O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé...

Hubnutí s Kudlankou

Hubnuti

Význam jmen

Význam jmen

Soutěže

Soutěže

Setkání

Setkani

Přihlášení






Zapomenuté heslo
Nemáte účet? Vytvořte jej!

Anketa

VĚRNOST? PODLE MNE JE:
 

DOMÁCÍ NÁSILÍ - HRÁTKY PRO CELOU RODINU - II. PDF Tisk E-mail
Středa, 18 duben 2007

Tohle téma se i mě tak trochu týká. Pro moji manželku byl tím probuzením okamžik, kdy její bývalý manžel vztáhl ruku i na její tříletou dceru. Ta z jeho strany pracně budovaná síť nevydržela, byla přehlušena mateřským instinktem, manželka sebrala všechny síly, které jí ještě zbývaly, navštívila lékaře a podala žádost o rozvod. I tak to pro ni mělo málem tragické důsledky - nehodlal to přejít jen tak.   

 

 

     Ono to celé asi funguje jako smyčka, která se pomalu pomaloučku utahuje... Ze začátku je to bezproblémové, varovné známky odfiltrují růžové brýle, první excesy jsou vyžehleny hromadami slibů, omluv a růží.

 

     Potom už je viník jasný, za všechno si může ona sama. Ona dělá všechno špatně, ona ho provokuje svojí vyzývavostí, ona se nechová tak, jak by se správná manželka měla chovat. Tahle masáž trvá tak dlouho, až oběť uvěří, že zdrojem všech problémů je skutečně ona a její nevhodné chování. Je nešťastná, žije uprostřed noční můry, ale je přesvědčena, že si za to může sama. Zoufale hledá radu, ale je zcela mimo realitu, a protože si neuvědomuje zrůdnost jeho chování (bere ho jen jako přirozený důsledek vlastních chyb), chce jen poradit, jak to zařídit, aby žila se svým vyvoleným jako šťastná rodina.

 

     Když jí okolí radí, aby to hned ukončila, připadá jí to příliš radikální, je nejistá a přikloní se radši k názoru jediné autority, kterou zná - svého trýznitele. Žije v mlze a nedokáže se na sebe podívat z nadhledu. Z té letargie ji může vytrhnout jen nějaký skutečný šok.

 

     Prohlédnout se brání i z jiného důvodu - často se třeba setkávám s názory, že za komunismu nebylo všechno tak úplně špatné, že spousta věcí byla popravdě lepší než dnes, že se dal prožívat šťastný a spokojený život atd. Lidé se tak podvědomě brání myšlence, že by vlastně půl života prožili ve zcela zkurvené době a jen pomáhali budovat lágr pro 15 miliónů lidí.

 

     Podobné je to i se soužitím s násilníkem - oběť se zdráhá si přiznat, že ztratila několik let svého života a života svých dětí soužitím se zrůdou, soužitím, které je do konce života všechny negativně poznamená. Bylo by to přiznání osobního selhání, přiznání špatné volby životního partnera. Teorie o skřípajícím vztahu se zdá být mnohem stravitelnější a "normálnější".

 

     Zdá se mi, že v roli oběti se častěji ocitají ženy vychované podle tradičních schémat fungování rodiny - muž je pán a hlava rodiny, úkolem ženy je péče o domácnost a jejím cílem je spokojenost ostatních členů rodiny, jíž musí být dosáhnuto i za cenu vlastního sebeobětování.

 

      Do duše utlačovatele se při nejlepší vůli vžít nedokážu, ale jeho motivace bude asi podobná jako motivace manažerů a politiků - touha vést, ovládat, mít nad někým absolutní moc a dělat si s ním cokoliv uznám za vhodné. Často asi jde o to, dokazovat si vlastní sílu a kompenzovat nějaký pocit méněcennosti.     

 

     Mrazí mě v zádech, když si uvědomím, že stačilo málo a moje žena mohla v tom hrozném vězení žít dodnes. Většina případů asi tak šťastně jako ten její nekončí.

