PENÍZE A TI DRUZÍ
Pondělí, 02 červenec 2007

Když tu spolu s Ditou prožíváme její současné trampoty, vzpomněla jsem si na příběh jedné mé známé, dá se říci i po několik let mé kamarádky. Bydlela poblíž a tak jsme se vídaly téměř každý den. Na rozdíl ode mne měla dceru asi o deset let starší, takže jsem měla „tu čest" s ní prožívat dceřinu poněkud divočejší pubertu.  Ale o tom snad příště. Dnes vám povím mou poněkud smutnou vzpomínku...

 

 

      Jana byla velmi činorodá ženská, obdivovala jsem její úžasnou energii a především schopnost vytvořit – omlouvám se za výraz, ale jinak to nejde – „z prdu kuličku“ :-))). Přivdala se k vdovci s dvěma syny, ovšem oba už byli starší a žili každý sám.     Byla to tenkrát ta "nejlepší normalizační léta", jedna otrhaná Burda kolovala mezi kamarádkami, střihy z ní se poctivě kopírovaly, oblečení na děti se navzájem předávalo za malý peníz na školních burzách. Jo, sekáče, ty ještě dávno nebyly… Jana přes finanční minimum chodila překrásně oblékaná, její dcera a současný manžel jakbysmet. A doma? Byla tehdy doba tapetovací, a řeknu vám, nikdy bych nevěřila, co se dá obyčejnými papírovými tapetami zvládnout. Myslím, že kdyby měla současné možnosti uplatnění, mohla nesmírně vyniknout.

 

     Ze zbytků jekoru např. vytvořila nádherné koberce, z prken a trubek posbíraných po odpadech na rozestavěném sídlišti sestavila úžasný byt (z prken, potažených kobercem sedačky, z lešenářských trubek nábytek...). Jestli někde vyhrabu fotky, ukážu. Pořizovací cena minimální, práce neskutečná. Přes den byla účetní. Jinak člověk se zlatýma rukama a hlavou plnou neuvěřitelných nápadů.

 

     Její manžel byl něco podobného jako ten Ditin – až na to, že nevydělával nic navíc. Ale byl doma, věrný a celkem spolehlivý. Jana víceméně tolerovala jeho lenost (jak jsem to viděla já), spíš ho omlouvala slovy: „on se v životě už nadřel dost…“. Během několika let Janina snažení se z obyčejného panelákového bytu stal přímo modelový byt. Nehledě na to, že Jana každou jejich vydělanou korunku třikrát obrátila, než ji vydala, snažila se ještě něco ušetřit. (Mj. s jeho syny měla velmi dobrý vztah, její schopnosti a šikovnost si oba také užili a díkybohu i oceňovali.) Zvrat nastal, když se po pěti létech stal její manžel obětí dopravní nehody a Jana najednou zůstala sama s dcerou a před třeskutě drsnou novinou: její muž těsně před svatbou družstevní byt převedl na své syny a vymínil si v něm jen doživotní bydlení. Stejně tak v závěti napsal, že co po něm zůstane za movitý i nemovitý majetek, všechno odkazuje synům…

 

     Jak to dopadlo, nevím. Jana se tehdy zhroutila, odvezli ji do nemocnice a pak už se tu neukázala. Byt byl dost dlouho prázdný a později v něm bydleli zcela jiní lidé. Nejspíš ho synkové prodali… Vzpomínám si, že mi jednou Jana říkala, že kdyby si nenašla jeho, byla rozhodnutá odstěhovat se někam do pohraničí. Tam že by práci i s bytem našla (předtím bydlela s dcerkou u bratra).

    

     Měla jsem tehdy svých starostí až nad hlavu, takže jsem na nějaké velké pátrání neměla čas ani možnosti. Kde je Janě asi dnes konec…

 

d@niela 

 

