O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé...

Hubnutí s Kudlankou

Hubnuti

Související články

Význam jmen

Význam jmen

Soutěže

Soutěže

Setkání

Setkani

Přihlášení






Zapomenuté heslo
Nemáte účet? Vytvořte jej!

Anketa

VĚRNOST? PODLE MNE JE:
 

JE TO JEJÍ ŽIVOT... PDF Tisk E-mail
Pondělí, 20 srpen 2007

 Máme dvě děti a v podstatě do nedávna bylo všechno docela fajn. Dcera (ta starší) je nyní v předmaturitním ročníku, respektive do něj teď od září měla nastoupit. Ale poslední týdny máme doma peklo. Prostě oznámila, že se na školu vykašle, že to je stejně zbytečnost, ztráta života (!) a že si už zařídila místo jako au-pair někde v Anglii.

 

 

     Není s ní možná žádná domluva. Vím, odkud to pochází, chodí už rok s jedním, co tam před dvěma měsíci odjel za prací. Píšou si a to on jí to všechno tam zařídil. Bohužel, nedávno jí bylo osmnáct a když něco říkáme, tak buď s námi vůbec nemluví, nebo si z nás dělá pohrdlivě legraci. To, že si zavírá dveře před vzděláním (má a měla dodnes velmi hezké školní výsledky), ji vůbec nebere. Prý je jednou dospělá a může si dělat co chce a my nemáme žádné právo jí mluvit do života!

 

     Nejhorší na tom je, že vím, že právně má pravdu. Ale ona o životě zatím nic neví! Ten blázen, co za ním pojede, je nedoučený zámečník a vůbec si nemyslím, že to je ten pravý, se kterým by mohla být jednou šťastná. Bohužel, dcera je zaslepená a nic než jeho a zážitky s ním nevidí. Asi mi nikdo neporadíte, co dělat, protože si uvědomujeme, že nic opravdu dělat nemůžeme. Ale aspoň jsem se vypsala a snad někdo máte něco podobného, tak mi třeba jen řeknete, jak se s tím vyrovnat.

 

     Děkuji, Lída

Komentáře (113)add feed
držím vám palce... : s.tin
mám pocit, že se "svéhlavičkou" opravdu nic neuděláte... Tohle se mi honí hlavou pořád, mám 2 dcery, jen trochu mladší a klidně se to může stát i u nás... Pořád si ve skrytu duše říkám, že kdyby se něco podobného přitrefilo - je to pořád lepší, než kdyby se jim stalo něco hrozného - co už nejde napravit. Takhle maximálně zjistí, že udělaly chybu. A když budou chtít - tak si tu školu dodělají, ne? Sice s většími problémy, ale přesto..
srpen 20, 2007 11:26
hmmm... : Jana
pokud už je takhle rozhodnutá, stálo by za to ji aspoň přemluvit, aby školu úplně nezahodila, ale aby studium jen přerušila (to jde, během roku snad dostane rozum a pak to dochodí)... s tím, že když nebude ani pak chtít, tak ať tu školu pak pustí, ale teď aby si nechala "zadní vrátka".
dal by se s ní nějaký takový kompromis domluvit?
srpen 20, 2007 11:26
klidně ji nech jet : alena tečkovaná
práce Au-pair není nic špatného. Bude v rodině, bude o ni postaráno a naučí se jazyk a rozkouká se po světě. Mimo jiné tam i dospěje a získá přehled. Poikračovat ve studiu může po návratu - nebo může začít studovat tam. Neboj, ona brzo zjistí, že nedoučený zámečník není to pravé ořechové. Bude tam taky navštěvovat večerní jazykovku a tam se seznámí s tolika lidmi, že ji ten její přestane zajímat. Tam se totiž chovají muži k ženám velmi slušně, tak počítám, že nejdéle do měsíce dostane zámečník kopačky. Vím o čem mluvím, sama jsem Au-pair kdysi dělala
srpen 20, 2007 11:28
Nojo, taky myslim. : NČ
Hlavně MUSÍ vědět, že se kdykoliv má kam vrátit, a že jí nebude nic vyčítáno (vidíš, říkali jsme ti to, teď jsme ti dobří, atd...)
srpen 20, 2007 11:40
nedouceny zamecnik : Jasmina
proc nedouceny?Znas ho aspon trochu,kdo to je? Mozna odjel za praci aby mohl Tve dceri neco nabidnout,protoze to s ni mozna mysli vazne a tak prerusil studia,nemusi to znamenat ze je nejaky neschopny,jen zbrkly,coz k mladi patri. Jen aby v te Anglii "za praci" nenarazil na tu ceskou mafii ktera nalakala uz mnoho lidi tam,aby je pak veznili a vyuzivali.Ale dcera jako au-pair nic neriskuje,jen at si to zkusi.Spis to vypada ze tihle mladi lide maji nejake ambice misto flakani se po hospodach a cuchat toulen.Tak bud rada,co jini rodice,vidic ze svych deti trosky,by za to dali!
srpen 20, 2007 12:06
trochu víéc informací: : Lída
ta její au-pair práce je přes něj, přes žádnou agenturu a on je "nedoučený", protože se prostě neučil. A tady dělal zatím jen pomocné práce, tak se rozjel za kamarádem. Nikde nevidím nic positivního, žádnou jistotu. Vloastně ani nevím, kde přesně bude, protože s ní není řeč.
srpen 20, 2007 12:09
tak jí zkus poradit : alena tečkovaná
ať jede, ale přes solidní agenturu - že se tak vyhne riziku - může být přece ve stejném městě jako ten její
srpen 20, 2007 12:17
Víte v čem je problém? : Gita
V té podělané devítce. Můj ročník (až na výjimky) končil na hranici osmnácti (mně ještě ani osmnáct nebylo, když jsem maturovala), brali nás jako děti (mladistvé) a i my jsme si nedovolili vyskakovat a se svým statusem dítěte jsme byli smíření. Ve třídě jsem měla jen jednoho spolužáka, kterému bylo 18 už ve třeťáku, ale spíš mi připadalo, že si víc uvědomoval nevýhody dospělosti (např. mu bylo řečeno, že může mít omluvenku podepsanou rodiči, ale kdyby chtěl být nepřítomný sám za sebe, musí mít zákonný důvod nepřítomnosti jako v zaměstnání a doložit ho, typicky neschopenkou; takže na tom byl vlastně stejně jako my).

Jenže teď jsou "dospělí" stále ještě na střední, které je narozdíl od vysoké hodně o drezúře a takovém tom drábovi, co nad vámi drží knůtu. Jenže právní status je jiný. Je to neřešitelná situace a myslím si, že povinná devítka by měla být zrušena. Myslím, že to má neblahý vliv na psychiku těch lidí a celkově je to něco jako sirky u stohu.

Tím jsem moc nepomohla. Napadlo mě, co třeba takhle dcerušce předhodit nějaké fakany. Fakt nějaké hrozně zlobivé a otravné děti. Už tady, před odjezdem. Aby viděla, co ji čeká. A hlavně, že ji to čeká celý život, pokud se nebude snažit dodělat si aspoň střední školu.
srpen 20, 2007 12:45
no já to vidím trochu jinak : kolemjdoucí
podle má dcera víc rozumu než maminka. Jen ať jede do světa, venku je stejně všem jedno, jestli má naši maturitu nebo ne. Důležité je, že se naučí mluvit, jednat s úřady a možná se jí ani nebude už chtít zpátky. Mimochodem, zeptali jste se toho "nedoučeného zámečníka", kolik tam vydělává?
srpen 20, 2007 13:02
Kolemjdoucí : neonka
Hm, tak proč si teda lidi ve styku se zahraničím píšou na vizitky před jméno Dipl Ing?
srpen 20, 2007 13:21
neonko : kolemjdoucí
to opravdu ntuším, protože pokud vím, tak tuhle zkratku snad znají pouze v Německu.
srpen 20, 2007 13:31
kolemjdoucí - zřejmě nemáš děti, žejo : NČ
.
srpen 20, 2007 13:36
NČ : kolemjdoucí
tak teď jsi mne, čtyřnásobného dědečka, rozesmál....opravdu si myslíš, že je pro dítě to nejlepší držet se máminy sukně do třiceti? Pokud se chce osamostatnit, a hlavně pokud by chtělo vypadnout tady z toho Kocourkova, tak bude mít vždycky moji plnou podporu.
srpen 20, 2007 13:41
to Kolemjdouci : Ling II
To, co rikas je kravina. Maturita, at ceska ci neceska, se bere vsude. Pokud se uchazis o zamestnani v kancelari apod., tva slozka musi obsahovat potvrzeni o studiu. Pokud ti vystaci prace au-pair ci pomocnika, posluhavace a podobne (ac placeneho v GBP) pak je fakt,ze ten 'car papiru' nepotrebujes.
srpen 20, 2007 13:42
Ling II : kolemjdoucí
pracoval jsem v zahraničí (legálně) dost dlouho na to, abych věděl, že to není pravda. Ukaž co dovedeš, to je to co je důležité.
srpen 20, 2007 13:44
to Lida : Ling II
Priklanim se k tomu, si s dcerou pohoviorit a domluvit se na preruseni studia. Zkuste rok (ny gymplu je to OK) a pak se muze vratit a studia dokoncit. Vim o cem mluvim... Sama jsem postavila mamu do Vasi situace. Randila jsem s vyucenym 'opravarem zemedelskych stroju' a rozhodla se, ze se prestehuju k nemu na vesnici, necham skoly (byla jsem prave v maturitnim rocniku) a nadelam si hejno deti. Jelikoz jsem byla presvedcena, ze manzel za humny a Esmeralda v televizi je to prave orechove v dnesnim svete 'konzumu' smilies/smiley.gif)) Mimochodem ve skole jsem patrila k premiantum, jazyky sly samy od sebe atd... mama, kdyz se na hlavu stavela, tak jsem si sbalila kufr a zanechala dopis, ze kdyz se s ni teda neda hovorit a nerozumi vlastni dceri, tak odchazim a osamostatnim se... dokazete si predstavit, jaka hruza to byla pro me rodice.. (PS dodnes je mi lito jaka vsechna prekvapeni jsem jim pripravila a doufam, ze mi to vlastni deti jednou nevrati, tak jak mi mama vzdycky slibovala smilies/smiley.gif )
srpen 20, 2007 13:48
souhlas s kolemjdoucim,Lingu II : whatewa
Pracuji v kancelari a nikdo po me zadne potvrzeni o studiu nechtel(natoz slozku).Pokud umis delat je to kazdemu jedno.

