UMĚNÍ JE KUMŠT...
Pondělí, 30 červenec 2012

 Předesílám, že modernímu umění moc nerozumím. Ustrnula jsem někde na konci devatenáctého a začátku dvacátého století. Mám ráda impresionisty, také fauvisty a i expresionisty. Secese, tak tu  v malířství nemusím, je moc placatá a kudrlinková. Ale v užitém umění to je jiná, zvláště u šperků.

 

 

 

 

 

 

 

     Surrealismus většinou nechápu a když si mám vybrat, jestli půjdu na výstavu tajemné Toyen, anebo pochmurného Jakuba Schikanedera, dám určitě přednost výstavě ve Valdštejnském paláci.
U Schikanedera mně ta tajemnost a pochmurnost nevadí, protože vím, o čem ty obrazy jsou. Kubistické obrazy se mi nelíbí a abstrakci nerozumím už vůbec.

 

 

 

 

 

 

      V současnosti nad některými výtvory už jenom žasnu. Možná to tak má být, prostě za každou cenu šokovat, to asi je krédo dnešní  umělecké tvorby. A tak, když jedu kolem Veletržního paláce a vidím svařené lešenářské trubky , které za nějaký ten milion zakoupila Národní galerie, ještě  pod vedením ředitele Milana Knížáka, tak se ani moc tomu výplodu nedivím, udivující byla jenom cena. A nakonec autor "veledíla" přinejmenším prokázal řemeslnou zručnost.

 

 

 

 

 

      A že se to líbilo panu Knížákovi? Tak na tom také není nic divného, co čekat od autora prsatých, zelených a modrých trpajzlíků. S vášní pro trpaslíky není sám. A tak   mimo expozici vykukuje na kolemjdoucí za sklem z jedné z chodeb Veletržního paláce také Kuncův obří trpaslík, z plastu, provedený v barvách.

 

 

 

 

 

 

 

 

      Veletržní palác mám dvě stanice tramvají, ale středisko současného moderního umění DOX, tak to mám přímo za rohem. DOX poznáte už z dálky, na střeše jeho budovy, na malé rampě. setrvale krouží červená plastová lebka. Proč a co nám tím autor chtěl sdělit, nechápu.

 

     Uvnitř se myslím ještě stále můžete seznámit s dílem Davida Černého, Entropou. Když jsme se ujali předsednictví Evropské unie na nějaký ten pátek  v roce 2009, tak někdo chytrý vymyslel slogan, jak to  členům EU osladíme.

 

 

 

 

 

      Ostatní státy naštěstí tento ryze český bonmot nerozklíčovaly, protože by to nakonec mohly osladit nám. Čemu ale porozuměly, tak to byla Entropa a jestli jsme si chtěli ostatní členské státy znepřátelit, tak  jsme zabodovali.

 

 

 

 

 

 

 

 

     Teď opět prostřednictvím Davida Černého bodujeme na Olympijských hrách v Londýně. Jeho robotický doubledecker  má kinetické paže, dokáže dělat kliky. Ale jsou to opravdu kliky? Nebo pohyby nahoru a dolů. doprovázené hekáním, mají představovat něco jiného?

 

 

 

 

 

      Výtvarník David Černý si v Londýně užíval  zájem médií a výklad toho, co vlastně jeho dílo představuje, neposkytl. Prý to nechá na každém z nás. Zadní část autobusu je pak předělána tak, aby evokovala lidské pozadí a při svém cvičení  nám všem tedy ukazuje p***l.

 


P.S. :
David Černý se musí omluvit Milanu Knížákovi, protože ho nazval nafoukaným kriploidním pohlavním orgánem.
Milan Knížák teď na oplátku sepsul  Černého doubldeckera  a označil ho pokleslým  uměleckým artefaktem.

 

DEERES

 

 

- jaký umělecký směr je "ten váš"?

- jak se vám líbí umělecké špeky Davida Černého?

 

 

Komentáře
Viva David ! : Mikin
I ja jsem co se tyce moderniho malirstvi ustrnul u impresionistu (ktere miluji).
Pokud se tyce Davida Cerneho, tak vsechna jeho dila zrovna nemusim - nektere veci me pripadaji malinko nechutne.
Ale kazdej mame jiny vkus, zejo....
Ovsem ten naruzovo namalovany sovetsky tank povazuji ve sve jednoduchosti za genialni a ten autobus za naprosto perfektni. K necemu takovemu je potreba krome technicke zrucnosti navic velka predstavivost a smysl pro humor. Bravo, Davide !
Zajimave je, ze v zahranicnich mediich se jak autobus, tak modre olympijske holinky lidem vetsinou zamlouvaji.
Jen Cesi zase brblaji.....
P.S. Deeres, Cerny svuj napad vysvetluje na youTube. Staci kliknout. http://www.youtube.com/watch?v=3PG5_bscyE4


