O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé...

Hubnutí s Kudlankou

Hubnuti

Související články

Význam jmen

Význam jmen

Soutěže

Soutěže

Setkání

Setkani

Přihlášení






Zapomenuté heslo
Nemáte účet? Vytvořte jej!

Anketa

VĚRNOST? PODLE MNE JE:
 

MANŽELSTVÍ NA DOBU URČITOU PDF Tisk E-mail
Čtvrtek, 07 leden 2010

Muslimové často kritizují morálku a nevázané partnerské vztahy na Západě. Málo se však ví, že v samotném islámu existuje tak štiplavá věc, jako jsou dočasná manželství sloužící ke krátkodobému sexuálnímu potěšení. Manželství mut'a  (čti mutá) mohou trvat třeba jedinou hodinu. Uzavírat je smí šíité, a to hlavně v Íránu, Iráku nebo v Libanonu. 

 

 

 

 

 

 

      "Zamiloval jsem se do Libanonky žijící v Brazílii. Dopisovali jsme si po internetu. Pak jsem se rozhodl, že náš vztah musí být podle islámských předpisů, protože správně si s cizí ženou nesmíte ani potřást rukou," uvedl 35letý Nizár, který vystudoval náboženskou školu.  Dobře proto ví, jak skloubit pevnou víru šíitského muslima s touhou potěšit se se ženou, aniž by musel uzavírat trvalé manželství. Šíité mají k tomu účelu specialitu, o které se na veřejnosti moc nemluví - časově omezená manželství zvaná mut'a.

 

     "Už dříve jsem měl mut'a s jinými dvěma ženami. Teď naposledy jsem uzavřel manželství na dva měsíce. Byli jsme za tu dobu spolu celkem sedmkrát," popisuje Nizár tajemství, o kterém nevědí ani jeho přátelé.Mut'a stačí uzavřít ústně a beze svědků, zato na přesně stanovenou dobu. Třeba jednu hodinu, třeba rok. "Trvalé manželky můžeš mít najednou maximálně čtyři, ale mut'a můžeš uzavřít neomezený počet, třeba tisíc," pochvaluje si Nizár.

 

 

 

 

 

Manželství mut'a 

 

Nikah al-mutah, neboli manželství mut'a (v překladu manželství pro potěšení), v Persii sigheh, je manželský svazek uzavřený na dobu určitou. Umožňuje trvale nesezdaným párům udržovat kontakt i sexuální styk, které jsou jinak náboženstvím zakázány. Uznává jej pouze šíitská větev islámu, sunnité považují svazky mut'a za smilstvo.

 

K uzavření dočasného manželství stačí například prohlášení:

 

Žena: Beru si Tě za manžela za věno (uvede se částka) a na období (uvede se doba).
Muž:  Přijímám.

 

 

Doba trvání manželství mut'a je stanovena na jeho počátku a pohybuje se mezi hodinou a rokem, podle některých výkladů i více let. Po skončení období je možné svazek obnovit. V některých oblastech je svazků mut'a využíváno k legalizaci prostituce.

zdroj: Wikipedia

 

 

 

 

     Sám připouští, že v mut'a jde nejčastěji o sex. Ostatně sunnitští muslimové a kritici na Západě tomu často říkají pokrytecká zástěrka prostituce a promiskuity. Někdy však mut'a mívá také sociální rozměr. Vypráví mi o něm paní San'á z Bejrútu:

 

     "Před časem jsem si povídala s kamarádem z práce, ženatým tátou pěti holek. Najednou mi začal vyprávět, že ho oslovila známá, rozvedená bezdětná paní, jestli by s ní neuzavřel mut'a. On si prý řekl: 'Není ošklivá, má své potřeby, tak proč bych jí nevyhověl.' Tak prý tajně uzavřeli manželství na půl roku. Nedávno jsem se ho ptala, jak to s ní dopadlo. A on povídal, že si někoho našla a teď je zase trvale a spokojeně vdaná." Podle šíitské tradice je mut'a vyhrazená hlavně pro rozvedené ženy a vdovy. Teoreticky může takové manželství pro potěchu uzavřít i mladá dívka. Ovšem jen se souhlasem otce, což opravdu není příliš pravděpodobné. Dostat před mikrofon ženu, která někdy takový svazek měla, je velmi těžké. San'á ovšem svolila, že mi bude o svých kamarádkách vyprávět.

 

     "Jedna má dočasné manželství s mužem, kterého zná asi 12 let. Je ženatý a má tři děti. Jiná moje kamarádka přišla při mut'a do jiného stavu. Ten její chlapík je z toho nadšený a chce si ji vzít jako svoji druhou trvalou manželku. Jeho současná žena o tom však vůbec netuší. Zdá se mi, že muži uzavírají dočasné svazky, jedině když mají problémy se svými trvalými manželkami a nejsou doma šťastní," myslí si.

