SOFFRITTO - ZNÁTE TO?
Úterý, 05 leden 2010

Zcela nedávno jsem narazil na jeden zajímavý recept: jedna ze základních součástí italské kuchyně, soffritto, se, jak jsem se k mému překvapení dozvěděl z wikipedie, používá snad na celém světě, jen v české kuchyni ne. V Itálii je to první krok při vaření rizota, omáček na špagety a ragú, polévek a vlastně skoro všude, kam patří zelenina. Tady v Americku je k dostání v obchodech s orientálním zbožím, to znamená čínského, vietnamského i indického, a i v obchodech se zbožím mexickým.

 

 

 

 

 

 

     Bohužel, italské a řecké obchody tu nemáme, Jižní Ameriku také ne. Ale znají to i tam a používají.

 

     Přesné ingredience se liší podle země, kraje, ale základ je, jak jsem vypátrall stejný. Základní jihoitalský recept je z olivového oleje, cibule, česneku. V severní Itálii je to hlavně cibule, řapíkatý celer a karotka, tomu všemu říkají také trinity, podle Boží trojice. Na Kubě je základní ingredience cibule, česnek, rajčata a papriky pálivé zcela podle vás. 

 

     Následující recept je verze používaná na Kubě.

 

 

 

 

Soffritto

 

.2 lžíce olivového oleje,
3 hrnky pokrájené cibule,
3 hrnky různobarevných paprik,
1 jalapeňo paprička (nebo ne),
5 stroužků česneku,
1/2 hrnku zeleného koriandru (skvěle nahradí petrželka),
1 lžíce rajského protlaku,
sůl a pepř,
šťáva z 1 limetky.

 

Vše vražte do mixeru a učiniňte z toho pastu. Protože je toho hodně, a protože použití je opravdu všestranné, uděláme to, co dělají jiní, udělejte v tvořiči ledu kostičky, dejte zmrznout a v mrazáku v pytlíku skladujte. Ale ten mrazák není zas tak kriticky nutný, v obchodech s orientálními potravinami to vídám v kelímcích v normální lednici.

 

 

 

 

 

Tak, a teď jeden recept na ukázku,

tenhle je z Kuby, z dob zavilého imperialismu,

kdy tam ještě měli masa dost,

ale halt zas neměli Castrův socialismus.

 

 

Ropa Vieja  (staré šaty)

 

  

.

Suroviny:

 

1-1,25 kg hovězí roštěné, sušená cibule v prášku, řepkový olej, 1/2 hrnku soffritto, 0,5 l rajské šťávy z plechovky, 2 bobkové listy, 4 řapíky celeru i s listy drobně pokrájené, 3 mrkve drobně pokrájené , 1 hrnek čerstvého či mraženého hrášku, 3 lžíce hrubě posekaných oliv, 1/4 lžičky římského kmínu.

 

A teď co s tím:

 

Řízky z hovězího naklepte asi na 1 cm tloušťku, osolte, opepřete a ocibulte z obou stran, a pak opečte na pánvi do hněda, asi 10 minut. Vmíchejte Sofrito, sůl, rajskou šťávu, a bobkový list, olivy, římský kmín, sůl. Přiklopte a pečte v troubě 175°C pod poklicí do měkka, asi 2 1/2 hodiny.


Potom nechte vychladnout, aby to nepálilo a rukama či dvěma vidličkami rozcupujte na drobno. 
Uveďte znovu do varu, přidejte mrkev a celer, poduste do měkka, přidejte hrášek a prohřejte.
Podávejte ve věnečku rýže, nejlépe druhý den.

 

 

 

(P.S. Daniela má v šuplíku ještě recept, tentokráte na Hovězí pečeni po italsku, no a tam se Soffritto také náramně hodí.)

 

A jako vždycky vám přeju dobrou chuť,

Michal

 

Další spousty receptů najdete v mé Grilovací kuchařce.

Případné dotazy nebo nadávky adresujte drobek zavináč eml.cc

 

 

 

 

