PERNÍČKY, PERNÍČKY...
Středa, 11 prosinec 2013

První dekáda měsíce prosince je za námi, začíná ta druhá, plná obrovských příprav. A tak není divu, že mi  začal v hlavě blikat majáček, že bych měla fofrem upéct perníčky, aby se do Vánoc stačily rozležet, jak mi radívala babička.

 

 

 

 

 

 

     Zcela zbytečně, stejně se nikdy nestačily pořádně rozležet, protože byly dříve snědeny. Zhruba třetina byla zkonzumována veřejně právě při pečení, a to při sbírání upečených perníčků z plechu do krabice, druhá třetina tajně během doby, kdy byly pečlivě uschovány na dětem neznámém místě a asi je snědli mimozemšťani nebo vetřelci ze skříně s povlečením, kam jsem je důmyslně zahrabala do prostěradel, protože ani jedno dítko je prý ani nestačilo najít, natož ochutnat.

 

     No a poslední třetinu jsem vždy horko těžko bránila při zdobení, kdy mi byly odebírány pacinkami nic si nezavdávajícími s chapadly chobotnic, a to jak co do délky, tak i co do počtu. No a co odolalo chapadélkům mých dvou dětí, to stačil sežrat pes ve chvíli, kdy pokreslené bílkovou polevou schnuly v kuchyni.

 

     Tradičně již po hezkých pár let peču vždy ještě  týden před Štědrým dnem další várku perníčků a zdobení probíhá narychlo bílou a hnědou čokoládovou polevou z pytlíku, co se jen nahřeje v mikrovlnce. Rozležet se zase nestačí, jelikož nestačí ani ztvrdnout, a úspěch mají vždy velký, převelký.

 

 

 

 

 

Takže milé pečící kudlanky a případní pomocníčci - kudlánci,

jak jste na tom s perníčky vy?

 

 

Máte svůj oblíbený,

léty vyzkoušený recept -

 

nebo jste zatím na vážkách,

jestli perníčky vůbec péct

 

či raději počkat na ty babiččiny?

 

 

 

 

    

     Pro ty, co chtějí mít perníčky vlastnoručně upečené a nazdobené, jsou tady dva moje recepty. Jeden od babičky a druhý od mé nejlepší kamarádky. Ty jsme pekli vždy na Mikuláše ve školce a děti si je pak samy zdobily. A protože si je nechci nechat pro sebe, tak tady jsou. Jsou výborné a doporučuji dělat rovnou z dvojité dávky, jsou hned pryč. A když budete váhat, který recept použít, zkuste to jako já a dejte je oba dva dohromady.

 

     Tak docílíte dvojité dávky a zároveň vyzkoušíte oba recepty najednou!

 

Babiččiny perníčky

 

40 dkg hladké mouky

15 dkg moučkového cukru

5 dkg másla

2 celá vejce

3 polévkové lžíce medu

prášek do perníku

 

Těsto nechat nejméně 2 hodiny v chladnu odpočinout,

potom rozválíme, vykrájíme

a pečeme na vymazaném plechu nebo pečícím papíru.

 

 

Perníčky od Hely ze školky

 

40 dkg hladké mouky

14 dkg cukru

7 dkg másla

2 lžíce medu

1 lžička sody

perníkové koření

2 vejce

 

Postup stejný jako u předchozích perníčků. 

 

 

Dobrou chuť všem přeje

Vodoměrka

 

 

 

 

(psáno před celými šesti léty...

a nechávám i ty půvabné komentáře.)

 

 

 

 