 

     Zbožný Nizár ale zatím žádnou trvalou manželku nemá. Proč tedy se svou láskou z Brazílie neuzavřel pořádný svazek? "Pro uzavření trvalého manželství musí člověk splnit spoustu požadavků - mít peníze na věno, zařízené bydlení, chystat se na děti. V mut'a smí žena kdykoli odejít a také muž k ní nemá žádné povinnosti. Pokud se však z takového manželství narodí dítě, je legální a otec ho musí živit," vysvětluje. Věno pro dvouměsíční manželství s kamarádkou z Brazílie přitom Nizára vyšlo na 12 korun. "Dal jsem jí věno tisíc libanonských liber, to bylo všechno. Pak už jsme jen chodili na večeře a užívali si," chlubí se. A šel by tedy do toho někdy znovu?  "No jasně!"

 

Břetislav Tureček,

zpravodaj

Českého rozhlasu na Blízkém východě

 

 

Komentáře (50)add feed
no vida, jak jsou ti mussulmani pokrokoví : toulavej
a tady si mnoho lidí myslí, že mají středověký chování, názory i náboženství. Všechno se dá obejít, když se chce. Stejný, jako u nás :-)
Jen mám trochu nejasností, jak to může reálně v té společnosti fungovat.
Když je to jen ústní dohoda mezi mužem a ženou, o které společnost neví, jak to asi s oběma dopadne, když je společnost náhodou nachytá spolu. Když legálně nemůže být žena sama s cizím mužem. To bude pro společnost stačit slovo toho muže, že má právě manželství muťa s tou ženou, aby ho, spíš ale jí, neukamenovali?
leden 08, 2010 09:50
hele, to je fakt dobrý nápad - : d@niela
jak...
Ale ono to bude asi jednoduché: dávají si setsakra pozor :-))).
Prostě: oni vědí, že nedělají nic špatného (jsou přeci manželé) a aby to nevěděli ostatní, tak s tím na veřejnost nechoděj smilies/cheesy.gif
leden 08, 2010 10:52
Kdyz se chce : Aloda
jde vsechno a jeste navic i podle prava - staci chtit, ne? :-) I u nas, nejen u musulmanu:-) Pravo je halt ohebne...

leden 08, 2010 11:04
To je pěkně pokrytecké : wendy
podle jejich náboženství nemůže chudý muž uzavřít řádné manželství, nesmí jít do bordelu, ale vyřešeno to mají, co ?
smilies/wink.gif
leden 08, 2010 11:38
... : Macesska
Tak logicky to musí být minimálně dohoda potvrzená svědky, pokud to chtějí dočasní manželé pojednat jako prevenci proti ukamenování. Jinak by jim totiž nikdo nemusel věřit, že manželé jsou.

Kdysi jsem o tomhle manželství (braném seriózně, ne jako zástěrku k prostituci) četla článek od české muslimky, ale teď ho nemůžu najít. Možná by k tomu něco řekla autorka blogu manzelka.bloguje.cz - ovšem nevím, jestli je sunnitka nebo šíitka a zájemce by se jí asi musel konkrétně zeptat, protože o dočasných sňatcích asi nepsala. V každém případě se zabývá subsaharskou kulturou, je to muslimka a připadá mi jako příjemná, vzdělaná osoba s rozhledem - ostatně obrázek si můžete udělat podle jejího blogu, stejně jako já.