Komentáře
to je příšerný : Kamila
a teda potvrzuje to můj názor, který jsem psala už pod jeden z Ditiných příspěvků - je třeba být samostatná, nejen finančně (to prostě vždycky nejde), ale hlavně si dovést představit, že tu ten chlap nebude. Ovšem tahle situace je fakt dovedená ad absurdum...
červenec 02, 2007 12:45
Kde je jí konec? : Jendys
Zeptej se v Poště pro tebe... smilies/smiley.gif
červenec 02, 2007 13:17
no, teď mi řekněte, : kiwi
co by si všechno člověk měl před svatbou nebo nějakým vážnějším vztahem o tom druhém všechno zjišťovat? To je pomalu na detektivní kancelář...
červenec 02, 2007 15:39
Jo kiwi, : Ariana
je to prostě sázka do loterie, ale tak si tak říkám, že je možná lepší se do té svatby neřítit, mladí to tak teď běžně dělají, že spolu žijí na "psí knížku" a možná si tak ušetří spoustu problémů a trápení. Kvalitní partnerský vztah může vzkvétat, rozvíjet se a zrát bez legalizace, zatímco tomu nekvalitnímu nepomůže ani požehnání v kostele.
červenec 02, 2007 16:20
... : bb
Ariano úplný souhlas, přesto si ale myslím, že ten obřad má pořád význam, přinejmenším odliší ten vztah od všech předchozích, završí jednu část života a symbolicky oddělí a zahájí novou, a pro mě samozřejmě by měl přijít nejpozději před narozením dítěte.
I tohle nás dle mého názoru odlišuje od živočichů, kteří si prostě vymění samce a samičku, protože je nic neváže, obřady mají v lidském životě místo, zesilují význam událostí,jevů. Jen musí být vrcholem, ne růžovým lakem či dekorem.
červenec 02, 2007 16:26
... : lp
Sice si vůbec nemyslím, že by to měla být detektivní kancelář, ale při vážnějším vztahu je důležitá komunikace o tom, jaké jsou představy obou a jak by měl jejich vztah fungovat. Pak člověk není zaskočen, případně při rozdílných názorech z tohoto vztahu má možnost vycouvat. Ono se bere automaticky, že to co si myslím já je jediné správné a stejně tak cítí a myslí si i partner. O to větší je pak zklamání, je-li tomu jinak.
V současném vztahu s přítelem, kdy jsme oba rozvedení a máme každý své děti, jsme si na začátku vztahu řekli, že věci pořízené před tím, než jsme se poznali, zůstanou i nadále jen majetkem nás, potažmo našich dětí. Takže i když budeme do budoucna bydlet v bytě, který je pouze v mém vlastnictví, přítel tam bude mít zřízeno jen věcné břemeno, ale majetkem to zůstane mým, případně mých dětí. Po prodeji jeho bytu bychom si rádi pořídili nějakou chatičku, která by ale zase někdy v budoucnu zůstala jen jeho dětem. Počítáme, že ve věku důchodu bychom tam bydleli od jara do podzimu, všechny dětičky s vnoučaty tam měli dveře dokořán, ale zůstalo by to jen přítele a potažmo jeho dětí. Nic by se nezměnilo ani pokud bychom náš vztah zoficilálněli prstýnky. Každý víme, na čem jsme. O ostatních financích bychom chtěli rozhodovat spolu bez toho, kdo kolik vydělává. Tohle jsou plány, o kterých otevřeně mluvíme a věřím, že i v budoucnu budeme schopni je realizovat. Spíše chceme předejít nedorozumění dětí, aby při odchodu jednoho z nás nebyly překvapeni či ukřivděni co je čí. Nerada bych se cítila, že jsem dětičky připravila o jejich zákonný podíl či naopak si přisvojila jejich.
Možná i proto, že jednak v rodině, tak i u dalších známých se nyní řeší rozbroje kvůli dědictví. Přítelovu bratru, který je zatím ještě svobodný ve věku 40 let a zůstal bydlet u rodičů, připadl rodinný dům. Nyní si našel přítelkyni cca 45 let se dvěma dětmi a chystá se svatba a společné miminko rozhodně neplánují. Přítel a jeho sestra mají celkem 5 dětí a tudíž tolik je i vnoučat, a u obou jen stín vrásek na čele, že nemovitost rodičů (opravdu velký dům nově zrekonstruovaný ) připadne někdy v budoucnu naprosto cizím lidem – tzn. dětem manželky bratra a oni tam nebudou moci chodit ani na návštěvu – místo svého domova, kde vyrůstali. To už se vůbec nezmiňuji o tom, že sami sourozenci, či jejich děti by dostaly jakoukoli finanční náhradu. Takže nemovitost v současné době v řádu několika milionu Kč připadla jen bratrovi a po uskutečnéné svatbě vlastně pak už novým cizím lidem….. Nezdá se mi to správné a proto se budu snažit podobných chyb či „zlatokopectví“ vyvarovat……
Stejně jako mi vyprávěla známá, že se stěhuje s třináctiletou dcerkou a ročním synem do bytu. Ještě dříve s manželem a po rozvodu jen s dětmi bydlela v domě svých rodičů, ke kterému náleží i velké hospodářství. Jenže její rodiče tento statek i s polnostma přepsali na syna, kterému je nyní přes 45 let, je stále svobodný – to aby statek měl hospodáře!! Teď si syn našel starší přítelkyní, takže společné mimi nepřichází v úvahu a v domě dělá čím dál větší nároky. Proto známá s dětmi si musela hledat podnájem, kam se bude stěhovat. Z majetku rodičů ji nepatří nic a vypadá to, že novou paní „statkářkou“ bude přítelkyně, která má své 2 děti a ty zdědí veškerý majetek.
Tak tomu bychom ráda předešla. Snad se nám to podaří……

