MŮRA A KYTIČKY
Středa, 20 květen 2009

„...a všechno bylo zelené, zelené, zelené, až mi to hýbalo žlučí." Tak tahle slova mé oblíbené autorky Betty MacDonaldové se mi vybaví pokaždé, když se na jaře rozhlídnu po své zahradě. Když jsme před dvaceti lety přistěhovali, byly to jen hliněné terasy a jabloňový prales.

 

 

 

 

 

 

     Tenkrát jsem měla dvě malá batolata a poslední ročník školy před sebou, za to jsem neměla topení, teplou vodu, pračku ani koupelnu. Veškerá má existence se smrskla na řešení úkolů - vyprat, nezmrznout, napsat diplomku a neporodit před státnicemi. Topení jsme dodělali začátkem prosince, na vánoce jsem měla připojenou pračku, v červnu byla hotová koupelna, v červenci jsem udělala státnice, vzápětí se narodilo nové dítě a nastala mi regulérní mateřská dovolená. Tolik volného času! Jak s ním naložíme? Hurá na zahradu!

 

     Jabloně jsme vykáceli, byly moc staré, jablek rodily málo a ovoce bylo mizerné. Terasy jsem zryla a zasela hrášek, aby se půda trošku pohnojila. Nestihla jsem ho ale zarýt zpět pod zem včas, takže to u nás pak vypadalo jako u kozlíka Spytihněva z příhod o kocouru Vavřincovi. Vzpomínáte? Měl rád hrášek a zasel ho hodně. A hrášek zarostl zahrádku, domeček, i pejska Otylku. Kozlík Spytihněv se musel k Otylce prokousat. Tak my jsme taky měli několik týdnů hrášek k snídani, obědu i večeři.

 

     Pak jsem terasy osela trávou a založila okurkový a rajčatový záhon. Okurkám se dařilo, snaživě se plazily až k domovním dveřím. I rajčatům se dařilo, bohužel taktéž plevelu, který rostl stejně rychle a vysoko, jak ta rajčata. Zato jahody nějak nešly. Několikrát jsem je přestěhovala, ale nikde se jim nelíbilo. Při posledním pokusu jsem ve snaze omezit pletí dala pod jahody pěknou černou folii. Druhý den byla folie rozcupovaná na kousky, polovina sazenic venku a uprostřed díla seděl pyšně nejchytřejší pes na světě. A tak skončilo pěstování jahod.

 

     S jahodami tak trochu souvisí oblíbená rodinná historka: jednou má mladší dcera, tehdy tříletá, přišla domů a fňukala, že spadla do jahodového záhonu a že ji bolí ruka a žebra. „Tady si chvilku lehni, ono to přejde", říkám jí. Tak si dítě trošku odpočinulo a zase odskotačilo ven. Jenže večer už vykoupaná a uložená do postele začala brečet, že ji ta ruka pořád bolí a nemůže dýchat. A vylezlo z ní, že do těch jahod spadla, ale z dvoumetrové kůlny. Na pohotovosti nám vyrobili slušivou sádru a zase bylo dobře.

 

     Pak jsem pěstovala maliny. Těm se dařilo, ale vždycky uzrály všechny najednou, když jsme byli někde na prázdninách. A když se spustily směrem na západ dolů po skalce a směrem na východ překročily plot a skrz chodníček vyrazily k domu, vzala jsem já rýč a maliny šly pápá.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     Tím skončilo pěstování užitečných plodin a začalo okrasné období.

 

      Z mateřské jsem škudlila na návštěvy zahradnictví, lopatka patřila k povinné výbavě kočárku (kdybych na procházce potkala něco, co by stálo za to vyrejpnout).

 

     Kniha Naše zahrada se stala mou neoblíbenější beletrií. Skalky oddělující jednotlivé terásky jsem osázela skalničkami a okrasnými keři.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     Rododendrony jsem nutila růst na západním svahu, kam celé odpoledne praží slunce. Mahónie jsem vyháněla jako plevel za plot do lesa. Pak mi mateřská skončila a nastoupila jsem do práce.

 

     „Sláva", vydechla si zahrada si a převzala velení. Když se dneska na své dílo podívám, tak skalničky už dávno odnesl čas.

 

      Zato jalovce, skalníky a hlohyně roztáhly své pařátky a podávají si pacičky ze skalky na skalku.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     Opustily mě žluté kamzičníky, kterých bývalo všude plno. Z trávníků se staly mechovníky, ale nešť. Aspoň se nemusí tak často sekat.