srpen 20, 2007 13:57
pokrac. : Ling II
No.. prerusila jsem studia (spis jsem musela,jelikoz ma 90% absence vyzyvala reditelstvi k memu vyhazovu, a tak jsme obesli pravidla a prerusili skolu 'ze zdravotnich duvodu').. No nikdo neveril, ale po roce jsem se vratila a ten gympl dodelala. S mym milym jsem jeste stale bydlela, on na podpore ja ve skole. Rozesli jsme se az pozdeji.. Po skole jsem se odstehovala do Prahy, prihlasila se na vysokou, ale po rozmluve s mym drahym jsem poznala, ze vysoka neni az tak dobry napad, jak se mohlo zdat, a tak jsem si nasla praci.. ziti dohromady, bezne starosti o zaplaceni slozenek, uklizeni po veceri atd udelaly sve.. muj pritel vecne bez prace, ja ze svych 10tis hrubeho, najem, jidlo a vydaje za oba.. nu, zkratim to. rozesli jsme se a ne v dobrem.. Ja dluhu po krk (jakozt jedina vydelecne cinna sly pujcky v bankce na me jmeno...) Diky pudu sebezachovy jsem se s nim rozesla, dala se do hromady a dnes je vyborne. S nasima mame vyborny vztah a moje mama dodnes vzpomina na ty soky, co se mnou mela..Dnes se tomu uz jen smejem (ja nekdy rozpacite), ale tehda to bylo fakt vazny. Mimochodem neni to tak davno, je mi nyni 25..
srpen 20, 2007 13:57
sum up :) : Ling II
takze, kdyz to shrnu: pokud se s ni dohadate, ona si pravdepodobne stejne udela po svym a odjede za svym pritelem. Zkuste ji ukazat, ze se snazite ji rozumet, chcete pro ni to nejlepsi,ale zaroven berete v potaz jeji vlastni nazor a potrebu ... to preruseni je asi nejlepsi reseni.
No a do UK, at jede jen pres agenturu. Jak se chce branit, kdyz nedostane zaplaceno, bude vystehovana a podobne?? pokud oni nejsou smluvne vazani, drzi je jen dobre slovo a to uz dnes tolik neznamena. Moji kamaradku vyhodili z hodiny na hodinu na ulici (rodina Indu v UK) a potom to je agentura, kdo se musi postarat o ubvytovani ci navrat do CZ.
K tomu co rikala Alena Teckovana mam trochu vyhrady (bude o ni postarano). Dnes uz to neni, co byvalo..mluvim o au-pair.. v okruhu mam temer same spatne zkusenosti a hlasky 'uz nikdy vic'..
srpen 20, 2007 14:02
Mně se zdá, že jí to může jenom prospět. : toulavej
Naučit se starat se a spoléhat především na sebe, je k nezaplacení. A srovnání jak se žije jinde a co úsilí stojí uživit se, se dá takhle snadno zjistit. Školu si může dodělat později. Možná zjistí, že škola ti nezaručuje slušné živobytí a bez ní se klidně obejdeš. Nebo zjistí, že se školou by mohl být život snadnější. Ale bez získaných zkušeností na to sama těžko přijde. Buď ráda, že chce být samostatná a postarat se sama o sebe. Co by za to dala spousta rodičů co se jim děti flákají na pracáku a nechce se jim dělat. Vrátit se snad může vždycky, jestli ten její není grázl a to místo není nějakej bordel. Ať si na netu přečte návod co v takovým případě má dělat, kdyby to byla nějaká bouda.
srpen 20, 2007 14:06
to whatewa & kolemjdouci : Ling II
to uz je asi hodne davno.. taky pracuji v kancelari, prosla jsem 3 ruznyma zemema a nyni kotvim ve Svycarsku. Doklad o studiu byl samozrejmosti vsude. A s tim 'ukaz, co umis' Vam davam ze pravdu obema. I diky tomu mam uzasnou praci, na kterou bych asi v CR moc nepomyslela.. tam se na ty papiry hledi az moc.
To, ze se maji mladi lide osamostatnit je naprosta pravda. Ale proc proboha je to tak urgentni, ze si ani ten gympl nedodelat??? Co az se jednou zamiluje pro zmenu do Pepika od vedle.. a bude si shanet praci v CR a to jen se zakladnim vzdelanim, uzasnou anglictinou a zkusenosti au-pair. A ta anglictina uz taky neni takovy terno. Dneska ji plynne disponuje vetsina mladych lidi.. takze je treba vzdycky neco navic, uz nejen ten jazyk. ale jak rikam, vzdycky zalezi na jakym miste cloveku staci pracovat.
srpen 20, 2007 14:25
ať jsem pracovala : alena tečkovaná
kde jsou pracovala, maturitní vysvědčení po mně chtli vždycky
srpen 20, 2007 14:25
Maturita kariéra : Jelena
A chete vlastně, aby odmaturovala, udělala vysokou školu, dostala práci a do noci denně pracovala, trpěla stresem, jezdila v noci unavená domů, o víkendech by byla na telefonu, téměř bez dovolené, dítě by si chtěla pak pořídit až v 35... Je to opravdu to co po dceři chcete?
srpen 20, 2007 14:50
nechápu : Kamila
proč se do Karly houfně pouštíte? Naposled Jelena - tohle je demagogie. Jediné, co Karla chce je, aby dostudovala nebo aspoň pokud možno jela přes agenturu a ne přes nějakýho nedoučenýho zámečníka. Je to tak těžký pochopit? Nikde není ani náznak toho, že by chtěla, aby dcera udělala i vysokou plus ty další šílenosti...
srpen 20, 2007 15:10
V každém případě je škoda nedodělat školu, : wendy
která jí šla, na které měla dobré výsledky a věnovala tomu už 3 roky života. Maturita přece nikomu nebrání vyjet do světa a teorie, že každý zaměstanavatel kouká jen na to co umíš a papíry jsou mu šumák pokulhává. V každém případě dostudovat je plus. To se mohla zrovna jen vyučit a pak tradá do světa na zkušenou. Zkušenost je k nezaplacení, ale až takhle? To je zbytečný, ne. Kdyby nebylo zámečník-nezámečníka, asi školu v klidu dodělá. Ach jo. No jestli si moudrá osmnáctka usmyslí že pojede, tak hlavně aby se v pořádku vrátila, živá a zdravá. smilies/kiss.gif
srpen 20, 2007 15:11
KAmilo, : wendy
taky na tyhle věci nedokážu koukat s nadhledem - ono to nějak dopadne...
srpen 20, 2007 15:25
já myslím, že se tu do Lídy nikdo nepouští. : toulavej
Za sebe mohu říci, že každý udělá v životě hodně blbostí a neslyší dobré rady svého okolí a musí se spálit sám, aby se dostal k některým životním pravdám. Umetání cestičky nepřináší nic dobrého. Na všem špatném se dá najít něco pozitivního, třeba ty zkušenosti nebo ta samostatnost. Nikdo tu neříká, že nedodělat školu není škoda. Je to škoda, jenže srdci se poroučet moc nedá, vždyť příběhů žen, které, ovládány srdečními záležitostmi, dělají absurdní věci, je plná Kudlanka . . . Tedy závěrem, nevidím to jako katastrofu. A těch mladých s plynnou angličtinou určitě nebude většina.
srpen 20, 2007 15:36
to teda neni : alena tečkovaná
já mimo jiné angličtinu učím a to co mám možnost slyšet v tramvaji, či v metru - škoda mluvit. Většinou na sebe koukají jak telata nerozumějí ani slovo.
srpen 20, 2007 15:50
AJ : Ling
Tak jsem se asi sekla s odhadem,ze plno mladych lidi ma plynny jeden svetovy jazyk. Soudila jsem podle znamych a taky konkurence na pracovnim trhu. Vetsinou totiz byla anglictina zakladem a k tomu dalsi jazyk. Takze se omlouvam za unahleny usudek. smilies/undecided.gif



srpen 20, 2007 16:24
ještě mě napadlo, kdyby už ten odjezd byl nevyhnutelnej, : toulavej
vybavit dceru telefonní X kartou. Pro emergency volání z ciziny skvělá věc když nemáš peníze. A zjistil bych si, včetně všeho papírování, jak funguje posílání peněz přes Western Union. Tahle banka má filiálky po celém světě, u nás na každé poště a za poplatek zprostředkuje rychle posílání peněz. Pro případ, že by dceři došly a chtěla se vrátit domů . . .
pro Ling - tady se nemusíš omlouvat, nic špatného jsi neřekla - byl to Tvůj názor, nic víc.
srpen 20, 2007 16:44
Skvělý, toulavej ! : wendy
To je vidět praktik. smilies/wink.gif
srpen 20, 2007 16:48
v zivote nikdo po mne maturitni papiry nechtel : Polarka
Fakt je ze kdyz ma tesne pred maturitou, je to skoda, ale zadna tragedie. Mozna taky vidi jako kladnou vec odpoutani od rodiny, zit sama a zodpovidat sama za sebe.Mimochodem.....myslim Lido ze toho nedouceneho zamecnika ma casto na taliri a uz je to jeden z duvodu proc rebeluje.
Ja jsem mela pred sebou predstavu, ze nikdy nedospeju. Maminka, vseovladajici babicka, velky dum kde pro mne byl uz prichystan dalsi byt. Jenze ja jsem to nechtela. Chtela jsem mit svuj zivot ve svych rukou. Jo jasne pak jsem poznala jak mi rodina chybi...ale nikdy jsem toho nelitovala, ze jsem odesla. Jinak naprosto souhlasim s Jelenou. Ja bych se do Ceska vratit nechtela, i kdyz dneska bych mela moznost, mam tam prazdny dum. Bohuzel. Ale co tam? Neprijemni zavistivi lide, platit se tam za chvili bude i za dejchani. Kdo vyrizoval neco na ceskych uradech ma vzpominku do konce zivota.
srpen 20, 2007 17:30
polarka : kolemjdoucí
konečně někdo rozumnej...
srpen 20, 2007 17:41
díky vám všem. : Lída
Ale - nikdo jí to, že on se nedoučil, doma nepředhazoval. Nevím, kde jste to vzali.
Anglicky dcera umí už teď velmi dobře, dělala o prázdninách průvodkyni a byli s ní velmi spokojeni.
Chápu, že je plno lidí, který jsou spokojeni i bez maturity, ale nezlobte se, v dnešní době se do slušného zaměstnání prostě se základním vzděláním nedostanete.
A nevím, kde Polárko žiješ, ale tady, kde bydlíme my, žádní nepříjemn í závistiví lidi nejsou, nevím, co jsi kdy na českých úřadech vyřizovala a jak dlouho jsi pryč. Asi hodně dlouho. Ovšem nějak mi to připomíná přísloví "Poturčenec horší Turka". Nemám ráda, když někdo, kdo se odstěhuje ze své země, ji pak pomlouvá.
Omlouvám se, ale nedalo mi to.
srpen 20, 2007 18:04
a co kdyz : Jasmina
to neni pomlouvani ale jen konstatovani? Faktem je ze clovek to citi podle vl. zkusenosti;-ja se do Cech vratit uz nehodlam a proc po tom touzili kdysi stari emigranti, to proto ze pamatovali Cechy jeste pred valkou a verili ze po revoluci to bude zas jako driv.
Jinak souhlasim s tim ze je jeste hodne vlidnych,nezavistivych lidi v Cechach,jenze jak taci vystrci ruzky....dostanou pres ne,tudiz to v Cechach na lepsi casy nevypada.
Fakt to nemusi byt pomlouvani,jen pohled z venku,kdyz Lido dovolis,clovek co je venku,ma s cim porovnat.
srpen 20, 2007 19:00
Jasmíno, všude žijí lidé dobří i zlí. : Lída
Chápu že máte důvod bydlet tam, kde bydlíte. Ale myslím, že špatní lidé ksou i tam, kde žijete vy. Ovšem říkat, že v Čechách jsou jen"Neprijemni zavistivi lide, platit se tam za chvili bude i za dejchani. Kdo vyrizoval neco na ceskych uradech ma vzpominku do konce zivota." - tohle beru za opravdu zlý. Nečetla jsem ještě ani jednou, že by nějaký Angličan, který žije jinde, psal: v An glii jksou zlí a závistiví, přípůadně Francouz, co žije jinde -ve Francii jsou zlí a závistiví, atd. To - nevím proč - píšou jenom Češi, kteří už hodně dlouho žijí někde ve světě. Nezlob se, nikdy jsem neviděla nikoho jiného kálet do vlastního hnízda, jako to dělají Češi, co emigrovali.
No nic, promiňte, já osobně jsem ráda, že žiju v Čechách a jsem tu spokojená. Všude je chleba o dvou kůrkách, říká se.