červenec 02, 2007 16:58
bb, taky souhlasím : Ariana
s Tvým názorem, že rituály mají svůj význam, ostatně já sama jsem se vdávala ráda a jsem stála ráda, že vdaná jsem. Ale jde asi u určitou zodpovědnost, kterou na sebe aktem svatby beru, že s tím svým vytrvám v dobrém i ve zlém (nemyslím tím patologicky zlém), a k té je potřeba dozrát. Někdo k tomu dozraje před prvním dítětem, někdo až po druhém dítěti a někdo třeba nidky. Kvalita vztahu ale na tom podle mého závislá není.
červenec 02, 2007 17:13
majetek : jasmina
vzdycky dela rozbroje.
Kdo ma holy zadek a presto je milovan-ma jistotu ze je milovan.Nejlepsi je kdyz je milovan osobou s holym zadkem,protoze ti bohati si zase delaji naroky na vdecnost,tudiz obiraji o energii a svobodu.
Vas poklad budiz v nebi,kde nerezavi a zlodeji nekradou.
Hledejte ho a nezatezujte se tim,co bude zitra,Vas Otec prece vi,co potrebujete a da vam to....

červenec 02, 2007 17:28
... : bb
a nemilovaní s holým zadkem se málo modlí smilies/smiley.gif))
červenec 02, 2007 17:40
Jasmíno, : Ariana
naprostý souhlas. Když si vzpomenu, jak jsem s mým mužem před třiceti lety začínali ... Do našeho prvního bytečku, miniaturní garsonky, se můj manžel nastěhoval s rozkládacím gaučem a třemi papírovými pytli, jedním s peřinami, jedním s oblečením a jedním s knihami. Já jsem se též nastěhovala s kufrem oblečení a kufrem knih a od táty jsem dostala jako svatební dar kuchyňskou linku za 6000 Kčs (která nám mimochodem slouží dodnes). No a postupně jsme se zařizovali. Ještě že ten byteček byl tak malý, využili jsme každý roh - kuchyňský kout, jídelní kout, spací kout a studijní kout (oba jsme ještě dálkově studovali). Stačilo dokoupit stůl, židle, ledničku a varný panel. Bez televize jsme se dlouhá léta obešli a myslím, že to bylo jedno z nejšťastnějších a nejbezstarostnějších období našeho života.
červenec 02, 2007 17:44
Ariano : jasmina
je to fajn,kdyz jsou oba tak nejak vyrovnani v tom ze oba nemaji nic moc.
Bohati,co jsou vyrovnani uz take premysleji jinak ve vyberu ikdyz rozhodne netvrdim ze ti,co se maji dobre nejsou stastni a ti co jsou chudi zase vzdy.
BB,ano,presne tak,malo se modli,-je to tak tezke kleknout na kolena? smilies/wink.gif
červenec 02, 2007 17:59
... : bb
asi není, když cítí potřebu kleknout, pro mě to není způsob jak projevit úctu, pokoru, respekt smilies/smiley.gif ale kdo chce, nechť si kleká