Komentáře
něco podobnýho dělala naše maminka : alena puntíkovaná
ale nedávala to do mrazáku, ale zavařovala to do sklenic. Taky jsme do dávali do všeho a bylo to vynikající.Byla v tém klasika, tedy, mrkev celer, petržel, plus další zelenina, nastrouhalo se to nadrobno, osmahlo se to na másle - ale ne moc - jen aby se máslo rozpustilo a zelenina se tím balila, nacpalo do sklenic, zavíčkovalo a opět klasika. Krom dortů se to dávalo do všeho a nemělo to chybu. Ale máma jemrtvá, recept nemám, takže přesně kolik čeho vám neřeknu, ale papričky jalapeňo v tom stopro nebyly.
leden 06, 2010 09:56
Michale : mia
zarazil mne tam řepkový olej, ten my vůbec nepoužíváme, neb nám jak to říct - nevoní. Ty s ním máš dobrou zkušenost? U nás na všechno slunečnicový.
leden 06, 2010 10:06
Mio, : Míša šíša
řepkový olej normálně používám a nikdo u nás doma s tím žádné problémy nemá. Jak to myslíš - nevoní? To jako že vám smrdí anebo nechutná?
Jinak jsem se dočetla, že řepkový olej dosahuje stejných kvalit pro náš organismus prospěšných jako olej olivový. Zajímavé je, že u nás pěstovaná řepka olejka se vyváží do ciziny a k nám se naopak dováží již hotový olej z Řecka. Tomu říkám slušnej blázinec!
leden 06, 2010 10:22
no takový ten stolní olej : alena puntíkovaná
co se normálně používá, řepkový je.
leden 06, 2010 10:25
míšo : mia
jo nám smrděl. Nejsme žádná gurmáni, vaříme jen obyčejná, běžná jídla, ale kupuju slunečnicový gold. Tyhle specialitky co tu Michal dává vaří moc rád náš mladej /dcery přítel/ tak mu to chci dát k úvaze.
leden 06, 2010 10:36
Italské obchody : AntiVra
Jeden má Eman v Charlese de Gaulla (prodává skvělou čerstvou focacciu) a druhý Ricardo Locque v Mánesové. Mj. hned naproti Emana je i řecký shopík. smilies/kiss.gif
leden 06, 2010 11:00
kde je : alena puntíkovaná
ulice charlese de gaulla?
leden 06, 2010 11:15
Aleno, : Míša šíša
takový ten stolní olej, co se "normálně" používá, nemusí být zaručeně jen řepkový. Ale je fakt, že těžko můžu vědět, jaký normální olej ty používáš. Třeba Mogul?
Přečti si složení na etiketě - buď je jednodruhový, tj. většinou slunečnicový nebo sójový (a - ano, může být i řepkový), nebo vícedruhový, tedy složený např. ze slunečnicového a sójového oleje. Stoprocentní řepkový olej české výroby - nevím, nevím, ale asi neznám, budu ráda za informaci.

leden 06, 2010 11:29
Michale, : Aloda
uz jsem zkopirovala do sve kucharky a delam podobna dochucovadla - Džinža je spis jako kečup a Adžika je neco mezi tim tvym a kecupem - tohle se mi jevi jako mnohem pestrejsi , zkusim a dam vedet:-))
leden 06, 2010 12:50
Mio, : Bara
pokud koupis repkovy olej od nejake nezname firmy a laciny, je do nej primichan na 100% sojovy a ten kdyz zahrejes, tak smrdi po rybine. Fuj, take to nemam rada. Uz se mi to stalo a tak radeji koupim drazsi napr. rakousky, nebo nemecky a je OK. To je moje zkusenost. I kdyz na druhe strane je sojovy tez zdravy, ale ten tedy pouzivat radeji zastudena.
A jak uz se zminila Misa sisa je repkovy stejne kvality jako olivovy. Nekde jsem cetla, ze to priroda zaridila tak, ze jiznim zemim nadelila olivy a nam smerem nahoru zase repku olejku, no, neco na tom bude !!!
leden 06, 2010 13:41
Nojo olej, : Michal
když jsme ještě žili doma, byl v krámě jen a jen smrdutý řepkový olej. Ale s příměsí sojového oleje, jak teď vím, a smrděl rybinou. Protože když jsem později pracoval v nejmenované továrně na jídlo, dostávali tam řepkový olej v sudech, které vyčerpali. V každém sudu zbyl aspoň litr oleje, který jsme my, zruční zaměstnanci slévali do velkých lahví od okurek a nosili domů. Byl to ten nejkvalitnější řepkový olej, čistý a bez příměsí, jaký kupujem tady v Americku. Je stejně zdravý jako olivový, proti cholesterolu, a snese vyšší teplotu než olivový, na kterém se nemá smažit. Ten je do studené kuchyně, nebo nejvýš k ohřátí, ne vysokou smažící teplotu.
Slunečnicový jsme si tenkrát vozili z Bulharska na saláty. Dnes vím, že je to sajrajt zdraví neprospěšný, právě tak jako olej z buráků a olej sojový. Tady se ještě prodává olej zeleninový, co to je prostě nevím, jméno je vegetable oil, tak jen překládám. Má to být směs olejů, je to levnější než řepkový (canola), ale moc mu nevěříme.
Aleno Puntíkovaná, takhle jak to je to pochází z Karibiku, v Italské verzi je to trochu jiné, jak píšu, cibule, řapíkatý celer a karotka. Každá ta země má jinou kuchyni a tím pádem i jiné přísady. Tvá maminka byla vzdělaná žena ze staré kuchyňské školy, dělala si do zásoby zeleninu když zrovna byla. Zavařovala to, protože tak se to dělalo když ještě nebyly ledničky. Dneska to ani nemrazím, prostě mám skleničku v ledničce a když dojde, ufoodprocesoruju si další.
Mimochodem, mám v dole v lednici už od léta navařené lečo s klobásou, které jsem nesteriloval, jen horké nalil do sklenic. Nic mu není, když mám na něj chuť, prostě vyndám a ohřeju. Tady si ho totiž koupit nemůžu. Zato tu koupím krásný a voňavý řepkový olej. smilies/wink.gif