srpen 20, 2007 19:37
ano : Jasmina
spatni lide ziji vsude.Zdejsi cizinci maji opacnou vlastnost,-kaleji na zemi,ktera je hosti,ikdyz zde ziji lepe,tedy urcite financne a vracet se jen tak nehodlaji.
Ale zpet k cechum,jak jsem jiz psala,mnozi si delaji nazor podle vlastnich prozitych zkusenosti. Tolik zla co v Cechach jsem proste za 15 let zivota za hranicema,-nepoznala.Nic jsem neprovedla,do Cech mohu kdykoliv na dovolenou,-to zlo slo od lidi,ne od ustavy.Kdyby byla chyba jen ve mne,pak nebudu spokojena nikde,si myslim. A nechci kalet,nase zeme je krasna a mam radost ze se lidem preci podarilo nasi prirodu ozdravit,ze skoro kazdy cech si umi poradit skoro v kazde situaci,-coz se neda rici o kazdem narodu,ze jsou cesi vice skepticti a neuveri kazdemu nesmyslu-velice dobra vlastnost.Rekla bych ze cech (vseobecne samozrejme) je bud shnily nebo zdravy a silny,nic mezi tim.Kdyz je cech dobry,muze se kdokoliv kdykoliv na nej spolehnout.jen takovych asi dost ubylo.To je muj nazor,proto Polarku nevidim jako pomlouvajici ale jen konstatujici. Nakonec,-proc lide odejdou z vlastni zeme? Prece,kdo by odchazel,kdyby doma dobre zil?
srpen 20, 2007 21:30
Lido : Aknela
Je to tezky, ale dcera si na urcite veci bude muset prijit sama. Nedodelat si sice maturitu, kdyz uz k ni ma jen kousek, je blbost...ale zase neni vsechno ztraceny, do skole se muze koneckoncu vratit. Znam dost lidi, kteri ten "car papiru" v sestnacti, sedmnacti nepotrebovali a pak najednou ve dvaceti se hbite vraceli do skol. Jen to bude mit proste tva dcera slozitejsi.
Ja jsem mela to stesti, ze jsem odmaturovala v sedmnacti a pak se vydala do sveta. Mym rodicum taky nejspis nebylo moc lehko u srdce, protoze jsme prezivali jak se dalo, ruzne nelegalni prace, zivot na ulici...Take jsem tenkrat odjela s tim mym jedinym idealnim princem a kdyz se na to tak zpetne divam, tak ten nas odjezd byl zacatek konce. V tech zhorsenych podminkach ve kterych jsme zili, jsem si totiz uvedomila, ze ten muj ideal je v mnoha vecech k nicemu a zacala jsem se na nej divat bez ruzovych bryli. Sveho odjezdu tenkrat nelituju, naucilo me to dost...a doslo mi, ze moje naivni predstava, ze toho spoustu umim i bez skoly, je blbost. Nakonec i na vejsku pak doslo. smilies/wink.gif
srpen 20, 2007 23:38
Ahoj Aknelo, to je snad nejlepší, co tu bylo napsáno! : kiwi
Snad to Lídě a její dceři vyjde taky, je vidět, že když jsou základy dobrý, tak člověk zas až tak moc nesklouzne. Připojuju se - škoda maturity, ale snad tahle "hormonální záležitost" - já totiž za tím útěkem nic jinýho nevidím - nebude mít dlouhé trvání a dopadne to tak, jak píšeš ty.
Budeme jim určitě všichni přát štěstí.
srpen 21, 2007 07:24
Aknelin příspěvek mi připomněl : Gita
příběh mojí kamarádky. Už na střední byla doslova blázen do koní. Na školu kašlala a furt byla jen na ranči. Výsledky ve škole podle toho vypadaly, několikrát málem propadla. Byla rozhodnutá, že na vysokou nepůjde (na co?). Výsledek: asi po 4 letech zjistila, že je problém sehnat dobrou práci (tedy takovou, jakou si zřejmě představovala). Následoval návrat do školy. Jenže už jí v té době bylo 22, otec v mezidobí umřel, takže ekonomická situace rodiny se zhoršila..., zkrátka už to nebylo všechno tak jednoduché, jaké by to bylo, kdyby se školou začala hned po maturitě. Takže šla na vojenskou akademii, kde studenti mají v podstatě status pracujícího. Nebyla tím pádem typický vysokoškolák (místo 3 měsíců prázdnin 4 týdny dovolená, každý den nástup a běh na oválu...; ale zase měla peníze). Po vystudování podepsala kontrakt s AČR na několik let, takže až jí skončí, bude jí hodně přes 30. Práci má ale zajímavou, jezdí po světě... Nevím, jestli je to ideální, ale je to právě ukázka toho, jak jedna holka zjistila, že vzdělání není na hvězdičku (a že naopak nějakou tu hvězdičku na frčku může díky němu získat smilies/wink.gif).

Upřímně se trochu divím těm názorům, že vzdělání v zahraničí není potřeba a že záleží jen na tom, co umíte. Spíš z toho, co vidím já, bych řekla opak. Některé profese jsou v zahraničí velmi žádané, např. zdravotní sestry, ale i ty si tam např. dělají různé certifikáty, které platí v celé EU (např. na rehabilitaci). Pochopitelně, není to zadarmo.

Jak tak píšu jsem si ještě vzpomněla na jinou známou, učitelku angličtiny a výtvarné výchovy, která se provdala do Anglie. Neměla proto problém získat pracovní povolení, ale sehnat práci odpovídající jejímu vzdělání. A tak zase šla do školy (placené), kde si dělala nějakou nádstavbu na tu výtvarnou výchovu (protože s angličtinou tam díru do světa udělat nemohla smilies/wink.gif). Kdybych to tedy měla shrnout, potřeba vzdělání hodně souvisí s tím, co chcete dělat. Jestli se spokojíte s méně kvalifikovanou prací, asi je opravdu nepotřebujete.

Co se týče au-pair, připojuju se k těm, co psali, že už to dnes taky není takové terno jako dřív. Hodně holek nemá zrovna dobrou zkušenost (narazí např. na rodinu, se kterou si nesedne, zejména z jiného kulturního prostředí... a agentura kolikrát holku nechá ve štychu, protože její výhrady vůči rodině neakceptuje). A fakt je jeden - jak dlouho se dá "živit" děláním au-pair? Podle mě maximálně pár let, protože ta holka kolikrát má v té rodině pozici většího dítěte nebo ji péče o děti dává natolik zabrat, že nemá čas na vlastní život. Jak kvalitní angličtinu se taky naučíte od žvatlajících děti??? Takže nejsem příznivec au-pair, dokonce ani "obráceně" (často dojde k tomu, že se mladá au-pair více než sblíží s otcem rodiny - takovou časovanou bombu bych si já osobně do domu nevzala ani omylem).

K závistivosti Čechů (pochopitelně těch, co tady hnijí na rodné hroudě). Počítám se mezi ně taky. Jen proto, že mám na některé zahraniční výdobytky svůj názor, se za závistivce nepovažuju. Někdy taky bývá za závistivce označen ten, kdo se nebojí říct svůj názor. Zvlášť, je-li odlišný od toho, co chce daná osoba slyšet. Mám totiž takovou zkušenost, že např. Nizozemci, Belgičané nebo Angličané jsou poměrně falešní anebo prostě jen svoje názory neříkají.
srpen 21, 2007 08:00
Máš pravdu Gito : wendy
taky se přikláním k podobnému názoru k závistivosti. Nikdo není rád, když se o jeho zemi špatně mluví, ale snažím se být obkjektivní a vím, že tu nedostatky jsou. Ale přece ne jen nedostatky. A taky se setkávám s tím, že když něco kritizuju, předhazuje se mi, že závidím. Já to na potkání nevykládám, ale tady to teda napíšu. Nikdy jsem se neměla lépe než teď, a to jak po finanční stránce, tak i po té druhé. Jsem babička-čekatelka, celou rodinku mám v cajku, kolem sebe pár výborných přátel, za pár dnů si odlétám na dovolenou do Číny, a až půjdu do penze, pravděpodobně budu mít docela výnosné podnikání. Neberte to prosím jako vytahování, to je to poslední, co bych chtěla, a nejen tady. Spousta lidí se určitě má ještě mnohem lépe, ale mě tohle úplně stačí. Byla bych taky blázen, kdyby ne. Já jen že vážně nikomu nic nezávidím, nemám nejmenší důvod. Takže když něco kritizuju, není to závistné pokřikování. Jen nejsem slepá hluchá a jak píše Gita, na některé zahraniční vydobytky (i na některé naše) mám kritický názor a ne vše se mi líbí. Ale to vše neznamená, že se mi zde nelíbí nic.
Po roce 1968 jsme mohli emigrovat do Švýcarska, nakonec to nedopadlo, moje maminka odmítla odjet. Otec hrál ve filharmonii na housle a měl tam už dohodnutou slušnou existenci, oba mluvili francouzsky a německy, ideální konstelace. No, nejeli jsme. A tak jsem si už kolikrát říkala - kde bych asi byla, čím bych byla, psala bych na Kudlanku, nepsala....
TAkže asi tak lidi. smilies/wink.gif
srpen 21, 2007 08:41
Wendy, Čína, ty se máááš...doufám, že se ti podaří hodně nafotit, a napíšeš reportáž na Kudlanku :) : bb
nejlépe několik na pokračování...o všem, co uvidíš, o lidech, jak žijí, pracují, vaří, milují, namlouvají se, a tak vůbec smilies/smiley.gif o přírodě...a jestli psi jen jedí, nebo je mají i za mazlíčky a přátele...Taky mám Čínu na seznamu zemí, do kterých se doufám během příštích 22 let (tj. do důchodusmilies/smiley.gif podívat, i když nejlepší by to bylo do 45, což už nestihnu. Ale co, ve 20 jsem nedoufala že někdy uvidím Afriku...

srpen 21, 2007 10:02
Jinak k té závisti a pomlouvání rodné země, jak tu byla řeč...já to přímo nesnáším :) : bb
Podle mě to u normálních lidí funguje jako s rodinou, rodiči - i když známe jejich chyby, vadí nám dost věcí a nechceme s nimi trvale žít, zařídíme si vlastní život, odcházíme s tím, že víme, čeho se rozhodně chceme vyvarovat, které jejich chyby nechceme opakovat, a taky v nás zůstanou třeba některé křivdy, nespravedlnosti - tak si uvědomujeme,
srpen 21, 2007 10:16
... : bb
že dělali co uměli, dali nám co mohli, že nikdo nemůže překročit své hranice a možnosti, a tak se poučíme, ale rodiče nepomlouváme...a už vůbec ne veřejně a před cizími. Tak se přece nechová dospělý, vyrovnaný, rozumný člověk. Víme co je špatně, co chceme a nechceme, chceme to jinak, žít po svém, proto jsme odešli, ale taky víme, že nic není černobílé a my nejsme dokonalí.
srpen 21, 2007 10:18
Je to dlouhý, dostala jsem to e-mailem... ale třeba se vám to bude líbit: : ivanka
Pět pravidel pro přežití dospělosti svých dětí
Formulovat pravidla, která by vás měla uchránit před nečekaným, vynuceným, každopádně předčasným odchodem dětí z domu, je dost obtížné. Lze ale stanovit některé zásady, které vám umožní tuto situaci přežít.

>> Nic od svých dětí nečekejte.
Mám na mysli takové abstraktní pojmy, jako je vděk, oddanost, poslušnost a podobně. Vy jste otec, fajn, ostatně byl jste u toho. Stejně jako váš otec byl u vašeho početí. Vy jste bral od svého otce a předáváte to dál. Vaše děti to udělají stejně, pokud tedy nebudou tak chytré či vychytralé, že si raději žádné potomky nepořídí. Co byste tedy chtěli?

>> Nevkládejte do svých ratolestí žádné naděje.
Ač to zní podobně, je to něco jiného. A ač to zní staromódně, spousta otců to dosud dělá. Nedostal jsem se k filmu? Můj kluk to dokáže! Byl jsem levák na hokej? Můj kluk bude skvělý. Nepodařilo se mi vystudovat vysokou školu?
Moje dcera půjde na práva, medicínu a filozofii zároveň. Zpackal jsem v politice, co se dalo? Moje holka bude sociální demokratka... Pokud je váš potomek normální, dá vám to pěkně sežrat. A pokud ne, vaše ambice naplní. Chvíli budete hrdí, ale pak si uvědomíte, jací jste ve srovnání s ním ve skutečnosti ubozí břídilové...

>> Neochraňujte je přespříliš.
Pocit bezpečí je pro děti zásadní a neméně důležité pro ně je vědomí, že doma najdou vždycky útočiště. Aby si to uvědomily, měly by mít možnost vyzkoušet reakce zbytku světa na jejich chování. Touží po samostatnosti? Sláva - jen do ní. Jakmile jim ale jejich samostatnost přinese problém, musí si jej vyřešit samy.