 

     Mahonie se vrátily z lesa zpět a staly se mým oblíbeným keřem, protože jako jediné dokážou žít v symbioze se psí smečkou.

 

     Barvínek naopak sám prchl před psy z horní zahrady na spodní. Psí víno a břečťan závodí, kdo bude první u zahradní branky. Od sousedů přišla nezvána škumpa a už zůstala.

 

     Když jsem ale tuhle narazila na pět malých škumpích miminek deroucích se z chodníčku před domovními dveřmi, mé srdce se zatvrdilo a nalila jsem do rozprašovače roundup. Vocaď pocaď, milá škumpo.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     Místo malin jsem podél plotu vysázela keřové růže s honosným názvem Queen Elizabeth.

 

     Literatura praví, že dorůstají výšky 150 cm. To je skoro pravda, ovšem pouze tehdy, zastřihnete-li je každé jaro půlmetru nad zemí.

 

 

     Tuhle jsem jim s hlavou vyvrácenou vzad vysvětlovala, že 150 cm není 200.  Zaslechly to malé něžné drobnokvěté keřové růžičky a vykřikly: „Cože? To tu jako máme být nejmenší?" Zívly, protáhly se a dorostly mi pod bradu.

 

     Jinak tyhle růžičky mám moc ráda, rozkvetou v červnu a až do prvních mrazíků nadělají spoustu parády.

 

 

 .

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     Když jsem zakládala jezírko, nejchytřejší pes na světě mě pozorně celou dobu sledoval.

 

      Na závěr jsem jezírko napustila vodou, aby si pěkně sedlo. A protože jsem se při tom musela trošku ráchat ve vodě, sundala jsem si hodinky a položila je na zídku. Pak jsem si skočila na nákup a když jsem se vrátila, chtěla jsem se kouknout, kolik je vlastně hodin...

 

      Sakra, kde že mám ty hodinky? Aha, na zídce. Nebyly na zídce. Byly v jezírku.

 

      Nejchytřejší pes na světě usoudil, že jsem odešla od nedokončené práce a dokončil ji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     Svého nejmilejšího zahradního obyvatele jsem zakoupila dle zahrádkářského katalogu. Stálo tam - dorůstá do výše tří metrů.

 

 

     Katalog už ovšem nepravil, kolikrát. Výšky tří metrů dosáhl třikrát a netváří se, že by s tím hodlal přestat.

 

 

     Dneska, po deseti letech, si koukáme z očí do očí.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

On stojí ovšem patnáct schodů pod barákem a já v kuchyni v prvním patře.  Vloni poprvé kvetl.

Ale nějak utajeně, objevila jsem až semeníky.

 

       Letos si ho ohlídám.

      Jestlipak ho znáte?

 

 

       Můra Mičurinec

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentáře
... : katka*
to je nějaký druh javoru ne?
já jsem mičurin amatér - všechno zasadím, něco roste jako tvoje maliny - pak to dám sousedce, která jednou skončí zarostlá "in jungle" a něco holt neroste...
Moje srdeční květina je levandule. Mám jí opravdu hodně...
miluju zahrádku stejně jako Můrkav smilies/wink.gif
květen 20, 2009 08:42
Jejda, : Vodoměrka
liliovník je fajn strom... s tou výškou to teda nevím, odkud si to vycucali ty tři metry... ale když jdeš od nás ze Svatého Kopečka na Posluchov, tak ho tam mají před jednou chalupou u cesty... no a že je to kus stromu, to se musí nechat... taky má tři metry, ale víckrát za sebou... smilies/wink.gif smilies/cheesy.gif smilies/grin.gif
květen 20, 2009 08:47
Jejda, Můro, : Vodoměrka
koukni se... to nebyly tři metry, ale třicet... asi jim vypadla nula.... hahaha...

http://botanika.wendys.cz/kytky/K506.php
květen 20, 2009 08:49
Krásný... : Míša šíša
Koukám, že je někdo ještě praštěnější než já smilies/smiley.gif
Můro, ty aspoň víš, jak se co jmenuje, jenže já si nosím domů rostliny, o kterých to nevím, a ani nevím, jak se mají pěstovat. To jsou pak překvápka!

