ŠETŘÍM, ŠETŘÍŠ, ŠETŘÍME
Neděle, 04 září 2022
Všiml jsem si, že prvního září vyslal náš pan premiér další signál. Tentokrát prvňáčkům, které při návštěvě jakési školy obdaroval Karafiátovým bestsellerem Broučci: "Tady máte knížky a vemte si broučky za příklad, vy smradi. Broučci byli pokorní, bohabojní, trpěli, nestěžovali si, zadarmo sloužili, poslušně svítili na cestu a v zimě radši zmrzli, než aby si stěžovali nebo dokonce demonstrovali." Já osobně věřím, že Broučky naše vláda miluje. Mně ovšem přijdou úchylní. Broučci od dětství, pan premiér asi posledních deset let.

 

 

 

Poslouchám všemožný návrhy na řešení energetický nouze. Netroufám si kecat o spotřebě průmyslu, do toho nevidim ani nepatrně. Takže jen domácnosti. 

Při odběru domácností vůbec nerozlišuju plyn od elektřiny, protože obojí je energie a už dneska se obojí počítá ve wattech. Patří k tomu i topení a teplá voda, to by ale už bylo mimo mou základní úvahu, i když v konečnym řešení by se i to muselo zohlednit a nebyl by to vůbec problém.

Jestliže je něčeho nedostatek, je nutný s tim šetřit, popřípadě za nehospodárnost platit. A snad votom to přeci je. 

 

Na svym osobnim příkladu vim, že v jednom člověku jsem měl spotřebu elektriky na spotřebiče a ohřev vody cca 800 kWh ročně. Plyn jsem měl jen na vytápění wawkama, u něj spotřebu nevim, nesledoval jsem ji, vim jen, že do loňska jsem za roční topení v bytě, platil cca 7 tis. Kč. 

 

 

Řekl bych, že nejsem úzkostlivě spořivej ani příliš plejtvavej. Vařil jsem běžně, pekl elektrickou troubou, jednou tejdně pral, jednou tejdně půlhodinku luxoval, dvakrát denně 5 minut se sprchoval, trvale 24/7/365 jsem měl zapnutou lednici a trvale zapnutý stendbáje wifi, televize, zesilovače, nabíječky noubůku a telefonu. Vyšel jsem s těma 800 kWh elektriky celkem bez drastickejch omezení.

 

Netvrdim vůbec, že zrovna muj příklad by měl bejt typickej, ale myslim, že zhruba odpovídá běžnejm potřebám. Tam, kde bydlí v kvartýru víc lidí, je propočet samozřejmě jinej, ovšem určitě ne násobnej počtem osob. I to by se dalo zhruba zprůměrovat.

 

 

Jestliže je teď teda nedostatek a potřeba šetřit ale současně uspokojit základní sociální potřeby, připadá mi, že nejsnadnější cestou by mělo bejt zastropování. Nemyslim ovšem zastropování ceny!

 

Ale zastropování spotřeby, do který budou energie domácnostem poskytovaný za "lidskou" cenu. Ale každá navíc překročená kilowatthodina pak bude stát klidně desetinásobek. Prostě tak, že kdo si potřebuje vyhřejvat venkovní bazén nebo saunu, ať si za to řádně připlatí.

Všechny potřebný údaje má "stát" ve spolupráci s dodavatelema energií k dispozici. 

 

 

 

 

Nemůžu si pomoct. Nebylo by potřeba kdejaký sociální pomoci, dávek, příplatků, doplatků, žebračenek, dosažitelnejch navíc teprve po měsících a po doložení desítek potvrzení a místopřísežnejch prohlášení. Každej by si svou spotřebu sakra hlídal a spořil.

Ale nevim. Asi to nejde, když to tak nejde. 

 

 


 

 

Tak by mě zajímalo, co na to třeba zdejší elektromachr Strejda.

A určitě nejen Strejda. 


