouhodobý dárce.
červen 10, 2009 13:35
Taky bych ráda konkrétní informace. : Myška
muro, to, že se vyměňuje nebo obchoduje krev mezi zdravotnickými zařízeními, je jasné. A jinak to ani být nemůže, nemůže mít každé zdravotnické zařízení takové zásoby krve, aby bylo schopno pokrýt nečekanou zvýšenou spotřebu té konkrétní skupiny. Jasné je taky to, že část odebrané krve jde přímo z transfuzky ke zpracovateli - do soukromé farmaceutické firmy a ne zadarmo. Otázkou je kolik a za kolik? A kolik z toho má ta transfuzka, jejímž provozem to projde?
červen 10, 2009 13:38
:) : bb
My si s kamarádkou a sestrou dělávaly krevní dýchánky, když byly děti malé. Denní kavárny s dětskými koutky ještě v našem městě nebyly a stejně jsme byly bez peněz, tak jsme si dělaly takové upíří výlety. Ráno jsme vyrazily 2-3 s dětmi jedním autem, rovnou na TS, tam se vždycky nějaká sestřička ujala dětí a my se sklátily do křesla a než nám pustily žilou, tak jsme probraly kam pak vyrazíme, co musíme nakoupit a sehnat atd. Potom jsme si daly sváču, i s dětičkama, když je viděla paní u jídla, tak pro ně šoupla něco navíc, banán nebo mandarinku a tak. No a pak jsme vyrazily do víru velkoměsta.
A nejvíc jsme si to užívaly když už byly děti v MŠ a my v práci - celý den placeného volna jen tak, pro nic za nic, paráda.
červen 10, 2009 13:39
Myško, : bb
myslela jsem konkrétní údaje od tebe, předpokládala jsem, že je máš, když víš jak se s tím obchoduje.
červen 10, 2009 13:40
Já nevím - protože nejsem zdravotnice - ale mám dojem, že jaterní testy se nedělají na počkání. : Myška
Mám za to, že se dělají v rámci toho vyšetření již darované krve, jak píše mura.
červen 10, 2009 13:40
bb : mura1
ano, vysetreni ALT se dela u kazdeho odberu. pri predodberovem vysetreni ti naberou jednak zkumavku na vysetreni krevniho obrazu, ten mas hned, protoze na zaklade toho, te k odberu pusti nebo nepusti (samozrejme nejen toho, jeste se sleduji i jine veci). ale bez vysetreni krevniho obrazu k odberu nemuzes. takze ten se dela primo na transfuzce. dalsi zkumavku naberou na jaterni testy, ty se hned nevysetruji, neb to dela zpravidla jina laborka. vysledky prijdou na transfuzku jeste tyz den, ale az pozdeji, to uz jsou darci davno doma. pokud jsou ok, nikdo darce neinformuje. pokud ok nejsou, darce informovan je, bud mu doktor zavola hned, nebo mu to sdeli u dalsiho odberu, zalezi, jaka je kde praxe a jak moc byly jaterni testy zvysene. zpravidla to nic neznamena, staci den pred tim pojist tucne jidlo nebo si zajit do posilovny.
červen 10, 2009 13:41
... : bb
na počkání u nás taky ne, jak jsem psala:
Před odběrem se mnou pokaždé prohodí doktor pár vět a občas zmíní výsledky z minulého odběru.

Vyhovuje mi to, nepotřebuju jaterky na počkání, cirhóza mi snad nehrozí :-)
červen 10, 2009 13:42
... : bb
a - viz Mura.
červen 10, 2009 13:43
muro1 : Myška
díky za info.
červen 10, 2009 13:44
mysko : mura1
Jasné je taky to, že část odebrané krve jde přímo z transfuzky ke zpracovateli - do soukromé farmaceutické firmy a ne zadarmo.

odebranou krev nezpracovava farmaceuticka firma, ale transfuzka. pokud je to pouze odberove misto, pak ji posle ke zpracovani do jine transfuzky, nikdy farmaceuticke firme. povoleni k vyrobbe transfuznich pripravku vydava sukl (statni ustav pro kontrolu leciv).

