HRNÍČKY, NEJEN NA DUŠIČKY - VI.
Úterý, 21 duben 2009

Když jsem stejně jako další Kudlanky dostala od Daniely výzvu k sepsání story o svém oblíbeném hrníčku, odpověděla jsem jí, že zásadně piju ze skleničky a žádnou historku o hrníčcích nemám. Jenže tím jsem se z toho nevyvlíkla. Daniela mě vzápětí atakovala znovu: "Tak napiš o skleničce. A ne že mi odpovíš, že piješ u potůčku z dlaně!

 

 

 

 

 

 

     Připomnělo mi to nucené školní slohové práce na téma POPIS. Popište pracovní stůl. Tak jo, s tím jsem byla hotová v jedné větě, byť rozvité. No jo, jenže člověk k tomu měl napsat ještě osnovu! Hrůza. Ještě dnes se z toho opocuju...

 

 

     Panebože, co si má člověk vymýšlet o tak obyčejné běžné věci jako je sklenička? Obzvlášť pak třeba taková, co z ní v práci piju kafe. Jsem totiž tak strašně vytížená (čtením Kudlanky), že prostě kolikrát nemám čas si tu skleničku ani pořádně umýt. Takže třeba druhý den z ní jen vychrstnu lógr do dřezu, trošku ošplouchnu (zaschlý černý kávový rantlík po obvodu sklínky mi vrásky nedělá) a finíto - sklenička je připravena na další dávku lahodné kávy.

 

 

     Můj syn mi říká, že jsem prase. Jsem.

 

 

     Toliko tedy k mé oblíbené skleničce. Je z čirého skla, s pravidelnými výlisky ve tvaru kosočtverců (bez čárky), zatím není nikde uštíplá a je šikovná, protože do ní mohu lít vroucí vodu bez toho, aniž by v ní musela být položena kovová lžička, která horkou vodu ochlazuje. Moje sklenička prostě nepraskne, je dokonalá a mám ji moc ráda.

  

     Až se mi někdy rozbije, asi se zabiju.

 

 

 

 

 

 

 

     Tak a teď o tom hrníčku.

 

     Když jsem byla malá, jezdívali jsme s mými rodiči k strýci mého tatínka. Strejda byl svérázná vesnická figurka, byla s ním ohromná legrace a rád hrál karty. O peníze. Dřív, ještě za mlada, chodil hrát i do hospody, ale pak jednou - akorát na Vánoce - prohrál v kartách krávu. Kráva, to byl tenkrát ohromný majetek, a je nabíledni, že teta ho za to moc nechválila. Celý rok strejda nepáchnul do hospody, až přesně na den o následujících Vánocích tam zašel - a tu krávu vyhrál zpátky.

 

 

 

     Od té doby už karban v hospodě neprovozoval, ale svrběly ho prsty. Tak prostě naučil hrát karty mé rodiče a mě, coby asi třináctileté dítě. A my s ním hráli „cvika" o chechtáky, a to natvrdo, žádný mazlení. Tenkrát ještě existovaly desetníky, základní vklad byl 40 haléřů, tj.desetník na štych. Ale stalo se, že najednou ležely na stole klidně i dvě stovky.

 

     Pamatuju si z té doby jedno kartařské moudro. Když jsem totiž vyhrávala, náramně jsem se radovala a těm prohrávajícím se zlomyslně pošklebovala. A strejda mi pohrozil prstem a řekl: „Karta nesnáší furii." Byla to pravda. Po několika výhrách za sebou jsem tam najednou tvrdě spadla a musela cálovat...

 

 

 

     A pak si ještě vzpomínám na tetu, jak se smála tátovi. Jeho ty karty totiž tak nějak moc nebraly, nebavilo ho to, nepřemýšlel u hry, a tak často prohrával. A teta mu říkala: „Jarko, ty bys v hospodě hrát nemoh. Ty by tě tam svlíkli do naha."

 

      Proč to ale vyprávím. Strejda měl na peníze do hry takový buclatý keramický hrníček s plasticky vytvarovaným obličejem.Výraz toho obličeje bych nazvala poťouchlým. K tomu karbanu se ohromně hodil, on taky strejda dost často vyhrával (s oblibou fixloval). Ten hrníček, později s uraženým ouškem, slepeným izolepou, patřil ke strejdovi jak hřebínek ke kohoutovi. Mimo hru měl své přesně určené místo v kredenci a teta s ním nesměla ani hnout. Strejda mu říkal „Bakulínek", neptejte se mě proč. Vždycky poklepával prsty od hromádky peněz uprostřed stolu směrem k hrníčku a říkával: „Pojďte, penízky, k Bakulínkovi."

 

    

 

 

 

 

 

 

 

     Bylo mi už dvacet, když strejda umřel. V té době jsme byli jeho jediní příbuzní. Když jsme přijeli na pohřeb, vyzývala teta mé rodiče, ať si odvezou strejdovu rozsáhlou sbírku starožitností, kterou shromažďoval po celý svůj život, a měl v ní i předměty značné hodnoty. Rodiče ale neměli ani pomyšlení na to, aby v den pohřbu odváželi nějaké věci pryč. Několik dní na to jsme se jeli podívat za tetou a já jsem ji poprosila, zda by mi mohla věnovat Bakulínka - abych měla na strejdu vzpomínku. Teta pro něj šla, otevřela kredenc - a hrníček tam nebyl...

 

 

     Pak nám teprve vyprávěla, že po strejdově pohřbu se k ní sjeli její vzdálení příbuzní a projevili zájem o nějaké věci ze strejdovy sbírky. Teta, zahalena smutkem, jim řekla, ať si vezmou, co chtějí. A oni si lačně vzali vše. Pravděpodobně i ten hrníček s obličejem. Od té doby je už teta nikdy neviděla.

 

 

     A tak přemítám, u koho dnes asi tak Bakulínek může přebývat. A zda vzpomíná na staré zašlé časy své karbanické slávy...

 

 

Míša z Humplu

 

 