Komentáře
Jo, ja a pernicky... : Ceskymo
asi dvakrat jsem se je pokousela vyrobit, poprve skoncily v popelnici, byly tak tvrdy, ze ani moji pubertaci nebyli schopny je uzvejkat. Pak preslo hodne let a ja se rozhodla, ze ale TENTOKRAT budou jedly!
Samozrejme hnedla po vanocich jsem je hodila slepicim, ale ani ty nebyly schopny je zdolat... pejsek jich sice par pozrel, ale jenom protoze slepicim zavidel, jinak by do nich taky ani nedloub.
A tak uz ted vim, ze ja a pernicky, to proste nejak nejde dohromady. smilies/wink.gif
listopad 22, 2007 06:24
jo, pernicky jsou moje vanocni uchylka : mura
nerada je pecu, nerada je jim, ale rada je zdobim
kazdej rok mam predsevzeti, ze jen z jednodychy varky. jsem zvedava, jestli budu letos disciplinovana a dodrzim to smilies/grin.gif
s tvrdosti nemam problem, mame doma tak vlhko, ze druhy den po upeceni je muzu zdimat a behem vanoc padaji samy ze stromecku - jak jsou mekke, prorizne je snurka, co na ni visi.
nastesti domaci kobylky je na rozdil ode me jedi, takze nazmar neprijdou



listopad 22, 2007 08:06
Já a perníčky... : Myška
Letos poprvé po dvaceti letech nebudu péct perníčky na stromek. Už loni je moje ratolesti nejedly, naštěstí to zachránil pes, který ví, jak mi udělat radost smilies/wink.gif. Krom toho mu chutnají.
Na perníčky mám víc receptů, ale ty Tvoje, Vodoměrko, si vytisknu a v nestřeženém okamžiku vyzkouším. Perníky ráda peču, ráda i zdobím, ale protože jsem výtvarné nemehlo, výsledek neodpovídá vynaložené námaze a času. Jo, nemůžu mít všechno...
listopad 22, 2007 08:24
no, kdyz ctu ty vodomerciny recepty : mura
a sleduju ty ceny masla, uvazuju o zmene receptu smilies/grin.gif
ten muj totiz zacina takhle: 1/4 kila masla, 1/4 kila medu a 1/4 kila cukru se svari...
a ted to vynasobte dvema...
listopad 22, 2007 08:32
A holky, jaký je recept na to zdobení? : Ája
Rozhodla jsem se totiž, že ač dítě mám bezlepkové, perníčky na stromek si letos upečeme už jen pro to pečení samotné. Ale nikdy jsem to dosud nedělala - takže recepty vřele vítám. Ale - jak se to dělá s tou polevou? Prosím co nejblbovzdornější návod, u nás se perníčky nepekly a já to vůbec neznám...
listopad 22, 2007 09:13
A ještě :-)) : Ája
na kolik se tak asi dává trouba? A jak dlouho se pečou? :-) A to těsto se vyvaluje na jakou asi tloušťku? :-))
listopad 22, 2007 09:15
Ájo, : Myška
perníčky peču na cca 200 stupňů - elektrika - horkovzduch. Ale musíš si to vyzkoušet. Já jsem vždycky dělala bílkovou polevu - 1 bílek utřít s moučkovým cukrem. Cukr se musí dvakrát přesít, aby se potom neucpávala ta zdobicí hubička. A množství cukru - od oka, tak aby byla poleva dostatečně hustá a po nazdobení se na perníku neroztékala. Je to potřeba vyzkoušet, nedá se napsat jednoznačně množství, protože vajíčko, tedy bílek, nemáš vždy stejně velký. Do polevy se může přidat i solamyl, cca 1 lžička. Ale recepty jsou různé, a třeba některá z přítomných dam Ti poradí líp.
listopad 22, 2007 09:28
Bílková poleva je jednoduchá : Vodoměrka
stačí 1 bílek, asi 15 dkg moučkového cukru, prosátého, aby případné hrudky neucpaly dírku ve zdobícím sáčku a pár kapek citronové šťávy ušlehat na hustou hmotu... ten cukr je tak asi průměrné množství, protože z většího vajíčka je větší bílek, takže když je to moc řídké, tak tam dosypávám... a pak to dám do mikrotenového sáčku, ustřihnu malilinkatý rožeček, aby tam nebyla větší dírka než hlavička od kovového špendlíku a už jen vesele zdobím... chce to trochu cviku, než se člověku přestane třepat ruka a pak už to jde samo smilies/smiley.gif
listopad 22, 2007 09:36
Můůůro, ty perníčky fakt děláš, : d@niela
nebo to je robené nějak faxem?
Ty jsou neskutečně krásný... jé..
:-)))

