LEGRACE NA PLACE
Pátek, 04 leden 2008

 To se nám toho v poslední době seběhlo....   O Vendelínku Čtvrtkovi a jeho spasiteli bezdomovci Miroslavu Szamszely se nyní píše všude. Chudák, už od samého začátku měl hrůzu a děs z médií. Stal se "celebritou", někým, kdo může zvednout sledovanost, čtenost, kdo může případně pomoci ke zviditelnění... Věřím, že to bylo myšleno v dobrém - dát mu jídlo, postel, práci. Ale.... 

 

 

 

     Ale rozhodně to byl obrovský zásah do jeho života. Rozhodla jsem se požádat o pár otázek radního, který ho "má na starost" za magistrát -  pana Jiřího Janečka. Napsala jsem mu tedy a chvilku po půlnoci odeslala následující dopis.... 

 

 

From: Daniela Umlauf-Goldwein
Sent:
Friday, January 04, 2008 1:05 AM
Subject: Druhá šance

 

Dobrý den,

 

       pane radní, ráda bych Vám jménem čtenářek a čtenářů našeho časopisu www.kudlanka.cz poděkovala za podanou ruku a novou šanci bezdomovci, který zachránil malého Vendelínka. Je velmi chvályhodné, že se snažíte vyřešit jeho nesnáze do hloubky, ne jen ho "hodit do spořádaného života"  a plav si jak umíš... (myslím tím pomoci uspořádat jeho osobní ekonomiku). Pro člověka, který žil tak dlouho "jinak", bude návrat k povinnostem zpočátku jistě obtížný. Přeci jen byl doposud pánem svého času, v podstatě nic nemusel...

 

     Bude mít nějaký dohled? Respektive někoho, kdo mu poradí, kdo ho případně včas upozorní, pokud by hrozilo, že to sám nezvládne? Myslím, že se pan Szamszely stal jakýmsi prototypem možného návratu bezdomovců do života pracující společnosti. Bylo by škoda, aby po určité době média psala o tom, že to nevyšlo - asi by to pak hodně ovlivnilo už tak odtažitý postoj vůči nim. (Není třeba si ovšem namlouvat, že všichni chtějí situaci, do které se z různých příčin dostali, řešit. Naopak mnohým život na ulici vyhovuje.)

 

      Nápad zřídit ubytovnu na vodě, byl chytrý a záslužný. Za ten rok, co je s přestávkami v provozu (jak jsem se dočetla na internetu) poskytla možnost přespání a očisty mnoha bezdomovcům. Velmi pěknou reportáž přinesl časopis Policista. Tehdy, před rokem, když se ubytovna otevírala, v uveřejněných textech zazníval podtón strachu, jak to bude pokračovat, zda se zvládne udržet tam pořádek a kázeň... 

 

     Zvládalo se to, nebo byly - či jsou - nějaké větší problémy?

     Bude tato ubytovna v nadcházející zimě stačit? Případně počítá se ještě s nějakým dalším řešením?


 

     Byla bych velice ráda, kdybyste mi mohl těchto pár otázek odpovědět, abych je  pak mohla předložit našim čtenářům.

 

 


     V dnešních novinách se mj. píše, že:


     "Ten člověk si vybral určitý životní styl. Jeden druh bezdomovců, to je takové to tuláctví a to je on. To už tu bylo i za první republiky. On chce více méně žít svým svobodným životem.  Najednou byl ohrožen jeho životní styl," uvedl psycholog Rostislav Nesnídal. "Pro něj je to krásný životní styl. Probouzí se a je svobodný. Když se rozhodne, že někam půjde, tak tam půjde. Když se rozhodne, že nebude vstávat, tak nevstane. Vždycky má možnost volby. Předělávat takové lidi není jednoduché, dodal.

 


 

 

Tak uvidíme

- snad budou mít nakonec oba štěstí

- muž i mužíček -

doposud to lehké moc neměli...

 

d@niela

 

 

 

    

 

Komentáře
sem tedy zvědavá... : ivanka
na všechno: jak to bude pokračovat
jestli pan radní odepíše
na naše méééédia
leden 04, 2008 16:10
chudák bezdomovec, než všechny ty okna vystřídal... : Hrabě Kňákal
Muž měl vyskočit ze čtvrtého patra," sdělila našemu serveru (tzn. Nova) mluvčí bohnické léčebny Dagmar Žaludová.
Podle mluvčí pražských záchranářů ale bezdomovec skočil z prvního patra.
Navzdory tomu se bezdomovec podle Janečka rozhodl ubytovnu opustit a časně ráno vyskočil z okna ve druhém patře, které je zhruba tři metry nad zemí.

Nojo, není nad kvalitní reportérskou práci...
smilies/grin.gif smilies/grin.gif smilies/grin.gif
leden 04, 2008 17:50
4. patro - NOVA : wendy
2. patro JAneček
1.patro - ó, jak hluboko klesl - záchranáři
A co 3. patro ? Tam okna nejsou ? To je ale šlendrián.
Podle staré Blažkové vyskočil ze suterénu.
Měli tomu člověkovi předplatit guláše v nějaké lidovce. Nojo, já vím, po bitvě je každý generálem. To tam ale nemají k ruce psychologa?
leden 04, 2008 19:43
je mi ho nesmírně líto, : Andrea
už jednou, před těmi 13 - 14 lety prožil velkou změnu. A teď, o ty roky starší, se mu to stalo zas. Podle všeho to nebude žádný gauner, rváč, ale naopak se asi moc bránit neumí. Teď je to takové zvířátko, zahnané do kouta.
Snad to s ním dopadne dobře...
leden 04, 2008 21:41
Musí to být šok, jak hrom, : Eva
když se z prakticky sociálně "neviditelného" člověka, jakými bezdomovci jsou, stane médiální hvězdou. Se vůbec nedivím, že to neunesl. A psychologa měli, hned má diagnózu jasnou: má schizofrenii, neb prý se obává patologicky pronásledování...Mi to tedy přijde, že to prostředí pan Szamszely jistě zná rozhodně lépe, než my a odhaduje situaci selským rozumem dost přesně, prostě ho budou pronásledovat média, ale i jeho souputníci bezdomovci, třeba kvůli prachům. Vždyť on sám ani jiné sociální vazby, než na bezdomovce, chudák, zřejmě ani už dlouho nemá a určitě se je bude snažit některé zachovat. Jediní, komu to asi nedochází, jsou psychologové, tak je v Bohnicích. Já to vidím pro něj, moc bohužel, dost beznadějně.
leden 04, 2008 22:09
No, snad si tam trochu zvykne... : Andrea
ale pevně doufejme, že ho jen nebudou cpát oblbovákama...
leden 04, 2008 23:58
Nechápu : Aknela
proč ho nenechali na pokoji. Ono je to krásné gesto - zachránil dítě, tak my teď zachráníme chudáka bezdomovce. Ale zachráníme jak??? Tím že ho šoupneme do azyláku a nabídneme mu práci?
A všichni předpokládáme, že on o to stojí, protože přece každý bezdomovec touží po tom být spořádaný občan s pravidelným příjmem a trvalým bydlištěm...
Někteří lidé jsou opravdu na ulici spokojení a je to jejich volba tam být. Vypadá to, že on mezi takové patří...takže "pomoc" je v tomhle případě jako zavírat ho do vězení.

