ALKOHOLISMUS - JEDNA Z "MOROVÝCH RAN"
Neděle, 20 květen 2007

 Není snad mezi námi člověk, který by se už nesetkal s nějakým pijákem či alkoholikem a to buď ve vlastní v rodině, v práci, případně mezi známými. Je též možné, že máte sami problém s alkoholem. Závislými na alkoholu jsou v České republice desítky tisíc lidí, "problém" s alkoholem má dle statistik v ČR 25% mužů a 10% žen. Vcelku přesné odhady říkají, že je v ČR zhruba 26.000 alkoholiků!  

 

 

     Alkohol musíme považovat za tvrdou, silně návykovou drogu, obzvláště v psychicky těžkých obdobích, kdy se stává berličkou. Její nebezpečnost spočívá v tom, že je všude a patří k různým rituálům (oslavy, atd.). Nastala zvláštní doba, kdy není outsiderem ten, kdo pije alkohol, ale ten kdo abstinuje.

 

A tak není divu, že už pokolikáté máme dopis do poradny na toto téma... Lída píše:

 

     Mam kamarada, je mu 31 let, ktery jezdi z prace domu prevazne jenom o vikendu.. Jeho rodice jsou rozvedeni a jeho matka bydli asi 15km od jejich puvodniho bydliste s novym manzelem. Otec meho kamarada hodně pije a nechce jit na leceni, nesnazi se to pred synem ani schovavat a na to, ze je mu 50let, vypada strasne.,Malo ji,,jen jednou za cas jde do prace, aby se nereklo a zbytek roku promarodi,[propije], je vetsinou na neschopence, kterou mu vystavi jeho kamarad doktor  - mj. taky alkoholik.

 

     Miva obdobi, kdy je to lepsi a dokonce obcas navstivi dceru a pohraje se s vnoucaty.,Ale pak jako kdyz utne, a zmeni se ze dne na den.,Muj kamarad, se kterym se znam 15let ,je z toho dost spatny, protoze se jeho stav jeho otce za posledni 2 roky rapidne zhorsil a nevi jak mu pomoci.

 

     Zkousel mu domlouvat po dobrem a tisickrat se s nim taky pohadal, proc na vsechny kasle a je takovy sobec. Kdyz jsem s nim tuto situaci probirala, byla jsem z toho fakt smutna a jen jsem mu rekla, ze ani po dobrem ani po zlem nic nezmuze  pokud nenajde pricinu jeho piti a nezjisti  jak by mu mohl pomoci. Nevim  jake jsou u nas zakony ohledne leceni nedobrovolniku, jestli vubec neco takoveho existuje. Jestli nekdo z vas prozil neco podobneho, co by jste mu poradili VY? Jak se ma zachovat? Vim, ze se o otce boji.....

 

Lída

 


 

 

 

 

Vyjímám z textů doktora MUDr Zbyňka Mlčocha,

konkrétně o psychice alkoholika:

 

     ...Můžeme sem zahrnout častější deprese, úzkost, snahu o samotu (vyhýbání se společnosti - aby ostatní neviděli, že piják požívá alkohol), verbální agresivita (která se v minulosti nevyskytovala),  velmi často obviňování druhých. Mezi další známky alkoholické změny chování patří duševní unavenost, nezájem o okolí, snížená vůle k jakékoliv činnosti (hypobulie), ztráta společenského taktu a duševní pohotovosti.   

 

     Dále směs sentimentality, zhrubělosti a otupělosti. Může se dostavit nespavost, žárlivost (důvodem je i to, že u závislých pokulhává schopnost erekce), nespolehlivost, egoismus (myslí jen na sebe), citová labilita, ochudnutí duševního života. Alkoholik také zanedbává svou vizáž (neučesaný, neostříhaný), zevnějšek (špinavé šaty), nestará se o stav svého bytu, má v něm nepořádek, který předtím nebyl. Alkoholici mají zhoršení úsudku, problém řešit potíže, které normálně v minulosti běžně řešili.  