>> Nevměšujte se jim do jejich života.
V praxi to znamená raději se kousnout do jazyka než se vnucovat s nějakou radou nebo pomocí. Jestli něco z toho chtějí, ať si o to řeknou. Vy pak zvážíte, zda se vám chce jim vyjít vstříc.

>> Berte je, jaké jsou.
Musí vědět, co si mohou dovolit, a jaké to pro ně bude mít důsledky, pokud tak nebudou činit, ale zbytek je na nich. Hledání své životní cesty, ohmatávání světa kolem sebe, to za ně nikdo neudělá. Oč víc je budete poutat, o to víc budou chtít od vás prchnout.

(dobrý, ne?) smilies/grin.gif
srpen 21, 2007 10:21
wendy, přeju ti báječný zážitky, určitě je pak napiš!!! Ale - snad bys tam neměla jezdit autobusem... : kiwi

srpen 21, 2007 10:30
jo, a připojuju se k bb - nadávat na "rodnou zem" dokážou jen odpadlíci. : kiwi
smilies/angry.gif
srpen 21, 2007 10:32
k pomlouvani sve zeme : Ling
Taky si prisadim.. Cesi jsou asi jedinzm narodem,kdo toto praktikuje. Taky jeden z mala narodu, kdo pri sobe tak nedrzi v cizine. Vetsinou jsem okamzite narazila na italske komunity, francouzske, o americanech ani nemluve, ale Cesi v cizine se horempadem snazi zapomenout odkud jsou. A cokoliv by jim to melo pripomenout neni moc vitano. Ale jak uz tadz mnozi rekli. Zalezi na jedinci... A nekdo tady psal, ze lidi sde vystehovavaji protoze jsou u nas lidi zli? Neni to tak.. Ja osobne sla kvuli praci a penezum. Domu jezdim jednou za dva mesice a vzdycky se moc tesim!! Za tu dobu, co ziji venku, jsem k nam do Ceska (hlavne do Prahy) uz poslala takovych cizincu na navstevu, ze bych mela dostavat provize smilies/grin.gif Ale hlavne, vsichni se vratili nadseni krasou me zeme a privetivosti lidi... pravda ze Cesi dokazou bzt hodne zavistivi, ale myslim, ze v tom hraje svou roli i historie a ze to proste prejde..
srpen 21, 2007 10:34
z a y me na tomhle PC asi zabiji. : Ling
..
srpen 21, 2007 10:35
Urady : Ling
.. jen z osobni zkusenosti. Pro me jsou nase urady normalni a misty velice vstricne (napr. mestske urady) v porovnani napr.s Ukrajinou, Madarskem ci Svycarskem. A slavne Svycarske banky??? To je panecku obcas Kocourkov. Ale prave diky pobytu v zahranici jsem si mohola utvorit vlastni obrazek. Kazda zeme ma neco, co ten jeji obcan povazuje za ostudu a tak.. Ale jen my to vytrubujem hrde do sveta a jeste jsme pysni,jak jsme na ten hnus,odkud pochazime, vyzrali.
srpen 21, 2007 10:40
Díky, holky, budu se snažit : wendy
zjistit co jen půjde, autobusem jezdit nebudu, psy zkontroluju, zeptám se co tam lítá za alergeny v září, všechno vyfotím a pak se z toho možná trochu zblázním...
bb,, mně je víc než tobě a ještě mám plánů, jéje! třeba Mauritius. Přeju ti aby se ti na cestách libilo a taky šťastné návraty. Taky bychom mohly vyrazit někdy s toulavým....
ivanko,, dobrý, ale asi bych tak zcela nedokázala nic od dětí neočekávat. Ne že bych je cpala do něčeho, co jsem sama nedokázala, to někteří falešně ambiciozní rodičové s oblibou dělají, ale mám radost ze všech jejich úspěchů. A očekávám, že budou aspoň trochu spokojené. Je to třeba sobecké, protože to dělá radost mně, ale hlavně aby měly radost ze života ony, ne ? Co víc si člověk může přát. Aby nebyla válka a aby se rodiče nekoukali do hrobů svých dětí...
srpen 21, 2007 10:42
nemyslím to zle, ale Alenko yukonská alias Polárko - : kiwi
pokud si vzpomínám, tak ty jsi odešla do světa kvůli tomu, že jsi byla zklamaná ženáčem.
A podle toho, co jsem četla ve tvých zážitcích, tak jsi se nějak moc růžově v Tunisu a Egyptě neměla. Spíš jsi musela brát zavděk hodně nepříjemnými věcmi!
Jestli tady máš prázdný dům, do kterého se nevracíš, to je tvoje věc, ale chápu, že po celém životě prožitém jinde, seš už doma tam.
Ale - nadávat na Čechy, i když už tedy Češka nejsi, to není zrovna věc, na kterou bys měla být pyšná.
Jak říkám - nic ve zlém.
srpen 21, 2007 10:45
máme sousedy : bb
v 80. letech odešli do SRN, jen z ekonomických důvodů, ostatně jako drtivá většina emigrantů, automechanikovi a kuchařce skutečně žádný politický útisk nehrozil
vrátili se v 93., ojetou mazdu, koupili byt, první roky žili z úspor, "přece nebudou pracovat když nemusí", nosili nos nahoru a pořád dokola mleli o Německu, jaký je tam pořádek, výdělky, lepší zboží, ceny (v 90.letech tu ještě nebyl výběr zboží jako dnes, výdělky malé a ceny
srpen 21, 2007 10:45
... : bb
vysoké), systém, atd. atd....mluvili plynně německy, mizerně česky (po 9 letech!!) s německým přízvukem...až jsem se jednou otázala, proč se tedy vraceli, když tam jim bylo tak skvěle, že na jejich místě bych zůstala, vždyť vzali děti ze škol, od kamarádů, dle svých slov tam nechali přátelé, pěkný domek, pěknou práci, a ani se nevrátili domů...nejdřív plno řečí o tom, jací jsou vlastenci, jak se jim po domovině stýskalo...později začali přiznávat barvu...bavoráci jsou studení čumáci a nikdy je mezi
srpen 21, 2007 10:46
... : bb
sebe úplně nepřijali, v práci si polepšili jen finančně, ale cítili se - no asi jako Ukrajinci u nás před 10 lety - poslední z posledních, v utečeneckém lágru v Rakousku to taky nebylo nic moc, obzvlášť, když jejich 4letá princezna si tak zvykla vybírat oblečení z kontejnerů charity, co tam bylo k dispozici, že pak i v Německu šokovala sousedy, když naběhla k popelnici a vybírala...Najednou jim bylo Česko dobré a šupem se vrátili, bohužel jen aby oslňovali materiální úrovní. Že tudy cesta k domovu nevede se ukázalo.
srpen 21, 2007 10:48
... : bb
Staří kamarádi, na které "zapomněli", už taky zapomněli, noví se nenašli, nikdo se nechtěl přátelit s někým, kdo dával najevou, jací jsou Češi póvl, peníze se rozkutálely, museli si hledat paráci, dceru vyhodili z internátu, že kradla spolubydlícím peníze, později ji vyhodili i ze SŠ, auto nevyndali z garáže, aby se neojelo, na výlet nanejvýš do hospody na oběd, dnes jsou rozvedení, prodávají byt..a my, nad kterými ohrnovali nos, že co je nám platné vdělání a knihovna přes celou stěnu, když máme ojetou škodovku a do
srpen 21, 2007 10:49
... : bb
nového bytu jsme si dva roky nemohli koupit koberce, stále žijeme a pracujeme a studujeme jako dřív, nerozvádíme se, budujeme firmu, dům, jezdíme k moři, do hor, do divadel a na koncerty, děti, tehdy oblékané v sekáči, jdou do gymnázia a na vysokou, a auto je pro nás pořád dopravní prostředek, ne způsob jak si mastit ego smilies/smiley.gif


srpen 21, 2007 10:50
... : bb
Zcela opačně působí příběhy lidí, které však znám jen z televizesmilies/smiley.gif třeba pán, který 50 let žije v Jižní Americe, založil rodinu, vybudoval podnik, postavil dům, suchou oblast oživil vodou z vlastního vodovodu, v širokém okolí požívá značné vážnosti, dodnes mluví plynně česky, téměř bez přízvuku, o své vlasti mluví pěkně....Tak nějak si představuju člověka, o kterém se říká "je solí země". Ať už si vybere jakoukoli zemi k tomu, aby ji osolil, nezanevře ani na tu rodnou, ví odkud přišel a že i to špatné ho formovalo a dovedlo tam kde je teď.
srpen 21, 2007 10:51
... : bb
jo, a na rozdíl od těch prvních nikomu nic nezávidí, protože ví, co to stojí práce a úsilí něco vybudovat, ať je to cokoli
jinak s našimi úřady jsem neudělala nikdy špatnou zkušenost, chápu, že jsou to jen lidi, podle toho s nimi jednám, asi se mi vrací co vysílám, nebo mám prostě štěstí, protože zatím mi žádný ouřada nic nezkomplikoval, spíš naopak...a bez úplatku smilies/wink.gif a jestli nám někdo něco závidí, tak o tom nevím - s výjimkou těch vlasteneckých emigrantů, ty každý náš pokrok naštval, hehe
srpen 21, 2007 10:54
napsala jis to báječně, bb : kiwi
přesně s tebou souhlasím. Je legrační, že tuhle debatu vedeme zrovna dnes, co?

srpen 21, 2007 10:58
je to přesně to, : alena tečkovaná
o čem jsem tu už psala a co mě v osmašedesátým odradilo od emigrace.Měla jsem kamarádku, která dělala v českém klubu v Londýně barmanku. Já tam za ní chodila, pokecat si česky pro mě bylo jako přezout se z jehel do bačkor. Ale jinak to byl děs běs...upozorňuju - nikdo tam nebyl chudej, nebo neúspěšnej. Ale jinak- Dolní Horní hadr.Jeden pomlouval druhýho, když jste odešli, nebo šli na záchod, mohli byste si být jisti, že vás rozcupujou na cucky. Ty co zdrhli před válkou pomlouvali ty co zdrhli po válce, ty co zdrhli po válce, pomluvali ty "nový" co zdrhli po osmašedesátým - a tak dále a tak podobně. Ty co sem směli jezdit, pomlouvali Česko, Moravu a Slezko, ty co nesměli, rovněž a říkali, že by sem jaktěživo nevkročili. A člověk cítil, jak jim to rvalo srdce na kusy a jak strašně by chtěli zpátky to, co už nikdy nešlo vrátit. Jo, nevkročíš dvakrát do téže řeky.....ta negace je v nás hluboko uložena. Přes veškerý opitismus si v sobě neseme balvan smutku a obav se na něco těšit a mít z něčeho radost - z obavy, že bychom o to mohli snadno přijít. Na tomhle kousku země nikdy nebyl snadný život, není a bohdá taky nebude - o to už se naši sousedé postarají. Ale je tu něco, co nedokážu specifikovat, co máme uloženo hluboko v sobě a bez čeho jsme zoufalí - byť furiantsky tvrdíme opak. Ale je dobré vlast tu a tam opustit, aby si to člověk uvědomil.
srpen 21, 2007 11:00
Wendy, správně, jen plánuj a těš se :) : bb
kdysi jsem si říkala, že co nestihnu do 30, už nebude nikdy takové, protože v mládí ty prožitky jsou silnější, a prožité s mladým tělem mladým duchem budou lepší smilies/smiley.gif dnes je mi 39 a už to neřeším, vnímám a prožívám a děkuju za to, že mi není 80 smilies/smiley.gif)
srpen 21, 2007 11:01
jo, o dokonalém Švýcarsku vím taky své, : bb
otec dostal po revoluci nabídku jedné švýcarské firmy, aby u nás založil a vedl pobočku, takže do Švýcar občas pracovně zavítal, no a kamarádka zase pro změnu odjela s manželem - oba vysokoškoláci - a s malým dítětem na tři roky do Kanady, na zkušenou...zkušenost paráda, prostředí i lidi fajn, zůstat tam ale rozhodně nechtěli... s odstupem člověk získá nadhled, každému doporučuju občas odsud odjet, někdy stačí i týden dva, aby se to v hlavě urovnalo...ale hodnotit, kde jsou horší lidi, způsoby, úřady atd., to bych si vážně netroufla

