UHLÍK NEBO UBÝVÁNÍ VODY?
Čtvrtek, 21 listopad 2019
Eva HauserováJe to měsíc, co jsem byla na semináři slovenského ekologa Michala Kravčíka. „Máme čtyři roky do kolapsu“, říká. „A nemá smysl řešit uhlíkovou stopu, ale jedině koloběhy vody v krajině“. Michal Kravčík je původem vodní projektant, a na Slovensku i v Čechách proslul svými rozsáhlými realizacemi lokálních projektů na zadržování dešťové vody v krajině. Tyto programy vrcholily v letech 2010-2011 za podpory tehdejší premiérky Ivety Radičové; dnes se Kravčík ocitl stranou hlavního proudu realizací opatření proti povodním a suchu.

 

 

Snad proto – jak se domnívá – že jeho řešení jsou velmi levná, opírají se o místní komunity a nekynou z nich velké možnosti přivýdělků do vlastních kapes, česky řečeno „vejvaru“.

O jeho snahách se víc dočtete na webech www.ludiaavoda.sk a www.waterparadigm.org, v zásadě prosazuje posilování takzvaného malého vodního cyklu na úkor velkého. Staré vodní paradigma znělo „Vodu je třeba co nejrychleji odvést pryč, protože jí máme nadbytek“, takže všechna dešťová voda ze střech a městských ulic šla rovnou do kanalizace, vlhká místa v krajině se meliorovala a vodní toky se napřimovaly a svíraly betonovými koryty.

Výsledek obrázku pro lužní les
 
 
 

To posilovalo velký vodní cyklus a vedlo k tom, že voda rychle odtéká do oceánů a vrací se v podobě přívalových dešťů na pevninu, což působí střídavé záplavy a období sucha a vede k postupné proměně krajiny v poušť. Naproti tmu nové vodní paradigma zní „dešťovou vodu je třeba zadržovat v místě, kam spadla", což posiluje malý vodní cyklus, kdy se voda vypaří přímo na místě z vegetace a z vodních ploch a spadne v jemnějším dešti hned poblíž, a krajina tak zůstává vlhčí, „nasáklá“ vodou. To se ovšem děje, když je krajina dostatečně zarostlá zelení a jsou v ní mokřady, tůňky, jezírka, rybníčky, hrázky a svejly.


 

 

Soubor:Hrbáčkovy tůně - lužní les.jpg

 

 

Michal Kravčík uvádí zajímavý údaj, že za posledních 70 let se planetárně ztratilo 30 000 miliard (čili 30 trilionů) kubíků vody z koloběhu sladké vody do moře, a hladina světových moří přitom stoupla o víc než 10 centimetrů. Tento proces můžeme zvrátit, kdybychom v krajině udržovali víc vlhkosti, tedy podporovali malý vodní cyklus.

Bohužel děláme pravý opak, odlesňování pevniny v planetárním měřítku stále postupuje, a i u nás v Evropě, kde už lesy do jisté míry chráníme, stejně zabíráme stále víc ploch pro stavby, silnice a vybetonované plochy.

Slovo do pranice - sledovat uhlíkovou stopu je nesmysl

K napsání tohohle blogu mě vyprovokovalo Kravčíkovo tvrzení, že současnou klimatickou krizi je třeba řešit úplně jinak, než jak si my, ekologové, myslíme. Obsah oxidu uhličitého ve vzduchu je podle něj jen indikátor toho, co je špatně – podstata problému je v tom, že se z atmosféry především nad soušemi ztrácí voda.

Odlesňování a dezertifikace souší je tedy podle něj jediným viníkem klimatických změn. Kdybychom odlesňování zastavili a trend obrátili – zachycovali v krajině vodu, osazovali dřevinami, posilovali malý vodní cyklus – neměli bychom s emisemi CO2 žádné problémy.

Jak je možné, že na to ekologové nepřišli a neprosazují to? Důvodem jsou podle Kravčíka opět peníze: dnes navrhovaná řešení snižování emisí CO2 vyžadují investice 5–20 % globálního HDP, kdežto náprava malého vodního cyklu by byla mnohonásobně levnější – a právě proto se do toho nikomu nechce!

Přiznávám, že tomuhle Kravčíkovu argumentu nevěřím – mezi ekology převažují idealisté, které by v hledání pravdy jistě nezastavila ztráta vyhlídky na pořádný „vejvar“. Celá věc mi pořád vrtá hlavou, nezdá se mi, že by jeho teze platila stoprocentně, ale předkládám to čtenáři k vlastním úvahám...