listopad 22, 2007 09:43
Teda, : Míša šíša
já byla letos rozhodnutá, že perníčky péct nebudu, ale vy jste mě tak naladily, že na ně asi večer zadělám. smilies/smiley.gif
Na to změknutí perníčků existuje výtečná rada. Do krabice s perníky se uloží rozkrojené jablko, ze kterého pečivo do sebe nabere vlhkost. Nejpozději do čtrnácti dnů jsou měkké jedna báseň.
Ze zdobení perníků jsem vždycky byla na nervy. Mohla jsem přesávat jak chtěla, stejně se otvor na zdobení pořád ucpával. Pak mi manžel poradil, že když se mi zdobící otvor ucpe, mám do něj zprudka fouknout a tím se uvolní. Asi to není zrovna dvakrát hygienické, ale funguje to spolehlivě.

Ájo, ty recepty na bílkovou polevu už máš, ale protože jsi chtěla návod "pro blbý", tak ti ještě něco poradím. Polevu musíš pracně ručně míchat vařečkou, a to aspoň čtvrt hodiny, aby byla lesklá a pěkně vláčná (je to vopruz). Určitě si to nesnaž zlehčit elektrickým šlehačem, protože taková poleva by ti pak neztuhla. A mističku s polevou, ze které si odebíráš do zdobítka, si něčím překryj (třeba kastrůlkem), protože jinak na vzduchu tuhne a tvořily by se ti v ní krystalky, které pak způsobují to ucpávání. Těsto na perníky můžeš vyválet libovolně silné, řekla bych ale, čím vyšší, tím lepší. No minimálně 0,5 cm. Peče se to různě dlouho, podle toho, jak máš jednotlivé kousky veliké. Musíš to vyzkoušet, těžko od stolu poradit. Teplotu trouby nastav vysokou - asi jako na ostatní vánoční cukroví. Jestli máš horkovzdušnou troubu, pečou se v ní nejlíp. Jo, a pokud nepoužíváš pečící papír, tak musíš plech vymazat tukem!
listopad 22, 2007 10:04
mura : bb
ten tvůj recept mě zaujal, napiš ho celý, prosím tě.
Mám totiž taky jen takové chudší, jak psala Míša, musí se nechat dlouho odležet na balkoně, aby zvláčněly.
listopad 22, 2007 12:00
... : bb
máš je krásně nazdobené, o to se teda pokoušet nebudu, my zdobíme s dcerkou a výsledek je opravdu velmi, velmi amatérský smilies/smiley.gif)
listopad 22, 2007 12:01
... : mura
bb: recept vyhledam a napisu, z hlavy ho nevim presne
danielo: to vis, ze fakt delam :-)
miso siso: ja sleham polevu normalne elektrickym slehacem a tuhne krasne
listopad 22, 2007 12:13
jeste vychytavka : mura
sacek na zdobeni je treba mit s rovnym okrajem (bez takovyho toho zalisovanyho prouzku dole)- tedy lepe klasicky igelitak nez mikroten a uplne nejlepsi jsou ty zipovaci. pilne chodim nakupovat k rouskovi (zname zelezarstvi v nuslich) - tam maji naprosto idealni sacky na sroubky, ke zdobeni perniku jako stvorene
listopad 22, 2007 12:18
polevu : bb
taky šlehám šlehačem, jsem pohodlná a co můžu, to si usnadním

