ZÁHADA V NÁRODNÍM PARKU V DEATH VALLEY
Středa, 24 březen 2010

Jedna z nejzajímavějších záhad Death Valley, tedy Údolí smrti v Nevadě, jsou klouzající kameny na Racetrack Playa (Racetrack je závodní dráha, jakákoli, Playa suché jezerní dno, ale také pláž). Tyto kameny jsou vidět po celé ploše této planiny, s dlouhými stopami pohybu za nimi. Některé váží několik set kilogramů. Vnucuje se otázka: jak se pohybují?

 

 

 

 

 

     Po pravdě řečeno to nikdo jistě neví, protože je nikdo neviděl pohybovat, jen ty stopy za nimi svědčí o tom, že se v usazeninách sunuly... Podívejme se na pár možných teorií.

 

     Racetrack playa je bývalé jezerní dno, perfektně ploché a převážnou většinu doby naprosto suché. Je asi 4 kilometry dlouhé a 2 kilometry široké. Povrch tvoří uschlé popraskané bahno. Srážky jsou tu sotva pár centimetrů ročně, ale když prší, hory kolem pochytají dost vody, která  vytvoří mělké jezero. Povrch pustiny se změní ve velice měkké a kluzké bláto.

 

 

 

 

 

  • Pohybují kameny lidé nebo zvířata?

 

      Stopy za kameny nabízí myšlenku, že kameny se pohybují právě v době, kdy je povrch měkký a mazlavý. Jenže - kdyby s kameny pohyboval někdo nebo něco, musel by okolo nich nechat stopy. Ty tam ale nejsou...

 

 

 

 

 

 

  • Pohybuje s nimi vítr?

 

     To je nejoblíbenější vysvětlení. Většina větrů v údolí vane od jihozápadu k severovýchodu, a většina stop vede právě tímhle směrem. To je pro vyznavače tohoto vysvětlení dost pádný důkaz. "Většina" stop, ale co ty ostatní? Silné poryvy větru podle nich mohou kameny „rozhoupat“, a i vítr méně silný s nimi pak může po kluzkém povrchu pohybovat. Zatáčky stop jsou vysvětlovány změnami směru větru a vlivem nerovnoměrného povrchu kamenů.

 

 

  • Pohybuje s nimi led?

 

     Několik lidí vidělo Racetrack Playa pokrytou slabou vrstvou ledu. Vysvětlením tedy může být, že voda namrzá na kameny a vítr, který fouká přes led, kameny táhne. Někteří badatelé prý našli stopy tohoto jevu ve stopách, které kameny nechávají. Přesto je toto vysvětlení nejméně pravděpodobné.

 

     Vítr ale přesto zůstává jako nejpřípadnější vysvětlení, vysvětlující pohyb kamenů - tedy že je způsobený větrem. Otázkou zůstává, zda kloužou po slabé vrstvě ledu, když bahno zmrzne, nebo kloužou po bahně. Možná - co my víme, snad od každého něco.

 

Zdalipak se někdy nějaké vysvětlení najde?

 

 

Michal

 

 

Komentáře
No to je ale záhada... : strejda
Přikláním se k tomu, že kameny kloužou po ledu, nikoli po kluzkém bahně. Tření po ledu je přece mnohem menší než tření po kluzkém bahně. V úvahu se musí vzít i váha šutrů a také rovnost či nerovnost či dokonce ostrost jejich spodní plochy. Je to podobné jako curling.