 

David

pokračování zítra

 

 

Komentáře (24)add feed
Tohle je velmi dobře napsáno. : petra
Je vidět, že tvoje žena přeci jen měla v duši nějaké ty mantinely. A když je překročil, když si dovolil sáhnout na dítě!, tak se vzbouřila. Ale vím, že jsou i takové, které naopak ještě dítě napomenou, aby tatínka nerozčilovalo, šlo mu z cesty! smilies/cry.gif
duben 18, 2007 09:14
Hezky napsané : Gita
zdá se, že teorii bychom už ovládali. Ale jak to prakticky udělat, aby si týraná uvědomila, v jakém průserovém vztahu žije?
Když jsem četla komentáře k I. dílu, tak si uvědomuju tu bezmoc. V podstatě asi hodně z nás zažilo vztah, ve kterém byli nějak masírovaní stylem "chyba je v tobě". Zažila jsem to taky, vedle bývalého partnera se k němu přidávala i jeho rodina. Neměla jsem srovnání a výsledkem byl jen zmatek v hlavě. Teprve s odstupem času a po zkušenostech z jiného vztahu jsem si uvědomila, o co šlo. O to větší vztek jsem pak na ty lidi měla.
duben 18, 2007 09:14
Petro : Gita
(koukám, že jsme příspěvek psali v tu samou chvíli smilies/smiley.gif )
Přesný prototyp poslední věty je můj strýc. Pamatuju si jako děcko jeho záchvaty vzteku, který si dokázal vylít na všech okolo, když věci nešly tak, jak si představoval (např. šli jsme do lesa, a jeho dovedlo totálně rozhodit, že cesta od doby, kdy tudy šel naposled, zarostla vysokou trávou). Nejvděčnější hromosvod je pak moje teta. Je mi jí na jednu stranu líto, ale cítím, že si to zavařila už na začátku, protože tyhle jeho projevy, hodné tak leda rozmazleného děcka, neměla tolerovat. Ona to asi vidí, ale bere to tak, že jinak je ten vztah dobrý, takže to překousává. Ale zdá se mi, že poslední dobou jí to vadí čím dál víc, protože je to hodně jednostranné (on do ní např. pořád hustí svoje problémy, ale jejim nedovede naslouchat - ale to je o něčem jiném).
duben 18, 2007 09:19
Davide : Jasmina
Navedl jsi mne na uvahu o tom rezimu ci dokonce do valecneho obdobi.
Netroufnu si porovnavat,kde se udavalo vic.Urcite se udavaci nasli vsude ale z vypraveni starych lidi,nekterych ne-cechu mne az mrazilo v zadech,co si o nasem narodu mysli,nebo mysleli (mnozi jiz nejsou).Po valce to udavani pokracovalo dal a ackoliv jsem rocnik,ktery komouse pamatuje spise "sametove" na rozdil od 50tych let,presto si dobre vzpominam,ze si clovek musil davat pozot na hubu i v te blbe hospode.
Tak jsem se ptala-proc takova narodni povaha,kdyz se v historii psalo ze jsme byvali Bozi bojovnici ale jeste pred Husem se z nasich vojaku trasla i Neapol.Cesi byli znami svou statecnosti a udatnosti vic jak nejakou neobvyklou strategii.
A bude to tim pomalym tlakem na lidskou psychiku.Snad to zacalo Rakouskem-Uherskem,nevim,jaky to byl tehdy tlak ale fakt je ze za II.sv. valky k nam vnikli nemci bez boje.
U nas se prakticky nebojovalo jako na Slovensku,v Rusku.U nas byl relativni klid ale vladl strach;sem tam zasahlo gestapo,tudiz sousede videli co se jim muze stat,neveda,kdy zabusi na jejich dvere.Clovek se jako zvirata vyhyba otevrenemu boji jak to jde,proto prece vojaci maji vycvik aby se nebali zautocit okamzite nenechajic se zatlacovat.
Nasi udatni bojovnici odesli do Anglie,Polska,na Slovensko,nekteri padli,jini se po valce vratili aby z nich nakonec komousi udelali tridni nepratele,tudiz dalsi zastrasovaci manevr,kdy ostatni se radeji ztahli,jeste v 68. lid sebral odvahu a bil by se jenze prijela presila.Tak jak v celem narodu,tak i v rodine.Tak jak podlomeny narod nedokaze drzet pri sobe,tak tyrana zena nema harmonii sama v sobe-je vlastne proti sobe tak jak soused proti sousedu.
