JSME VZOREM PRO NAŠE DĚTI
Úterý, 27 květen 2014
 Kudlanky, už jsem si tu dvakrát nechala dobře poradit a s důvěrou se na vás obracím proto potřetí. Můj muž si stále nemohl vybrat kterou, tak jsem si vybrala já - a jsem rozvedená. Byl to dlouhý a bolestný proces, ale k rozhodnutí jsem nakonec dospěla a náš vztah ukončila. Nežijeme spolu už 6 a půl roku, děti jsou v mé péči. Dceři je 14 a synovi 8 let.

 

 

 

 

 

 

 

     Otec je vídá téměř každý den - bydlíme nedaleko a vozí je do školy každý druhý týden, když mám ranní směnu. A naopak, když mám odpolední (do 18ti hodin) cca 2x-3x týdně, jedou děti ze školy rovnou k tátovi, kde si je pak vyzvednu cestou z práce. Mimo to jsou s ním každý druhý víkend. Tedy dalo by se říct, že společně tráví dost času.

 

     Dcera si pamatuje, jak se k ní i ke mě táta choval, když s námi ještě žil, ale synovi byly jen 2 roky, když odešel a tak si z našeho soužití příliš nepamatuje. A teď zná tátu vlastně jen jako partnera  "tety" a soužití partnerů může vlastně odkoukat jen u nich, protože já zatím nikoho nemám. A v tom vidím trochu problém. Myslím si, že jako modelový příklad partnerství není jeho otec se svou přítelkyní ten nejlepší. Nechci se stavět do role dokonalé matky a partnerky (to rozhodně nejsem, a jak říkám, partnera nemám), ale nerada bych, aby si syn myslel, že to, co vidí u táty a jeho partnerky, je správná cesta a že by se tím měl řídit.

 

 

 

     Pokusím se vám stručně popsat to, co mi nedá spát.

 

    Jsem přesvědčená o tom, že partneři si mají jeden druhého vážit a respektovat se, nesnažit se jeden druhého předělat k obrazu svému. Také si myslím, že na všem, co se týká soužití v domácnosti, je dobré se společně domluvit a děti postupně zapojit do rozhodování o rodinných záležitostech, které se jich přímo dotýkají. Nemyslím tím, že je máme zatahovat do hádek, ale probrat s nimi např. co podnikneme o víkendu, co by je bavilo, nechat jim vybrat barvu stěny v jejich pokoji, domluvit se třeba na jídelníčku... zkrátka i jim dopřát trochu té demokracie.

 

 

     Od partnera čekám, že mi bude oporou a že se bude na chodu domácnosti podílet. Dokážu si na rovinu říct, s čím bych potřebovala pomoci. Neumím si ale tuto spolupráci nijak vymanipulovat, a ani nedokážu předstírat "těžkou a usilovnou" činnost, abych na partnera zapůsobila. Zkrátka neumím používat ženské zbraně - je mi to doslova proti srsti.

 

     Současná partnerka bývalého v tom ale chodit umí perfektně. Na jednu stranu si říkám, že třeba pro dceru nemusí být úplně špatné, když vidí použití ženských zbraní v praxi, ale na druhou stranu se mi nelíbí, aby syn nabyl dojmu, že standardním vládcem rodiny je muž, kterého všichni poslouchají. Že žena muži slouží a do žádného rozhodování se neplete.

 

     Ona ale většinou takticky mlčí nebo řekne, že je to na muži, ať to on rozhodne podle svého, že to ví nejlépe... Domácnost má v naprostém pořádku, ale nejvíc práce má vždy ve chvíli, když přijde muž domů. Jak ho slyší přicházet, vyskočí z gauče od televize a honem honem něco dělá. 

 

      Mužova výchova je taková, jakou zná od rodičů - dětí se na nic neptáme, jen rozhodujeme a přikazujeme. Máma ve všem poslouchá tátu, do ničeho nemluví ani nezasahuje, ale tátovi za zády dětem pak dovolí, co on zakázal - "jen to děti tátovi neříkejte, ať není zbytečně zle".