leden 05, 2008 01:26
... : desset
"Neprospěl mu zájem médií, měl pocit, že ho neustále někdo pronásleduje. Proto se projevoval agresivně," sdělila mluvčí bohnické léčebny Dagmar Žaludová. Podle ní byl po přijetí Szamszeli uklidněn a nyní je ve stabilizovaném stavu. O jeho diagnóze a následném umístění lékaři teprve rozhodnou.

Takže ho svázaného převezli, dali mu pár injekcí a nyní sedí se sladkým výrazem a vytékající slinou někde v koutě :-))))

Jo, každej dobrej čin musí být po zásluze potrestá
leden 05, 2008 09:58
Já to říkala : Nováková
Říkám pořád, že kdo je na ulici se těžko vrátí nazpět. Vyhovuje-li mu nicnedělání, volnost a svoboda. Nechme je tam, kde jsou. Kdo se chce vrátit se většinou vrátí i bez naší laskavé pomoci.
leden 06, 2008 10:13
Hlavně ať zaplatí : NČ
za každej den v blázinci 60 Kč!!! A taky za to mimino!!! Už dneska Julínkovi s krasavcem Cikrtem dluží 240,-Kč.
Podle vyjádření nějakýho magistrátníka to za něj nikdo platit nebude. Když má na chlast v krabicáku a na cigára, tak ať si zaplatí i blázinec...
Dobře mu tak!
leden 07, 2008 06:06
Tak tak : wendy
připojuji se ke komentáři za platby - když se Cikrta ptali, jestli není hloupé, aby miminka platila, odpověděl takto : "Miminka pochopitelně nemají na peřince připnutou peněženku, neplatí tedy NIC." Zaradovala jsem se. Ale ten úžasňák pokračoval : " Za ně budou platit rodiče." Výborně Cikrt - mimina nic. ZA mimina ale ano. Jaký je v tom rozdíl ? Slova slova slova.
A Bezdomovec bude muset na brigádu, aby si zaplatit to, co si svým dobrým skutkem způsobil... bezva.
Kocourkov.
leden 07, 2008 07:05
Jó, Wendy, : Míša šíša
tak u tohodle výroku jsem se taky plácala do čela. Pan Cikrt si buď musí myslet, že jsme národ totálních blbců, anebo je blbec sám. Zvolte odpovídající variantu smilies/tongue.gif
leden 07, 2008 09:01
Oni holt ti mluvčí něco odpovědět musí : wendy
a protože někdy by museli říct nepříjemnou pravdu, neúnosnou pro média, tak se raději ztrapní - za to jsou ostatně placeni, že....
smilies/undecided.gif
***********************************
leden 07, 2008 09:53
Včera jsem pochopila : Ráchel
nutnost placení všech těch poplatků. Celá Cikrtovic rodinka jsou lékaři!!! Od prababičky až po všechny strejčky a tetičky i vlastní rodiče. Přece nebude takovou tučnou prebendu dohazovat cizím lidem!Bližší košile než kabát!Ten trpajzlík to včera vysypal na Primě v diskusním pořadu.
leden 07, 2008 11:11
... : bb
nám by ty poplatky vůbec nevadily, ani poplatky za dva studentíky SŠ a VŠ, co nemají svůj příjem (ostatně, za jejich bezplatné vzdělání taky vydáváme slušné sumy)...ale kdyby, a kdyby jsou bohužel chyby...tak kdyby ty poplatky a to, že si dál budu platit paralen a ibalgin ze svého, což jsem činila odjakživa netušíc donedávna, že to šlo i na recept, tak "kdyby" nám to zaručilo, že když nás skolí něco zlýho, dostaneme nejlepší možnou/u nás dostupnou péči, operaci,lék..
leden 07, 2008 11:22
... : bb
celkem pochopím i to, že od placení nebudou osvobozeni všichni rodiče mimin a všichni důchodci, fakt nevím, proč by třeba důchodce, co loni předal firmu synovi a jezdí dál svým BMW a se ženou do lázní, nemohl platit 30 Kč, stejně jako tatínek miminka, bankovní manažer nebo jednatel úspěšné firmy..ale kde na to mají sakra najít rezervu v rozpočtu ti, co jedou už teď systémem z ruky do huby?..kde je ta slavná hranice hmotné nouze - bydlení pod mostem už ano, jíst chleba a vodu ne?
leden 07, 2008 11:27
připadá mi hnusné, : ivanka
to placení lékaře u malých dětí. Byla jsem zvyklá chodit s dětmi do poradny, raději s příznaky než s rozjetou nemocí. Ale věřím, že teď si to hodně maminek rozmyslí. Bohužel taky i staří lidé.
leden 07, 2008 11:35
... : bb
hm, to já naopak, když se objevily příznaky, nasadila jsem osvědčené babské recepty, bylinky, zábaly, med, čaje, dietní stravu, a do poradny plné viróz a infekcí je táhla až když už to nešlo zastavit po domácku
leden 07, 2008 11:42
Přesně tak. : Krakonoš
S dětma jsem byl u doktora celkem tak 4x, když pominu povinný preventivní prohlídky. Všechno jsme vždycky zvládli doma sami, představa dopoledne strávenýho mezi chrchlajícíma a smrkajícíma ratolestma všech těch úzkostlivek, co volají pohotovost při prvním zakašlání, mě vždycky spolehlivě odradila. S placením u doktorů souhlasím, souhlasím s placením za veškerou "banální" zdravotní péči - má totiž alternativu právě v těch bylinkách, pocení a čajíčcích. Chci, aby byly prachy na skutečný léčení skutečnejch nemocí. Žádná bezplatná zdravotní péče nikde na světě není a nebyla, stejně tak vzdělání. Protože je úplně jedno, jestli ty prachy sypu do systému z daní nebo přímou platbou - ani jedno není zadarmo, ale některým prostším občanům to ještě nedošlo. Jedinej rozdíl je v tom, že v druhým případě se člověk zamyslí, jestli opravdu k tomu doktorovi musí, jestli by třeba něco neměl ve svý životosprávě změnit, aby nemusel po doktorech lítat tak často. Platí prostě odvěkej zákon, na kterej přišly všechny utopicko - socialistický systémy: Co je "zadarmo", s tím se naprosto nechutně plejtvá.
leden 07, 2008 11:59
Asi jsem to tedy napsala špatně - : ivanka
pochopitelně, že nespatřuju a nespatřovala jsem povyražení ve vysedávání v oné přecpané čekárně. Chtěla jsem napsat, že při vážnější nemoci raději jdu včas, nečekám, až se tělo "rozpadne samo". A - neberu vám víru v bylinky, taky pijeme čajíčky, ovšem při léčbě věřím spíš doktorům než zaříkávání. Ale nic proti víře v kouzla....
leden 07, 2008 12:15
... : bb
hehe, kdo mluvil o kouzlech a zaříkávání, mě léčila babička průdušky bylinama a zábaly, abych se nemusela cpát antibiotiky, dělala to tak i máma a já to dělám stejně, žádná kouzla neznám
ostatně, bylinné čaje, masti apod. jsou předchůdci dnešních léčiv a i dnešní medicína je uznává jako léčiva
Nebo když si na přecpaný žaludek vaříš mátu, tak u toho tančíš rituální tance a vzýváš boha trávení?
leden 07, 2008 12:19
... : bb
Krakonoš no právě, většina z nás si pamatuje nebo zná z doslechu, jak vypadala bezplatná socialistická lékařská péče a bezplatné vzdělání...Od častějších návštěv dětské poradny mě odrazovaly i takové praktické záležitosti jako doprava, jelikož jsem neměla řidičák, manžel byl v práci od nevidím do nevidím, taxíky u nás nejezdí a koňský povoz nevlastním, tak bych musela táhnout unavené, horečnaté dítě pěšky přes celou obec, abych dostala recept na dětský paralen,
leden 07, 2008 12:28
... : bb
takže marodné dítě k sousedce (každá sousedka na mateřské vždy ráda pohlídá cizí nemocné dítě) a s receptem ČSAD 11 km do lékárny, 5 minut v lékárně a 4 hodiny čekání na zpětný spoj...No tak při té vidině se paralen nakoupil na podzim do zásoby a raději se hledaly alternativy na virozky a rýmičky smilies/smiley.gif
leden 07, 2008 12:30
bb - nemysli si, prosím tě, : ivanka
že jsem proti bylinkám a tomu dalšímu, co píšeš, to opravdu ne, to bych nechtěla. Ale - vidíš nějaký pokrok v tom, co píšeš v posledním příspěvku? To má být to zlepšené zdravotnictví za ony příplatky? Že se raději lidi bez doktorů mají obejít? Já nemluvila a nemluvím o nějaké té rýmičkce a podobně, ale ty jsi fakt přesvědčená, že každá maminka rozezná prkotinu od vážnější nemoci?
Bohužel v tom všem vidím spíš posun zpět.
A senioři? Když si babky spočítají, že za "ušetřenou stovku" budou mít jídlo na víkend, tak rači nikam nepůjdou a tiše vychcípají...
Asi je to jeden z důvodů.