Tudiz-takovy je princip teroru,zastrasovani,vidite ze to funguje.
Vubec by nebylo na skodu,kdyby uz na skolach vyucovali alespon zaklady bojoveho umeni-pro vsechny.Fyzicky cviceny clovek ma vic duvery v sebe sama nez clovek v pohodlicku.
V kazde skole by mel byt profesor psychologie,ktery by deti vedl k osobni samostatnosti a sebeduvery.
Izraelske zeny absolvuji povinne vojensky vycvik,proto tam maji dnes take vice sebeduvery,prece kdyz clovek vi uz od mala ze je uzitecny-tezko ho nejaky manipulator zbavi takrka "svepravnosti".
duben 18, 2007 09:49
ano, je to tak, systém udavačů byl hrůzný : petra
a platí to všude. To je takové to: "není kouře bez ohýnku", nebo "na každém šprochu, pravdy trochu". Jak někoho ze strany pomluvíš, už mu to nikdo neodpáře. To vím od kamarádky, co žije v USA - stačí, aby někoho nařkli, že "šahá na děti" a už skončil s kariérou...
Ale zpátky k tématu: ono je těžké a pro tu dotyčnou někdy nemožné sbalit kufřík a odejít. Protože většinou je už na toho svého vázaná totálně vším. On drží kasu, takže ona ani pořádně neví, kolik peněz mají, natož aby k nim mohla, když je určitou dobu doma s dětmi, tak ji pak hned nikde do práce s otevřenou náručí nepřijmou (děti budou třeba nemocné), něco jiného je zmizet sama, něco jiného s dětmi: sebrat jim domov, pokojíček, věci, hračky, prostředí, tátu... A jít s nimi najednou někam do azylového domu? Představte si to, dejme tomu 8 a 11 let děti, a vytrhněte je z jejich domova (zvláště, pokud ona trpí jen psychicky, tedy pokud ji vyloženě nemlátí karabáčem - pokud ona se snaží, tak o tom děti ani nemusejí přeci vědět!)
a vysvětlujte jim, že ten "hodnej tatínek" je vlastně zrůda...
PROTO asi hodně žen zůstává...
duben 18, 2007 10:02
Petro : Jasmina
no vidis,v tom USA,ano,taky jsem o tom hodne cetla i slyela.
A stokrat ten tatinek muze vykrikovat ze je uplne normalni,byt si jist sam sebou-instituce a spolecnost pujde proti nemu.
Mozna ze spor nakonec vyhraje,objasni situaci ale uz bude mit strach to dite jen pohladit po vlasech.
At tedy to dopadne jak to dopadne-ten strach uz tu je.
V Canade maji muzi strach s zen,zvysi hlas a uz se vola 911 a nikdo se s nim nebavi a jde z domu.
Pred 10ti lety se policie s zenama taky nebavila.Jo,chlap nemusil nikam volat,ma fyzickou silu,v USA a Canade zeny maji ted institucni silu.
A pujde to do kelu,za par let se asi vyvine organizace pro tyrane muze.
duben 18, 2007 10:11
domaci nasili : Barunka
co se tyce domaciho nasili, vrele doporucuji knihu Domácí násilí v českém právu z pohledu žen / Jiřina Voňková, Markéta Huňková a kol., odpovi vam na mnoho otazek, napriklad proc zeny od nasilniku neodchazeji, je tam par straslivych prikladudomaciho nasili v CR i neuveritelnych reakci ze strany policie, soudu, socialne pravni opchrany deti, ono to totiz malokdy je tak jednoduche...
duben 18, 2007 14:56
jenže nejsme v Kanadě : zmatenaalena
ale v Česku. Tady když přijde žena zmlácená svým mužem na policci, tak ti ani nezvednou zadek ze židle a maximálně jí řeknou, že je to jejichsoukromá rodinná věc a že si to mají s mužem "vyříkat" - jsou to jednak chlapi, druhak burani a za třetí bych moc nedala za to, že oni svý ženy mlátí taky apovažují to za normální
duben 18, 2007 14:56
... : Barunka
omlouvam se za preklepy
duben 18, 2007 14:57
... : Barunka
to zmatenaalena: nejen to, jedna postizena prisla na policiji totalne zmlacena, znicena, vysvetlovala policistu, co vsechno ji manzel udelal, vcetne toho, ze ji nutil jist vlastni zvratky apod. a hadejte co udelali policiste? zavolali manzelovi, at si svoji hysterickou manzelku prijde vyzvednout...

