ROZEZNÁTE - POZNÁTE - NAJDETE? - LXXVI.
Neděle, 15 duben 2012

Do dnešní hádanky jsem zařadila muže, jehož život byl neodmyslitelně spjat se světem kouzel a filmu. Náš neznámý se narodil  6. června 1858 v Praze. Na přání otce se vyučil pozlacovačem. V této práci však uspokojení nenacházel  a  toužil se dát  na uměleckou dráhu kouzelníka a eskamotéra. 

 

 

 

 

 

 

     R.  1881  proto vykonal zkoušky u koncesovaného kouzelníka Heinricha Guttwalda, zároveň od rakouských úřadů získal povolení k provozování umělecké činnosti a se svými pestrými kousky pak coby principál Kouzelného divadla objížděl především venkov.


     Roku 1891 se v Praze konala Jubilejní výstava , na které našeho muže velmi nadchl Edisonův fonograf. Rozhodl se  pořídit  si jej a oživovat s ním svá představení.  Později přibyl  i vlastní promítací přístroj. Na toulkách venkovem promítal  ve svém Divadle živých fotografií především francouzské filmy, velké oblibě se těšily záběry z búrských válek. V Praze promítat v této době nemohl, neboť výhradní právo na produkci pro Prahu měl podnik Varieté.


     Od roku 1901 měl konečně povolení provozovat kino i v pražských pronajatých prostorách na Vinohradech a v Holešovicích. R. 1905 na pražské Klamovce otevřel  dokonce letní kino. Hlavní úspěch však přišel 15. září 1907, kdy v domě U  Modré štiky  (Karlova ulice 180/20) otevřel své vlastní stálé kino.  Dům, kde kdysi stával zájezdní hostinec, v němž rád pobýval i král Václav IV. s kouzelníkem Žitem, se tak zásluhou našeho muže stal pro mnohé vyhledávaným místem - na tehdejší dobu vzrušujících zážitků.  

 

 

 

 

     Kino mělo 56 sedadel a kromě pátku se promítalo denně.  Náš neznámý ve snaze ještě více zpestřit nevšední zážitky návštěvníků každého vítal osobně, jeho žena Karla usedala do pokladny kina. Tehdy mu vytanuly na mysli krásné chvíle, které trávil na zámku hraběte Šporka Bon Repos (Šťastný odpočinek) u Lysé nad Labem. Jeho přáním bylo, aby se podobně cítili i návštěvníci jeho kina, což se plnilo vrchovatou měrou. Dychtivých návštěvníků přibývalo, už je ani nestačil osobně vítat a tak namluvil uvítací znělku na plátno.


      Pomalu však přicházela krize filmu, válečná léta, lidé žili jinými starostmi. Náš neznámý zemřel na pokraji  chudoby 4. prosince 1926, kdy jej postihl v divadle Rokoko záchvat mrtvice. Jeho kino přežilo svého zakladatele o dvacet let.


     Dnes ovšem jiné kino (v Bartolomějské ulici v Praze) nese jméno našeho neznámého. A zámeček Bon Repos, kam tak rád jezdíval? Po roce 1945 jej převzala armáda a v současné době je v soukromých rukách. Náš neznámý milovník a nadšenec pohyblivých obrázků nalezl místo svého posledního odpočinku na Vinohradských hřbitovech.


     Už tušíte jméno muže? Původní i umělecké? Pokud ne, nahlédněte, jako vždy do rozluštění hádanek. I příště zůstaneme v hádankách u světa filmu. Mám připraveny tři skvělé české herečky, od jejichž narození uplyne letos rovných sto let. 


Zdraví MIA

 

 

Komentáře
žádných jistot : mura1
člověk v tomhle světě nemá. co dělá tohle kino v bartolomějský?? sodoma komora...
duben 15, 2012 23:46
Viď.... : d@niela
Bylo nebylo, dávno tomu...
Bylo mi ještě svobodno a každé odpoledne a večer jsem před představením měla úvodní proslov o následujícím filmu.
V malém kině v Plamínkové ulici na Letné... Původně to bylo kino Belvedere, ze zadní strany stejnojmenného hotelu.