krev se po odberu odstredi ve velke centrifuze a gravitaci se rozdeli na vrstvy - vrchni plazma se odlaci do jednoho vaku, stredni vrstva, kterou tvori hlavne desticky a leukocyty do dalsiho, v odberovem vaku zustanou erytrocyty (tez jsou i jine trosku odlisne zpusoby oddeleni jednotlivych slozek, ale to je zcela nepodstatny detil). ta prostredni vrstva, tj. smeska plazmy, desticek, leukocytu a erytrocytu se znovu odtredi, tentokrat jemne a vznikne z toho destickovy koncentrat (smes plazmy a desticek) a na dne sedi odpad - leukocyty. nektere transfuzky nemaji pro desticky upotrebeni, tak tuto stredni vrstvu nezpracovavaji.

krve, tj. erytrocytu, ma ceska republika tak akorat pro svou potrebu, vystaci, zadne extra prebytky nejsou. desticky se vyrabi hlavne pro onkologicky nemocne paciety, vydrzi jen 5 dni. plazmy pro pacienty potreba tolik neni, ale vyrabi se z ni krevni derivaty, ktere nemocni k lecbe tez potrebuji, napriklad hemofilici. ty vyrabi nektere farmaceuticke firmy, to holt jinak nejde.

A kolik z toho má ta transfuzka, jejímž provozem to projde?

transfuzka z toho nema nic, neb kazda transfuzka je soucasti nemocnice, zadna neexistuje jen sama o sobe. nemocnice z toho ma tolik, kolik ji za podane transfuzni pripravky zaplati pojistovna. je toho tak akorat, aby se nakoupil material, diagnostika, zaplatili zamestnanci, elektrina, obcas nakoupily nove pristroje, kdyz stare doslouzily.
červen 10, 2009 14:06
... : bb
tak, a je jasný, že ty miliardy z toho někdo vytuneloval smilies/wink.gif
červen 10, 2009 14:20
Pro ty, kteří tvrdí, že s krví se neobchoduje : niceday
Všichni víte, co je veřejná zakázka. A na krevní deriváty se dokonce veřejné zakázky vypisují. Takže je jasné, že se na krvi dá dobře vydělávat. Viz tahle veřejná zakázka
http://www.isvzus.cz/usisvz/usisvz01007Prepare.do?znackaForm=6000101503001
červen 10, 2009 14:22
Ale muro, to ani není možný, že to šlo pochopit, jak jsi to pochopila, či spíše chtěla pochopit. : Myška
Vytrhla jsi ty věty z kontextu - část odebrané krve jde z transfuzky ke zpracovateli - do farmaceutické firmy - kde se z ní vyrobí léky (doufám, že mě zase nějak nechytneš za slovo), a ptám se, kolik z toho má ta transfuzka (zase si mě chytla za slovo, že - když se chce všechno jde), která je součástí zdravotnického zařízení.
Ale jinak dík za info.
červen 10, 2009 14:26
mysko : mura1
to jsem prece psala. prodava se plazma. nemocnice z toho ma tolik, kolik plati zpracovatel plazmy. je to mnohem mene, nez kolik zaplati pojistovna, kdyby se plazma podala pacientovi. vyroba ty plazmy neco nemocnici (transfuzku) stoji. kdyby bylo dost potrebnych pacientu, mohla by si farmaceuticka firma trhnout nohou. ale neni. skoda vylit plazmu, jejiz vyroba a skladovani neco stalo, kdyz se z ni mohou vyrobit potrebne leky, do kanalu.
červen 10, 2009 15:17
niceday, ale no tak, stačí přece zadat na netu "prodej krevních derivátů", : bb
a vyběhnou konkrétní firmy. Pokud jde o tu veřejnou zakázku, tak FN Brno potřebuje krevní deriváty, čili je chce nakoupit v celkovém objemu 3 miliony Kč, tj. cca za tři offroady. Kvůli tomu nepřestanu dávat krev a nezačnu šířit tajemné zaručené informace o tom, jak se v krvi točí peníze a že naše krev je předmětem vývozu a miliardových obchodů.
červen 10, 2009 16:12
Napsat nový komentář

Pro komentování je potřeba, abyste byli přihlášeni. Pokud nemáte ještě svůj účet, prosím zaregistrujete se.


busy
 
< Předch.   Další >
[CNW:Counter]