leden 06, 2010 16:04
... : mia
je to tak jak říkáte, smrděl nám rybinou při smažení. Když se to stalo jednou, tak si člověk řekne, asi jsem chytil špatnou výrobní várku. Když se nám to stalo povícekrát, začala jsem kupovat slunečnicový.
leden 06, 2010 16:09
Michale : puntíkovaná tečka
můj muž zavařuje lečo bez klobásy - tu pak mlžeš - stejně jako vajíčka - ve finále přidat...a tuto směs tedy lečo bez klobásy, ať už sterilovanéé, nebo i mražené, používám při pečení kuřete. Ten rec ept jsem dalamamince místního krámského, což je největší "zzpravodaj na okrese Praha-západ, takže recept se rozšříl už po obci Štěchovice a okolí. Tedy, naporcuješ kuře, nebo křidýlka, nebo nožičky - kuřecí, ne svoje - as na to naleješ 1 sklenici leča bez klobásy, nebo nasypeš pytlík mraženého téhož s trochou oleje, trochu přisolíš, dle chutí a pečeš až je kuře měkké a křupavé a ze zeleniny se ti udělá takovej jako nahnědlej sosík. Je to vynikající a není s tím žádná prádced - akorát to musíš tu a tam podlít vodou. je to lahůdka
leden 06, 2010 17:03
puntíkovaná tečko, : Michal
my máme doma leča dvě, jedno bez klobásy v mrazáku, právě na takováhle vaření, vlastně pečení, my to rádi. Taky je moc dobré rybí filé, osmahnuté přírodně, pak zalité lečem a dodělané jak píšeš.
No a druhé s klobásou, protože se to náádherně proleží a klobáska je navoněná tím lečem.
Vždyť jak bylo dobré socialistické lečo s moravskou klobásou za 4,50! smilies/cheesy.gif
leden 06, 2010 17:11
Alčo : mia
děláme něco podobného - porce kuřete obalit v mleté paprice, očesnekovat, malinko moučk. cukru dát péct s trochou oleje a v půlce pečení přidat papriky, rajčata anebo náš nejmilejší a nejžravější recept - porce kuřete, králíka osolit, očesnekovat a dát 10 min. opéct do trouby, pak podlít vodou a dusit, před dokončením přidat zálivku z 1 skleničky kráj. cibule, 1 skl. vody, 1 moravanky, 1 zeleninového leča, lžičk.worčestru, 1 celého kečupu,pak trochu červené ml. papriky a nechat přejít varem, navrch plátek másla.
leden 06, 2010 17:19
Michale : Mikin
nazory na repkovy olej jsou ruzne...... smilies/smiley.gif
http://urbanlegends.about.com/library/blcanola.htm
leden 06, 2010 17:51
Mikine : Michal
dobře, poučil jsem se. Rape seed, ze kterého se to dělá, je naše stará známá řepka olejka. Proč je to olej nově vyvinutý v Kanadě to nevím, měli se zajet podívat do Československa, tam na pultech byl, a nic jiného.
Z různých zdravovědných zdrojů vím, že slunečnicovy, burákový i sojový jsou nezdravé oleje.
Ale, v tom článku jsem se dozvěděl, že řepkový olej zabíjí hmyz a je jedovatý. Na další stránce jsem se dozvěděl, že samozřejmě, hmyz který dýchá povrchem těla zadusí jakýkoli olej.
Dál jsem se dozvěděl, že Evropa a Anglie zakázaly používání jako krmivo. To nemusely, nikdy se nepoužíval, jako krmivo se používaly a používají otruby, zbytky po lisování oleje.
Úplný vrchol je tvrzení, že se z řepky dělal hořčicový plyn (mustard gas) pro chemickou válku. Ten plyn se tak jemnoval, protože voněl po hořčici a má s řepkou společné asi jako saně s kolotočem.
Dál autorka toho článku píše, že jí stoupl cholesterol, po používání řepkového oleje. Pokud na něm dělala hamburgery, které se na jí doporučovaném olivovém oleji dělat nedají, tak tomu věřím.
Krom toho tam autorka tvrdí, že řepkový oolej se pooužívá jako průmyslové mazadlo. Inu, kdyby se používal, byl by v továrnách pěkný puch ze žluklého oleje. Já si s ním kdysi, z neznalosti, namazal řetěz kola. No a jako součást syntetických olejů, tak to už vůbec neví o čem mluví.
Píše tam, že zase používá maslo a olivový olej. Ano, tu kombinaci znám a používám. Máslo ovšem nesnáší, jak všichni víme vysokou teplotu a přepálí se. to známe všichni. Totéž se stane Olivovému oleji, který je nevhodný pro přípravu jídel kde se vyžaduje vysoká teplota oleje. Olivový olej je výborný všude tam, kde se vysoká teplota nevyžaduje, je přímo ideální do studené kuchyně.
Proto se v čínské kuchyni používá už snad tisíce let olej řepkový. Na smažení, když tedy zlikvidujeme řepkový olej, zbývá už jen staré dobré sádlo, které zas nepoužívá kuchyně čínská. O ztužených tucích ani nechci uvažovat, to jsou zas oleje s chemikáliemi, které z tekutiny udělají pevnou hmotu. Za Ameriku jmenuji sajrajt největší, Crisco.
