[CNW:Counter]
  www.kudl@nk@.cz   

O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé…
 
téma
manuál
poradna
tady a tam
úkol pro vás
MUDr. Kudlička
fauna a flora
nejen duše
zážitky
krásno
:-)))
 
FÓRA KUDLANKY
 
 
 
dopisy do poradny
dopisy do redakce
 
 
 

Kudl@nk@
domovská stránka

Kudl@nk@
do oblíbených

 
 
 
DOMŮ
 
ARCHIV
 
bloguje.cz
 
 
 
 
Nová kniha: Jsem fakt impotent?!
 
KUDLANKA.CZ, ISSN 1214-7826
Copyright (c) 2003-2004
Šéfredaktorka:
Mgr. Daniela Umlauf Goldwein
 
MAMINKO, ALE JÁ UŽ JSEM OPRAVDU DOSPĚLÁ!
Rubrika: [úkol pro vás]

Milá Danielo, je to už podruhé, co Tě žádám o radu. A vlastně nejen Tebe, ale všechny čtenáře kudlanky. Snad víc hlav víc ví – a já jsem už bohužel s rozumem v koncích a ptám se sama sebe: Je tohle normální??? Nejprve něco o mě: V tuto chvíli je mi 25 let. Donedávna jsem žila ve společné domácnosti se svou maminkou, které je 64. Můj otec zemřel, když mi byly 4 roky, a od té doby žije moje maminka sama. Asi není ani moc divné, že si nikoho ve 43 letech s tak malým dítětem na krku nenašla, nicméně ve vypjatých chvílích mi nikdy neopomněla zdůraznit, že tím důvodem jsem byla já.

 


      Prý se mi takto obětovala, protože já jsem žádného otčíma nechtěla. Jaksi zapomíná, že „otčíma" s oblibou používala jako strašáka, takže ani není divu, že se mi z představy nějakého chlapa v naší domácnosti ježily vlasy na hlavě... Když jsem byla malá, měla to někdy opravdu těžké, byla na všechno sama (oba její sourozenci žili v jiném městě, babička zemřela krátce po otci – naštěstí ale měla aspoň několik kamarádek, se kterými se několikrát do týdne vídá), peněz moc nebylo, do toho se přidaly problémy její problémy s alkoholem a taky nevyléčitelná nemoc… I proto ji nechci rozhodně nijak nespravedlivě soudit a ani se nedivím, že se na mě trochu nezdravě upnula.


     Každopádně problémy se vyhrotily v době mé puberty, kdy kvůli nemoci přestala chodit do práce a byla prakticky pořád doma. Začala se mezi námi stupňovat ponorková nemoc, do toho komplikovaná její nemocí, kterou později začala používat jako účinný prostředek citového vydírání (ani se neptej, Danielo, kolikrát jsem za život slyšela větu typu: Ty se se mnou schválně hádáš, abych se rozčílila, umřela a ty měla ode mě pokoj a mohla tady v tom bytě bydlet sama!). Doma jsem neměla pokoj, který by byl opravdu jen můj (byť dvě bydlíme v 3+1), soukromí (s oblibou mi prohledává zásuvky a nikdy se neopomněla zmínit, co v nich našla, neměla jsem ani dostačující prostor pro své věci…), a navíc jsem vždy a za všech okolností musela trpět návštěvy jejích kamarádek (proti kterým nic nemám a jsem ráda, že je má, ale holt někdy člověk nemá na cizí lidi doma takovou tu náladu, aby kolem nich tancoval s rohlíkem od ucha k uchu…). Není divu, že mým snem bylo co nejdříve se trhnout z domu. Během střední školy to nešlo, ani na vysoké (studovala jsem v místě svého bydliště a peníze z brigád na samostatné bydlení nestačily).    


      Odejít z domu se mi podařilo tedy až asi po 1,5 roce po skončení školy, až jsem začala sama vydělávat a pořídila jsem si byt (na hypotéku, jak jinak). Moje samostatné bydlení se teď ukazuje jako velký problém. Ačkoli mezi koupí bytu a mým nastěhováním se do něj uplynul asi půlrok, který jsem považovala za dostatečný k tomu, aby si moje maminka zvykla na můj odchod a všechny změny s ním spojené, zdá se, že i po mém odstěhování stále vyplouvají na povrch věci, kvůli kterým jsem se z domu tak netrpělivě odcházela. Zdá se totiž, že má teď svoje představy nejen o tom, jak to budu mít doma zařízené, ale zejména kdy a jak často ji budu navštěvovat, jak často se jí budu ozývat.


     S tím prvním bych si ještě jakž takž rady věděla. Horší je to druhé. Víš, Danielo, jsem teď zamilovaná, a troufám si říct po dlouhé době opravdu šťastná, i když jsme spolu zatím jen chvíli. A tak ani nemusím zdůrazňovat, že sním za bílého dne, zapomínám, nebývám doma anebo tam bývám s ním... Zkrátka a dobře – jestliže se mi na návštěvu k mamince, které jsem dříve absolvovala tak 1x až 2x týdně, moc nechtělo, teď se mi nechce teprve.


