ZAHRÁDKA SE ŠUTRY
Středa, 16 říjen 2013

 Kdeže by mně kdy napadlo, že taky budu potřebovat radu... A vida, je to tady. Takže o co jde: Pořídili jsme si zahrádku. Je majetkem svazu zahrádkářů, byla pár let skoro opuštěná, paní, která ji měla před námi, koupila barák a dva roky na zahrádce nebyla. Zaplatili jsme jí 5000 Kč za to, co tam bylo, tzn. napůl spadlá zemljanka, zavedená voda a tak. 

 

 

 

 

 

 

      A teď jsem u problému. Přítel její dcery, kameník a snad hrobník, tam má uskladněny kamenné desky, tzn. materiál na náhrobní kameny.

 

      Zahrádku jsme převzali v červnu, on od té doby několikrát slíbil, že kameny odveze; naposledy asi v polovině září. Nic se nestalo a my potřebujeme ještě před zimou začít s úpravou terénu, protože zatím to připomíná spíš tankodrom.

 

      Ve smlouvě o pronájmu zahrádky není ani zmínka o kamenech, prostě jsme ji převzali. Víme, že kameny mají cenu asi 50 000 Kč, ale současně nevíme, co s nimi. Známe jeho jméno, ale ne jeho adresu, telefon, zaměstnavatele, prostě nevíme, jak se s ním spojit.

 

      Takže otázka zní, co teď?

 

  •  Za jakou dobu se věc považuje za opuštěnou?
  • Protože nevíme,  jak se s ním spojit, je možné dát třeba do novin inzerát - vzkaz pro něj - odstraňte do 1.11?
  • A máme se vůbec zabývat jím, když v pronájmu a smlouvě vůbec nefiguruje?
  • Nestačí napsat doporučeně té předchozí pronajímatelce, ať kameny odstraní, jinak propadají v náš prospěch, jako opuštěná věc? 

 

 

      Máme trochu strach udělat něco v rozporu se zákonem, on je schopen nás žalovat pro krádež...

 


Dík,

MICHAL

 

 

Komentáře
:-))) : Sinix
Vezmu to popořadě:

1) Opuštění (derelikce) věci znamená vědomé a úmyslné vzdání se vlastnického práva k dané věci. Z hlediska zákona sice stačí pouze nepřímé vyjádření vůle vzdát se vlastnictví věci (např. tím, že věc nechám na veřejně přístupném místě), nicméně žádná "lhůta" tam uvedená není. Jedná se o jednostranný právní úkon. S tímto institutem bych moc nepočítal, zákon totiž navíc předpokládá, že každý chce svou věc vlastnit.

2), 3) Zkusili jste se obrátit na tu paní (matku jeho přítelkyně)? Ona kontakt nemá? Popř. Svaz zahrádkářů? Obávám se, že inzerát v novinách by nestačil.

4) To nebude fungovat. Opuštění věci je jednostranný právní úkon. Z toho, že slíbil, že si kameny odveze, nelze vyvodit, že by se chtěl věci vzdát.
říjen 17, 2013 08:00
Sinixi, : Michal
to bude ono, myslím tvůj bod 2 a 3. Zahrádkáři nám řekli poslat doporučený dopis jemu, ale má to háček, nevíme kam.
On se od její dcery odstěhoval (no utek) a paní také neví kam. Z toho vyplývá, že spojit se s ní taky nepomůže, stará paní šutry neodstěhuje, budem tedy povinně kameny skladovat a ošetřovat po dobu neurčitou? A co kdyby nedej Bože někdo na zahrádku vlez a nějaký ukrad? Máme na krku žalobu?
Já měl v podstatě na mysli napsat jí "odstraňte do... jinak to považujeme za opuštěnou věc".
říjen 17, 2013 08:38
to je snadne... : opas
Vzneste dotaz, zda se mate o ulozene kameny starat. Pokud ano, dohodnete se, kolik je pan ochoten zaplatit za ulozeni (nejake primerene najemne za prostor pro kameny). Pokud pan vasi peci nechce, dejte je nekam, kde vam nebudou prekazet, napriklad jako zaklad pod kompost :-)
Nasledna starost o kameny a komunikace uz je na panovi.
říjen 17, 2013 10:07
Jak : Milene
se má dohodnout?? smilies/wink.gif smilies/wink.gif smilies/wink.gif Základní problém je ten, že nemají na dotyčného hrobníka spojení.
Zabírají ty desky hodně velké místo? Nejde je někam šoupnout do rohu? A pracovat na zahradě.
říjen 17, 2013 10:26
"odstraňte do... jinak to považujeme za opuštěnou věc" : Sinix
Tomu se akorát tak zasmějí.