leden 07, 2008 12:44
Mně teda jako prostšímu občanu došlo, : Míša šíša
že nic není zadarmo. Ono ani nikdy nebylo. Odvádím státu platby za nemocenské i zdravotní pojištění (které letos navíc budu ještě zdaňovat, to je dóst dobrý) a za to taky něco očekávám, v opačném případě chci vědět, co se s těmito mými penězi děje. Poplatky u lékaře a za recept, které uvádíte jako odůvodněné, já odůvodněnými nevidím, protože nepůjdou do systému zdravotnictví jako takového, což potvrdil sám velký guru Julínek. Argument s tím věčně omílaným paralenem je snad nějaké modré zaříkávadlo či co. Tady přece nejde vůbec o to, že někdo nechce zaplatit za paralen 30 Kč. Tady jde o to, že chronicky nemocní lidé, kteří už nyní dopláceli za léky docela velké sumy, budou doplácet ještě víc a krom toho nechají v nemocnicích a u lékařů další horentní částky, které nebudou mít na zlepšení stavu našeho zdravotnictví žádný vliv. Zdravotnictví to nepomůže a ti všichni dlouhodobě nemocní na neschopenkách (tj.bez adekvátního příjmu), důchodci a děti (respektive jejich rodiče, jak řekl pan Cikrt) to pocítí do morku kostí.
Jinak nevím, proč tu omíláte, jak se kdo léčíte bylinkama, zábalama apod. Já jsem nemarodila ani nepamatuju, když mě vyjímečně napadne nějaký moribundus, taky si na to nenechávám napsat recept - jít k doktorovi je pro mě spíš něco za trest. No a co? Zajímá to někoho? Pomůže vědomí toho, jak já jsem zdravá, nějakému člověku s cukrovkou nebo astmatem?
leden 07, 2008 12:46
Vono to zvlášť komicky působí ve spojení : NČ
s neplacenejma prvníma třema dnama při prcovní neschopnosti.
Dá se předpokládat přecházení prvních příznaků jakejchkoliv chorob, frkání kapének po spolupracovnících a spolucestujících v sockách. Ulehnou až pak ti, co už se do práce ani nedoplazej, pak už to ale bez doktora většinou nepůjde, místo týdne chřipky se bude léčit měsíc zápalu plic, atd....
Jen ti bohorovní, z nichž je mi na blití, ti si ani tu skurv*nou nemocenskou nepotřebujou přiznávat, maj to celoročně za 100 procent. A přesto budou opět voleni. Fakt je to už k zblití!
leden 07, 2008 13:03
Ivanko, ale to jsem popisovala stav v době, kdy se narodila dcera, tj. před 20 lety : bb
,poslední návštěvy poradny s mladším se odehrály před cca 12 lety, a to už bylo lepší v tom, že pediatr se choval tržně a vozil sebou léky na recept i na prodej.
leden 07, 2008 13:13
Míšo, bylinky neomílám, to byla reakce na Ivanky komentář : bb
že k lékaři chodila s dětmi raději dřív, už s příznaky, to nebyl názor, že lidi se mají léčit bylinama a pak nebudou platit poplatky
Paralen omílám a omílat budu, mám sestřenku "obvoďačku", s ordinací na venkově, divila by ses, co všechno si rádi nechají zdarma napsat lidi, kteří rozhodně nouzí netrpí. Jsou to ti praktičtí venkovani, co se dali na myslivost, aby si na vánoce naplnili mrazáky, a poté, co postaví domek sobě, dětem, začnou střádat vnoučatům na věno. I náplast za pět korun se počítá, když teče z vlastního.
leden 07, 2008 13:17
... : bb
a kdybys nevytrhávala sdělení z kontextu, tak bys tohle ani nenapsala, protože hned nahoře jsem psala, že ty poplatky by mi vůbec nevadily KDYBY tím byla zajištěna odpovídající péče, léky, ošetření v případech, kdy jde skutečně o zdraví a o život a paralen za dvacku nás nezachrání
leden 07, 2008 13:20
Jenže, jestli se poplatkama : wendy
skutečně něco zlepší, to se teprve uvidí ! Já bych byla jen ráda. A dřívější, tj. socialistické zdravotnictví snad nestálo úplně na sprostý slovo, to je trochu za vlasy přitažený. Mně napřílkld zachránilo život syna a mně osobně oči aspoň tak, abych téměř neoslepla i na druhé oko. Takže tak.
leden 07, 2008 13:29
No, ona to byla spíše reakce na Krakonoše : Míša šíša
a ty ses k tomu připletla s tím paralenem. Já jsem všemi deseti pro to, aby se za paralen a spol. platilo v plné výši. O TOM TO ALE NENÍ! Stejně jako to není o tom, že důchodci si chodí do čekáren pokecat (další z inteligentních modrých argumentů).
leden 07, 2008 13:31
wendy, : bb
nikdo tu neřekl, že stálo za sprosté slovo smilies/smiley.gif doktoři machři byli i tehdy, ale možnosti daleko menší, třeba na gamma nůž bychom se za komančů složit nemohli, protože socialistické zákony nic jako veřejná sbírka nepřipouštěly, jelikož zdravotnictví je bezplatné a socialistický člověk nemusí žebrat
no a tak děti bez gamma nože umíraly