Mohl bych pokračovat dál a dál, ale vydalo by to na samostatný článek. Stejně se tu rozdělíme na dva tábory, tak proč.
leden 06, 2010 19:31
To jsou poznatky, ktere me stvou. : Bara
Jeden den se dozvim, ze arasidovy olej je zdravy, druhy den to jiny clanek popre. Nedavno jsem koupila kokosovy olej (prodejna zdrave vyzivy) s tim, ze je zdravy, snasi vysoke teploty, cili vyborny na smazeni. Jeste mam doma letak se vsemi plus. A ted se mi doneslo k uchu, ze to neni pravda, ze je to neco jako sadlo. Tak kde je pravda....
leden 06, 2010 20:14
Báro, : Michal
pro každý z těch výrobků platí jedno jediné, pravdu má vždy ten kdo ten který výrobek prodává nebo vyrábí, všichni ostatní lžou.
Z toho plyne rada, jezme co máme rádi, protože stejně nevíme na co a hlavně kdy umřem.
Já věřím na přírodu, teda máslo a sádlo, olej používám tam, kam se sádlo nehodí, no a na věci jemné, třeba pod přírodně dělanou ryby přijde máslo s olivovým olejem. Nikouo nenutím, prostě takhle to dělám já, vlastně my.
leden 06, 2010 20:33
Michale : Mikin
ja to tam hodil jen pro zajimavost. V tom clanku jsou opravdu prisernosti ktere si navzajem protireci.
Jedine co je asi pravda (a cetl jsem to uz driv) je to, ze se v Kanade vyslechtil ten specialni druh repky, ktery umoznil vyrobu zdravejsiho oleje. Proto jmeno Canola.
leden 06, 2010 23:04
Mikine : Michal
tys mi dal. Já tě měl za rozumného člověka a ty mi předhodíš tohle. smilies/wink.gif Já ten tvůj komentář totiž vzal úplně vážně.
Ale zato jsem se přivzdělal, přečet jsem to všecko, a teď o to víc tvrdím a budu co jsem napsal Báře. smilies/grin.gif
leden 07, 2010 00:30
kdysi mi tohle vysvětlovala jedna léčitelka : tečkovaný puntík
tento národ vyrostl a po generace se vyvýjel na másle a na sádle. Olivový olej je zdravý, to samosebou - ale rostou tady snad olivy? Většina národa byla chudá a používala co - no to , co bylo po ruce, tedy máslo a sádlo. Dneska už lékaři přicházejí na to, že sádlo je pro náš organizmus stravitelnější a zdravější, než tolik vychvalované umělé tuky. Samosebou, nesmí se to přehánět...jako s ničím. JINAK...BYLA JSEM ODPOLEDNE V SÁMOŠCE A VIDĚLA JSEM TAM vysloveně řepkový olej a taky oleje, které řepkový olej obsahovaly. Jinak se údajně za komárů přidával do tzv. stolního oleje i rybí tu, v rámci péče o zdraví pracujících - stejně jako se třeba přidával fluor do vody. Ale nevím, co je na tom pravdy. Jinak s tou řepkou se to má tak, že sežere-li třeba v zimě - lesní zvěř velké množství řepky, má pak různé potíže, motá se, většinou pak končí pod koly vozu. Za což ovšem nemůže olej, ale alkaloidy obsažené v listech této rostliny. A nikoho by nenapadlo dávat řepku olejku jako krmivo dobytku. To se nikdy nedělalo a dělati nebude.Když pro nic jiného, tak z důvodů finančních určitě.a buďte uzjištěni, že zemědělci vždycky uměli dobře počítat. Tráva, která je zcela zdarma, roste, rostla a bude růst, poseká se a naroste nová. Řepku je třeba vysít do předem upravené půdy...na louku akorát vyženete kravičky, nebo ovečky, ty půdu počůrají a pokakají, takže jí dodají hnojiva a jede se dál kaňonem temným kolem bílých skal.Co se stal neolitický člověk zemědělcem, tak to tak je a bude stále, dokud do nás nepráskne ateroid a nebude nikoho, kdo by se pásl.
leden 07, 2010 02:41
Jinak čínská kuchyně sáldo používá : tečkovaný puntík
akorát to nám nikdy nepřizná, neboť každej rozumněj Číňan ví, že Evropani a zejména pak Američani by při slově sádlo omdleli a přestali by kupovat jejich lahůdky a jíst jejich jídla, čímž by ty Číňany připravili o obživu. Jsou to takový magoři, že si radši mažou ma chleba vyjetej volej, nebo umělohmotné tuky, protože jim někdo nakukal, že máslo je zdraví škodlivý. A nepřesvědčíš je, že takový máslo ještě nikomu neublížilo /teda pokud ho nejedl po kilech, protože to by některé národy -třeba Masajové, Mongolové, Tibeťani /např.(/ by už měly podle této teorie dávno vychcípat...ale není tomu tak, žejou dodnes a docela pokojeně.
leden 07, 2010 02:53
Michale, : Alena P-H
ja vim, ze ty jsi ve vareni samozasobovatel. Ale pokud domaci leco spotrebujes a zimni rajcata prece jen nejsou to prave orechove - da se koupit "djuvec" v tech nasich "exotickych" slovanskych obchudcich. Djuvec je chutove velmi podobny leci...a uz zase mam inspiraci co udelam na vikend. Diky Teckovana i Michale, bude to kure na djuveci, teda lecokure.