červenec 02, 2007 18:15
... : bb
před Bohem klečet nebudu, nezaslouží si to
červenec 02, 2007 18:16
ok bb : jasmina
chapu,Ty zastavas Darwinovu teorii o prirozenem vyvoji sam o sobe,zivot ktery vznikl jen tak nahodou a sam od sebe se naprogramoval.
Pak chapu bez predsudku ze muzes napsat neco takoveho jako ted naposledy smilies/grin.gif
Budiz Ti odpusteno pro neznalost smilies/grin.gif
červenec 02, 2007 18:20
... : bb
jak jsi přišla na to, že jsem zastáncem Darwina? jen proto, že si nekleknu před postavou zvanou Bůh? je-li Bůh tím, čím si myslím, že je, pak není třeba klekat, ale konat a myslet
je-li Bůh tím všemocným kýmsi, jak jej prezentuje církev, pak si pokleknutí nezaslouží, protože dopouští utrpení nevinných malých dětí, čistých duší, dobrých lidí, a není tudíž ani velký, ani dobrotivý...je to jen chiméra, kterou potřebuje církev k upevnění svého mocenského postavení a ovládání stáda oveček
červenec 02, 2007 18:34
... : bb
: ) to s tím odpuštěním, i když jsi to napsala v žertu, mi připomnělo aroganci, povýšenost některých kněžích, kteří se cítí povoláni soudit, a proto odpouštět, a zblbli lidi tak, že byli schopni ubližovat, tak jsem na tu formulku Budiž ti odpuštěno docela alergická smilies/smiley.gif



