VÍTE O VČELÁCH, ŽE:
Úterý, 03 listopad 2015
V oboru včelařství se nevyznám, ale tuším, že se potýká se stále většími problémy, včely jsou pořád míň odolné, podléhají parazitům a nemocem a hrozí jim vymírání. Důvody jsou možná jinde, než se traduje. Obvykle se současné včelí problémy připisují civilizačním vlivům a změnám klimatu, ale možná že jsme my lidé nikdy nepochopili, co včely doopravdy potřebují.

 

 

 

 

 

 

 

Obvykle se současné včelí problémy připisují civilizačním vlivům a změnám klimatu, ale možná že jsme my lidé nikdy nepochopili, co včely doopravdy potřebují.

 

Na havlíčkobrodském knižním veletrhu jsem si koupila úžasnou knížku Josefa Nymsy „Přirozený život včelstev versus člověk“, kterou vydalo nakladatelství Šuplík. Čtení o pokusech, které trvaly několik desetiletí a kterými se snažil zjistit víc o skutečných potřebách včel nejprve autorův tatínek a potom autor sám, je velice napínavé: třeba jak včely nejprve skvěle prosperovaly v obřím úlu, ale pak se všechno zvrtlo…

 

Zároveň se mi tajil dech nad tím, jak průhledně si my lidé jiné tvory antropomorfizujeme a ještě si namlouváme, že k nim přistupujeme „vědecky“ či „racionálně“, a jak se snažíme opravovat dílo přírody, v tomto případě velice nešťastně. Nějak jsme nepochopili, že včely jsou hmyz, tedy organismus (a navíc kolektivní organismus) fungující úplně jinak nežli my primáti.

 

Myslíme si, že včely potřebují teplo a sucho, protože my to tak máme – omyl! Po desítky milionů let včely žily ve vlhkých dutinách stromů uprostřed stinných lesů a houštin.

 

Myslíme si, že trubci jsou neužiteční, když nesbírají nektar a pyl a když většina z nich neoplodní královnu – protože my to tak máme a mužský má být živitel. Jenže omyl – trubci mají svoji roli, zahřívají vyvíjející se zárodky včel v buňkách.

 

Velikost úlů přizpůsobujeme sobě samým, aby se nám s nimi dobře manipulovalo. Včelám jsou ale malé. Rojení pokládáme za zdravý jev, protože my to tak s množením máme. Jenomže včely by klidně vytvářely mnohem, mnohem větší včelstva, kdyby mohly, třeba i s více královnami. V naprosté většině případů se rojí ze zoufalství a příbytky, jaké jim připravujeme my, by si nikdy nevybraly.

 

Větší včelstvo také produkuje nepoměrně víc medu, než když je rozdělíme na dvě menší včelstva. Jarní „bouřlivý“ prolet včel, kdy se mohutně vyprazdňují, radostně vítáme, protože my to tak máme a radujeme se ze sluníčka, ještě když je sníh – ale omyl, včely by se měly probouzet pomalu a neměly by se přehřívat sluníčkem předčasně, protože pak se vyčerpávají a při výletu mohou zmrznout.

 

A tak dále.

 

„Oficiální“ včelaři zřejmě pana Nymsu staršího (ještě v hlubokém komunismu) dost ostrakizovali, přitom nedělal nic jiného než že poctivě pozoroval a zkoumal, a to s pokorou a bez nějakých předem daných představ, schémat a dogmat.

 

Pan Nymsa mladší po létech pozorování a zkoumání dospívá k doporučení podstatně větších úlů než jsou ty běžné, ale nejen to, také stinných stanovišť – takové úly pak včely samy vyhledávají a „vrojí“ se do nich. Také je obhájcem co nejmenšího zasahování – kolektivní organismus včel je velice moudrý a má v zásobě svá řešení, my mu ale je bráníme využít.