červenec 31, 2012 07:22
Mikine, : deeres
abych to trochu doplnila, Milana Knížáka považuji, stejně jako Černý, za absolutní nadutou nulu, s absencí uměleckého talentu. Ani ta náušnice v uchu ho nezachrání. Jako ředitel NG Milan Knížák dlouhodobě zkresloval rozpočet a po sobě nechal pouze dluhy. Není divu, když nakupoval "hodnotná" díla svých kamarádíčků a pochlebovačů, jako je veliké rezavé železné kolo, jenom za milion. Důsledkem je, že nový ředitel, zrušil první středy v měsíci v galériích zadarmo a zvýšil vstupné.
David Černý, to je jiné kafe. Když "pánbu" rozdával talent, šel si nejméně dvakrát, stejně tak, jako pro svoje individuální vidění světa. Co mně vadí, je to, že svojí tvorbou na nás, obyčejné plebejce, podle něho s maloměšťáckým vkusem, ukazuje fakáč. Za prototyp Čecha označil Černý nepromíchanou, nezajímavou a lehce zknedlíkovanou hmotu, která je nasáklá pivem.To pohrdání z jeho díla neustále vyčuhuje, nevím, co si jinak myslet o Viselci (Sigmund Freud visící za jednu ruku) v Jilské ulici ,zesměšněným Sv. Václavem od Myslbeka v Lucerně, interaktivní fontáně v Hergetově cihelně - vlastně to jsou dva čůrající paňáci, hlavou přístupných zadcích v exteriéru galerie Futura (zadní část těl dvou sehnutých mužských postav, po žebříku se může vylézt k otvoru v nich a sledovat videosmyčku, na níž se Václav Klaus a Milan Knížák spokojeně krmí kaší) a v neposlední řadě o Entropě. A něco z toho, na co nesehnal prachy - navrhoval umístit sochu obřího onanisty na Národní divadlo. Vadí mně jeho řiťolezectví u pravdoláskařů - neónové srdce nad hradem, a ixté rozloučení s Havlem, ten nápad poslat květiny do moře byl jeho, Kocáb pouze realizoval. A proč ne, když ho sponzorují.
červenec 31, 2012 08:18
Nejsem znalec umění, umělecká díla rozděluji primitivně na líbí a nelíbí. : Myška
Mám ráda díla, u kterých je jednoznačně a na první pohled jasné, co představují. Abstraktní umění mi nic neříká.
David Černý se u mne podělal Entropou. Do té doby jsem o něm neslyšela.
červenec 31, 2012 08:38
Deeres : Mikin
no dobre, ale proc mluvit hned o "ritolezectvi" ?!
A ten autobus je hezkej a pekne funi.... smilies/wink.gif
červenec 31, 2012 08:59
deeres, : toulavej
neonové srdce nad Hradem není práce Davida Černého, ale výtvarníka Jiřího Davida. Posbírat květiny z pohřbu Václava Havla na loď a pak je vhodit do Labe, aby dopluly do moře, považuju za geniální nápad. V Indii takhle vhazují do Gangy popel zemřelých. Je v tom symbolika, jakési mystičko, koloběh života, poslední rozloučení. Je to lepší než naházet květiny na náklaďák a odvézt spálit do kotelny.
Milan Knížák není nadutá nula, je to velmi inteligentní, přímý člověk, jeho názory jsou mi blízké. Jako umělce ho nedokážu posoudit, jeho umění neznám ani se o něj nezajímám.
Klikající autobus (kliky dělající) je vtipné dílo, má to na sportovní akci bezesporu nápad! Evidentně nedokážeš ocenit vtip.
červenec 31, 2012 10:03
tak ony jsou to sochy.... : alik puntik
já myslela, že tam něco opravují.....no znalec umění ze mě teda nebude.Knížáka jsem neměla ráda nikdy...prostě nám ráda tenhle typ lůidí. Růžovej tank mi přišel roztomilej.
červenec 31, 2012 13:46
Toulavej, : deeres
omlouvám se za záměnu jmen, svítící srdce na Hradčanech jsem celou dobu připisovala Černému.
To ale nic nemění na faktu, za koho David Černý kope a kdo často sponzoruje jeho díla a co si myslí o našem národu. Ano klikající autobus je vtipný, pokud opravdu to je klikání a ne, že na nás vystrkuje zadek. Co ale není moc humorné, je skulptura v Holečkově ulici, kde se můžete podívat řitním otvorem na našeho prezidenta a ani znečišťování vodních toků biologickým odpadem mně nepřipadá geniální. Některá díla Davida Černého se mně líbí, ale on často svůj talent používá k tomu, aby se vysmíval každému, kdo si troufne nesouhlasit s jeho světonázorem. Jeho nejšílenější, naštěstí neuskutečněný nápad byl projekt fontány, která měla stát na Palachově náměstí. Ta měla být složena z penisů českých politiků.
Pana Knížáka osobně neznám,třeba opravdu je inteligentní, ale z toho, jak se prezentuje v tisku ho vidím jako ješitného a závistivého člověka, který nikdy nic pořádně nedostudoval a projevil se po dobu ředitelování v NG jako neschopný manažer a neschopný kustod sbírek.
Z výzkumných důvodů jsem viděla jeho výstavu, jeden jeho happening ve Stromovce v čerstvě vyhořelé Šlechtově restauraci, slyšela o performanci v Chebu, kde zapálil uličkami vinoucího se hadrového hada. Jeho počiny pro mne do umění mají daleko. Knížákovo napadání Václava Havla je směšné podobně jako jeho nekritický obdiv k Václavu Klausovi, totéž platí pro Davida Černého, jenom v opačném gardu. Politikaření do umění nepatří.
červenec 31, 2012 13:53
Vono umeni a umeni... : Nellina
Dnes si rika umelec skoro kazdej a pritom casto jde jen o zviditelneni se nebo sokovani. A s krasou umeni to ma pramalo spoleceho. Podarilo se mi kdysi natrefit na vystavu - na cerno vymalovana ohromna mistnost, uprostred ocouzena na cerno dobarvena ambulance. Na zdech visely zdravotni pomucky, pristroje, natrene na bilo. Pro me sok, jak nekdo muze tohle nazyvat umenim, delat otviracky a jeste doufat, ze si nekdo celej vercajk koupi do obyvaku. Odebiram casopis o umeni, obcas se najdou bizarnosti. Tlusty, 50-ti lety nahaty chlap, na tesno zamotan do celofanu, na hlave saskovskou cepku s rolnickama a vyfocen ve ctyrech uhlech. Celkove sestaveno do jedne fotky...vzdycky si rikam, jetli bych si tohle vyvesila do obyvaku. Asi ne.