červenec 02, 2007 18:37
v zertu,samozrejmne : jasmina
ne ja taky nemyslim toho "boha" co predstavuje cirkev a myslim si,doufam... ze jsem podstatu pochopila. Avsak pokrtit jsem se nechala v ev; kostele,ikdyz jsem to chapala jen jako ceremonii.Presto mam dodnes takovy pocit,ze "to" bylo dulezite udelat. O motlitbe mam taky jinou predstavu nez katolici a tim jsi mi to pripomnela,jak jsi psala "ze se malo modli"vzpomnela jsem si totiz jak mi bylo zatezko na ty kolena klesnout,poprve,jeste i trikrat.Neco jako ta pycha,ta lidska pycha a pritom-o co slo?ja si klekala totiz sama doma,nikdo mne nevidel.Ale preslo to a dnes,kdyz to citim- ale fakt citim-nemam ostych si kleknout.A od doby co nemam ostych,citim tak nejak vetsi pokoru, i k zivotu.Je to ok,tolik veci co mne driv stvalo mne nechava v pohode..
a reknes si-vzdyt je to jen gesto,jo,tam v kostele,pred lidma je to divadlo ale doma sama....to je uplne o necem jinem... a nemysli si ze si denne klekam,jak islamisti smilies/grin.gif ale schvalne,jestli Te nekdy napadne,doma o samote se napojit v myslenkach na jakousi silu,zkus to a uvidis co to s tebou udela.
Fakt doufam ze nevypadam povysene,bylo to v legraci..
červenec 02, 2007 18:54
na penezich zalezi : .jasmina
nerikam aby muz byl super bohaty, ale aspon jednu vilku pro nej a druhou pro mne mit musi. zadarmo ja sveho bobrika nedam. A zadnou socku take mit nechci. Proste urcite zazemi a kupu penez muz mit musi, jinak se za nim neotocim. Nejsem uz nejmladsi a penize potrebuju jako sul, ber kde ber.
červenec 03, 2007 00:03
Jasmino : .Ariana
Tedy Jasmino, koukam ze jsi obratila o 450 stupnu. Mas pravdu, sex zadarmo je k nicemu, jen hloupa naivka nebo slepice soulozi z lasky. Ten muj mi nemusi zrovna strkat bankovky za kalhotky, ale vedomi, ze do mne vnika plesoun s naditou penezenkou je velmi osvezujici. Doporucuji vsem mladym devcatum. Zkuste si nabrnknout poradnyho krena , prachace, kterej to do vas nahusti horem dolem a neda pokoj dokud se neukoji. Prachy jsou to jediny, o co mi v zivote jde, pro ne udelam cokoliv, za prachy se da koupit vsechno. nevinnost, panenska blana, chlast, drogy, sex, auto i kvartyr.
červenec 03, 2007 00:10
nepominutelný dědic : Jitka
Jestli byli opravdu manželé,pak měla ze zákona nárok polovinu majetku,ať byla závěť jakákoli.Polovinu ona,polovinu jeho synové.S tím bytem nabytým před započetím manželství je to bohužel tak,ale snad měl aspoň nějaké úspory? Pokud by nechtěla,nemusela odejít s prázdnou.
červenec 03, 2007 00:15
dedic : bara1
manzel neni nepominutelny dedic, muze byt vyloucen zaveti, tak jak se stalo, ale ma narok na pulku sjm, pokud ho nezuzili
červenec 03, 2007 06:55
Hledím na to, : wendy
jak se zde tábor dělí na kreacionisty a evolucionisty...no, možná to bylo ode všeho trochu.
Ten příběh tvojí kamarádky je fakt moc smutný a bylo by zajímavé vědět, jak se jí daří, co s ní je. Člověk má úplně touhu jít a pomoci jí nějak. Je to ale podle šablony "Zlobivý holky to mají lehčí".
červenec 03, 2007 09:15
Wen, to jako když jsem tak super kreativní jedinec, : NČ
tak jsem kreacionista, žejo!!!!
červenec 03, 2007 09:24
No tebe si určitě někdo vymyslel NČ : wendy
tohle by se vývojem nedosáhlo ! Jen když si vzpomenu na ta kolena...ano, ty budeš zřejmě kreativec. PS.: na ty dny já zase Metaxu. Jsem taky mlsná. smilies/kiss.gif
červenec 03, 2007 09:42
Ariano : jasmina
to si ze mne nekdo udelal peknou *****,vdyt ja jsem sem nikdy nepsala tlustym pismem.
Ja to totiz jeste neumim.... smilies/cheesy.gif
červenec 03, 2007 09:56
Jasmino : Ariana
to si nějaký vtipálek propůjčil bez dovolení můj nick . smilies/sad.gif Já nastavit silné písmo taky neumím a navíc píšu s diakritikou a takovýhle nesmysl bých nikdy nevyplodila. Navíc po půlnoci už jsem spala a mám na to svědka.
červenec 03, 2007 10:22
Ono to bude nakažlivé : wendy
jsem na chatu ČN a tam jeden povedený haadker krade nicky jak na běžícím páse.
červenec 03, 2007 10:26
on je neukradl : Kamila
..dámy všimněte si, že před těmi nicky je sice malá, avšak viditelná tečka - a hnedle ho to pustilo!
červenec 03, 2007 10:47
Jo, Kamilo, : Ariana
co jedna mrňavá tečka dokáže nadělat za paseku smilies/angry.gif
červenec 03, 2007 10:51
Ariano nemrač se : Kamila
na těch komentářích obou je na první pohled jasné, že to psal nějaký provokatér smilies/wink.gif
červenec 03, 2007 11:15
Jsi dobrá, Kamčo : wendy
já si té tečky vůbec nevšimla, jen jsem si myslela, že si z nás ty holky naše dělají srandu ! smilies/grin.gif
červenec 03, 2007 11:15
Kamilo, já vím, : Ariana
ale v první chvíli to člověka naštve smilies/smiley.gif
červenec 03, 2007 11:55
no mel byt chytrejsi : jasmina
ikdyz jsem si tecky take hned nevsimla. smilies/cheesy.gif
Mohl psat "Arianu" s diaktrikou,ja si ji na klavesach taky mohu nastavit,kdybych chtela jenze bych se musila znovu ucit psat smilies/cheesy.gif a taky to furt nastavovat dle potreby.
Ale takovy vtipek bych ja do dokonalosti preci dovedla.
červenec 03, 2007 15:57
no mel byt chytrejsi : jasmina
ale v první chvíli to člověka naštve
červenec 03, 2007 21:48
preji Vam vsem krasny den : jasmina
V prvni ******** chvili ****** jsem byla ********** ******* na to ******** ktere ****** ****** sproste ***** ***** ****** ***************** a ******* protoze ***** *******.

Ale jsem zas plna pozitivni energie jak jaderna elektraren a chci Vas vsechny potesit milimi hrejivymi slovy. ****** ***** ********** ****** ****** preji Vam vsem krasny den
červenec 03, 2007 21:54
ale v první chvíli to člověka naštve : jasmina
no,kopirovat nohodou uz umim smilies/wink.gif
a s tou pozitivitou mas pravdu,jo dnes jsem opravdu jak jaderna elektraren smilies/grin.gif
červenec 03, 2007 22:25
Nejsem si jistej, že bejt pozitivní je vždy výhra !!! : NČ
Co třeba takovej HIV?
červenec 04, 2007 06:08
jojo : jasmina
u lakare radeji vzdy chci slyset-"negativ" smilies/grin.gif
červenec 04, 2007 11:01

Powered by Azrul's Jom Comment
busy