Pěknej den,


Komentáře
... : Jiri Bilina
Palec nahoru, tohle je skvela myslenka.
Meli jsme zde na Yukonu podobny system pri placeni elektricke energie a pokud vim, docela se to osvedcilo.
Nechavas svitit svetlo i kdyz nejsi doma, vytapis mistnosti ktere nepotrebujes? Prekrocis limit a zaplatis mnohem vic nez soused, ktery radeji pouziva mozek.
Usetrilo by se. A Ceska republika by mohla byt mnohem mene zavisla na zlocinne vychodni mocnosti.
Mikin
září 05, 2022 02:43
... : Petr Sysala
Včera jsem začal budovat solarni napajeci systém. Zatim jen dva panely 120Wp a 50Ah baterii. Na ty "malé" odběry typu světla (všude ledky), wifina, TV, audio, nabíječky, noťas a pod. Ještě před 5 lety byla navratnost 10 az 12 let. Teď mi to vychází na 1,5 až dva roky. V kralikarnach to asi nejde. Tam lidi lituju.
září 05, 2022 06:09
... : mamča
Souhlas s nápadem zastropování spotřeby. Já jsem z generace, kdy na každém vypínači byla samolepka "Nesvítíš někde zbytečně ?" Energiemi se v normálních běžných domácnostech šetřilo vždycky. Místo napouštění plné vany se sprchujeme, a když se mi zdá v domě zima, strčím do trouby nějakou buchtu, což má dvojí kladný účinek : teplo a buchtu ke kafi.
Žebračenky z Úřadu práce nejsou řešením. Ty vyplácené peníze se musí napřed někomu sebrat, např. formou daní, aby je mohli někomu "potřebnému" vyplatit. Nehledě na to, že je to pro spoustu lidí, co se donedávna dokázali postarat sami o sebe, velmi potupné. ÚP je pomocí různých potvrzení a formulářů dokážou psychicky "svléknout úplně donaha". Spousta těch opravdu potřebných radši umře, než by tuhle potupu absolvovala.
září 05, 2022 06:13
... : mamča
Petr Sysala : Máš-li k tomu podmínky, je to dobré řešení. Taky jsme o solárech uvažovali, jenže bychom museli nechat udělat novou střechu, včetně krovů. Pak by návratnost investice byla mnoho let. Ono je to dost těžké, aby to unesla běžná střecha. Uvažovali jsme o instalaci pár panelů na hospodářské stavení. Vše samozřejmě bez dotací, protože podmínkou dotace je propojení a odevzdávání vyrobené elektřiny do sítě. Takový věčný "desátek".
září 05, 2022 06:20
... : Petr Sysala
slovo dotace mi vyvolává davici reflex.
Ceny a dostupnost komponentu na malý ostrovni systém jsou už natolik příznivé, ze to jde i bez nich.
září 05, 2022 06:38
... : mila1
mamča: přesně - s tou buchtou to mám stejně smilies/smiley.gif
Bydlím ve 100 let starém nezatepleném baráku, po rozvodu jsme na údržbu a provoz zbyly s mámou samy, k tomu dvě malé děti, takže jsme šetřili, kde se dalo. Teplota v domě bývala v zimě kolem 20ti stupňů, v noci daleko méně, protože se nikomu nechtělo chodit přikládat do sklepa. Normální bylo chodit doma pořádně oblečení. Ale zajímavé bylo, že nemocní jsme z toho nikdy nebyli. Když jsme si pořídili plynový kotel, bylo to trošku pohodlnější, ale tepleji nebylo, protože s každým stupněm rapidně stoupala cena protopeného plynu..
Na tuhle zimu jsem si nachystala sklep plný dřeva a budu zase kombinovat topení v kotli na dřevo a v plynovém.
Co se týče vany a sprchování - dát si vanu byl vždy tak trochu luxus, převažuje sprchování.
Teď nám přibylo miminko, takže se pere víc a přibyla i sušička, ale to se nedá nic dělat.
Se zastropováním spotřeby souhlasím. Je to skvělý nápad. Ale není mi jasné, jak by se to měřilo.
září 05, 2022 08:44
... : mamča
mila1 : Máš štěstí, že ten kotel na dřevo máš. Tady většina lidí co přešli na topení plynem a pobrali na to dotaci, museli starý kotel odstranit. Teď si drbou hlavu, že ta dotace za to nestála. Navíc mají leckde odvětrání plynového kotle vyvedeno do vyvložkovaného komína, takže tam nemůžou připojit ani kamna.
Blahopřeju k miminku, ale dokud je venku hezky, nechá se sušit prádlo na sluníčku. Sušička je požerák elektřiny.
Zastropování spotřeby je velmi jednoduché : Např. dodavatelé by vzali za základ cca 70%- 80% loňské spotřeby. Vše co by bylo navíc, by bylo za ceny určené burzou.
září 05, 2022 09:04
... : *deeres*
Ono to je malinko o něčem jiném. V domácnosti jsem naučená šetřit. Máma by mne přerazila, kdybych někde zbytečně svítila, nebo plýtvala vodou. Taková výchova ve vás zůstane. Kdo nešetří, ten zaplatí. Pokud bude vůbec za co. Jenže ty domácnosti, to je jenom ta menší část republikové spotřeby. Jedná se o průmysl a zemědělství. Včera v místní Bille, ani Večerce, po celý den nebylo pečivo. Žádný. To to pěkně začíná, přitom pekárna Hořovice je prakticky za rohem.
září 05, 2022 09:22
... : mamča
*deeres* : Do Hořovic to máme taky co by kamenem dohodil, a pečivo v místním Coopu taky chybí. Naštěstí ještě peče pekárna Johan ze Zdic, a zásobuje malé prodejny. A nebo místní Večerka, vedená Vietnamcem, vozí odněkud dobré pečivo. Ale večer už taky nemá.
Začneme péct doma rohlíky, bude-li v čem. Zkusím napřed v Remosce, ta má malou spotřebu.
září 05, 2022 10:05
... : Josef Kouba
Co stojí v Kanadě manžele penzisty bydlení v domku ročně bez dluhu.
Pojištění domku.............1500 dol.
elektrika...................2000.-
TV, internet, telefon........3000.-
Daň z majetku................3000,-
Voda a odvoz odpadu..... 1000-.
Pojištění auta...............1500.-
---------------------------------------------------
Cekkem:.....................12.000,-Dol.
V přepočtu 1:18 = 215 000 Kč.
............................................
Penzi máme dohromady ročně 520 000.- Kč.