 

Autor je lidový mudrc, roztomilé je třeba jeho porovnání chování včely a člověka, kteří si dělají na zimu zásoby: včely přetvářejí cukr v med, člověk si zavaří kompoty – vždyť v tom není vůbec žádný rozdíl! Nebo myšlenkový pokus, kdy vhodí do vody Einsteina a Edisona a zjistí, že oba jen usilovně plavou ke břehu a jejich genialita se v této situaci nemůže nijak projevit. Včely jsou na tom stejně!

 

Knížka ovšem není určená laikům a je zahlcená odbornou hantýrkou, takže některé pasáže jsem vůbec nebyla schopná pochopit. „Hned následným rokem jsem ze ziskuchtivosti nastavil úl polomedníkem s horním česnem“ - co to je propána polomedník? „Každý z nás zná pravidlo čtyřiceti dnů“ - přiznávám, že ho neznám. „Vkládání mezistěn do plodiště“ - prosím??? Jaké mezistěny a proč se tam vkládají? Naprosto tápu.

 

Nicméně všechno, co se tu tvrdí, mi připadá jako část mozaiky nebo symfonie hlasů, které volají po přirozejším chovu včel, po tom, abychom včely nepokládali za nějaké produkční stroje, které se dají „opravit“ jednoduchými technokratickými zásahy. Intuitivně bych řekla, že na tom všem něco bude. My lidé včelám neustále podtrháváme nohy a při neúspěších se utěšujeme tím, že včely mají slabý imunitní systém a že chyba je na jejich straně.

 

Kdepak! Měli bychom začít u sebe.

 

EVA HAUSEROVÁ

 

 

 

 
Komentáře
Obdivuji včely a mravence : wendy
a začala jsem u sebe. Vygruntovala jsem. Nikdy nezašlápnu mravenečka. teda pokud ho včas uvidím. Dostanu hysterák, když si udělají kopeček uprostřed záhonu a musím je omezit. Opláču kousnoucí včelu, že musí zahynout.
Ovšem - v návaznosti na čánek Můry - uklidní mne vědomí, že oni nás přežijí... smilies/cheesy.gif
listopad 03, 2015 09:07
Už někdy v 80. letech : Krakonoš
začaly vycházet články vo tom, jak včelky chřadnou, jak mizej z přírody, jak jsou čim dál nemocnější a jak ubejvá včelařů. Pognózy byly, že když to takhle půjde dál, včela do roku 2000 zmizí z přírody úplně, lidstvo chcípne hlady a bude klid. Máme rok 2015, včel lítá všude kolem dost a jediný, co se vod tý doby nezměnilo, je pláč včelařů, jejich nekonečnej boj s chorobama a růst ceny medu. Já mám tu výhodu, že můžu pozorovat život včel divokejch, kterejm do života žádnej rozumbrada nezasahuje. Jasně, tyhle včely maj voproti svejm zvotročenejm kolegyňkám z úlů jednu velikou výhodu - nikdo jim nebere med a nerve do nich cukrovou vodu. Svědčí jim ten divokej život náramně. Každej rok přibejvaj nový a nový vitální včelstva, jistě je i nějakej úhyn, ale reprodukce je výrazně vyšší. Takže dnes už vím jedno - příroda sama se vo včelky postará líp než člověk. Koneckonců, je asi jasný i batoleti, že včelaření nevzniklo z potřeby chránit včely před nástrahama divočiny, ale proto, že člověk chtěl med a chtěl ho porád víc a víc smilies/wink.gif. Naštěstí už dnes přibejvá mladejch včelařů, který to zkoušej jinak, stavějí úly tak, aby vyhovovaly hlavně včelám, medu si berou mnohem míň než jejich standardní kolegové atd.
Každopádně vo včely už po těch letech pozorování strach nemám, vono jich naštěstí žije vobrovský množství bez lidskejch zásahů a myslim, že tu budou tak dlouho, jak dlouho bude přežívat činnost člověka sama příroda.
listopad 03, 2015 11:27
Jinak v životě bych se nenadál, : Krakonoš
že napíšu souhlasnej komentář pod článek madam Hauserový. smilies/wink.gif
listopad 03, 2015 11:28
Pravda je, : Aggitta
...že spoustě včelařům včelstva vymírají. Nevím, kolik včel medonosných žije "divoce" aniž by je schvátila varoáza, nicméně je fakt, že opylovací činnost včel má vyšší hodnotu než všechen jejich med.
Kdo chce s chovem včel začít, dostaně dotaci - zaplatí mu to 4 nástavkové úly.
Vysvětlení pojmů:
mezistěny - voskové "předlohy" ke stavbě plástů, které se včelám přichystají upevněné v rámcích, tyto rámky pak lze vyjímat z úlů a odstředěním z nich získávat med. Vkládají se do plodiště, aby pak byly zakladeny. TEprve když se v nich několikrát vylíhne plod a ten v nich zanechá tzv. košilky, čímž se buňky o něco zmenší a líhly by se z nich malé včely, přendají se do medníku, tedy části úlu určeného převážně k shraňování zásob
polomedník - rámky mají určitou velikost, do polomedníku se dávají rámky o poloviční výšce - dělá se to, pokud se včelař obává, že přidat celý medník by bylo velké narušení prostoru úlu.
4o dní doba vývoje včely od vajíčka po plnohodnotnou létavku. Včela totiž po vylíhnutí ještě zůstává v úlu a krmí, uklízí, zpracovává zásoby, hlídá česno (vstup do úlu)