Wendy, je to zneužitelné, ale pokrytecké se mi to nezdá. Pokud tedy automaticky nepředpokládáš, že institut dočasného sňatku byl zřízený přímo za účelem legalizace prostituce - na což se můžou názory různit a pravdu těžko zjistíme. Mně třeba připadá, že ne.
leden 08, 2010 11:49
nemusi mit strach : Janca
vsechno je legalni s podepsanyma papirama, ktere presne rikaji od kdy do kdy bude manzelstvi trvat. Jsou to vetsinou financni duvody, ze zenich nema na normalni svatbu. ktera muze byt v techto zemich velice draha a je zvykem, ze zenich plati vsechno.Svatbu, (nekdy i dve) protoze v nekterych zemich musi byt zvlast svatba pro muze a zvlast pro zeny), veno.vlastni dum a nabytek....divce staci jen kabelka a je prestehovana. Takze spousta mladych muzu voli tuhle moznost, protoze chteji sex. Jsou tam podminky: divka nesmi byt panna, tedy musi byt rozvedena nebo vdova. Dostane od zenicha take veno, ale daleko mensi. V podstate je to naprosto stejne jako u sunitu uznavany "docasny snatek". Pri svatebni ceremonii zenich prohlasi "Davam se ti pro tvoji radost" Je to urcite reseni pro oba partnery a hlavne bezpecne pro obs z hlediska islamu.
leden 08, 2010 11:54
jen doufám, že : romanB
všichni nezmuťujeme smilies/sad.gif
leden 08, 2010 11:56
Maceško, blog znám, : d@niela
dost jsem už dříve uvažovala, že tu prima holku kontaktuju, asi to udělám, máš pravdu. Díky moc za připomenutí, bude zas o čem zajímavém debatovat.
smilies/smiley.gif
leden 08, 2010 12:25
Macessko, přečetla jsem o islámu : wendy
asi tři metráky knih a pořád studuju co mi pod ruku přijde. I v cizině se poptávám. Neříkám že jsem vševěd a vždycky si udělám správný obrázek, který už netřeba doplňovat. Ale. Jistě, mohou tento institut využit i ženy samotné, z vlastní iniciativy, aby měly dočasnou ochranu, nebo legálního milence. Ale hlavně je to proto, že muži a ženy žijí odděleně, a nemohou si zaskotačit jako to je zvykem zde, přitom potřeby jsou stejné. Před dvěma lety mělo toto krátké manželství velkou podporu z míst nejvyšších, zejména v Iránu, aby se vyšlo vstříc potřebám potřebných mladých mužů. Není to normální uspořádání soužití mužů a žen v těchto zemích a k určité formě pokrytectví to pak vede. To je jako s alkoholem - nesmí se tam, ale když je příležitost...a když není, tak se vytvoří !
smilies/wink.gif
leden 08, 2010 12:56
no - když už, u nás se taky muŤUJE až se hory zelenaj : alena puntíkovaná
to jste tu ještě nečetli o "příteli" co s dotyčnou žije na psí knížku? Věno žádný, nároky z toho vyplývající žádné. Smlouva žádná. Kdfyž jeden z psích přátel odejde za novým hlasem svého srdce, nebo do věčných lovišť, tak druhý "muťující" přítel - kyne má prost smůlu. Takže muslimové tohle vlastně pořešili a případný "muťující" manžel ví na čem je a co může očekávat a zařídit se podle toho.
leden 08, 2010 16:18
wendy : Mikin
mas recht. Hlavne, ze musi mutak dat veno, ha,ha......
Pokud se alkoholu tyce,ja chodil v malajskem Penangu do velice prijemneho baru, kde se hral Bob Marley od rana do vecera. Vzadu byla jeste jedna velika, temna mistnost, kde si za zavrenymi dvermi davali ohnivou vodu mistni muslimove......

leden 08, 2010 17:22
to je tedy drsňárna : Inka
smilies/undecided.gif smilies/cry.gif smilies/angry.gif
leden 08, 2010 18:10
Neco tady smrdi : Mikin
Cetl jsem to jeste jednou a zda se me, ze to jsou zase zensky, kdo je bit.
Mlada divka muze narozdil od mladeho hocha mutakovat jen se souhlasem otce. To znamena, ze z radovanek nic nebude, ale ze ji tatik muze za uplatu pujcit nejakemu staremu kozlovi nebo prodat do bordelu.
Nevidim zde take nikde pripad vdane zeny, ktera by si mohla takhle odskocit. Pouze zenati muzove.
Joooo, tenhle pokrokovy Islam......
leden 08, 2010 18:15
On si vůbec kdekdo : Michal
upravuje náboženství aby mu to vyhovovalo. smilies/wink.gif
Byl jsem v minulosti řidičem zájezdového autobusu.
Co já všecko v životě dělal...Měl jsem jednou zájezd přímo z Izraele. Naložil jsem je v Los Angeles, jezdili jsme tři dny po městě, i do Mexika jsme zajeli. Co mně zaujalo bylo, že když jsme v sobotu projížděli židovskou částí Hollywoodu, mohli se uřehtat jak ti blbí židi jdou do synagogy. To si nevymýšlím, tak mi průvodce vysvětlil a přeložil výkřiky a smích. Naše cesta potom vedla na sever, se zastávkou v Solvang. To je dánskě město v Kalifornii, žijící hlavně z turismu. Jsou tam restaurace s místní, tedy dánskou kuchyní, dánské cukrárny a tak dále. Můj průvodce mně hned chytil, kam že se půjdem najíst. To je jedna z výhod tohohle zaměstnání, kamkoli řidič autobusu a průvodce přijdou, dostanou najíst zadarmo, když sebou přivedou turisty. Tak jsme šli. Vpředu my dva, za námi štrůdl jako školní děti na výletě. V restauraci jsme usedli stranou, aby ostatní neviděli, že neplatíme. Když nám přinesli jídlo, už jsem to nevydržel a zeptal se jak to dělají na cestách, když nemohou dostat košer? Zasmál se a vysvětlil mi, že Mojžíšovy zákony byly dány Židům na cestu do svaté země, ale protože oni už tam jsou, nemusejí je dodržovat. Nemusí do synagogy, mohou lhát, mohou, inu mohou všechno. Zdá se mi, že milého Pána Boha poněkud zlámali přes koleno, nemyslíte?