mura , budu ráda

Míša šíša - jablko jsem vyzkoušela, a nefungovalo, ani v krabici na balkoně smilies/sad.gif jediné co funguje je napéct dostatečně dlouho dopředu, aby perníky měly čas na proležení, a to na balkoně, kde není tak sucho jako v bytě.
A nebo je dát do chalupy, kde je vlhko.
Na balkoně pot
listopad 22, 2007 12:28
uf : bb
Na balkoně potřebují měsíc, aby byly takové rozplývací jak má mura po 2 dnech v baráku.
listopad 22, 2007 12:30
pytlik :) : Kamila
pokud máte jen igeliťák se zalisovaným proužkem, jak píše můra, obraťte ho naruby smilies/smiley.gif vyzkoušeno!
listopad 22, 2007 12:42
Tak to jste mě překvapily : Míša šíša
Já jsem to jen jednou zkusila tím šlehačem a poleva mi neztuhla. Pak mi to i říkala jedna paní, která se perníčky živí, že se to musí třít vařečkou. Tak to jsem z toho teda jelen. smilies/cool.gif Jinak používám speciální sáčky na zdobení - mají i různě veliké otvory. Koupila jsem je kdysi na nějakém vánočním trhu.
listopad 22, 2007 13:48
Já taky dělám polevu : Vodoměrka
šlehačem a ztuhla mi vždycky... když neztuhne, je tam málo cukru...
listopad 22, 2007 14:27
A já vždycky : Myška
poctivě ručně třu. Ani by se mi šlehač nechtělo vytahovat...
listopad 22, 2007 14:33
ja normalne zdobim linecke : Polarka
ale ted jdu na ty pernicky a la Vodomerka. Jednou jsem to zkousela, ale byly tvrdy a vekem tvrdly jeste vic......
No zkusim aspon jednu davku a uvidime. Jinak jsem zacala s vanocnim pecenim uz minuly tyden. Ne ze bychom ho tolik jedli, ale Kanadani jsou z nej uplne vedle takze na kazde vanoce delam talire pro pulku Dawsonu.Musim se pochlubit, ze dokonce jednou byl muj talir i v novinach!
listopad 22, 2007 15:03
Takové cukroví, jako u nás, : Myška
se prý jinde ve světě nedělá. Tak se Polárko, nedivím, že na Yukonu jsou z něj paf.
listopad 22, 2007 15:09
nebojite se pouzivat syrovy bilek? : mila1
ja trochu ano, tak mi to vyvratte smilies/smiley.gif
listopad 22, 2007 15:12
Já používám syrový nejen bílek, ale i žloutek, : Myška
a vůbec nikdy nám nic nebylo. Nebojím se bílkového sněhu, běžně dělám nepečené cukroví se syrovým bílkem nebo žloutkem, děcka si dělají vejce naměkko s tekutým žloutkem, a nic. Asi se to nebezpečí salmonely přehání, nebo jsme měli štěstí. Používám vejce jak ze supermarketu, tak domácí. Klidně si zajdeme na tatarský biftek...
listopad 22, 2007 15:17
perníková chaloupka : Lidka
Perníčky peču každý rok a k tomu ještě perníkouvou chaloupku. Dřív, když byli kluci malí, jsem jim pekla každému jednu, teď už se naštěstí o komín nehádají smilies/smiley.gif
Letos jsme se stěhovali a teď bydlíme dohromady s rodiči v baráčku. A jak dřív žadonili jen kluci, ať je nechám aspoň přivonět, tak teď se k nim přidala i moje mamka - v sobotu jsem už začala a upekla základ na chaloupku. Teď v sobotu se chystám zdobit. Jestli bude ke koukání, určitě se pochlubím fotkou. Jestli mi to dřív nesní smilies/sad.gif
listopad 22, 2007 15:19
A proč ne? : Vodoměrka
Salmonely přece bývají ve žloutku...
A tatarák si taky dávám a jak mi chutná... i s tím žloutkem a syrovým masem smilies/cool.gif
listopad 22, 2007 15:19
no ja zase nasla informaci, ze salmonela neni ve zloutcich, ale vzdy jen v bilku... : mila1
takze co s tim..?
listopad 22, 2007 15:44
mrknete sem... : mila1
listopad 22, 2007 15:57
mila1 : mura
nebojime smilies/grin.gif
listopad 22, 2007 17:39
mila1 : Vodoměrka.
Nebojíme... i když už to víme... smilies/wink.gif
listopad 22, 2007 19:13
... : Bara
Taky jsem zila v predsvedceni ze salmonela je ve zloutku, ale bylo mi to uz pred casem vyvraceno, ze salmonela se nachazi v bilku a ve skorapce. Jsem asi posera, ale jidla a peceni kam se dava syrovy zloutek nebo bilek a tepelne se neopracovava proste nedelam. Nasla jsem si i recept na tiramisu bez vajicek.