 

     Alkoholici mají větší problém naučit se něco nového - např. pracovat s počítačem, aj. Alkoholik často popírá to, že pije, tají to (Alcoholicus semper mendex - alkoholik vždy lže). Utíká tak od reality. Ospravedlňuje své pití, říká, že pije, protože má potíže (např. ho manželka nemá ráda eventuálně ho opustila, nemá práci nebo v ní má problémy, atd.), ale většinou má problém přiznat, že jeho potíže vznikají z pití.  

 

     Závislí se poměrně často vyznačují velmi složitým alibismem (uvádí komplikované důvody, proč právě tentokrát pili) a racionalizací svého pití. Pijí soustavně, aby mohli fungovat (bez alkoholu se třesou, jsou nervozní, atd.). Alkoholik často opakovně ztroskotává v partnerských vztazích a to i díky nemožnosti plnění základních partnerských funkcí (nejen sexuálních).  

 

     Bohužel, děti se pak díky tomu, že toto chování přijímají za normu, chovají v dospělosti podobně.

 

 


 

 

Související články na Kudlance:

 

Alkohol, to je moje milá

Žena v područí alkoholu

Alkohol za volantem

Jak dál, bát se o život?

Navrch huj, vespod zoufalství

Jak zabít alkohol

Dá se žít s kořalou?

Poručit si a poslechnout se

 

 

A teď - vaše zkušenosti,

vaše rady. 

Sem s nimi, přátelé....

 

 

 

 

