O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé...

Hubnutí s Kudlankou

Hubnuti

Význam jmen

Význam jmen

Soutěže

Soutěže

Setkání

Setkani

Přihlášení






Zapomenuté heslo
Nemáte účet? Vytvořte jej!

Anketa

VĚRNOST? PODLE MNE JE:
 

ÓDA NA PRADLENKU MADLENKU PDF Tisk E-mail
Neděle, 06 duben 2008

Tohle jsem prostě nemohla nechat odeznít do stínu archivu - to musí dostat alespoň na chvíli své místo na slunci.... Jen čtěte, jak to vidí jeden "puncovaný chlap". Uznejte, dámy (až si to přečtete), že nás má Rýbrcoul pěkně prokouknutý.... fakt do detailu odpozorovaný... A docela si myslím, že ta (nebo ty) jeho, to s ním zase tak moc těžké a neveselé nemají :-)))

 

 

 

 

 

 

     Ze všech těch diskusí mě zaujalo nejvíc praní. Některým ženám velmi vadí, že nepere chlap. Přiznám se, že taky neperu. Vím sice teoreticky jak na to, návod k pračce jsem četl a byla-li by nouze (rouzuměj: nebyla-li by po ruce žena), vypral bych. Jenže za ty léta soužití s několika ženama jsem vypozoroval jednu věc: Žena nepere podle návodu na použití k pračce, jsem navíc přesvědčenej, že ten návod psal chlap. Žená má totiž dokomalej, léty propracovanej systém fint, fíglů, zlepšováků a usnadňováků, aby prádlo bylo ještě bělejší, hebčí a voňavější, než v reklamě před Ordinací. A nebo aspoň než má sousedka přes chodbu ;).

 

 

     Žena ví přesně, kterej prášek je "ten von", kolik ho dát, kam ho dát (rozhodně ne do zásobníku připravenýho chlapem - vynálezcem tý mašiny a autorem návodu). Žena ví, jak prádlo roztřídit, aby to nedopadlo jako jedna velká batika. (Jasně, barevný od bílýho pozná i chlap, ale vona je to zase mnohem větší věda a alchymie než jen nějaký primitivní porovnávání barviček; ona už taky ví, co kterej prevít kousek oděvu umí napáchat.)

 

 

     Žena ví, jak vstoupit do programu a tento zkrátit, vynechat tu jedno nadbytečný ždímání, támhle zase něco přidat, kdepak návod, pane! Žena to má prostě v malíku, naučila se to většinou už doma, pokud mamča nebyla šmudla nebo sufražetka. Výsledkem je, že žena vypere prádlo rychleji a mnohonásobně líp než chlap. A teď mi řekněte jedinej rozumnej důvod, proč by měla inteligentní žena trápit chlapa, nutit ho do týhle činnosti, kterou on se bude ke stejný dokonalosti učit nejmíň pár měsíců, pokud ne let, když on umí zase líp jiný věci, rád je udělá a věnuje jim čas a bude to efektivní?

 

 

    Proč by měla riskovat hnusný, nebo i zničený prádlo jenom kvůli nějakýmu pocitu...čeho vlastně? Vítězství? Rovnoprávnosti? Konečnýmu a dokonalýmu vymazání rozdílů mezi ženou a mužem?

 

 

     Představte si třeba tým závodních jezdců rallye - řidiče a navigátora. Jednoho krásnýho dne řekne před závodem řidič navigátorovi: "Hele, brácho, už mě štveš. Já každej závod oddřu, ty si jen vezeš p*del a žvaníš mi do řízení, to je nespravedlivý. Dneska si to vyměníme: ty pojedeš a já budu navigovat, aby byla rovnoprávnost, jasný?" Hádejte, kolik kilometrů ti dva ujedou, než se zabijou?

 

 

    No a to je pointa mýho nezvykle dlouhýho (slibuju že to nebude pravidlem :-) ) příspěvku: Dvojice muž a žena, žijící spolu, je tým. Tým, kterej má nějakej záměr a chce dojet do cíle. Tvrdím, že se to podaří jenom tomu týmu, kterej si rozdělí role tak, aby využil dovednosti a potenciál obou členů co nejlíp. Tým, kterej se nedohodne na ničem a tak bude dělit všechny úkoly přesně napůl (aby to bylo hlavně "spravedlivý"), dojede akorát tak do hvězdy. Resp. k rozvodovýmu soudu, což je trochu blbá konečná.