Komentáře
Míšo, : Vodoměrka
až se ti rozbije, tak se ozvi... já mám tyhle ještě 4 na chalupě u babičky... do jedné si dělá kafe táta, a to tak, že zaleje horkou vodou jen do poloviny a doleje po chvíli studenou, aby nemusel čekat, až to schládne... takže nezoufej, sklenička na tebe čeká... smilies/wink.gif
duben 21, 2009 10:12
pro mě : bb
zatím nejlepší :-) protože příběh a neteče z toho sentiment.
duben 21, 2009 10:13
Jo, ještě jsem chtěla taky říct, : Vodoměrka
že ten tvůj styl mytí má i táta... nejste vy náhodou příbuzní a ani o tom nevíme??? Hahaha... smilies/grin.gif
duben 21, 2009 10:13
Tak až to rozflákáš, : wendy
a mně se stane totéž, můžeme sejít z tohoto bídného světa společně...co tady, bez hrnce nebo sklenice ?
Popohřební dělení je někdy hodně trapná věc. Oni ti příbuzní všechno potřebují. Já mám třeba po babičce z otcovy strany jen obraz dívky s koněm. No říkám jen, ale moc jsem ho chtěla, jsou v něm zakleté vzpomínky. Na ostatním "dělení" jsem se odmítla podílet. A ten strýčkův Bakulínek, ten se moc dobře prodává a prodával...tak možná tam někde, víš.
smilies/wink.gif
duben 21, 2009 10:44
Vodoměrko, : Míša šíša
tohle "mytí" nádobí jsem jako dítě odkoukala od svého táty, když jsme bez mamky (která zrovna měla službu v nemocnici a nemohla jet s námi) jezdívali spolu na chalupu. Tam nebyl vodovod, voda se brala ze studny a musela se na mytí ohřívat. No kdo by se s tím s*al... nádobí se opláchlo z toho nejhoršího studenou vodou z konve a bylo. Jak vidno, nenechaly tyto nehygienické postupy na mně žádné zdravotní následky.
Jestli jsou naši otcové nějak pokrevně zpřízněni - těžko říct, ten můj pochází od Poděbrad. smilies/grin.gif
duben 21, 2009 10:50
Míšo, : Vodoměrka
ten můj je od Přerova, ale zato děda byl velký cestovatel, pořád jezdil někam na výlety :-)
duben 21, 2009 11:19
teda Míšo, : Inka
takhle tady veřejně napsat, že si nemeješ hrneček to bych si teda nelajsla, lup už jsi zaškatulkovaná jako čuník smilies/grin.gif smilies/grin.gif smilies/grin.gif
jinak kafe tedy ze skleničky pít nemůžu, nevím proč, nechutnalo by mi, odjaktěživa teplé nápoje piju z hrnečků, ale takové degustační skleničky na dobré vínko, to je jiná v té se dá ledacos vidět jiskra, barva, alkohol, hustota, ale to kafe??? smilies/wink.gif smilies/wink.gif smilies/wink.gif
duben 21, 2009 15:36
Inko, : Míša šíša
takové čuně jsem jenom v práci smilies/grin.gif
Právě v práci si dělám obyčejného českého lógráče - a toho můžu pít jedině ze skleničky, mně by zase nechutnal z hrnku. Ale doma si dělám presso z přístroje a na něj používám takový klasický silnostěnný šálek - žádná paráda, o které by se nechaly psát oslavné články. A doma mám to mytí vyřešené - vlastním myčku ;-)
Jinak na porcelánové šálečky a hrnečky bývala ujetá moje mamka, s vyšším věkem už ji ale sběratelská vášeň přešla. Když jsi zmínila to víno - tak to si tedy potrpím na extra čisté sklo, nesnáším takové ty zaschlé kapky od vody po mytí, o upatlaném sklu ani nemluvě. A věřím, že tvar a velikost sklenice dokáže ovlivnit chuť vína. Jo, kdyby Daniela zadala téma "sklenka, ze které pijete víno"... (Musím bejt zticha nebo bude chtít, abych fakt o tom něco napsala) smilies/grin.gif smilies/grin.gif
duben 21, 2009 16:02
tak v tom budeme Míšo asi stejné, : Inka
mám doma degustační sklo Riedel, jsou to úplně čisté průzračné sklenky, na každý druh vína je jiný tvar a velikost. A to je docela zajímavé když vezmeš jednu láhev vína a naliješ si jí do různých sklenic a roztočíš ať už těhle degustačních nebo různých co z nich piješ, tak z každé sklenky to víno voní úplně jinak, Takže když si vezmeš správnou skleničku na správné víno tak je to lahoda a rozmazelnost smilies/wink.gif smilies/wink.gif smilies/wink.gif
No Míšo po dnešním článku jsi stejně podezřelá, tak to už teď nic neutajíš.
duben 21, 2009 16:29
Míša .... : Sipik
No moja, mas to spocitane, zacni pisat ten clanok nema zmysel, aby si cakala, lebo Daniela Ta k tomu donuti, to mi ver. Psycholog je psycholog moja mila smilies/wink.gif
duben 21, 2009 19:52
miso : mura1
hlasim se do klubu hrnku dvojaku, trojaku... taky si ho v praci mezi jednotlivejma kafema nemeju
duben 21, 2009 21:32
Míšo šíšo, také jsem býval v práci prase... :-)) : strejda
Teď už ale nejsem dobytek domácí. :-)) Myslím to s tím neumýváním hrníčku od druhého dne. Pokud jsem si ho neumyl po poledním kafíčku, druhý den ráno nebýval čas. Na svoji obhajobu však musím dodat, že to nebývalo pravidlem.
Já jsem měl nejvíce práce vždy ráno mezi 7 - 9tou, no a když jsem přišel na sedmou, otevřel jsem okna (bývaly tam i třicítky, takže lógr byl pěkně proschlý), postavil jsem vodu (bez kafe to prostě nešlo), zapnul jsem monitory a hurá do práce. Vyškrábl jsem suchý lógr lžičkou, vysypal ho do koše a po zalití nové kávy by nikdo nepoznal neumytý hrnek.
Dnes už si to kafe vychutnávám. Žádný spěch už se nekoná. smilies/grin.gif
duben 21, 2009 22:00
Tak tohle je i pro mne nejlepsi hrnickovej : Alena P. Hagen
pribeh...moc, moc hezky Miso.
A za Bakulinkem nesmut...strejda a tamty casy jsou u tebe navzdycky schovane.
duben 21, 2009 23:50
Sipik :-)) : bb
vždyť už ho napsala, právě tady o skleničce :-)
duben 22, 2009 01:37
od Sipika to bylo asi o te vinove sklence : Alena P. Hagen
a Mise sise. Taky mne napadlo to same - doufam, ze uz Misa pise. Vinova sklenka muze byt celkem paradni povidani... smilies/cheesy.gif
duben 22, 2009 03:22
Houbeles, baby jedny... :-)) : Míša šíša
Nic nepíšu, víte, co mi dalo přemáhání psát o tom hrníčku? Jak je něco pod "nátlakem", tak mi to nejde. S tím jsem právě měla problémy ve škole u slohových prací. Jak bylo zadané téma, mozek zmrtvěl a já měla problém dát dohromady pět souvislých vět. Ale pak mi najednou něco bleskne hlavou a dokázala bych o tom napsat pět stránek. Jenže to musí přijít samo. Žel bohu - s přibývajícím věkem to blýskání v hlavě je stále více sporadičtější. smilies/kiss.gif

Jsem ráda, že se ke mně coby prasákovi přidali Můra a strejda a že v tom nejsem sama. Jinak mě, Inko, nějaké škatulkování zase tolik nebere. Vzhledem k tomu, že jsem na Kudle už byla zaškatulkovaná dokonce i mezi bolševiky, tak mě zaškatulkování mezi čuňata nemůže rozházet smilies/grin.gif smilies/grin.gif
duben 22, 2009 09:06
... : bb
náhodou, prasata jsou velmi čistotná a inteligentní zvířata, pokud jsou chovaná v dobrých podmínkách.
duben 22, 2009 09:25
No vida! : Míša šíša
Takže špatné podmínky jsou toho příčinou. Já za to vlastně vůbec nemůžu smilies/grin.gif
duben 22, 2009 10:10
Tak Tys byla zde, Míšo šíšo, označená za bolševika:))) : Eva
to si tedy ani fakt neumím představit, zrovna u Tebe smilies/grin.gif
Jinak, podobně, jak Ty, pěju ódy na myčku nádobí, to je úžasný pomocník! Se mi asi před týdnem ta moje, holka zasloužilá, odporoučela a jsme nějací všichni rozlítaní, že jsme nestihli zatím koupit novou... A jak jsem zvyklá to jen krásně poskládat a umyté vyndat, tak nestačím "valit oka", co se mi to v kuchyni poslední týden děje za nezvyklý cirkus, stěží to sotva stačím likvidovat, o eleganci už vůbec nemluvě smilies/grin.gif smilies/grin.gif smilies/grin.gif
duben 22, 2009 10:16
mejt v práci hrnek? : Kamila
a to někdo dělá? smilies/grin.gif
hlásím se do klubu čuníků... teda večer hrnky posbírá uklízečka a naháže do myčky - no a jednou za den to stačí, no ne? smilies/grin.gif
duben 22, 2009 10:17
jo, Evo, : bb
to se nám přihodilo předloni na podzim, po 9 letech bezchybného provozu se naráz odporoučela naše věrná kamarádka myčka. Řekli jsme si, že nebudeme kupovat novou do bytu, že to bez ní několik měsíců vydržíme a pak se rovnou koupí vestavná do domu.
Hm, do týdne jsem ji objednávala a vybírala jsem pečlivě obchod, kde bude k mání do 3 dnů, nejlépe hned :-)
Chudák junior vyrostl s myčkou a najednou dostal za úkol umýt po večeři nádobí, ručně! Po asi hodině přijdu do kuchyně nalít si kávu a tam: na sporáku vyskládaná hora nádobí, ve dřezu ani kapka vody, ani puštěná voda. U dřezu klátící se bidlo, kterak pravou rukou šmudlá cosi v levé ruce. Při bližším ohledání jsem zjistila,že má v levé ruce čajovou lžičku, v pravé studenou mokrou houbičku, bez jaru (ekolog).
Když mě přešel záchvat smíchu, došlo mi, že se vlastně nikdy mýt nádobí neučil a ani to nikoho neviděl dělat :-) Než se koupila myčka, viděl nádobí jen umyté nebo neumyté, a utřel příbory. U prarodičů myje nádobí dcera, on přijde až je umyto a utírá a uklízí.
Zato vyskládat nádobí do myčky a zvolit vhodný program zvládá bravurně :-))
duben 22, 2009 12:52
... : bb
na sporáku vyskládaná hora nádobí
..špinavého, samozřejmě :-)
duben 22, 2009 12:53
Přesně, bb, odešla nám po 12 letech, : Eva
což prý už byla rekordmanka smilies/grin.gif Asi jsme už nějak zvyklí i používat více nádobí, nebo co, se mi zdá, že myju každou chvíli, ale kuchyni uklizenou nemám, pořád se tam něco povaluje a ač nejsem nějaký neurotický blázen na úklid, tohle mne nějak štve smilies/wink.gif Příští týden musí být najisto zase myčka doma smilies/grin.gif
duben 22, 2009 14:36
myčku nádobí nemám a mít nebudu, : Inka
protože nechci, u nás doma platí pravidlo: ten kdo vaří - nemeje, to znamená, že ten co nevařil tak úmývá nádobí. To jsem většinou já, ale já ho umývám ráda, relaxuju u toho.
duben 22, 2009 15:07
děvčata, myslím s určitostí, : Iris
že musíte vědět, jak je to u nás.