A co se tyce sofrita...ja si pamatuju maminku jak vzdy kupovala takovy maly balicek divne nahnedle kremove konzistence a pouzivala to do polivek. Ja za tech dob moc nekucharila a tak nevim presne, co vsechno tam bylo...
leden 07, 2010 08:31
no to máš pravdu : tečkovaný Puntík
za hlubokého socialismu se k nám dovážel Džuveč z BLR - což je tamnější národní jídlo ze zeleniny. U nás to tenkrát stálo asi tři padesát, ale stejně to nikdo nekupoval, protože to lidi neznali a nevěděli co to je.Já to ochutnala v Bulharsku samotném...je to zeleninové jídlo, něco podobného jako lečo ale nedává se tam vajíčko. No a původně jsem na to kuře dávala ten džuveč, až když ho =přestali dovážet, řešila jsem to lečem. Jak říkám, je to skoro totéž, akorát se tam nedává vajíčko a klobása. Já to jedla originál v Bulharsku, vařené doma...a je to vynikající jídlo. A zdravé - samá zelenina. Jo až půjdete do těch slovanských obchůdků, mrkněte se po skleničkách, na kterých je napsáno."Ljutěnica". /Ljuta (tedy "lítá-pálivá je bulharsky "paprika"). Je to pasta z červených paprik...žádná chemie - aspoň tenkrát nebyla a do guláše, kuřete na paprice, do omáček a všude. kam se dává paprika, je to vynikající a jídlo s tím nádherně voní. Lidi v Bulharsku si to mažou na chleba, já to občas majzla na topinky. Jo - a nepálí to. Teď už se to tu sehnat nedá.
leden 07, 2010 09:07
. : Míša šíša
K tomu působení řepky na zvířata - to zapřičiňuje eruková kyselina, kterou semena řepky obsahují, a která ve větší míře může být i škodlivá, proto při nákupu řepkového oleje hledejte zaklínací formulku "Řepkový olej s nízkým obsahem kyseliny erukové" anebo "Nízkoerukový řepkový olej" (obsah kys.erukové by měl být do 2%, větší množství může způsobovat i pachuť oleje). Aby se ale někdo hned neděsil - erukovou kyselinu obsahuje například i tolik uctívaná brokolice a další brukvovité rostliny.
leden 07, 2010 09:08
Alčo, : Míša šíša
Ljutenica se sehnat dá, já si ji koupila v nějakém hypermarketu, ale už fakt nevím, jestli to bylo Tesco, Interspar nebo jiný pajzl.
Jinak si ji můžeš koupit i přes net http://www.bulharskyobchod.cz/