listopad 03, 2015 12:41
... : -doktor-
Pochopil jsem,že příroda potřebuje včelky a včelky potřebují zdravou přírodu.Plyne z toho jediné...člověk se musí uskromnit ve své touze po lahodné a zdravém medu a chránit zdravou přírodu.Bude-li příroda zdravá,budou zdravá včelstva.Pak bude zdravý i lidský druh.
listopad 03, 2015 13:41
no přesně z téhle hysterie : Inka kuk
že pokud zahynou včely zahyne lidstvo jsem začala před asi 7mi lety včelařit. Je to naprosto úžasný koníček. Nejen, že začnete přírodu, včely a vůbec zvířata vnímat nějak citlivěji, ale také se můžete zašít do úlu na celý den a nikdo po Vás nic nechce a málokdo tam jde, aby Vás vyrušil :-))))). Že z toho bude med mi došlo až když jsem vytočila 300kg a nevěděla co s ním a bylo mi jasné, že to sama přes zimu nesním :-)))).
Naštěstí bych se též nebála, včelařské spolky se rozrůstají o mladé lidi a ti to dělají s nacítěním na přírodu, alespoň u nás určitě. Včely se množí geometrickou řadou a pokud jim necháte prostor a dáte jim lásku, jsou to holky šikulky včetně královny i trubců. V úle má vše svůj řád a účel a to je krásné. Pokud se včelám v úle z nějakého důvodu nelíbí, neudržíte je tam, opustí ho. Léčím pokud možno jen přírodními produkty a včelky mám zdravé a med úžasný. Navíc je kolem úlu léčivá energie. A ať už to vypadá jakkoliv, včely svého včelaře poznají a dobrý včelař zase vnímá potřeby včel a zbytečně jim do toho nezasahuje.
Mezistěny jsou úplně nové žluté voskové destičky znáte je dělají se z nich svíčky
Souše jsou na rozdíl od toho už tyto destičky starší, kde si včelky vytáhly z vosku už ty buňky co tam ukládají med nebo vajíčka na nové včelky
Nové mezistěnky se do nástavku vkládají z několika důvodů, včelky jsou pracovité a potřebují tvořit, je to jeden z jejich pudů - stavební, pak se tolik nerojí, pak je také třeba obnovit dílo, což znamená, že čím je souše starší tím je tmavší a samozřejmě dává i medu barvu, ale to nejde věčně ... proto se tam dávají nové mezistěnky.
Snažím se pracovat s přírodními materiály, úly mám dřevěné zateplené, ty polystyrenové nesnáším, mám je natřené jen olejem s přírodním pigmentem.
Úly se skládají z bedniček (nástavků) položené na sobě, každý ten nástavek může mít česno, ale nemusí, česno je ten balkonek na který včely přistávají než zalezou dírkou do úlu...
Zajímé je, že když včelám dáte třeba jen prázdnou bedničku s tím česnem - výlezem a jim se tam líbí, tak do týdne či dvou Vám tam postaví takovou divočinu bez rámků, jen z vosku je to moc krásné, mám spoustu fotek ....
Navíc rojení včel je také jejich přirozený pud, který závisí na druhu včel, některé jsou více rojivé, jiné méně. Také se vše odvíjí i od počasí ... Jsou včely i více bodavé a jiné můžete hladit. Je to věda, ale krásná a poklidná....