Evi - já mám myčku asi 16 let, koupila se, když se narodil kluk, kam se hrabe vaše dvanáctiletá mladice. Můj první muž obchoduje s tímhle zbožím, a tak jsme měli vždycky všechno mezi prvními - a také tím pádem ty nejstarší exponáty smilies/wink.gif
Mimochodem je na ní napsáno Romo - normal. To normal mého nynějšího manžela vytáčelo tak dlouho, dokud se to nesetřelo. Přeci tam má stát nějaké to super nebo speciál, že?
Takže teď s ní pracuji tak, že - Inko - nádobí ve voňavém saponátu relaxačně-meditačne umeju a nastrkám postupně do myčky, která pak obstará opáchnutí horkým oplachem a tudíž pak i do sucha a vyleštěna.A hlavně - ten binec se dočasně schová do nějakých útrob.smilies/wink.gif
Protože to by bylo nějakých skleniček a hrnečků za den po jenom bytě. Také vám chlapi tahají na každý hlt novou skleničku?

Koukám, že z hrníčků jsme u myček. Ale je to vděčné téma.
duben 22, 2009 16:14
Jejda, Iris, : Vodoměrka
právě jsem jinde napsala, že jsem tě tu dlouho neviděla... a hup, juknu sem a jsi tady...
Jinak za myčku jsem děsně ráda, vždycky jsem ji chtěla a konečně ji mám a nedám na ni dopustit... a na každý hlt jinou skleničku zásadně bere syn... no, ještěže máme tu myčku... příště by Daniela měla vyhlásit psaní na téma Moje myčka... smilies/wink.gif smilies/grin.gif
duben 22, 2009 16:45
Milá Vodoměrko ahoj, : Iris
také si to myslím. Všimla jsem si - a vy holky jistě také, že ta původní témata se nám často nějak malilinko odchýlí a sama si najdou jinou cestičku, takovou, která si až zaslouží svoji vlastní debatku.
Vodoměrko - myslím, že i Tvoji skřítkové (fantastické téma) takhle nějak přišli na svět ??
Nezbedníci domácnostní a hrníčky pro radost - to jsou děvčata témata, kde mě určitě potkáte dobře naloženou. smilies/smiley.gif smilies/smiley.gif
Je to velmi milé povídání a ráda se s vámi u něj budu potkávat.Pa smilies/smiley.gif smilies/smiley.gif
Jo a Vodoměrko - na ty jednotlivé hlty už mám doma jen jednoho chlapa - a stačí.Když byli tři, bylo to šílené. Vidíš, myslím pozitivně, polepšila jsem si
smilies/wink.gif
duben 22, 2009 17:25
Holky, já jsem asi také trochu lenoch, takže : Eva
když mi něco může v domácnosti práci usnadnit, ulehčit, či mne dokonce zastoupit, tak to beru všemi deseti! smilies/grin.gif smilies/grin.gif smilies/grin.gif A asi je to s myčkou také zvyk. Nikomu ji tedy nevnucuji, to je každýho navýsost věc, ale mně se děsně líbí, že, i když hodně vařím a peču, tak se mi po kuchyni stále nepovalují nějaké zasychající neumyté hrnečky, skleničky... smilies/wink.gif I ti moji 3 chlapi byli schopni se naučit automaticky použité nádobí odkládat do myčky a kdo zjistí, že je plná, jako první, tak ji spustí. Což mi přijde, jako úleva, protože si pamatuji z domova, že jsem z duše nenáviděla mytí nádobí po víkendových obědech, takovou tu klasickou horu smilies/grin.gif Měli jsme bojler, takže se teplou vodou šetřilo, také lidi dříve myli nádobí 1x denně, byli zvyklí ještě i na netekoucí i studenou vodu atd., ty nároky se hrozně rychle zvyšují. Takže si lebedím (teď tedy ne smilies/wink.gif) a relaxuju úplně jinak a jinde smilies/wink.gif
Iris, také Tě moc ráda vidím smilies/wink.gif
duben 22, 2009 17:30
no jasně, : Iris
je to už o myčkách, není cesty zpět smilies/grin.gif smilies/grin.gif

Mimochodem - naše domácnost s myčkou je na tom výrazně lépe se spotřebou vody proti rodinám, které ji nemají - svatá pravda. A neužírá z bojleru, to je fakt. Když jsem se dělila o teplou vodu v koupelně s 3 chlapíky, hodilo se to.
Evi ahoj.
duben 22, 2009 17:38
Iris, i když to bude možná znít neuvěřitelně, : Vodoměrka
tak Nezbedníky domácnostní jsem napsala a vložila na kudlanku to ráno, co se tu o něco později u nějaké jiné věci diskuze přeorientovala právě na tyto potvůrky... jako bych měla nějaké tušení, co tu bude a šup, ono to přišlo... a nebo jsem to přivolala, když jsem na to moc myslela... ale přišlo to na mě a šup, hup, už bylo napsáno a hup, šup podruhé a bylo na kudlance...

Jo a kdo jednou přičichne k myčce, nechce už nikdy jinak smilies/wink.gif smilies/cheesy.gif smilies/grin.gif
duben 22, 2009 17:47
Vodoměrko : Iris
to bylo v debatě o skleroze - měly jsme my sklerotičky velkou (a marnou)snahu svést ty naše úlety na nějakého skřeta.