Ale kde je ta pomyslna cara co je a neni umeni? Kazdej si muze delat a nazyvat, co jak chce. Me takovy excesy nic nerikaji. Nepovazuju je za umeni, umelce. Proto ani D.Cerny nebo p.Knizak. A jejich vulgarnosti kolem, skoda slov.

Osobne se mi libi tiskarske techniky, jako litografie, linoryt nebo sitotisk. A pokud je clovek opravdu umelec, to pak je krasa, ktera bere dech. Par takovych znam, velice zadani a uznavani. smilies/wink.gif
červenec 31, 2012 16:17
Obdivuji : Ivča
umělecká díla,která vznikala do konce 19. století.To, jak dokázali umělci zachytit realitu, barvy, tvary, světlo a stín....Máloco z umění 20. století mě oslovuje.Pravda je, že dnešní umění je už naprosto jinde. David Černý je děsný provokatér,ale taky má smysl pro humor a dokáže se podívat na věci proti zažitým představám. A to mě baví.
červenec 31, 2012 16:19
... : mia
při procházkách Prahou jsem poblíž Betlémské kaple zacílila hledáček fotoaparátu vzhůru na střechu jednoho domu. Bylo milé, jak v tu chvilku se pár kolemjdoucích cizinců zastavilo a vzhlédo zvědavě vzhůru, co nebo kdo mne zaujal. Pak se šibalským úsměvem mrkli nebo fotili také. Takový malý, kratičký okamžik sblížení uprostřed velkoměsta. Tam nahoře bylo jedno z děl Davida Černého - Viselec znázorňující Sigmunda Freuda. Když jsem se pak snažila najít víc info na netu, dočetla jsem se , že v Americe , kam byl Viselec zapůjčen způsobil pěkný poprask, lidé volali hasiče v domnění, že jde o sebevraha.

