ŽÁROVKOVÁ POMSTA
Úterý, 23 únor 2016

Nejdříve jsem se dočetl o inovované žárovce, která je účinností soupeřem ledkám. Což je opravdu zlá urážka zelené politiky. Ale ono je to s tou úsporností ještě horší. Až dočtete, možná že leccos uvidíte doslova v jiném světle. Ono je to s tím poměrem efektivity a mírou úspor přinášených tzv. úspornými zdroji, ještě horší, než konstruktéry europolitiky vymítající herezi žárovek a nastolující pravou víru úsporných zářivek napadlo.

 

 

 

 

 

 

O tom, jak je to s tou šetrností k životnímu prostředí, začneme pochybovat v okamžiku, kdy se někde omylem dočteme, co všechno ty úsporné zdroje obsahují. S ledkama to ještě není tak zlé, ale zářivky jsou vlastně docela nebezpečná věc, která by po skončení životnosti měla neporušena skončit v nebezpečném odpadu, a posléze bude následovat její technologicky vyspělá likvidace v hermeticky uzavřeném prostředí. Pokud vám doma praskne, měl by následovat dost důsledný úklid a dlouhé dlouhé větrání, které zabrání, abyste se nenadýchali jedů uvolňujících se z trubice.

 

Ale to není to nejvtipnější.

 

Argument proti žárovkám je ten, že žárovky jsou velmi neefektivní a většinu energie promění ve ztrátové teplo. Zní to přesvědčivě. Velká část energie se v žárovce opravdu změní v teplo. Ale otázka je, jestli je ztrátová. Stačí si uvědomit, kdy lidé svítí. Když si uděláme celoroční bilanci, v jaké dny a v jaké hodiny svítíme, zjistíme, že je to z velké části v době, kdy současně topíme.

 

Už tušíte, oč jde?

 

Ono "ztrátové" teplo - řekněme ve 3/4 případů (spíš trochu víc) - není ztrátové. Dovoluje nám o maličko méně topit. V našich končinách tedy minimálně v období září až duben není "zrátová" téměř žádná část energie prosvícené v žárovkách. Protože i to teplo je efektivně užité. A dokonce i v jarních a podzimních měsících, kdy večer a v noci není vyloženě vedro, nejde o žádnou "ztrátu", žárovka je prostě jen multifunkční. Možná, že dokonce šetří, protože lehce přitápí a dovoluje nám nepoužít jiné tepelné zdroje.

 

Reálné poměřování mezi energetickou účinností žárovky a zářivky, příp. ledky, pak dopadá úplně jinak. 

 

Tak. A ne že mi vynadáte do tmářů...

 

TOMÁŠ HOUŠKA

 

 

 

 

Komentáře
Pane Houska,do tmaru vam nevynadam : Mikin
a celkem i souhlasim. To extra teplo z klasickych zarovek neprijde vzdy nazmar.
Jenze - ledky jsou opravdu ekologicky nezavadne, nerozbitne a vydrzi okolo 30 let.
A hadejte co - treba v Indii je koupite uz za 40 korun. U nas v Kanade za dvojnasobek...
To znamena, ze budou za par babek brzy k dostani i u vas.
No a pak si zasroubujete ledku vsude kde se vam zachce a budete si pritapet rovnez jen tam, kde se vam zachce. I eurohujeri mohou mit obcas pravdu.
Protoze napriklad ve spizce, ve sklepe nebo na dvorku pritapet netreba.
Ja mam ledku i na zachode......
únor 24, 2016 05:00
Jo, Tomáši, sice souhlas. Ale ne zcela. : NČ
Jasně, že platí zákon o zachování energie.

1) klasickými žárovkami v lustrech ale vytápím především strop, kde potřeba tepla není žádoucí, takže jen nepatrně zvyšuji za své prachy komfort souseda v patře nade mnou. Už vůbec nemluvě o žárovkách v automobilech a pod., nebo v trvale větraných prostorách, kde teplo přichází přímo pánubohu do oken.
2) LED žárovky jsou prostě technickým pokrokem, zdrojem, který mimo výběr příkon/výkon umožňuje i volbu barevné teploty od cca 2700°K do asi 6000°K, tedy od oranžového světla až po denní modré. Žhavené žárovky budou tak jako tak postupem času vytlačeny úplně stejně, jako třeba vakuové tv obrazovky, nebo jako kinofilmové foťáky.