Komentáře
všimli jste si, : AlenaT
že úplně zmizely ze sešitů pijáky? Tedy savé papíry? Dřív to bývala nezbytná součást všech sešitů a daly se i koupit extra. Na některých byly vytištěné obrázky. Já měla jeden, na kterým byla azbuka a taky bývaly nelinkované sešity a do nich se prodávaly tzv. podložky - byly to papíry, na kterých byly z jedné strany úzké řádky a na druhé širší řádky - bylo to vytištěno tlustě a černě aby to bylo vidět přes ten bílej papír. Aby děti psaly rovně.
Dělají se ty pijáky vůbec ještě????
a píše dneska vůbec někdo perem?
květen 20, 2007 22:16
Milá Aleno, tohle je velice nefér. : Monty
Dělat si legraci u článků vhodných - prosím. Ale když sem někdo napíše smutný dopis s prosbou o radu a ty to takhle utřeš, tak nezlob se, mám pocit, že jsi asi musela mít pár panáků pod čepicí.
Protože to se prostě nedělá.
Ale zase chápu, že sis prostě musela zase "omočit", že. smilies/angry.gif
květen 20, 2007 23:06
muj dojem : Jasmina
je takovy,ze cloveku chybi harmonie nebo sebevedomi.
Obvykle zacinaji mladi chlastat ze zvedavosti,jaky to je a protoze se chlasta vsude,verejne a dovolene,tudiz nikdo se nepozastavi nad jednim pivem.
Jenze v mladi neni zraly nikdo a disharmonie je stav uplne prirozeny;-puberta.
Alkohol odbourava zabrany v chovani takze po nejake sklence vyplyva na povrch vse co je v dusi.Nemusi to byt ze zacatku hned nejake zlo,obvykle ovineli jsou veselejsi a pokud se davka neprezene,pak v mirne ovinelem stavu maji lide zivejsi a bystrejsi usudky,citi se volne,dokazou veci,ktere v normalnim stavu si mysli ze nedokazou,tj. tanec,konverzace,gymnasticke ukony,odvaha atd.
Kdyby byl clovek veden nekym moudrym,pak by mu alkohol ukazal,co v cloveku vezi za talenty,ze ano,jsou veci ktere dokaze,kdyz nema strach ci bloky,byl by tedy veden aby se ke svym talentum dopracoval pomalu,duchovni praci a bez alkoholu. Jenze polovina alkoholiku moudre vedeni nema a polovina na nejake vedeni kasle.
Daleko jednodussi je do sebe kopnout par panaku a pak jit bez problemu balit holku na disce,nez se postupem casu osmelovat a jit balit bez kapky alkoholu.A v tom je ten problem.
Nerikam ze ja byla z tech "chytrych" kdyz mi bylo 15 a nerikam ze jsem nikdy nebyla ovinela.Byla a trochu vic,jenze mne zachranilo mozna to,ze stacila jedna sklenka navic a musila jsem opustit sal a bylo mi doma blbe,takze jsem po "nehodach" nemohla alkohol nejmene mesic ani videt.Timto jsem se tedy alkoholikem nestala.Naucila jsem rozpoznat,kdy mam dost a vyvarovat se predavkovani,takze bylo fajn se takhle obcas pri oslave ovinit.
Jenze jak cas bezi a ja se poznala lepe a vim jake talenty mam a jake nemam a kamarady kolem sebe mam takove,ze v jejich spolecnosti nemam blok,tudiz uz nepotrebuji se ani ovinit,dokonce se mi to dnes uz nedari.Na vina ale nedam dopustit,nebot je uznavam jako lek.No ale to jsem ja.
Jinymu ani po predavkovani nebyva takto zle,on treba upadne do spanku,tvrdeho,tudiz se dobre vyspi i s hlavou dolu,rano,kdyz je kocovina,tak je na to takovy trik;"cim cos zkazil,tim to naprav",takze rano hned dalsi pivo na lacny zaludek,prijde znovu lehky stav opice ale prestane bolet hlava.Funguje to-a je to prvni krok k alkoholismu.
A jak jsem uz rekla,alkohol navozuje v dobre mire pozitivni stav,kdo ma problem a nemuze ho okamzite resit (rozchod,smrt nejblizsiho,soudy atd.)zacina chlastat treba az v 50ti letech.Na chvili zapomene,to se mu zalibi a tak si to zopakuje.To je nejprve zavislost ryze psychicka,to ulpivani na dobrem pocitu no a samozrejmne,to plati v obou pripadech chlastu (jak od mlada ze zvedavosti,tak z problemu)pravidelna davka dostava organismus do fyzicke zavislosti,kdy clovek se musi napit aby byl aspon trochu normalni (stejne jako u heroinu)no a neurony v mozku jdou do kyticek,proto alkoholik ztraci kontrolu,uctu,soudnost a nakonec i pamet.Proto si neuvedomuje a neveri ze je na tom spatne a ze veskery neuspech je vina jeho alkoholismu.Alkoholikovi nikdo ani panbu nepomuze,kdyz on sam se nerozhodne s tim prastit.Od okamziku,kdy takovy clovek si uvedomi,ze to s nim jde s kopce a chce to zmenit,je tu odborna pomoc a rodina nebo nejblizsi by se meli informovat u specialistu,jak takoveho doma "hlidat",podporovat,jakou atmosferu doma udelat aby postizeny nemel psychicky duvod zacit.Avsak kdo neuzna ze je na tom blbe,tomu nepomohou ni vycitky,ni plac.