Filmy se tam pouštěly v originále a mnohdy bylo neuvěřitelně absurdní, když překladatel či překladatelka (dva velice staří lidé) svým monotonním hlasem tlumočili to, co se právě vzrušeně odehrávalo na plátně :-)))
Jo, to bylo nádherné...

TAM bylo první kino s tímto názvem! TAM jsme s tím začali!!!
duben 16, 2012 01:12
... : mia I
tak Bartolomějskou máme všichni spjati s policajtama, majorem Zemanem nebo i radou Vacátkem. Tohle kino je naproti, Bartolomějská 291/11 , jsou tam filmy z národního filmového archivu, je nutná členská legitimace. Teď momentálně budo dávat filmy režiséra Helgeho. Alespoň tak mi strýček Google řekl. Ale je fakt, že když jsem loni v březnu byla v Praze na divadle a Bartolomějskou procházela , tak jsem spíš registrovala policajty. Pěkný fotky z pamětnickejch filmů byly na paláci Adria.
duben 16, 2012 01:27
Myslím, že : Sidon
podle tohoto pána, natočil Jiří Menzel film - Báječní muži s klikou, ale pojmenoval ho v ton filmu trošku jinak.
duben 16, 2012 04:19
Tak tahle hádanka je : deeres
jako kdybych jí sama vymyslela. Já bývala zapálený filmový fanda. Opravdu bývala, multiplexy nesnáším kvůli jejich ozvučení a smradu z popcornu a tedy do kina už dávno nechodím. Z kina , které bývalo na Letné mám dodnes schované měsíční programy a zrovna včera jsme se dlouze s kamarádkou dohadovaly, kdo byl hlavním představitelem ve filmu natočeném podle románu Jamese Jonese "Až navěky." Tak jsem včera v těch programech hrabala, abych zjistila, kdo má pravdu, jestli to byl Montgomery Clift nebo Burt Lancaster, abych nakonec zjistila, že máme pravdu obě. Osmioskarový černobílý film z padesátých let jsem kdysi v tomto kině viděla se šíleným simultáním překladem v originále pod názvem "From Here to Eternity".
Na Letné jsem viděla stovky amerických filmů, které tu oficiálně nikdy nebyly promítány, jejich kvalita byla někdy dost ubohá, protože se často jednalo o kopie, které k nám doputovaly přes Itálii, následně Jugošku a teprve potom se promítaly na Letné. Takže tam byla upozaděná původní angličtina, do toho ječeli Italové, dole přes plátno šly chorvatské titulky a z budky se ozýval zpomalený a stručný živý překlad. Kino se později pak přestěhovalo do Veletržní a to byl na Letné jeho konec.
duben 16, 2012 07:46
Dani, Deeres, : mia I
můro, tak já to zmínila jen tak bokem jako malou nápovědu, stejně jako ten zámeček, podle kterého si zvolil své umělecké jméno. Jak koukám, on to pro Vás pražské byl pojem. Něco na co se jen tak nezapomíná a máte to spjaté s úplně jiným místem v Praze a samozřejmě s nostalgií vzpomínáte. Tak to jsem ráda, že jsem ve Vás oživila tak pěkné vzpomínky.