 

      Muž navíc dělá velké rozdíly mezi dcerou a synem. Dcera má prý zastávat ženskou roli a dělat ženské práce, a syn se může bavit a hrát si - vždyť je přeci malý... U dcery ho nezajímá, co ji baví, jaký měla den, atd., ale u syna je to naopak. Vytváří tak mezi dětmi pocit křivdy - hlavě tedy u dcery.

 

 

 

 

 

 

 

     Já se dětí se na jejich názor ptám, zajímám se o to, co je oba baví a snažím se nedělat mezi nimi žádné rozdíly; věřím, že máma a táta by se spolu na všem měli snažit domluvit a říci si svůj názor, i když se hned neshodnou.

 

      Domácnost já v "excelentním" pořádku nemám, ale čas na vyslechnutí dětí si vždy udělám. Stejně tak radši s nimi vyrazím na výstavu nebo výlet, než bych gruntovala. To přiznávám. Což je nejčastější výhrada bývalého k mé osobě - že mám občas nepořádek a že nějaká zábava je mi přednější, než povinnost. Takže uklizená domácnost u táty je určitě pozitivní příklad, ano, to uznávám, nicméně ten jeho totalitní režim mě děsí a opravdu se bojím, aby hlavně syn toto chování neokoukal.

 

 

      A tak se vás ptám na radu:

 

     jakým způsobem bych mohla dát dětem v této situaci vhodný příklad, aby ze syna vyrostl muž, který si bude partnerky vážit a bude ji vnímat jako rovnocennou, a z dcery žena, která bude dostatečně sebevědomá a nenechá sebou zametat?

 

 

 

Za Vaše rady a názory předem děkuji,

MONIKA

 

 

 