 

 

     To sem k tomu chtěl říct a víc není třeba.

 

 

Krakonoš

 

 

 

 

Komentáře (44)add feed
Už jsem k tomu odpověděla na diskusi, : Petronila
ale stejně to sem zkopíruju:

Krakonoši, tak to já asi budu nějaká vadná. Prádlo roztřídím podle barev (černá-červená-bílá), nasypu prášek (kterej je "ten von" nemám tuchy, kdybyste se mě teď zeptal, jakou značku používám, tak nebudu vědět) do chlívečku na prášek a naleju aviváž do chlívečku na aviváž. Zapnu pračku. To je všechno, žádnou magii k tomu nepoužívám. "Líp" vyprané prádlo od "hůř" vypraného prádla fakt nerozliším (poznám, že je to čisté, a poznám, kdyby to bylo obarvené). A vcelku nechápu, proč bych měla věnovat tolik pozornosti takovým krávovinám, když je tolik zajímavějších věcí na práci. Prádlo je čisté a to snad stačí. Nebo ne?

Takže podle Vašich úvah asi budu chlap.

duben 07, 2008 00:58 smilies/grin.gif
duben 07, 2008 01:25
tak co asi jsem já.... ? : ivanka
prášek nebo gel dávám dovnitř pračky, do takového toho udělátka umělohmotného. Aviváž taky, protože už asi tři roky, co pračku mám, jsem ještě nepřišla na to, jak ty zásobníky fungujou. Ten na prášek jo, ale ten na aviváž ne... Prostě: když dám do toho krajního šuflíku aviváž, tak tam je i po skončení prádla. No...
Drahé dítě mužského pohlaví si samo pere, protože má svou pračku ve svém bytě. Než dítě mělo i sušičkou, shlédla jsem jednou jeho prádlo na špagátě, pověšeném od okna ke dveřím: jakési zmačkané cáry volné ložené... Nyní to ze sušičky hodí na postel a pak časem na sebe... Inu, je doposud svobodný.
Přesto, že bych mohla mít plno výhrad k jeho obsluhování pračky i dalších nutných nástrojů (myčka, sporák, gril, espresso), nijak mu do toho nekecám, zatím docela solidně existuje a stačí si.
Je ale pravda, že pokud byl doma, tak jsem občas remcala (když jsem byla s jeho přístupem a postupem nespokojená).


duben 07, 2008 01:34
to je krásná fotka, Kudlanko : bb
dvůr, strom, slunce a pradlena, vidím svoji babičku s valchou na dvoře u chalupy, a pak cíchy a ubrusy rozprostřené na trávníku, aby se vybělily

hm, mám ten svůj von prášek, vybírám programy, přidávám vodu, ubírám otáčky, nechávám prádlo povalovat, převracet nebo přímo turbolítat, volím skvrny od trávy a od kávy, prostě si s tou novou pračkou docela pokecám
ale jako u babičky ty cejchy stejně nevoněj
duben 07, 2008 01:36
Ahoj sůvičko, : d@niela
dík za pochvalu. No, až mi ale bylo skoro smutno, protože když jsem do vyhledávače zadávala slova jako "pradlenka, praní na valše", necky..." a další podobné výrazy, tak kde nic, tu nic... jen samé super, ultra, maxi pračky, když valcha, tak jen nějaký ten penzion či hudební nástroj, necky snad jen z neckyády...
Tohle se všechno už zapomnělo :-)))
Ani nějakej hezkej obrázek "Pradleny Boženy", která Oldřicha omámila, jsem nenašla smilies/grin.gif
Jo, a taky vzpomínám, jak vonívalo prádlo "plajchované" na sluníčku, a vzpomínám, jak se vytahovalo před mandlováním...
Kde na to všechno byl tenkrát čas? Kam se poděl?