Ale je fakt, že tvůj vypracovaný a moc milý krásný článek přišel hned vzápětí, čili musel být vymyšlen v klidu a dříve.Možná máš svého skřítka Inspirátora čili Předtušníčka a važ si ho, ten každého nenavštěvuje.Spolupracuje s Pravouchvilníčkem a jsou to skřítci užiteční a žádaní. Ti s těmi domácími zvrhlíky nemají nic společného smilies/wink.gif
Jsi holka šikovná.
duben 22, 2009 18:06
Vodoměrko, Evo : Iris
našla jsem vás smilies/grin.gif smilies/grin.gif
duben 22, 2009 18:34
Iris, : Vodoměrka
hahaha, tak další kandidátka do FBI? smilies/wink.gif
duben 22, 2009 18:40
no jo,tohle mi ještě jde, : Iris
ale velké věci mi unikají smilies/wink.gif smilies/wink.gif
duben 22, 2009 18:45
Několik slov k myčce. : strejda
Moje žena nemá myčku. Ona má myče. Spolehlivého, nerozbitného, vždy k použití. Avšak moje dcera, ta má myčku v barvě kuchyňské linky. Červenou. Často jezdím do Prahy, zvláště teď, kdy kojí a kdy mi druhá, 2,5 letá vnučka na otázku co dělá, říká do telefonu "zlobím maminku..."
Vždy když tam jedu nebo s babičkou jedeme, vezeme tam nějaký ten gáblík, aby se hned nemuselo vařit a aby byl klídek. Večer chci pomoci, chci uvařit rýži a ptám se, kde má nějaký hrnec? "Je v myčce..." Otevřu myčku, vyndám hrnec, umyji ho a vařím rýži. Hledám kastrol na ohřátí omáčky - "je v myčce", odvětí dcera a věnuje se kojení. Odhaduji velikost a vyndavám potřebný kastrol. Opět ho umývám aby byl připraven k použití. Přitom se usmívám nad praktičností myčky a nad plánovaným mytím. Ona pochopí moji ironii a říká, že myčku zapínají až na noc, kdy mají slevu. Přitom však vím, že u nich se na nějakou tu kWh nehledí, protože celý den je zapnutá plasma, počítač, v koupelně jede pračka, sušička, vaří se na keramice, peče se v el. troubě, všechny audio i video doplňky jsou stále ve standby režimu, ale myčka se zapíná až na noční proud... smilies/smiley.gif
Když se po večeři chystám odmývat nádobí, aby bylo v případě potřeby opět čisté a nemuselo se čekat až na ráno, až ho myčka milostivě přes noc umyje, je mi vynadáno, že spotřebovávám spoustu teplé vody, že mají MYČKU. A tak si říkám, jestli to "za dobrotu na žebrotu" mám zapotřebí a jestli mi není lépe na chaloupce. Ale s malou Bárou tam vždy omládnu a nějaké ty kecy, kecičky, že dělám to či ono špatně, mne nemohou rozházet. Vím své. smilies/grin.gif
duben 22, 2009 19:56
Strejdo, vidíš, a řešení je tak prosté... : Vodoměrka
Až příště přijedeš k dceři na návštěvu, tak ještě dřív, než cokoliv jiného, tedy po přivítání s dcerou, vnučkou a ostatními členy rodiny, vrhni se do červené kuchyně a zapni červenou myčku.. a když budeš chtít večer pomoci, tak nádobí bude sice pořád v myčce, ale umyté... jo jo... ty nejefektivnější řešení jsou často ty nejjednodušší... jen my je jaksi přehlížíme smilies/wink.gif smilies/grin.gif
duben 22, 2009 20:01
anebo : Iris
si vezmi strejdo pro jistotu k tomu gáblíku i nějaký ten kastrólek (červený).

Ale my tě jenom zlobíme, to poznáš, viď? A nenecháš se rozházet, protože máš báječnou malou princeznu pro svoje potěšení - kastróly nekastróly.
Jsi podobný ročník, jako já. Nevzpomínáš si na dětský seriál o Robotu Emilovi?
Mně se nesmazatelně vryl do paměti díl o tom, jak do robota Emila dávali nádobí jako do myčky. A on to nádobí nějak vždycky vylízal pes, nebo jak to bylo. Nevrylo se mi to moc přesně smilies/wink.gif Jestli mi to může někdo upřesnit, budu ráda. A také by mě potěšilo, kdybych široko daleko nebyla jediná, kdo Robota Emila viděl, doprčic. smilies/wink.gif

No, myslím, že pro mladou generaci strejdo odmyté nádobí není prioritou. Nám by bez umytého nádobí po nedělním obědě nechutnala ani nedělní káva, je to tak?
Ahoj
duben 22, 2009 21:31
Iris, : strejda
ke svému ročníku se klidně přiznám. smilies/grin.gif Narodil jsem se v minulém století (to zní hezky, že?) smilies/grin.gif, na konci 2. světové války (to zní ještě líp smilies/grin.gif), ve 45., v roce osvobození. Pochybuji však, že jsi stejný ročník. Tvůj psaný text bývá tak mladý, až Ti někdy závidím. smilies/grin.gif Ale snažím se nepřipouštět si tu trapnou skutečnost, že se na mne z dálky směje mé oblíbené číslo, sedmička. smilies/grin.gif

Robota Emila, jako název, samozřejmě znám, ale detaly nikoli. Já jsem vyrostl na Ferdovi Mravencovi, Brouku Pytlíkovi, na Červené Karkulce, o které jsem se v nedávné rozhlasové diskusi dozvěděl, že je absolutně nevhodná pro děti, protože se tam odehrávají masochistické orgie v pojídání osob vlkem, pak i následné rozpárání vlčího břicha - a to není slučitelné se současnou výchovou dítek. Také perníček už se nesmí krást, ani lhát, že je to jen větříček a vrcholem všeho je lstivost, s jakou Jeníček vhodil babu do pece. O tom byla ta rozhlasová diskuse. A mluvilo se o tom zcela vážně. Pak i na dalších postavičkách, také na Ladovkách a v neposlední řadě na povinné četbě.
Iris, já jsem tak blbý, až deformovaný, že neumím jít spát se špinavým nádobím ve dřezu. Ani doma, ani zde na chajdě. Kdybych se ráno probudil a viděl to tam, mám zkažený den. Ani to prvé kafe by mi nechutnalo. smilies/grin.gif
Takový jsem já, matinko... smilies/grin.gif
duben 22, 2009 22:49
Iris, můžu Tě uklidnit, vyrostla jsem také na Robotu Emilovi, : Eva
Ferdovi, Broukovi a ke všemu Čmelákovi Anince smilies/grin.gif
A do myčky, nebo na chatě, kde jí nemám, stejně nedávám hrnce, pánve, pekáče, mísy, takže to odmývám ručně a co jen jde je čisté před obědem (dávno před kafem), neb by mi nechutnalsmilies/wink.gif a jsem, strejdo, asi úplně stejně "blbá", nesnáším ráno vstát a mít v kuchyni zaschlé, špinavé nádobí smilies/wink.gif Ale nikoho s tím nepronásleduji, nevychovávám, je to jen moje slabost...
duben 22, 2009 23:34
Robot Emil udělal myčku na nádobí, : toulavej
která vypadala jako skříňka pod umyvadlo. Nahoře měla otvor, kterým se zastrkávalo špinavé nádobí a to se pak vyndávalo za chvilku otvorem, který byl o něco níž už čisté. Jako náplň místo saponátů se používal hubený pes, který se zavřel do skříňky. A když ztloustl a už se tam nemohl vejít, vyměnil se za dalšího, hubenýho . . .
. . . teď budu zase za chytrýho všeználka.
duben 23, 2009 11:01
Myčku taky zapínám jen na noční proud, : Míša šíša
myčku i pračku mám s možností naprogramování odloženého času startu, takže i když nejsem doma nebo spím, přístroj se spustí tehdy kdy má, tj. v lacinějším provozu. A stejně jako Eva nemyju v myčce kastroly a pánve, a to z důvodu, že je to neekonomické - velké nádoby jsou špatně skladné a zabírají moc místa. Jinak taky nijak zvlášť s elektrikou nešetříme, ale tohle už mám prostě zažité.
duben 23, 2009 12:30
lidičky zlatí : Iris
vy mi děláte radost, čtu v práci a mám tak blažený výraz ve tváři, že si i kolegyně všimla smilies/smiley.gif
Úplně jste mě rozzářili Ferdou (myslíte určitě toho loutkového, kterého mluvil myslím V.Brodský, Pytlíka snad pan Höger) a Karkulkami a Aninkou a hubenými psy smilies/smiley.gif smilies/smiley.gif
Jupí, nejsem na světě sama a nejstarší. smilies/smiley.gif
Ale vážně, děláv v kolektivu se samými mladými holčinami, nevadí ani tak ta jejich mladá rozkvetlá krása, jako nedostatek podobných společných témat.