Michale, a víš co mne úplně fascinovalo? Když bylo venku nepříjemno, nudil jsem se tu a cvakal jsem si SAT programy. Shlédl jsem dokument ze severní Kanady, kde trucky vozily obrovské tunové náklady přes zamrzlé jezero, aby si krátily cestu. Protože objíždění by znamenalo mnoho a mnoho km navíc. Musely to dost kalit, protože bylo vidět, jak ten led pod nimi při přejezdu pruží a pracuje. A zajímavý pohled byl i z podvodní kamery pod ledem na projíždějící truck. Zadek jednoho trucku se tam dokonce začal poroučet do hlubiny a tak ukazovali vyprošťovací práce. Vše při teplotě mínus 35st. Ti hoši jsou dost odvážní frajeři. Bylo to jako detektivka. smilies/grin.gif smilies/grin.gif smilies/grin.gif
březen 24, 2010 23:26
... : Mikin
Ja bych spis typoval na bahno a vitr. V kazdem pripade je to zajimave.
Strejdo - ten program o kterem mluvis se jmenuje Ice Road Truckers a nataci se budto v NWT nebo u nas na Yukonu. Ja nektere ty ridice znam osobne, protoze jezdi po Dempster Hwy. kterou pomaham udrzovat. Kecame s nimi casto cele hodiny na frekvenci LADD1 - ono to pomaha zahanet nudu. Zajimave je, ze kdyz se jich zeptas na tenhle porad, nekteri jsou radi ze jsou v televizi, jini zase rikaji, ze je to ostuda, protoze televizni program to nebezpeci casto prehani.
V kazdem pripade je to ale dost dobrodruzne povolani - a za slusne penize. Ty ice roads vedou vetsinou k dolum a vrtnym soupravam, kam zadna silnice nevede. Nejsou jen na lede, ale vetsinou na zmrzle tundre. Na lede se musi dodrzovat urcita maximalni rychlost - pri vyssi rychlosti pred sebou truck tlaci vlnu, ktera ten led rozbije a je zle.
březen 25, 2010 06:58
Tak vítr sportuje s kameny po ledě : wendy
ale co ty trasy na obrázku, myslíte,že ty ostré zákruty jsou ok ? A jak asi veliké jsou ty šutry ? Mně to připadá že jsou menší než tak nějak nabízí obrázek.
smilies/wink.gif
březen 25, 2010 10:04
Já vím, že někde u nás : Alena Bodka
- ale zapomněla jsem kde, se také nalézají podobné kameny - někde ve středních Čechách. A nikdo nepřišel na to, jak to funguje
březen 25, 2010 12:50
tady píšou, že největší kámen má přes 300 kg. : toulavej
http://www.lamar.cz/mista/dvhsrct.htm
Jinak upřesnění – tohle je v Kalifornii, až to budete hledat. V Nevadě je jenom malinkej kousek parku. S tím větrem bych tomu věřil. Zažil jsem tam větrnou smršť – písečnou bouři. Ten vítr má někdy úžasnou sílu. Ale, jestli tam vůbec někdy mrzne, to nevím.
březen 25, 2010 14:06
Jo, sqělej odkaz - díky : wendy
kdyby takhle někdo objasnil ty kruhy v obilí - ale všechny.
smilies/wink.gif
březen 25, 2010 14:17
Mikine, : Michal
pár těch pořadů jsem viděl, a protože jsem s truckem dost dlouho jezdil vím o co jde, skláním se před nimi a zároveň - za žádné peníze bych tohle nedělal.
Wendy, některé ty šutry mají pár set kilo, ono to je těžké z obrázku odhadnout, když chybí v okolí cokoli s čím by sa dalo srovnávat.
A Strejdo, nepředstavuj si led jako na rybníce v lednu, ve dne vše roztaje, teploty jdou normálně ke 30°C, v noci se ochladí, nad ránem mrze, jak na Sahaře. Kdyby mrzlo opravdu, zamrzly by kameny do ledu a nehlo by s nimi nic.
Toulavej, o téhle stránce jsem nevěděl, nenamáhal bych se s překládáním a psaním. smilies/cheesy.gif Já tam byl několikrát, a jak jsem tak vyrozuměl, nikdo ze smrtelníků přesně neví, kde hranice je. Halt tam není ostnatej drát.
Nakonec dodatek pro všechny, ono by se snad zdálo, že by se kameny posunuly o pár metrů najednou. Ne, to jen díky tomu, že není nic, co by stopy ničilo, zůstávají tam celé roky nepoškozené, pokud je nějakej vůl nerozjezdí autem. Na stránce co nabízí Toulavej je obrázků víc, je vidět jak některé tlačí před sebou hromádku bahna, teď ztuhlého.
Takže žádné nadpřirozeno, i když tohle vysvětlení by se mi líbilo, já si myslím to co mnozí, vítr a mokré, extrémně kluzké bahno. No a že je žádný neviděl je pohybovat se? Snadné, nelze vidět, když se to pohne o milimetr za týden.

březen 25, 2010 17:28
Mikine, jsi blizko. : Alena P-H
teda vlastne jsi to uplne vystihl. Je to voda, klejovite castecky v pude plus mikroby, ktere vytvori "klouzacku" pro kameny. Apon to je to nejnovejsi vysvetleni.