Proti LEDkám dnes mluví jen jejich cena. Např. já jsem LEDku 20W (model kukuřice) se světelným výkonem srovnatelným s klasickou 100W žárovkou, kupoval za cca 400,- Kč. Jestli mi vydrží udávaných 50.000 hodin, to se, vzhledem ke svému stáří, zřejmě nedozvím. Ale světelná pohoda od ní je skvělá a úspory v energii a životnosti by se měly dostavit tak do pěti let. Celkem je ale pochopitelné, že člověk, zejména netechnický, především hledí na pořizovací cenu. "Proč zrovna teď vyhazovat 4 stovky, když totéž světlo můžu mít za dvacku...".

Jediné, co mi vadí, je NAŘÍZENÝ ZÁKAZ prodeje vláknových žárovek (jsou už jen u Vietnamců). Spotřebitel by měl populární formou dostat potřebné informace a možnost sám se rozhodnout.

Úsporné žárovky bez rtuti jsou další možností studeného světla. Jejich cena je zhruba srovnatelná s LEDkami, ovšem jejich deklarovaný světelný výkon (5x vyšší než klasická žárovka při stejném příkonu) je spíš zbožné přání výrobce. Je to tak cca 3x. A životnost 10.000 hod. hovoří opět ve prospěch LED.
Co se týče zářivek, tam Tomáši naprostý souhlas, votom žádná!!!

Já osobně LEDky docela nadšeně vítám.
únor 24, 2016 06:15
A ještě stroboskopický efekt : NČ
Doteď si pamatuji z dob závodního pinčesu prostory, osvětlené zářivkami, napájenými jen z jedné fáze. Míček se kmital před očima, hraní bylo prakticky nemožné. Mělo to samozřejmě být řešeno kombinací napájecích fází ve svítidlech, ale mnohdy nebylo. Přímo nebezpečné bylo tohle neodborné zapojení zářivek v prostorech s točivými stroji.
I v tom by měly LEDky mít navrch nad zářivkami a "úsporkami". U LED se stroboskopický efekt nemá projevovat. To jsem si v praxi nevyzkoušel, ale věřím.
únor 24, 2016 06:52
pokud nechcete : vlk
blikající LED žárovku, tak raději berte ty s označením "Dimmable LED Bulb" Ty nejobyčejnější LED žárovky mají jako zdroj proudu pouze kondenzátor a za ním usměrňovač a logicky tedy blikají o sto šest. V žárovkách pro stmívače (i když ho nemáte a nepoužíváte) je toho trochu více a šance na blikání je menší. Taky by mohly být označené "No Flickering" Kromě vyšší ceny budou mít i vyšší životnost.

S 50000 hodinami počítejte leda ve snu. Účty je třeba nevyhazovat.

Pokud to jde, používejte odražené světlo od stropu jako kdysi, je to nejpřirozenější způsob distribuce světla.

Bodovky (hlavně halogenové) jsou čiré zlo! (index oslnění)

Taky je dobré nejít nad 3000K barevné teploty (teplá bílá). Ve světlech s vyšší barevnou teplotou je spousta modré barvy a večer vám to rozhází biorytmus a budete blbě spát. Taky barevné podání (index CRI) je mnohem přirozenější než u studené bílé barvy.
únor 24, 2016 08:08
Prosím Vás, : Novák
nepoužívejte označení "LED žárovka". Říkejte si tomu jak chcete, ale slovo "žárovka" nepoužívejte, je to ta největší urážka jednoho z největších lidských vynálezů.

A k úsporným svítivkám obecně? Negativní zkušenosti převažují nad pozitivními.

Už jen s tou barvou světla. Ať si je na krabici napsáno co chce, pokaždé to má jinou barvu, ačkoliv je na krabici stejný údaj. To byste je museli vyzkoušet od deseti výrobců, najít si tu pravou a pak si jich koupit dvacet do zásoby, protože za rok už neseženete tu stejnou. Žárovky svítí pořád stejně, každá pětadvacítka má stejnou barvu jako jiná pětadvacítka, každá stovka jako jiná stovka. Žádný rozdíl.

Co jsem se přestěhoval, dal jsem si do bytu 3 LED, 4 zářivky (říká se tomu úsporné ž.) a asi 10 žárovek. Zatím přestaly svítit 2 LED (Philips), ostatní bez problému.

Stmívatelná LEDka? Naposled jsem ji viděl v maloobchodě asi za 900,- Kč s výkonem asi 1000 lumenů. Copak jsem blázen, abych za tak málo světla dával takové peníze?