V mém původním kolektivu jsme na tom byly věkově skoro stejně a nejradostnější debaty se kromě pohádek vedly o zaniklých dobrotách typu bonbony fialky, mejdlíčka, šumáky, gumové hady a další a další. Každá se upamatovala na něco jiného a bylo to nesmírně fajn povídání.

No a s tím nádobím to mám stejné jako vy, Evi a Strejdo - myslíte, že to je generační?

Toulavej, díky za upřesnění, všeználky mám ráda, klidně si to přiznej smilies/wink.gif
duben 23, 2009 12:44
gumové hady : Iris
nebude asi správný nominativ plurálu, že ? smilies/wink.gif
duben 23, 2009 12:47
Že by : Vodoměrka
gumoví hadi??? Pokud ti hadi nebyli tvrdí, to by pak bylo nejsprávnější gumové hady... jako gumové hrady... hahaha...
duben 23, 2009 13:16
Iris, tady všeználkové nejsou oblíbení . . . : toulavej
to jen, abys byla v obraze, když jsi tu krátce . . .
duben 23, 2009 13:20
... : mia
gumové tak hadice,hadi gumoví smilies/grin.gifčau holky
duben 23, 2009 13:20
A nebo gumové hady, : Vodoměrka
kdybys byla Hanák jak poleno... smilies/wink.gif
duben 23, 2009 13:24
hanák,šumavák : mia
hlavně že se nehádáme kvůli maličkostem a dokážem se zasmát smilies/grin.gif
duben 23, 2009 13:36
vrátila jsem se : Iris
z rodičáku, a jsem ráda, že alespoň tady je nějaká sranda.
Každopádně jsem měla na mysli ty gumové hady, co jsme je žvejkali cestou od kiosku do kina smilies/wink.gif
duben 23, 2009 17:05
toulavej : Iris
...stejně tě mám ráda, zatím jsi mě ničím absolutně nenamíchl.
A na to všeználkovství si budu muset dá pozor smilies/wink.gif smilies/wink.gif smilies/grin.gif
duben 23, 2009 17:07
Irisko, fakt nevím, zda je to generační, : Eva
ani jsem to nikdy nijak nezkoumala. Mám to, jako nějaký přirozený uklízecí rituál, než jdu spát smilies/wink.gif A dokonce jsem si jistá, že mne to ani nikdo nějak neučil, nenutil, ani později. Prostě končí den, tak vyčistím okolí a hlavu, tedy umyji nádobí, pak sebe a hupky do peřin smilies/wink.gif
duben 23, 2009 22:40
bez myčky ani ránu, ale Ince se nedivím, : bb
pro 2 se zdá myčka zbytečná. Koupila jsem ji, když jsem trávila v práci dny až do večera a o nádobí se starala 12letá dcera. Zpočátku se děti praly o obsluhu :-) Teď už bych asi chtěla myčku i jen pro sebe, ale to je tím návykem. Myjeme v ní úplně všechno, kastroly, pekáče, pánve. Připečený pekáč jsem dřív odmáčela ve dřezu a drbala plastovou "drátěnkou", teď jen stáhnu stěrkou zbytky a ostatní nechám stroji, nechť se ukáže. Program na 70°C s předmytím teplou vodou to zvládá. Tím, že se voda ohřeje postupně, tak nepopraskají ani skleničky. Jednou za čas do ní strčím samostatně zvířecí misky, dezinfikovat. S nádobím umyjeme do ní strčím i kartáče, drátěnky na nádobí. Dvakrát do roka v šetrném programu na sklo umyju sklo, keramiku a různé serepetičky. Když jsme o víkendu všichni doma, hodně se vaří a peče, běží tak 4x za den.
Co mi vadí je to, že 1) při větším vaření se do ní nikdy nevejde vše, buď se odmývá během vaření nebo po naskládání myčky, nebo se to nechá na další mytí, když je toho moc, nic z toho mi nevyhovuje. A za 2) mytí trvá dlouho a mezitím se nahromadí další nádobí. Takže do kuchyně v domě jdou myčky dvě, 60 a 45. Podle provozu pojede jedna z nich nebo obě.



duben 23, 2009 23:11
strejdo, noční proud : bb
byl náš oblíbený pořad:-)
Jedna má příbuzná dotáhla využití elektrického nočního proudu do absurdna, jelikož jim ho zapínali nějak kolem druhé odpoledne, a ona pracovala do půl druhé, utíkala domů, aby stihla vyžehlit a vyprat. Prala a žehlila takto 5x v týdnu, protože za tu půlhodku to nikdy nestihla. Kvůli nočnímu proudu používala obyč pračku vířivku, ačkoli měla i automatku :-)
U nás noční proud půjde v podstatě pořád, najde velké využití, jsme elektricky velmi spotřební.
duben 23, 2009 23:16
Evo, : bb
na nádobí večer bych se klidně vycvakla, usnula bych sladce i vedle plného dřezu :-) ale přijít ráno ke kávovaru a hrabat se přes plný dřez, k tomu ten zápach, to by mi možná i kafe nechutnalo, tak nakrmím večer myčku a je-li neplná, zapnu aspoň oplach. Neb už se mi stalo, že jsem nezapla, ráno chtěla doplnit nádobí od snídaně a po otevření myčky jsem málem do ní odložila i snídani :-)
duben 23, 2009 23:19
Iris, : bb
děláš to jako má kamarádka, taky nádobí umyje před myčkou, což mě skoro vytáčí, když to vidím, ale u ní to není historickým modelem, ona se jen bojí, aby si ten zázrak nerozbila, tak mu tu práci ulehčuje :-))
myslím, že když pár let vytrváš, budeš mít z myčky Romo Normál starožitnost a prodáš ji technickému muzeu za tolik, že si koupíš nejnovější model, který ti nádobí předmyje, umyje, vyleští a vysuší komplet sám :-)
Myčky ROMO se vyráběly už před 89, ale PRÝ šly na vývoz. Kam, to teda netuším, snad do Jižní Ameriky, ke každému balení semtexu jedna Romo Fulnek , jinak nevím, kde by ty strašné krabice s nedokonalými funkcemi tehdy vedle Aeg, Boshe atd. uspěly :-)