     Minulý týden jsem ji navštívila ve středu, kdy jsem jí řekla, ať se mnou v sobotu vysloveně nepočítá, protože dělám přijímací zkoušky. Nic o neděli jsem neslibovala. Chtěla jsem jí v sobotu zavolat, že nepřijdu ani v neděli, ale… v sobotu jsem zapomněla zavolat a v neděli jsem zapomněla nabíječku do leklého mobilu. Mea culpa. Výsledkem byl zděšený telefonát mojí tety asi v 21:30, jakési esemesky, z nich nejvyčítavější došla od mamky (Co jsem ti udělala, že se mi ani neozveš?) a email od mé sestřenice, cože se to se mnou děje, že prý mě shání celá rodina. Grr. Po několika telefonátech na různé strany (maminka telefon nezvedala), jsem se dozvěděla od tety, že si to maminka míří ke mně domů, aby zjistila, zdali aspoň svítím. To celé však teprve poté, co mě seřvala jako malého Jardu. Zdůrazňuji, že jsem mamce neprozřetelně dala klíče od bytu....


      Takže při pohledu na mě a partnera, polonahé a chystající se zalézt do postele, mě polila hrůza. Ani ne za 2 minuty, když jsem se mamince konečně dovolala, jsem zjistila, že čeká dole před domem v autě (které řídila jedna z jejich kamarádek). Pozvání nahoru odmítla. Vzhledem k vypjatosti situace jsem ji ani nepřemlouvala. Vyčetla mi, že nezvedám telefon (jediné zmeškané hovory byly za neděli), že se jí neozývám, že nejsem k zastižení v práci (byla jsem na školení), že jsem s ní v sobotu nejela na chalupu (viz upozornění, ať se mnou v sobotu nepočítá) a hlavně, že JSME SE PŘECI DOMLUVILY NA JISTÝCH PRAVIDLECH. Jejich obsah je však znám asi jen jí – tak nějak dovozuji, že možná myslela nedělní oběd...  


    Když odhlédnu od faktu, že mě špehuje a že hrozí narušením mého soukromí, štve mě, že tomu musel být přítomen můj partner. A nejvíc mě štve, že proti mně popouzí celou rodinu, nervuje je a používá je jako prostředek, jak mi dát najevo, jaká jsem hnusná dcera. A já najednou nevím. Jsem já ta špatná? Chovám se opravdu nestandardně či dokonce sobecky? Anebo by spíše měla zpytovat svědomí mamka? Potřebuji tedy radu jako sůl: jak si vymezit ty hranice tak nějak zdravě? Proto budu vděčná za každou radu či námět k zamyšlení nebo třeba jen zkušenosti s vlastním přestříhnutím pupeční šňůry… Děkuji mnohokrát všem. Gita


 



Upozornění: Redakce si vyhrazuje právo mazat nevhodné a vulgární příspěvky

Komentáře

Gita (Ivana - Mail - WWW) 23.05.2006, 06:23:07
Nejsi špatná,ani trošku a ani na okamžik.Jen si chceš žít po svém a máš na to právo.Třeba by pomohlo,kdyby jsi otevřeně své mámě řekla,co od svého dalšího života očekáváš a jakou roli ona v něm bude hrát.Že s ní počítáš,ale že musí tolerovat,že si chceš žít svůj život.Osobně si myslím,že to s tvojí mámou bude tvrdý boj než to pochopí a než ti dá "pokoj".Ale jinudy cesta nevede,chceš-li být v budoucnu šťastná.Přeji ti hodně sil a určitě to nevzdávej.Držím palce!!!!

Gito (Wendy - Mail - WWW) 23.05.2006, 07:59:36
moje kamarádka má maminku, která trpí ztrátou paměti, je roztržitá, taky jí pořád volá. Byla jsem nekolikrát svědkem toho, jak jí trpělivě, ale velmi, velmi asertivně odpdovídá, potom jí sdělí, že z nějakého důvodu už musí zavěsti a zavěsí. Bere ji jako nemocnou starou osobu,kterou jako takovou brát musí. Říkala, že jí to dalo práci, než si přestala připadat jako nevděčný fracek, který maminu někdy odbyde. Dost rezolutně. Nesmíš mít výčitky svědomí, když styky s ní omezíš a budeš na tom trvat. Jsi hodná dcera. Zlobivá by si s ní už asi dávno poradila a přestala ji navštěvovat úplně. Nevím, zda si bude maminka schopna určité věci uvědomit. Moje kamarádka jí to do omrzení opakuje, a pak klidně zavěsí. Občas jí navštíví, nakupuje jí a když je potřeba s něčím pomoc, pomůže. Oslaví svátky, narozky, vánoce. A tím to končí.