Poslední LED jsem koupil na chodbu paneláku (aby mi nevyčítali, že si chci přisvítit před svými dveřmi). Tak nepřirozené, ostré světlo jsem ještě nikdy neviděl! A na krabici je udaná životnost 15.000 hodin (zase Philips).

Ne, to je marný, to bych se rozčiloval ještě půl hodiny. Každopádně, v některých svítidlech chci zachovat žárovky, i kdybych je měl sám začít vyrábět!
únor 24, 2016 12:31
stmívatelná LED 12W (1000 lm) : vlk
stojí 199,- Kč, pěkně prosím (tady se toho nakecá ...)
závit E27, 3000K, polokoule, tlakový hliník těleso, žádná hnusná kukuřice.

Bezkonkurenční jsou zejména tam, kde se světlo spíná PIR senzorem. Tam mají vláknové žárovky největší problém a úsporky jsou naprosto o ničem (z důvodu náběhu výkonu)
únor 24, 2016 15:26
úspora? : babajaga
at je to jak chce-ty uuusporné tu na vsi šíleně křupaj-stač když blikne elektřina-a to je často-to je cena kvalita?....o co se teda ve finále uspoří?nějak se nemůžu dopočítat.....
únor 24, 2016 16:58
Zajímavé názory a informace. : NČ
Já zatím, po dvou letech, jsem s tou svou LEDkou nadmíru spokojený. Tak nevím. Třeba jsem měl docela obyčejnou kliku...

únor 24, 2016 17:29
Je celkem zbytečné, čílit se nad názvem "žárovka". : NČ
Za století se slovo "žárovka" spojilo s významem "bodový světelný zdroj, šroubovací do objímky E14, nebo E27, občas i E 40" a není na tom nic špatného. Že různé světelné zdroje fungují na různých principech a některé ani žár nevydávají, to už je celkem podružná věc.
Počítači se také říká počítač, přestože většina uživatelů s ním nikdy nespočítala ani 1 a 1.

únor 24, 2016 18:24
... : Mikin
Ja uz mam ledek asi 10. Vsechny "soft," takze maji prijemnou barvu. Naproti "usporkam" nastartuji okamzite a to i venku v -40C. V takove teplote usporne zarivky ani nebliknou. Nerozbiji se a zadna me zatim neodesla. A navic - nedavno jsem jich koupil par na sleve za $3 Can. Tedy neco malo pres 50 korun. Zkratka - budoucnost osvetleni.....
únor 24, 2016 19:31
Nebudou jakékoliv snahy o šetření energií brzy out? : Myška
Budeme platit dle jističů... už jste si počítali na http://www.novatarifnistruktura.cz/ jak na tom budete?
únor 24, 2016 19:44
Ono to, Myško, asi až tak dramatické nebude. : NČ
Už dneska platíš i za velikost jističe. Ten, krátce řečeno, představuje objem elektřiny, kterou pro tebe rozvoďáci musí "rezervovat" a garantovat ti kdykoliv, v kterémkoliv času, bez ohledu na to, jestli odebereš. Jestliže bude napříště tahle položka zvýšena a naopak bude snížena cena za skutečně spotřebovanou elektřinu, nemusí se ve výsledné ceně nic změnit (to se přibližně dá spočítat).
Zvýšení bude citelné tam, kde domácnost, nebo rekreační objekt má vysokým jističem dodávku velkého objemu elektřiny VŽDY garantovánu, ale naplno ho využívá jen občas, krátkodobě, či zcela nahodile. Tohle je nutné si zvážit a propočítat. Jestli např. MUSÍM MÍT SOUČASNĚ zapnutou pračku, troubu, plotýnky na sporáku a ještě si při tom třeba fénovat vlasy nebo luxovat. Pokud si tohle dokážu rozložit postupně v čase, nepotřebuji jistič třeba pro 6 kW = cca 25A, ale stačí mi jistič 16A, což rozvoďáci zařídí, mám dojem, že to dokonce dělají zdarma, ale nevím to jistě.
Jak se to dotkne domácností s elektrickým vytápěním, tedy s vysokou hodnotou jističe, kterou nemají možnost změnit, to by se muselo zase konkrétně spočítat, ale nečekám, že to bude nějak dramatické.
Jistě máš pravdu v tom, že úprava nepovede domácnosti k úsporám oproti dnešku, jenomže - není zájem rozvoďáků ani výrobců elektřiny na úsporách. Naopak! Elektřiny je nadbytek.
únor 25, 2016 05:28
NČ, mně nic vysvětlovat nemusíš. : Myška
Na té kalkulačce, na níž jsem dala odkaz, se dá snadno spočítat, jak moc se výpočet dle nových tarifů bude nebo nebude lišit od současného způsobu výpočtu. Bez teoretizování a obecných řečiček si to může každý spočítat.
únor 25, 2016 06:06
Ty bláho... : Míša šíša
Tady je to po ránu hustý.
Já si doteď myslela, že nic jiného než teoretizování a obecné řečičky na Kudle nejsou. Teď aby se tu člověk skoro bál něco napsat. Anebo jedině: Zeman je out! To by mohlo projít. smilies/grin.gif
únor 25, 2016 07:23
Nové tarify jsou bouda : Petr X.
Nové tarify jsou lumpárna ČEZU a velkých energetik.