duben 23, 2009 23:23
a tohle, mami, tohle nečti :-) : bb
ano ano, Vodoměrko, myčka je pro českou zaměstnanou ženu silné téma ;-)
toužila jsem po ní už jako holka doma, když jsem ji viděla v amerických filmech z 50.!!!let.
Rodiče měli takový vtipný vánoční zvyk, na Štědrý večer Ježíšek nenadělil, dokud nebylo umyté nádobí. Oni zatím pili kávu a my myli nádobí. Rozhodla jsem se už tehdy, že ve své rodině tuto tradici z vánočního menu vynechám, a to jsem dodržela. Zato jsem bohatě rozvinula jinou tradici, takže u večeře jsme 4 byli jen první vánoce a po večeři chodí návštěvy, "protože se sejdeme jen jednou do roka a u vás je vždycky tak příjemně", v praxi to vypadalo před nákupem myčky takto:
Nádobí hodně, vždy se vaří víc druhů jídel, včetně dvou polévek. Před večeří se vždycky našel min. 1 ochotný umývač, ale - v malé kuchyni a varném finiši by mi akorát překážel, takže byl s díky odehnán. Po večeři v pokoji se do kuchyně už tak plné nádobí od vaření odneslo a odvezlo (na stolku) nádobí ze stolu. Pak od kávy, vaječňáku, jiného pití a od dezertů. Pak se šlo na půlnoční, která je vždy před půlnocí, po ní na procházku. V jednu v noci jsme se vraceli domů už jen v základní sestavě, ticho, klid, jímavá atmosféra, to byla chuť tak akorát něco zakousnout, něco popít a ještě chvíli klábosit - ale určo ne mýt nádobí. Druhý den na oběd k pra/rodičům, takže se vánočně posnídalo v pokoji a pak se natáhla zástěra, vyhrnuly se rukávy a - vystřídali jsme se dva u dřezu, jak jednomu ztuhla páteř, tak šel ten druhý. Chvíli si dal oraz, provedl protahovací cvičení páteře a šel zatím utírat, aby si trochu odpočnul. Umyté nádobí se skládalo na odkapávač, na utěrku na lince, na utěrku na sporáku, na ručník na stole...
Nakonec se umyl dřez, otřel sporák, linka, setřela se podlaha. Vysprchovat, macerované ruce umýt mýdlem, vysušit a vmasírovat do nich regenerační krém. Obléct se a odjet na oběd. Jelikož jsme nevařili, považovala jsem za samozřejmé, že po obědě umyjeme nádobí... :-)

Taky pamatuju na několik "večeří s přáteli" před narozením prvního dítěte. Nádobí jsme za dva dny naskládali do vany, napustili horkou vodu s jarem, po pár hodinách ji vypustili a vše spláchli horkou sprchou :-)
duben 23, 2009 23:44
teda bb : Iris
ty to tak sugestivně líčíš, že u zmínce o macerátech místo rukou se mi scvrkla kůže všude
Jo, takovéhle situace občas nastávaly, to máš odpozorované dobře.A vaše rodina je přesně ten správný uživatel myčky na nádobí, protože se u vás fakt využije.

Moje často citovaná švédská sestra měla pochopitelně myčku dříve, než já. A pamatuji si svůj údiv když říkala, že oni jsou líní hlavně to umyté nádobí vyndavat a uklízet.Později jsem sama tak nějak snila o tom, že z jedné myčky bych to tahala čisté a po použití strkala do té druhé.A pak to prohodila. No ale takový rozmar mi nebyl dopřán.

A jinak k té mé starožitné myčce - asi poletí brzy na skládku (do muzea?) a já si od manžela nechám koupit nějakou tu chytrou se všemi funkcemi. Ale musím se přiznat k jedné věci, prosím neodsuzujte mě - někdy to nádobí myju ráda, když to nejsou hromady a odporně znečištěné kousky. Ale nerada utírám, což ta myčka obstará.

Mám i jinou úchylku děvčata a kluci...
Teď se píše často o sušičkách na prádlo - kdo ji nemá, není in.
No ale co já se svou vášní k věšení prádla, zejména ven a poté jeho voňavé sklízení.Nerada žehlím, což možná ta sušička částečně obstará - no ale co potom s mými krásnými barevnými kolíčky, ne ? Vždycky je cvakám do páru podle barev. Ale to už je možná jistá paranoidní forma, radši jdu od toho smilies/wink.gif
Pa

duben 24, 2009 00:20
Iris, : bb
se sušičkou je to tak - v zimě jsme za ni byly rády obě. Já proto, že ve společné vlhké málo větrané a plísní zasažené sušárně prádlo viselo dva tři dny jak oběšenec a akorát zasmrádlo. Ze sušky je za hodinu suché, nadýchané, voňavé. A dcera-žehlička rodiny proto, že skoro nežehlí, jen skládá a přitom nepřišla o přivýdělek za žehlení :-)

No a přes léto fungují slunce a vítr, zatím zadarmo, tak by byl hřích jejich služeb nevyužít:-) Nevýhodou je, že přes zimu sušičkově zlenivíme a pak se nechce nikomu věšet, sbírat, nosit koše a žehlit. Taková ztráta času :-)
duben 24, 2009 00:51
Iris, : strejda
sušičku nechtěj. To je zbytečná blbost. Spotřeba 2,4 - 3 kWh, dle typu, k tomu dimenzovaný jistič (16A), když prádlo vyndáš, je sice suché, ale zmuchlané tak, že to, co se musí žehlit, se blbě a pracně žehlí. To mám prosím odposlechnuto, protože já z á s a d n ě nežehlím. Dělám vše, ale k žehlení mám averzi. Toho jsem se zbavil záhy tím, že jsem obětoval své bavlněné triko, na kterém jsem "omylem zapomněl" zapnutou žehličku a byl jsem této funkce žehliče okamžitě zbaven.

Bébé, když jsem byl kluk, musel jsem mýt nádobí. Tehdy s odporem a s okecáváním. Když jsem byl kluk, strašně jsem si přál, aby už byl rok tak aspoň 2000, protože jsem věřil vědě, že vynalezne nádobí, které se nemusí mýt - třeba papírové, jen né tu protivnou keramiku a skleničky a hrníčky... Byla však vynalezena myčka. Píše se rok 2009 a já myji nádobí s láskou. Kde je chyba? Že by ji udělali soudruzi z NDR?
duben 24, 2009 00:54
strejdo : bb
připomněls mi babičku, prababičku a pratetu. Všechny tři byly tedy před 22 lety přesvědčené, že automatická pračka je nesmysl, že nevypere zdaleka tak jako pořádná valcha, necky, ruce, nebo nanejvýš pořádná pračka se šnekem (babička).
Dokonce i máma si pořídila první automatku až po mně, a to poté, co jsem jí vyprala velké prádlo během jejich návštěvy u nás, když dělali v domku vodu. Drobné prádlo přepírala v ruce, ale docházely jim ručníky, povlečení, utěrky, ubrusy. S těžkým srdcem to svěřila mé Tatramatce Rodeo :-) Pily jsme kávu, klábosily, venčily děti, pily kávu, klábosily, vařily večeři. A pračka zatím vyprala, vyvařila, vymáchala, naškrobila, vyždímala. Domů si odváželi košíky vypraného prádla jen pověsit. Za pár týdnů měli doma automatku. Konec praní svetrů a silonek v ruce, konec namáčení záclon.

No a stejně jsem přistupovala já k sušičce. Když se dobře vybere a správně obsluhuje, žehlení velmi ubude, prádlo je bez prachu, bez chlupů (ve zvířecích domácnostech)- to vyfouká ventilátor. Do té doby jsem netušila, co všechno se v našem vypraném prádle nelézá, po sušení vyndám z filtru hrst prachu, chlupů, vlasů,prádlo je nadýchané.
Kdo nemá možnost dobře sušit v nepříznivém počasí, ten sušičku užije.

A k té elektřině - spotřeba je nižší u sušky s TČ. Jsou v en.třídě A, čili úspornější, než 10 let stará automatka. Pokud je možnost sušit na vzduchu alespoň zjara a v létě, suška zbude na zimu a deštivé počasí.
http://bydletvpanelu.cz/interier/koupelna/susicky-s-tepelnym-cerpadlem-jsou-uspornejs.html
http://www.abcelektra.cz/cs/mycky/60-cm-siroke/aeg-lavatherm-59840-93.html?prod_v=92

duben 24, 2009 01:10
Bébé, nebudu Ti oponovat, proč? : strejda
smilies/grin.gif Nejlepší sušička je sluníčko a větříček. A zadara! smilies/grin.gif
No dobře - máš pravdu s těmi chlupy, ale když prší, když je ošklivo, klidně vytáhnu sušák a s velkým prádlem se počká až na pěkné počasí. smilies/grin.gif

A ještě poznámečku - díky takovým lidem, jako jsi Ty, se musí stavět další Temelín. Jo jo...
duben 24, 2009 02:15
ale já tě nepřesvědčuju, abys ji koupil, a o větříčku a sluníčku zadara jsem taky psala, ne? : bb
Snažím se pouze ukázat, že každá věc má dvě stránky a že ty přistupuješ k sušičce stejně přepojatě jako dřív já, a stejně předpojatě jako moji předci přistupovali k automatce.