Sidone , ano, máš pravdu.
duben 16, 2012 08:21
Mio, někomu jsi oživila vzpomínky, někomu rozšířila obzory. : Myška
Jsem v té druhé skupině, díky smilies/wink.gif smilies/cheesy.gif.
duben 16, 2012 08:27
Mimo mísu... : kyttka
Danielo, chtěla bych Ti něco poslat pro Kudlanku, na jaký mail?
duben 16, 2012 10:57
hezké, Mio :) : bb2
mně to zase připomnělo venkovské kino u babičky. Malé plátno, rozvrzané dřevěné lavičky a židle, v koutě hučely piliňáky, aby publikum nezmrzlo, "biletář" byl zároveň topičem. Vstupné za korunu a kdo zapomněl kačku, donesl ji příště.
S tátou jsme chodívali na kreslené grotesky do úplně jiného kina, na tehdejší dobu moderního, se sklápěcími sedačkami a s italskou směsí, to venkovské kino patřilo k jinému světu, přitom jen 12 kilometrů vzdálenému od toho moderního...
duben 16, 2012 14:18
deeres, : bb2
vidíš, a já si zase pochvaluji ten čerstvý, v létě chladný vzduch v současných kinosálech. Co všechno bylo občas ve starých vydýchaných sálech cítit, zvlášt když bývala ta kina narvaná, proti tomu je popcorn (který teda v multiplexu necítím, díky vzduchotechnice) rajským plynem.

Proto jsem milovala letní kino, pro ten čerstvý noční vzduch a hvězdy nad hlavou. Ani pivo a pečené klobásy to nekazily, naopak.
duben 16, 2012 14:20
bb2 : deeres
a víš to, že teď v Hostivaří jeden multiplex zavírají, protože jim tam kvůli setrvale nekvalitnímu ozvučení lidi přestali chodit. Tak nejsem sama cimprlich na to, aby se na mne hudba valila ze všech stran a hlasitost nahrazovala kvalitu. Popcorn bych nejspíš překousla, kdybych za šílenou cenu lístku viděla opravdu dobrý film. A těch je teď jak šafránu.
duben 16, 2012 15:31
Hele, Pražandule, nevzpomínáte některá ještě na kino KOTVA? : d@niela
(Bylo tam, co je kousek vedle obchoďák Kotva.)

Tam mívali otevírací střechu. Bylo to nádherné - jít na večerní představení a moci se dívat i na hvězdnatou oblohu...
Bylo tam nádherně.
Před kinem byl ještě takový malý parčík...
Jo, je to "trochu dávno" smilies/smiley.gif
duben 16, 2012 15:36
Deeres, u Hostivaře jde přece o něco jiného : bb2
mají, tedy měli jen 1 jediný sál digitalizovaný, ostatní nejsou, což je problém v době, kdy se přestanou do kin dodávat klasické kopie filmů a budou jen digitalizované. Pak je volba jasná - vrážet těžké peníze do digitalizace, s nejistou návratností, nebo si to pořádně spočítat - a zavřít.

Kdyby zavírali kvůli špatnému ozvučení, jak říkáš, že to v sále řve - to by se zavírala i jiná kina, nezavírají, ačkoli tam někdy promítají pro 2 diváky (pro nás:-).
Na druhou stranu, místní letní kino ani kamenné kino si o dobrém ozvučení mohla nechat zdát i v době, kdy byla moderní - přesto tam bývalo natřískáno.

Obecně návštěvnost kin tak poklesla, že se provoz kina nevyplácí ani tam, kde nejde o drahý multiplex. To kamenné kino i letní kino provozují naši známí, neuživilo by je to, kdyby v té budově neprovozovali další věci, od doby, co jsou k mání kopie z netu a levná DVD, tak prostě návštěvnost kin jde dolů.
duben 16, 2012 15:49
... : bb2
ceny vstupenek se dají srazit různým způsobem, třeba pondělky mívají v Cinestaru za 109, což už odpovídá ceně před 25 lety
lidi, co využívají O2, mají jednou měsíčně vstupenku za 89 na jakékoli úterní promítání, vzhledem k tomu, že se programy mění jednou týdně, tak je jedno, jestli se jde na film v úterý nebo v pátek
studenti mají slevy, my máme další slevy za to, že jsme "v klubu", což neobnáší nic než dát k dispozici email, na který chodí jednou měsíčně info o nových filmech
atd.
duben 16, 2012 16:00
... : bb2
s kvalitou filmů je to možná jako u spousty věcí dané věkem - ve 44 už nás něco hned tak neoslní jako v 17 :-)
duben 16, 2012 16:02
bb : mia I
dík