duben 07, 2008 01:41
Ivanko, : Petronila
a o co jde? Já to taky často ze sušičky hodím na postel a pak časem na sebe... čisté to je a jde snad o něco víc?
duben 07, 2008 01:47
... : bb
uf, jak jsem nenáviděla vytahování prostěradel před mandlem :-)) kolikrát jsme se přetahovaly se ségrou tak, až jedné vylítl cíp z rukou a už se to bílé lněné naškrobené monstrum válelo po zemi
vychovaná babičkou a mámou jsem poctivě kropila prádlo před žehlením, ještě jsem neměla napařovačku, častokrát skončilo u kropení a nedošlo na žehlení, takže jsem tu kopu suchého prádla dala znovu protáhnout pračkou...to dodnes neví žádná ze ctihodných žen a matek rodu, neb nechci mít na svědomí jejich kardivaskulární kolaps
zato manžel si pochvaloval jak má velmi čistotnou žínku, že pere skoro každé prádlo dvakrát :-)

duben 07, 2008 01:50
... : bb
ten čas jsme asi zaplnili internetem, videem, dovolenými za hranicemi našich vašich snů následně celý podzim zpracovávanými do domácího videa, internetového fotoalba, taky bungee jumpingem, bowlingem, joggingem, stylingem, masážemi thajskými a lymfatickými, skořicovými zábaly na celulitidu, taky Ordinacemi v růžových zahradách a Rodinnými pouty, atd., tak potřebujeme stále lepší a výkonnější stroje aby nám to pomohly zmáknout :-))
duben 07, 2008 01:55
a není nakonec : Petronila
rodinné fotoalbum nebo hodinka sportu lepší, než se casnovat s prádlem? kdo už dneska třeba škrobí? a opravdu tolik moc vadí, když není ložní prádlo nejen naškrobené, ale ani vyžehlené?

na rodinná pouta ani seriály obecně si nepotrpím, ale radši bych se válela i u té u televize, než strávila půl víkendu praním ve vířivé pračce a následným ždímáním ve vaně...
duben 07, 2008 02:08
... : bb
ovšemže to je lepší, taky nikdo nelká po návratu, pouze se nostalgicky zavzpomínalo a následně vysvětlilo kam zmizel čas
komu se zachce, nechť si zaškrobí
zimní flanelové povlečení ani letní z tzv. saténu nežehlím, žehlit se ani nedoporučuje, natož škrobit
ale damašek je nejlepší naškrobený a vymandlovaný, spí se v něm jinak, není to pelíšek,ale je to příjemné
duben 07, 2008 02:12
... : bb
a já jdu do flanelu, než začne flanel hlasitě chrápat, to bych neusnula a musela bych spustit plán B, tj. flanela vzbudit že spí nahlas, pokud by se probudil moc, tak mu hned vsugerovat, že je nějak dusno, suchý vzduch, tak aby dostal žízeň a ne nápady, na které v tuto chvíli teda ani nápad, a fofrem usnout než napůl spící dorazí z trasy kuchyň - koupelna, aby nezjistil, že ještě nespím, neboť vysvětlování že ani nápad mě potom tak probere, že pak dostanu nápady, ale to už flanel znaven přemlouváním bude opět chrápat, takže zase nebudu moct usnout a probudím ho
duben 07, 2008 02:19
Nojo, Petronilo, : Krakonoš
ale to je to - ty holky to maj zmáknutý, to je rutina, vony tím nestrávěj zdaleka tolik času, jak to vypadá. To jen my chlapi (vítej mezi námi smilies/cheesy.gif ) bysme o tom museli furt přemejšlet a prali to celej den. No a žehlení, to je další kapitola. Tady už ale pokrok poskočil (myslím v myšlení žen), takže je docela velkej tábor "nežehliček". Vono se fakt žehlit nemusí - vůbec. Teda pokud není doma kravaťák, co musí do práce dle zásad firemní kultůry, to se pak zase žehlí pořád smilies/smiley.gif. Ale bacha - když se nežehlí, musí se velmi odborně a specificky věšet! A vo tom něco vim, protože s nežehličkama sem žil a žiju a prádlo sem věšel mockrát. A když se správně pověsí, v pravou chvíli sundá a pak správně poskládá, je vyžehleno smilies/wink.gif.
duben 07, 2008 02:31
Krakonosi, tohle jsem zkopirovala z toho minulyho clanku... : Ceskymo
docela mi pripominas myho muze - kdyz jsem ho poznala, tak mel jen jedinou haldu sedivyho pradla, teprve po nejaky dobe jsem s udivem zjistila, ze to neni vsechno sedivy... Nevim proc, ale vetsina muzskych ma nejakou fobii ne na pradlo, ale na prani jako takovy... proc??? Jinak zadny velky figle v tom nejsou, to je stejny jako treba s pecenim. Predpis rika tolik a tolik deka tohodle, no ale zdatna kuchynka uz automaticky da ctvrt hrnku tamtoho. Takze je to vlastne jenom praxe. Docela's me rozesmal. Ale mas pravdu v tom, ze kazdej ma neco, co umi lip nebo hur a je dobry si to vsechno rozdelit ne presne "napul", ale tak, aby ten tandem fungoval...
...takze prave ted se udrzuju pri zivote opravami sousedova baraku, to jsem teda chlap!
Jo, a jeste jsem zapomnela: a jinej soused a kamarad pro me vyvari a vykrmuje me a ja zase pro dalsiho souseda - hadej co? Peru!!!! smilies/grin.gif smilies/grin.gif smilies/grin.gif
Jinak taky nezehlim, ale kdyz mas susicku, tak i na kravataka dojde smilies/grin.gif
duben 07, 2008 05:28
Tak jo- jasi sem taky chlap, : saffron
v praní se nijak nevyžívám, lépe řečeno v žádných domácích ("ženských") pracech. Díky tomu jsem zjistila za svůj život jednu věc - přestože nic z toho nedělám ráda, nemám k tomu vlohy ani vztah, výsledky těchto mých činností rozhodně nebyly na vystavení....přesto mě vůbec nic neomlouvalo a musela jsem se je naučit, protože jsem ženská a argumenty, že mi to nejde, mi nikdy neprošly. Krakonoši to je to kouzelné slůvko - naučit se to. Jenomže chlap jednou zvrzne jednu košili a demonstrativně ještě propálí druhou, řekne, že na to nemá buňky a má vystaráno. Já propálila věcí,často svých nebo někoho nejolíbenějších), ale nikdy to nebylo bráno jako argument proto, abych tyhle aktivity nemusela dělat. Závěrečná myšlenka článku dobrá, jinak celkově je to jen chlapský alibismus a pohodlnost.
duben 07, 2008 08:47
Ono to bude taky trochu tím,. : wendy
že domácí práce jsou veskrze ubíjející, nestátotvorné, nikdy nekončící, únavné...a udělat se musí. ZAto obložit tu koupelnu nebo spravit mixér - panečku, to je umění a hlavně to tak nespěchá. Ale zapotřebí je oboje, že....když vidím že se druhá strana nefláká, práce domácí mi neva.
duben 07, 2008 09:15
PS.: : wendy
jó kdybychy byla žena v domácnosti, s Týnou k ruce jako paní nadlesní, taky by to byla jiná báseň. Takhle praktikuju středověké metody jenom v létě na chalupě - bělím prádlo na trávě a lítám mezi ním s konví. A tak bílé prádlo nevidíte ani po Arielu ještě čistoskvoucejším !
duben 07, 2008 09:28
Saffron, tak to mi připomnělo, : Míša šíša
jak jeden herec (bohužel už si nevzpomenu, kdo) vypravoval, jak byl také manželkou stále nucen mýt nádobí. Tak si vybral šálek z památečního servisu po babičce, naschvál jej rozbil - a měl vystaráno. V životě už k nádobí nebyl připuštěn. Oni vědí, jak na nás smilies/grin.gif