O sušení za dobrého počasí není diskuze. Ale za oškliva - sušák vytáhneš kam, na balkon? U nás prší i na balkon a navíc se v obci topí převážně v kotlích na hnědé uhlí, takže prádlo zasmrádne kouřem a světlé je šedé od popílku a prachu. Kromě toho schne několik dnů.
Sušák v bytě - u nás nelze, není kam, i bez něj je byt plný, nehledě na to, jak to vypadá, kromě toho, visí z něj prádlo až na zem a to s velkým psem není dobré, u země se také víc práší.

K Temelínu přispívá i tvoje žena, pokud nepere na valše. Tvá dcera, pokud nemyje nádobí pod pumpou :-) Vaše i naše televize, která je opravdu jen žroutem proudu - zbavíš se jí tedy?
No, a konečně je tu sušička s tepelným čerpadlem, která má nižší spotřebu než leckterá automatka.
duben 24, 2009 02:28
Mám také ráda zvenku vyvoněné prádlo, : Eva
sušičku nijak předpojatě nezavrhuji, ale nevím, proč bych si ji pořizovala, protože v létě v zimě, mám funkčních prostorů k sušení vyloženě nadbytek a v bytě, kde žijeme, o nějaké, prádle vůbec nevíme smilies/wink.gif Nic tak chlupatého, aby se to línalo, doma nemáme. Sice se asi u někoho mrknu, jak mu to pomáhá se žehlením, ale žehlím, v drtivé většině případů ráda, skladbu prádla a způsob věšení mi navíc žehlení hodně usnadňuje, a na velké kusy mám mandl, takže mne to, pro mou domácnost, asi moc nepřesvědčí. Leč nikdy neříkám nikdy smilies/grin.gif
duben 24, 2009 06:46
Evo,Iris : mia
jste mi udělaly radost-já se styděla,že ujíždím na žehlení,není kus prádla,který by se u nás nežehlil.Žehlím i spodní prádlo,slipy,tepláky.S nádobím mě děti přesvědčují ke koupi myčky,když jsem ale viděla u kamarádky těch obstrukcí-oplachnout vodou před nandáním do myčky,..to mám za tu dobu umyto ručně.No možná příští rok k padesátce si ji nadělím. smilies/grin.gif
duben 24, 2009 07:09
Strejdo, : Vodoměrka
sušička je pomocník k nezaplacení... když bydlíš v paneláku, koupelnička malá, místnosti taky nejsou tak velké, aby se tam vešel sušák a kromě toho dvě tři pračky na sušák nevejdou, takže musíš sušit a prát po částech, takže nakonec denně zabírá vzácný prostor sušák, který ti malé dítě zručně stáhne na sebe, a navíc máš doma chlupatce, který kudy projde, tudy trousí (chlupy, aby si to někdo nevyložil jinak), tak o sušičce budeš básnit dnes a denně... a o tom nevyžehlitelně zmačkaném prádle je to zase jen o špatně zvoleném programu... to máš jako s pračkou, taky silonové věci nepereš na bavlnu a nevváříš, kromě toho sušička zvládne vysušit i vyprané botasky, a nemusíš na ně čekat dva dny, než dokonale proschnou... a jako odchlupovač funguje skvěle... a prádlo je z ní heboučké tak, jak to žádná aviváž ani vítr nedokáže... ne každý má prostor na sušení v sušárně nebo venku na zahrádce... a víš, že z té sušičky taky voní jako od sluníčka? Nechápu, jak je to možné, ale je to tak... a pro Iris... čerstvě vytažené ještě teplé voní jako při žehlení... smilies/smiley.gif
duben 24, 2009 08:52
Vodoměrko : mia
Pavlí já jsem z toho uplně na větvi co se všechno dá vyprat v pračce,posledně podprsenky s kosticí,ted čtu zas o botaskách. smilies/grin.gif smilies/grin.gif Neboj nepohoršuju se,nemám v úmyslu kázat,že jen takhle a jedině takhle.Spíš mi to udivilo ; Je fakt,že už jsem viděla prát utěrky se spodárama u některých ženských a to se mi teda dělalo šoufl.
duben 24, 2009 09:09
Mio, šmarjá, : Vodoměrka
je snad jasné, že se to pere zvlášť, ne? A mimochodem, botasky tak pereme snad odjakživa... na podprsenky s kosticema a spodní prádlo koupíš za stovku takovej krásnej pytlík, program ruční praní ti umožní vyprat i psa (plyšového)... a na ty botasky dostaneš k sušičce přímo stojánek...
duben 24, 2009 09:16
Mio, : Vodoměrka
a nebraň se myčce... oplachují se jen vyloženě kusy, kde zůstaly zbytky jídla, což třeba u nás nehrozí, některé talíře vypadají jak předmyté už po jídle... a to jsem zakázala olizování po dojezení... hahaha... neboj se, jak si na ni zvykneš, bude se ti zatraceně líbit... u tohoto jediného pomocníka jsem předem netvrdila, že ho nechci, protože je to zbytečné... myčku jsem vždycky chtěla... a moc... a jak jsem ráda, že se mi nádobí myje a já ležím s Gabčou na zemi a schovávám hračky do košíku a ona je s radostí vytahuje, zatímco jinak bych stála u dřezu a myla nádobí a myla a myla a dítě by se nejspíš nudilo, plakalo a nebo bych musela co chvíli vytáhnout ruce z dřezu, utřít a jít malou odnést zpět na hrací deku, když ona by zrovna přilezla k psí misce s vodou a plácala by do ní... smilies/wink.gif
duben 24, 2009 09:21
Vodoměrko : mia
Za čuníka Tě nemám,neboj.Spíš bych se o Ty podprdy bála,že se kostice zničí.A ty botasky by se mi eklovaly dát do pračky,kde se pak pere ložní prádlo.Asi tak víš.ahoj
duben 24, 2009 09:32
Mio, : Vodoměrka
a když tam vypereš třeba fotbalovej dres špinavej od bláta, nebo kalhoty dítěte, co spadlo a je zas*aný jako čuník, tak je to stejný jako ty boty... a co tak pokakaný plínky, když se perou látkový?
duben 24, 2009 09:35
Evo, jasně, vůni slunce a větru nic nenahradí :-) : bb
a kdo rád věší, skládá, žehlí, a má kde, ať si to užije. Někde to prostě nejde, kde voní déšť po kouři z uhlí, tam se suška hodí. Žehlení nesnáším, dcera se bez něj taky obejde.

V novém domě mám samostatnou prádelnu se sušárnou a pár kroků z prádelny venku na zahradě věšák na prádlo, všechno v přízemí bez schodů, takže si možná to věšení prádla i užiju ;-) ale suška tam půjde stejně, ono jestli vytápět sušárnu elektrickým kotlem, nebo zapnout sušičku s tepelným čerpadlem, to už je jedno. I když většinou stejně asi vytopíme dům teplovodním krbem, jak to tak sleduju.