1) Ty kameny nejsou její.
2) Pokud utekl od její dcery, tak se asi nepřetrhne, aby se starala o jeho kameny.

Považovat to můžete, za co chcete, obávám se, že případný soud na to bude mít jiný názor. Jak jsem již psal, opuštění věci je právní úkon (jednostranný, závislý na vlastníkovi, ne na vás). Ošetřovat je nemusíš, ale pokud nevíš, kam je poslat, tak (někde) uskladnit bohužel ano. Nejsou tvoje, tudíž s nimi nemůžeš nijak nakládat.
říjen 17, 2013 10:28
tak sice od dcery utekl, : mura1
ale dcera jistě ví, kde pracoval, jaké má telefonní číslo nebo nějaké další info
říjen 17, 2013 10:39
no nevim, : Krakonoš
ale třeba věci v úschovně zavazadel taky po nějaký lhůtě propadají provozovateli úschovny. Vzhledem k tomu, že se to těžko může dít v rozporu se zákonem, někde v občanským zákoníku by nějaká zmínka bejt mohla, ne?
No každopádně jako spolehlivej a právně jen těžko napadnutelnej postup je podle mýho tento:
Šutry zdokumentovat, nafotit, prodat. Utržený prachy uložit na účet. A až se panáček vo šutry za deset let přihlásí, dáte mu ty prachy z prodeje po vodečtení vašich nákladů, který jste s tim měli. A úroky budou taky vaše. :-) Já bych to tak udělal, blbovi bych pak zaplatil a poslal ho do pryč. smilies/grin.gif
Opora v zákoně, i když jen částečná (nemáte smlouvu a nemáte jak ho písemně vyzvat) je tady (na konci): http://business.center.cz/business/pravo/zakony/obcansky-zakonik/cast4h2d4.aspx
říjen 17, 2013 11:39
co je ve smlouvě? : bb2
pokud je ve smlouvě zvláštní zmínka o kamenech, jejich majiteli, odvozu apod.?

pokud ne, pak se vás týká jen to, co je ve smlouvě, kameny byly součástí "vybavení" zahrady, za které jste majitelce zaplatili 5000 Kč, a víc vás nemusí zajímat - vy jste pouze z dobré vůle souhlasili s tím, aby si kameny odvezl její syn

poslala bych přesně v tomto znění úplně obyčejný dopis, doporučně na adresu jeho maminky - a to i kdyby mi byla známa jeho adresa - protože majitelem zahrádky byla jeho maminka, od ní jste ji převzali, jí jste za "zařízení" zaplatili
O tom, že jste jí za věci ze zahrady zaplatili, má smysl v dopise se zmiňovat jen tehdy, pokud od té platby máte nějaký doklad, třeba ručně psanou dohodu, apod. Jestli to bylo jen tak přátelsky z ruky do ruky, tak částku nezmiňovat.
takže asi takhle:

Vážená paní Nováková,

dne xy jsme od vás převzali zahradu (pozemek parcelní číslo...katastrální území..), včetně předmětů a zařízení, které se na zahradě v době převzetí nacházely - chatka na uložení nářadí (například, to si teď cucám z prstu), vodovodní přípojka, volně ložené kameny - kamenné desky.
Protože jste o tyto kameny (kamenné desky) projevila zájem, ale doposud jste si je neodvezla, žádáme vás, abyste tak učinila do dne....
Pokud si tyto kameny v uvedené lhůtě neodvezete, bereme na vědomí, že o ně již nemáte zájem a naložíme s nimi dle svého uvážení a s přihlédnutím k tomu, že pro tento náš majetek nemáme využití.