Ale stejně tak nějak s Krakonošem souhlasím. Řekla bych, že ta jeho teorie o týmu, kterej si rozdělí role tak, aby využil dovednosti a potenciál obou členů co nejlíp, má hodně do sebe. Já se taky nepohrnu do opravování auta, čištění sekačky na trávu, řezání dřeva, montáže sprchového koutu, výměny vodovodní baterie a tak dále a tak dále. A partner by mohl říci: "To je výmluva, že to neumíš. Tak se to nauč!" Blbost - něco takovýho bych se v životě nenaučila, neb mi v mozku chybí nějaké specifické spoje či co. A tak jsem ráda, že tohle zvládá manžel a já zase bez problémů zvládám to praní a věšení prádla. (Jednou ho věšel manžel, přičemž se mu zdálo zbytečně pracné používání kolíčků, takže to prádlo jen tak zmuchlaně přeházel přes šňůry smilies/grin.gif ). U žehlení třeba nadávám jak pes, ale manža taky nerad seká trávník - a dělá to, tak jakýpak copak. Když ho pošlu žehlit a já budu místo něj sekat zahradu, tak budeme zase nadávat oba, přičemž odvedená práce nebude mít ten kýžený efekt.
duben 07, 2008 09:29
Chlap se nerodí s uměním spravit převodovku, : wendy
ženská zase s uměnim uvařit svíčkovou. Ale jsou to činnosti, které se dobře naučí. Obráceně by to bylo horší, tak proč to předělávat a vztekat se kvůli tomu ? V tomto punktu zcela souhlasím s rovněž tak smýšlejícími předřečníky. Pokud dokážeme fungovat jako tým, nic moc neřeším.Nebo ?
duben 07, 2008 10:05
mj. koukám, že i když venku je pošmourno : d@niela
a mohla bych citovat slova pana Kemra ohledně deště -
tak na Kudlance je docela sluníčko smilies/grin.gif
duben 07, 2008 10:37
To víš, že je !!!! : wendy
Ještě aby bylo blbě i tady...
duben 07, 2008 10:49
Hmm, : Míša šíša
u nás bych slova pana Kemra citovat nemohla. Tady totiž nechutně chumelí smilies/angry.gif