Majetek (dům, investice) v současné době odhad v přepočtu 25 000 000.-Kč.
Vzkaz pro Mikina, jak ses čínil ty v Davsonu 6 měsíců každoročně na státní podpoře??
mistře politiku??? Já, ani má žena jsme na podpoře nikdy nebyli. Uklízeli jsme první roky i pozvracený hajzly.


září 05, 2022 10:36
... : Lenka1
Josef Kouba:

To víš nejvíc plná ústa morálky má ten, kdo by tu kušnu měl radši držet zavřenou. Je úplně jedno, jestli to, co Bílina dělal, bylo legální, těžce nemorální a neetické je to v každém případě.

Jinak dobrá trefa. smilies/cheesy.gif
září 05, 2022 11:30
... : Josef
Péťo, dost dobrý. Šel bych do toho též už dávno, kdybych měl kde.
Mílo, Mamčo: Měří se dneska všechno přímo u spotřebitele, takže odečet na každej kvartýr, rodinnej barák, je bez potíží. Až teda na teplo při společnym (dálkovym) vytápění paneláků a činžáků - kde se cena stanovuje sice taky podle měřáků na radiátorech, ale pak se složitejma vzorcema přepočítává poměrově, podle polohy a plochy bytu, a to pak podle toho, jak se družstva dohodnou nebo jak majitel určí. Takže v měření spotřeba energií nevidím zásadní problém. Ale vono je to vždycky tak, že kdo chce, hledá způsob; kdo nechce, hledá důvod.
Nezateplenej barák je sice trochu zbytečnej žrout, ale téměř vzduchotěsně zatémovaný vokna - to si naopak řiká o pěknej průser.
září 05, 2022 11:48
... : mamča
Novinky : "Rakousko zastropuje domácnostem cenu elektřiny do 80 procent loňské průměrné spotřeby. Za spotřebu nad tento limit budou lidé platit tržní cenu. Vláda tím chce motivovat spotřebitele k úspornému chování, uvedla agentura Bloomberg".
Tak si říkám, jestli ten rozpad Rakousko-Uherska nebyl chybou...
září 05, 2022 11:48
... : Josef
No dík, Mamčo. Takže jsem vynalezl trakař. Jak Jar. da Cimrmann. Se teda všem za článek vomlouvám.
září 05, 2022 11:53
... : mamča
Josef : Článek jsi napsal dřív, než se vyjádřila ctěná agentura Bloomberg.
Ten Tvůj první odstavec článku mě po ránu rozesmál. Což je v dnešní ponuré době bod navíc !
září 05, 2022 12:01
... : doktor
"Broučci" jsou úžasní,ale nesmí se zneužívat k špinavostem.
září 05, 2022 14:17
... : Josef
Doktore. Podle mě jsou Broučci trapní. Ale nic ve zlym.
září 05, 2022 15:19
... : Jiri Bilina
Jako nekdo kdo si sam postavil dum z klad (vcetne elektricke instalace, vody a odpadu) a kdo si sam dela drevo na topeni o setreni dost vim. Takze clanku i diskusi palec nahoru.
Skoda tech dvou vyjimek - takze Lenko a Koubo, ja na zadne statni podpore nikdy nezil. Sve krivacke pomluvy si strcte priste tam, kam slunce nesviti. smilies/wink.gif
Mikin
září 05, 2022 16:36
... : Lenka1
Á, potrefená husa se ozvala. To je to, o čem píšu. Jsi tak blbej, že na sebe práskneš na net (asi megalomanie) úplně všechno a pak se divíš, když ti to tvoje pokrytectví někdo omlátí o hlavu.