leden 08, 2010 19:15
To je pochopitelný... : d@niela
jen si vzpomeň na katolický desatero - který katolík se toho striktně drží?
Proč se NAŘÍZENÍ A ZÁKAZY musí vymýšlet? Protože lidi jsou jen lidi... smilies/wink.gif
leden 08, 2010 19:26
a aby se mu lépe drželo, : Michal
má na pomoc s jeho velkým charisma kuchařku.
leden 08, 2010 19:35
Michale : Mikin
me se pri navsteve Izraele zdalo, ze tam je tech "neznabohu" skoro jako v Cesku. Ze tam zkratka ziji docela normalni lidi, ktere nabozenstvi moc nezajima.
Jeden kluk me rekl, ze ortodoxni zidy v cernych habitech nema rad, protoze odmitaji slouzit v armade, platit dane a vetsinou i pracovat. Socialni davky ovsem podle jeho slov pobiraji ochotne.
leden 08, 2010 21:17
Mikine, : Michal
to bych celkem chápal, mně opravdu zarazilo to, jak se smáli těm blbejm židům co jdou do synagogy.
Kdyby mi na mé otázky odpověděl, že on v Israeli bydlí, ale žid není, bral bych to. Ale když mi řekl, že - cituji se: "že Mojžíšovy zákony byly dány Židům na cestu do svaté země, ale protože oni už tam jsou, nemusejí je dodržovat." to je na mne kapku silný kafe.
leden 08, 2010 22:16
no já nevim.... : alena puntíkovaná
v osmašedesátým jsem dělala Au Pair v londýnské rodině židovského vyznání. Přičemž o sobotách je šábes a Židi mají zapovězeno pracovat, že? Tahle rodina měla několik kadeřnictví a o sobotách pracovali ještě od dvě hodiny déle, neboť - jak říkali - v sobotu jsem ceny v kadeřnictví /a všude ve službách/ vyšší a oni tím pádem víc vydělají, což před bohem omlouvá tu práci v sobotu a smazává ten hřích.A věřili tomu...takže možné je všechno.
leden 08, 2010 22:40
zenati muzi : Janca
musi mit svoleni od manzelky, takze je to tak nejak stejne. Myslim, ze manzelka je zrovna tak ochotna dat povoleni jako otec nezletile divky. Krome toho divka nesmi byt uz panna, to znamena ze uz sexualni zkusenost ma. Je rozvedena nebo vdova. Mut'a je pro obe pohlavi. Rakneme ze mlade zeme zemmrel manzel. Je zvykla na sex a najednou je bez prilezitosti. A nikdo neprisel ji pozadat o ruku. Mu'ta je tedy jedina sance na sex.
leden 08, 2010 22:43
mimochodem - ortodoxního kohokoli : alena puntíkovaná
v jakémkoli hábitu nemá rád vůbec nikdo.To jsou většinou fanatici a dělají pouze problémy.
leden 08, 2010 22:44
Janco : Mikin
me se naopak podle tech prikladu a pravidel ktere jsou zde uvedeny zda, ze muslimsky manzel zadne povoleni od manzelky jako obvykle nepotrebuje a panna na rozdil od panice ostrouha mrkvicku.
Takze zase jina pravidla pro muze,jina pro zeny a diskriminace zen jako prase.
leden 09, 2010 02:14
ano, mikine : jak
budte radi, ze zijete, kde zijete, v modernim svete. a verte, ze 'bez dcerky neodejdu" je bohuzel pravda. kdo neveri, je tu svedectvi od domorodce, khaled hosseini - tisice planoucich slunci. inu, globalizace pomohla zejmena fanatikum k rychlejsim akcim.
leden 09, 2010 08:48
4 jak : Mikin
Ta knizka je fakt otresna. A nejhorsi je to, ze kdyby se te zenske nepodarilo zdrhnout, tak by zmizela v otroctvi,beze stopy i se svou dcerkou. Na verejnost se o techhle vecech dostane jen mizive procento. Hruza.......
leden 09, 2010 19:44
takze : jak
vsechno je trochu jinak
leden 09, 2010 21:19
lidi jsou lidi : Janca
at jsou to muslimove, krestani, hindu, buddhisti....neda se rict ze nekdo je spatny kvuli tomu v co veri.Buh je nakonec jenom jeden, i kdyz kazde nabozenstvi mu rika jinak a ma trosku jine zasady. V podstate kazde nabozenstvi se snazi aby lidi byli co nejlepsi, jenze jsou lidi kteri se jimi ridi a jini kteri na ne kaslou.
leden 10, 2010 00:49
4 jak : Mikin
Tohle je docela hezky napsany, i kdyz se ten clovek pochopitelne myli, kdyz povazuje Irance - Persany za Araby.
http://mmister.com/betty-mahmoody-william-hoffer-bez-dcerky-neodejdu
Ta knizka stoji za precteni.
leden 10, 2010 02:46
Šmarjá Jančo! : alena puntíkovaná
Tak jeden říkáš? Tak kterej to teda vlastně je - a proč?
leden 10, 2010 04:41
Puntikovana : Mikin
Je dobre, ze v tom ma aspon nekdo jasno. Stari Rekove a Slovani meli bohu spoustu, buddhisti a ateisti nemaji zadnyho. Ale my ode dneska vime, ze je jeden a basta......
leden 10, 2010 07:08
danielo, : jak
pises o desateru, islam ma neco jako patero, ne o moralce.je to o povinnosti pravidelneho modleni a hlavne povinnost cesty do hadzi, kde smyjou hrichy a basta. proc se zatezovat problemy lhanim, kradezemi nebo vrazdenim....
leden 10, 2010 07:20
Pro Danielu. Desatero. : Sidonius
Danielko, s tím desaterem se trošku mýlíš, když říkáš, že je křesťanské. První zmínka o něm je již v Exodu a dostal ho Mojžíš od Hospodina při setkání na hoře Sinajské, bylo napsané na dvou kamenných deskách. Křesťani ho jenom převzali. Jinak mám ale za to, že by většina těch přikázání měla být dodržována bez rozdílu vyznání a taky i ateisty. S tím dodržováním různých náboženských příkazů a zákazů je to však poněkud komplikované.