srpen 21, 2007 11:07
kiwi : bb
no teda...vidíš to smilies/smiley.gif úplně jsem zapomněla smilies/smiley.gif
a to mi před chvílí volali z Prahy, že se vrátí včas, cesty ok, nikde žádné tanky...a mně to ani nesecvaklo .)
srpen 21, 2007 11:11
Pěkně jste to holky napsaly, mluvíte mi ze srdce a není moc co k tomu dodat : wendy
jo, domov je tam, kde jsme hráli kuličky a ne tam, kde si pověsíte klobouk, můžete vycestovat a být spokojený a úspěšný i jinde, proč ne. Ale domov je jen jeden i když baráků můžeme mít po světě hafo.
Dnes máme to výročí a já vzpomínám, jak mě táta toho dne stáhnul z nákladního auta u rozhlau a dofackoval domů, nikdo nemohl vědět jak to dopadne, zamknul mě doma ve špakzu a až po dvou dnech vypustil ven, aspoň jsem pomáhala tisknout plakáty s Kantorkem. Vzpomínám taky, jak jsme ještě 21.8 1969 chodili s trikolorou s černým páskem a o rok později už by vás za to vyhodili ze školy. Musím si zase někdy přečíst Mňačka nebo Strmou stezku, člověk rád zapomíná.
bb,, ta knihovna,to máme společnou úchylku. Triko si koupím v sekáči, ale Příručku potápěče nebo Z lásky k ostrovu Philae musím mít. Až se jednou budou po mě likvidovat knihy, tak z toho pozůstalé šlehne.... smilies/cry.gif
srpen 21, 2007 11:22
Tak Švýcarsko - a nescházelo mnoho a já tam mohla být... : wendy
Mnoho mlaďáků mi vyprávělo, že vydělat peníze dobrý, pocestovat dobrý, naučit se řeč super - ale vracejí se třeba houfně ze Států pak dom. Jiná země, jiný mrav. Takové kamarádství jako tady, srocovat se v bytech na kafíčko, a nejen pořádat velké párty, to se tam prý moc neužije, například. Nevím. Ale asi jim to chybělo. Nejsem pecivál, být mladší už někde určitě jsem. Na zkušenou, a pak zřejmě zpátky...
srpen 21, 2007 11:29
ano ano : Jasmina
Psala jsem jiz,kdyz cech je dobry,tak je dobry.Jak psala Gita o belgicanech,holandanech,tak s ni souhlasim (anglany neznam bliz).Takze mohu rici ze naopak v Cechach jsem se malo setkala s tim,ze kdyz nekdo neco slibi,ci navrhne...ze to vlastne nemysli vazne,jak zde mam zazito mnohokrat.Proste vsude je neco.Ale psala jsem ze clovek jedna a citi dle vl. zkusenosti.Kdyz jsem v me zemi vypravela o Italii,o tom jaci jsou atd.mnozi mavli rukou,at nekecam a kapnu bozskou,ze jsem urcite tam slapala.tehdy mne pekne srazili hrebinek,zde ale nikoho nenapadlo ze bych se v Italii nemohla zivit poctive,-normalni praci.No,to je jen jeden priklad,takovych srazeni hrebinku bylo mnoho.Potom jsem se usadila v Belgii a shodou nahod poznala ceske studentky a po te jejich rodiny.Tak skvele lidicky az to srdce pohladilo.Takze jsme se navstevovali,muj manzel vyjel do Cech vlastne az se mnou a prave tito pratele nas hostili a vtiskli tak memu muzi zkusenost s cechy,-dobrou zkusenost a ja mam z toho pochopitelne radost.Ja sama jsem konstatovala uz pred cca 7mi lety,jak rychle lide zvelibili nasi zemi,samozrejmne mimo urcite oblasti na severu.Presto tito lide o kterych jsem psala maji tezkosti s okolim ale vy doma (jako ja kdysi) nevnimate,ze potazmo chodite po ulici s vystrcenymy drapky vsude pripraveni na nejaky utok,z prava,z leva...Ano,je pravda ze belgove a holandane jsou studeni cumaci avsak obycejny clovek se jich nemusi bat.Tedy-ma zkusenost.Az zde jsem se naucila otevrit se beze strachu,ze kdyz o sobe neco reknu,-nebude to zneuzito.Nejsem nekdo,kdo plive po svych,ma financni situace tez nedovoli v Cechach sekat frajerku a ani po tom netouzim.presto do Cech jezdim rada,jen na drivejsi mista se nevracim.Ale to je spise muj osud,ktery by mohl byt opacny,narodit se belgou...mozna se karta obratila,ze pulku zivota jsem zazivala ono zlo v podobe zavisti a nyni mam i ceske skvele pratele.Mozna se mela Polarka vice rozepsat aspon v teto diskuzi,ja neverim ze prave ona patri k tem,co plive po svych.Pravdou je ze jsem zde na Kudle cetla ty utoky na jeji osobu ohledne nemoci,-utoky zbytecne,to prece nemusilo byt.... a ma-li ona v sousedstvi volneho baraku ty zle,pak ji halt do Cech nic nelaka.A propos ceska komunita,ja mela snahu 3x se spojit s cechy zijici zde,tedy 2x v Italii a 1x zde,ale oni nemaji zajem,no...ale nemyslete si ze jine komunity jsou tak semkle jak se na prvni pohled zda.Drzi spolu ti co jsou puvodem z jednoho mesta ci vesnice,toho kdo je stejne narodnosti ale z jineho kraje,-toho pekne dokazi podrazit,osulit,vydelat na nem ci ho i oddelat.
srpen 21, 2007 12:31
Svycarsko : Ling
je nadherny. Alespon ta francouzska cast.. jezera, hory, priroda..Oni si strasne potrpi na ekologii i ti mladi. Myslim, ze je to super. Jinak mi ale prijdou studeni a nepristupni..
Jednou bych se chtela vratit domu... zatim ale pritel nezblebtne cesky (mimo nadavky a par frazi pro preziti smilies/smiley.gif) a taky kvuli praci. Jak uz jsem se zminila, udelala jsem jen ten gympl a s tim u nas velky terno neudelam, tak musim nasetrit penizky a nasbirat poradny zkusenosti, az se vratim, abych nasla praci,co budu mit rada. Predstavit si sebe zit uz naporad tady fakt nechci..
srpen 21, 2007 12:34
kaficka : Ling
a posezenicka, klaboseni, to je pravda, to mi trochu chybi. Ne ze by se to tady neprovozovalo, ale je to nejaky jiny smilies/angry.gif
srpen 21, 2007 12:36
No právě : wendy
je to jiný...
srpen 21, 2007 12:39
wendy : Jasmina
Domov,kde jsi hrala kulicky,-pokud tam laska byla a je,pak je to domov.Vem si kolik deti toto nema,-nejsou trestani z lasky. Pak odejdou a nevraci se.Ne kazdy ma stesti -mit domov od detstvi.
srpen 21, 2007 12:41
maturita, skoly, au-pair a vubec : gio
Zmineno to bylo nekolikrat: je dospela, at si to zkusi na vlastni kuzi, kdyz ma pocit, ze je to dulezite. Podle me je chyba ji v tom branit. Veta Ale ona o životě zatím nic neví! svedci jen o tom, ze bohuzel jinak nez na vlastni kuzi tyto zkusenosti neziska.

Nekolik mych pratel vcetne me bylo/je v UK. Na papir se mozna nikdo nepta na pozici au-pair, cisnika apod. ale po me v oblasti bankovnictvi chteli potvrzene vysvedceni z cele SS a VS, vcetne dolozeni vsech ceritifikatu a overeni pravosti - to ze maji dokonce sve vlastni oddeleni, ktere nedela nic jineho nez kontrolu prave techto udaju, me vazne prekvapilo.

Jeste jedna vec s kterou jsem se setkal. Ano pro nasince pri prevodu prijmu do ceskych korun a odpoctu nekterych nakladu (bydleni - jak kdy a jak v cem, strava) muze na chvili ziskat pocit, ze je vse vyhode a uzasne. Samozrejme do chvile, nez zacne resit zakladni tri veci - vlastni bydleni, vzdelani (svych budoucich deti) a zdravotnictvi. Je pak smutne kdyz clovek zjisti, ze vetsinu penez dostane na cerno a na to co ma v cernych cislech na pasce mu nepuci nikdo ani na rohlik.

Zkusenost, jazyk, "uvedomeni si sama sebe" jsou podle meho nazoru asi ty nejlepsi duvody proc tam jet. O to mozna vetsi duvod je pak jakoukoli skolu dodelat - zejmena tady v CR, kde ma vzdelani "zadarmo". Ano ted mozna dulezita neni, otazka zni, zda to bude stejne nedulezite za 10, 20 ci 30 let.