Katko, taky miluju levandule. A ještě rozmarýn, o kterém se tu včera zpívalo. Má nádherné fialkové drobné kvítky, a když je jimi keřík obsypaný, je to nádhera. No a když se větvičky rozmarýnu rozhodí mezi pečené brambory, tak je to mana nebeská.
květen 20, 2009 09:22
milá můro : karl
to je naprosto úžasný, já bych chtěla taky liliovník, moc po něm toužím až se stydím, že tak netoužím po mé drahné polovičce. Ukoj moji zvědavost a prozrad´,kde jsi ho ukořistila. Je to hodně zvláštní strom, kvete jako tulipán, žlutozeleně - květy z dálky nerozpoznáš od listů.
Ten mi do mé sbírky zahradních exponátů chybí.
květen 20, 2009 10:13
jo, ja uz taky dneska vim : mura1
jak je to s tema trema metrama smilies/cheesy.gif
kdybych to ovsem vedela tehda, nenacpala bych ho takhle blbe k baraku, ale az dolu k plotu. ted uz ho, zmetka, nepredsadim

rozmarynu mam, brambory pecu, experiment dle misiho navodu provedu smilies/smiley.gif
květen 20, 2009 10:16
karl : mura1
sveho casu ho mel v nabidce bakker.
květen 20, 2009 10:22
je to katalpa? : bb
prý je nenáročný a roste všude, tak se těším, že vyroste aspoň půl metru i na naší jílovité půdě na skále
květen 20, 2009 11:15
... : bb
ne, už to čtu dál - tak liliovník

katalpa zde: http://www.garten.cz/ei/cz/00185-01-katalpa-trubacovita/
květen 20, 2009 11:17
zahrada dle fotek nádherná, : bb
takové se mi moc líbí, záhony mulčovací kůry s jedním keříčkem nemám ráda. A pěkný povídání, čtivý, jako McDonald :-) obdivuju že jste si na tu postupnou rekonstrukci zároveň s bydlením a při malých dětech hned po škole troufli, já to zažila 2x - na chalupě a v domku rodičů, tam se zpočátku ani nedalo přespat, jezdili jsme ráno v 7 otročit a vraceli se v 9 večer špinaví, otrhaní, utahaní, pak jsem se vykoupala a učila do půlnoci a ráno zase na galeje, no a nikdy víc jsem do starého domu natrvalo nechtěla.


květen 20, 2009 11:23
to vis, : mura1
byli jsme mladi a neopotrebovani. dneska jsem unavena, jen kdyz si na to vzpomenu.

zahrada dle fotek nádherná

ale toho bordelu kolem. puvodni majitele zazili obe svetove valky a byli tudiz velmi sporivi. tady se nevyhodilo nic. cast kulen plnych harampadi jsme uz strhli, cast jich jeste stoji. uz skoro 20 let vyhazuju a vyhazuju...
co vsechno jsme objevili: 12 kg protektoratniho kostkoveho cukru (ten jsme spotrebovali), 15 kg socialistickeho cukru krystal (ten jsme taky spotrebovali), petilitrovou okurkovou lahev s vejci neznameho stari nalozenou ve vodnim skle (ty jsme vyhodili), 10 kg kulickovych lozisek, nepocitane sroubku, nytu, pantu, klicu, tiskarské desky, mnozstvi vetsi nez male mosaznych a medenych tyci, kulna plna lisek, v kterych byly zase rozstipane lisky, litry plechovek s barvou, stara zahradni branka, stare okenni ramy, 2 desky ze suchych zachodu i s poklopem... a toho naradi - ruzne hobliky, rucni vrtacky, pily, sekery, motory, kovadlina... dale drevena kola, ruzne truhly, drevene sudy, nekolik slapacich sicich stroju, petrolejky... jeste toho tu je spousta, je mi to trosku lito vyhodit, ale zivot na smetisti tedy neni muj sen.
květen 20, 2009 11:49
Hele, můro, : Vodoměrka
že vy jste hrabali v kůlně u mého dědy... až na ten cukr tam měl a dosud ještě částečně má všechno, co jsi vyjmenovala... ale dobrou polovinu jsem vyhodila do popelnice - a zase našla zpět v kůlně, protože popeláři jezdí až ve středu, já to vyhodila v neděli a v pondělí byl na zahradě táta a většinu z popelnice odnosil zase zpět, že se to bude hodit... a ty šlapací šicí stroje, těch máme pět... rezavých, nefunkčních, vyhozených... a dva funkční, nerezavé, v domě... jakpak se asi jmenuje tahleta úchylka? smilies/wink.gif smilies/wink.gif smilies/wink.gif

