Většina lidí, se kterými jsme (nejen) v pracovním kontaktu se dá rozdělit do třÍ skupin: Normální - Problematičtí – Záludní. Mezi normální patří lidé, co jsou milí, bezproblémoví a spolupracují. Problematičtí jedinci jsou arogantní, agresivní, a otevřeně negativní. Záludní lidé se navenek usmívají, ale mají podlé myšlenky. Snaží se zjistit co nejvíce informací, které by mohli v budoucnu použít proti nám.
Určitě jste se už zúčastnili konverzace, kde mluvíte s člověkem a předem víte, že dotyčný jen čeká, až mu dáte jakoukoli záminku, aby mohl vybuchnout. Co v takové situaci dělat? Použijte fráze typu: · může to tak být, ale … · chápu vás postoj (přístup/ názor/ rozhořčení/ situaci), ovšem… · je mi líto, že to takhle berete, každopádně ale… Většina lidí nechce slyšet příkazy, ale vysvětlení. Tím, že připustíte pochopení situace, odvrátíte agresivní argumentaci a můžete vysvětlit situaci z vašeho pohledu. Následující rozdělení naštvaných a problematických lidí plus návrhů, jak se v dané situaci zachovat, lze využít nejen v pracovním procesu, ale i v rodinných (či jakýchkoli jiných) vztazích. Problematické lidí lze rozdělit následně: 1. Ti, co si věčně stěžují, jsou negativní, vymlouvají se, stále jen kritizují; Jak na ně: vyslechnout, zdůraznit řešení problémů, a orientovat se na podstatné, konkrétní věci a úkoly (tito lidé mají tendenci generalizovat a plácat nesmyslně a dlouho o ničem) 2. Ti, co všechno vědí líp, všechno znají, všechno by dělali lépe, srovnávají vás stále s někým, snaží se oslnit vědomostmi a případně vyhrožují vysoce postavenými známými; Jak na ně: odsouhlasit jejich vědomosti, pochválit je za kompetentnost, přihodit sem tam kompliment. Musíte být přesní a detailní ve vysvětlování vašeho postoje. 3. Pasivní lidé, kteří sami nic neudělají, nenavrhnou, nechají dělat všechnu na práci druhé; Jak na ně: Ptejte se jich, nedávejte jim možnosti na výběr, ale ptejte se jich, co by oni konkrétně udělali, radili, navrhovali. Využijte ticha - když oni nemluví, nesnažte se ani vy. 4. Velký boss - agresivní, vše musí být po jejich, za každých, jakýchkoli podmínek; Jak na ně: Aktivní vyslechnutí, nechat je vymluvit, vypustit veškerou jejich agresi; teprve pak jim v klidu vysvětlit svůj postoj a názor. Je dobře zaujmout podřízenou pozici, aby se necítili ohroženi. GRETA
|