Takze to ukoncim slovy meho dedecka:
Uc se moudrym byti, protoze to co mas v hlave ti nikdo nikdy neveme.
smilies/wink.gif
srpen 21, 2007 12:55
Jasmi to že domov nebyl laskavým domovem, : wendy
tak domovem stále je. Nemusím se tam vracet, nemusím brečet že už ho neuvidím, ale něco v životě tím chybí. Byla jsem taky v děcáku, ne tedy já osobně jako chovanka, ale na jakousi exkurzi. A ta děcka, na která rodiče ani nevzdechli, tak ta se předháněla verbálně (a někdy i fyzicky) kdo má lepší mámu, která si pro koho přijde dřív a tak. Možná se tomu říká vykořeněnost.
srpen 21, 2007 13:38
gio, : wendy
pozdravuj dědečka ! smilies/kiss.gif
srpen 21, 2007 13:39
predhanely : Jasmina
protoze jini mamu meli a ony ji taky chtely mit.A v tom predhanenim byly jejich sny jakou mamu by chtely mit. A pak kdyz vyrostly,sly mamu mozna hledat.A nekteri nasly mamu,ktera je od prahu rovnou vyhodila,nebo jina je vitala,ze by ji mohly zalozit,ze ona chudinka nema.A tak ty decka odesly s tim ze si musi domov hledat jinde.Ti co nasly pak dobry domov...po tom starem,puvodnim uz netouzi.Ten kdo se se vsim vyrovnal,nema duvod po puvodnim domove plivat.Ale take neni duvodu,proc by mel jen chvalit,kdyz v jeho pripade-neni za co.
Proto vsak neznamena ze by se nikdy nesmel zminit o tom,jak to v byvalem domove bylo a je,bez toho aby se na nej nesesypali ti,co tam stale a stastne ziji.
Domov-je tam kde je mi dobre,ne kde jsem hrala kulicky. Co bylo-neni.
srpen 21, 2007 14:10
jeste dodam : Jasmina
nechybi nic.Kdyz se clovek se vsim vyrovna a najde si sve misto na svete,-pak uz nic nechybi.Komu chybelo stastne detstvi,-muze ho vytvorit i v dospelosti,treba svym detem....
srpen 21, 2007 14:12
já měla jako dítě : alena tečkovaná
celkem dobrý domov - takový normální - žádnej luxus, ale taky žádný trauma, prakticky mě vychovala babička. teď mám dobrý domov, kde jsem spokojená. Ale stýská se mi. A často se mi o tom zdá. Taky se mi stýská po dobách kdy byly děti malé - byla to krušná doba, věčně bez koruny,pořád ve stresu -ale to špatný člověk zapomene. Teď vzpomínáme, jak jsme si tenkrát užili, na ty báječný jídla, co jsme jedli....čtyřbarevný pudinky, tříbarevnou krupikaši, kachnu ze slepice, falešný humrový chlebíčky....chodili jsme do bijáku a pak ke stánku na buřta a byl to svátek. Taky jsme chodili po Václaváku a "bodovali" zmrzlinu - nejvíc bodů získala oříšková v kině Blaník, když bylo hnusně leželi jsme v postelích a střídali se ve čtení nahlas z knížek jako Tři muži ve člunu, Herec na udici - a jiných......moje krvežíznivé děti mě posílalido kin na nepřístupné horrory a pak na mě čekali u kina a chodili jsme kolem vystevených obrázků a já jim musela přesně vyprávět obsah filmu. Pamatuju se, jak nás málem zašili poté, co jsem se rozklepaná vrátila z filmu Upír z Ferratu a šli jsme k OD Družba - nyní Debenhams, kde bylo za výlohou to auto a velké obrázky z toho filmu - a já najednou koukám a za náma šel dav lidí a poslouchal, jak vyprávím obsah toho filmu. Bylo to v době, kdy když šli po ulici víc jak dva lidi, byli automaticky podezřelí. No pak jsem se vždycky málem po... strachy, když u nás někdo zazvonil. Vidíš, i na tyhle časy taky vzpomínám ráda. Čas je prostě milosrdnej a to úplně zlý člověk zapomene.
srpen 21, 2007 15:02
moc hezký :-))) : ivanka
a říkám si, co to musí být za lidi, co na domovˇ(Čechy) nadávaj. A proč. Komu chtěj lízt do kloaky? Přeci za osud jednotlivce neodpovídá zem. Že by to dělali proto, že vlastně s tím nejsou dodnes vyrovnaní? Na jiných serverech kolikrát čtu hodně zlý reakce právě od některých emigrantů. To si pak říkám, tak proč lezou na český noviny? To se snad chtějí vytahovat, jak se mají dobře? Myslím, že se spíš snažej přesvědčit sami sebe, zdůvodnit si to, že žijou jinde.
Díkybohu vím, že je i plno lidí, kteří taky žijou ve světě a jsou dodnes rádi, že se tu narodili a nikdy by proti Čechám nic zlýho neřekli. Nestyděj se, že jsou (nebo byli) Češi.
srpen 21, 2007 15:26
milá Ivanko : alena tečkovaná
tomu se říká "kyselé hrozny".Ty lidi se domů vrátit nemůžou, protože ten JEJICH domov už neexistuje, strašně jim chybí, ale přiznat to, považují za slabost - tak nadávají, aby nemuseli brečet. Ale v koutku srdce - přes veškeré hrdinské proklamace -zatraceně dobře vědí, že.....
srpen 21, 2007 15:38
Kde domov muj... : Alca
krasna je ceska hymna a zacina otazkou. Kdykoliv ji slysim ptam se a zaslzim. Je mozne mit dva domovy? Verim, ze je. Clovek ma moznost videt zivot z ruznych stran spolecnosti. V kazde neco skripe, ale proc se nedivat co je v ni dobre?
srpen 21, 2007 16:37
Aleno : Jasmina
neumim si nejak zive predstavit,ze se Ti styska.Ze v dobrem vzpominas,to je snad jina.Jsi v Cechach - a stejne uz nikdy nenajdes to,co bylo.Treba tehdy ty lidi,jaci byli-dnes jsou uz dal a jinde.Treba nejaka stara klubovna,jeji opryskane zdi a vune naftovych kamen uz tam dnes nenajdes,bud je klubovna srovnana se zemi nebo inovovana.
Mne "domov" nechybi,nejsem jako emigranti z 68. za kterymi se dvere zavrely,to je snad jina ale dnes se prece kazdy muze vratit.Vite kolikrat ja se musila stehovat uz v Cechach? 7x a pak tedy cizi zeme. Nemela jsem cas nikde zakorenit,a dnes pomaloucku zacinam pocitovat,ze "snad" vyhanim korinky. Vidim to na manzelovi,ktery je porad v jednom meste cely zivot.zajde tam a tady-vsude najde nekoho znameho,kamose.Vim kam jit,kam nejit,zna.V Italii jsem menila misto celkem 3x az nyni se nehybu.Neznam to-byt pripoutana k pude,mistu,styskat si,vedet ze nekam patrim. Znam jen nyni pocit-ze k nekomu patrim.Pujde-li ma rodina treba do Jizni Ameriky,pujdu taktez.Ale nemam potrebu na Cechy nadavat a kdyz nekdo chvali nas narod, potesi mne to.Ale proc nerici o tom,co i u nas je negativni? nemyslete,i francouzi,taliani reknou o narodnich slabinach,i oni se hasteri,beda vsak kdyby je kritizoval nekdo z venku! Okamzite citi nacionalni hrdost a brani se.Ja jsem taky takova,manzelovi sice reknu ze je to ted u nas jak na divokym zapade,nacez mi odpovi ze politika v Belgii je taktez prohnila a o Italii ani nemluve,beda vsak kdyby mi ve zlym urazel mou etnitu-nakopala bych ho. Cesi zde jsou,ikdyz jak jsem se uz zminila,nestykame se,presto od cizincu slychavam na nasi zemi spise chvalu,tak si myslim ze cesi nadavaji akorat u sebe doma,-ne cizincum. Jeste se nestalo aby mi nejaky cizinec rekl-znam par cechu a vsichni jsou radi ze jsou pryc,protoze....takze se nerozcilujte na nadavani.Delaji to tak v podstate vsechny etnity.
srpen 21, 2007 17:11
nerekla jsem ze jsou vsichni neprijemni : Polarka
to bych ublizila lidem, ktere mam velice rada a kteri jsou mymi nejlepsimi prateli z mladi. A dodnes kdyz prijedu tak roky vymizi. Nikdo pro mne neudelal nikdy vic nez tihle lidi.
Nechtela bych se tam vratit protoze si myslim, ze dneska je to tam snad jeste horsi nez predtim. Ceny se zvysuji neumerne s platama a nekdo je s tim spokojeny, nekdo zivori. Lidi jsou k sobe neohleduplni. Priklad? Stala jsem na ostruvku a cekala na tramvaj. Zamotala se mi hlava a nechtene jsem vstoupila do silnice.....jenom na kraj. Z nejakeho auta na mne zarval jakejsi chlap: "Ty kravo pitoma!"
Moje kanadske deti to slysely a vubec nechapaly jak nekdo muze takhle rvat na maminku.
Priklads druhy: Jeli jsme se znamyma do Prahy a po ceste se zastavili nekdo na jidlo, byl tam takovej stanek s predrazenejma limonadama a nejakym jidlem. Bylo nas asi sest vsichni jsme jedli a utratili tam opravdu dost penez.Neuklidili jsme po sobe papirove talire, nevedeli jsme ze je to nutne...a ani nasi cesti pratele to patrne nevedeli. Majitel vylitl za nama vylozene vstekle a zarval: "To ste chromy, ze po sobe neumite uklidit? Uz mi sem nikdy nelezte!" Bylo to krasne uvitani ve vlasti po tolika letech.K tomu, ze spinim svoji vlast bych chtela jenom podotknout ze moje deti mluvi cesky dokonce bez anglickeho prizvuku, doma se mluvi jenom cesky, dokonce i oni dva mezi sebou, vzdycky jsem je sexnamovala s cedskou kulturou, tolik ceskych knizek co jsem jim precetla ja snad zadna jina mama neprectla, ceske zvyky udrzuju vic nez kdybych tam zila. protoze ceska a americka kultura se neda porovnavat.Kdykoliv prijedou sem Cesi, mohou u nas bydlet i jist. Bez jakychkoli naroku, jenom proste ze jsou to lidi nam blizci, i kdyz vetsinu z nich ani nezname. Ale bereme to jako naprostou samozrejmost. No ale se zlobou lidi a spatne zkusensti mam i tady z kudlanky. To co jsem napsala jsem napsala takhle schvalne....vedela jsem ze to vyvola zase reakce proti mne. Ale uz mi je to nejak jedno.
Takze lidi jsou vsude stejni a ruzni.


srpen 21, 2007 18:05
Polárko, kdy jsi v Čechách naposledy byla? : ivanka
tedy, jestli to není otázka indiskretní. Jinak - nevím, co ti tu kdo udělal, čeho se tvoje výtky týkají. Ale dnes jsem si ničeho zlého vůči tobě nevšimla, když tak - můžeš říct, co jako zlé bereš?
Díky.
srpen 21, 2007 19:23
no nic ivanko : Jasmina
jen byla nazvana pitomou kravou,za to ze preslapla kus na silnici. To je preci normalka,na to jste zvykli...takze vo co go?
srpen 21, 2007 20:43
Jasmí, nechci zasahovat do debaty, ale poctivě jsem to pročetla - : d@niela
a nikde jsem žádnou takhle vulgární poznámku nečetla. Prosím Tě, buď tak moc laskavá a upozorni mě; jistě chápeš, že mi velmi záleží na tom, aby na Kudlance byli lidé na sebe slušní. Budu ti tedy velmi vděčná, když mi odkážeš na ten dotyčný příspěvek. Nějak ani moc nechápu, o čem je řeč, kdo a kde přešlápl kus na silnici atd....
Díky.
srpen 21, 2007 21:09
Danielo : Alca
je to v 18:05 od Polarky, 6ty radek.
srpen 21, 2007 21:25
ale počkej... : AlenaT
to neřžíkqlaq ona...pouze reprodukovala, co řekl tenchlap
srpen 21, 2007 21:45
odpovidam na to : Jasmina
ceho se tykaji jeji vytky,-predpokladam proti cechum-byla nazvana pitomou kravou.
neodpovidam na to ze dnes by ji nekdo nadaval,ba ani netvrdim ikdyz se debata rozjela na zaklade jejiho prvniho prispevku zde v duchu,jaci jsou emigranti,co kaleji na svuj domov.
srpen 21, 2007 21:57
no - jestli ji tak nazývaní všichni Češi - : AlenaT
- jestli ono na vom něco nebude....
srpen 22, 2007 04:40
no - jestli ji tak nazývaní všichni Češi - : AlenaT
- jestli ono na tom něco nebude.... smilies/wink.gif
srpen 22, 2007 04:41
Jo, Cechy stojej za ho*no, : Ceskymo
lidi jsou zavistivy a vsechno je predrazeny, zakony neplatej, policajti nefungujou, atd, atd....
Ale! Moje srdce tam je a protoze uz jsem se naucila slusne strilet, tak verim, ze se o sebe dokazu postarat i v takovy dzungli. Takze pratele, brzo si me uzijete! smilies/cheesy.gif smilies/cheesy.gif
Pac domov ma clovek jenom jeden, i kdyz se cejti doma na cely planete, kulicky hral jenom "TAM".
Jinak pardon, ale ja jsem zatracene pysna, ze jsem Ceska - tady se mluvi vsema jazykama, ale cesky mluvim JENOM JA! A kdyz zacnu hrat a zpivat (cesky, jak jinak?) v mistnim baru, tak kupodivu lidi nejenze neutikaj (jak bych ocekavala), ale mistni redneck tancuje! Tak tomuhle rikam dobyti sveta smilies/grin.gif
A s tou maturitou - no, nevim. Ja byla profi ridicka hodne let, vcetne kamionu, ale tady jsem musela zacit od piky, udelat si ty papiry znova, a pak jsem dostala v prvni firme, pro kterou jsem zacla jezdit, "trenerku", kterou jsem musela vysekavat z kazdy slamastiky, protoze jediny, co umela, bylo radit a jezdit dopredu... smilies/undecided.gif A ja krome tech evropskych kamionu jezdila dost dlouho na stavbach atd., kde nejaky zapadnuti v bahne je normalni vec...
Ale poznala jsem tu zdr. sestricky i doktory, kteri tu ten doktorat (certifikat) museli delat kompletne znova, protoze nejaky papiry z Cech tu proste nikoho nezajimaj... takze k cemu je vlastne takova maturita dobra? Teda vyjma Cech, myslim? A ty zkusenosti, ty se nedaj penezma zaplatit, a dokud je clovek mladej, tak spis snese ruzny nepohodli a zklamani... takze to nevidim tak cerne, spis naopak. Skola se da dodelat pozdejc, ale do sveta na zk(r)usenou uz se pak s rodinou a miminkama neda.
Takze. Lido, neber to tak vazne, holka je mlada a to je ten spravnej vek na delani blbosti... spis jak psal Toulavej, zajisti ji vzdycky nejakou unikovou cestu, kdyby to byl pruser, a doufej. Tu zkusenosti ji nikdo nevezmesmilies/smiley.gif))))