- Platba podle jističe nedává smysl, součet všech jističů v bytovém domě je menší, než hlavní jistič na bytovém domě.
- O garantování výkonu nemůže být řeči, kdyby najednou všichni spotřebitelé odebírali na maximum, kapacitu elektráren i celé rozvodné soustavy to překročí několikanásobně.
- Energetici vědí dopředu velmi přesně, jaký bude odběr. Statistické programy jsou dnes na velmi dobré úrovni
- Pokud bude mít někdo poloostrovní systém se solárama a baterií, a brát většinu spotřeby odtamtud, a jen občas si vzít ze sítě (zima, velká spotřeba), tak se mu to dnes vrátí za nějakých 10-15 let, po této změně nikdy. Protože bude nadále ČEZu platit většinu peněz. Cílem ERÚ je, aby si nikdo sám nevyráběl elektřinu, ale hezky ji musel kupovat
- A následně, aby velké, obtížně regulovatelné zdroje, vlastněné hlavně ČEZem (neschopné rychlého nájezdu a vypnutí) nebyly k tomu nuceny
- Jinými slovy jedná se o boj proti změnám, které stejně přijdou, ale budou nás stát o to víc, o co času se nyní obereme.
únor 25, 2016 08:40
Nové tarify jsou opravdu bouda na spotřebitele a zase doplácíme na solárka : deeres
Proudu spotřebuji málo a tak jsem se přehlásila od ČEZ k PRE. Mně se to vyplatilo, protože ČEZ má levnější proud, ale dražší stálé platy a PRE obráceně. Takže při malé spotřebě se Pražská energetika vyplatí,tedy doposud, protože mám spotřebiče A a i úsporné žárovky. Mají sice pomalý rozběh, jsou drahé a brzy odcházejí , jenže já nejsem líná s účtenkou a odešlou úsporkou dojít si do Bauhausu a tam bez problémů vrátí peníze.
Protože mám indukční sporák a běžné vybavení domácnosti, mám jističe 3x20A. Když jsem viděla nové kalkulačky, tak jsem si spočetla, že bych si připlatila 4000Kč ročně. Málem jsem upadla. Teď vyšly i kalkulačky přímo od ERÚ, takový nářez to sice není, ale rozdíl pořád dělá něco přes 2000Kč/rok.
Hned mně tam také poradili výměnu jističů, protože je prý mám předimenzované!!!???!!! To jako čekají, že vstupní budu mít 3x10A a v bytě jako co? Jenom samotná pračka musí mít desítku a mám dojem, že indukční sporák musí mít šestnáctku
A když mně někdo potom mele o tom, že jsem dostala měsíčně přidáno 40,-Kč a že tedy rozdíl z toho snadno zaplatím, tak se mně otvírá kudla v kapse.
únor 25, 2016 12:05
Tom : -doktor-
Tome,díky.Též nesdílím kladný vztah k novým žárovká,vadí mi jejich světlo.Je horší pro oči než zářivka.Ahoj
únor 25, 2016 13:52
Myško, Deeres. Kalkulačka mě nezajímá : NČ
Pokud přesně víš, čím ji nakrmit, už ji nepotřebuješ. Spočítat si to dokážu i bez karkulačky, je to vpodstatě jednoduchost sama. Jestliže ale nevím, jakou vlastně mám sazbu a nechce se mi s tím hledat, tak si spočítám starej prdlajs jak s karkulí, tak bez karkule.
Deeres, myslím, že 3x16A by ti mělo postačit.
------------------
Ono to bude celkově docela zajímavé, jak to budou rozvoďáci řešit prakticky, když někdo požádá o snížení hodnoty hl. jističe. Protože s tím musí korespondovat i hodnoty jističů bytových (nemůžou být stejné nebo vyšší). Bude to ještě docela sranda.

únor 28, 2016 07:00

Powered by Azrul's Jom Comment
busy