Gito (Kamila - Mail - WWW) 23.05.2006, 08:23:17
jsi rozhodně velmi dobrá dcera. Chyba není v tobě - tedy největší chybou je, žes mamince hodně a dlouho ustupovala. Vím o čem píšu, zažívám téměř totéž s babičkou.... prostě průšvih je v tom, že tvoje maminka byla vždycky zvyklá dosáhnout svého a tohle se asi hned tak nezmění. Stůj si za svým, o pravidlech promluv a pak je dodržuj. Je to zatraceně těžké, budeš si dělat výčitky, ale máš pravdu - máš právo na svůj život. Áááá...koukám že Wendy píše jako obvykle něco podobného jako já :))))... souhlasím. Hlavně se pokus si nic nevyčítat, držím palce!

Tak tak přemýšlím... (Ája - Mail - WWW) 23.05.2006, 08:31:19
samozřejmě, to, jak se chová maminka Gity, není zdravé a standardní... Ale jen strašně doufám, že má dcera jednou nebude psát někam o radu, jak to udělat, aby za mnou nemusela jednou týdně na návštěvu... Vím, že teď přeháním, že to posunuji někam, kde to není, ale stejně někde vzadu tam nějaký takový pocit malinko je... Gito - být Tebou - ta jasná pravidla bych opravdu stanovila. Mami, každou středu za tebou v pět hodin přijdu, krásně si popovídáme a bude to čas jen a jen pro nás. Mám tě ráda a těším se. Aby maminka nebyla ta, která stále doufá, moje Gituška přijde na oběd a ono ejhle, v sobotu to zruší... (nebo ještě líp - vybije si mobil..) Prostě dát jí najevo, že ji máš ráda, že si vážíš toho, že tě dokázala i sama vychovat, a že i když jsi už velká holka, co má svůj vlastní život, tak i pro ni se v tom Tvém životě místo najde, a to nejen tehdy, když náhodou vybyde čas a zrovna se nejde randit. Nebo ještě lépe - pokud by Ti třeba maminka mohla s něčím pomoct (a chtělo se jí), tak ji o to požádat.. Podle mě pocit, že už mě nikdo nepotřebuje, musí být fakt strašný... Takže - stručná rada - dát tomu jízdní řád, pravidla a i když to třeba ze začátku bude skřípat, než si maminka zvykne, tak si myslím, že tudy někudy by mohla cesta vést... A Gito nezlob se, vím, že jsi zamilovaná a hlavu máš někde úplně jinde, ale jednou týdně..? To není tak moc - když se jedná o mamku, že ne...? Ono ani Tvému miláčkovi to neuškodí, když bude vědět, že není ten jediný na celém světě, okolo kterého se všechno točí ;-)) Držím palce, ať se to podaří všechno vybalancovat k oboustranné spokojenosti.

Ájo... to snad ani nejni možný... (kudlanka - Mail - WWW) 23.05.2006, 09:02:14
Přiznávám, že já jsem Gitě napsala svou radu hned, nenechám přece uplakánka na mrazu :-))). A přísahám, že moje rada byla v podstatě totožná s tím, co jsi napsala právě teď. Jo, holky, jsem nesmírně ráda, že jsme se tu tak sešly, že si můžeme vzájemně poradit i "napříč generacema"...


Já si myslím, (Myška - Mail - WWW) 23.05.2006, 09:02:41
na rozdíl od většiny příspěvků, že maminka Gity není tak strašná. Taky mám maminku, není na mě tak závislá, jako Gitina maminka, ale velice často si voláme a minimálně jednou týdně se vidíme. Jsem starší než Gita, mám své téměř dospělé děti, a to vše ovlivňuje můj pohled. A teď k popisovaným problémům - jsem nervózní, když mi maminka nezvedá mobil, jsem nervózní, když nezvedají mobil děti...Pokud to u maminky trvá déle, jdu k ní, podívat se, jestli se jí něco nestalo (nežije sama, ale já mám prostě starost), u dětí to nechávám déle. Gito, měla by sis především uvědomit, že maminka Tě nechce dusit, ale že má o Tebe obrovskou starost, a nijak ji nezmenší fakt, že jsi dospělá. Má jen Tebe, jsi pro ni smyslem života, a důvod proč to tak je, je podružný. Myslím, že bys měla být k mamince tolerantnější, a měla by ses snažit prožít společný čas co vám zbývá tak, abys toho nemusela později litovat.

I tak to je, myško (Wendy - Mail - WWW) 23.05.2006, 09:21:23
když jdu po městě a podívám se do oken, kam stále ještě kdykoliv za mamkou můžu, říkám si: co až jednou tam už bude jen prázdný, pronajatý byt ..? teď s tím člověk bojuje, ale jednou si něco asoň v koutku duše, zavyčítá. A to se s mamkou vidíme téměř každý týden. A voláme si.

