O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé...
Kontakty
Napište nám |
Poradna Kudlanky |
Právní poradna |
Přihlášení
Anketa
NEJEDEM K BABIČCE, JEDEM NA VÝCHOD - II. |
Úterý, 20 květen 2008 | |||
Tak tedy vyjíždíme. Mezitím se setmělo, Peking svítí a vzdaluje se. Vlak je plný, zatím čistý, no, uvidíme, jak bude vypadat po osmačtyřiceti hodinách. Ubydlíme se v kupé s lehátky pro šest. Je tu čisto, nepostradatelná termoska na kei šu, horkou vodu. Tu v Číně dostanete kdykoli a všude, zdarma.
Zalijete si čaj, nejčastěji jasmíňák a čínskou polívku, prodávanou ve velkých kelímcích s různými chutěmi. Od jemně dětské po příšerně pálivou. Časem je nám souzeno zjistit, že v dálavách západního Tibetu je to vždy dostupné a poživatelné jídlo, dvě porce denně zaženou hlad a dodají nejnutější živiny....Vystřídáme se na večeři v jídelním voze a pak už nás ukolíbá rytmus vlaku. Spí se nám hezky.
Po probuzení pozorujeme čínský venkov. Žádné malebné vesničky, hliněné domky mají vesměs stejnou barvu jako půda kolem, žlutý spraš, jsou tu z něj vysoké kopce a bahnitá žlutá řeka, snad skutečně Chuang che. Che je čínsky malá řeka, velká je ťiang, říká Jakub, takže i tahle žlutá, na naše středoevropské poměry docela slušný veletok, je pro ně nejspíš ještě malá. Nu, jiná země, jiný pohled na věc…
První zastávka po cca dvanácti hodinách jízdy je Xian, „Západní hlavní město“. Až pojedem zpět, budem tu vystupovat. Zatím tudy jen projíždíme, vlak stojí krátce, ke dveřím vagonů však čile najedou prodejci s pečivem, zeleninou, nápoji...
Krajina ještě několik hodin zachovává sprašový charakter. Cesty jsou po dešti bahnité, krajina je stále stejná. Občas se mihne vesničan, přivázaný oslík. Města, jimiž projíždíme, jsou nevýrazná, bez jakýchkoli dominant, neměnná šedivá komunistická architektura, fabriky.
K večeru začíná země šednout, hory špičatět, vlak mírně páchnout. Ráno se probouzíme na cípu pouště. Snad že prej Taklamakan? A ochlazuje se.
Louže jsou zamrzlé, zmizela vegetace vyšší půl metru. Hory kolem strmé, kamenité, vrcholky mají zasněžené. Později se obzor vzdaluje a krajina je už pomalu taková, jak si ten Tibet představuju. A nejsem daleko do pravdy, ano, takové jsem to viděla na fotkách, charakter už je stejný…
Bezlesé pláně, v dálce hory, na nich sníh, studená jezera. Podél trati čínské vojenské tábory a už začínají stáda jaků a kolem nich zdejší kovbojové - bačové na motorkách.Vlak se s námi šplhá po trati - s několika krátkými zastávkami - na svůj nejvyšší bod, až někde kolem 5000 m.n.m.
Tam vystupujeme na pár minut, vzduch je ostrý a naše skupinka cestujících pije z termosky uvítací nápoj, zřejmě tibetský máslový čaj. Cítíme se už v Tibetu. „Ono historicky asi jo“, vysvětluje Jakub. „To, co dnes označujeme jako Tibet, jsou asi jen dvě třetiny původního území“.
Rozhlížím se, a začínám chápat izolaci Tibetu. Z jihu má Himálaj, ze severu poušť a předlouhé dálky pustin, jimiž vlak projíždí čtyřiadvacet hodin… Zpět do vlaku. Pak klesáme... dalších mnoho hodin, ale již ke Lhase. Objevují se pomalu známky civilizace, vidíme řeky i obdělávanou půdu, řepková políčka, ječmen, civilizaci přibližují sloupy s vedením.
Je už podvečer, sprchlo a ukázala se nádherná duha. A konečně je tu Lhasa. Asi je to jediné tibetské nádraží, vystupujeme, je lesklo po dešti a smráká se. Vzduch je ostrý a úžasně čistý.
Organizace funguje, čeká na nás objednaný průvodce s mikrobusem, odveze nás do hotelu. Na uvítanou dostáváme khatagy, bílé lehké šály, místní zvyk. Ano, je to něco podobného, jako dostávají turisti na Havaji věnce z květin. Projíždíme Lhasou, v dáli poznáváme Potalu.
Čekají nás užasná dobrodružství, ale zatím se ubytujeme v hotelu Mandala; to až ráno zjistíme, že jsme přímo v centru Lhasy, na Barkoru, vedle chrámu Džokhang...
IGRAINE
(na modré klikejte )
|
< Předch. | Další > |
---|