Ale ta zahrada je mooooc krásná... tak nějak bych si představovala tu svou... a pár šutrů k tomu navíc... smilies/smiley.gif
květen 20, 2009 11:54
šlapací šicí stroje : bb
se dají odrezit, natřít, navrch dřevěnou desku, a je z toho hezký stolek - buď černý podstavec a přírodní dřevo navrh, nebo vše nabílo, jakože s patinou, a z toho zahradní stolek na kávu ve stylu provence :-) ten první už mám, druhý doufám bude, akorát asi bleděmodře, nevím ještě
květen 20, 2009 12:04
Krásná zahrada : wendy
to je požitek se tam potulovat, viď. A taky nemám ráda jak píše i bb, ty zahrady podle jednoho střihu - mulčovka a na ní pár solitérů. Takovou mají známí. Stejnokrojový rantl podle plotu, ve středu pečlivě stříhaný a kropený trávník, na který se kromě kamenů nesmí vkročit. U domu terasa a opékat radši nic, co kyby to stříklo do záhonu nebo na trávník. To by mě teda šlehlo. To mám radši tu naši napůl pralesovou, kde běhá pes, sousedi, kde se může položit deka, bazének pro malou, kde přejdou koně, kde lze postavit stan, opékat a rožnit a topit vatry...
Pošlu taky nějaké foto.
smilies/wink.gif
květen 20, 2009 12:07
... : bb
a taky jsme takhle podobně zrekonstruovali dvě strááášně staré dřevěné truhly a dřevěný vojenský kufr po pradědečkovi, putoval s ním 1. světovou, on na koni coby dragoun, kufr za ním na valníku s ostatními dragounskými kufry. Truhly i kufr musely projít drsnou odčervovací kúrou, po které jim na povrchu zůstaly na památku jizvičky - chodbičky červotočů. Starožitníkovo srdce zaplesalo a nabízel odkup, neb tyto chodbičky se na nábytku dělají i uměle:-)) lidi jsou děsný...a já mám autentické, to prý zvyšuje cenu :-) no ale nedám, smůla. Konečně našla všechna fotoalba, máme jich asi 18 plus nepočítaně cd s fotkama, svoje stálé stanoviště pěkně pohromadě - v té obří truhle. Vešly se do ní i desítky časopisů, které si schovávám - PPČ, Dům a zahrada, Můj dům.
Nojo, tohle by se spí hodilo do tématu Daniely o zakládání hnízd, takže mě asi zpucne Liba, že to sem nepatří :-) do menší truhly, až z ní vyvětrá to čím si holka kvůli červotočům prošla, dám ty různé drobnosti a nesmysle, které se nevyhazují, ale taky nemají konkrétní úložiště, takže se povalují po nábytku a vytvářejí hníza. A do nejmenšího dřevěného kufru, až se přes léto vyvětrá, uložím všechno kolem šití, neb se chci konečně zbavit funkčního leč nepoužívaného šicího stroje Lucznik, kde doposud šicí potřeby jsou.