Negativní názor (ryba - Mail - WWW) 23.05.2006, 09:38:25
Myško, obávám se, že tvá chlácholivá slova a útěcha pro Gitu bohužel nejsou moc na místě. To, že maminka Gitu nechce dusit, že ji děsně miluje a bojí se o ni, si Gita moc dobře uvědomuje a určitě se snaží jí to oplácet. ALe co je moc, to je moc. V blízkém okolí mám člověka, co má taky maminku, ale i tatínka. Nejsou tak strašliví citoví vyděrači jako Gitina maminka, ale toho člověka to už fakt trápilo, chovali se jak malé děti, nic se jim nedalo vysvětlit a měli permanentně ukřivděný pocit. To mají ti vyděrači společné, Gitina maminka taky nebude NIKDY spokojená, i když ji bude Gita navštěvovat jednou týdně (i pětkrát týdně), vždyť nebyla spokojená už když spolu bydlely, tak teď to prostě nebude brát v pohodě. Ten můj člověk to vyřešil tak, že na vyděračství rodičů prostě nereaguje, neposlouchá je, nevnímá je. Musel se obrnit bezcitovým přístupem, což je také strašné a každý to neumí, ale jednou za čas jim prostě zavolá nebo je navštíví a jejich scény či narážky ignoruje. Docela to funguje, i když se z toho vytratila taková ta přirozená náklonnost. Jde o zvyk. Pro ty rodiče - Gitinu maminku - to je samozřejmě šílené, ale jde tu přece o Gitu, která má problém, a ne o maminku. Svůj příklad uvádím jako extrém, kam až se to dá dovést, není univerzálně použitelný, ael jen chci Gitě ukázat, že Vaše pozitivní rady, jak si s maminkou určit pravidla, asi moc fungovat nebudou.
Každopádně ti,Gito, držím palce, a přeju, abys si dokázala vytvořit trošku sobectví, abys dokázala žít svůj život, jak chceš ty, a ne jak by se to líbilo mamince (které se to stejně nikdy líbit nemůže).

Myško (M. - Mail - WWW) 23.05.2006, 09:39:47
Nezlob se, ale každý jsme jiný. Mám dceru 19 let a maminku, takže to snad můžu posoudit dost objektivně. Ale nedovedu si představit, že bych si někdy takovýhle přístup od své maminky dala líbit, a naopak že bych takhle do soukromí nahlížela své dceři.

Taky jsem matka (Myška - Mail - WWW) 23.05.2006, 10:01:16
jednoho dospělého dítěte (20 let, druhé má 15) a zároveň dcera. Taky mohu objektivně soudit. A nezlobte se na mě, abych řekla mamince - dík, že jsi mě vychovala, ale mám svůj život, do kterého se mi příliš nehodíš, a tak Tě budu navštěvovat jen když se mi bude chtít, volat Ti budu taky jen když budu chtít, a to, jestli se uvidíme se bude řídit tím, jestli nebudu náhodou zamilovaná... Vím, je to trochu extrém, ale tak nějak by to asi mnohá z vás udělala. Já právě proto, že vím, co je to mateřská láska a starost a obava o děti, klidně své mamince řeknu, že jedu na služební cestu, a jakmile se vrátím, volám jí. Aby neměla starost. Tím jí aspoň trochu oplácím to, co se oplatit nedá. A nepovažuji to za zásah do soukromí. Jednou, a to brzy, budu ve stejné pozici jako moje maminka, a taky budu ráda, když se děti budou ke mně vracet, a když budu vědět, aspoň trochu, co dělají a kde jsou.

nic se nesmí přehánět - (kiwi - Mail - WWW) 23.05.2006, 10:03:00
taky se přikláním k tomu, aby obě přijaly nějaký řád, který budou - v mezích možností pochopitelně - dodržovat.
Maminka ji nebude prudit zbytečně a Gita se jí bude v určitých časových rozmezích věnovat. Taky si myslím, že by jí měla něčím "pověřit", aby se necítila zbytečná. Určitě se to během času poddá. Jen musí Gita vydržet - snažit se dodržet termíny a současně se nenechat moc usurpovat. Maminka si určitě časem zvykne...

Ale Myško (Kamila - Mail - WWW) 23.05.2006, 10:11:41
já nemyslím, že by Gita měla něco podobného v úmyslu! Ona dobře ví, že maminka má v podstatě jen ji a myslí to s ní dobře. Nicméně svůj život má mít, ten nemůže nahrazovat Gita. Myslím, že se tu všichni shodnem na tom, že je třeba nastolit nějaká pravidla - třeba jako ta návštěva jednou týdně a tu dodržet a třeba každý druhý den telefonát. Ne více, ale rozhodně ani méně!