V Holandsku se taky nepece, ale protoze ja nejsem Holandanka, tak jsem uz dneska koupila pet kostek masla, kokos, nejake orechy a zacinam mit nutkani. Ovsem udelam jen asi ctyri druhy.
listopad 22, 2007 19:26
recept pro bb : mura
1/4 kg medu,
1/4 kg cukru,
1/4 kg masla se svari.
necha se vychladnout, a pak se zamicha 1/2 kg hladke mouky, 2 vejce, prasek do perniku, 1/2 prasku do peciva, 50 g kakaa
a roztlucene koreni: hrebicek, skorice, badyan, koriandr, nove koreni, anyz (jsouc lina roztloukat koreni koupila jsem hotovou smesku a bylo to taky ok).

muze se nechat nekolik dni odpocivat v chladu. (v mem pripade je to velmi zradne doporuceni, nechavam zpravidla odpocivat do 20. prosince, dyl uz to fakt nejde smilies/smiley.gif)

pak se prida jeste asi 1/4 kg mouky a znovu propracuje (davam trosku min, neb tolik uz nejsem schopna zapracovat zvlast, kdyz delam dvojnasobnou varku).
vyvali se placka cca 1/2 cm silna. pece se na vymazanem plechu (ja nevymazavam) ve stredne vyhrate troube.


upecene se zdobi bilkovou polevou: 1 bilek a 150 g mouckoveho cukru se tre s 1 lzici citronove stavy do husta (ja netru, ja sleham)


listopad 22, 2007 20:30
Já si říkala, : deli
listopad 22, 2007 21:42
A jo, : Pavla
ony to vloni ale nebyly jen ty perníčky - takže až budete mít chvilku, mrkněte do fóra a když zase něco nafotíte, tak moc ráda vaše dílka přidám. smilies/wink.gif

http://fora.kudlanka.cz/viewforum.php?f=38
listopad 22, 2007 22:14
mura děkuju : bb
Zní to dobře, hodně medu a másla, jako cukroví, a kakao k tomu. Vyzkouším. Peču podle místního receptu, co koluje vsí a peče se z něj v rodinách i kolektivně na včelařský a maškarní bál. Jsou takové pevnější, dobře se zdobí (filigrány přenechávám jiným, zato ve vločkách jsem nepřekonatelná:-)), je to milá tradice a hezká zábava, ale že by mi kdovíjak chutnaly - prostě perníky, no. Tvůj recept je lákavější. I když moji potomci nemají v tradicích moc rádi změny, a perníčky jsou jediné cukroví, kterého sní víc, jinak skoro nic. Tak asi udělám pro jistotu po jedné várce z obou perníkových receptů.
listopad 22, 2007 23:13
Tak máte co prohlížet : Pavla
a já motivaci. Teď o víkendu se s dcerou chystám po2 v životě na perníčky. První pokus byla katastrofa (ale snědla se), teď to asi dopadne hodně podobně, takže fotky snad ani nečekejte. Ale ty svoje rozhodně posílejte ať je můžeme přidat do http://fora.kudlanka.cz/viewforum.php?f=38 pro inspiraci ostatním. smilies/smiley.gif

P.S. Chaloupku jsem kdysi zkoušela taky, takovou barabiznu na spadnutí by jeden pohledal...
listopad 22, 2007 23:43
bb : mura
to kakao je tam kvuli barve - jsou pak tmavsi a ta bila poleva na nich vic vynikne.
ja nevim, jestli jsou dobry, jak rikam, ja to nejim (zadny perniky), ale nasim kobylkam chutnaji