Pro a proti

Tak především vodní pára funguje také jako skleníkový plyn. Vysušování planety by z tohoto důvodu mělo vést k jejímu ochlazování – tento argument používají i klimaskeptici, samozřejmě opačně než Kravčík, třeba tady: 
https://skepticalscience.com/arg_vapor_cz.htm, nebo tady: http://www.osel.cz/2587-vykacenim-lesu-proti-globalnimu-otepleni.html

Související obrázek

 

 
 

Na prvním z odkazů se tvrdí, že kdyby planeta byla úplně bez vody, emise CO2 by zvýšily teplotu jen o jeden stupeň, a že právě vodní pára efekt ohřívání vzduchu zesiluje až na tři stupně při stejných emisích CO2. Také se tu říká, že atmosféra Země stále vlhne, což vypadá logicky – s ohříváním oceánů se do vzduchu vypařuje víc vody. Na druhém odkazu se tvrdí, že tmavé lesy pohlcují sluneční záření a tím jen zhoršují situaci.

 

Jenomže Kravčík přikládá důležitost tomu, že voda funguje jako „pufr“, zmírňuje extrémy a výkyvy teplot, protože – jak to známe z vlastní zkušenosti – při změně skupenství z kapalného na plynné ochlazuje své okolí, a naopak při mrznutí do sebe vstřebává velké množství energie, než se změní v led či sníh.

Výsledek obrázku pro suchá krajina

 

 

Jisté je, že vzduch nad soušemi, zejména těmi odlesněnými, vykazuje daleko větší výkyvy teplot nežli vzduch nad oceány. A jak vody v atmosféře ubývá, souše se prohřívají víc a víc, a graf těchto výkyvů – když je propojíme zprůměrovanou linií - nezadržitelně stoupá vzhůru.

Důkazem je, že severní polokoule, kde je víc souší, je na tom hůř a led v Arktidě taje daleko rychleji než v Antarktidě (kde dokonce v Patagonii poněkud přibývá).

Michal Kravčík si je jistý, že kdyby se podařilo planetárně zvrátit trend oslabování malého a posilování velkého vodního cyklu – tedy kdyby byla krajina na většině souší zarostlá vegetací a vlhká, a voda by v ní kolovala přímo v místě – neměli bychom s emisemi CO2 vůbec problémy. Tedy samozřejmě bychom měli problémy se škodlivými emisemi ze spalování uhlí, ale nikoli se skleníkovým efektem. Voda by všechno „vypufrovala“, i když odhlédneme od toho, že by bujná vegetace spotřebovala (sekvestrovala) daleko víc CO2.

Intuice mi říká, že to zčásti asi je pravda – ale nevěřím, že úplně. Nemám kapacitu na to, abych se ponořila do vyhledávání vědeckých studií a měření a snažila se zjistit, jak to s planetární vlhkostí v atmosféře doopravdy je.

Co si o tom myslíte vy?


 EVA HAUSEROVÁ

 

 

 