květen 20, 2009 12:13
bb, : Vodoměrka
jenže my nemáme ty staré šicí stroje ten spodek, teda myslím tím takové ty železné nohy se šlapátkem, nýbrž to, co je nahoře na desce.. to, co šije, a rezavé... takže k ničemu, jo mít ten spodní díl s deskou, tak stolek už stojí na dvoře u grilu nebo v zahradě v altánku... ale altánek je plný papírových krabic od banánů, protože až se bude v zimě topit, aby bylo čím... no v zimě se topit nebude, v baráčku se topí plynem a zapalovat pod wavkama oheň by byla blbost... že jo...
květen 20, 2009 12:19
... : bb
aha, škoda
květen 20, 2009 12:22
A ten dům vypadá taky moc pěkně ! : wendy
Šicí stroje - my máme právě ten starodávný černý a pěkně malovaný šicí vršek vystavený na knihovně, a vypadá to docela dobře. Já jsem holt taková kramářka...bylo nán to líto vyhodit.
smilies/wink.gif
květen 20, 2009 12:23
Můro : mia
zahrada se mi líbí.Přijde mi kompaktní,má svou osobitost a tvoří takový pocit intimity a soukromí.Jezírko je malý ale stačí.Koukám,že už Ti kvetou denivky,v Praze je všechno o 2 týdny dřív,myslím přírodu.Mně ted odkvetly cibuloviny a kvetou jen velkokvěté chrpy a bergénie /badan/.Je momentálně takové mrtvé období.Ted přijdou kosatce,pivonky,lilie.Já miluju kouzlo venkovských zahrádek-kopretiny,srdcovky,floxy,rudbekie,slézové růže,..Jak tu píšou holky o těch mulčovačkách tak to mi přijde jak podle kopíráku,ale zas kdo nemá tolik času nebo už nestačí fyzicky,tak je to asi nejschůdnější varianta.Jinak nám krtek opět podminoval záhony se zeleninou,poradte kdo máte zkušenosti s vyhubením tohohle borce???
květen 20, 2009 13:15
Mio, : Míša šíša
jedině že bych ti půjčila našeho kocoura. Ten spolehlivě každého krtka odloví, zakousne a přinese nám ho k domovním dveřím, abysme viděli, jaký je to pašák. Bohužel nám takhle nosí k domu i zakouslé myši, ptáky a ryby smilies/smiley.gif
květen 20, 2009 13:20
Míšo : mia
zdravím do Humplu.Náš pes taky se snažil ho chytit a výsledek je tristní,poničeno ještě víc,než bylo.Dneska pleju,je horko,že by se usmažil.Pojedeš někam na dovču,vím,žes tu měla nějakou zážitkovku z ciziny,plánuješ zas něco podobnýho?
květen 20, 2009 13:26
ano, ano, je ted takove mrtve obdobi : mura1
jasmin, cemerice, tarice, modrence, barvinek i stenicnik uz odkvetly a ostatni se teprve chysta. kvete mi tu akorat ten cervenej rododendron (bilej uz odkvetl a fialovej teprve bude), pak jeste klematis, zacinaji male zlute denivky, velke oranzove budou az pozdeji, pivonky to uz taky maji za par, no a zlaty hreb sezony - ruze, tech mam plno. jsou velmi vdecne, kvetou cele leto az do listopadu.
ve strani za barakem kvetou akaty, to je ta nejkrasnejsi vune na svete smilies/smiley.gif