Nemyslím tím třeba některá z toho desatera, jako nezabiješ, budeš ctít otce svého a matku svou apod. Ale třeba to, že katolický mnich se nesmí oženit, potažmo nesmí mít ani sexuální styk, což je pěkně pitomé. Když už ho teda Bůh stvořil k tomu, aby se rozmnožoval, tak proč to nějaká tmářská církev zakazuje ? Dovedu pochopit taková religiozní opatření, která třeba zakazují jíst, jak Židům, tak Arabům vepřové maso. Kdyby tam, kde obě etnika žijí, pěstovali prasata a jedli vepřové maso, tak za chvíli, vlivem toho tepla tam, vymřou na botulismus. Stejně tak třeba obřízka, provádí se především ze zdravotních důvodů, kvůli stálému nedostatku vody v místech, kde se tihle lidé zdržují. Veškerá náboženská nařízení a zákazy, namířené proti běžné, lidské přirozenosti se mi příčí a klidně si zahraju na kacíře a chci nabádat normálně vyvinuté a uvažující jedince, aby je nedodržovali. To, co bylo potřebné, nebo jenom požadované před několika tisíciletími nějakou církví, dnes už nemusí sloužit ničemu, leda tak k oblbování. Je to pouze zase jenom něco, jako pohanský ritus. Zase se otřu o ty katolíky, kteří se tak vehementně ohání Kristem a PánemBohem, ale jsou to pozlacení a nakadeření pohané i stěmi jejich rituály. Všichni ti jejich "kupčíci" s učením Kristovým, si žijí v přepychu a blahobytu z toho, co jim ty jejich "ovečky" dají a od Krista jsou na stovky světelných let vzdáleni.

Ale jinak jsem vlastně chtěl říct, že ta Muťa je v podstatě dobrá věc. Ovšem zase je to jenom kvůli nějakému pitomému náboženství, nebýt toho, nebyla by ani Muťa. Tedy praxe by byla stejná, ale nebylo by potřeba si k tomu vymýšlet nějaké zástěrky a omluvy. Tož tak.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Desatero#P.C5.AFvod_Desatera