Není to reklama, jen informuju smilies/wink.gif
leden 07, 2010 09:14
papriky : Kamila
taková strašně dobrá směs z paprik se taky prodává pod názvem Ajvar - maj v Lidlu pálivou i nepálivou verzi a obě jsou skvělý, používám téměř do všeho, zkuste to.
leden 07, 2010 09:25
Ajvar znám, : Míša šíša
je běžně k dostání i v jiných obchodech - zn.Podravka.
leden 07, 2010 09:35
Tak a něco odpovědí : Michal
Aleno P-H, to o čem mluvíš, že maminka dávala do polévky se jmenovalo lojová zásmažka, a byla to jíška z loje vyrobená. I když loji neholduju, musím přiznat, že to určitě bylo chuťově lepší, než tady na vše používaný kukuřičný škrob.
Ljutenica., poprvé jsem ji ochutnal v Pražské bulharské restauraci Split na Václaváku, kde ji dávali jako přílohu ke kdečemu. Od té doby mi už tak nechutná, ale možná je to tím, že Bosňanská je jiná, tu tady totiž můžu koupit.
Ajvar Je taky z paprik a ještě něčeho, budu si muset vzít brejle do obchodu abych si přečet ingredience. V tom je ale veliký problém, totiž vzpomenout si.
Džuveč z Bulharska, ty konservičky byly opravdová lahůdka, aspoň pro mne. A kdo si pamatujete na bulharské konservy Golubce? Pro ty co nepamatují, byl to plněný zelný list, naprosto delikátní, lehýnce a přírodně nakyslé chuti v rajské omáčce, správně proleželý, a za cenu naprosto lidovou.
Tečkovaný puntík, možná číňani sádlo používají, no určitě ho znají, protože vepřové na jejich jídelníčku je, ale když se podíváš do čínských kuchařek, sádlo tam nenajdeš. A co s ním teda dělají?
V Americe se už pomalu od protimáslové kampaně ustupuje, už kdekdo ví, že všechny ty margaríny jsou sajrajt. Těm co to nevědí lze snadno vysvětlit, jak teda bez chemie chtějí udělat z tekutého oleje pevnou hmotu?
Sádlo opravdu Američané nejedí, oškliví se jim právě tak jako vnitřnosti. Je těžké sádlo na škvaření sehnat, to si musíme v supermarketu objednat aby pro nás schovali co odkrajují z kusů masa které dostávají. Škvařeného sádla je dost, naštěstí Mexičané na něm vaří (rozumní to lidé), ale na krabicích není napsáno Lard, ale Manteca, to je španělsky sádlo. Mimochodem, máslo je španělsky Mantequilla, má to stejný základ. Vidíte jak jsou to rozumní lidé? Vědí co je pro ně dobré.
No a řepka. Jak už jsem psal Mikinovi, jistě řepkou nikdo nikdy nekrmil, to by bylo drahé, ale dobytku se dávaly zbytky po vylisování oleje, takže - zase hospodárnost. Co by se vyhodilo se dá ještě použít.
leden 07, 2010 15:50
Na lojovou zásmažku se pamatuju : alena puntíkovaná
když jsem byla malá, prodávala se balená v tabulkách jako čokoláda. U nás se vždycky dělala máslová jíška - dělám ji dodnes. Jinak syrové sádlo se prodává v Anglii (alespoň v šedesátých letech prodávalo) pod názvem "pork dripping" - "lard" bylo už sádlo vyškvařené. Jinak v té Číně dávají sádlo do pečiva...jako my dáváme máslo, nebo margarín.
leden 07, 2010 16:08
na Go,lubce se nepamatuju : alena puntíkovaná
jáje znám jako ukrajinské jídlo - a émáčka byla smetanová...ale pamatujete se na maďarské konzervy "Bakony"? Ježiš, to byla dobrota.
leden 07, 2010 20:05
Nojo, maďarské konservy, : Michal
byly jich tři druhy, Bakony byla jedna z nich, koloszvar druhé, no a na ty třetí už se ani nepamatuju. Kde jsou ty časy dobrot a mládí... a dobrot?
Kotlety po bakoňsku vařím, ale není to ono, chybí ta konservová proleželost, u koloszvárského zelí to samé. U toho třetího chybí paměť.
Sádlo tu kupujem vlastmě objednáváme si ho pod prostým názvem pork fat, vepřové tlusté.
Ale co, já bych si dal i pečený bůček, ale to tu taky není, ze všeho udělají bacon, to znáte doma jako uzený bůček. A z toho se to nedá, už je to na krájené jako salám.
leden 07, 2010 21:57
no - kološvárské zelí : alena puntíkovaná
se nedá dělat ani tady, protože to chce kysané zelí, ale ne krouhané, ale celé listy. A to tady taky neseženeš.Mrkla jsem na bulharský obchod, tak ljutěnici mají, šárenou sůl taky - to je sůl prosypaná umělecky všelijakým možným kořením a bylinkami a když tím posolíte vařený brambory, tak máte pocit, že jste se ocitli v nebi. Ale co tam nemaj - a to jsem zaplakala - věc jménem "sladko". V Bulharsku - krom normálních marmelád, které jsou nepoživatelné, prodávají ještě sladko. Je to celé - nebo ne větší kousky nakrájené ovoce zavařené v takovém jako ovocném želíčku, které je skoro tekuté a mají sladko od čerešni, sladko od jagody, sladko od maliny...no od všeho....kdYž to dáte na chleba s máslem, nebo na palačinky.....ach!!!!, Tak jsem si myslela, že se tam vydám a nakoupím si ty sladka do zásoby...ale oni je nemaj. Tak se tam vydám aspoň pro tu ljutěnici. Jo, abys udělal dobré bakony, tak potřebuješ něco, co se tu občas sporadicky vyskytne a co si lidi pašujou z Maďarska. Tubu, která obsahujě věc zvanou "Gulás pásta"..mají různé, taky Csesnak pástu", je je nutno se mrknout, aby Gulás pásta byla "csemege"/tedy sladká/ a nikoli "csípos" /tedy pálivá/, je to neskutečná dobrota i jednoduše namazaná na topinku, když to dáte do guláše nebo na kuře na paprice, vytvoříte manu nebeskou. S prorostlejším vepřovým, žampiony a zakysanou smetanou se vám podaří "bakony" hodně připomínající úžasnou lahůdku mého dětství.
leden 07, 2010 23:09
aleno puntíkovaná : Michal
Děkuju děkuju děkuju, tu "Tubu, která obsahujě věc zvanou "Gulás pásta"..mají různé, taky Csesnak pástu" tady dostanu, v obchodě co patří Bosňákům. Nikdy jsem to nekoupil na co? Guláš přeci uvařit umím a česnek utřít taky. SZítra tam letím, stejně docházejí okurky. Od firmy Krastevac jsou tady nejlepší. No a taky tam mají naložené zelné listy, co přímo křičí aby se z nich zelný list udělal. smilies/wink.gif
Pokud se Bakony týče, jo, z tučného vepřového, začít hezky cibulí na špeku, a skončit zakysanou smetanou, je to blízko, ale není to ono. Příště to zkusím v pomalém hrnci, ten obvykle pomůže kde schází dlouhé proležení. A samozřejmě podám zprávu. smilies/cheesy.gif
leden 07, 2010 23:18
nojo, : alena puntíkovaná
ale ta maďarská paprika má úplně jinou chuť, než ta, co se prodává kdekoli jinde. Maďarské babky trhovkyně už se zorientovaly a turistům nakupujícím tu manu nebeskou neříkají "csípos" nebo "Csémege" - ale "pálí - nepálí"...neb je Maďarsko obklopeno zeměmi, kde se hovoží jazyky slovanskými, prostému lidu srozumitelnými. No a těch "pást" dělají několik druhů, jedna pásta lepší než druhá. Jinak "csesnak pásta" je dobrá třeba na topinky, nebo na masínko pečené na česneku, nebo to prsknout /trošku/ do bramboračky, a tak podobně. Jinak ty bakony chtěj odležet - stejně jako třeba gulášek, že? Ale nikdo to nevydrří a každej to sežere hned. Ale ta pásta je na to ideální.
leden 07, 2010 23:43
Jo a pamatujete se něko : alena puntíkovaná
na čínský lanšmíty a trenčianský párok s fazulou? - Joj, to bývaly dovolené!!!! smilies/grin.gif
leden 07, 2010 23:50
Já si pamatuji nejen na čínské lanšmíty, ale i na ty české, které byly tehdy dělané ještě z masa, a daly se osmažit na pánvi. : Myška
Dnes je to samá mouka, sója, a tuk, a je to hnus.
leden 08, 2010 08:33
tro je pravda : alena puntíkovaná
já už lanšmít nekoupila prakticky od té doby, co u nás zvítězila pravda a láska.
leden 08, 2010 10:17
To se ale hezky čte : Míša šíša
- to vaše povídání o jídle. Čínský lunchmeat pamatuju, nechá se koupit i dnes, ovšem pod značkou Hamé a není to ono. Maďarské konzervy Bakony nepamatuju, do téhle chvíle jsem nevěděla, že něco takového existuje.
Jinak v maďarské kuchyni mám velké vědomostní mezery, sice jsem si koupila olbřímí knihu Culinaria Maďarsko, abych si doplnila vzdělání, ale ještě jsem neměla čas se do ní hlouběji ponořit. Jinak jsem se kdysi kdesi dočetla, že právě od Maďarů se naučili dobře vařit Italové (a od nich pak zase Francouzi - když si francoužští králové zvali italské kuchaře na svůj dvůr).