listopad 03, 2015 16:38
No Krakonoši : wendy
došel jsi k poznání,že vždycky nezáleží kdo píše, ale více CO píše... smilies/grin.gif
Jinak souhlas s tím, že když bude příroda zdravá, budeme zdrávi my i včely. Teď jsme se vrátili z procházky v lese - zatím tam je krásně.
listopad 03, 2015 16:46
Jojo, wendy, : Krakonoš
došel, došel. Zdalipak i jiní dojdou? smilies/wink.gif
listopad 03, 2015 19:48
Inko, : Krakonoš
moc krásnej příspěvek! smilies/smiley.gif
listopad 03, 2015 19:51
Inko, : Kath *
napsala jsi to moc pěkně... Naprosto s tebou souhlasím, mám to taky tak. Máme 5 včelstev jen tak pro "zábavu", mám je moc ráda a loni jsem dostala jen jedno žihadlo za celé léto, letos ani jedno... Prostě to chce klid a pohodu a včely to poznají...
Můj názor je, že největší problém včelám dělají zemědělci se svými postřiky "proti všemu" Jenže oni tohle nepřiznají ani sami sobě natož veřejně.
listopad 04, 2015 07:17
Inko, : deeres
moc se mně líbí tvůj komentář. Jenom si myslím, že naše české včely nejsou od přírody bodalky, na rozdíl od zabijáckých včel, které jsou vlastně kříženci evropských a afrických a jsou prý velice agresivní. Tedy pouze tehdy pokud kolem nich někdo šíleně nevíří a nesmrdí jim. Jak píše Kath, chce to klid a pohodu a nebát se jich, pak se nepotíte a nevadíte jim. Neustále se píše o decimaci včely medonosné, ale na našem území je hodně druhů včel samotářek, prý až 600, s kouzelnými jmény,třeba pískorypky, ploskočelky, chluponošky, drvodělky,zednice, čalounice, maltářky,olejnice,pilorožky, ruděnky....Jsou většinou menší a jinak zbarvené a pokud na ně přímo nedupnete, nejsou agresivní.
V naší obci se obnovují někdejší polní cesty, pro turisty, cyklisty i pejskaře a vedle nich jsou nově vysazené ovocné stromy, přibyly tam i budky pro krmení ptáků a hnízdiště pro včely a čmeláky a i přímo domečky pro ně,ty vypadají asi takhle:http://www.vcelky.cz/vceli-budky.htm
http://www.vcelky.cz/hnizdiste.htm


listopad 04, 2015 09:44
... : bb.
Pěkné povídání, Inko.
listopad 04, 2015 10:52
Kath, : Aggitta
Jsme zemědělci, stříkáme řepku i obiloviny podle potřeby a současně chováme i včely. Takže máme kontrolu, že postřiky jim nevadí.
Nevím tedy, co bych měla sama sobě či veřejně přiznávat!!!
listopad 04, 2015 10:54
jééé děkuji moc, : Inka kuk
chtěla jsem to jen lidsky přiblížit ...
listopad 04, 2015 19:17

Powered by Azrul's Jom Comment
busy