na krtka spolehlive fungujou domaci zvirata, kocka nebo pes. nas cuvac je vyhlaseny lovec krtku (a taky veverek, kocek a kun)
květen 20, 2009 13:32
Mio, : Míša šíša
letos vůbec nevím, jak to s dovolenou dopadne, zatím nic konkrétního nemáme vymyšlené. Veskrze ještě máme čas na rozhodování, protože jezdíme vždycky až v září po dovolených, kdy je všude klidněji.
květen 20, 2009 13:36
Můro, : Míša šíša
tobě už kvete klematis? To bydlíš někde ve Středozemí nebo máš nějakou ranou odrůdu?
To já si na klematisy ještě hodně dlouho počkám.
Jinak tě obdivuju, jak to všechno zvládáš. Zahradu, papoušky, psy, ještě děláš stavbařské práce... Vždycky když se setkám s nějakou takovou činorodou ženou, mám z toho strašný komplexy a jsem ráda, že v mém okolí se žádná taková nevyskytuje, aby mi ji nemohl manžel dávat za vzor. No prostě tebe a Inku se svým mužem seznamovat nebudu smilies/grin.gif
Já mám naopak známou, která zastává heslo "Božínku, kdo by se s tím s*al..." a jde si lehnout a přečíst knížku. Je to moje nejoblíbenější kamarádka, často ji k nám zvu společně s jejím manželem, který je zase strašně pracovitej smilies/grin.gif
květen 20, 2009 13:47
holky, obdivuju, že dokážete ta hezká kytičková jména přiřadit k těm správným rostlinkám - : d@niela
já například vůbec nevím, co to jsou denivky... A tak jsem, možná, udělala Můře v obrázcích binec :-).
Kytičky mám šíleně ráda; kdysi jsem měla pronajatou zahrádku a tak jsem díky tamnímu systému "hele, nechceš, mě to zbylo?" ji měla opravdu hezkou. Jen jsem si přikoupila nějaké ty rybízy, angrešty, jostu.. zasadila zeleninové záhonky, meruňku, slívu a višničku - a pak už mě, bohužel, osud poslal o dům dál. Jak moc a moc se mi po ní stejská...
květen 20, 2009 13:54
Snažili jsme se to osázet tak, : wendy
aby to kvetlo pěkně postupně, no úspěch částečný. Vždycky mi tam vznikne mrtvá zóna a na tu pak dávám zdobné kameny. Jsem mičurinec s malým em. Na rozdíl od můry...
Dobrou zkušenost máme s hostou. Add krtek - jakmile něco zasadím pohnojím, poliju, stahujou se tam žížaly a za nimi krtci, neřádi. Posledně mi zdvihli stračky i salvie. Źe jsou to ale odolné záhonové druhy, přežily.
Líbí se mi taky tzv. babiččina zahrádka. Třeba floksy.
smilies/wink.gif
květen 20, 2009 13:54
Jo, a bíbí, mám ve sklepě taky ten originál starej dřevěnej kufr, : d@niela
pořád jsem nevěděla, co do něj (a taky ještě moc nevím, "kam s ním" - ale tys tu nadhodila několik možností - takže ... Takže mé kutilské srdce zaplesalo. No, už se mi dlouho taky nic nestalo :-D
květen 20, 2009 13:55
Tak když jsme u těch zahrádek, : Vodoměrka
tak jsem si dnes dovezla konečně poslední truhlík na balkon, osázela a už jen čekám, až se to rozroste tak, jak si představuji... nejvíce mě zaujal tzv. drát - na tržnici to bylo nejčastější pojmenování, občas tam měli ještě plecantrus nebo molice... kromě té známé zelenobílé varianty jsem narazila na takové stříbřitě šedé listy a nebo hráškově zelenožluté... pořád jsem to googlovala a pořád ne a ne to najít, až jsem to vzala přes molici, což jsem si myslela, že je jen škůdce, a ono ne... a tak jsem zjistila, že celá tržnice to měla špatně napsané... hahaha... on je to plectranthus... a já jsem si málem zavařila hlavu, cože jsem to vlastně koupila... smilies/wink.gif Takže mě v truhlíku poroste drát... smilies/wink.gif smilies/cheesy.gif smilies/grin.gif
květen 20, 2009 14:03
Dani : mia
Denivka je podobná liliím květ vydrží pouze jeden den,nenáročná,vděčná trvalka.Jinak jsem si ted koupila letní šeřík-komuli.Chybí mi tu ještě spousta trvalek-čechravy,udatny jsou hodně dekorativní.Velice krásná kytka je letní hyacint-litoška,pak liliochvostec.Z těch menších kakosty,řebříčky.Klematis že Můře kvete mi taky přijde hodně hodně brzy.Jestli máš balkon,zkus pnoucí letničky Dani.Nadělají plno parády za pár korun.Dík za zahradní téma.Wendy hosta je moc hezká i v nádobách.Jo a poradí někdo něco stálezeleného i přes zimu?
květen 20, 2009 14:54
Mio, díky moc, no, já mívala balkon plnej kytek, teď sice docela taky, ale nekvetucích - : d@niela
jen takový ty "furtzelený potvory" jako diefenbachii, vánoční kaktus, aloe, asparágus,pak ještě takový dvě další kytky, co jsou ve visacím květináči, a nekvetoucí, dvoumetrovou dracénu, 1,5 metrový košatý fíkus, a plno muškátů, který jsem si napěstovala jako stromkový. Ale, ty teprve pokvetou..
Nojo, ale když já byla po špitálech atd., tak jsem zvládla jen tohle... Jak jsem psala, něco sem nasázela, něco filigránskýho vylezlo, uvídím, jestli se "něco" chytne :-))).
Jé, mívala jsem jeden čas pod okny nádherný gladioly, ale pak se tam něco zdilo a bylo po nich, byly ušlapaný... Těch je mi fakticky moc líto.

Jo, a něco stalezeleného?
To máš jednoduchý, najdi si pořádnýho hastrmana, občas ho můžeš pokropit... smilies/grin.gif
květen 20, 2009 15:42
Dani : mia
tak hastrmánka jo? smilies/cheesy.gif
květen 20, 2009 15:46
... : bb
hm, a co s odcházejícím fikusem benjamina byste neporadily? začátkem dubna jsem ho přesadila, přitom jsem vyklepala z kořenů starou hlínu, kořeny sestříhala na třetinu, stonky a listy jsem nechala, jen obrala suché lístky a ostříhala suché stonky bez lístků. Květináč průhledný plastový, do něj na dno keramzit tak 2 cm vrstva, na to substrát pro pokojové rostliny. Do toho fikus a vše do keramického obalu. Meruňkově oranžového :-) Měsíc si kluk liboval, že tolik péče nedostal celou uplynulou pětiletku, a teď najednou svěsil listy, začínají se kroutit a vůbec se tváří zvadle.
Zalitý je, ale možná byl přelitý, z obalu jsem vylila vodu. Takové práce a skomírá, předtím 5 let měl spartánský režim a prosperoval.
Co s ním?
květen 20, 2009 15:55
Stálezeleného ? : wendy
hastrman tatrman je dobrý. Nabízím smrk.