leden 07, 2008 13:41
Míšo, tak to jo, nevěděla jsem, že Krakonošovi vykáš :) : bb
a když jsi psala "Jinak nevím, proč tu omíláte, jak se kdo léčíte bylinkama, zábalama apod. ", tak jsem za "vy" považovala nás dva, kteří jsme o bylinkách psali, a zareagovala.

leden 07, 2008 13:45
Vždyť říkám, : Míša šíša
že ses mi k tomu připletla - a aby to bylo teda celé: s tím paralenem a s těma bylinkama. Jinak vím, co jsi psala v úvodu, a nic jsem nevytrhávala z kontextu. Prostě jsem reagovala na Krakonoše a na tebe v jednom příspěvku, no. Tak si prostě na sebe nevztahuj všechno, co jsem napsala a nebudeme tady tomu muset věnovat další čtyři komentáře. A je to, ne?
leden 07, 2008 14:09
chodím občas s mámou k doktorovi. : dess
Je tam samozřejmě plno důchodců, těch odporných příživníků, co si tam chodějí pokecat... Jsou to všichni darmožrouti, žejo. Obtěžují v tramvajích i autobusech, obtěžují všude.

Nemám ponětí, jak to dopadne, ale vím jedno: plno z nich přestane brát některé léky, především ty, které byly kvalitnější, budou brát ty, co jim vymění pan lékárník, které jsou levnější. Případně to "omezí". Myslím, že do roka naše zdravotnictví asi hodně ušetří a pohřebnictví zas naopak vydělá. Vlastně - zas se jen opakuje to staré, co se nosilo za Zápotockého:

dědeček a babička, ujídaj nám chlebíčka.


leden 07, 2008 14:46
a ještě jedno: : dess
za dětičky rodiče budou platit, samozřejmě. To se také ví, že máma a táta si raději odřeknou, jen aby miminko bylo v pořádku. Takže nakonec to bude všechno v pořádku...