jezismarja, zacinam bejt dost nalomena, ze bych letos prece jen udelala zase ten pernikovej adventni svicen? ale co moje predsevzeti o 1 varce testa?????
listopad 23, 2007 08:44
Jo, kakao se dává kvůli barvě : Míša šíša
Moje babička kakao nahrazovala rozehřátou čokoládou, že prý je kakao nahořklé. Já v tom chuťově žádný velký rozdíl nevidím, ale je fakt, že ona ty perníčky měla krásně sytě hnědé. Taky se perníčky mohou před pečením nebo i po upečení potírat bílkem - povrch je pak lesklý.
listopad 23, 2007 09:02
pernicky : Mirinda
Pernicky jsou nadherne nazdobene,gratuluji k tak sikovnym rukam,ja mam kazdorocne problem s polevou na pernicky a tak jsem zacala pouzivat snih,ktery sleham nad parou, zdobim tak i chaloupky.Mirinda. smilies/kiss.gif
listopad 24, 2007 20:01
Že já jsem sem chodila : Eva
už i tak každý rok řeším, že budu péci "úplně minimálně" a výsledek bývá právě opačný. Ono také se 3 velmi vzrostlými chlapi nemám moc na výběr smilies/cheesy.gif
Stěží nám něco zbývá na skutečné svátky. Jediné, co již jsem nepekla od perníkových chaloupek asi 10 let, byly perníčky.. a výsledek Vašich příspěvků: mám od rána zaděláno na 3 várky perníčků smilies/angry.gif
Ale děkuji Vám přesto smilies/cheesy.gif
listopad 25, 2007 09:22
3 varky? no, potes te panbuh : mura
jen ten muj recept obnasi vic nez 1,5 kg surovin smilies/grin.gif
listopad 25, 2007 11:49
recept na perníčky od mury : Perda
je vynikající!!! Teda je to dřina, ale výsledek stojí za to. Před upečením jsem je ještě potřela bílkem. Jsou krásné, voní a mizí závratnou rychlostí. Asi je ani nestihnu nazdobit.
Konečně pořádný recept na perníčky, díky moc muro.
listopad 26, 2007 09:36
recept od Vodoměrky: : Eva
je vynikající (oba), perníky parádně drží tvar, žádné rozplizlé a i skvěle chutnají smilies/smiley.gifDíky!
Jen jsem to krapet přehnala s množstvím na zdobení, ale vypadá to též, že než se k tomu dostanu, polovina zmizí smilies/smiley.gifA máme to navíc perfektně doma "spravedlivě rozdělené": chlapy to, s prominutím, sežerou, a já to přiberu, to koukáte smilies/smiley.gifSi to "umím" zařídit.
listopad 26, 2007 17:21
... : vladka
ahoj Pavli, recepty super, pernicky miluju zkusim neco podobneho vyrobit. pa smilies/cheesy.gif
prosinec 06, 2007 11:24
nej recept : fialka
uz jsem vyzkousela hodne receptu, ale tenhle je zatim nejlepsi, pernicky vubec neztvrdnou:
(teda na to ani nemaj cas).

600g mouky (ja experimentuju s ruznymi, ted napr. celozrna spalda a 100-150g celozrna zitna),
200g cukr (trtinovy)
6lzic medu
2-3 caj. lz sody
100g masla
2 vejce
4 lzicky koreni

med cukr maslo rozehreme ve vetsim hrnci az se cukr rozpusti
pridame vejce a koreni a pak prosatou mouku (aby se provdusnila) a sodu.
testo nechame prolezet.

červenec 08, 2009 21:05
Perníky jsou letos to jediné, co mám zatím napečeno. : Myška
Nestíhám. Honička v práci, honička v domě (jsem předsedkyně SVJ a máme v domě dost závažný problém, nechci se rozepisovat)), lítání po doktorech. Večer jsem polomrtvá a nemám už na nic šťávu. Aspoň že mám dárky nakoupené.
prosinec 12, 2013 07:15
už máme... : Katka *
perníčky napečené z kila mouky atd... dnes nebo zítra budeme zdobit! jenom ta poleva mi nejde tak krásně jako na obrázku... nevím co dělám špatně...

prosinec 12, 2013 11:13
... : oli
Taky jsem loni zkousela pernicky, byly vynikajici, jen moje zapesti trpelo po tom nekolikahodinovem zdobeni.
pokud pouzivate facebook, mrknete na tuhle umelkyni , vubec nechapu, jak to dokaze ....https://www.facebook.com/pernickyodLucky?fref=ts . v jeji fotogalerii jsou primo umelecka dila.
prosinec 12, 2013 12:24

Powered by Azrul's Jom Comment
busy