Jinak bych ráda tímto pozdravila naši IRISku a popřála všechno nejlepší k jejímu dnešnímu svátku, pokud bude číst - tak hlavně zdraví Iris, to ostatní už pak přichází samo. smilies/smiley.gif
duben 16, 2012 16:05
... : deeres
Já prolezla snad všechna kina v Praze, takže samozřejmě i Kotvu, to byla fakt v létě nádhera, když odsunuli střechu a byla jasná hvězdná noc. Jeden bezva zážitek mám z kina Květen, šli jsme na představení od půl jedenáctý, zrovna dávali nějaký trhák, lidí jako much a pořád pokladnu neotevírali. Pak přijel před kino taxík, z něj vylítla rozježená, napůl oblečená pokladní a strašně se omlouvala, že zaspala. Chtěla odemknout pokladnu a zjistila, že v tom fofru nechala klíče doma, bydlela až někde ve Strašnicích.Představení začínalo pak až ve dvanáct a všichni jsme v restauraci Radiopaláce ukázněně čekali až pokladní přijede s klíči.
duben 16, 2012 16:13
... : deeres
Jsou to hezké vzpomínky, jenom Vinohrady měly čtyři kina. Bystrica U Macešků, tam nás vyhodili, když jsme se ségrou hlasitě bulely nad Pyšnou princeznou a při filmu s Anny Ondrákovou a Buriánem "On a jeho sestra", jsme se tam všichni tak smáli,až s námi spadla jedna celá řada dřevěných sedadel. Slavia v Nitranské, tam jsme chodili na dětská představení jednou týdně s družinou. Kino Květen, to mělo lóže pro dvojice a první pusa. A konečně nádherný sál ve Floře, vstup obložený bílým mramorem, tam mám vzpomínku, jak jsme pokoutně vnikly s Jájou a Momo na Strašidla ze Spessartu, která byla přístupná až od dvanácti. Dnes samozřejmě už ani jedno z těch kin neexistuje, v paláci Flóra sídlí VZP.
Bíbí, možná máš pravdu, spousta těch filmů, co jsem viděla za mlada by u mne už neprošla.
Jenomže bylo tu něco jako česká škola, mraky francouzských filmům, občas se sem protlačil nějaký japonský a americký film a i některé koukatelné sovětské filmy. A když jsem si nevybrala tady, šlo se do Ponrepa, anebo do Klimentské do Filmového klubu. Tam se sice normální člověk nedostal, tam se promítalo pouze pro lidi od filmu a famáky, ale když vám někdo půjčil svůj průkaz....
Jo a s tou Hostivaří jsem to někde četla , nejspíš to opravdu je jinak, já to nekoumala.
duben 16, 2012 16:45
Bydlíc ve Vršovicích, : alik puntik
navštěvovala jsem hojně kina Práce, Vzlet, Vesna, Mír, taky Květen - protože hned vedle jsem chodila do školy, na "lepší" se chodilo do kina Pilotů.....do kina se codilo narande - když se chtěl chlapec vytáhnout, a oslnit, tak koupil mandle v čokoládě za osm padesát, jinak to byly ledovky za tři kačky, nebo italská směs za čtyři šedesát, polárka za korunu, nanuk za korunu čtyřicet a eskymo za padik. Palác Flora nechali zdevastovat a pak si z něj udělal noblesní sídlo VZP, vkiděla jsem tam český film "Žalobníci", což byl děsnej hit. Byla spolusta úžasenejch filmů - francouzskejch, italskejch, britskejch a českejch...amerických moc nebylo - ale když jo, stály za to. Strašidla ze Spessartu jsem viděla v kině Práce...a dávali tam taky Divou Báru - která byla - namouduši!!! mládeži nepřístupná. Dávali taky spoustu ruskejch filmů...a některý byly opravdu dobrý....strašně legrační byla kreslená červená Karkulka. Biják byl prostě biják - byl to zážitek. Ještě ,když jsem měla malé děti, tak jsme chodili do kina pořád. Teď jsouta kina noblesní a technicky vyšperkovaná....ale není to ono.
duben 16, 2012 18:03
Ježiš Deeres, : alik puntik
pamatuješ se na naši spolužačku Vlastu Koblížkovou, která se vsadila, že shlédne za den 5 filmů a sázku vyhrála, protože na Václaváku bylo nově otevřeno kino, kdteé promítalo od 22 hodin.Ona odebírala Ekran a jiné lido demo filmové časopisy a když bylo ve škole nutno udělat referát...tak ona jedině o filmech. Jednou to bylo o filmu "Angelika - markýza andělů", což u nás nikdo neznal a ona si dala tu práci a přeložila to z toho Ekranu, kde o tom byl článek.
duben 16, 2012 18:12
... : bb2
tak pěkných českých filmů vzniklo za posledních dvacet let hodně