Komentáře
... : Josef Kouba
Nejsem vědec, mám jen střední zem, školu. Mnoho věcí jsem zapomněl. Ale zajímám se. Dle informací největší skleníkový efekt dělá vodní pára. Téměř 90 i více procent. Kdo chodí do sauny ví, že je sauna suchá, kde vydržíte i 130 C tepla. Ale pokud bych do sauny kde sedíte chrstnul kbelík vody tak skončíte opaření. Proto se v takové sauně rozpálené kamínky polévají jen opatrně.
CO2 je okolo nás - v množství 350 PPM Po lopatě. Z milionu jen 350 korun.
Vše zelené za slunečního svitu "vdechuje" CO2 a "vydechuje" kyslík. V laboratořích, vegetace neměla problém zvládnout koncentraci CO2 8000 PPM. Při plném poledním slunečním svitu.
Ve sklenících při výrobě zeleniny pracují generátory jež přeměňují propan na CO2 ve výši 1300 PPM a i všichni výrobci populárního zeleného zlata marihuany. Každé 3 měsíce sklízí úrodu. Když to necháte přírodě tak jednou za rok. Čas jsou peníze.
CO2 je těžší a drží se u země ne 1000 km vysoko. Proto ve městech kde jsou teplárny je zvýšení CO2 problém. Co se týče vodních zdrojů je to komplikovanější. Z vykácených lesních ploch sníh při jarním tání dodá v krátké době moc vody. Les pracuje opačně. Velké množství sněhu se z větví odpaří a zbytek se rozpouští pomalu. Běžte se projít po poli kde je 1 m sněhu a zajděte do lesa. Pouhých 25 cm. Co se týče všech ekologických plánů tak ekonomicky pokulhávající státy se budou snažit dohnat vyspělé a na nařízení budou kašlat. Gréta může dělat vzteky salta nazad, ale bude jí to prd platné.
listopad 21, 2019 08:54
... : *deeres*
To, co obsahuje článek, není pro hodně lidí nic neznámého. Osobně znám docela dost lidí, kteří se tím zabývají a snaží se alespoň svým málem prospět krajině. Rozumná řešení, ze kterých neplyne žádný zisk, se nehodí do krámu klimatickým kraválistům, kteří místo toho, aby řešili věci podstatné, zakáží plastová brčka.
Pamatuji doby, kdy v krajině bylo vody dost a protože se volalo po intenzivním zemědělství, vysušovaly se mokřady a půda byla protkána meliorašními trubkami. Ty už jsou dnes nefunkční a zanesené půdou. Ale škody v době, kdy ještě fungovaly, napáchaly dost. Do vysušených polí se klidně nasela řídce kukuřice, která vodu ani půdu, kterou před sebou hnaly poryvy větru a deště, nedokázala zadržet. A voda se prohnala polem, následně regulovanými toky i s naší ornou půdou, někam do světa. A najednou tu máme měsíční krajinu, kterou musíme intenzivně hnojit chemikáliemi, abychom z ní vypráskali úrodu. Po 89. roce se to trochu změnilo a začalo se hospodařit se zemědělskou půdou lépe. Jenže to neznamená, že různými dost podivnými machinacemi, se najednou orná půda v územních plánech, nezměnila na stavební plochy. Začalo se betonovat a stavět plechárny, jako sklady a různá depa. Ono tomu betonování nakonec stejně v brzké budoucnosti dojde dech. Začíná docházet jedna z potřebných komodit stavebnictví - písek. Písku je samozřejmě spousty na pouštích, ale ten je tak ohlazen, že je ke stavebním účelům nevhodný.
Písek se tak najednou stává strategickou surovinou. Na našem území je ho dostaek, dokonce v požadované kvalitě, jako štěrkopísek, ale pokud si ho vytěžíme, přijdeme o spodní vody.

https://www.drevostavitel.cz/clanek/hrozi-lidstvu-nedostatek-pisku

Podle článku se snad v budoucnu bude využívat, díky nové technologii, písek z pouští. Ten snad chvíli vydrží, jenže jeho úprava sežere spousty energie a bude produkovat CO2. :-


listopad 21, 2019 12:09
... : Bara
Nedavno jsem videla v TV dokumentarni film o tezeni pisku z mori a oceanu.
listopad 21, 2019 12:36
... : doktor
Můj názor : ihned zastavit kácení deštných pralesů a naučit lidi obdělávat půdu a ne kočovat a vypalovat.Obnovovat mokřady,rybníky a potoky nechat meandrovat.Důsledně hospodařit s dešťovou i povrchovou vodou.
listopad 21, 2019 13:18
... : Josef Kouba
Jsou to úsměvné debaty. CO2 a to či ono. Ale týden bez elektriky, a vše je jinak. Nevěříte. V mrazicím boxu vše na vyhození. Tma jak v pytli. Zima jako v Rusku, svíčky dojdou, jen studená voda a možná ani ta ne. Obchody zavřené, vykradené. Ve dne a v noci gangy budou napadat jednotlivé domy a hledat potraviny....nemožné...stím si nejsem jist. Pracuje to rychleji, bez otrávené zeměkoule jakýmsi zářením a demolicí nádherné světové architektury. Zůstane jen ta zlatá miliarda a služebnictvo.
Stačí jen vypnout elektriku. Nic víc. Ta parta z Afriky co přijela na gumových člunech nahradit naše řemeslníky, nám to předvede.
listopad 22, 2019 09:36
... : Petr Sysala
Běžte se podívat, jak se hospodaří s vodou v v pouštích na území Izraele a Jordánska. Právě jsme se z obou zemí vrátili a bylo co porovnávat. Proč je mezi nimi tak obrovský rozdíl si jistě umí každý odpovědět sám.
listopad 22, 2019 16:03
... : *deeres*
Umíme to i u nás. Koncem srpna jsem šla ovocnou stezku kolem Slaného. Značená stezka je dlouhá 4,5 km a vede sady meruněk, višní, třešní a především jabloní. Volně k ochutnání jsou švestky a místy jablka ze starých stromů, podél cesty. Ostatní ovoce je za plotem.
Jak se navíc dočtete na mnoha naučných tabulích, pěstování je přímo ukázkové. Probíhá co nejšetrněji k přírodě – tzv. integrovaným způsobem. Stromy chrání sítě proti krupobití. A zblízka si můžete prohlédnout nejmodernější závlahový systém, který zavodňuje pouze stromy a nikoliv meziřadí, jak bývalo běžné dříve.
Koupili jsme si tam dvoulitrovky hruškového a jablečného moštu. Ten hruškový byl senzační.