Tak Amíci nemají rádi sádlo a vnitřnosti? Že bych byla Američan? Ne tedy, že bych na sádle nikdy nevařila, ale chléb namazaný syrovým sádlem nepozřu a škvarky taky ne. O vnitřnostech ani nemluvě, z nich můžu akorát tak játrové knedlíčky v polévce. Mám k tomu snad už vrozený odpor, stejně jako k rozinkám.


leden 08, 2010 10:18
Jo, ještě k těm okurkám v Americe : Míša šíša
Když tam před lety můj brácha žil ještě se svojí přítelkyní, byli úplně šílení z toho, že tam nemůžou koupit nakládané okurky a hořčici stejné nebo aspoň podobné chuti, jak byli zvyklí z domova. Pokaždé, když letěli na chvíli do Česka, ze všeho nejvíc se těšili, jak si dají bufeťáckou sekanou, plnotučnou hořčici a české okurky.
leden 08, 2010 10:22
Můj drahej manžel na to přišel a vyřešil to: : d@niela
kupuje okurky "židovské" nebo "polské" a nyní "objevil" další, které jsou fakt super. Večer s ním budu mluvit, tak se zeptám a pro drahé "Amíky" sem pak napíšu smilies/wink.gif

Jo, a další: našel tu jednu vyvařovnu, kde mají držťkovou atd. a vždy, když jde "na procházku", tak si tam zajede. smilies/cheesy.gif