V urcitym stadiu by pomohlo alkoholikovi ukazat tvrde "budouci realitu" -tudiz se od nej distancovat ale to zase jen po porade psychologa,u nekterych to pomaha ze se "zvednou" jini by si zanadavali jak je rodina nevdecna a hura-dalsi duvod to zapit.
Jsou lide,kteri meli "najeto" na alkoholismus a sami zabrzdili,ti pak cely zivot mohou si doprat obcas sklenku i mirnou opicku.Ti,co se z toho dostali diky odbornikum-smytec do konce zivota ani kapku.To at ma kazdy na pameti.
květen 21, 2007 01:03
... : bb
být na místě Lídina kamaráda, spojím se s otcovým ošetřujícím lékařem a poradím se s právníkem, za jakých okolností přesně se dá požádat soud o nařízení protialkoholní léčby...u člověka sice blízkého, avšak dospělého a nezbaveného svéprávnosti, který ohrožuje sebe, ne však (asi okolí), to půjde hodně ztěžka
tomu pánovi samozřejmě nemůže nic, pokud něco, tak ústavní léčba, s terapií a tím vším, abych pochopil co a jak a naučil se bez pití žít, nic jiného nepomůže, i tak jsou výsledky nejisté
květen 21, 2007 01:43
teď mi vysvětli, co je na tom výsměšnýho : AlenaT
prostě mě v článku zaujalo slovo piják a napadlo mě, jestli taková věc ještě existuje...nesměju se nikomu, ničemu a ani nikoho nekritizuju.Patrně jsi pijáky v sešitech už nezažil - já jo.Jinak poradfit můžu jen to, že alkoholismus musí léčit odborník, ale hlavně musí dotyčný alkoholik sám chtít. Je to stejný jako s kouřwník, drogama, se vším.
květen 21, 2007 04:07
Monty :-(((((((((((((((((((((((((( : NČ
.
květen 21, 2007 06:38
Jo, taky jsem to měl v nejbližším příbuzenstvu : NČ
Přesně jak všichni pišou - nepomůže NIC, dokud nebude chtít sám. A pak si skoro jistě pomůže sám, ani až tak zase vnější pomoc nejni nutná, i když snad prej někdy léčení i pomůže.
V případě, kterej jsem měl jak na dlani bylo příbuzenstvem i okolím vyzkoušeno VŠECHNO, včetně několika odvozů do Bohnic na pavilon 18 - ale po vystřívění dotyčnej/á odešel domů (přeci léčení nemá zapotřebí. Vždyť když nebude chtít, tak chlastat nebude, doktoři jsou blbci a terapie jsou směšná šaškárna). Teda - jen poznámku: Jedný tzv. rodinný skupinový terapie v blázinci jsem se zúčastnil jako rodinnej příslušník. Fakt neskutečná dementní hovadina. To snad může fungovat pro blbce do IQ 100. Pak to nutně musí bejt jedině k smíchu! Takže výsledky absolutně nulový!!!!
Pak došlo k vyléčení ze dne na den. Lékařské konstatování začínajícího poškození jater! Naprostý zděšení! O sebe se voni bojej ze všeho nejvíc (jasně, jsou to šílení sobci)! Už nechlastá ani náááhodou (játra docela v pořádku).
květen 21, 2007 06:56
NČ má naprostou pravdu, : Inka
nevím jak tady, ale ve Francii když má někdo problémy s pitím v práci a nechodí tam, a aby dostal podporu nebo nemocnskou tak musí jít na léčení, je to docela dlouhodobé léčení, oni se s tím zabývají docela dost, protože ty jejich zvyklosti aperitvů před obědem a večeří Tě k tomu dost nabádají a každámu tam žijícímu v jedenáct před poledneme a v 7 před večeří v hlavě cinkne, že je čas na apero a když si dá jeden, dá si další....
Tady mi připadá, že se nechávají na pospas osudu, naopak dostanou nemocenskou aby měli na to chlastání a střízlivění asi čas. Že obtěžují lidi v okolí, v baráku na nazstávkách, tím jak se chovají a bydlí ani nikoho moc nezajímá a myslím, že i doktoři nikoho neposílají na léčení podmínečně, naopak jim dají neschopenku a také je tu dost doktorů starých struktur co chlastají jak duhy, mě jeden takový rodil, táhlo to z něj jak z kanálu.
květen 21, 2007 08:51
NC pise ze jsou sobci : Jasmina
zajimalo by mne,zda uz taci jsou sobci ve sve podstate nebo se z nich sobci stavaji kdyz uz v te zavislosti litaj.
květen 21, 2007 10:33
Jasmí, dobrá připomínka!!! : d@niela
Ano, máš zajímavý nápad - a já věřím, že to jsou právě supersobci! Protože jim záleží především na jejich příjemném popitíčku, jejich zábavě a už vůbec ne na tom, co to způsobí jejich okolí. A také vědí, že to pak už nějak okecají...
Když se nad tím tak zamýšlím, tak většina těch, co jako spiťary znám, jsou také sobci a většinou i slaboši; i když někdy setsakra krutí, tak slaboši.
Nemají záklopku, nedokážou se ovládat, nemají chuť se ovládat. Proč? JIM TO PŘECI DĚLÁ DOBŘE...