duben 07, 2008 11:03
Míšo šíšo, u nás je přímo sněhová vánice už od božího rána : Eva
jsem v tom jela 30 km autem a měla jsem co dělat, abych zůstala na silnici smilies/grin.gif
duben 07, 2008 11:06
Krakonoši, : Petronila
moje řeč. Nebo Vám nesmí vadit, že chodíte zmačkanej (mmch košile taky žehlím).

Opravdu to není taková věda, aby tím člověk nadaný průměrnou inteligencí strávil celý den. Naložit do pračky, nasypat prášek, nalít aviváž, zapnout pračku by snad dokázal i cvičený orangután. Takže si myslím, že to, co říkáte o neschopnosti mužů, jsou jen pusté výmluvy.Sorry.

Jakkoli souhlasím s tím, co jste říkal o týmové práci, myslím si, že by dospělý člověk zkrátka měl být schopen postarat se o své základní potřeby. Tj. obstarat si jídlo, nejnutnější úklid a to, aby nechodil špinavý. A na to není žádná omluva. Jiná věc je, že když budu s někým žít a on bude dělat činnost X, která mu jde líp a víc ho baví, tak mně nepřijde vůbec zatěžko dělat činnost Y, která mě sice těžce nebaví, ale udělat se musí. A o tom je ta týmová práce taky.

A další věc, kterou myslím řada ženských nevidí nebo přehlíží, je tohle: pokud chci, aby někdo dělal činnost X nebo se na ní podílel, tak ho musím nechat, aby ji dělal po svém. Tudíž pokud by náhodou byla mojí vášní ta magie s pračkou, kterou popisujete, a chtěla bych, aby pral i manžel, tak bych na něho v žádném případě nemohla mít stejné nároky - muselo by mi stačit, že to prádlo vypere stylem prášek-aviváž-zapnuto. Myslím, že spousta toho "on doma nepomáhá" plyne z toho, že ženské v tomhle ohledu zbytečně vys*rají.

A když jsem tedy mezi váma chlapama, mám to brát jako návrh na tykání? Protože jako ženská bych s tím asi podle protokolu měla přijít já smilies/wink.gif
duben 07, 2008 12:19
Moje kamarádka : carie
je Němka a je děsně pinklich. Vyprávěla, jak ještě po vyprání musí přepírat bílé ponožky a pod. No a pak zjstila, že jak si nepřečetla manuál k pračce, že roky jenom předpírala..... smilies/grin.gif
duben 07, 2008 12:40
... : bb
Pro mě je vždy důležitý jedině výsledek, takže pokud je výsledek dobrý, nesejde mi na způsobu, jakým bylo výsledku dosaženo. Pokud by však byl výsledek na nic, tak do děje vstoupím a začnu se zajímat. Ne proto, abych kafrala, čili vysírala, jak tomu vy chlapi říkáte, ale aby byl výsledek jak má být. Jednoduše - vaření jsem vzala za své, ale když 3x po sobě zkazím koprovku, překvapilo by mě, kdyby se nikdo nepozastavil a nepřeptal.



duben 07, 2008 12:49
... : bb
Zajímavost, alespoň pro mne, které jsem si všimla v životě a diskuze tady mi to často potvrzují, ostatně i tato: jsou ženy, které mezi ženami pomluví jak svého manžela coby neschopného gaučáka, tak jiné ženy že nejsou dost hospodyňky, a klidně o nich takto klevetí i před svým gaučákem

duben 07, 2008 12:50
z technických důvodů opět kouskovaně :-) : bb
a pak jsou ženy, které se tak nějak považují za "nedopatřením ženy", nebo snad za "dámy s kusem chlapa v sobě", často se rády přidají k mužské debatě o ženském způsobu myšlení, od kterého se rozhodně distancují, s mírnou ironií a rádoby grácií, legrační je, že obojí to dělají hlavně proto, aby se před těmi chlapy předvedly a neuvědomí si, že se tím trochu ztrapní. To chlapi takové mrchy na sebe nejsou, to jen my na sebe.