P.S. Já zatím s tím potíže nemám, zdraví se mnou lomcuje, ale tohle mě fakt štve.
leden 07, 2008 14:48
Nerada bych to zakřikla dess : wendy
taky si nemůžu na zdraví naříkat. Jen aby ostatní nemuseli (někteří) žebrat. Co už je různých kont. ALe tomu se asi nedá vyhnout, budou chudí a budou bohatí, šmytec. Žádná společnost není ideální, nemůže být. Nebo že by ...?
leden 07, 2008 16:52
Milá Dess : Alena Puntíkovaná
patnáctého minulého měsíce jsem brala výplatu a zjistila jsem, že na pojištění a na daních jsem zaplatila sedm a půl tisíce, což je přesně to, co činí můj starobní důchod. Tak teď mi vysvětli, koho jsem to vlastně okradla...že by zrovna tebe?
leden 07, 2008 18:25
Milá Puntíkovaná, asi špatně čteš... : dess
protože kdybys to přečetla celý a pořádně, tak by ti došlo, že to píšu ve vzteku a ironicky!
Moje máma je na tom podobně, už teď se rozmejšlí, který z těch osmi základních léků vyškrtne! Má mizerný tlak, astma a bohužel bércový vřed. Takže k doktorovi prostě musí. Jenže už jen doma sedí a počítá.
Pochopitelně, že jí všechno tohle chci zaplatit, ale kdo se s ní má jen hádat? Nechce to ode mne a já zas nechci, aby na sobě šetřila, když jinou mámu mi nikdo nedá.

leden 07, 2008 18:55
vždyť říkám, Míšo šíšo, : bb
že vytrháváš z kontextu - nevztahuju si na sebe rozhodně nic, co píšeš ty, předpokládám že ty to děláš stejně, tohle je diskuze a když jsi psala o nás, co omíláme bylinky a paralen, tak jsem v rámci diskuze reagovala , protože mě to týkalo - normální, ne?
a pak jsi zase reagovala ty, a zase já, atd. atd. - to tu přece probíhá pořád, my se navíc držely tématu a předpokládám, že tobě stejně jako mně nejde o pofidérní vítězství v internetové diskuzi



leden 07, 2008 20:59
Míšo, vysvětli mně, zaslepenci, a prosím i s odkazem na zdroj, : Krakonoš
jak to teda je. Říkáš, že spousty lidí budou nuceni vydat horentní sumy. Vynásobím-li spoustu krát horentní, vychází mi astronomický množství prachů. Ty říkáš, že ale do systému zdravotnictví tyhle peníze nepůjdou. Kam teda půjdou? Julínkovi na konto? Já jsem se, idiot, domníval, že tu máme dva problémy - málo peněz v systému zdravotnictví na jedný straně, zneužívání a nadužívání lékařský péče na straně druhý. Domníval jsem se, já blb naivní, že všemožný přímý platby mají přispět k tomu, aby se nůžky mezi tím, kolik lidí a jakou péči chce a na kolik je peňouzí, přestaly rozevírat. Ty říkáš - ne, tak to není, ty peníze zdravotnictví nepomůžou. Jak to teda je, komu pomůžou? Zlí modroptáci si za ně udělají v Praze Olympyjádu? Nebo se jima Julínek nacpe a udáví?
leden 07, 2008 21:00
A ještě k socialistickýmu zdravotnictví. : Krakonoš
Ano, byli i tehdy machři doktoři. K těm opravdovejm machrům - kapacitám se normální smrtelník stejně neměl šanci dostat, to bylo dobrý tak do výkladní skříně úspěchů našich soudruhů. Pak tu byla armáda doktorů dobrejch, průměrnejch a levejch jak šavle. To se asi moc nezměnilo, poměr lemplů a blbů ku zbytku je skrz naskrz celou společností a profesema zhruba stále konstantní, bez ohledu na politickej systém. Zásadní rozdíl je v technologii - dnešní medicína a léčebný postupy u ZÁVAŽNEJCH nemocí, o který tady jde, je úplně na jiný úrovni, to není daný žádnou politikou, to je prostě vývoj v čase. Průser ovšem je, že zatímco stejnej vývoj ve výpočetní technice či spotřební elektronice vede k pádu cen (před 25 lety byste si asi počítač domů nekoupili), ty léčebný postupy, přístroje a léky jsou pořád dražší a dražší. Moderní člověk je navíc stále nemocnější a nemocnější. Proto je financování zdravotnictví největším problémem všech zemí, který se něčím takovým zabejvají. Některý chytráci z toho ale dělají politikum a křičí: Hle, zloději! To my vám dáme všechno zadarmo. Že rozdávaj a nemaj z čeho, to už neřeknou. Můžete si klidně zvolit za vítěze voleb komunisty. Ani oni vám žádný bezplatný zdravotnictví nedaj - není prostě za co.
leden 07, 2008 21:16
jinak k těm omílaným poplatkům u doktorů : bb
prostě jsou a my se s tím musíme minimálně do voleb nějak vyrovnat, a po volbách zase s něčím jiným
myslím, že čas ukáže jak moc to je zlý a myslím, že to dopadne jako s těmi nářky nad drahým máslem - drtivá většina lidí to zaplatí mrknutím oka, nahlas bude bědovat a dál bude dlabat kachýnky, kuřátka, kouřit cigárka, pít pivíčko, kafíčko (já litry), vínečko, vozit nacpané nákupní koše z hypermarketu
ti, kterých se to dotkne, budou dál tiše tlačit káru, unaveni na to, aby halasně hulákali jak je to děs a běs a mizérie - tak jak jim pomoct? na to asi nepřijdeme, protože tohle rozhodně nespasí charita a i kdyby, tak víme jak se většina napapkaných lidí k charitě staví

Mí rodiče si platili za léčiva, doplňky, snášenlivější léky, doteď a dost. A to nemluvím o zubaři, aby jim zuby nepadaly z pusy, aby mohli mezi lidi pracovně i soukromě, zaplatili desetitisíce, proti tomu je třicet korun pakatel. Táta pracuje, je zvyklý, celý život měl dvě zaměstnání, tak po sametu začal podnikat a pracuje i teď, v důchodu. S ničím neplýtvají, zeleninu ovoce ořechy brambory ze zahrádky, vejce od svých slepic, tu práci s tím berou jako ekonomicky a ekologicky výhodný tělocvik. Zato kupují spoustu knih, dost kouří, pijí kafe, máma ráda bílé víno, táta červené a bourbon. Tak řekli, že dokud budou mít aspoň na dvě cigára denně, nebudou remcat kvůli 30 korunám.
No a až mít nebudou, tak mají dvě dcery, které vědí, u kterého lékaře si měří tlak a který zubař jim spravuje korunky, a taky ty dvě dcery vědí, že když potřebovaly v mládí založit, tak rodiče založili - no tak zajdu k panu doktorovi a určitě se nějak domluvíme, jak to zařídit, aby rodiče mohli chodit k lékaři. Tohle mě fakt netrápí, dokud si koupím kafe, časák, atd, tak budu mít i těch pár stovek na léky pro rodiče.

