O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé...

Hubnutí s Kudlankou

Hubnuti

Související články

Význam jmen

Význam jmen

Soutěže

Soutěže

Setkání

Setkani

Přihlášení






Zapomenuté heslo
Nemáte účet? Vytvořte jej!

Anketa

VĚRNOST? PODLE MNE JE:
 

PATNÍKY POTŘETÍ PDF Tisk E-mail
Pondělí, 05 říjen 2020
Kdysi jich bývaly po celé republice desetitisíce, dneska jich je méně než onoho příslovečného šafránu. Řeč je o kamenných kilometrovnících z roku 1933, které ještě dlouho po druhé světové válce bíle vroubily bez výjimky všechny hlavní i spoustu vedlejších silnic v tehdejším Československu. To byly patníky silniční… Byly však v rámci „něčeho – nevím čeho“ odstraněny… Nyní jsou postupně nahrazovány plastovými, barevnými.

 

 

 

 

 

 


 

ALE ZPÁTKY

K PRAŽSKÝM PRADÁVNÝM KAMENNÝM OBYVATELŮM…

 

Některé průjezdy měšťanských domů (v Dlážděné ulici 6, v ulici Zlatnické, Dlouhé 4 a 10, ale i v Karlíně, na Žižkově i jinde) mají osazeny pár patníků vnějších (do ulice) a pár vnitřních (do dvora). Zajímavostí je, že někdy jsou vnitřní patníky vyšší a mohutnější než patníky vnější. Patrně si to vynutilo šero na dvorech obklopených zástavbou i ve vlastních průjezdech, kde přítmí bylo ještě zvětšováno clonou tvořenou projíždějícími povozy.

 

Patníky byly také použity u vjezdů do palácových zahrad. Čtyři zajímavé a pěkné patníky stojí před vjezdem do zahrady Černínského paláce. V prostoru Klárova je zahrada související se vstupem do stanice metra Malostranská a do Valdštejnské jízdárny. U vchodu do této zahrady je pár patníků, tvarem, velikostí a vzhledem nadprůměrných. Zajímavá je i brána vjezdu do prostoru Tyršova domu ze Všehrdovy ulice se třemi kovanými křídly a čtyřmi štíhlými válcovými patníky kulovitě zakončenými.

 
 

 

Kovové ochranné prvky sloupků bran, vrat a vjezdů přejímají více z funkce architektonické ozdoby, než z funkce ochranné. Jsou to například výtvarně pěkně provedené litinové odlitky u kamenných sloupků brány do hospodářského dvora zámečku Rokoska v Praze 8 – Libni.

 

Pěkné i když jednodušší jsou litinové patníky s motivem hlavy psa.

 

Tento typ ochranných patníků je použit pro vnitřní i vnější patníky v průjezdu domu na Seifertově ulici 31 na Žižkově, u domu v Sokolovské ulici 152 v Praze 8 na Palmovce a v ulici Korunovační na Letné u vjezdu do prostoru bývalé vodárenské věže.

Litina je použita jako materiál patníků také u vjezdu do činžáku ulici Za Poříčskou branou 11 v Karlíně.

 

Ty mají tvar štíhlých komolých kuželů ohnutých horními konci ke sloupkům vjezdu. Na vrcholu patníku je kruhová úseč, takže dílo má podobu prohnuté houby – mladého kozáka či hadovky smrduté.  

Kovová ochrana sloupků vrat bývá i z různě širokých ocelových pásů.

Na chráněná místa se upevňují dva až čtyři pásky. 
Tři jsou použity při ochraně vjezdu do domu v ulici Milady Horákové 4 v Praze 7; do sloupků brány Židovských hřbitovů z ulice Mezi hřbitovy je zapuštěno po čtyřech pásech.

 

 

 

 

 

 Ze dvou ocelových pásů širokých asi dvě stě milimetrů, vytvarovaných přibližně do tvaru podkov a zapuštěných do chodníku,

je vytvořena ojedinělá ochrana vjezdu do domu na Sokolovské ulici 79/81 v Karlíně.

Šest párů ocelových pásů tvoří také ochranu před nárazy do sloupů přechodového mostu

mezi budovami v ulici Nad Petruskou v Praze 2, které je možno považovat za patníky i svodidla.

 

 

 

ZÁVĚREM JEŠTĚ PÁR SLOV O PATNÍCÍCH KOLEM SILNIC

 

Všimli jste si někdy, že sloupky podél silnice mají v současné době různé barvy? Kromě nejběžnější bílé můžeme u silnic spatřit i modré a červené. A má to svůj význam!

V drtivé většině krajnici silnice zdobí sloupky bílé. Vyznačují okraj silnice a ve tmě díky odrazkám ukazují řidičům cestu. Jsou vyrobené z měkkých plastů, takže při srážce nepředstavují pro vozidlo ohrožení. Jejich předchůdci byly kamenné či betonové patníky.

 

Červené sloupky jsou umístěny tam, kde se k silnici připojuje účelová pozemní komunikace (například lesní či polní cesta). V těchto případech se ale nejedná o křižovatku. Modré se vyskytují na místech, která v zimě často namrzají, převážně na mostech, propustcích a v nebezpečných zatáčkách. Sundat nohu z plynu tedy v těchto úsecích nemusí být na škodu.

 

 

Tak, pro dnes konec patníkologie – připomínek na dávné časy.

Hezký týden - d@niela

 

 

Komentáře (3)add feed
... : mamča
Ani plastové patníky kolem silnic nejsou úplně bezpečné. Při nárazu sice laminátová část někam odletí, ale železná patka, na kterou je patník připevněn, a která je bytelně zabetonovaná, dokáže obrátit auto na střechu. Je totiž dost vysoko na to, aby zachytila práh vozu.
Takže nedoporučuji ani tyhle "neškodné" patníky kácet vlastním autem.
říjen 06, 2020 07:23
... : Bara
V Tabore na starem meste jsou jich desitky (netroufam si rici stovky, ale kdo vi?) Jsou umistene na puvodnich domech vzdy na rohu, nemaji zadnou zajimavou podobu, jsou to jen ruzne vysoke a siroke kameny. Na nasem dome mame hned dva. Taky se mi podarilo o jeden "otrit" predni blatnik auta.
říjen 06, 2020 15:37
... : doktor
Děkuji za hezké fotografie,dýchá z nich krásná nostalgie.
říjen 07, 2020 11:57
Napsat nový komentář

Pro komentování je potřeba, abyste byli přihlášeni. Pokud nemáte ještě svůj účet, prosím zaregistrujete se.


busy
 
< Předch.   Další >
[CNW:Counter]