duben 07, 2008 12:52
carie : bb
proto už vymysleli mluvící pračky :-)

moje si se mnou zatím teda jen dopisuje skrz displej a když se jí něco nelíbí,tak zapípá, já dojdu a čtu: Není zavřený kohoutek od vody? a ejhle, JE zavřený! tak hezky poděkuju, pustím kohoutek..a peru :-)
duben 07, 2008 12:57
Petronilo, : ivanka
nevzrušuj se nad zdejším tykáním, tady jsme všechno jen "holky a kluci", kamarádky a kamarádi, taková jedna prima skvadra, co se občas malinko pohašteří, ale nikdy na sebe nejsou zlí.
Takže tak, klidně všem tykej, klidně ber, že je ti jako všem ostatním tak kolem osmnácti :-)
duben 07, 2008 13:30
Mně se ta Krakonošova ponorka do hlubiny duše líbí. : mamča
Svého manžela jsem sbalila mj. na to, že jsem si uměla opravit kdeco, vč. auta. Přesto jsem se ráda vzdala chlapských aktivit, a s nástupem do role mateřské, jsem technické činnosti přesunula na něj. Společně jsme se radili, jak nejlíp co udělat, ale hlavním "údržbářem" se stal manžel.
Asi jsem úchyl, ale praní je moje vášeň. Pračka je moje nejmilejší pomocnice, kterou zapnu hned jak přijdu z práce, jdu si na hodinku lehnout a mám pocit, že už pracuju. smilies/grin.gif
Ložní prádlo škrobím, žehlím a prokládám pytlíky se sušenou mateřídouškou. V létě sebou vozím na chatu mokré, čerstvě vyprané prádlo, aby se usušilo hezky na větru a sluníčku. Žehlení sice není moje hobby, ale dokopu se k němu, aby se prádlo mohlo uklidit, nebo ty voňavé cíchy povlíct. smilies/cheesy.gif (No, s emancipovanou ženou to nemá moc společného, ale já jsem tak spokojená.)
duben 07, 2008 15:28
mamčo, mně to připadá skvělý : wendy
když tě to takhle bere, je to v pořádku. Já taky miluju levandulovou škrobenkou naškrobené ložní prádlo. To tak voní, když to něj lehneš. Nebo stačí, když jen otevřeš skříň. A na dobu kdy se doma prádlo suší a pak je čerstvě povlečeno je u nás zákaz kouření. To jsou okamžiky, kdy taky kašlu na emancipaci. Nakonec - manžel zatím jede na nákup, pak jde se psem...
duben 07, 2008 16:03
Hm, to je veselé, já jsem asi pak největší úchyl na praní a žehlení:-)))))) : Eva
ach, jo, od jara do podzimu i škrobím smilies/cheesy.gif miluju prádlo vysluněné a přes léto povyperu, co jde i nejde a při žehlení se vyřádím. Já bych doma brala, kdyby za mne někdo vařil, já bych klíďo pekla, to mám ráda, prala, žehlila atd. Jinak moji kluci se prát naučili, až když já měla ty úrazy a francouzské hole opakovaně, takže doteď prádlo vytřídí, hned, jak přijedou z koleje, sranda smilies/grin.gif
Ale kdysi zděšeně volávali, ať jim, proboha, ty hadry aspoň tou holí vytřídím smilies/grin.gif, pohled na jimi pověšené prádlo byl také pro bohy, přesně, jak to má vypozorované Krakonoš smilies/wink.gif
duben 07, 2008 16:51
Evo, že bysme si na důchod zřídily veřejnou prádelnu ? : mamča
Já budu prát, škrobit a věšet, a Ty budeš žehlit a mandlovat. Budeme voňavé stařenky - pradlenky, a v balíku ! smilies/grin.gif smilies/grin.gif smilies/grin.gif
duben 07, 2008 17:08
No, mamčo, máš skvělý nápad, : Eva
protože to vypadá, že to bude asi hodně žádaná služba smilies/grin.gif Moje jedna skoromladá třeba žehlit ještě vůbec neumí, ale zatím je to úplně jedno, ale je sranda, jak na mne fascinovaně občas hledí smilies/grin.gif Jen já jí musím opakovaně se smíchem uklidňovat, že mi to vůbec, ale vůbec nevadí a že to určitě nějak zvládnou, až bude třeba smilies/wink.gif
Jo, mandlování, to je moje, když mám za sebou hromadu vyskládaných "karet", to už léta dělám dobrovolně mojí mamce i tchýni.
Takže mamčo, beru tě za slovo a když tak 18-20 let počkáme, tak už budu v důchodu a budu moci své drobné úchylky i výhodně zpeněžit smilies/grin.gif smilies/grin.gif smilies/grin.gif
duben 07, 2008 17:58
Taky zehlim vsechno, : Bara
uterky, rucniky, lozni pradlo. Sluzba jako mandl tady neexistuje. Moje vrstevnice /- 50 toto nezehli, takze jejich potomci, hlavne dcery, tedy nastavajici hospodynky take ne. Kdyz se nekdy na toto tema hodi rec, koukaji na mne jako na cvoka. Ale ja bych proste nedokazala povleknout deku nevyzehlenou cichou. Oni to jen uhladi rukou.