Co nezařídím a co jediný mi vadí, jsou ti lidi, co nemají ani peníze, ani nikoho, kdo by jim pomohl - jenže tihle na tom byli mizerně vždycky, i před poplatkama !

Dess, bércový vřed je přece časovaná bomba, to určitě víš líp než já, možná bys měla zajít za maminčiným doktorem a domluvit (zaplatit) návštěvu u maminky doma, v tvé přítomnosti, abys mamince pomohla a byla jí oporou (a taky zaplatila doktorovismilies/smiley.gif

leden 07, 2008 21:16
komunisti : bb
třeba zdravotnictví zdarma, resp. tzv. zdarma, daj´, ale zaplatíme ho stejně a jinak, ovšem mezitím levice posílí a u korýtek dojde k výměně, a o to jde
leden 07, 2008 22:28
Levici svým chováním posiluje pravice, : wendy
jejíž chování, hrabání a prohlášení už jsou skutečně na hranici únosnosti (viz např.včerejší Repotéři na ČT 1). Mě osobně to velice mrzí, pocházím ze staré živnostnické rodiny a tak jsem si ten kapitalismus holt představovala jinak. Jsem naivní nebo to je jen zákonitý vývoj a vytříbí se to ?
leden 08, 2008 09:30
Krakonoši, : Míša šíša
poplatky jsou označeny jako regulační, tzn. že mají přispět k omezení zbytečné péče (pravil pan Julínek). Regulační poplatek zaplacený za recept je ze zákona příjmem lékárny, poplatek zaplacený ve zdravotnickém zařízení je opět ze zákona příjmem tohoto zdravotnického zařízení, tj. když ten polatek zaplatíš u lékaře, bude příjmem toho konkrétního lékaře a nebude mít vliv na zlepšení stavu zdravotnictví jako celku. Žádný odkaz ti tu dávat nebudu, chceš-li, najdi si to na netu, je toho o této problematice všude dost.
Ohledně toho zdravotnictví zadarmo: bezplatnost neznamená, že je zdravotní péče zadarmo. Naopak v poslední době byla čím dál tím víc dražší, akorát, že jsme neplatili v ordinaci "na dřevo", protože jsme ji měli předplacenou. Proto máme všichni zdravotní pojistění, do kterého odvádíme pojistné (pravda - za některé platí pojistné stát: důchodci, děti, ženy na mateřské, nezaměstnaní). Ústava nám zaručuje právo na "bezplatnou" konkrétní zdravotní péči, a to za podmínek, které ustanovuje zákon. Tímto zákonem je Zákon o veřejném zdravotním pojištění, který vyjmenovává druhy zdravotní péče hrazené zdravotními pojišťovnami. Když si ten zákon přečteš, zjištíš, že mezi ty druhy patří preventivní, diagnostická, léčebná péče, poskytování léčiv a další. Takže v současné době platíme za určité výkony dvakrát. Jednou zdravotní pojišťovně a podruhé lékaři, případně i lékárníkovi.

leden 08, 2008 10:00
Wendy, : Míša šíša
taky pocházím ze "staré živnostnické rodiny" smilies/grin.gif
leden 08, 2008 10:05
... : bb
nojo, jenže jako jsou neplatiti pojistného, kteří čerpají bezplatnou zdravotní péči, tak jsou lidi, kteří si neváží ničeho, za co nezaplatí přímo z peněženky, bližší košile než kabát, bližší 30 kaček z peněženky než 150 tisíc z účtu pojišťovny, proto se teď kvůli 30 korunám panikaří a huláká jak nikdy předtím, kdy jsme si platili taky, jen z daní a z pojištění
nebo byste radši ještě vyšší pojistné? co vás vyjde levněji, 30 korun nebo měsíc co měsíc procento z příjmu?
leden 08, 2008 10:48
... : bb
mám totiž pocit, že kolem zvýšeného zdravotního pojištění by se nedělalo tolik kraválu jako kvůli těm poplatkům, asi jako když se kolem dražšího másla nadělalo kraválu a kolem zakázek pro vojáky, nebo monopolu čezu, který dovoluje jejich manažerům stamilionové odměny, což zaplatíme zase jen my a víc než pár desetikorun, se jen remcá a brble, není z toho takový povyk

leden 08, 2008 10:51
Já ty peníze v pohodě zaplatím : wendy
jen mám pocit, že podobných korunových plateb bude stále přibývat a budou to prachy hlavně na manažerské odměny a podobné dobročinnosti. Kdybych věděla, že půjdou tam mají - do zdravotnických zařízení, budu platit klidně i víc.
leden 08, 2008 11:05
teď jsem si přečetla rozhovor, asi poslední, s Karlech Černochem, tak kousek : : bb
"Nedám na doktory dopustit a nesnáším všechny ty bláboly, které se objevují v tisku a řeší, jestli platit třicet korun v ordinaci. Každej blbec zaplatí na parkovišti 60 za dvouhodinový stání a ani necekne. A 30 u doktora je moc? Já bych nám všem přál Kanadu. Mám tam kamarády, kteří taky potřebovali onkology. A víte co? Přišli na chemoterapii a za jednu dávku, jednou za tři neděle museli pěkně položit na stůl 500 dolarů. Když je neměli, nic nedostali."
leden 08, 2008 11:37
... : bb
Marcela Pecháčková: Pak jim přece peníze vrátí.
K.Č.: jasně, za rok dostanou od pojišťovny zpátky PODSTATNOU část, ale doktor nečeká. Je to jeho obživa a žádný okecávání.
leden 08, 2008 11:39
bb, : Míša šíša
ale to je právě to, o čem to není. Jasně, že těch 30 Kč není moc. Já když půjdu ročně na dvě preventivní prohlídky k zubaři a na dvě ke gynekologovi, tak mě pochopitelně těch 120 Kč ročně nevytrhne a budu vytlemená úplně stejně jako když zaplatím za to parkovné. Ale to není podstata problému! Jinak srovnávat Českou republiku s Kanadou nebo s US (to je módnější) je nesmyslem. To by se nesměla srovnávat jen otázka zdravotnictví, ale také všechno ostatní. A krom toho, i v těchto zemích jsou různé úrovně zdravotního pojištění, čemuž odpovídají i následné platby za zdravotnickou péči. Ale detailně to neznám, neb jsem tam nikdy nežila. Ono se teď neustále poukazuje na to, že jsme si zvykli mít zdravotnictví zadarmo a vzdělání zadarmo, a že v těch vyspělejších zemích to tak není. Nevím, jak to přesně funguje, ale například mě překvapilo, když jsem se na Fóru Kudlanky dočetla od Polárky, že její syn Misha dostává od státu Yukon měsíčně 800 dolarů na studium. Jinak si myslím, že kdyby si Alenka měla veškerou zdravotní péči, které se jí v Kanadě dostalo, platit ze svého cash, tak by asi museli s Kennedym vylovit všechny lososy, co na severu žijou, aby na to měla. Takže ono to asi nebude všechno tak, jak se nám předkládá.