leden 10, 2010 09:37
a odkud to víš Mikine? : alena puntíkovaná
od Boha samotného...nebo taky jako každej - teda zas od nějakejch lidí, který, jak známo, většinou dost kecaj a vědí jinak starou bačkoru? Já chci jen vědět, nakolik je tvá informace spolehlivá.
leden 10, 2010 10:49
Puntikovana : Mikin
nepochopila jsi nejspis muj sarkasmus. Ja, coby agnostik s buddhistickymi sklony o existenci boha nic nevim. Reagoval jsem pouze na rezolutni prohlaseni Janci, ktera nahazela vsechno do jednoho pytle. Islam s jednim bohem a krveziznivym prorokem, i toleranti a bezbozny buddhismus.
Jinak souhlasim s tim,co pise Sidonius. Ze ta muta o ktere se zde bavime je dobra vec.
Ja bych k tomu jen dodal (promin ze se opakuju), ze podle toho co jsem cetl, tak je ten zakon psany jako obvykle pro muslimske muze, kteri si muzou delat prakticky co chteji. Kdyz si chce zadovadet zenska, tak musi byt budto rozvedena nebo vdova.
Zkratka nesmi byt majetkem sveho pana a vladce, otce nebo manzela.
Islam neni holubnik...... smilies/smiley.gif
leden 10, 2010 16:46
otázka prol Sidonia : : wendy
návrh k občanské neposlušnosti je dobrý. Proč jsou ale ta různá šáhlá nařízení dodržována ? Potože to tamějšim mužům asi vyhovuje. To je jako s obřízkou žen - muži by se už i smířili s tim, že budou mít neobřezanou pannu. V tomto případku je vina na ženách, matkách a babičkách, ony samy tím prošly, a taky mají strach, že by se dcera pak neprovdala...tradice je holt tradice !
Co se vepřového apod. dotýče, kněží byli vždycky chytří a vzdělaní, trochu vyčuraní, pravda - ale zase věděli že když to lidem naservírují jako Boží vůli, budou to dodržovat.
smilies/wink.gif
leden 11, 2010 08:38
Pro Wendy : Sidonius
Wendylínko, myslím, že sis to nějak předělala k obrazu svému. Já jsem se o občanské neposlušnosti vůbec nezmiňoval. Navíc jsem neměl na mysli jenom Islám, ale všechny církve, co jich na světě je a každá se dělá tou nejlepší a nejspasitelnější. K tomu, abych dodržoval to Desatero, nepotřebuju chodit do žádného kostela, mešity, či templu. Je to vlastně na povaze každého člověka, jak se chová ve společnosti a jestli neubližuje ostatním. Ať si každý věří v co chce, ale neměl by to vnucovat druhým, nebo je dokonce trestat za jiný názor, či nedodržení nějakého náboženského ritu. Podívej se, jak to vypadá v zemích, kterým se řílá anglicky "Bible belt", to jsou země, kde převládá náboženství a jsou řízeny několika nejvyššími církevními pohlaváry. S tou vzdělaností a kulturou, to taky dost souvisí. Jenom stačí si porovnat země, kde je úřední řeč angličtina a kde se třeba mluví španělsky, nebo jinou světovou řečí. Celá Jižní Amerika je katolická a silně věřící, ale celková úroveň všech zemí a jejich obyvatel není nic moc, kromě Čile a Argentíny. O islámských zemích ani nemluvě, zato když se podíváš na země s tzv. Západní kulturou, kde je už po několik století vláda světská, nekontrolovaná církví, je vidět velký rozdíl. A přitom velmi značná část obyvatel zemí toho Bible beltu, by chtěla žít v těch Bohem "zatracených" zemích prokletého Západu. Ve státě, kde je školství na "světové" úrovni, kde se mohou lidi volně vzdělávat, kde mají prostředky a možnosti toho vzdělání dosáhnout, to vypadá zcela jinak, než třeba v Afghánistánu, Súdánu, či na Filipínách. Proto dříve měla církev absolutní kontrolu nad tím, koho nechala studovat a když se jí zprotivil, tak ho upálila. A podobné praktiky mají ještě dnes v arabských (islámských) zemích, ale i v Indii. V některých krajích, pokud zemře poněkud předčasně manžel, tak jeho žena musí skočit do velikého ohně a pokud se zdráhá a nechce, tak jí ti pozůstalí po tom jejím manželovi pomůžou. Taky jeden velice "humánní" prvek, ukazující vysoký stupeň kulturní vyspělosti. Když už si nadhodila tu ženskou obřízku, tak je to zase jenom proto, že to chtějí hlavně chlapi, ale drtivá většina z nich jsou muslimové. Jenže tady už vůbec nejde o nějakou víru, či náboženskou potřebu. Doufám, že jako žena určitě víš, proč tohle zvěrstvo ti barbaři dělají, třebaže se zastírají Alláhem a celým Koránem. U těch chlapů už jsem svou domněnku řekl. Takže celkově shrnuto, žáby na prameni a největší škůdci jsou všichni církevníci a šamani, kteří nedovolí lidem se vzdělávat, nutí je k jejich víře a nabádají k tomu, co je většinou k jejich prospěchu. Přestože jsem křtěný katolík, tak jsem na hony vzdálen nějakému "pánbíčkaření" a už vůbec nemám potřebu chodit chodit do kostela, kde bych se s ostatními ovečkami podílel na těch obřadech, které, jak už jsem se zmínil, mi stejně připadají, jako pozlacené, pohanské rituály. Ono to křeťanství stejně vzešlo z římského náboženství a něco si z toho i ponechalo. Ave Caesar, morituri te salutant.
leden 11, 2010 10:44
Dodatek : Sidonius
Ještě jsem měl říct, že si s výrazem "občanská neposlušnost", nespojuju odmítání výkonu nějakých církevních praktik a rituálů.
leden 11, 2010 10:56
Díky za odpověď. Tak já jsem tedy měla na mysli jen islám, o tom je tu hlavně řeč. : wendy
Občanskou neposlušnost jsem použila míárně nadneseně - představovala jsem si, jak najednou muži i ženy v inkriminovaných zemích přestanou dodržovat různá zhůvěřilá přikázání. To by přeci byla pěkná neposlušnost !
Proč ženská obřízka vím, je to pohodlnost a posedlost mužů, takhle nutit ženu k věrnosti. Oni si nemusí ženu ani získat, ani udržet, prostě nic, všechno jak na zlatém podnose. Ale četla jsem i reakce, že by to nevyžadovali - v některých zemích. V těchto přípdach jsou na vině ty starší ženy.
K ostatnímu mohu jen dodat, že v kostce souhlasím - ono se lépe vládne nevzdělancům. A k tomu římskému náboženství - římský mitraismus má vlastně stále pokračování, že....
smilies/wink.gif
leden 11, 2010 11:25
Wendy : Janca
Infibulace se provádějí v Egyptě, zemích afrického rohu ale i ostatních, převážně afrických zemích.Přestože si většina lidí myslí, že ženská obřízka má souvislost s islámem, není tomu tak. Jedná se většinou o tradiční rituál, který se váže k pověrám, zvyklostem a s náboženstvím nemá přímo nic společného, i když je jím odůvodňován i v místech kde je tato praxe dosud živa1 Nigeria: 32.8
# 2 Egypt: 24.2
# 3 Ethiopia: 23.9
# 4 Kenya: 6.8
# 5 Somalia: 4.5
# 6 Mali: 4.3
# 7 Cote d'Ivoire: 4.1
# 8 Burkina Faso: 3.5
# 9 Ghana: 2.6
# 10 Sierra Leone: 2
# 11 Chad: 1.9
= 12 Eritrea: 1.6
= 12 Guinea: 1.6
# 14 Tanzania: 1.5
= 15 Benin: 1.3
= 15 Cameroon: 1.3
# 17 Congo, Democratic Republic of the: 1.1
# 18 Togo: 1
= 19 Liberia: 0.9
= 19 Niger: 0.9
= 21 Senegal: 0.8
= 21 Central African Republic: 0.8
= 23 Uganda: 0.5
= 23 Gambia 0.5
= 25 Mauritania: 0.3
= 25 Djibouti: 0.3
= 25 Guinea-Bissau: 0.3
Jeste k tomu veprovemu. Uz se o tom zminil Sidoniuas. Veprove maso prvni podleha zkaze.Lidi v horkych zemich v dobach Mohameda jeste neznali lednice ani mrazaky. Vydat zakaz ze se nesmi jist veprove maso by nemelo smysl a lidi by dal umirali na botulismus. Ale kdyz to bylo v Koranu, tak to vsichni respektovali.
Totez si myslim ze je to s alkoholem. Podivej se co se deje pod vlivem alkoholu!
leden 11, 2010 12:29
takze abychom to shrnuli: : Mikin