srpen 22, 2007 06:25
Teda, vím z osobní australský zkušenosti přímo člena rodiny, : NČ
navrátivšího se emigranta, že po 68 byli emigranti a emigranti. První skupina MUSELA, ať už z důvodů objektivních, tak z důvodů subjektivních.
Druhou, a řekl bych, že převažující skupinou, byla různorodá masa lidí, kteří, s vidinou bezpracnýho pohodlí a lacinýho vojetýho "bouráku", využili možnosti snadno využít (nebo spíš zneužít) tehdejšího boomu pohostinnosti a sympatií v hostitelských zemích. Nechali tady bez výčitek ustejskaný, často nemocný rodiče, prarodiče. Nechali je týdny a měsíce čekat na aspoň koresponďák, jednou za rok na pětiminutovej telefonní hovor, samože na účet volaného, při kerym pak byli navíc přivožralí a jedinej zájem, kerej přitom měli, byl: "pošlete nějakej balík nebo prachy, mám se mizerně, musím občas i pracovat...." Těmhle lidem nikdy nešlo o politické nebo morální přesvědčení, taky jim bylo naprosto fuk, kde se usaděj a kde budou čechum vytvářet nevalnou pověst, jak svým způsobem života, tak i pomlouváním všeho, co zavání bejvalým domovem. Já vím, že to tak bylo a je dodnes. Jestli jsem komukoliv těmadle pár řádkama šláp na jeho kuří voko, tak se mu nevomlouvám. Přesně to jsem chtěl.
srpen 22, 2007 06:59
Jen pár poznámek: : wendy
Polárce nikdo neublížil tady, ale na chatu ČN, to jen aby jsme se zde nezačali podezřívat. Víc o tom nic, zcela zřejmě by si to nepřála rozvádět, nebylo to pěkný...

Jasmi, já vím jak to dětičky v děcáku myslely a cítily, a tím to pro mě bylo víc deprimující. Co se týká života mimo domov, neumím si asi přesně tyto pocity představit. ale myslím že mám zhruba pravdu, aspoň já to tak cítím a taky soudě podle reakcí našich emigrovavších známých. Ty ale nejsi klasický případ, ty jsi fakt světoběžník !

NČ, to jsi mě připomněl případ Lenky Kořínkové. Taky plakala že zde nemá prostor pro svobodnou tvorbu. Odešla do Austrálie a až tam zjistila, že ta svoboda taky něco stojí. Pracovala třeba jako pokladní v marketu, svobodu slova a tvorby měla, ale nakonec se pokorně vrátila domů, neb o ní v Austrálii nebyl zájem jako o umělkyni. KApitalismus byl pro ni moc tvrdý a neúnosný, každý to neustojí a neuspějě - ona to neuměla, byla měkká socialistická....
srpen 22, 2007 07:29
Ještě bych reagovala na příspěvek Jasminy : Gita
Ne, že by se s tím fenoménem nesetkal člověk i tady, ale charakteristickym rysem některých národů skutečně je někdy až falešná slušnost navenek, ale v podstatě chlad uvnitř. Přesně, jak tu padlo: ti lidé vám něco nabídnou nebo slíbí, nebo vás někam pozvou, ale ve skutečnosti to nemyslí vážně a vůbec nečekají, že byste tuto laskavost mohli nebo měli přijmout. Zdá se mi, že Češi jsou víc rezervovaní, možná až nepřátelští, ale když už si někoho oblíbí a něco mu nabídnou, myslí to vážně. Navíc jsem si všimla, že v těchto zemích už funguje něco jako "pseudokastovní systém" a hrozně záleží, v jaké jste socio-ekonomické vrstvě. To determinuje spoustu věcí, mezi jinými i to, s kým se budete bavit. Ale je to zase jen zobecňování a hodně záleží na konkrétních lidech.

Pamatuju si na tu mou známou učitelku AJ a výtvarné výchovy, jak jsem o ní psala v minulém příspěvku. Kdysi jsme byli společně ještě s jinýma kamarádama (ji za kamarádku ovšem nepovažuju) na horách a nějak jsme se tam všichni chytli (to víte, velká skupina lidí, každý měl jinou představu, co se bude dělat, atp.). Trošku nám ujeli všem nervy a proběhla hlučnější výměna názorů. Hrozně mě ale nasr..., že nás tato známá (skoro už Angličanka) za přitakávání svého manžílka (docela nesympaťák) začala poučovat, jak se k sobě strašně škaredě všichni chováme, že v Anglii jsou lidi zdvořilí a slušní a nikdy po sobě neřvou. Jednoho kamaráda to namíchlo a vmetl jí, že my tady aspon problémy řešíme, i když s křikem, ale neusmíváme se na sebe přitrouble a nepomlouváme se za zády. Já jsem se tehdy neudržela a taky jsem si přisadila, že jestli je někdo u nás nespokojen, však mu nic nebrání a může jít jinam, za svým štěstím. Samozřejmě se naštvala. O rok nebo dva později však přiznala, že angláni jsou studení neupřímní snobští čumáci, že jsou v podstatě hodně xenofóbní a diskriminující, no prostě nic záviděníhodného.
Ale když jsem tehdy řekla, ať jde člověk tam, kde je spokojený, myslela jsem to upřímně bez jakékoli ironie. Jen si ale myslím, že všude je ten pověstný chleba o dvou kůrkách.
srpen 22, 2007 09:17
Nojo Gito : wendy
xenofobní - oni ti Angláni tam mají takovou spoustu lidí ze svých bývalých kolonií, třeba Pákistánců a Indů nejvíc na světě, možná už je ta začíná zmáhat, nevím.
S těmi kastami nekastami - kamarádí spolu lidi, myslím tím opravdové kamarádství, lidi, ke kterým můžeš přijít kdykoliv s čímkoliv a nevyhodí tě ani nepomluví - kteří si mají co říct, vysílají na stejné vlně, mají podobný smysl pro humor. A jestli to je doktor nebo popelář je jedno. NA vzdělání tak moc nezáleží jako na vrozených věcech. Kdo je jednodušší, asi by se na večírků intelektuálů nudil, ale tohle se vytříbí samo a hned.
srpen 22, 2007 09:50
wendy : Gita
Já tu jejich nevraživost vůči cizincům taky docela chápu. Navíc ostrovy nejsou nafukovací a vždycky zápasily s tím, že nevyprodukují tolik potravin, kolik by bylo třeba, atp. A ta postkoloniální namyšlenost v nich stále zůstává, dnes už spíš jen takový komplexík.
Jen by tohle měli vědět právě ti, kteří tam jedou s naivní představou, jak tam všichni budou na ně natěšení.
S těma kastama jsem to myslela hlavně tak, že v Anglii je hodně lidí, kteří se s vámi nikdy opravdu bavit nebudou. Je to dáno už třeba tím, že např. v Londýně je hodně klubů, kam se normální člověk vůbec nikdy nedostane (členství se například dědí). Je to jiný svět, ti Angláni to berou asi už automaticky, našince to překvapí a může se cítit - divně.
srpen 22, 2007 10:03
já se jich musím zastat : alena tečkovaná
víc než třicet let mám kamarádku Iris - já tam byla několikrát ona mockrát tady, protože jsou s manželem mílovníci české hudby. Každoročně jezdili n Kmochův Kolín. Co jsem zjistila - i angličani se dělí - jako všude na různé skupiny absolutně senzačními a obětavými lidni počínaje,nechutnými bastardy konče. Záleži na tom, koho zrovna potkáte. ALE NIKDY!!!!! se Vám nestane, aby když od někud vycházíte , na vás vcházející chlap hodil dveře a odkopnul vás stranou. Tady je to běžný jev. Nikdy vás chlap neodstrčí od dveří v autobuse a vhrne se tam sám, aby si honem sednul. Na úřadech, v obchodech atd. Vám nikdy nidko nedá najevo, že tam otravujete a zdržujete v práci a větu"No, paní, když se vám to nelíbí, tak si to pojďte dělat místo mě!" - (kterážto věta patří k běžné frazeologii našich pracovníků služeb. ) - tak tu jsem tam taky nikdy neslyšela. No možná, že nejsou tak družný, každopádně se k lidem - a to i naglicky nemluvícím, či mizerně mluvícím - chovají zásadně slušně.
srpen 22, 2007 10:15
alenoT, : bb
"No, paní, když se vám to nelíbí, tak si to pojďte dělat místo mě!" - (kterážto věta patří k běžné frazeologii našich pracovníků služeb. ) - vážně? i dneska (posledních 10 let) se ti to stává? To se docela divím, že si to ještě dovolí. Mně se to tedy nestalo, ale stát se, řeknu dvě věty: Děkuji za nabídku. Uvidíme, co na ni poví váš zaměstnavatel. Takový záležitosti dotahuju do konce, neb nesnáším arogantní nevychovaný personál. Stejně jako nevychovaný arogantní český turisty v Africe, co si hrají na kdovíco a je jim líto dát číšníkovi půl eura.
srpen 22, 2007 10:25
... : bb
Kamarád dělal šéfkuchaře v hotelu s německým majitelem, o slušný pracovitý personál je zájem, a tedy i zájem je zaplatit. Ostatně, proto jeho dvě dcery tráví půl prázdnin na brigádě jako pokojské v hotelu, zastupují za dovolené, protože takové peníze jim na jiné brigádě nenabídli, o spropitném nemluvě. A známá, co má kadeřnictví, se tetelí na plesovou sezonu, kdy češe od rána do večera i v sobotu, aby si vydělala, a holky co má v provozovně taky.
srpen 22, 2007 10:26
Aleno, tomu zas až tak moc nevěřím... : d@niela
Hele, kdybys do telefonu, když ti někdo v práci zavolá, tohle řekla, tak už tam za hodinu nepracuješ, protože plno jinejch stepuje, aby podobný místo sehnalo... V tom se absolutně přikláním k bb.
V poslední době ať jdu kam jdu, všude se ke mně chovají velice slušně. Předevčírem jsem byla u lékaře, ty ženský v recepci asi občas musely mít v duchu zaťatý zuby, co si naopak občas pacienti vůči nim dovolili; jedna ženská prostě nechtěla čekat, až na ni přijde řada a remcala a ječela... A obě recepční, pak i sestra, se vůči ní chovaly opravdu velmi slušně, smířlivě a snažily se ji uklidnit.
Takže to, co asi bylo možný za sociályzmu, teď už nefrčí...