leden 08, 2008 12:23
ano, Míšo, ano, ano! : ivanka
Já si dokonce vzpomínám, že Alenka psala, že tam žijou hlavně proto, protože tam mají tu nejkvalitnější zdravotní péči, zadarmo a ještě pro ni když je potřeba zaletí letadlo, všechno mají placeno (vydání na cestu do nemocnice) zaplatí jim i pobyt příbuzných tam - stejně tak jako jsou tam obrovské podpory v nezaměstnanosti. Vždyť se tam ty ryby loví jen snad pár dnů.
Dostávají prostě peníze proto, aby tam vůbec žili.
Takže - to se nedá prostě porovnávat!

Taky tu šlo o něco jiného - že se nejvíc vybere peněz právě ne od těch, co jsou relativně "za vodou" - tedy movitých a zdravých, ale od mimin, malých dětí (co si budem povídat, nejvíc bývají nemocné děti) a starých lidí. A říkat, že se důchodci chodějí k doktorovi vykecat, to je ta nejhulvátštější sprosťárna, co jsem kdy četla.
Kdo tohle říká, ať se jde k nějakému tomu obvoďákovi podívat, jestli tam uvidí nějaký babský dýchánek.
smilies/angry.gif smilies/angry.gif smilies/angry.gif smilies/angry.gif smilies/angry.gif smilies/angry.gif smilies/angry.gif
leden 08, 2008 12:53
moje jinak velmi zdrave deti : mura
si pekne pockaly na prvniho ledna a pak zcela nezopovedne onemocnely. teda jen jedno, at neprehanim.
zatim nas tato legrace stala:

navsteva detskeho lekare 30 kc
kontrola u detskeho lekare 30 kc, neni zdrav navstivte orl
navsteva orl 30 kc - diagnoza zanet dutin (dite nema horecky, nema rymu, hlava ho neboli, na nic si nestezuje, ale budiz)
4x recept na leky, celkem 330 kc (z toho 1x antibiotika, dale dle meho nazoru 2 leky v hodnote 180 kc zcela zbytecne, dale 77 kc kapky s framykoinem pripravene v patek - dnes mame utery - s expiraci pozitri)

bude nasledovat kontrola na orl - 30 kc
a kontrola u detskeho lekare - 30 kc

to mame bratru celkem 480 kc (kdyz to teda pujde ok a dalsich kontrol a leku nebude treba)
kdyby ten chlapec nechodil na brigadu a tudiz nepotreboval neschopenku, k doktorovi by vubec nesel a uz davno by byl zdrav a zdarma smilies/cheesy.gif
leden 08, 2008 13:23
Jojo, děvčata, taky jsem si hned na Oli kanadskou vzpomněla.... : wendy
a Černoch byl těžce nemocný a to by pak člověk bez přemýšlení prodal i střechu nad hlavou, každý v jeho situaci je vděčný za každý den navíc.
Hledejme kde je příčina těch stesků na blbejch a nicotnejch 30, 60 a 90 korun. Lidi právem cítí, že tady si z nich někdo dělá kasičky. My JIM prostě už nevěříme, našim skvělým politikům, to je zkušenost. Bohužel.
leden 08, 2008 14:40
Aha... : Krakonoš
A platba od pojišťovny, to není příjmem zdravotnickýho zařízení? To je teda co? Mně to připadá stejný, ale naštěstí nejsem ekonom ani účetní, tak si můžu dovolit tomu nerozumět :-))
leden 08, 2008 20:04
mura, to je docela nášup, ale - promiň nechápavé šťouralce, : bb
když mladému nic není, cítí se zdráv a k doktorovi šel jen proto, aby dostal neschopenku, proč jste platili ty léky? proč kupuješ antibiotika klukovi, který nemá rýmu, horečku, nic ho nebolí, k doktorovi šel jen pro neschopenku, jinak by tam nešel?

a pak bych si jako máma ještě řekla, proč chce mladej neschopenku, jestli se fakt potřebuje jen ulejt z práce, tak ať si poplatky u lékaře zaplatí sám z brigády, pokud teda neschopenku nepotřeboval kvůli škole, ale to asi ne, předpokládám že chodí do školy běžně přes den a brigoší po škole
leden 09, 2008 01:34
... : bb
pokud mu bylo blbě, takže potřeboval neschopenku jako omluvenku z brigády, jinak by se kurýroval sám bez doktorů, tak jste mohli zaplatit jen ty poplatky a ne předepsané léky, není povinnost přijmout recept ani recept uplatnit v lékárně a zaplatit antibiotika synovi, kterému jinak nic není a cítí se fit

leden 09, 2008 01:38
alenka z Aljašky : bb
asi taky není úplně nejvhodnější příklad, myslím si, Aljaška není běžná země, je tam jiný režim, vždyť Ivanka píše, že tam jsou lidi podporováni všemožně tak, aby tam zůstali, což Kanada ani jiné země tohoto typu dělat nemusí, spíš naopak - proto asi kamarádi pana Černocha mají s tamějším systémem placení zdravotnictví zkušenost jakou mají

to letadlo z Aljašky do nemocnice, nesložili se na to známí a sousedi? co si tak vybavuju Alenčino psaní...
i když si umím představit, že i tohle řeší nějaké dobré pojištění
leden 09, 2008 01:44
... : bb
Wendy, myslím, že rozumím jak to myslíš, ale tím cos napsala jsi vlastně vyslovila to co já kdesi nahoře - jde o ty poplatky v hotovosti, lidi mají pocit, že si z nich stát,vláda dělá kasičky

no a já říkám...a to až teď? až když musí vytáhnout z kapsy dvacku a desítku, tak je to pálí?
ne ty miliardy prošustrovaný, kvůli kterým není dost peněz na výzkum, na léky, na nákladné operace, na slibované valorizace důchodů ?
kde jsou ty kauzy LTO aj. aj., kterýma odtekly miliardy? proč lidi tolik neřvalli, když sestřičky v IKEMU lepily sterilní stany leukoplastí?