"Vaše děti nejsou vašimi dětmi. (motýl Anonym - Mail - WWW) 23.05.2006, 10:15:19
Jsou syny a dcerami života, toužících po sobě samém.
Přicházejí skrze vás, ale ne od vás.
A třebaže jsou s vámi, přece vám nepatří.
Můžete jim dát svou lásku, ne však své myšlenky, neboť ony mají vlastní myšlenky.
Můžete dát domov jejich tělům, ne však jejich duším,
neboť jejich duše přebívají v domově zítřka,
který vy nemůžete navštívit dokonce ani ve svých snech.
Můžete se snažit být jako ony, nepokoušejte se však učinit je podobné sobě.
Neboť život nekráčí zpět a nezastavuje se u včerejška.
Jste luky, z nichž jsou vaše děti vystřelovány jako živé šípy.
Lučištník vidí na stezce nekonečna terč a napíná vás svou silou, aby jeho šípy letěly rychle a daleko.
Ať napínání rukou Lučištníka je pro vás radostí.
Neboť jak miluje šíp, který letí, tak miluje také luk, který je pevný."
(Gibrán Chalíl Gibrán)

Můj osobní názor:
Udělat si děti, aby vyplnily můj jinak prázdný život, aby byly jeho jediným smyslem, a pak jim nedovolit odejít, když jsou dospělé, považuju za projev velikýho sobectví. Jen dospělé děti, které nebudu dusit neustálým stíháním kde, jak, s kým, co dělají, a výčitkami, jak na mě kašlou, jen ty se ke mně budou rády a samy dobrovolně vracet. Ve frekvenci, jaká jim bude vyhovovat. Já si mezi tím budu žít svůj vlastní plný život, tak jako ony.
(Mám děti i rodiče a vztahy máme pěkné, s těmi rodiči jsme se k tomu taky museli dopracovat a byla to fuška, ale stojí to za to.)

Smysl života (Myška - Mail - WWW) 23.05.2006, 10:24:33
vidět pouze v dětech dobré není, souhlasím. Ale přece jen, striktně vymezit - návštěva jednou týdně, telefonát jednou za dva dny - jinak se o tebe nezajímám, no to bych tedy mamince neudělala, a doufám, že to neudělají děti mně. Ale jak maminka, tak já máme své koníčky a zájmy, a nejsme závisláci na svých dětech. Je to moc citlivé, a Gitě přeji, aby se jí nepovedlo pošlapat a zničit vztah s maminkou. Jednou, až tu maminka nebude, by bylo pozdě bycha honit.

motýlku, (Wendy - Mail - WWW) 23.05.2006, 10:50:13
tak tohle se ti skutečně povedlo. Asi si to vytisknu...

Asertivita (Johanka - Mail - WWW) 23.05.2006, 10:57:11
Ahoj,

vidim to podobne jako motejl. Stejne jako partner neni nasim majetkem, tak nejsou nasim majetkem ani rodice, ani deti. Maminku mam samozrejme rada, s chuti s ni pokecam, pomuzu, potrebuje-li, ale citove vydirani nesnasim. Taky to zkousela, i kdyz v mire zcela minimalni oproti Gitine mamince, a bylo ji vysvetleno, ze tohle ne. (Priklad: jsem na navsteve, vari, zepta se, jestli chci s sebou. Reknu, ze ne. Pak dovari a cpe mi ty zbytku, ja ji rikam, ze to nechci, a ona "a proc jsem to teda varila?"). Tohle uz nedela, vychovala jsem ji :), ale byl to priklad, tohle rodice delaji velmi radi, ze vyzaduji vdecnost za neco, o co ten druhy nestoji.

Nektere matky projevuji "lasku k detem" vykrmovanim, nektere mluvenim do zivota. Ja uz jsem svoji mamince (i kdyz to bylo tezke) vysvetlila, ze jestli me ma rada, at dela to, co me potesi, a ne to, o cem si ona mysli, ze by me mohlo potesit. Ze proste jidlo neocenim a hotovo. Gitina maminka je v tom az po usi, ale taky bych se ji zeptala, o co ji jde, zda o stesti ditete, nebo o neco jineho? A ze to prvni se proste dela jinak nez manipulaci, ovladanim a citovym vydiranim.

Je pravda, ze moje maminka ma partnera a zije s nim velmi bohaty zivot :), kdyby byla sama, asi bych taky byla jemnejsi. Ale rekneme v tom, ze bych ji casteji prisla navstivit, *ne* v tom, ze bych si nechala mluvit do zivota, napriklad rozhodovat od ni, kdy ji prijdu navstivit - ja pracuju, ona je v duchodu, tak si precejenom snad muzu rozhodnout sama, kdy mam cas.

Co se tyce miry vstupovani do zivota, na co rodice navykneme, to delaji. Ja nejaky cas na vejsce nebyla zastihnutelna na *vubec zadnem* telefonu, proste jsem bydlela nekde, kde telefon nebyl, praci mela stridavou a mobil odmitam. Takze si maminka zvykla, ze telefonovani nebude (me ostatne telefonovani fakt nebavi). Klice od bytu ma, ale kdyby mi sem lezla bez varovani, rychle ji je seberu. Jednou jsme se pohadaly a ja se par tydnu neozvala, pak mi vytykala, ze nevi, jestli ziju a co se mnou je, odpovedela jsem ji na to, ze myslim, ze kdyby se mi neco stalo, velmi rychle by se to dozvedela.