kdo ma prospech z siitskeho prava na docasna manzelstvi "muta" ?
Mezi zenami: jen vdovy a zeny rozvedene.Tedy drtiva mensina, mezi kterou prevazuji damy starsi a navic casto obrezane.
Mezi muzi: vsichni.
leden 11, 2010 17:32
Jančo, : Sidonius
kdybych se tady odvážil napsat pěkně "od plic", jak si myslím, že je to s těmi rasami, podle stupně vzdělanosti a kultury, tak bych mohl být taky stíhán kvůli té pitomé, politické korektnosti, za rasismus. Ale jestli sis všimla, tak vsech těch sedmadvacet zemí, které si tady uvedla, leží na jednom kontinentě, který je znám svou "úrovní" veškerých lidských měřítek.
Takže to s Vámi, milé dámy, není ještě tak hrozné v tom "našem" světě, kde už dlouho převládá "rozumný", civilizovaný a kulturně vyspělý člověk. smilies/kiss.gif
leden 12, 2010 02:15
A z toho teď tak zaostalého kontinentu údajně všichni pocházíme... : wendy
z tohoto úhlu pohledu se tady máme ještě jak prasátka v žitě.
smilies/wink.gif
leden 12, 2010 07:15
Sidonius : Janca
nemam rada politicky korektni lidi. Vetsinou mysli jenom na svuj prospech.
S tou obrizkou to ale mas tezky.Nedavno jsem cetla o 7 lete egyptske holcicce, ktera nebyla obrezana a ostatni holcicky si s ni nechtely hrat, ze je "necista"
Vzala ziletku a zacala se rezat. Nastesti kdyz ji zacala tect krev tak se vylekala a nechala toho. Taky nebyla podle svych vrstevniku "korektni"
Jinak mas pravdu, muzeme byt rady ze jsme se narodily a zijeme tam, kde zijeme.