Nedávno nějaký umělec, nevím, zda to nebyl také D.Č. vzal chlapce vymáchal ho v barvách a pak ho obtiskával na zeď za asistence jeho maminky, která se u toho dobře bavila. Tomuhle umění opravdu nerozumím a vůbec mi to nevadí.
smilies/wink.gif
srpen 01, 2012 08:50
. : toulavej
prdelky jsou taky vtipný :-), kam na to ten hoch jenom chodí :-), vždyť většina z nás si občas řekne „že je v prdeli“ či něco v tom smyslu no a ti, co vylezou po žebříku a nakouknou otvorem, tam opravdu v tu chvíli jsou :-). Mě by třeba ale nenapadlo vylézt po žebříku, takže bych nevěděl, že je (podle autora) v prdeli i náš president :-) (jak píše deeres, co je tam možno uviděti) – s tím sice nesouhlasím, ale s trochou nadhledu je to trefné, myslí-li si to autor a dává to tímto způsobem svému okolí najevo, že si to myslí, ale jenom těm zvědavým :-), nikde to veřejně nepíše, takže ani neuráží, jen to sdělí těm odvážným, co vylezou nahoru :-) – trochu NADHLEDU, netřeba brát život tak vážně, i tak je kolem nás opravdu vážných věcí spousta.
Pan Knížek JE inteligentní, možná i ješitný, je-li závistivý nevím, natolik ho z médií neznám, ale nic podobného jsem nevypozoroval. Jestli někdo něco vystuduje nebo ne o něm, jeho schopnostech, nic podstatného nevypovídá. Vystudování školy je jen papír, potvrzující, že jsi schopný se v daném čase naučit dané množství informací. Neříká to nic o tom, jestli ty informace umíš používat, jestli jsi je pochopil a na jejich základě si umíš vytvořit objektivní pohled a najít optimální řešení problému.
Jestli vedl špatně NG nevím, nemám dostatek informací. Ale na základě čeho si myslíš, že jeho obdiv k Václavu Klausovi je nekritický? Možná je kritický a reálný, logický :-) Asi mám podobný pohled na Klause, proto se divím, proč by měl být nekritický :-). Klausovy názory na zbytečnost senátu, na nezbytnost rozdělení Československa – přejí-li si to Slováci, na humbuk kolem Prasečí chřipky, špatné fungování EU – zavedení eura pro různě vyspělé země, globální oteplování – zavedení emisních povolenek, zákaz žárovek a mnoho jiných věcí stále víc ukazuje, potvrzuje, že ten člověk i když se nám nemusí líbit jeho ješitnost, má pravdu, protože má ve věcech, jak fungují a jak se chovají přirozeně lidé, jasno. Bohužel, mnoho lidí dráždí, zdá se jim, že se Klaus chová arogantně a nezajímají se o to, jestli jsou jeho názory správné, tedy, jestli mu vývoj událostí dá za pravdu. A to je chyba, těch lidí. Události dávají po čase Klausovi většinou za pravdu . . . ať se to komu líbí nebo ne.
srpen 01, 2012 12:09
Toulavej, : deeres
pokud někdo dělá několik let ředitele NG a poté aspiruje do senátu, neměl by být jenom inteligentní, ale také vzdělaný. Za ředitelování v NG se ukázalo, že na tuto funkci nemá.
Po dobu jeho působení vzniklo několik petic na jeho odvolání z řad umělců a studentů AVU.
V roce 1957 maturoval na gymnáziu a nastoupil na Vysokou školu pedagogickou v Praze, obor výtvarná výchova – ruština, školu opustil. Pak zkusila Akademii výtvarných umění v Praze a také studia zanechal. Pak rok studoval matematickou analýzu na Matematicko-fyzikální fakultě v Praze,po roce opět studium ukončil.

Tady je malá ukázka umělecké tvorby Milana Knížáka a zároveň ukázka jeho inteligence a vtipu: http://www.fragmenty.cz/archiv/iz00227.htm.
Také happening ve Šlechtovce svého času způsobil poprask, na vyhořelou restauraci natáhl prostěradla, připevnil májky s fáborky a nahé děvy natíral barvami. Úžasem mně padala brada.Dalším jeho vtipem bylo, když bustu V.Havla natřel na zeleno a nasadil jí na prsatého trpaslíka.
Pan Knížák vtipkuje na úkor právdoláskařů a naopak David Černý na úkor klausovců a o to přece v umění nejde.
Jinak jak současného pana prezidenta nemusím, tak o jeho vzdělanosti a inteligenci nemám pochyb a přiznávám, že i ve spoustě věcí s ním souhlasím.
srpen 01, 2012 16:57
Hm, : Sidon
já se vůbec nechci vyjadřovat o těch dvou "břídilech", jeden za 18 a druhý za 20 bez dvou. Ale když má někdo nápad - posadit na střechu Nár. Divadla sochu onanujícího mladíka, a ještě ten "efekt" umocnit periodicky se opakujícím výstřikem páry, tak podle mě je ten autor tak akorát zralý do šaškecu - cvokárny. Nazývat to může kdo chce, jak chce, ale mně to jsko umění nepřipadne. Stejně tak to beru i s tzv. "uměním" jakési japonky, která taky považuje za umění vystavovat použité dámské vložky, stlačené pod sklem. Je to určité forma deviace, čili "zcestnost" a líbit se to může asi jen podobně postiženým lidem. Tady si dovolím Vám nabídnout ke shlédnutí několik děl mého starého kamaráda, Víti "Vikiho" Odstrčila - http://www.viki-sochy.cz/ , je třeba po otevření kliknout na Galerii. Ty jeho plastiky mně jako umělecké připadají dost.
smilies/cool.gif
srpen 01, 2012 17:32

Powered by Azrul's Jom Comment
busy