![](http://obrazky.kudlanka.cz/pepakouba.jpg) Každou nastávající generaci ti starší kritizují. To známe, že ano. Z té mé generace během puberty však nebylo kritizováno vzdělání a neschopnost, pouze dlouhé vlasy. Holt generace "mániček". Co se týče školství, sice nemám ponětí, co se dnes ve školách učí, ale několikrát jsem nevěřícně sledoval reportéra, který dával 20letým studentům primitivní otázky z české historie. (Třeba jste to také viděli.)
Nikdo
nevěděl, kdo byl Masaryk, co a kdy byla sametová revoluce, kdy přišla ruská
vojska okupovat ČSSR, natož vyjmenovat alespoň dva komunistické prezidenty; a
dokonce měli problém vysvětlit, kdo byl Václav Havel. Jedna odpověď byla, že to byl nějaký zpěvák…Potom se nemůžete divit, že když se snažíte popovídat si s vlastním potomkem (či
vnukem), kolik facek byste během podobného rozhovoru dostali od svých rodičů vy,
kdybyste si s nimi "povídali" tak, jako vaše děti s vámi.
A
ještě jedno: dříve děti neměly nařízený plný dozor. (Tzn., že nesmíte nechat děti bez dozoru - v
Kanadě je to snad do 12 let). Má generace se od 5 let se v okolí domu i po okolí
pohybovala zcela volně.
Tak vám dnes posílám názor jedné matky-pedagožky na současnou úroveň
vzdělání (a chování) našich mladých:
Myslím,
že za problémy ve školství, ale nejen tam, mohou ti, co dovolili, aby se na
vysoké školy nedělaly přijímačky, že se zrušilo plánování a určování počtu žáků
a studentů na 2. a 3. Stupni, a plánování jednotlivých druhů škol, i počty
studentů, které se mají přijmout. A to podle potřeb státu. No, tak by
dnes nebylo tolik zbytečných vysokoškoláků s IQ pod 100.
Vidím
kolem sebe, jak rodiče posílají děti do prestižních drahých škol, kde se nic
praktického a společensky užitečného pořádně nenaučí, jen tam chodí a
"studují". Zeptejte se svých známých, co studují jejich děti! Budete
slyšet názvy oborů, které vám nic neřeknou, protože ani nejsou důležité.
Masmédia, webdizajny, grafické dizajny, nejrozličnější sociální práce a podobné
"obory", takže tito absolventi jsou pak většinou neupotřebitelní.
Ty znuděné mátohy s telefony v rukou,
které stále něco ťukají (s hrubkami, které ani nevymyslíš), a přitom nepřečetly
žádnou pořádnou knihu. Maximálně Harry Pottera, z kterého se stala kniha knih,
skoro bible. Žádný Remarque, žádný Hemingway. Nerozeznají Mozarta od Ravela,
Van Gogha od Dalího, neumí si sami uklidit pokoj, neumí zrýt záhon, neumí
nasekat dřevo, neumí rozdělat oheň, ztratí se v lese, protože tam ani nechodí.
Nic nemusí, tak ani nic prospěšného
dělat nechtějí.
Jsem
z mladé generace znechucená, ale můžeme si za to sami - my, rodiče a
učitelé. Rozvážíme děti do škol auty, všechno jim kupujeme: byty, auta, jen aby
se měly lépe, než my. Vždyť nemají ani po čem toužit, co chtít..
Mají
všechno a přitom nemají NIC. Nemají tužby, nemají snahu, nemají cíl.
Co vy na to?
Váš Pepa Kouba
|