když jsme u těch filmů, včera později večer na dvojce byl Domov na konci světa, pokud jste někdo četl knížku...
duben 16, 2012 18:42
V kině Práce jsem viděla obě verze Vojny a Míru.... : alik puntik
a můžu říci, že ta rusk se mi líbila víc. Ta americká byla úžasná, výpravná.... AMERICKÁ....No Bondarčuk je holt Bondarčuk.Byl nezapomenutelnej, jak tam pobíhal po tom bojišti, úplně vyjevenej zjišťoval, že ony ty bitvy zas až tak úžasný nejsou, že se člověku při nich taky můžu něco stát - nedejbože - může i zemřít! Propadal panice a zoufalství a člověk s ním cejtil...Henry Fonda v roli Pierra Bezuchova byl krásnej, elegantní, perfektní...dokonalej.Ale, nebáli jste se o něj. Audrej Hepburn byla štíhlá , elegantní, krásná, ušlechtilá - zatímco Ludmila Saveljevová byla vyjevená a vyděšená ruská holka. Která pořádně nevěděla, co se s ní děje. Dospívala, měl se jí otvírat svět, měla si to užívat - a bum prásk - vlétnul tam Napoleon a bylo po žížalkách. Asi mé slovanské duši byla Bondarčukova verze bližší.
duben 16, 2012 19:43
Álo, : deeres
Vlastindu jsem také potkávala v Ponrepu. 5 představení denně jsem nejspíš nezmákla, pokud bych nešla do kina Čas. První v půl jedenáctý, další v jednu, pak ve tři, v půl šestý, v osm a někdy i v deset. Ale kdybych se snažila, tak jak jsem to spočítala, stihla bych jich i šest.
Pilotů v Donské ještě před nějakým časem fungovalo jako nějaký klub s promítáním filmů.
duben 16, 2012 20:26
no - to bylo tenkrát vyjímečně nově zavedeno : alik puntik
ta noční představení. Ona šla tenkrát v deset ráno na dopolední představení, ve 14,30 na odpolední, v osmnáct třicet a ve dvacet na večerní představení - a pak na ten Václavák na noční. A pokaždý do jinýho kina a na jinej film. V Pilotů se promítaly takový ty šlechtičárny - jako Hrbáč, Kapitán Fracasse a podobně - pak z něj udělali tzv. premiérové kino. Hele, jak se jmenovalo to kino na Míráku- v tom domě, co byl Valdek? Varšava? - no mám dojemm, že ti bylo něco polskýho.
duben 16, 2012 20:38
... : deeres
No jasně, Varšava. Vidíš, další vinohradský, na který jsem zapomněla. A Bystrica u Vinohradské tržnice, ta se vlastně později jmenovala Illuzion.
http://www.pooh.cz/pruvodce/a.asp?a=2003684&db=444
duben 16, 2012 20:52
No - já pořád přemýšlela, co to bylo za kino ještě nad : alik puntik
kinem Květen, co z něj pak udělali !speciál" na staré filmy. Tak Bystrica....denně jsem kolem něj chodila na trolejbus č. 54, který jel k nám domů. Je to škoda. Dřív bylo kino lidová zábava a stálo pár korun, takže i prostý pracující lid tam mohl shlédnout opravdové filmové skvosty. No - to dneska sice taky - ale zdaleka ne jen za pár korun a taky není kino na každém rohu. Jen v těch Vršovicích jsem jich měla v dosahu šest. Jelikož jsem chodila na základku do Vladivostocké, konaly se takové ty akce pro školy (kdy nám chvíli někdo vykládal o revoluci a podobně a pak nám promítli sovětský film) obvykle v kině Vesna, nebo Vzlet. Na ekonomce se pak podobné akce odehrávaly v kině Květen. Jo - videa a dývýdýčka jsou fajn....ale už to nemá tu atmosféru.
duben 17, 2012 03:39
No vidíte, a já jsem nikdy do kina ráda nechodila. : Myška
A nechodím, já si filmy víc vychutnám doma v soukromí. V kině mi vadí lidi okolo, kolikrát hluční, ufunění, upocení, ... a vadí mi ta ztráta času - do kina dojet, po kině zase domů, večer mizerné spojení (nikdy jsem kino za rohem neměla), prostě pro mne samá negativa.
duben 17, 2012 14:13
Myško, : Sidon
a kino Jas už neexistuje ?
duben 17, 2012 18:39
Něco ve 3D : wendy
zatím doma nemáme...do kina chodíme málo, máme tu jeden Cinestar a jedno Art kino, to tak tak přežívá. Byla by ho škoda. Že by kina zanikla ? asi ne, divadlo a knihy taky nezanikají...