leden 12, 2010 10:28
Tak u nás neprovádíme obřízku, ale už se zřejmě dobrých 10 let nenajde žena, : toulavej
která by měla odvahu si nevyholit podpaží nebo nohy, protože by ji zbytek společnosti – zejména ženy – naprosto odsoudily jako méněcennou. A tak podobně je to i s tou obřízkou. A gramotnost či negramotnost s tím nemá nic společného. Hloupost se totiž vyskytuje v jakékoliv společnosti. Někdy se projevuje jako móda, někdy jako tradice, zvyk. Jednou se to zavede a už není cesta zpět. A zdůvodnění se vždycky najde dost, to lidi umí bezvadně. A nová generace už to bere jako samozřejmost . . .
leden 12, 2010 18:02
... : Mikin
Jo, s tim souhlasim. Tahle stadnost spolu s politickou korektnosti delaji prave divy.
Ja se hrozne chechtam,kdyz se ruzni dobraci (zda se, ze hlavne nalevo politickeho spektra) nemohou rozhodnout, co je spravne a co ne.
Odsuzovat muslimy za to jak zachazeji se zenami, nebo ne ? Na jedne strane nerovnopravnost, tyrani, kamenovani a dalsi formy utisku,na druhe strane tradice a kultura Islamu,kterou prece musime respektovat i kdyby trakare padaly.
Moralni jedinec v tomhle ma jasno a postavi prava zen automaticky pred nabozensky fanatismus. Ale vykladejte to temhle pitomcum......
Muj vzor v politicke nekorektnosti je Bill Maher. Nepouziva politickou nekorektnost jako zasterku pro rasismus nebo jine formy nenavisti, ale zaroven se neboji nazvat veci pravymi jmeny. Na youtube ma spoustu veci - vrele doporucuju.
leden 12, 2010 20:27
To máš Mikine pravdu : wendy
tohle lidi dělají stále. A nejen s náboženským fanatismem. Podívej třeba na Čínu - každý má plnou hubu kritiky jejich porušování lidských práv a necitelný postoj vůči životnímu prostředí, a je to pravda o tom nikdo nepochybuje - ale tak trochu z ní mají strach a tak trochu s ní potřebují obchodovat...tak si ponadávají a jinak jí dají pokoj. Taky nerozhodnutí, nebo rozhodnutí?
smilies/wink.gif
leden 12, 2010 21:06
pokud budou naše stroje, auta a podobně : alena puntíkovaná
potřebovat ke svému provozu naftu, benzín a podobně, tak nám víceméně na nějakých právech jejich žen zas až tak nesejde. Uděláme bubububu a to je tak všecko.Hospodářský bojkot by zajisté pomohl...ale jak bychom pak jezdili, že jo?
leden 13, 2010 08:39
... : Mikin
Presne tak damy. Prd nadelame. Ale aspon nemusime nad takovymi vecmi jasat, nebo je dokonce z duvodu politicke korektnosti dovolit v nasich vlastnich zemich.
leden 13, 2010 15:09
no ja nevim : Janca
od kdy jsou politicky korektni muslimove?.
leden 13, 2010 17:05
Janco : Mikin
Ja o politicky korektnich muslimech nic nepsal. Nebo ano?
Psal jsem o lidech, kteri se z duvodu politicke korektnosti muslimu zastavaji, i kdyz prijde treba na takove prasarny, jako je utisk muslimskych zen.
Well, v pripade ze se muslimu zastava zena, jde uz podle meho nazoru spise o kretenismus.
leden 14, 2010 07:13
V tomto kontextu jde výraz "korektnost" : wendy
použít jen v souvislosti s politikou, protože de fato to žádná korektnost není, anóbrž něco úplně jiného, že...
smilies/undecided.gif smilies/wink.gif
leden 14, 2010 08:26
Napsat nový komentář

Pro komentování je potřeba, abyste byli přihlášeni. Pokud nemáte ještě svůj účet, prosím zaregistrujete se.


busy
 
< Předch.   Další >
[CNW:Counter]