Nez se objevily automaticke pracky, pamatuju na kazdou treti sobotu v mesici na velke pradlo. Den predem se namocilo pradlo do studene vody v neckach za pridanim mydlovych vlocek. Druhy den rano jsem pak musela (bylo mi asi 13-14) s maminkou do pradelny, zatopilo se v kotli na vyvarku a pak se to uz jen stridalo, prani, moc krat machani, zdimani jak rucni, tak na kliku - pamatujete?, modreni, skrobeni...... a pak uz konecne veseni. Tohle "velke pradlo" (cichy, prosteradla, osusky, atd.)skoncilo az odpoledne. Nenavidela jsem to !!!!!!!!
duben 07, 2008 19:47
... : Bara
chtela jsem upresnit /- 50
duben 07, 2008 19:48
... : Bara
tedy jeste jednou, ono mi to nebere to plus/minus
duben 07, 2008 19:49
Eva : mamča
18 až 20 let je moc dlouhá doba, to já už budu nejspíš v penálu, nebo v tom lepším případě na vozejku.
Budu si muset na svůj podnikatelský záměr najít věkově přiměřenější kamarádku... smilies/grin.gif smilies/grin.gif smilies/grin.gif
duben 07, 2008 20:45
Já si dovolím vmísit se do vašeho babského hovoru jednou vzpomínkou, z let dávno minulých. : strejda
Už je to hodně a hodně dávno. Stačí však naťuknout, zmínit tu třeba mandlování a má mozková flashka se sama zapne.
Býval jsem ještě klukem. Vyfasoval jsem košík vypraného a složeného prádla, kárku a ujížděl jsem na mandl. Nééé, že bych sám mandloval. To ne. Já jsem pouze točil klikou. Tehdy nebyly elektrické mandly, tehdy to byly takové obrovské dřevěné bedny naplněné šutry a to celé na ruční pohon. (Možná jen z pohledu malého kluka byly obrovské). Paní mandlířka?, mandlice? mandlovnice? - to je jedno - zkrátka paní od mandlu rozprostřela rovnoměrně a postupně prádlo na kus látky a tím vším obalila dřevěný válec, který se pak vložil pod tu dřevěnou, pohybující se bednu šutrů. Já jsem se chopil obrovského kola a točil jsem a točil... Na tehdejší dobu to bylo docela vymakané zařízení. Faktem ovšem je, že na tuto činnost byla vymezena jedna celá místnost a to proto, že mandl se pohyboval od stěny ke stěně. Pro tu paní to byla tehdy jakási mikro živnost, ze které navíc ještě odváděla daň tehdejšímu MNV. Chudinka. Nikdy se však nestalo, že by ze strany vypadl válec s prádlem. Na to, že to bylo celé ze dřeva, pouze kolo mělo železné ozubení, bylo to docela vymakané zařízení. Tam bylo takové chytré šoupě, které jsem rád pozoroval jestli se vůbec přepne a představoval jsem si bouračku s protější zdí. Ale vždy se přeplo. Když už byl válec skoro na konci, šoupě se samo přehodilo a i když jsem točil stále jedním směrem, bedna šutrů dostala pokyn, zpátečku, mocně to zaskřípalo a začala se pohyboval směrem opačným. Celé mandlování probíhalo za typického skřípění, protože tření dřeva o dřevo, bedny o vodící postranice, bylo zřejmě veliké. Když paní mandlířka usoudila, že už je prádlo vymandlované, vyndala válce, složila mi prádlo opět do košíku (toho byla polovička), já jí zaplatil korunu za válec a ujížděl jsem domů.
Kdepak dnešní mládež, dnešní vdavek chtivé chtivky, ty něco takového vůbec neznají... Ty jsou o to točení i o charakteristický zvuk dřevěného mandlu úplně ochuzené. Klidně si vezmou zmačkanou košili, zmačkané sáčko, rozdrbané Jensy a jsou IN...
(Ale i já si rád vezmu takovou tu brčálovokhaki (prostě zelenkavou) zmačkanou košili, která se nežehlí, která vypadá jako když ji právě vytáhnete z kraví tlamy a honím vodu...musím se zamyslet jestli je to ješté vůbec módní. Jestli už nejsem dávno OUT.) smilies/grin.gif
duben 07, 2008 22:00
No, vidíš, mamčo, co děláš:-))))) : Eva
mi bereš poslední naději na krásný důchod smilies/grin.gif Děvče, to já si teda určitě nevymyslela, že se během 1 generace žen (matka, dcera)bude odcházet do důchodu nejméně o 10 let později, když si to dnes představím, tak mne jímá občas i dost hrůza smilies/grin.gif
duben 07, 2008 23:10
strejdo, a vonělo to tam? to je totiž na mandlírně nejdůležitější :-) : bb
na mandlu to musí vonět a být tam teplo, strašně ráda jsem nosila koš s prádlem na mandl, ta rozkoš, dotáhnout tam kopec halabala složeného prádla rovnou ze šňůry, jak říkáš vrchovatý koš, a odvézt si úhledný komín bez záhybů, teplý jak upečená houska, voňavý, jak se teplem zvýraznila vůně škrobu,hned jsem to ukládala do skříně, protože zatepla mě to bavilo
za 30 kaček nám paní od mandlu zpracuje nůši prádla, co bych doma žehličkou mořila týden
teď to nosí potomci a kdovíkde se s tím kládí, nikdy teplé nedonesou :-)