Mio, jak se ti rozrůstají denivky ? My jich měli pár a docela jdou, až se bojím, jak to skončí. Máme je dva roky.
květen 20, 2009 15:57
bíbí, to samý mám já :-))) - jo, to je jedna z těch prve nepojmenovaných visaček - : d@niela
Přesně jako píšeš ty - přesadila, zalila, pověsila, a je to taková zmoklá schlíplá slepice... Mám s ním zkušenosti, že je to šíleně choulostivej neřád. Funguje, ale nesmí se moc otáčet, nezalejvat moc ani málo... Já mu taky dala víc, než bylo záhodno.. v nejhorším případě ho ostříhám a on zase obrazí. Jo, a taky ještě pomůže ho vyjmout z květináče - tak rychleji vyschne, když je přelitej

Tak si držme palce smilies/wink.gif
květen 20, 2009 16:03
wen : mia
Na podzim rycími vidlemi vyryju část,aby neubíraly místo ostatním,jinak by se rozrůstaly velmi rychle.
květen 20, 2009 16:06
Dík, to jsem chtěla slyšet : wendy
na podzim učiním totéž a přebytky své rostlinné výroby přenesu před náš úžasný panelák.
smilies/wink.gif
Kytkám kupodivu sparťanský mnohdy neuškodí. Třeba vánoční kaktus v kelímku od jogurtu na zaprášeném parapetu v chodbě kvetl každý rok jak blázen a náš opečovávaný pustil laskavě několik málo jednotlivých kvítků jednou za čas. A to taky nebyl v teple prosím.
smilies/wink.gif
květen 20, 2009 16:12
Danielo, dík, tak těmi otáčkami by to mohlo být : bb
celá léta přebýval v klidu na polici u okna v ložnici, protože se jeho modrý květník hodil ke koberci. Teď s tím hezkým květníkem jsem ho přemístila do pokoje, na víc osluněné místo, ale z provozních důvodů s tím květníkem rajtuju sem a tam. A on už je starší pán a ty rotace plus přelití mu asi neudělaly dobře. Tak zkusím tedy chirurgický řez, vyšoupnu ho z květníku proschnout a pak ho zašoupnu zpátky do ložnice.
květen 20, 2009 16:14
Fikus benjamin : Milene
jsem nedávna vyhodila. Měla jsem ho snad 10 let. A najednou začaly žloutnot listy a padaly a padaly. Tak jsem ho seřízla, ve víře, že obrazí. A on houby už se vůbec nezasnažil. Tak odpočívá v pokoji na kompostě. Někdo mi říkal, že nesnáší průvan, ža nastydl. Ale věř nebo nevěř. smilies/wink.gif smilies/wink.gif Prostě mně zašel.
květen 20, 2009 16:22
... : bb
hm, v průvanu je taky. Takže rotace, průvan a přelití, to už asi na nej bylo moc :-) zkusím ho ostříhat, nechat vyschnout a dát zpátky na to klidné místo.
květen 20, 2009 16:24
... : Milene
Jestli se nešíří mezi fíkusy nějaká epidemie jako takzvaná "fíkusová chřipka"
smilies/grin.gif smilies/grin.gif smilies/grin.gif smilies/grin.gif smilies/grin.gif
květen 20, 2009 16:27
Kristapána, : wendy
aby to tak byla prasečí...
smilies/wink.gif
květen 20, 2009 16:34
Tak jsem uvedla do tranzu : Ivča
půl paneláku,ha ha...Minulý týden mi na zahrádce otec postavil skleník z vybouraných oken.Protože je v něm fakt hic,větrání jen dveřmi,dnes jsem si ho pomalovala...zvenku,bílou akrylovkou,velkým štětcem...kytičky,motýly,berušku... smilies/grin.gifA při té příležitosti nazdobila vedle stojící stolek a 2 židle barevnými psychedelickými motivy....už mě zastavilo několik sousedů,co se chtěli podělit o umělecký zážitek,ha ha...snad to přežijí... smilies/wink.gif
květen 20, 2009 19:22
k výše uvedenému bych ráda dodala : alena puntíkovaná
že ta čtyři rajčata jsou pořád ještě v kelímkách na balkoně - ale protože pršelo, jsou i zalitý.
květen 21, 2009 07:47
No jo, Wendy, : Vodoměrka
fíkusová zmutovaná prasečí chřipkou, to musí být hrůza... to když takovej fíkus kýchne, tak není divu, že mu opadá i listí, co už nemá... smilies/wink.gif

Jo a znáte ten nový vtip z doby prasečí chřipky?