Je tezky zacit "odvykat" maminku takhle pozde, ale lepsi nez prilis pozde. Muj dobry pritel, kolem 50 let, 25 let zenat, tri deti, ma znicenej zivot z toho, ze jeho manzelka neodstrihla svou matku vcas. Tchyne ma v jejich rodine stale hlavni slovo a on ji nenavidi a ma to manzelce velmi za zle. Takze ted jeste neni pozde - lepsi, nez to nechat dojit takhle daleko...

Já se obávám že ryba má pravdu (Lucie - Mail - WWW) 23.05.2006, 11:07:30
a maminka by byla nespokojená i kdyby ji Gita navštěvovala každý den.
Něco podobného i když s menší intenzitou mám doma taky. Proto mi nezbývá než obrnit se proti výčitkám, ignorovat je a v zájmu bezkonfliktního styku se stále tvářit, že všecko je ok a já ty pokusy o vydírání nevnímám.
Těžké je to zejména proto, že jsem taky vždycky cítila povinnost dělat to, co se ode mne očekávalo. Musím si hodně často opakovat, že na svůj život a svoje rozhodnutí mám nárok a tak bojovat proti výčitkám svědomí, na vzbuzování kterých má tenhle druh matek zvláštní nadání.
Gito, buď teď chvíli "sobecká" a nenech si pokazit radost ze své lásky, taky potřebuješ mít na co vzpomínat, až ti bude 60. Stanov hranice, které budou vyhovovat tobě. Hodně štěstí!

(mantis - Mail - WWW) 23.05.2006, 11:45:36
Je mi taky občas smutno a cítím se vyděděná ze života svých dětí; mívám depky a hádám se s nimi (v duchu, pochopitelně). Ale přesto se snažím nic nevyčítat, nic si nevynucovat (když už, tak napíšu vyděračskej dopis, kterej pak ale nikdy neodešlu, počkám si, až ten hnus ukřivděnej ze mně sleze, přečtu si to, a napíšu potom pravej opak: Ahoj, jak se máš? Venku je hezky, tak si to užij, jeď někam...
Spíš se ptám – pokud chtějí - na jejich problémy, a když o tom nechtěj mluvit, tak jen uvařim dlabanec, podám kafe, dám pusu a nechám "to" odejít... A jsem ráda i jen za chvilinku, kdy "to" můžu vidět. Snažím se držet pusu a krok, nekecat do ničeho, jen vyslechnout, pokud chtějí, dát radu, pokud jsem o ni požádána.
Ono je jedno, jestli se jedná o žárlivýho manžela, žárlivou maminku nebo o odstrkovaný dítě - prostě smutnej človíček začne dělat i průsery - cokoliv - jen aby nějak upoutal pozornost... Jo, jsou i chlapi, kteří celej život ženskou trápěj, jen kvůli tomu, aby se nedívala jinam. Místo, aby na ni byli hodní...



(Racek - Mail - WWW) 23.05.2006, 11:56:36
Milá Gituš,
můj osobní názor po přečtení tvého článku je takový, že především ty sama si musíš vymezit své vlastní hranice a říkám to z vlastní zkušenosti, jsme přibližně stejně staré. Tvá matka na mě působí velmi dominatně a ty se jí asi z nějakého důvodu bojíš odporovat anebo se nechceš hádat.....ale uvědom si, že je to tvůj život a pokud ti ho bude matka pořád řídit, tak tvůj nebude....
Má prázdný život, ale za to ty nemůžeš a to, že si nikoho nenašla, není zdůrazňuju není tvůj problém ale její.
Nemá zřejmě ani nějakého nromálního koníčka, a proto se zřejmě tak nudí.
Co kdybys jí pořídila malého psa ? Vyplnil by její citové strádání....
Nesouhlasím s tím, že bys měla každou St třeba v 5 jí chodit navštěvovat a aby to mělo řád, to je pěkná blbost !!
Všechno je o vzájemné domluvě.
Nenech se citově vydírat a opravdu dupni,věř mi, vyplatí se ti to...hodně štěstí.

