Když jsem jako zarputilý ogar z nedalého Hovězí byl častým návštěvníkem M-klubu ve Valašském Meziříčí, umístěném ve sklepení Žerotínova zámku, sedávali jsme s jeho šéfem Milanem Kuchyňkou, dnes už kralujícímu nebeským klubovým zařízením, u „borora", jak se na Valašsku říká jedinému konkurence schopnému truňku hned po slivovici.
V těch dobách blažené valašské renezance, festivalů poezie, přehlídek divadel malých jevištních forem nebo koncertů Jarka Nohavici či skupiny Mňága a Žďorp, nebyla ještě Markéta Irglová na světě, ani neměla zdání, že na jevišťátku M-klubu zpívá Jarek Nohavica svoji Markétu. Ta bodrá mladinká Valaška, s irským přizvukem, hnědýma bezelstnýma očima a neskutečnou odvahou, tu naši generaci věčných nespokojenců vystřídala, M-klub se stal jejím druhým domovem a písničkářský bard Nohavica s kytarou možná jejím idolem. Jak si asi před rokem představovala své dnešní dvacáté narozeniny? A ještě dřív, když se jako potulná kočka toulala ulicemi irského Dublinu. Trochu bezprizorná, bez pocitu bezpečí vlastní rodiny, kamarádů a občanství. Nač asi myslela, když jí natáčeli se dvěma amatérskými kamerami, aby mohl vzniknout snad nejlevnější hraný film na světě. Napadlo ji, když slyšela sumy kolem stovek milionů dolarů, za které natáčeli filmaři v Hoollywodu, že to jejich hudebně filmové dílko za necelé dvě stovky tisíc dolarů bude brzy úspěšně soupeřit v Los Angeles právě s těmito filmovými hvězdami o nejprestižnějšího Oscara, pozlacenou sošku rytíře s mečem, stojícího na filmové cívce, vysokou 34 centimetrů a vážící 3,85 kilogramu? Vsadím se, že jí to nepřišlo reálné ani v těch nejbujnějších snech, že v Los Angeles v záři světel reflektorů vkročí v noci z neděle na pondělí 25. února 2008 na proslulý červený koberec při velkolepé události Hollywoodu v rámci 80. nejslavnějšího komerčního Ocenění akademie za zásluhy. Markéta, skromná rodačka z Valašského Meziříčí, po tom koberci šla s nezastíranou pokorou, ale dětsky nebojácně a sebevědomě, jakoby po něm chodila odjakživa. A převzala se svým Glenem Oscara za nejlepší filmovou píseň - baladu Falling Slowly.
A byl tu střihový film jejího teenagerského života. V devíti letech se pokusila o svoji první písničku, ve třinácti se na hudebním festivalu seznámila s Glenem Hansardem, zpěvákem skupiny The Frames, s nímž ve svých patnácti odešla koncertovat po světě. Další valašská vandrovní a možní i poněkud drzá pop-baba. Podílela se i na vzniku Glenova alba The Swell Season. A pak přišla hlavní role v nízkorozpočtovém filmu Once, ve filmu, kde hraje českou emigrantku a kterým prolíná hudba Frames a dvojky Hansard - Irglová. Při natáčení tohoto filmu spolu začali o osmnáct let starší Glen a tehdy ještě ani ne osmnáctiletá Markéta chodit. Snad proto vznikla tolik romantická, nevtíravá a chatismatická píseň, jež při poslechu hřeje i mrazí zároveň. "Se základním hudebním motivem přišel Glen už před několika lety. Pak na něj zapomněl, ale já si ho pamatovala, udělala jsem k němu klavírní doprovod a připomněla mu ho. Potom přišel režisér John Carney, že potřebuje písničky pro svůj film. Falling Slowly se tam perfektně hodila," vzpomíná Markéta Irglová. "Miloval jsem ji už dlouho, ale stále jsem sám sebe přesvědčoval, že je teprve dítě..." prozradil Glen. V současnosti spolu již rok bydlí. Břetislav Olšer
|