duben 24, 2009 12:35
Vodoměrko : mia
Pavlí já vím,že je to o zvyku.Nedělej si z toho,co jsem napsala hlavu. smilies/grin.gif Já třeba prádlo ještě některé namáčím,takové montérky namáčím,odpírám ručně mýdlem Lanzou a po vykálení a vyždímání jdou teprve do pračky .No a po vyprání dvě máchání navíc.To bys ses asi u vás nedoplatila za vodu.Prostě každá máme ty své fígle.S tou myčkou už jsem fakt nalomená.Je to dobrý pomocník.
duben 24, 2009 13:00
Mio, : Vodoměrka
hlavu si nedělám, neboj, doby, kdy jsem hleděla hlavně na to, co si o mě lidi řeknou, jsou naštěstí dávno pryč smilies/wink.gif smilies/wink.gif
Ale třeba černé nebo tmavé prádlo všeobecně máchám ještě navíc, od doby, kdy pereme bez sulfátů, tak někdy zůstávají na prádle bílé fleky od prášku, takže raději dvakrát než potom prskat jako křeček... monterky naštěstí neperu, za vodu asi utratíme dost, přece jen pětičlená rodina koupající se podle chuti a potřeby, ne jako naše babičky jen v sobotu a velké prádlo jednou za měsíc a v obrovské pračce v jedné vodě nejdřív bílé, potom barevnější a nakonec tmavé a monterky, to taky neděláme... naštěstí... jo a zapomněla bych na mytí pacek u psa... hahaha... někdy i třikrát, čtyřikrát denně, když prší a je bláto...
všechno je o zvyku... ale na tu myčku si chtěj zvyknout, fakt to stojí za to... vivat myčka... hele, teď zrovna myje a já tu smolím komentáře na kudlu jak o život... no, prostě paráda... jinak bych napsala stěží jeden a než bych umyla všechno to nádobí, co myčka pojme, tak by se mi už zas malá vzbudila a musela bych se věnovat jí... takhle mám čas i na kudlu... smilies/grin.gif smilies/grin.gif smilies/grin.gif
duben 24, 2009 13:13
kecám... : Vodoměrka
ne bez sulfátů, ale bez fosfátů chtěl básník říct...
duben 24, 2009 13:14
lidi : Iris
tady je tak dobře, kdyby člověk řešil jenom takové věci, že?
Pročítala jsem některé jiné diskuse a byly děsně vážné a na hlavu.
Ale tady je tak fajn, při pátku jsou hovory o těch našich kafemlejncích to jediné, co mě bere smilies/wink.gif smilies/wink.gif
A manželovi hodlám ještě před rozvodem uložit nákup a instalaci nové myčky - on na sobě a své milence také nešetří. Doufám, že uspějeme. smilies/smiley.gif

Haha, líbí se mi, jak se tady ty hrníčky rozbujely do mohutné debaty.
duben 24, 2009 13:23
Vodoměrko : Iris
jsi stejný chemik amatér jako já smilies/wink.gif
duben 24, 2009 13:24
bb : Iris
už jsem psala, že se ve vaší rodině vysloveně hodí myčka, event. myčky.
Teď musím přidat, že přesně pro vás jsou určeny i ty ostatní přístroje. Mně se to teď například suší prádlo a meje nádobí ručně, když jsem sama s mladším klukem. Popravdě řečeno, mám co dělat, abych naplnila pračku - a to jsem si nechala koupit (před rozvodem smilies/wink.gif ) novou, s menším bubnem na menší množství prádla.

A popravdě mi to vadí, byla jsem zvyklá na větší šrumec, když jsem prala propocené sportovní prádlo, nebo prádlo zacákané od bahna po jedné vyjížďce - a jezdilo se denně. Starší syn trénoval florball, také propocené všechno. Točilo se u nás denně. A teď mi to schází - no není to na blázinec? smilies/smiley.gif smilies/smiley.gif

Tu sušičku mám nesmírně vychválenou od prvního manžela - obchodníka s bílým zbožím nejmenované jugoslávské smilies/smiley.gif firmy.
Nedá na ni dopustit - ale on má přesně tu velkou rodinu, jako některé z vás. A vnoučata a psy apod.

Tak se mějte, končím voláním - myčkám a ostatním krámům zdar.
Jdu se zapojit do pátečního nákupního šílenství - možná také dobré téma. Někdo nakupuje do MRAZÁKU smilies/grin.gif smilies/grin.gif
duben 24, 2009 13:36
Iris : mia
výborný nápad,který mi už leží dlouho v hlavě-když vidím v supermarketech většinou ty otrávené chlapy nebo někdy zas lakoty,co kontrolujou ženě každou položku,..To fakt si lebedím,že nakupuju bez manžela.Na druhý straně abych byla spravedlivá je pravda,že co některý ženský dělají-zastaví se u každý hlouposti,všechno prohlíží desetkrát,takovým manželům se pak ani nedivím.Tak mě napadlo,že tahle diskuse našeho pohlaví na tohle téma by mohla být zajímavá.
duben 24, 2009 13:55
Iris, : bb
je to na blázinec :-) pořiď si dlouhosrstého hafana, a budeš mít co umývat, prát a uklízet natošup :-)
Jinak samozřejmě máš pravdu, potřeba spotřebičů je individuální, jde o to vybrat co se užije a koukat na spotřebu, ty nové už dneska většinou bývají A apod. Moje pračka na 8 kg, s velkými dvířky, abych tam dostala i molitanové psí pelechy, vejdou se i do sušky. Předtím jsem je dávala prát do prádelny, což lezlo dost do peněz, prát měsíčně 4 psí pelechy (2 psi x 2 pelechy). Jinak to nešlo, i když vnitřní polštáře z pelechů a deky se mění obden. Na těch jsem díky sušišce vlastně taky ušetřila, v menší pračce jsem je kvůli menšímu bubnu prala po jedné,max. po dvou, sušila na radiátorech, teď vyperu v pračce 4 najednou a usuším zrovna tak. Šetří nám to s dcerou i spoustu času, jsme obě velice spokojené.

duben 24, 2009 14:23
Mio : Iris
nákupy bez chlapa, nákupy s chlapy, nákupy v pátek, nákupy na svátky - to by bylo povídání, jeje. Když se do toho celá neponoříš a fakt trochu sleduješ, stojí to za to.
Bydlím v místě, kam jezdí nakupovat Němci - tedy oni i já jezdíme do Chomutova. To jsou orgie v tom Globusu, hlavně před svátky , bylo by to fakt na povídání.
Anebo nákupy v den, kdy se zaberou sociální dávky, jak říká starostka Řápková. Kudlanky, kam se hrabeme. Je třeba si zavolat taxi, aby se tam ty nezbytné potraviny (..kartony cigaret, přepravky s pivem) vešly.

Zvláštní kapitolou, která je tématem pro mne, je couvání. Couvání s košíkem. Provozuji ho hlavně dámy v letech (o něco víc v letech, než jsme tady my). Jsou bez manželů a rozmýšlejí se. A couvají. Jedeš s košíkem, suneš se v proudu a najednou dáma před tebou se zastaví a couvá.Ty musíš zastavit a pozorně sledovat, do čeho nebo koho nakonec narazí, protože jsi první na řadě. Za tebou už se sune další proud a všichni čekají...Nestalo se ti to? Určitě jo,nakonec i já sem tam zacouvám. Ale nemám se za to ráda.smilies/wink.gif

Mio, myslím, že teď už kudlanky a kudlaňáky zajímá spíše víkendění, tady u nás je krásně a jinde jistě také, takže tahle debata se nerozvine. Ale rozproudíme ji jindy, viď?
Měj se krásně, nezapomeň na Sňatky z rozumu a pa
duben 24, 2009 17:23
bb : Iris
že se perou i pelíšky, to mě nikdy nenapadlo. Ale dá to rozum.To máš v tom případě asi tu podobnou pračku, kterou mi nabízel bývalý. Na 7-8 kg prádla a s ohromně velkým otvorem na prádlo (big door). Já chtěla menší a on se cítil dotčený. Je fakt, že v té mé menší budu mít problémy s lůžkovinami, botaskami apod. No ale zase jaké lůžkoviny, jaké botasky..to bejvávalo smilies/wink.gif
Ale jestli si pořídím hafana - všichni mi to doporučují jako srdeční terapii - pak to bude jiná.
Bb hezký víkend celé tvojí báječné rodině, pejsky nevyjímaje, pa
duben 24, 2009 17:28
Iris, : bb
dík, to je od tebe pěkné, taky ti přeju krásný víkend.
duben 24, 2009 22:01

Powered by Azrul's Jom Comment
busy