Komentáře
Milá Moniko. : Magdalenka
žádáš příliš. Přáním mnoha rodičů je vychovat děti, aby jednou byly kakové či makové....Ale to je jen a jen naše přání. Nějak ses upnula na hodnocení druhých a tak málo napsala o svých dětech. Jaké vlastně jsou, co je zajímá, jaké mají kamarády, jaké chování ke spolužákům. Proč máš strach, aby dcera nebyla rohožkou jednou. Proč by měla být?
Říká se, že jsme vzorem tím, jak žijeme. Ale kdoví, co si jednou z našeho chování vyberou. Že jsem byla obětavá? Že jsem jim byla vždy nablízku? Mám kolem sebe hodně dětí, doma i v práci. Každá rodinná změna se ihned promítne v jejich chování, ale co v nich nakonec zůstane, jací budou a zda zvládnou své partnerské vztahy?
Zkus dělat vše přirozeně, jak to sama cítíš a považuješ za správně, jak to tobě vyhovuje. Předpokládám, že je máš opravdu ráda a záleží ti na nich. Nechceš, aby opakovaly tvé chyby. Můžeš jim jen ukazovat výhody a nebezpečí různých životních cest, vybrat tu svou si už musí kažý sám. Hodně štěstí. Určitě tě jednou překvapí. Život píše neuvěřitelné příběhy.
květen 27, 2014 23:28
Tvé děti jsou malé ale nebála bych se. : Eny
Buď stále stejná. Děti jsou jako houba. Čistý list. Oni moc dobře vnímají a pěkně se jim vše přirozené a umělé ukládá do hlaviček. Oni si udělají obrázek. A vezmou to nejlepší a nejpřirozenější. Neboj se a neřeš to, co řešíš.
Buď svá a miluj své děti. Pak budeš dělat vše jak nejlépe budeš umět.
květen 27, 2014 23:39
Moniko, probůch! : Krakonoš
Vykašli se na rodinu svýho bejvalýho. Vychovávej, jak sama nejlíp umíš, vostatní nemáš šanci vovlivnit, tak se tim netrap. Přesně jak píšou děvčata nade mnou. Co si ze svýho vokolí nasajou naše děti a budou vopakovat, to už je na nich. Nemůžeš je celý dětství izolovat vod všech lidí, jejichž chování se ti zdá nevhodný. I kdyby se ti stokrát nelíbilo, jakej je táta tvýho synka, už s tim nic nenaděláš - takovýho tátu jsi mu koneckonců vybrala ty. A neber tak strašně doslova ty poučky vo tom, jak děti napodobujou ve všem svý rodiče. Žádný dítě nejni kopií svýho rodiče, ani doslova nekopíruje vztahy svý původní rodiny. Věnuj se svějm dětem, zajímej se vo ně a podporuj je v jejich vývoji, víc pro ně udělat nemůžeš - a je to až až. Neplejtvej energii na věci, který jdou mimo tebe a se kterejma nic neuděláš. Tu energii potřebuješ jinde.
květen 28, 2014 01:40
Moniko, : mamča
Tvoje děti budou v pohodě, i když s jejich otcem nežijete společně. V životě si nevzpomenou, jak měla tátova přítelkyně našůrovaný byt, ale vzpomenou si, jak s nimi máma chodila po výletech a na výstavy, a jak si na ně vždycky udělala čas, aby vyslechla jejich bolístky.
Pokud exmanžel upozorňuje na Tvoji (podle něj) neuspořádanou domácnost, vysvětli mu klidně, že zatímco na úklid jeho bezdětné domácnosti jsou dva dospělí, Ty jsi na všechno sama. A že pokládáš za důležitější mít "uklizeno v duši", než mít byt nasáklý desinfekcí.
květen 28, 2014 08:40
... : Monika71
Ano takového tátu jsem vlastně dětem vybrala já, je asi zbytečné říkat, že v době kdy jsme se poznali a dokud se nenarodila dcera byl úplně jiný.
Na rodinu svého bývalého se vykašlat nemůžu, je to rodina mých dětí a s jeho rodiči jsem do nedávna (ještě letos v lednu) bydlela pod jednou střechou. Nemám v plánu jim do toho nějak zasahovat, ale jejich vlivu na děti si bohužel nedokážu nevšímat.
Já osobně s komenáři mého ex problém nemám, a zrovna ten pořádek mě tolik netrápí, ani moje děti. Ale když to tak slyším co mi dcera o víkendech u táty vypráví opravdu jsem začala mít obavy. Vždyť ona má už teď pocit, že lásku muže (táty) dostane jen když bude plnit jeho požadavky a na nic se zbytečně neptat, nedejbože vyslovit svůj názor či přání. Já jí naopak říkám, že říct co si opravdu myslí, se bát nemá, i když to bude nepříjemné, že má hlavně být sama sebou. Jenže se jí to krutě nevyplácí a pokud chce mít víkendy u táty v klidu musí se prostě přizpůsobit. A syn, jak ten má chápat, že muž by měl ženu podporovat a pomáhat jí, když vidí, že jeho máma dělá doma všechno sama a jeho táta má ,,tetu,, která taky všechno odmaká a táta si po práci může v klidu sednout k televizi a všechno dostane až pod nos. Ex například tohle chování svého táty (mého tchána) strašně odsuzoval, jak se chudák máma obětovala pro rodinu a táta jen dřepí u bedny a s ničím ji nepomůže. Ale uteklo pár let a chová se naprosto stejně jako jeho otec. Proto se bojím, že by se to mohlo stát i synovi...
květen 28, 2014 09:45
Tak ještě jinak: : Krakonoš
Bože, dej mi odvahu, abych změnil věci, které změnit mohu. Klid, abych se smířil s věcmi, které změnit nemohu. Moudrost, abych je od sebe dovedl rozlišit.