Asi ti ještě nikdo neřek, že kvantita neznamená kvalita.

Pepa Kouba jen zopakoval tvoje vlastní slova, sama si to z minulosti pamatuju. Takže, pokud to jsou křivácké pomluvy to, že ses půl roku z každého kalendářního roku válel doma bez práce, tak jsou jen tvoje vlastní.

Tohle ti - zase - tak trochu nevyšlo.

Příště dvakrát měř a jednou řež.

Ne tedy, že by ti to nějak výrazně pomohlo, jsi už profláklý úplně všude, kam chodíš. Ale budeš za aspoň trochu menšího hlupáka.

září 05, 2022 19:57
... : Jiri Bilina
Netusil jsem Lenko, ze na sebe clovek muze neco "napraskat". smilies/smiley.gif
Ja ziju tak, abych se za sebe nemusel stydet a mohl o svem zivote i nazorech psat pod svym plnym jmenem pravdu. Ne, Kouba moje vlastni slova neopakoval a ja na zadne statni podpore nikdy nezil.
Jestli nahodou ty tve zachvaty zurivosti a sireni krysich lzi (z anonymity) nemaji cosi spolecneho s "uspesnym" tazenim sovetskych rusackych vojsk na Odesu.
Navic pod nevinnym claneckem o setreni surovinami. smilies/wink.gif
Mikin
září 05, 2022 22:04
... : *deeres*
Buďme spravedliví, nebyla to státní podpora, byly to peníze od státu po dobu, kdy kvůli nepřízni klima nemohl vykonávat sjednanou práci. To bylo každý rok minimálně 6 měsíců. smilies/grin.gif
září 06, 2022 09:54
... : Lenka1
deeres:

Jo, pamatuju si to. Jak se tady s náma zuřivě hádal, že lžeme, že humanitární bombardování Srbska bylo ve skutečnosti bombardování z humanitárních důvodů a jako takové bylo samozřejmě naprosto v pořádku.

Aneb tohle není plechové autíčko, nýbrž autíčko z plechu.

TO přece vidí každej, že je v tom rozdíl, no ni?

A s tou jeho podporou je to naprosto to samý. smilies/grin.gif
září 06, 2022 10:31
... : Jiri Bilina
Proste typicke komunisticke pomluvy a lzi. Jen diky jim se da udelat z prezidenta Havla "humanitatni bombardak", z okupace Ceskoslovenska "bratrska pomoc" a z fasisticke agrese a valky "specialni vojenska operace".
Ja se takove spine snazim vyhybat a uvahy o tom, proc Lenku vyhodili z armady, nebo proc Kouba namisto normalni kanadske penze pobira Guaranteed Income Supplement (socialka pro duchodce kteri neplatili dane) prenecham jinym. smilies/smiley.gif
Mikin
září 06, 2022 15:47

Powered by Azrul's Jom Comment
busy