duben 08, 2008 00:06
... : bb
jo, a navíc si můžeme vybrat :-) skočit si domů a dojít za dvě hodinky, až si doma na gauči přečteme dámský magazín, uděláme dph nebo uvaříme večeři apod.
nebo si počkat, tj. dozvědět se všechny novinky a drby z okolí
duben 08, 2008 00:09
bb - ta paní za 30 korun vymandluje koš prádla ? : wendy
To je ale úplně družstevní cena !
V baráku jsme měli mandlovnu a tam jsme mandlovali, ona to není žádná velká dřina, namotáš prostěradlo a elektrika vyžehlí, motajíc horký válec. A naškrobené prádlo krásně vonělo, ano, i teplo tam bylo, všechno jak má byt. Když se byty prodaly a společné prostory začaly být soukromé, odhlasovalo se zrušení mandlu. Aby i tento pidiprostor byl všech a všichni, i když nemandlují, tam mohli chodit. Nevím, co tam budou dělat, ale konečně to bude i JEJICH, když už za to poměrnou část platí. Všichni chtějo všechno, ale aby třeba uiklidili kolem baráku, to ne. To pořád chodí stejná parta lidí. Takže - ono to nebude režimem, to je fakt v lidech. Jak říká klasik - lidé jsou různé, blbé a pitomé. ALe ono to půjde i bez mandlu - tak jako tojde v Holandsku, a jak si tam žijí ! smilies/cheesy.gif
duben 08, 2008 07:06
bb, : Petronila
to s tou mrchou neženskou mělo být na mě?
duben 08, 2008 09:44
Bébé, : strejda
ano, krásně to tam vonělo. A navíc, nikdy tam nebyla ta paní mandlířka sama. Vždy tam seděla ještě nějaká místní zpravodajka a probíraly se tam otázky, které zajímaly obě strany. Kdy, kde, co, jak a proč.
duben 08, 2008 09:46
Napsat nový komentář

Pro komentování je potřeba, abyste byli přihlášeni. Pokud nemáte ještě svůj účet, prosím zaregistrujete se.


busy
 
< Předch.   Další >
[CNW:Counter]