kolik nás stál Čunek, ani korunu zatím, a že vzal (možná) půl milionu úplatek - haha, víme jak funguje systém veřejných zakázek a obzvlášť ve stavebnictví, vzal-li Čunek půl melounu, je to břídil, maličká rybička, čudla a moula že se nechal chytit, měl by jít na školení ke svým stranickým i nestranickým kolegům
přesto se spustila Čunkiáda a když náhodou kapku utichne, honem se zase něco rozvíří, něco se na něj vytáhne nebo "vytáhne"...a poslušný národ zareaguje tak, jak je třeba, a řeší Čunka, drahý máslo a stovku u doktora
zatímco jinde tiše plynou miliardy a opravdové průšvihy vyšumí do nikam
leden 09, 2008 02:00
Teda bb ty jsi ponocovala ! : wendy
Souhlas - mnohé řešené problémy jsou zástupné. Dovolím si přibližně citovat manžele Brzobohaté : "Je to tak, že já na tebe něco vím, ty na mě, já něco provedl, ty taky, nebo provedeš, tak to tak nějak zahrajeme do autu a nebudeme o tom mluvit." No a národu se následně předhodí nějaká ta kauzička nebo ho pošťouchneme kasičkováním. A jedeme dál, močálem černým podél bílých skal...

Pozitivní informace - božský Karel se konečně dostal pod čepec !!!! smilies/grin.gif
leden 09, 2008 06:51
bb : mura
z brigady se ulejt nepotreboval, dostal desnou horecku, tudiz do prace nemohl a byla po nem vyzadovana neschopenka. horecka za 2 dny opadla, zadne dalsi priznaky nemoci nevykazoval. po tydnu, pri kontrole na detskem, kam sel ukoncit tu neschopenku, byl vyslan na orl, kde mu byla sdelena diagnoza zanet dutin. jsem ja doktor? nejsem. tak, kdyz mi reknou, ze ma zanet dutin, tak jim verim. videla jsem jednoho, co je mel, a ten pri kazdem pohybu hlavou lezl po zdi. to nas chlapec neleze, hlava ho neboli. ale jak rikam, nejsem doktor. takze ty antibiotika pekne spapa.
priste budu chytrejsi, nejdriv si pozjistuju, co pekneho na tech receptech mam napsano a nesmysly jako antihistaminika se vyzvedavat nebudou. taky si priste prohlidnu datum pripravy kapek do nosu, aby mi zas neprodali neco, co za 3 dny expiruje. clovek holt nebyl zvyklej smilies/grin.gif
leden 09, 2008 08:05
bb, : Míša šíša
Alenka nežije na Aljašce, ale právě v Kanadě.
leden 09, 2008 08:41
ad aljaska a kanada : mura
vzpominam si, ze alenka psala, ze zije v kanade prave proto, ze ma lekarskou peci zdarma.
ale je mozne, ze to plati jen v severnich teritoriich, nemusi to tak byt na celem uzemi statu, nevim. nebo to plati jen pro nektera onemocneni - treba chronicka. v kanadskem systemu zdravotnictvi se nevyznam.
jinak sousedi se slozili na letadlo pro syna, aby alenku mohl v nemocnici navstivit.
leden 09, 2008 08:53
mura : bb
jasně

jak to asi zvládne proštudovat, promyslet, s doktorkou prodiskutovat 82letá babička, zvyklá poslouchat pány doktory, lékárníky aj. důležité lidi na slovo a radši se neptat, aby si nemysleli, že jak je stará, tak je hloupá...

i v tomhle vidím slabiny toho opatření, teda v systému

leden 09, 2008 14:22
wendy jo, jsem noční můra : bb
radši dělám v noci do tří čtyř a ráno spím do 10 smilies/smiley.gif

O kanadském, aljašském ani americkém zdravotnictví nevím skoro nic, tak nemůžu diskutovat, jen jsem citovala z rozhovoru s K. Černochem a předpokládala, že si nevymýšlel..za předpokladu, že ani Alenka a jiní si nevymýšlejí, napadá mě, že ty rozdíly jsou způsobené různými způsoby a druhy pojištění a různým způsobem posuzování pojišťěnců...např. že jsou třeba zvýhodněny některé profese, některé oblasti...nevím.
Ale to jen taková úvaha, nepodložená fakty.
leden 09, 2008 14:25
Mně to pojištění zajímalo jednak z profesního hlediska : wendy
druhak jsem kromobyčejně zvídavá osoba. Ptala jsem se na to člověka, dlouhodobě žijícího v USA, a jsou tam skutečně různé stupně pojištění. Co se Kanady dotýče, ta je velmi štědrá a sociálně cítící. Taky si vzpomínám, že lidičkové pracující v Kanadě měli tuto dobu započítanou jako odpracovanou po návratu i u nás, což krom Irska myslím neměl nikdo, takže další příznivé vazby. Kanada - země zaslíbená ! A krásná.
smilies/smiley.gif
leden 09, 2008 14:30
... : bb
ano, to můžu potvrdit, kamarádka tam na tři roky odjela i s manželem a malým synem, než šel do školy, byli nadšeni. Známí, kteří žijí z USA mi o zdravotnictví vykládali každý své zkušenosti a dočista jiné.
Amerického modelu bych se nerada dožila, ale jak jsem psala, neznám podrobnosti.
leden 09, 2008 17:54

Powered by Azrul's Jom Comment
busy