S přátelským pozdravem
Michal Málek

...pokud má pan syn skutečně zájem, po tomhle dopisu zavíří, aby o své desky nepřišel, a pokud ne, má holt smůlu - je jen na vás, jak se SVÝM majetkem naložíte

....tohle samozřejmě platí pokud ve smlouvě není uvedeno něco o kamenech, čí jsou a kdo si je odveze. Pak by tam ale měly být i nějaké kontaktní údaje, kam poslat výzvu k dodržení smlouvy a odvozu kamenů...pokud tam nic takového není, kameny patří vám, jsou součástí zahrady, kterou jste převzali a zaplatili


říjen 17, 2013 13:18
... : bb2
nějaké tahanice s prodejem, uložením peněz na účtu a vyplacením uložené částky po xx letech, ty si klidně ušetřte

prostě jestli má pán o kameny zájem, tak mu je DARUJETE, pokud ne, naložíte s nimi dle svého, jako s ostatním "vybavením" zahrady, které vám teď patří

jen si pořádně přečtěte smlouvu, co přesně tam je, a pokud vůbec budete jednat s někým o něčem, tak s bývalou majitelkou
říjen 17, 2013 13:22
malá technická : mura1
bývalá majitelka zahrady není matkou hrobníka ani s ním není v žádném příbuzenském vztahu
říjen 17, 2013 13:28
ještě menší technická : Krakonoš
Voni nejsou vlastníky zahrádky. Nejsou proto ani vlastníky věcí na ní, nebudou teda nakládat se SVÝM majetkem. Takže dost dobře nemůžou s věcma movitejma či nemoviteja na tý zahradě nakládat dle svý libovůle, aby to jednou někdo, pokud na to bude mít chuť a energii, nevotočil právně proti nim. Já bych teda radši vobětoval něco málo času a energie na prodej a uložení peněz, než se pak nechal zatáhnout do léta se táhnoucího soudního sporu. smilies/wink.gif
říjen 17, 2013 13:36
... : bb2
jo, už to čtu - přítel její dcery, ne syn

jinak se nic nemění - smlouva, zahrádka, předměty na zahrádce - vše se týká bývalé majitelky, nikoli přítele její dcery

takže ten dopis bych poslala tak jako tak, paní má určitě kontakt na dceru a ta na přítele, informace se k němu donese - a dál to bude stejné jak jsem psala
vše, co je tam, je teď Michala a jeho ženy, pokud ve smlouvě nestojí něco jiného

ještě pro Michala - pokud je to blbec, bude vám volat, že si určitě přijede, ale nestihne to v té lhůtě co jste napsali - tak mu jen klidně sdělte že bohužel, na zahradě budou probíhat úpravy, které další uložení kamenů vylučují, a pokud tam v daném termínu budou, odveze je bagr s ostatní zeminou a sutí...
Tihle lidi mají sklony zneužívat slušnosti druhých, proč byste měli dělat někomu skladiště zdarma.
říjen 17, 2013 13:40
Krakonoši, : bb2
ano, majitelem pozemku je svaz zahrádkařů, ale nikoli majitelem věcí na zahradě
za věci na zahradě zaplatili předchozí majitelce, resp. nájemkyni, a tou byla ta paní, nikoli přítel její dcery
takže znovu a potřetí - ten dopis s výzvou, ať si odveze kameny, které na zahradě zbyly, jinak je zlikvidují

žádný letitý soudní spor z tohoto nehrozí. Když už teda by paní podávala žalobu smilies/wink.gif tak by musela především dokázat, že nějaké kameny vlastnila a podle nějaké smlouvy že jí mělo být umožněno si je dodatečně odvézt.
kameny cizího člověka na zahradě v době převzetí novým nájemcem neměly co dělat, pokud ano, pak byly součástí "vybavení" zahrady stejně jako chatka, přípojka...