srpen 22, 2007 11:06
Lenka Korinkova! : Jasmina
no,je fakt,chlasta protoze jeste dodnes resi to ze se ji lide koukaji na prsa misto do obliceje.Co se uradu tyce,tak je fakt ze pripoustim ze dnes je to v Cechach jine,-alespon rada verim bb.Ja mivala z uradu fobii,prave kvuli tomu pristupu,ze tam clovek musi jit uz informovan,-protoze oni jinak nevedi,co s tim a tvari se ze je zakaznik blbej a otravuje.Jo,tehdy tez nebyl int.V Belgii jsem byla prijemne prekvapena urady,takze mne jeden moment i zacalo bavit vyrizovat veci,pak jsem musila na nas konzultat a-ouha,vitej doma!))))Ale to bylo pred par lety,treba jsou tam ted jini.A povidam vam,u toho vokynka se tam vystridalo hodne turistu,anglanu atd.-to se tvarili mile,jak tam nekdo promluvil plynule cesky,-stahly se jim koutky.Proto mne nepohorsilo,kdyz se Polarka zminila o uradech. Pokud ale dnes je to jinak a lepe,jsem tomu rada.Zde problemy s kastama jsem zazila taktez ale ne kvuli narodnosti,ja to proste beru ze se bohati neprateli s chudyma,tak je to prece dnes i v Cechach a vlastne vzdycky to tak bylo ale fakt jsem se nesetkala s nekym,kdo by mi nejak vycetl mou narodnost,naopak a to jezdim na venkov,kde to multi-kulti je minimalni,lide se ptaji jak se zije u nas...prakticky stejne;Psala jsem -nechybi mi Cechy,mozna ale kdyby se hranice uzavrely a ja k vam nemohla,bylo by to jine,je to jine vedet-ze neco nemuzes...a pak,jsem stale na nasi staricke Evrope,nejsem tak daleko a to vedeni,ze ikdyz bych ztratila vsechny prostredky a domu se vratit chtela,mohu se vratit treba pesky. Jenze,kdybych v hvezdicce byla,-neni doma kdo by mne z neceho vysekal,stejne bych si musila pomoci sama,tudiz tam jako tady. smilies/cheesy.gif
srpen 22, 2007 11:14
No, ono to chce taky občas vytáhnout paty z Práglu :-) : Krakonoš
Služby, a v pohostinství zvlášť, jsou v Česku skutečně zoufalý a socík na mnoha místech stále panuje. Typická situace totiž není ani zahraniční majitel, ani rodinnej podnik ve vlastním, ale českej nájemce. Majiteli hospody je pak šumák vše, kromě vybranýho nájmu. No a milej nájemce zaměstnává za minimální mzdu chudáky, co se nikde nechytli, ať už jako servírky, číšníky či kuchaře. Přišel se Mistr Kuchař ucházet do takovéto restaurace o místo (člověk, kterej opravdu umí). Hospoda, kde se točej prachy, v poledne i večer narváno. Popovídáme si o platu, praví milému nájemci. No a kolik byste si představoval? Nástup 25000 a pak se uvidí, jak budete spokojenej. No jasně, že se nedohodli. Vždyť mu tam dělá komediant za 15000, sice nic neumí, ale většina lidí stejně kvalitu v gastronomii nepozná a nevyžaduje. Jeden majitel vynikající restaurace v Praze na otázku, jak se pozná dobrá hospoda, odpověděl: Choďte jenom tam, kde už v první vteřině po vstupu vám dá personál najevo, že je rád, že jste přišli, že jste v jeho podniku vítání a že se o vás postará. Začali jsme se ženou hrát takovou hru, že si představujeme, kdykoli někam příjdeme, že se v případě nesplnění tohoto kritéria opět otočíme a jdeme jinam. Zjistili jsme, v některých městech a městečkách, že bychom umřeli hlady :-) Takže tak.
srpen 22, 2007 11:28
nebydlím v Práglu ani ve velkoměstě, : bb
a pohybuju se během roku po celé republice, takže občas snídám, obědvám, večeřím, nocuju, nechám si umýt a vyfoukat vlasy po celé republice...rozdíl vnímám jen v založení lidí, na jihu Čech i Moravy jsou usměvavější, vřelejší, hostům víc dávají najevo, že jsou vítaní a vážení, nemají s tím problém, jsou si vědomi své hodnoty, nemají pocit, že tím ztrácí na důstojnosti...Praha je občas mírně nadřazená, jako abysme si nemysleli, že se bez nás neobejdou, je to až srandovní smilies/smiley.gif a sever trošku nakyselo, ale musí se rozlišovat,
srpen 22, 2007 11:50
... : bb
v lepších podnicích nic takového neexistuje, a samozřejmě neočekávám prvotřídní kompletní uctivý servis v hospůdce u dálnice, tam sleduju jen čistotu a normální slušné chování personálu plus slušné jídlo...ale nikdy nikde se ke mně ještě nechovali tak jak píše AlenaT
srpen 22, 2007 11:50
tak to máte holky kliku : alena tečkovaná
mně se to stalo dneska ráno, kdy mě řidič tramvaje přivřel mezi dveře a když jsem se ohradila, že by snad mohl počkat až vystoupím, tak mi řekl inkriminovanou větu. Ve velkoobchodech jsou buď ukrajinky a ty vám neřeknou vůbec nic, protože jednak nerozuměj a druhak vědí kulový, anebo horní chlapoci ze Slovenska a ti vám sice rozumějí ale avšak nemají tuchu o tom co prodávají, jeden takovýto krasavec mi sdělil, že chci-li koupit filtry do překapávače - musím si k nim koupit i ten překapávač - bylo to v elektru vGlobusu - přičemž k vysavačům normálně pytlíky prodávali, ale filtry k překapávačům bylo lze koupiti v papírnictví - o čemž hoči neměli tušení. Tady kousek na Vinohradský je takovej malej krámek s potravinama - tak jsem - jdouc na tramvaj č. 5, zaskočila, že si koupím něco k jídlu.Na pultě seděla slečna a telefonovala s kamarádkou - řešily rande. Když jsem tam chvilku postávala tak se otočila ařekla:"Cochete?!" tak jí říkám:"Dobrý den, jsem v obchodě s potravinami, tak bych si ráda koupila nějaké potraviny." na to mi slečna odpověděla:"No to musíte vědět, co chcete." a telefonovala dál. Tak jsem zas odešla....jinak to, že mě při nastupování do dopravního prostředku pán mladý, flexibilní a dynamický odkopne aby mohl obsadit volné místo, aby si mohl přečíst noviny - tak to se mi stává téměř denně. V Anglii se mi naopak stávalo to,že mě pustil sednout někdo z druhého konce vozu metra, nebo vlaku a NIKDO jiný si tam honem nesedl - naopak mi lidi pomáhali, abych k tomu místu došla....tak to se mi tu nestalo, co jsem na světě.Čímž nechci kálet na svou vlst, pouze tvrdím, že by ti naši burani nevychovaný měli vyjíždět ven častěji....třeba jim to časem dojde a poučej se - a v mé krásné vlasti bude život příjemnější smilies/cheesy.gif
srpen 22, 2007 12:12
Podle mě se zde přetrhla nit rodinných podniků a tradicí a každý jde jen po penězích, : wendy
nebo aspoň většina. My byli v Tatrách v super luxusním hotelu Permon, služby komfort vybavení chování personálu na 1* ale večeře nám upřeli a musela jsem je vyurgovat z Čech, peníze sice vrátit nakonec museli, ale ani se neomluvili. Ten mejlík co jsem jim poslala si za rámeček nedají, no ale hlavně aby se polepšili a naučili recepční anglicky. Druhý hotel byl skromnější, nějaký Hutnik, ale celkem bez problémů. No, pohostinství u nás i v SD by se zlepšit mohlo !
Co se týče ANgličanů, asi jim tak úplně nemůžeme porozumět, ona ta tradice tam stále je a dodržuje se a mnohdy i za každou cenu, ale atmosféru to tam má, to jo. Tedy pro turistu.
srpen 22, 2007 12:16
jojo : Jasmina
jen si je tam Aleno nechte smilies/grin.gif a vychovejte.Takhle se zde chovaji polaci.Zaberou cely autobus,tedy jedna z konce chce vystoupit tak haleka na jinou co stoji u ridice,at si jde sednout,misto drzi, nehlede na to ze nad ni stoji slepec.Nervozni ridici autobusu a tramvaji jsou zde tez ale snad se to zlepsi,pac v Bruselu meni tramvaje,vypadaji prostornejsi (jeste jsem ji nejela),o ridickach zde na silnicich jsem uz psala,Brusel-jeden velkej bordel a chaos,kam se hrabe Praha,jen doufam ze se nedohrabe tam kde je Brusel. A ksakru,vsechno jde kdyz se chce,Londyn je velky a presto je tam rad.Docela se mi libi tato diskuze,jak kazdy ma jine zkusenosti ve stejnych krajich))))v Andalusii jsem se citila nadherne,lide privetivi,veseli a velice slusni,no v tom samem kraji byl jeden lekar a vypravel,jak lide jsou tam studeni jak psi cumak,mimo spanelstiny nekvaknou ani slovo,takze se tam chudak nedomluvil a nikdo mu nic neusnadnil... smilies/grin.gif
srpen 22, 2007 12:31
Aleno T : Polarka
urcite bude! Ale mozna ze to bude platit i pro nekterou jinou Alenu! Jinak dokazu cist uz napoprve, neni treba prispevek psat nekolikrat Mozna si myslis ze opakovani je matka moudrosti, ale v tomhle to myslim tak docela nepracuje.
srpen 25, 2007 03:53
Polarko, : bb
taky mě ta hrubá poznámka zarazila, čekala jsem, jestli se někdo zmíní...
srpen 25, 2007 18:51
kolemjdouci : Polarka
tomu autorovi bych neradila napsat na Kudlankusmilies/smiley.gif Ja jsem si dovolila rict jenom ze bych se nevratila a uz jsem byla nejhorsi ze vsech, kalela spinu na rodnou hroudu a podobne. On toho napsal o hodne vic a kupodivu jsem nenasla nesouhlasne reakce. Jako si clovek nemuze vybirar rodinu, tak si nemuze vybirat ani misto kde se narodi.Ja jsem si tedy vybrala zemi a mesto, kde lidi nikoho nepomlouvaj, jsou k sobe mili, pomahaji si navzajem. A velice se snazi nikomu neublizit. Kdyz jsem loni havarovala a lezela v nemocnici se zlomenou pateri, lidi z meho mesta se rozhodli, ze poslou meho syna na vanoce za nami do Vancouveru (manzel byl se mnou v nemocnici) a vybrali pro nej pres tisic dolaru, na cestu, hotel a kapesne)
Jasne obrecela jsem to. Jenom to, ze lidem tady nebylo moje nestesti lhostejne. Ocekavam ovsem ted zase vytky od urcitych lidi, ze mluvim jenom o nemocech, ale tentokrat uz je mi jedno.
srpen 26, 2007 17:14
Polarka : Polarka
bb neboj nezmini. Daniela je sice proti vulgarnostem, ale staci je jen napsat trosku jinak a vubec si jich nevsimne. Je to nakonec moje blbost ze jeste obcas, i kdyz malokdy na neco reaguju. A reaguju proti proudu. Pokusim se v budoucnosti sem radeji nechodit, aby mne to nesvadelo k nemistnym reakcim.
srpen 26, 2007 17:29
... : bb
nemyslela jsem nikoho konkrétního, ani Danielu, jsme přece dospělí svéprávní a nepotřebujeme snad dohled velkého bratrat smilies/smiley.gif prostě od kohokoli ze čtenářů jsem čekala aspoň pozastavení se, tím spíš, že si na vzájemně slušné komunikaci dost zakládají

ta sbírka od spoluobčanů je krásné gesto, ale i tady si lidi pomáhají, jen jiným způsobem...když se stane něco někomu u nás na vsi, lidi mají zájem a pomůžou, ale určitě by nikoho nenapadlo pořádat podobnou sbírku jako u vás, ale jen proto, že je to malá země a i ti, co žijí na opačných koncích republiky, to mají k sobě než 5 hodin cesty autem, nejlepší nemocnie jsou v Brně a v Praze a tam či onam to mají lidi nanejvýš 4 hodiny autem, i s přestávkama na čůrání smilies/smiley.gif příbuzní k sobě nemají tak daleko, v krizových situacích dojedou i autobusem nebo vlakem do jednoho dne, takže není nutné pořádat sousedské sbírky
kdyby se ale stalo, že někdo vyhoří apod., tak se nebojím, že by se pomoc nenašla
ostatně, teď tu všichni pomáháme starému pánovi, vdovci, který si v 83 letech přivodil tříštivou zlomeninu ruky a nechce se mu k dceři do města...tak jsme si rozdělili drobné pomoci a úkoly a na dceru o víkendu zbude to nejosobnější
a jiné příklady by se našly po celé zemi, jen se o tom tolik nemluví
a když se stane něco opravdu hrozného, s čím si běžně neporadíme, lidi se semknou a pomůžou, jako třeba po povodních 1997, 2002, Člověk v tísni a Adra jsou skvělé organizace a spolehlivé, mají výbornou reputaci, takže lidi se nebojí přispívat a sbírky dosahují desetimilionových částek....totéž různé nadace, třeba Kapka naděje
nejsme si lhostejní, pomáháme si, jen kolem toho neděláme humbuk smilies/smiley.gif

srpen 26, 2007 19:24
Napsat nový komentář

Pro komentování je potřeba, abyste byli přihlášeni. Pokud nemáte ještě svůj účet, prosím zaregistrujete se.


busy
 
< Předch.   Další >
[CNW:Counter]