listopad 22, 2019 18:01
... : Mikin4
Ja souhlasim s tim, ze za devastaci zivotniho prostredi je vedle nesmyslneho spalovani fosilnich paliv odpovedne i spatne hospodareni s vodou.
Souhlasim i s komentarem, ze se vysusovaly mokrady a provadely meliorace. Take se kvuli zcelovani druzstevnich lanu rozoravaly meze a kacely remizky a vetrolamy. Rovnez se po sovetskem vzoru "rozkulacovalo". Ze zemedelske pudy byli do fabrik a nekdy i do uranovych koncentraku vyhaneni jeji pravoplatni majitele. Lide, kteri vedeli jak hospodarit a kteri chteli sve farmy predat potomkum v lepsim stavu, nez v jakem je dostali oni. Proste lide - kteri byli na svou zem i na svou praci hrdi.
Jenze vazeni, only se ty mokrady a meze nenicily samy. Ridila to (za pomoci brutalniho nasili) jedna zlocinnecka partaj, jejiz jmeno zde jeste nepadlo.
Jiste - to co znicili, to uz komousi v zadnem pripade nenapravi. Ale v dobe, kdy jeste porad drepi v parlamentu i na nejvyssich postech, kdy delaji zlo i v jinych stranach a snazi se nas presvedcit ze to "zase tak zle nebylo" je potrebne alespon slovickem pripomenout jejich vinu.
A to jsem prave ucinil. smilies/wink.gif
listopad 23, 2019 19:55
... : Krakonoš
Dal jsem koment s vodkazama, snad se podaří redakčně schválit a nezapadne :-D.
listopad 24, 2019 00:04
... : Krakonoš
Hmmm, takže asi zapadl. No, jenom jsem chtěl napsat, že naštěstí už začínaj přibejvat lidi, kterejm to neni jedno a který pro to něco dělaj. Dá se zrovna v tomhle případě za málo peněz udělat hodně muziky. A když se tak začne časem chovat každej aspoň třeba pátej hospodář, může to bejt šance. Koho to zajímá, ať hledá na netu "živá voda, z.s." a "Lubor Křížek" - to byly to vodkazy. Protože - Mikine - připomínat vinu je jistě třeba, ale samo vo sobě to s krajinou nic neudělá, je třeba vzít krumpáč a lopatu do tlapy a sehnat kámoše s bagrem :-).
listopad 24, 2019 12:50
... : *deeres*
Pokud nechceš, aby komentář s odkazem zmizel, musíš odeslat jenom jeden. Jinak se ti stane, že celý zmizí kdesi v kyberprostoru.
Úplně stačí, když druhý, nebo každý další, odešleš samostatně. Kvůli tomu se tady rozčilovali už dva dismkutující a osočovali Danielu ze zákeřnosti, ale vinou je nastavení softwaru.
listopad 24, 2019 13:21
... : Krakonoš
Jo, jasně, dík, mě ani nenapadlo vinit Danielu; že je tu s tím nějakej problém, jsem nedávno zaregistroval.
S Křížkem je pěknej dvoudílnej rozhovor na českým rozhlasu a má taky moc hezký fotky z realizace na svým fb. Chlap na svým místě. A přitom mladej, to pro pesimistku miu :-).
listopad 24, 2019 23:32
... : Mikin4
Vsak proto jsem Krakonosi napsal "jiste - to co znicili to uz komousi v zadnem pripade nenapravi". Jediny co pomuze bude prace.
listopad 26, 2019 06:50
... : Krakonoš
Ale napravit mohli - kdybysme je bejvali hned po sametu nahnali do pracovních převýchovnejch lágrů a nechali je tu krajinu s lopatama a krumpáčema trochu zkulturnit... Krásná představa! smilies/grin.gif smilies/wink.gif
listopad 26, 2019 16:53

Powered by Azrul's Jom Comment
busy