Jde takhle medvídek Pú s prasátkem lesem za Kryštůfkem Robinem, ruku v ruce, dva dobří přátelé...
Prasátko si říká: ten Medvídek Pú, to je ale dobrý kamarád, jsem moc rádo, že ho mám..... Já jsem tak šťastné prasátko, když mám tak dobrého kamaráda.....
Medvídek Pú jde a myslí si: jestli prasátko kejchne, tak je po něm..... smilies/wink.gif
květen 21, 2009 08:01
Puntíkovaná - domácío strava je domácí strava : wendy
pěkně se o ta rajčátka starej !

Jo vtipy už začínají kolovat, jako ten další a o zvířátkách - jak se lev a tygr kasali, jak se jich lidé bojí, jak blednou a prchají když zařvou, ale prasátko přišlo a povídá - mně stačí jen lehce kýchnout a po*erou se všichni...
smilies/wink.gif
květen 21, 2009 12:17
Můro, čtu to a nestačím se smát : okata
Jelikož my jsme s manželem před čtyřmi lety zakoupili dům na polosamotě a ani po čtyřech letech jsme se ještě nezbavili všeho, co nám tu bývalí majitelé zanechali. Pravda, pozemek je skoro 4 tisíce metrů a tak je vždycky místo, kde se něco najde... Na části máme koňský výběh (kvůli koním jsme utekli z města) a minulou zimu jsem tam našla kružítko! To byl teprve šok smilies/grin.gif A to raděj nemluvím o tom, že jsme z domu vyvezli ten velký kontejner (tj. 7 tun) šatstva, bot, plesnivých peřin... Jo, začátky byly zajímavé.
Letos poprvé po čtyřech letech intenzivní rekonstrukce máme víc času na zahradu. Jsa na mateřské, rejpu se v ní od rána do večera :-) Tvoje zahrada je nádherná, nádherná, nádherná. U nás je zatím kolem rostlin mulčovačka, jak tady někdo psal, že se mu to nelíbí... ne že bych z ní byla nadšená, ale plevel to má díky ní těžší a než se keříky rozrostou a podají si packy, tak to chvilku potrvá. I když - většinou sázíme do směsi uleželého koňského hnoje, písku a pilin, takže květena šílí a roste jako zběsilá smilies/grin.gif
Jsem zahradník amatér. Dřív jsem chodila lovit do butiků, teď prolejzám všechna možná zahradnictví. Škudlení mateřské na tu a tamtu kytičku moc dobře znám. Naštěstí mám tolerantního manžela, který nejenže nebručí, když zase něco přitáhnu domů, ale světe div se, on mi na to ještě vykope jámu. Tedy pokud si o to řeknu, sám od sebe ne...
Nejvíc zvláštní mi na tom všem připadá, že jsem odchovanec paneláku, pětadvacet let jsem v něm žila a nepociťovala žádné příkoří, do zahrady jsem nebyla hrrrr nikdy, a teď tohle. Do paneláku už by mě nikdo nedostal ani heverem. Ta svoboda, když člověk vyleze na zahradu a nepotká tam hned souseda, je k nezaplacení...
květen 24, 2009 22:35
... : okata
Jo a úplně nejvíc šílím z těch totálně zarostlých anglických zahrad, snad se k tomu někdy dohrabu!!! smilies/grin.gif
květen 24, 2009 22:37
jo, okata : mura1
to blaho vylezt rano ze dveri a sednout si v pyzamu na schody s hrnkem kafe... smilies/smiley.gif
popis "zarostla anglicka zahrada" je dost presnej. vcera jsem intenzivne prostrihavala cestu od domovnich dveri k zahradni brance, neb rodinu uz nejak nebavilo prodirat se pichlavymi jalovci a nechavat si oklepavat mokre vetve za krk. jinak neboj, rozroste se ti to driv, nez deti odmaturujou smilies/smiley.gif
květen 25, 2009 08:20

Powered by Azrul's Jom Comment
busy