květen 21, 2007 10:47
Jasmíno, : bb
podle mě je nejdřív dispozice k závislosti na něčem, pak propadnutí závislosti a teprve s tou přijde to sobectví, které oni vnímají jako sobectví jedině až když se té závislosti zbaví, do té doby jsou schopni okecávat dokola všechno
jo, taky myslím, že vzpomínky na trapnosti a zážitky z léčení a terapií můžou mnohé vyléčené držet na distanc od sklenky
viz Rok ďábla
květen 21, 2007 10:48
myslím, že spousta lidí k tomu : Inka
sklouzne proto, že nemají takovou zodpovědnost, nebo se jim ten život nějak vymkne z rukou, jak soukromý nebo pracovní, prostě cít, že to přestávají zvládat, stárnou, neumí se vyrovanat s realitou .... Zato když se opijí, tak je jim dobře a netrápí je nic, ani ty dotěrné myšlenky a je jim vlastně líp, čím víc pijou tím víc ztrácejí kontrolu na svým životem a sebou samými, dostávají se do takového zamotaného kruhu. Se svým zlozvykem, si nenajdou ani dobrého partnera ani dobrou práci a tak mají o důvod víc, aby v tom pokačovali, za čas přijdou i o bydlení...vlastně je nic nenutí to nějak změnit, vyjma dobrých kamarádů nebo rodiny, nebo léčba šokem. A to rozhodnutí je opravdu jen na nich.
květen 21, 2007 11:51
asi je to : Jasmina
v sile ducha a sebehodnoceni.
Nehoda,trapas,ucineni blbosti,-to se tane kazdemu.
Ale kazdy se k tomu stavi jinak.
Fakt je ale asi jeden,chlasta se od nepameti a uplne verejne.
Proto lecktera divka i zena prihlizi z kraje k piti jako k necemu normalnimu,ale jak by koukala,kdyby si nekdo dopraval jako aperitiv malou injekcicku,nu,nakonec se dnes bere uplne ok,kdyz se huli.
A pritom oboji,jak trava,tak i alkohol podavany pouze pro lecebne ucely je vynikajici medikament.
Melo by se k vychove postupovat timto duchem;-"potrebujes pit na zabavach aby jsi se pobavil?Tak to jsi chudak.Potrebujes travu aby jsi se mohl smat?..atd."
květen 21, 2007 14:09
... : bb
bohužel, tak jednoduše to nejde
ostatně, lidé velmi silní duchem i sebehodnocením pijou jak duha a zdaleka ne kvůli zábavě
zdá se mi, že takové to popíjení na tancovačkách vede k alkoholismu jen zřídka
květen 21, 2007 14:42
no vida,taky jedno vysvetleni : Jasmina
http://www.osel.cz/index.php?clanek=2553

objev uplnou nahodou k dnesni diskuzi smilies/grin.gif
květen 21, 2007 22:40
Alkohol je nepřítel!!!! : NČ
A zní mi v uších hrdinný křik bratra Žižky:
Nepřátel se nelekejte, na množství nehleďte!!!!
květen 22, 2007 14:26

Powered by Azrul's Jom Comment
busy