neni od veci, ze naprosto nepostizitelnymi pachateli domaciho nasili jsou velmi casto policiste...
duben 18, 2007 15:00
to je hnus : Jasmina
taky jsem slysela ze zmlacene zene na policii rekli,"
bodejd,kazda si zaslouzi vejprask."
Nejak v TV davali porad o ztlucene zene k smrti,ona tu svou klinickou smrt prezila a jeden kriminalista po tom sel tvrde a diky soudnimu lekari pak obzaloval manzela z pokusu o vrazdu,nebot jinak by z toho manzilek vysel max. s pokutou.
Sice si uz nevzpomenu na onoho kriminalistu jak se jmenoval ale diky bohu za vyjimky nebo aspon za nej.
jeste jsou mezi poldama slusni lidi s citem,takze devcata a zeny;odvahu a bezte na policii.
duben 18, 2007 17:42
... : Barunka
no, nez na policii, tak nejdriv k doktorovi a pak na bily kruh bezpecinebo rosu, ti jim poradi, jak se na policii nenechat odbit
duben 18, 2007 18:01
nemusí vás zmlátit sani manžel : AlenaT
dceru mojí kamarádky přepadl chlap zrpovna když otvírala dveře k nim do domu a začal jí škrtit, Jí se v té hrůze podažilose mu vysmenout, vlítnout do domu a zabouchnout dveře.Okamžitě volala policajty a ti jí řekli, že musí volat sanitku.Protože nebyla nijak vážně zraněna, bylo jí hloupé tu sanitku volat a jít na pohotovost se bála, kvůli tomu, že tam ten chlap mohl ještě čekat. Když se ráno probudila, tk zjistila, že má úplně modrý krk a nemůže mluvit. Tak šla o obvoďákovi, ten ji vyšetřil a napsal jí potvrzení pro policii. Policajti ovšem případ ani nezačali vyšetřovat - protože ji ten chlap nezabil a nebyla smrtelně zraněna.A když jim řekla,"Já vím, kdyby mě byl býval uškrtil, tak to zhodnotíte jako sebevraždu" a oni jí začali vyhrožovat, že ji obviní z napadení úřední osoby...tohle je v této zemi normální!!!Apak se divte ženský,kterou její muž skoro zabije a léta jí tejrá, že nemá sílu tohleto absolvovat..
duben 18, 2007 18:50
Barunko : Jana
...aspoň co se tvé poslední poznámky týče: bohužel zatím je to opravdu tak, že jakékoliv přečiny policistů (nejenom domácí násilí) se snadno zametou pod koberec, protože teď je to tak, že policisty vyšetřuje Inspekce ministra vnitra, což jsou zase policisté. po mnoha letech úsilí nevládních organizací a dalších institucí (slyšet je o tom minimálně od roku 2000, kdy se na pražských policejních služebnách v době zasedání MMF děly dost ošklivé věci - a mám obavu, že doteď se všechno pořádně nedošetřilo) se to snad už konečně změní.