Nešťastnej člověk ten, co porád potřebuje mít všecko pod kontrolou.
A nejhorší je smrt z vyděšení. A trpajzlici. smilies/smiley.gif
P.S. Co třeba tvoji rodiče? Nebo nějaká spřátelená rodina? Se kterejma by tvoje děti trávily nějakej čas a kde vztahy fungujou "normálně" (= dle tvejch představ), když už teda jim to chceš někde dát prožít?
P.P.S. Na každou hru musej bejt dva. Takže jestli tvůj syn nakonec bude takovej, jako jeho fotr, tak buď nenajde s tímhle přístupem partnerku a to ho donutí se přece jen změnit, a nebo najde další takovou voběť, který to vlastně vyhovuje, a bude všecko v nejlepšim pořádku. Rodinný modely jsou různý a vobávám se, že model "macho na gauči a žena hospodyňka" tady bude stejně dlouho, jako lidstvo samo, tj. až do jeho konečnýho vyhynutí. A na vobsazení těchhle rolí je potřeba herců. Všecko se děje z nějaký příčiny a všecko je z hlediska vesmíru v pořádku. A už k tomu fakt víc nemám.
květen 28, 2014 10:25
Krakonoši : Monika71
Děti mají příklady i z jiných rodin, ale v těch rodinách netráví tolik času, aby je to mohlo nějak ovlivnit. A právě proto, že se také obávám, že model ,,macho na gauči a žena hospodyňka,, tu bude ještě dlouho, hledám možnosti jak toho alespoň svoje děti uchránit. Tuším, že je to boj s větrnými mlýny, ale říkala jsem si, že se možná také někdo s takovou situací potýkal a nějak to řešil smilies/smiley.gif.
Myslím si totiž, že právě naše příklady a výchova matek z jejich synů to macho na gauči dělá....
Každopádně děkuji za Vaše názory.
květen 28, 2014 10:43
... : šídlo
souhlasím s ostatními, taky bych to neřešila tak zoufale. Jednak člověk není těsto, které uhněteš podle svých představ (jak zjistili mnozí adoptivní rodiče), genetika je mrcha silná. Druhak rodina jejich otce není jediná na světě, vidí vztahy v rodinách svých kamarádů, nebo třeba i v televizi, filmech. A co se týče syna, proč vidí, že matka všechno dělá sama? Proč nemáte práce v domácnosti rozdělené? V osmi letech může většinu prací hravě zvládnout - vynášet odpadky, umývat nádobí, zalévat květiny, utírat prach. A i kdyby tatínkův model odkoukal, jak správně řekl Krakonoš, na hru musí být dva. A sebevědomá děvčata takového macha rázně odkáží do patřičných mezí. A pokud si najde puťku, co jí to vyhovuje, tak taky není problém. Dcera je již skoro dospělá, určitě si o vztazích povídáte, má asi i kamarádky, s kterými řeší jak na kluky, a pokud není od přírody taková ta poddajná puťka, tak to taky ustojí.
květen 28, 2014 11:43
Moniko, : babi
jiné rozvedené matky by s Vámi rády měnily.Děti vidí otce takřka denně,vozí je do školy,když jdete na ranní,nebo je má po škole.To je luxus,po kterém by děti,které vidí otce 2x za měsíc
určitě také toužily.Povahu otce nezměníte a o děti si své vzory vyberou.Někdy to není otec,ani matka,koho v dospělosti napodobují.Buďte ráda,že otec není alkoholik a platí alimenty.
květen 28, 2014 13:09
Moniko, : JarkaJ
soustřeďte se na to, jaký vliv na děti máte vy sama. Jako matka jste pro ně nejdůležitější člověk na světě a doma jsou s Vámi, tzn.že, tak jak žijete vy tři , to je pro ně primární model rodinného soužití. Pokud mají obě děti u vás doma stejná práva, vy ani jednoho neupřednostňujete, musí vám obě pomáhat stejnou měrou, vychováváte je k vzájemné pomoci i mezi sebou, nasloucháte jim, radíte se spolu, oni vědí, že jste tady vždy pro ně, chováte se k sobě přátelsky, fungujete ve vzájemný lásce a pospolitosti jako celek, jako rodina byť bez otce, tak už víc udělat nemůžete.
Víte, on ten model otcovi nové rodiny může a doufám , že taky bude smilies/smiley.gif na děti působit jako negativní vzor. To, co budou přímo nesnášet.