Death Valley je od nas "kousicek" a je to fakt zajimavy kousicek sveta. Michale, tady je link na pravdepodobne vysvetleni...a krome toho i zajimavy program na PBS.
http://www.pbs.org/wnet/nature/deathvalley/rocks.html
březen 25, 2010 17:48
Michale : Mikin
kdyby se ty sutraky pohybovaly rychle, pohyboval by se chudak pripadny pozorovatel jeste rychleji. Uz ho vidim, jak jede v prudkem vetru s revem po prdeli po bahne, ha, ha.....
Nova serie Ice Road Truckers ma noveho ridice - asi tak tricetiletou stihlou divcinu jmenem Lisa.......
Ten porad vsechna ta nebezpeci trochu prehani. Vetsinou se jezdi po zmrzle tundre a led na jezerech a rekach je vetsinu sezony poradne silny. Problem nastane az na jare, kdy se ti borci snazi dostat k vrtne souprave nebo dolu jeste jeden load, pak jeste jeden.... Ale i tam zasahnou vetsinou bezpecnostni technici, kteri tu Ice Road proste zavrou.
Nejvetsi nebezpeci jsou asi blizzardy a vubec snizena viditelnost. A ta slast, kdyz musis vylezt z tepleho Kenwortha, plazit se v bahne a ledu a nasazovat retezy nebo rozmrazovat airbrakes !!! Ja to vetsinou zaziju jen mesic hned na zacatku zimy, ale bohate to staci......
březen 26, 2010 03:09
Jojo, právě proto že nejde odhadnou velikost kamenů : wendy
jsem se ptala. V Death Valley se vyskytovala naše kamarádka - českymo, ne ? Kdepak asi je ?
smilies/wink.gif
březen 26, 2010 08:47
pro mě bylo největším překvapením z Údolí smrti, : toulavej
že tam DOBROVOLNĚ žije jeden indiánský kmen. V takovým hicu, to je obdivuhodný. Jen by mě zajímalo, z čeho tam žijí.

březen 26, 2010 11:21
No, třeba pro ně už jinde moc mist není : wendy
a třeba už jen tam mají klid... smilies/wink.gif
březen 26, 2010 12:20
Toulavej, : Michal
já tam jezdil s autobusem s turistama. Jednou jsem měl výpravu Němců, jeli jsme z Las Vegas přes Death Valley do Bishop. Na cestě z Vegas vyplivla klimatizace, a když jsme přijeli do Furnace Creek, v Death Valley, teploměr ve stínu ukazoval 58°C !! Byl to příjemný chládek v porovnání s tím, jak bylo v autobuse, a to jsme měli otevřené dveře, nouzové východy ve střeše, prostě co se otevřít dalo. Když jsme přijeli do Bishop, výprava se shromáždila v bazénu a my jsme s vedoucím výpravy koupili u pumpy všechno pivo co tam měli a servírovali přímu v bazénu. Čekal tam na nás náhradní autobus, zbytek už proběhl normálně.
Mikine, právě pořad s Lisou jsem viděl. Já vím že nebezpečí v pořadu přehání, jako Američani přehání všechno. Ale zažil jsem ledovatých silnic na vlastní kůži až dost, abych si uměl představit realitu. Ono to přehánění nebezpečí je obrázek pro amíky, dobře vím, že jeden zkrátka musí nějak poznat, kam až může. Víš, to se mi právě líbí tady na severozápadě, to místní jeď jak se cítíš. Na východě když to nemastíš, řvou na tebe na CB a snaží se tě vytlačit ze silnice. A kolikrát já se bál, kolikrát jsem si říkal "jeď pomalu a rychle se modli. Třeba když jsem měl před sebou dlouhý sjezd, silnice byla posypaná štěrkem asi jako když sypeš zlaté rybičce. Já chtěl nahoře zastavit a nasadit řetězy, nešlo to. Náklad mně tlačil, trak už šel do "jacknife" a nezbývalo než jet. Pravou stranou až po krajnici, čerstvý sníh tak neklouže. Fuj, už to nechci zažít.
Wendy, poslední zprávy od Českyma jsou z Johannesburgu v Kalifornii. Neumíte si lidi představit jak příšerná díra to je. Několik polorozpadlých domků, ty ostatní už se rozpadly, chudoba tam přímo řve ze všech stran. Vede tamtudy US highway 395, jezdil jsem tamtudy na své tůře z Idaha do Los Angeles s hranolkama. Ale máš pravdu, už se dlouho neozvala.
březen 26, 2010 14:24
Michale, "jacknife", to je smyk? : toulavej
můj slovník si s tím neporadil.
Jo, je toho tam víc, co stojí za vidění v tom pekle. Vzpomněl jsem si na venkovní muzeum ve Furnace Creeku, ty různý povozy, to je fakt síla, co se dříve používalo. A potom Twenty mule team, který vozil borax v tom hicu několik mil. Mám nějaký fotky, až dopíšu článek o klobouku, co jsem si odtud přivezl, přidám je k němu. A ten palmový háj tam taky nevypadá zle :-).
Pokud jde o indiány, ti tam žijí už pár století, ještě před příchodem přistěhovalců. Když se vyhlašoval národní park, nechali je tam žít. Oni žijí přímo v údolí u nějakých pramenů. Kdyby žili v okolních horách, kde není v létě ten hic, chápal bych to, ale takhle je vopravdu obdivuju. Asi mají rádi teplo :-)))