leden 08, 2010 10:57
V BLR nabízeli tu a tam : alena puntíkovaná
v restauracích, něco, co se jmenovalo "škembe čorba" nebo tak něco a bxlo to dost drahý, známí mi to /teda bulharský známí/ mi to velmi doporučovali, s tím, že je to opravdová lahůdka...tak jsem si to dala. Víte co to bylo? DRŽ´TKOVÁ POLÉVKA!!!!úplně přesně taková, jako v závodce, nebo v družině, nebo někde v automatu.Takže bůhví odkud k nám přicestovala naše "typicky česká kuchyně". smilies/cheesy.gif
leden 08, 2010 12:06
Jo, je to dršťkovka : Míša šíša
Já bych to teda do huby nedala, ale manža ji miluje, a tak když jsme byli v Bulharsku, v jedný mechaně si ji dal. Drahá nebyla, naopak v Bulharsku jsme se vždy výtečně a levně najedli. No, asi záleží na oblasti a všude se tahle polívka připravuje jinak. Tohle bylo v horách a manžel dostal dršťkovou se smetanou, tudíž polévka nebyla zbarvená jako gulášová, ale do světlounce růžova - pro nás to teda byla novinka. Vzhledem k mému přístupu k dršťkám jsem nemohla ochutnat, ale manža povídal, že chuti byla zvláštní, úplně jiná než doma. Jo a nasypal si do ní asi půl kila soli, ale tu jsme tam sypali do všeho, protože Bulhaři oproti nám hrozně málo solí (teda nejen Bulhaři, my na Jihu přisolujeme všude).
leden 08, 2010 12:59
balkánský sýr : alena puntíkovaná
se tam nazývá "sýreně" a je děsně dobrej. Blhaři ho doma vyndají z pytlíka a ponoří ho do mléka, kde ho též uchovávají.Tohle teď dělám taky a balkánský sýr - jakékoli provenience má pak nádhernou smetanovou chuť
leden 08, 2010 16:23
Jó to hořčice v Americe, : Michal
toť problém. Dlouho jsme to velice nouzově řešili tou nejlevnější hořčicí, kterou jsme přisladili. Ona ta Americká je buď příšerně kyselá, nebo sladká. Taky příšerně. smilies/undecided.gif Ještě jedlá je dijonská, jenže to je něco úplně jiného. Naštěstí už je tu v jednom obchodě u nás v Boise k mání česká, (nebo slovenská, jak kdy) no a taky se dá objednat z Chicaga. Vždycky uděláme velký nákup, to pak nemusíme platit poštovné, a je to. smilies/cheesy.gif
leden 08, 2010 19:25
vím, že stejná, nebo podobná hořčice : alena puntíkovaná
se prodává v Německu a v Rakousku.../aspoň já ji tam jedla pod názvem "Speisesenf"/- zkuste tedy německé, či rakouské obchůdky...předpokládám, že v Americku jsou.
leden 09, 2010 06:51
tak hádejte, co mám právě v troubě? : alena puntíkovaná
Ne, nikoli kocoura, ale kuřecí stehna na leču. Mám pozvanou Květu, protože přijede - teda, jestli pojedou busy, ve dvě odpol. promrzlá na kost, tak jsem jipozvala na oběd. K tomu vynikající brambory, které sice dvakrát nevypadají, ale chutnají svěle. Můj muž, původem zemědělec, stále vlastní nějakou půdu, kterou stále obhospodařuje Družstvo a jak nemá prachy, tak mu platí nájem v bramborách, cibuli, či květáku a podobně.Tak jsem předzásobená bramborami a cibulí. Už to tu začíná vonět. Lečo jsem dala zmrazené.
leden 09, 2010 11:00
Aleno puntíkovaná, : Michal
ta německá k sehnání je, ve stejném obchodě kde kupuju dnes českou. Liší se nejen chutí (trochu), ale i cenou (hrozně). přijde mnohem dráž. To si nestěžuju, dnes už tu koupím i českou polohrubou a hrubou mouku, včera jsem koupil Lutenicu, bude večer k ražniči, i okurky jsou, maggi taky.
Ale, na Vánoce jsem objednal z Chicaga vinné klobásky. Stálo to tolik, že je mi to líto jíst, 2 1/2 kila bylo za 25 dolarů a dalších 48 bylo poštovné - dodání přes noc. smilies/angry.gif Tak tomu už říkám luxus.
leden 09, 2010 17:28
to ti povím : alena puntíkovaná
na Smíchově v drůbeži v hale Smíchovského nádraží (/kde je i vchod do Metra/ je mají za 64,-- Kč kilo.) Bus a tramvaj mám zdarma.Ten Smíchov je fakt úžasnej, tady seženeš všecko. Akorát ty to máš trošku z ruky.Já teď nakupuju - pokud nejdu nikam jinam - tak, vylezu z busu, hned u stanice je řezník, kousek zpátky extra pekařství, kde mají senzační , právě dopečené bagetky,kousek dál je nově otevřená drogerie, přejdu ulici, jdu do nádražní haly, kdejsou dvě pekárny, dvě trafiky, dva stánky s ovocem a zeleninou, jedny uzeniny a lahůdky, kde mají i mlíko, máslo, tvaroh, sýry a podobně - no a pak ta drůbež. Oběhnu to, a tím samým busem jedu zpátky. Ale dneska bych nevystrčila nos, protože tu od včerejška sněží, fouká dost vichr, nic nejezdí, silnice v kalamitě..no hrůza. Tak jsem doma, v TV koukám na to, jak je to jinde ještě horší a konzumuju potraviny včera ulovené.Tak ti drším palce při lovu na české lahůdky, jako chlevba, sádlo a hořčici...a snad tam máte lepší počasí...
leden 09, 2010 20:05
aleno puntíkovaná, : Michal
ne že bych byl škrťa, ale to mně ten zásilkový obchod přijde podstatně levnějc. smilies/grin.gif
Počasí, jo to máme. Mrzne, ale nic nepadá, sníh už dávno roztál. Aspoň tady ve městě, jsme u v jakémsi srážkovém stínu, koukáme na hory nad městem, kde je lyžařské středisko, od nás na sever sněží málem ve dne v noci, tady nic. To si nestěžuju, naopak. Kdo chce sníh, nemá to daleko. smilies/wink.gif
Když tady ve městě lehce sněží, je na východ od nás blizzard, na západ je dálnice zavřená, a na jih, no, tam je Sierra Nevada, to znamená poušť porostlá keříčky šalvěje a podobně, silnice nebo lidská obydlí veškerá žádná. No a na sever jsou přehluboké lesy, kde každou chvíli hledají zabloudilé lovce nebo lyžaře a jiné blázny na snowmobilech. smilies/kiss.gif
Jen mi neříkej o lahůdkách jako jsou syrečky nebo romadůr...Tvaroh tu máme jen v pár obchodech. Tuhle jsem z něj zkusil udělat domácí sýr, dva dny se nedělo nic, třetí den začal plesnivět, no to se seškrábne. Čtvrtý den začal smrdět, ale hnilobou, a teď si smrdí v popelnici. Snad to popeláři vezmou smilies/grin.gif
leden 10, 2010 18:52
AJVAR A OLEJ : Nantaali1
S tim ajvarem mne nekdo predbehl.Ajvar je vyborny at uz do gulase, nebo na veprove a nebo kure na paprice se smetanou,popripad do rizota na ryby a do leca.Ajvar ma cestne misto v moji kuchyni i ladnicce.Zrovna tak muzu doprucit repkovy olej. Jeli olej kvalitni a repka zpacovana za studena i teplem, nema olej vubec zadnou chut a nesmrdi. Chut je zcela neutralni a tento olej je po olivovem ten nejzdravejsi.To, co je uplny hnus, to jsou margariny a ruzna pomazankova masla vyrobena na bazi margarinu. To i maslo je zdravejsi nez margarin. Ztuzene tuky vubec se u nas hodne omezuji i v hotovych potravinavh a pecivu.
leden 29, 2010 09:34
Ajvar : petr1
Tak ajvar se hodí snad ke všemu...osobně ho kupuji tak 2x měsíčně v Žitné na Praze 1 viz. www.maxima-trade.cz smilies/wink.gif
říjen 30, 2012 16:50

Powered by Azrul's Jom Comment
busy