Ja to vidim takto (Jasmina - Mail - WWW) 23.05.2006, 13:09:16
kdyby ten vztah mezi matkou a dcerou byl zdravy-sama dcera RADA k mame prijede a jednou tydne staci.
A co by mela rikat moje mama,kdy jeji dcera je v Belgii a jeji syn v GB?
Jsou telefony a tak si obcas zavolame,na prazdniny kdykoliv chceme prijit-jsme vitani.A to je mama cerstva vdova.
Kdyby nemela sve psy-tak by za namy mohla jezdit -take kdykoliv by se ji zachtelo.
Proc nekoho nutit do vztahu?
Gita od mamy prakticky -utekla.A veskere navstevy -neplni ani z toho duvodu ze by mamu chtela videt ale z pocitu povinnosti a vdecnosti.
Nikdy bych nechtela aby moje deti mi musily byt vdecne ze jsem je vychovala-vzdyt to ja jsem je drive chtela-a poridila jsem si je.
To ze jsem je neodlozila ale vychovavam je-i to je moje rozhodnuti.
Nase mama je rada ze jsme stastni,ja i muj bratr-a to ji staci ke spokojenosti.
Ma sve zajmy a svuj okruh pratel.
Kdyz jedu k mame-jedu tam rada a uprimne se tesim,muj bratr take. A o tom to je.
Gite bych naopak poradila prestrihnout pupecni snuru-vsak taky netvrdim ze navzdy ale do doby nez Gita bude silna osobnost a mati se treba uklidni a uvedomi si nektere veci.
Gita popisovala sve detstvi a ty maminciny hlasky a zduraznovani-to je jasna manipulace.
A kazda manipulace rozleptava charakter a sebevedomi-ze obet uz ani nevi co je dobre a co spatne a vinni se ze vseho.
S takovym sebevedomim Gite hrozi pos**ny dalsi zivot manzelsky.
Neverim ze by jeji matinka byla stastna ze ma Gita partnera,lasku.
Vzdyt kolikrat byvaji i pratele nastvani kdyz si kamarad(ka)najde lasku?Co z toho plyne?-Kdo si najde lasku-nemiva uz tolik casu na okoli.
Ano-pouze vdané,zenati nebo ti co jsou jiz v dlouholetem partnerskem vztahu se pomalu zase vraceji ke konickum a pratelum.
Ale v dobe zamilovanosti ti dva proste chteji byt spolu skoro furt.
Rika se tomu doba lasky a kdyz se v takove dobe do toho montuje treti-je s laskou vzdy amen.
Proste -jedna maminka vychovala dite,dite vyrostlo a opousti hnizdo-to je prirodni rad.Dite jednou zalozi rodinu.
U nas lidi-narozdil od zvirat jeste je ten ukaz-ze o stare a teprve bezmocne rodice se pak staraji jejich deti.
Ne vsak o dusevne prazdne rodice,kteri se boji zmeny a nechteji dite pustit.
Vymlouvaji se za strach a starost o ne ale je to jen vymluva.
Ja jako matka se mohu strachovat o dospelou dceru jen v tom pripade,kdyz vidim ze je ve velkych problemech nebo kdyby dcera byla vazne nemocna.
Ne vsak kdyz vidim ze dcera dostudovala,sama si zaridila bydleni,pracuje a nachazi partnera.
Tady duvod ke strachu zadny neni.
A znovu rikam,kdyby Gite jeji mama dala to -co ma matka dceri dat-sama Gita by k ni rada chodila-a urcite by nezapomnela ani v te zamilovanosti.
A takovy nejaky nebrani telefonu-to je dukaz nevyspelosti matky.

já bych tomu také nastolila (Inka - Mail - WWW) 23.05.2006, 13:17:03
pravidla, který den přijdu na návštěvu a jak jsem to tak četla, měla jsem pocit, že maminka o Tvém osobním životě asi neví, asi bych jí prostě a jednoduše řekla, že si byt zařídím podle svého, že mám partnera, že ho mám ráda a že si hodlám žít podle svýh, protože je to můj život. Myslím, že by to měla vědět, ať to akceptuje nebo ne. Já jsem tohle z domova nezažila a svým dětem to nedělám, předem si s nimi schůzku domluvím a všichni se na ni těšíme. Sami volají a když se dlouho neozvou, tak se ozvu já, mám také svůj život a to je potřeba. Vydírání bych nevystála ani vteřinu. Manžel měl děsnou pupeční šňůru se svými rodiči (vlastně oba mí manželé když tak nad tím přemýšlím), bylo to k neunešení, vyřešil to sám, odstěhoval se za mnou do jiné země. Rodičům brnkne, řekne jim co chce a co nechce neříká a máme svatej klid, jestli přijedou, tak já se těším na to jak jim ukážu Prahu a Čechy a ať se děje co se děje, 14 dní to vydržím.

Jasmino, Inko, (Johanka - Mail - WWW) 23.05.2006, 14:26:41
moc pekne receno. Doufam, ze budu taky tak dobra mama jak vy!