květen 28, 2014 14:30
... : JarkaJ
a ještě něco. Já a moje sestry jsme takový model : žena u plotny, muž na gauči , ikdyž ne žádný tyran, spíš pěknej lenoch, zažily jako děti. No a dneska ? Ani jedna z nás by toto nesnesla ! A taky to ani jedna nemáme. A když dodnes vidím, jak mamka nese tátovi talíř až pod nos, jak táta nepomůže s taškama...brrr. Tomu se říká negativní vzor. Prostě PŘESNĚ tohle nikdy !
květen 28, 2014 14:37
Jarko : Monika71
Pro dceru je to dostatečně odstrašující s tím souhlasím, ale pro syna?
květen 28, 2014 14:40
moniko, : mura1
nežer tu výchovu zas až tak :-) najdi si nějakej koníček, to tě zaměstná. vony ty děti mají v hlavě taky mozek...
květen 28, 2014 15:06
ps. : mura1
jinak, teda 14 letá slečna, kterou

"vozí do školy každý druhý týden, když mám ranní směnu. A naopak, když mám odpolední (do 18ti hodin) cca 2x-3x týdně, jede ze školy rovnou k tátovi, kde si ji pak vyzvednu cestou z práce"

přijde zvláštní zase mně
květen 28, 2014 15:11
muro : Monika71
Zajímají mě zkušenosti a názory. Jinak, vím že já s tím moc udělat nemůžu. Mám ve svém okolí osoby co by potvrdili, že tu výchovu až tak nežeru smilies/smiley.gif.
A že ex vozí děti - obě - ne jen dceru do školy na tom nevidím nic špatného. Druhý týden je tam vozím já. Oba to máme cestou. Odpoledne děti končí dřív než já i ex v práci tak jedou sami. Co je na tom zvláštního?
květen 28, 2014 15:21
že slečna čeká : mura1
u tatínka, až je vyzvedneš. žádný kroužky, kamarádi a tak?
květen 28, 2014 15:32
muro : Monika71
kroužky i kamarády má, čeká protože na tom u rozvodu trval ex, chtěl být s dětmi 2 odpoledne v týdnu
květen 28, 2014 16:14
Milá Moniko, : Magdalenka
já s Krakonošem souhlasím. Děti bývají po svých rodičích a berou si z nich to, co bychom si nejméně přáli. Je na nás dospělých se s tím srovnat a ne chtět vše ovlivnit a změnit. Kde je psáno, že je tvá výchova pro dítě užitečnější než jiná? V životě se budeš muset rozloučit s mnoha dalšími věcmi... My vychováváme řadu let děti jiných rodičů, kteří se rozhodně nechovají podle našich představ, byli např. ve vězení, a děti neustále ovlivňují a nám se to vůbec nelíbí. Ale oni jsou biologičtí rodiče a nají na to právo dokonce ze zákona. Jedinou cestou je pro mě otevřenost, osobní nasazení a láska, jinou radu nemám. Tedy kromě víry a naděje :-)
květen 28, 2014 19:40
Moniko, : JarkaJ
chápu. Vám jde o tu odkoukanou posloupnost : děda, otec a takový i syn. No, k tomu bych měla toto : podle toho, jak se syn chová k matce, se pozná, jak se bude chovat ke své budoucí partnerce. Říká se to a podle mne je to pravda. Takže jeho budoucí chování ke slečnám a ženám máte dost v rukou právě vy. Víc k tomu nemám. Opravdu bych se toho tolik nebála. Snad vám to tady trochu pomohlo. Přeju hodně štěstí !
květen 28, 2014 21:53
.. : kolemjdoucí
dvě kámošky, co se dlouho neviděly: tak co kluk, už je ženatej? no jo, ale blbě se voženil, tak jeho nic nedělá a von vaří, uklízí, o děti se stará..no a co holka, už je vdaná? jó, ta se vdala dobře, ten její vaří, uklízí, o děti se stará...
květen 29, 2014 18:36

Powered by Azrul's Jom Comment
busy