taky už se pomalu dají pozorovat změny u policistů, pro které se dělají školení a semináře s cílem líp je připravit na jednání s obětmi domácího násilí. jako všechno, i tohle jde pomalu. a asi se ještě dlouho bude dít to, že policajti zmlácené ženě "vysvětlí", že by si to měla doma "urovnat", než aby pro ni hnuli prstem. ale snad čím dál míň často...
duben 18, 2007 18:56
astačí kolikrát málo : AlenaT
kdysi před lety jsem učila angličtinu ve Slapech. Malý děti, první, druhou, třetí třídu.Ty děti byly bezvadný a já na ně vzpomínám ráda. Hodně z nich se pořád ke mně hlásí. Jednou jsem přistihla kluka, jak terorizuje menší děti - tak jsem ho bafla, vodtáhla do třídy a říkám:"Já jsem viděla, jak vám ubližuje, tak se teď postavte do fronty a každý z vás, komu něco udělal, si do něj může bouchnout. Ne nijak surově a jen přes záda, nebo přes zadek." No některý děti se ho bály i tak, tak du něj jen tak žďuchly, ale některý ho praštily pořádně. Když to skončilo, tak jsem mu řekla, že jestli ho ještě jednou přistihnu, nebo jestli mi někdo něco řekne, tak že si ho podám já. A to teda rozhodně legrace nebude.Myslela jsem, že bude třeba žalovat, nebo že mi bude dělat naschvály a tak - ne! Ten kluk se ke mně dodneška hlásí a uctivě mě zdraví, tuhůe mi odtáhl těžkou tašku až k vrátkům. Takže kdyby se těmhle agresorům jednou "ukázaly zuby", tak jim to bude stačit. Neboť to žádný statečný Osceolové nejsou.
duben 19, 2007 04:32
to jana : Barunka
ano, ale policiste se porad chovaji jako cvicene opice, maji nacvicenou SARU, ale to je vsechno, cokoliv navic nechavaji proste byt, nedavno byl pripad, kdy ackoliv predbezko trvalo, tak policiste nasilnikovi vratili klice a koukali se, jak s penou u pusy rozrazi vrata, aby amnzelce ukazal, jak za vykazani bude pykat. ona nastesti vymenila zamky, ale ten chlap byl evidentne rozhodnut ji zabit a policajtum to bylo jedno, az by tam lezela mrtvola, tak by to resili. jenze v tom je ten problem, policiste udelaji cokoliv, aby nemuseli hnout ani prstem, casto lidem vedome lzou, jenom aby si usetrili praci. ted nedavno mi vypravela jedna pani, ktera chtela podat tr. oznameni, ze pote co prisla na policii ji rekli, at prijde vece, ze z pritomnych nikdo oznameni sepsat neumi, vecer ze tam bude kolega, ktery to snad umi.
duben 19, 2007 06:03
to AlenaT : wendy
dobře jsi to udělala a na chování toho kluka je vidět, že to funguje ! Já jsem zase přistihla kloučka, který rozpálil pohrabáč a pak šel za druhým klukem ať si na něj sáhne...Dakla jsem mu záhlavec a pak mu dal avybrat : buďto si na něj sáhne sám, nebo se půjde přiznat rodičům. Bylo to v afektu, asi to nebylo nejvíc pedagogické a správné. Ale jako ty - do dneška mě s úsměvem zdraví. Někdy to chce silnou ruku.
A k danému tématu - možná by v tom systému mělo být víc žen, policistek apod. Nebo se ženy budou povinně učit karate. Nebo ?
duben 19, 2007 08:05
hmmm, Aleno... : Jana
...jedna taková doma bitá se to karate (nebo jiné bojové umění, nejsem si už jistá) naučila. a tomu svému dala co proto, jakmile si pak zase něco dovolil.
výsledek?
napadl ji zezadu, aby ji za tuhle její troufalost "potrestal"...

další násilí to nevyřeší, původní agresor bude jen lstivější. to prostě není něco, co by měla řešit žena - oběť, která se tak navíc sama snadno může dostat do role pachatele nějakého trestného činu, když se bude bránit "nepřiměřeně". to mají řešit policajti, ti jsou přece od toho placení... jenže spolehnout se na to nedá. pořád si ještě pamatuju případ, kdy žena zavolala policii, protože se bála o život, a jelikož ji policajti nevzali dostatečně vážně, jednoho z ních ten chlap zastřelil - nejspíš si mysleli, zase nějaká hysterka a přehání... a kdo za to pak před lidma mohl? ona, samozřejmě. myslím, že se pak musela odstěhovat.