Podle mně (Margot - Mail - WWW) 24.05.2006, 10:00:11
Myška, která tady propaguje poměrně pevné a blízké vztahy s rodiči má pravdu ve většině věcí, které píše... akorát že mám dojem, že ona bere děti i rodiče jako svobodný lidi a partnery (což se nevylučuje nijak s tím, aby si o ně dělala starost a pro svůj vnitřní klid chtěla mít přehled, že jsou v pořádku, ale dělá to tak, aby je tím nesvazovala). A brát rodiče i děti jako svoje nejbližší lidi, o kterých chci a potřebuju mít přehled je podle mně přeci jen něco jiného než brát je jako svůj majetek, jako svoje domácí zvířátko, vyžadovat aby mi byli kdykoli k dispozici a řídili si svůj život podle mých požadavků a potřeb. Mám dojem, že Myška bere svoje blízké jako partnery a Gitina maminka Gitu tak trochu jako SVOJE DÍTĚ - tedy SVOJE (patří mi) DÍTĚ (tvor na mně závislý nezralý a nesamostatný).

Pozvolný kompromis (Lenka* - Mail - WWW) 28.05.2006, 14:33:26
Gito, mám pocit, že ten článek je o mě. Je mi 27 let, mamince 52. Táta si vzal život kvůli nevyléčitelné nemoci necelý rok po mém narození. Od té doby moje maminka ,jako Tvoje, žije sama. Já jsem jí nového partnera přímo vnucovala, jako malá jsem i hledala sama vhodného kandidáta. Ale tatínkův odchod, téměř rovnou ze svadby, byl přiliš bolestivý, než aby chtěla žít dál v páru. Žijeme v 2+kk. Soukromí opravdu žádné. Sice "mi" neleze do šuplíků. Ale do "svých". Má věci všude, i v mém pokoji, protože se tam prostě jinak nevejdeme. Při nějakém televizním poplachu o drogách mi dokonce projela kabelku. Ale beru to jako její starost o mě. Taky jsme měli strašnou ponorkovou nemoc. Ale já si našla s kamarády podnájem (nebyl tam signál) a domů jezdila tak jednou týdně. Mě se časem začalo hrozně stýskat. Myslím že oboustranně. Pak se ve mě kouslo svědomí, jak jí tam můžu nechávat tak dlouho samotnou. Opravdu bez partnera je to úplně něco jiného. Je na mě (psychicky) závislá. A svým způsobem i já na ní. Po půl roce jsem se vrátila domů. Teď bývám střídavě u partnera a u maminky doma. Na společný podnájem nemáme a asi asni nebudeme mít peníze. Já si neumím představit, že bych doma každý večer (někdy od 25 let) usínala sama. Nemyslím bez partnera. Ale SAMA, úplně sama. V tom tichu, ve tmě. Já prostě maminku opustit nedokážu. Nemyslím jet na týden na dovolenou. Ale prostě říct dík, už tě nepotřebuju. Je to přece jiné než vykopnout zlobivého partnera. Necítíte to??? A co až jednou odejde...

Lenko, (Sisi - Mail - WWW) 29.05.2006, 12:00:49
myslím si, že je jen správné a zdravé, když se dospělé děti dokáží osamostatnit a považuji za samozřejmé "žít ve svém". Dala bych mamince jasně najevo, že jsem stále její dcera a mám ji ráda, a že se mým odstěhováním náš vztah nemění, ale že mám svůj vlastní život a nemůžu vyplňovat ten její. Takovou závislost totiž považuji za škodlivou i nebezpečnou...

Pupeční šňůra (Lvice - Mail - WWW) 30.05.2006, 14:37:54
..tu znám dobře, i když jsem už 6let 350km daleko od rodného domu a rok vdaná. S mamkou máme častý kontakt-telefony, maily, návštěvy (min.1xměsíčně).. Jenže, jak jí nenapíšu mail dvě hodiny, už mi píše: Kde jsi?? Každý den se ptá, co jsem obědvala...
V současné době se chystáme s manželem pořídit větší bydlení. A to nastalo to pravé citové vydírání, at se přestěhujeme k ní do velkého RD, že uvidí vnuky jendou za rok a že s mým otcem vůbec nevychází, že tam bude sama apod. Na moje doporučení, at si najde kamarádky, chodí na cvičení, dělá nějaký koníček - ne, to ji nebaví a nemá kde a s kým.. Otec je rapl, takže manželtsví funguje tak týden z měsíce. nevím co s tím a upřímně se to začíná negativně projevovat v mém manželství :(

Pro Lvici (toulavej - Mail - WWW) 01.06.2006, 17:31:48
Rozumím Ti, měl jsem taky trochu podobné problémy dřív. To když jsou všichni mladí a zdraví.
Když ale jsou už rodiče nebo už jen jeden z nich nemocný nebo neschopný se o sebe starat, začíná
ta vzdálenost být velký problém, když ti na něm záleží. A starý bude každý z nás. Jakmile překročíš určitý věk, tak si uvědomuješ, že kdyby něco se s tebou stalo, jsi sám a tak se snažíš mít své blízké nablízku. Zabezpečit se. Když jsi mladý, nechápeš to a nerozumíš tomu, bereš to jako vydírání. Ale tohle vážně pochopíš až v určitém věku, to vím podle sebe.


Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text: