CO JE VLASTNĚ POLITIKA?
Pondělí, 25 červenec 2011

Již moudrý Aristoteles prohlásil, člověk je tvor politický (zóon politikon). Jak je tedy možné, že tvor politický nenávidí politiku? Snad tím, že politika ztratila obsah. Lidé si již pod slovem politika nevybaví politiku, ale pouhou technologii moci.

 

 

 

 

    Většinou se smrskla na volby. Volební strany se propracovaným marketingem, kritikou a líbivými hesly snaží vnutit svůj pohled ostatním, začnou předstírat, že hájí zájmy lidí. Ve skutečnosti to jsou však jejich zájmy, které lidem vnutili. Po volbách nadšení vyprchá a přichází zklamání...

 

 

X X X

 

 

      Přijde za otcem pětiletý synáček a ptá se, co je to politika. "Jak bych ti to vysvětlil," přemýšlí otec. "Podívej se, to je jako u nás doma: Já jsem kapitalismus. Já vydělávám peníze a nosím je domů. Maminka, to je vláda. Ta mi peníze vezme, něco si nechá a zbytek přerozdělí podle svého uvážení. Naše chůva, to je dělnická třída. Ta pracuje a my ji za to platíme. Dědeček, to jsou odbory, ten dává pozor, aby dělnická třída nebyla vykořisťovaná. Ty sám jsi lid. Pro tebe to všechno všichni děláme. A tvůj malý roční bratříček, tak to je naše společná budoucnost. Rozumíš tomu?"

 

     Chlapeček se dlouze zamyslí a pak řekne: "Zatím ještě nevím, nechám si to projít přes noc hlavou."

 

     V noci se probudí zápachem, protože jeho malý bratříček se pokakal. Zajde tedy do pokoje rodičů. Tam spí jenom maminka a nejde probudit. Chlapec jde tedy do pokoje služky. A tam vidí tatínka, jak si s chůvou právě hezky užívá. Ani jeden si malé postavičky nevšimne. Chlapeček se smutně otočí a za rohem uvidí dědečka, jak se zájmem pozoruje oknem milující se dvojici. Ani dědeček si ho nevšimne. Chlapeček se tiše rozpláče a jde si lehnout.

 

     Ráno se ho tatínek ptá: "Tak už víš, co je to ta politika?" A chlapec smutně odpoví: "Už to vím, ale je to trochu jinak, než jsi říkal včera." "A jak, prosím tě?" "No, kapitalismus zneužívá dělnickou třídu. Odbory tomu nečinně přihlížejí, zatímco vláda tvrdě spí. Lid je všemi ignorován a naše společná budoucnost  leží ve s*ačkách."

 

X X X

 

Ptá se  synek tatínka, táto, co jsou to volby do  parlamentu?  „Pojď,  já ti to ukážu na příkladu.“  Na zahradě přistoupí ke keři plnému vrabců a  zatleská.  Frr, všichni vrabci uletí, ale za chvíli jsou zpátky.  „Táto, vždyť jsou zase všichni zpátky…“ „ To ano, synku, ale každý sedí na jiné větvi...“

 

 

Taky vám to nepřipadá moc veselé?

Ani jen jako vtip?

 

JARMILA

 

 

 

Komentáře
Aristoteles : Sidon
Ten první odstavec mě malinko chytil, ale to, co následuje potom, je sice příznačné, ale už mě tak nepřitahuje. Přikládám z té Wikipedie odstavec o tom Aristotelovi, je to dost zábavné, porovnat ten jeho přístup k politice a pak to posoudit s dnešními politiky.



Aristotelés o obci a vládě (politická filosofie)Aristotelés vychází z toho, že člověk je živočich, žijící v obci (zóon politikon), a nemůže tedy žít sám:

„Kdo však nemůže žít ve společenství nebo je ve své soběstačnosti nepotřebuje, není částí obce, ale buď divoké zvíře nebo bůh.“ (1253a)
Aristotelovo myšlení není evoluční ani historické, nýbrž systematické. Protože celek je podle něho (logicky) první, není obec sdružením lidí, nýbrž naopak člověk částí obce.
Lidé se spolčují na dvou úrovních:

rodina nebo lépe hospodářství (řecky: oikia) zajišťuje obživu a reprodukci;
obec nebo stát (řecky: polis) je soběstačný a je účelem a cílem lidského spolužití.
„Obec je soběstačné společenství rovných za účelem co nejlepšího života“ (1328a).
„Obec je společenství dobrého života v domech a rodinách, jehož účelem je dokonalý a soběstačný život.“ (1280b)
„Je druh vlády, kde se vládne nad sobě rovnými a svobodnými; nazýváme ji politickou. Nemůže dobře vládnout, kdo se nenaučil poslouchat.“ (1277b)
Základem života v míru je rozdělení majetku; Aristotelés odmítá Platónův názor, že by lidé měli mít všechno společné. Uznává, že „peníze mají, takříkajíc, všichni nějak rádi“ (1263b), varuje však před každou hamižností, která obec ničí.

“Výsady zámožných ničí ústavu víc než výsady lidu.“ (1297a)
Otroky pokládá Aristotelés za samozřejmou nutnost a součást každého hospodářství. Svobodný je ten, kdo dovede rozkazovat i poslouchat, kdežto otrok umí jen poslouchat. „Kdo dává bezpečnosti přednost před svobodou, je právem otrok.“ Nejlepší je, pokud se svobodní ve vedení střídají, takže jednou rozkazují a jindy poslouchají.
Podle toho, kdo vládne, rozlišuje Aristotelés tři právní formy obce (státu):

1.monarchii, kde vládne jednotlivec ve prospěch všech občanů,
2.aristokracii, kde vládnou ti nejlepší (řecky aristoi)
3.politeu, kde se na vládě podílejí všichni svobodní občané.
a tři pokleslé formy:

1.tyranii, vláda samozvaného vládce ve prospěch sebe samého,
2.oligarchii, vládu bohatých pro svůj vlastní prospěch,
3.demokracii, vládu davu.
"Demokracie je tam, kde vládne většina nemajetných a svobodných, oligarchie tam, kde vládne menšina bohatých“ (1290b)
Demokracie vznikla z domněnky, že lidé, kteří jsou si v něčem rovní (například svobodou), jsou si rovni ve všem, oligarchie naopak z předpokladu, že lidé v něčem nerovní (například v majetku), jsou nerovní vůbec. (1301a)
Za nejlepší právní formu státu považoval monarchii, tedy vládu spravedlivého panovníka. Za vhodnou dále považoval aristokracii (vládu „nejlepších“), a za méně vhodnou, ale stále přijatelnou považoval politeu, vládu mnoha.

Politeia může být spíš oligarchická, kde se nepřítomnost na zasedání trestá, anebo demokratická, kde se naopak chudým za účast zasedání platí. (1293b)
Nejdůležitější v každé ústavě je, aby zákony zaručily, že se nikdo z úřadu nemůže obohatit. (1308b)
Za naprosto nepřijatelnou formu vlády považoval tyranii, tedy vládu jedince, jemuž jde jen o vlastní prospěch, dále oligarchii (vládu bohatých), která je přeci jen o něco lepší než tyranie, a konečně demokracii, čili vládu lidu, což je nejmenší zlo z těchto tří.

Jako první odděloval politiku od etiky: zatímco v soukromém životě má člověk hledat mnoho různých ctností, v politice rozhoduje spravedlnost čili „dobro těch druhých“. Politika se řídí určitými pravidly, která jsou spojena s formou vlády, a která je možno použít v každém politickém zřízení.


červenec 26, 2011 08:41
.. : kolemjdoucí
Takže, jak z přiloženého vidno, už Aristioteles věděl, ře demokracie je blbost....
červenec 26, 2011 09:00
Tak to jsem nevěděl, : Michal
konečně je toho moc co nevím, ale jedno už dlouho hlásám
Za nejlepší právní formu státu považoval monarchii
a netušil jsem, že vlastně souhlasím s Aristotelem.
Nemůžu si pomoct, ale takový stát, by vlastně měl být sedlákův statek, vlastně jakýkoli podnik. Kolik utrží, tolik může vydat. Ne víc.
Když tak koukám po světě, kolik států vlastně žije na dluh,kdo si je a proč vůbec vydržuje, když už dnes je jasné, že ty dluhy nemohou být kdy zaplaceny.
Kdyby Amerika dala všechny daně které za rok vybere na placení úroků, nestačí to. To není jen dluh Číně a Japonsku, to jsou dluhy vlastním občanům, kteří, netuším proč, nakoupili státní dlužní úpisy.
červenec 26, 2011 16:17
Mě by docela zajímalo, : Sidon
jak by se Aristoteles vyjádřil o té naší "české" demokracii. Asi oligarchická demokracie. Zvláštěpak ve smyslu tady toho -

Jako první odděloval politiku od etiky: zatímco v soukromém životě má člověk hledat mnoho různých ctností, v politice rozhoduje spravedlnost, čili „dobro těch druhých".
Nejdůležitější v každé ústavě je, aby zákony zaručily, že se nikdo z úřadu nemůže obohatit.




smilies/angry.gif
červenec 26, 2011 18:55
Sidone, : Michal
a funguje to tak někde na světě? smilies/wink.gif
červenec 26, 2011 21:48
Michale, : Sidon
to si nejsem jistý, ale řekl bych, že Skandinávské státy jsou tomu dost blízko. Jak znám Čechy, tak ti dovedou "obejít" jakýkoliv zákon, ale to je potom spíš o povaze těch lidí a ne zákonů.
smilies/angry.gif
červenec 27, 2011 00:08
V diskuzi : Sidon
k článku - JO, KDYBY BYLO VÍC ČASU... III., doporučuje Evule paní Puntíkaté, aby vstoupila do politiky, že k tomu má ty nejlepší předpoklady. Jenže to by v té "politice" muselo být těch "Puntíkatých" hustěji, aby mohly něco dobrého a správného prosadit. Mám dojem, že dneska už by nepomohlo ani deset Masaryků.
smilies/cheesy.gif
červenec 27, 2011 00:15
a ještě odkaz : Sidon
na jeden velice výstižný článek -
http://neviditelnypes.lidovky.cz/evropa-balada-o-bohousovi-0ye-/p_zahranici.asp?c=A110725_201342_p_zahranici_wag

Řada z Vás už to asi jistě četla.
červenec 27, 2011 09:05
Politika : Sinix
je svinstvo a kdo ji chce dělat, musí mít zatraceně kachní žaludek. A nedělejte si iluze, že je to někde jiné. Všude je chleba o dvou kůrkách...
červenec 27, 2011 12:37
Sidone, : Krakonoš
naprosto dokonalej článek - děkuju převelice! smilies/wink.gif Měl by tu viset na Kudlance jako hlavní téma, neustále na vrchu, aspoň po dobu dvou let, protože i kudla má svý Bohouše, dokonce i když třeba přestali psát - voni to čtou, vo tom žádná. smilies/grin.gif smilies/wink.gif
červenec 27, 2011 16:03
Krakonoši, : Sidon
dozajista máš pravdu, jenže je to jako se vším, lidi se zajímají o jiné věci, než o to, o co by se zajímat měli. Tady jsou taky například stovky komentářů v diskuzi, když jde třeba o téma nevěra, nebo jaká buchta, či zákusek je nejlepší. A ještě horší je, že se jich najde dost, které mají takové "Bohouše" i rády a fandí jim. Je to holt ženský webzine. Není divu, že je jich pak v té "politice" tak málo.
smilies/cheesy.gif
červenec 27, 2011 18:24
Dluh je cesta do pekla! : Bohouška
Můj dluh to určitě není. Pokud dokážete porozumět celkem jasnému videu, zde je odkaz, jak zadlužení funguje!
http://video.google.cz/videoplay?docid=4642167330989213588&ei=6I_ySreuE4Se2wLNrMjJDw&q=zeitgeist addendum cz&hl=cs#

červenec 28, 2011 12:58
Jojo, to je krásnej filmík. : Krakonoš
Přesně dobrej pro všecky Bohouše a Bohoušky. Vysvětlí jim, že za všecko zlo světa může kapitalismus, volnej vobchod a korporace, že žádnej terorismus a teroristi neexistujou, ale vymyslely si je tajný služby, aby mohly Bohouše vovládat a vykořisťovat. Úsměvná je taky teorie vo ekonomickým terorismu, jak zlej imperialismus schválně pomocí dluhů vysaje zájmovou zemi a její přírodní bohatství. Přitom se stačí podívat na dluhovou mapu světa, aby člověk viděl, že ony porobený země zmíněný ve filmu (Venezuela, Bolívie) na tom z hlediska zadlužení nejsou vůbec špatně a podle týhle teorie vedou teroristickou ekonomickou válku tzv. imperialistický bohatý země vzájemně mezi sebou smilies/grin.gif. A takdál... Když se film dostal do dojemnýho porovnání, kolik Američanů zabijou teroristi a kolik kardiovaskulární choroby, a kolik peněz se vynakládá na prevenci vobou jevů, vypnul jsem to. Co je platný Bohoušovi vykládat, že je rozdíl mezi neúmyslným jevem přírodním, kterýmu lze navíc vcelku úspěšně preventivně čelit právě Bohoušovým životním stylem (nemoc) a úmyslným plánovaným násilným aktem, kterýmu čelit nejde vcelku nijak (terorismus). A že teda přístup bude jistě rozdílnej. Né, Bohouš má radši dojemný demagogie a konspirační teorie. Hlavně potřebuje co nejvíc argumentů na podporu svýho pocitu, že za všecko můžou ONI, já nic, já jen malej vobyčejnej slušnej člověk, kterýho dycky voškubou a zvotročej, takže ani nemá smysl vo cokoli se v životě snažit. Bohouš potřebuje slyšet jednoduchý "řešení" - naházet politiky do řeky nebo z voken, zrušit vládu, zrušit parlament, zrušit banky, zrušit peníze, stop globalizaci, vezmem vidle, uděláme revoluci. A když se vobčas v dějinách najde dostatečný množství akčnějšího typu Bohouše a ta revoluce se udělá, nastane teprv ten správnej teror a votroctví, místo šťastnejch zejtřků bez zlýho vykořisťování jen potoky krve, zničený životy, zničený země. Ale za čas je to zapomenutý, vstanou noví bojovníci a jde se znovu - hrr na ně!!! Bohouš si vůbec nepřipouští, že ty nový a nový peníze tisknou vlády hlavně kvůli němu, protože netisknout je znamená šáhnout Bohoušovi na stravenky a režijku, což Bohouš s hlasitým křikem nedovolí a u voleb se rozhodne vždycky pro toho, kdo mu něco "zadarmo" slíbí. Pro Bohouše mám nakonec jednu dobrou zprávu: Globální kapitalismus vůbec nejni tak silnej a neporazitelnej, jak se snaží namluviti ten manipulativní výtvor. Navopak je neskutečně křehkej a zranitelnej a s největší pravděpodobností se jako systém v dohledným horizontu sesype. Co přijde potom, ví bůch, ale nic stabilního do budoucna vočekávat nelze. Bohoušové si jistě zakřepčej vítěznej tanec, až to "praskne". Jim totiž nikdy nedojde, že tančej na svejch vlastních hrobech. Až se zhroutí globální kapitalismus, zhroutí se taky sociální stát, kterej je možný jen díky tomu kapitalismu financovat.

Nonic. Tohle je stejně zbytečný. Spíš by mě zajímalo, proč si tu na Kudle nepovídáme vo tom, co se stalo v Norsku. Připadá mi to jako dost důležitý téma.
červenec 28, 2011 15:58
Krakonoši, : bb2
pěkný komentář, souhlasím zcela, a přiznám se, též postrádám několik vět k desítkám zabitých lidí, dětí...
červenec 28, 2011 23:45
článek : bb2
perfektní, Sidone. Tak perfektní, že ho mnozí Bohouškové jistě ani nedočetli. Ostatně i já bych ráda klid, mír a bifteky z nebe do huby. Akorát zatím pořád ještě chápu, že to nelze, že to tak jednoduché nebude.
červenec 28, 2011 23:49
Zázrak je návyková droga : GVKB
Naše víra to je oblečení pro naše sobecké a lakomé myšlenky, aby nebyli naše ubohé myšlenky nahé, protože nahota je sprostá, protože vypadáme jako zvířata.
Kopírování je sprosté, a tak dáváme to co jsme zkopírovali do oblečení, a tak oblékáme; těla, myšlenky, výrobky, služby, kariérismus, atd.
Místo abychom řekli, že je vše na hovno, tak řekneme, je zde mnoho problémů, pokud ale je zde vše oblečené, tak o tom už nemáme informace, a tak chybujeme.
Já jsem prezident řekne nějaký starý nemocný ubožák, jenže funkce prezidenta to je jenom oblečení, pro nahé sobecké a lakomé myšlenky.
Pod tímto krásným oblečením, je duševní ubožák, který se bojí problémů a smrti.
Co je to vlastně politika, když ona odloží svoje pokrytecké oblečení?
Nahá politika, to je ubohý kariérismus, kdy se kariéristé oblékají do politických sociálních programů, ve kterých slibují voličům v budoucnosti sociální a ekonomické zázraky.
Politici ale svoje sliby už nikdy nesplní, protože jim jde jenom o to, zde udělat kariéru, a získat zde výhody a jistoty.
Když selhala víra v dokonalého svatého Boha, co dělá snadno a rychle zázraky, tak byla nahrazená vírou v kariéristické politiky, co dokážou po volbách zázraky, proč milujeme zázraky?
Zázrak je návyková droga, která nám přináší možnost uniknout ze světa, kde vše stojí díky změnám za hovno, do iluzorního světa, kde nás už nikdo nesplachuje do sraček, za naše lidské chyby.
smilies/cool.gif
srpen 07, 2013 07:23

Powered by Azrul's Jom Comment
busy