Tak bych postupovala já, bez obav, a to jsem člověk, co se po zkušenostech radí s právníky o kdečem.
říjen 17, 2013 13:49
... : bb2
někdy věci mívají jednoduchá řešení, jenže my jsme všichni tak vystrašení z toho, co se děje kolem, že si komplikujeme i tak jednoduchou věc

je snad nějaká smlouva o kamenech, o jejich ceně, o tom, že si je někdy někdo odveze? jestli ano, pak ať tu smlouvu dodrží
jestli ne - kameny jsou součástí zařízení zahrady

jo, a striktně bych se držela výrazu "kameny", žádné kamenné desky, náhrobní desky, materiál apod.
nejste, Michale, kameníci ani soudní znalci, nemůžete vědět, co to přesně je a jakou to má hodnotu

Jste jen ochotni to někomu dát, protože pro ty kameny nemáte využití. Tečka smilies/smiley.gif
říjen 17, 2013 13:53
a nebo : bb2
je svaz zahrádkařů vlastníkem i zařízení zahrady, i to je možné, ale to se zase vracíme ke smlouvě - tam bude přesně uvedeno, co na pozemku je a nový nájemce že to smí užívat, jak o to pečovat atd.

pokud tam bude něco o uložených kamenech bývalého nájemce - řídit se smlouvou

pokud tam o kamenech nic nebude - kameny jsou majetkem Michala stejně jako tráva, úroda ze stromů apod. Že jsou ochotni je darovat nějakému známému bývalé nájemkyně, to je jejich dobrá vůle, ale nemusí čekat deset let na to, až si to zájemce rozmyslí.
říjen 17, 2013 14:08
A co : Milene
ty kameny odvézt bývalé majitelce? Něco jste si tam zapomněla. smilies/cheesy.gif smilies/cheesy.gif
říjen 17, 2013 14:20
bb2 : Michal
já to tušil, já to věděl, že se na tě můžu spolehnout a poradíš.
někdy věci mívají jednoduchá řešení, jenže my jsme všichni tak vystrašení z toho, co se děje kolem, že si komplikujeme i tak jednoduchou věc

Já nevěděl jaký je český termín, už nemáte zájem, v Americe to právě byla opuštěná věc.
Smlouvu máme se svazem zahrádkářů, kde je napsán přívod vody, elektriky a plot. Dál jen poukaz o tom, že když zahrádku opustíme, musíme odstranit stavby atd, pokud se nedohodneme s tím kdo ji bude mít po nás pronajatu. Nikde není napsáno, co tam je a bylo, ani chata, ani kameny, ani sud na dešťovou vodu, prostě nic. Nic o tom, že kameny patří třetí osobě a že si je smí odvézt a do kdy. Takže je to jak píšeš,
pokud tam o kamenech nic nebude - kameny jsou majetkem Michala stejně jako tráva, úroda ze stromů apod. Že jsou ochotni je darovat nějakému známému bývalé nájemkyně, to je jejich dobrá vůle, ale nemusí čekat deset let na to, až si to zájemce rozmyslí.

Milene smilies/cheesy.gif smilies/cheesy.gif dobrý vtip.
říjen 17, 2013 15:31
souhlasím s bb udělala bych to stejně. : Inka kuk
Milene, tuhle jsem viděla na francouzské televizi nějaký dokument, jak nájmce se snažil dlouho vystěhovat nějakou rodinu co neplatila a žila v nájmu v jeho domě po krk v odpadcích ... když se to zadařilo a konečně se odstěhovali, tak mu tam nechali tak nehorázný bordel v metrových výškách typu rakve, biče, olejovky ... od nájemce přišli nějací dělníci v kombinézách a gumových rukavicích a naložili vrchovatý kontejner ... dojeli do nového bydliště té rodiny (nastěhovali se do domku u slinice, vchodvé dveře rovnou na silnici) zazvonili tam a řekli jim, že si v minulém bydlišti ještě něco zapomněli a ten kontejner jim vysypali na tu silnici před dveře a odjeli ...
říjen 20, 2013 09:14

Powered by Azrul's Jom Comment
busy