takže - jo, víc policistek, které by jednaly s ženskými obětmi násilí (nejen toho domácího, ale i znásilnění etc), neustálé školení a vzdělávání všech policajtů... myslím, že tohle probíhá a snaha "shora" tam je, jenže přání je jedna věc a reálné fungování je věc jiná... smilies/undecided.gif

(co? komentář je příliš krátký? tohle všechno co je nad tímhle řádkem? si ze mě ty počítače dělají srandu, já nehraju...)

duben 19, 2007 13:18
to wendy : Barunka
ja myslim, ze mate pravdu, zeny v CR zasadne od detstvi nejsou vedeny k tomu, ze kdyz jim nekdo ublizuje, tak se museji branit, v dospelosti jsou pak obetmi, kdyby pri prvni facce manzelovi otloukla zidli o hlavu, pripadne do nej zarazila vidlicku, tak uz by si to znovu nedovolil, ale divky jsou odmalicka vedeny k podrizovani se, vyhybani se otevrenemu konfliktu a kdyz to prijde, nejsou schopny reagovat. je treba, aby zeny vedely, ze maji pravo a v podstate i povinnost se branit
duben 19, 2007 13:22
Jano : wendy
asito směřovalo na mě -myslím, si, že institut nepřiměřené obrany byl už ošetřen směrem k napadenému- pokud útok trvá, není sebeobrana "nepřiměřená". Pokud se tedy nejedná o muže-střízlíka a ženu s pistolí v ruce.
duben 19, 2007 14:43
jak je to dávno : AlenaT
co se přetřásal ve sdělovacích prostředcích případ, kdy týraná žena neustále volala na pomoc policajty, protože ji muž ohrožoval na životě. Nakonec se jí podařilo utéct a prakticky ve spodním prádle na tu policii dojít. No a policajti?! Neměli chybu. Vzali ji a šli ji "vrátit" a ukázat jí, že je hysterka a že jí nic nehrozí. No a vylít na ně její manžel a jednoho z těch policajtů zastřelil...
duben 19, 2007 19:21
Smyčka : Kukanka
Taky mám pocit, že si dalším soužitím s mým mužem utahuju tu smyčku snad i sama. Už dvakrát na mě zaútočil , ale zatím to odnesly jen věci v domácnosti. Tuším, že kdykoli při dalším útoku můžu být tou zasaženou i já, nedej bože moje děti! Taky mi předhazuje, že si za to můžu sama, protože on ode mě očekává jiné chování. Někdo radí rozvod, děti prý už jsou velké (12 a 15 let). Někdo zas, že jsou malé a kvůli dětem by prý zatím neměl být rozvod řešením. Kvůli jho nevhodnému chování v posledních třech letech už i moji příbuzní, a to ti nejbližší, omezují návštěvy u nás, protože na ně můj muž přenáší svou špatnou náladu, nekomunikuje a je i vulgární, neustále někumu něco vyčítá a ve 43 letech se chová jako starý morous. Zajímal by mě názor ostatních. Zatím se jeho týrání vůdči mě jeví nejsilnější v rovině komunikace. Zkrátka a dobře - n e k o m u n i k u j e se mnou téměř vůbec. Myslím si, že je to z jeho strany naschvál, jelikož já jsem velmi společenmská a komunikativní, dokážu se velmi brzy seznámit i s cizím člověkem, mluvit s lidmi je pro mně velice důležité. Díky předem za názory.
květen 12, 2007 19:36
KUKANKO : mimi
Nauč se nějakou dobu žít sama se sebou a pomalu se připravuj osamostatnit,už ta myšlenka,že už ho nebudeš potřebovat Ti bude pomáhat.Když to neuděláš nikdy nepoznaš toho spravného chlapa a dětem tím nepomůžeš.
únor 24, 2008 21:03
Protože: : Terezka
Fuj český chlap, chce se mi s...t! smilies/cheesy.gif
červenec 13, 2008 20:14
Napsat nový komentář

Pro komentování je potřeba, abyste byli přihlášeni. Pokud nemáte ještě svůj účet, prosím zaregistrujete se.


busy
 
< Předch.   Další >
[CNW:Counter]