mám pocit, že Českymo se možná přemístila někam do okolí San Diega. Michale, jsi velmi odvážný, takhle hodnotit místo, kde žila Českymo. To bych se já nikdy tady neodvážil. No, je to pustina, to určitě.
březen 26, 2010 17:41
Ale jo, sem tuuuu : Ceskymo1
No, ten kmen v Death Valley jsou Shoshone (Šošoni), zijou tam od nepameti... v Death Valley jsem par mesicu delala, nastesti pres zimu. Jinak Michale, uz prej tam cestovky autobusy pres leto neposilaj - moc drahejch oprav, hlavne gumy a klimatizace smilies/wink.gif Jinak ten Johannesburg, jak hi Michal tak chvali smilies/grin.gif smilies/grin.gif smilies/grin.gif je jenom asi 60 mil JZ od Death Valley, podobna pustina. A jo, Toulavej, mas pravdu, vegetim ted na stridacku blizko San Diega a na cestach se svym Bydlikem. Jo, a jacknife je, kdyz se ritis dopredu a presto te tvuj vlastni naves zacne predjizdet - cili vytvori efekt zaviraci kudly.
Wendy, mela by ses do Death Valley podivat, je to tam moc zajimavy (hlavne ne uprostred leta!), ale jak rekl jeden muj kamarad, kdyz jsme tam obdivovali jedinecny panorama: "Nojo, ale Brdy to nejsou!" smilies/grin.gif smilies/grin.gif
březen 26, 2010 18:23
a este... : Ceskymo1
sem zapomnela: v Shoshone je bezvadnej hot spring - horkej pramen. Vlastne dva - jeden je zcivilizovanej a jsou kolem nej postaveny dva baraky, vevnitr s bazenama, jeden pro zensky a jeden pro muzsky. Druhej ten hot spring je asi 3 majle odtamtud, je to jenom takova na divoko dira v zemi, da se tam prespat at uz pod sirakem nebo v bydliku a delaj se tam bajecny mejdany smilies/wink.gif
březen 26, 2010 18:34
Ahoj Ceskymo ! : wendy
Zdravím a přeji hezký pobyt kdekoliv. A zdravím i statečné Šošony.
Jinak díky za tip, vím, že je mnoho zajímavých míst na naší Zeměkouli, ale já miluju ty Blízký-Střední-Dálný východy...
smilies/wink.gif
březen 26, 2010 21:08
Dekuju Wendy, : Ceskymo1
tobe taky! Ja bych se zas chtela podivat do Chile, uz si to nekolik let slibuju, tak snad to jednou vyjde... smilies/cool.gif
březen 26, 2010 23:23
... : Mikin
Pokud jde o jacknife, tomu se da predjit tim, ze se v kritickych situacich pouziva vyhradne (nebo temer vyhradne) pouze brzda na traileru. Nekdy nesmite pouzivat ani "jake". Jenze kdyz sama brzda na traileru nestaci, pak nezbyva delat nic jineho nez o cem mluvi Michal. Nezpomalovat, nebrzdit. Pozor, jen pro silne nervy !!!!
Jinak Michale, ja to nemyslel s tim prehanenim v tom programu prilis kriticky. Ten job nebezpecny opravdu je. Jenomze blizzard nebo icefog se daji spatne filmovat, tak se radeji filmuje ten praskajici led.......
březen 27, 2010 03:56

Powered by Azrul's Jom Comment
busy