ad hádanka - vzpomněla jsem si jen na to alias, to je hlava...
smilies/wink.gif
duben 17, 2012 23:27
Sidone, kino Jas neexistuje. : Myška
Dávno, asi hned po revoluci, ho zrušili. Už několik let je v těch prostorách obchod s vietnamskými hadrami. Ale nikdy jsem v tom kšeftě nebyla, takže nevím, jak moc se to uvnitř změnilo.
duben 18, 2012 08:18
dřív se do kina chodilo hodně. : alik puntik
videa byla vbzácností, dývýdýčka neexistovala, v televizi dávali /až na vzácné výjímky/ kolové. Takže do toho kina šla celá rodina. Takhle jsem chodila s dětmi pořád.Bydlela jsem ve Vodičkové, dělala na Příkopech, takže jsme se domluvili s dětma, já v době oběda koupila lístky, děti na mě čekaly v půl čtvrtý před bankou a šli jsme. Když skončilo kino, buď jsme šli na buřta, nebo zakoupili chlebíčky, nebo zmrzlinu - a šli domů, abychom si užili zbytek "svátečního" dne. Chodili jsme většinou na komedie. Jednak byly většinou mládeži přístupné - a proč zažívat nervy ještě v kině a smích je lék a nikdy ho není dost. A děti na to mají do dneška hezké vzpomínky.
duben 20, 2012 11:07
Álo, : deeres
když jsme tady tak zavzpomínali, dokážeš vyjmenovat kina na Václaváku?
Já se tady s kámošem zrovna teď o tom dohaduji. Když jdeš od koně, tak vlevo byl Blaník, Světozor, Alfa, Lucerna a byla také Družba? Nebo to byl jenom hotel.
A vpravo Letka, Čas, Jalta a další..., nevím!?!
duben 20, 2012 12:41
... : bb2
taky moc ráda do kina, od malička, kdy jsme chodívali s tátou na kreslené pro děti a na grotesky, nebo u babičky s děckama, za kačku na dětské filmy. Do kina se chodilo randit v zimě. Zůstalo mi to doteď, děti to zdědily. Když jsem začala chodit s klukama, přišlo mi divné, že existuje někdo, kdo do kina nerad, kdo se nerad chodí koupat, nebo kdo nerad cestuje, ani dál, ani blíž.
duben 21, 2012 22:25

Powered by Azrul's Jom Comment
busy